Puoliso valehtelee, neuvoja kaivataan

uusitilanneminulle

Hei!

Minulla on sellainen tilanne, että puolisoni jäi kiinni valehtelusta. Ei oĺlut mikään kovin iso juttu, illanvietto oli vain mennyt överiksi ja minulle selitti että ei mitään ongelmia. Ongelma saatiin kuitenkin sovittua ja lupasi ettei enää valehtele.

Nyt luin salaa hänen viestejään (joo, en olisi saanut) ja sieltä paljastui taas uusi valehtelu, kuukausi edellisen perään. Hän oli minun poissaollessani kutsunut erään kaverinsa, josta en pidä yhtään (rappioalkoholisti) kylään. Minulle hän kuitenkin kertoi että ko. henkilö oli käynyt illalla, mutta jätti kertomatta että olivat tehneet ruokaa yhdessä ja olleet päivän täällä.

Nyt en ole saanut mielenrauhaa tuon asian osalta, vaan se on mielessäni päivittäin. Olen keskustellu asiasta useamman kerran, mutta hän väittää kovaa että ko. henkilö ei ole täällä ollut. Asia on taas varsin pieni, mutta se päin naama valehtelu ärsyttää. Kuinka voin luottaa puolisooni enää? Mistä tiedän, koska puolisoni valehtelee uudestaan, ehkä seuraavan kerran isommassa asiassa, kun huomaa sen menevän lävitse? Toisaalta, eihän minulla ole itsellänikään puhtaat jauhot pussissa, kun olen hänen viestejään lukenut.

Kaipaankin neuvoja, tulisiko asia ottaa puheeksi, pyytää näyttämään viestit ja hän jäisi kiinni, vai unohtaa vaan koko juttu?

17

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hän valehteli, sinä luit viestejä jotka eivät sinulle kuulu, ja lyön vaikka vetoa että aiot lukea jatkossakin. Hakemalla haet asioita, joista voisit saada hänet kiikkiin. Kun löydät asian, josta hän on valehdellut, saat aikaan riidan. Kun et löydä, et silti luota vaan sinun pitää tutkia viestit yhä uudestaan ihan vain varmuuden vuoksi.

      Miten ajattelit päästä tuosta kierteestä irti?

    • Hei uusitilanneminulle.

      Parisuhteen eräs peruspilari on luottamus. Se on helppo saada murtumaan, mutta vaikea korjata. Nyt teillä on molemminpuolista luottamuspulaa. Sinä luet salaa viestejä ja mies kertoo totuuden toisin. Luottamus on siis sairastunut. Kumpikin tekee asioita luottamukseen liittyen, jotka tietää vääräksi. Miten tilanteen saa terveeksi?
      Usein vaatii pitkäjänteistä työtä, että luottamus ja rehellisyys palaa. Joskus sitä ei edes enää saada korjattua. Täytyy moneen kertaan 'todistaa' olevansa luottamuksen arvoinen. Mutta sitä ennen täytyy selvittää, missä parisuhteenne on meneillään. Mihin sitoudutte kun olette suhteessa? Miten teidän parisuhteenne säännöt luodaan? Ne pitää olla sellaiset, että molemmat ne 'allekirjoittaa' ja haluaa itse toteuttaa niitä. Luulen, että olette aika perustavan keskustelun edessä - mitä haluatte toisiltanne ja elämältänne. Mitkä pelisäännöt otetaan käyttöön? Mikä on luovuttamatonta, mistä voidaan joustaa? Onko alkoholi tai illanvietot sinänsä jo lähteneet lapasesta?

      Tarvittaessa tukea keskustelulle voi hakea yksityisiltä parisuhdeterapeuteilta tai pahemmassa kriisitilanteesa myös seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksesta. Kuitenkin on tärkeää, että itse opettelette kantamaan vastuuta sekä luottamuksesta että asioiden käsittelystä keskinäisin keskusteluin.

      Meiju, diakoni

    • enpäosaasanoa

      Kyseessä ei mielestäni ap ole isoista asioista valehtelemisesta niinkuin viestissäsi kerrotkin. Ehkä hän valehtelee, kun pelkää reaktiotasi tms. Valehtelu on kuitenkin väärin ja aiheuttaa välillenne luottamuspulan. Asianne ratkaisemista vaikeuttaa se, että itsekin olet toiminut petturimaisesti miehesi viestejä lukiessa. Eli todellinen soppa teillä.
      Päin näköä valehteleminen on paha juttu ja siitä on todella vaikea päästä irti. Se on voitu oppia jo lapsuudenperheessä ja voi olla osa jotakin persoonallisuushäiriötä. Miehesi ei todennäköisesti osaa ajatella, miltä tuo valehtelu sinusta tuntuu, mutta vähitellen se syö luottamuksen, kunnioituksen ja rakkaudenkin suhteestanne pois ja oma itsetuntosi voi vaipua alas jatkuvine epäilyineen. Siispä: puhu miehellesi, käske hänen hakea apu, tai oikeasti hakekaa yhdessä apua, sillä sinä et kuulosta. paljonkaan paremmalta, jos toisen viestejä kyttäilet. Jos apu ei auta niin ennenpitkää vihaannut suhteeseesi, jossa voit miehesi sanomisiin suhtautua asenteella hän puhuu totta tai ei puhu totta. Mukavaa elää niin. Eli et voi jatkossakaan tietää mistä asioista puhuu totta ja mistä ei.

    • jokumiesvaan

      Niinku jo tossa ylenpänä on sanottu nii sun ei pidä keskittyy tähän uuteen valehteluun vaan teillä on jo isompi ongelma suhteessa. On aina helpompi muuttaa itseään kuin toista. Mieti mitä itse voisit alkaa tehdä erillailla joka auttaisi teidän tilannetta ja keskustele sitten hänen kanssaan ja tuo esille omat muutoksesi. Mieti voiko syy että hän valehteli johtua jotenki sinusta esim että suutut tai ilmaiset mielipiteesi turhan jyrkästi joka helposti turhautumiseen. Miehet näkevät monia asioita "pienenä" ja koittavat pitää ne semmosena. Jos hän olisi kertonu että tää kaveri on ollu pidempää hän tiesi että olisit tehnyt pienestä asiasta ison ja siksi mielummin valehteli. Voin jopa väittää että tämmöstä piirrettä löytyy jokasessa miehessä. Kyse siis ei ole että hän haluaa valehdella sinulle vaan hän ei halunut tehdä isoa juttua siitä mikä helposti johtaisi riitaan. Spekuloin nyt yhtä "vaihtoehtoa" tähän, voi hyvin olla että olen täysin väärässä.
      t. Joku Mies vaan

      • jokuyksilövaan

        hmm.. mutta onko se toisen syytä, josset itse uskalla kertoa toisen reaktion pelossa totuutta? onhan tässä maailmassa paljon asioita, joiden kertominen kelle tahansa on ikävää puuhaa, mutta ei se elämä aina niin ruusuista ja helppoa pidäkään olla. oikeastaan vaikeaksi ja monimutkaiseksihan sen suhteen noin itse just tekee, kun pilaa luottamuksen suhteesta sepittämällä pikkuasioissa.


      • jgfjgfhf

        Ei kertomatta jättämisessä ole välttämättä ollenkaan kyse pelosta toisen reaktioon. Vaan viisaudesta. Miksi väkisin pitäisi hakata päätään seinään kertomalla puolisolle epämiellyttävän asian? Mitä hyötyä siitä on? Mielestäni suhteet pilataan juuri puuttumalla valkoisiin valheisiin, tekemällä kärpäsestä härkäsen. Antakaa armoa toisillenne, kuin myös itsellenne.


      • jkvv

        niin on kaksi eri asiaa tuo valkoinen valhe ja päin naamaa valehtelu. jos tietää jo "jääneen kiinni" valkosesta valheesta ni miksi jatkaa valehtelua? ei ole mitään toisen arvostamista se.


      • valehteluloukkaa

        Nimenomaan minäkin kiinnittäisin huomiota päin naamaa valehtelemiseen. Jos asioista on puhuttu ja toinen tietää, että se loukkaa niin miksi niin pitää toimia? Ja jos kerran on pakko valehdella eikä sille voi mitään niin silloin ei kannata olla yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, joka valehtelua ei siedä. Kannattaa valita kumppani, joka valehtelee myös ja sietää valehtelemista. Minun mielestäni valehtelu on raukkamaista ja voitte kysyä, vaikkapa asiantuntijan mielipiteen tästä. Lisäksi se syö kumppanin henkistä terveyttä ennenpitkää, vaikka olisikin nykyaikana kunnioitettavan ihmisen piirteen vahvuuden omaava. Lisäksi se syö läheisyyden ja jos tätä halutaan niin hyvä on. Kuinka moni teistä vastaajista on elänyt valehtelevan puolison kanssa. Ja aina kyse ei todellakaan ole edes asiasta, josta toisen tarvitsisi millään tavalla suuttua, muutakuin siitä, että valehtelee. Kyllä kyse on luonnehäiriöstä tai kotona opituista huonoista ja epärehellisistä tavoista. Jos itse olisin jo aikoja sitten pystynyt pettämään toista, omatuntoni ei sallinut tätä, niin olisin pettänyt toista ja sitten sanonut, että anteeksi se oli vain kerta ja asia olisi sovittu ja sitten toinen olisi saanut miettiä, että voikohan siihen nyt jatkossa luottaa. Olisikohan toinen huomannut, että kun tekee väärin on vaikea luottaa. Niin ja tunteethan siinä pikkuhiljaa viilenee.
        Hae ap siis todellakin apua ja jos se ei auta niin lähde. ja tarvitset itsekin apua, et ole yhtään sen parempi kun toista kyttäilet.


    • Marga-Reeta

      Mistä tiedät, että miehesi oli kyseisen henkilön kanssa tehnyt ruokaa ja että henkilö oli viettänyt päivän yhteisessä kodissanne? Lukiko se viesteissä jotenkin?
      Mitä miehesi pelkää, kun valehtelee? Luen rivien välistä pelkoa, kumpi teistä pelkää ja mitä pelkää?
      Koti on myös miehesi koti. On tietysti väärin, että mies juopottelee ja illanvietto karkaa käsistä. Jos miehen ongelmana on alkoholi, se kuuluu hoitaa. Alkoholiongelma sinänsä tuo mukana valehtelua kuvioon, mutta varsinainen ydin on silloin päihteiden väärinkäyttö.

    • sex-69

      Keskity siihen mikä suhteessanne on hyvää. Sen vahvistamiseen ja hellimiseen.

    • jgdffdf

      Minusta tuo on aika selkeä juttu. Miehelläsi on alkoholiongelma, jota ei halua tunnustaa. Sitä peittelee ja yrittää salata, siksi valehtelee. Mietipä hyvänen aika mikä on se juttu, että miehesi raahaa kotiinne rappioalkoholistin poissa ollessasi? Miksi hän kaveeraa tämän kanssa? Onko tosiaan niin, että tyypin kanssa syödään? Vai juodaan? Sekä että? Miksei jossain muualla kuin teidän kotona? Vastaus: se on halvempaa. Ja parempi vaihtoehto kuin tyypin kotona.

      Usko pois, jos miehelläsi ei olisi alkoholiongelmaa, hän ei missään nimessä toisi kotiinne tuota tyyppiä.

    • valehtelee

      Mieti miksi sinulle pitää valehdella?

      • givemelies

        Niinpä juuri, vieläpä pikkujutuista. Mikä teidän välillä oikein tökkii?


    • uusitilanneminulle

      Hei, kiitos hyvistä vastauksista, erityisesti kuuntelevan kirkon Meijulle.

      Otin asian puheeksi, ja kerroin lukeneeni viestit. Noh, hän otti asian vakavasti, ei tosin ollut niin pahoillaan kuin viimeksi. Syy miksi valehteli, oli juurikin se että en pidä hänen kaveristaan eikä siten halunnut rasittaa minua. Ja olen ennen suuttunut kun hän on kertonut minulle tällaisia asioita, joten myös sitä pelkäsi.

      Mitä asialle tehtiin, niin tein selväksi että suhteemme ei kestä enää kolmatta valehtelua. Nyt pitäisi selvittää miten tuota ongelmaa ratkoo, ja minkä tahon puoleen kääntyä. Puoliso kertoi, että hän on nimenomaan lapsuudenkodissa oppinut valehtelemaan, sillä on niin selvinnyt eri tilanteista. Lapsuudenkoti ei siis ole ollut mikään paras mahdollinen... Sovittiin että hän alkaa olemaan erityisen tarkka tuon valehtelun kanssa, ja itse voin auttaa ottamalla asiat neutraalimmin vastaan, enkä suutu/ilmaise mielipiteitäni niin voimakkaasti. Lisäksi tosiaan olisi hyvä selventää suhteen pelisääntöjä yms. asioita.

      Itse varasin ajan seksuaaliterapeutille, jolle voin mennä puhumaan tästä. Nyt en ole ko. tapahtuman jälkeen hänen viestejään katsonut. Mielelläni olisin ottanut kumppanini mukaan terapeutille, mutta kun hän ei ole opiskelija ja otin vastaanoton opiskeluterveydenhuollon kautta niin ei voi tulla.

      • onneakuitenkin

        Hyvä, että yritätte ratkaista asioita. Varoituksena vielä, että opituista tavoista voi olla vaikea päästä eroon varsinkin jos ovat lapsuudesta asti olleet miehelläsi mukana lisäksi voi löytyä jotain persoonallisuushäiriöitäkin. Anteeksi kommenttini, mutta jos minä olisin sinä niin lähtisin lipettiin nyt, kun on vielä helpompaa. Mitä pidempään annat tuon tilanteen jatkua sitä vaikeampi siitä on irrottautua. Valehtelija keksii myös aina selityksen valehtelulleen. Minua huolestuttaa tuo kommenttisi, jos sinä olisit kiltimmin, et ilmaisisi mielipiteitäsi jyrkemmin etkä suuttuisi. Pystytkö todella tuohon? Ettet koskaan ilmaise mielipiteitäsi jyrkemmin tai suutu, kovin moni ei sellaiseen pysty. On melko rasittavaa varoa suututtamasta toista. Toki en tiedä tilannettanne, enkä sitä miten itse toimit. Itsekin voit omaa käytöstäsi kohentaa ja erityisesti tuo toisen kyttäämisen lopettaa. Jos ihminen on epäluotettava tai valehteleva niin eihän siitä kyttäämällä ainakaan parane.
        Sinä haet apua hyvä, miksei kumppanisikin? Hänhän juuri tarvitsisi sitä tuohon ongelmaansa. Ja seksuaaliterapeutilta apua, miksei ihan parisuhde tms.terapeutilta?


    • jbhhbj

      En oikein meinaa ymmärtää miksi toisen pitää raivostumisesi pelossa katkaista välit kaveriinsa tai valehdella, olkoot kaveri millainen hyvänsä. Jos he kuitenkin keittivät sapuskaa eivätkä pontikkaa ja tapaaminen on hoidettu siten ettei sinun tarvitse seurassansa olla kun et kerran hänestä pidä. Ei tarvitse pitää, kaikkien kanssa ei synkkaa ja se on ihan ok. Mutta mitä kaikkea puolisossasi onkaan muokattavaa ja muutettavaa ja pitääkö montakin ihmistä ja sukulaista tuttavapiiristä vaihtaa?

    • Miautius

      Eroaminen ei yksin ratkaise asiaa. Keskustele asiantuntijoiden kanssa asiasta kysy heiltä neuvoa.
      Esimerkiksi oma kissani on temperamenttista laatua ja se toisinaan ottaa päästä, mutta vedän pitkän henkäyksen ja keskityn vain niihin positiivisiin puoliin mitä olen kokenut kun olen saanut olla lemmikin huoltaja (vähän kuin sinä ja parisuhteesi).
      Edellinen ei suoranaisesti liity, eikä suoranaisesti ole ratkaisu tilanteeseesi, mutta toivottavasti ymmärsit ajatukseni! :3

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      397
      4022
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      218
      1994
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1500
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1335
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      973
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      125
      937
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe