Unelma luonnosta

Luonnonlapsio

Retki pitkäksi ajaksi luontoon. Haluan vapaaksi kaupungista, autoista, "sivistyksestä." Luontoon. Vaeltamaan.
Onko kellään kokemusta luonnossa asumisesta. Ja olisiko jotakin sivua jossa etsitään seuraa. Tai sitten lähden yksin. Vasta suunnittelun alla.

10

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfsgdsf

      Minulla on sama unelma. Vielä toetuttamatta mutta ehkä vielä joskus toteutuu. saa vaan nähdä palaako katuvana takaisin.

    • RauhasiLuonto
    • atlatl

      Minulla on "mökki" jossa vietän aina voidessani vuodessa yhden kuukauden.
      Olen saanut maanomistajalta luvan pysyvään leiriin.
      Leirini on tällainen:

      Olohuoneena on 5m halkaisijaltaan oleva kota. Valmistaja Erätikki Inarista.
      Ruoteet,14 kpl,asennettiin seitsemän vuotta sitten ja toimivat edelleen.

      Tulisijana on kuorma-auton vanha vanne.

      Makuuhuoneena toimii aina joku korkea teltta jossa lähes seisomakorkeus.
      Nytkin sellainen hakusessa... Onks tietoo?
      Edelliseen söi hiiret reikiä liikaa...

      Ulkoterassina itse ompelemani katos 3x5m.

      Minulla on myös riukuvessa jossa katoksena yksinkertainen kotateltta ilman lattiaa.
      Tosin käytän tuota aika harvoin sillä kylille ajelee 10 min joten luonto ei paljoa saastu.

      Silti varulta laitan riukuvessan pohjalle aina hiilet nuotiosta sillä ne imee myrkyt hyvin.

      Tämä on mahtava paikka viettää aina yksi kuukausi vuodessa.
      Mutta huonojen kelien varalle onneksi on majoitus kylillä.......

      Haluaisin viettää siellä aina pidempiä ja pidempiä aikoja kerrallaan,mutta nivelvaivat alkaa haitata ja se suoraan sanoen veetuttaa.
      Ja ikää on vasta reilu 50 joten alan olla parhaassa iässä.....

      • city-retkeilijä

        Tuo kuulostaa kyllä hauskalta... lienetköhän sama henkilö, jonka leireilystä oli juttua jossain lehdessä vai oliko se nettiartikkeli.

        Pienessä mittakaavassahan mikään ei kaiketi estä ihmistä pykäämästä telttaa vaikka johonkin kansallispuistoon, mutta tuollaiset järeämmät, lähes kiinteät retkirakennelmat täytyy silloin unohtaa. Joskus on käynyt mielessä ostaa edullinen metsätontti jostain korvesta ja pitää sitä pelkkänä eräleiripaikkan, ejkä jollain kevyillä rakenteilla ja tulipaikalla varustettuna.


      • outoaa

        mitä myrkkyä sun kakassa on niin, että sitä pitää hiileen imeyttää


    • Satser

      Kai sen voi luonnossa asumiseksi laskea, että yöpyy teltassa? Siitä on kokemusta hyvin paljon. Kaikkein rentouttavinta on, kun lähtee Lappiin vaeltamaan useaksi viikoksi, teltta ja trangia mukaan. Ruokaakin tarvii, ellei aio joka päivä kalastaa ja selvitä kalaravinnolla. Juomavettä ei tarvitse kantaa mukana, tunturilapissa riittää puhtaita jokia, joista saa vettä. Ai että kun Lappi on niin upee paikka. Aina haluan Lapin rentouttavaan erämaahan uudestaan ja uudestaan.

    • LopoTomi

      Polokupyörällä on hyvä lähtee luontoon. Aikanaan asuin teltassa 3-4kk joka kesä, samalla kolusin pohjoismaat. Kauansitten pysty syömään kouluilla ja vastaavissa paikoissa, kun oli nälkä meni ruokajonoon. Ei silloin kyselty, nyt on muut konstit. Sanoo vaikka "asylym"
      Nyt asun venneessä se on lupsakkaa, voi laittaa isot ruokavarastot. Talavella hankkii ne. Vanahasta muistista voi välillä telttailla, teltassa nukkuu hyvin.
      Ei kannata tontteja ostella, pystyttää leirin takamaille. Yleensä takamaat alkaa mistä kirkontorni häviää näkyvistä.
      Ei yhtään kaduta näin vanhana ukkona vaikka laistinkin aina työnteon kesäisin nuorempana. Nyt voikin sitten retkeillä hyvinansaitun eläkkeen turvin.
      Kannattaa soskussa ja työkkärissä käyntiajat ajoittaa keväälle ja syksylle, jos on maalikylissä käyntiä niin voihan siellä poiketa kesken kesänkin.
      Kerää pulloja, syö marjoja. Ym. Mukavaa kun ei ole kiire.

    • atlatl

      Eipä noita tosi huonoja kelejä ole ollut kovin usein.
      Ehkä joku tosi kova ukkonen voisi olla sellainen.
      Toisaalta on upeaa seurata ukkosta ihan luonnossa joten oikeasti ukkosen takia en useinkaan ole joutunut siirtymään noiden leirivuosieni aikana.
      Pressun alta olen usein katsellut järvelle kun ukkonen salamoi ja laulujoutsenet seilaa.
      On se vaan niin hienoa!

      Nyt vaan homman meinaa vaarantaa lonkka,joka uhkaa liikkumista.
      Ja se vituttaa todella jos kivut pahenee.
      Meikän lääkäri kun määräilee kipuihin suunnilleen sokeria...

      Ja työkkäristä määrätyt hommatkin rajoittaa harrastusta.
      Viime kesänä en päässyt leiriin lainkaan kun olin työharjoittelussa.

      Ensi kesä menee palkkatuetussa työssä jonka sain juuri vuodeksi.
      Lomaa ehtii kertyä 8 päivää joka ei riitä mihinkään....
      Ketuttaa!
      Mutta meikä ei osaa huijauskeinoja joilla saada lisää lomaa kun olen liian rehellinen.

      Mene ja tiedä,miten leirikamojen on käynyt kun ei sinne pääse....

      Ne kun on siellä metsässä,vaneerilaatikossa pressun alla olleet.
      Kun en viime kesänä sinne päässyt...
      Ja pääsenkö ensi kesänäkään kun ei mielestäni ole lystiä lähteä satojen kilsojen päähän vain reilun viikon takia...

    • tempuntein

      Kun oikein soveltaa ... niin kyllä se lonkkakin tulee mukana! Omalla kohdalla varmistettua taksikyytiä vaille valmis mínivaellus (50 km) Tuntsalla het toukokuun lopulla. Aika mahtille tuntuu. Viskin kulautus Kuskoivan päällä on aika hepu tunne.

    • atlatl

      Tunsa- ja Värriöjoista saatu monet herkulliset taimenet ja harjukset.
      Mahtavaa seutua,kertakaikkiaan.

      Kalojen koko ei siellä ole päämäärä.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe