Kuka tahansa pystyisi pahaan.

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsitteet-hukassa-

      nykyään,

      --
      EI itsesuojeluvaisto ole pahuutta,
      tämä on unohdettu kaikissa nyt huolta aiheuttavissa pakolaiskeskusteluissa,
      -silmittömästi tuomitaan toisinajattelijoita rasisteiksi,
      ajattelematta että niissäki toimii itsesuojeluvaisto,
      jokin on pahasti pielessä ihmismielessä nykyään,
      kaikki sekotetaan jo keskenään ajattelematta seurauksista,
      suuvahdossa tuomitaan OMIA politikkojamme rasimista, huh huh,
      ajattelematta mistä oikeesti on kysymys,
      kyskymys on terveestä itsesuojeluvaistoista,
      jokin kohtuus pitää kaikessa olla,
      ihmisyys kunniaan varsinki omien politikkojemme käytökseen,
      perussuomalaisille kunnia terveestä itsesuojeluvaistojen ohjaamasta
      politiikasta,
      siinä EI ole ollenkaa kysymys mikäänlaisesta rasismista, eikä minkäänlaisesta väkivallasta,
      vaan terveen järjen käyttämisestä,
      mikään maailmassa ei ole rajatonta,
      rajat tulee vastaan aina kaikessa liiallisuuksissa,
      ei ole väärin rajottaa asioita mahdollisuukien mukaan toimiviksi.

      • susi-tulee

        sinulle "käsitteet-hukassa"

        Olen tyypillinen ennakkokäsityksen luomasta mielikuvasta, joka koski kirjoituksesi noita huh, huh, sanontoja. Sen jälkeen olikin kirjoitukseni minulle täyttä vastenmielistä sepustusta. Huh, huh, huh....

        Olen toki lukenut aikaisemminkin noita kirjoituksiasi, joissa aina toistuu tuo huh, huh,...joten jatka vaan! huh


    • Jahas...
      Korppis teki teeveet.
      Vastasi itselleen.

      H.

      • Niinkö? Eikös olekin ihan minun tyylisiä lauserakenteita ja ajatuksia. Kirjoitin, että artikkelissa oli asioita joita minunkin olisi tarkistettava itsessäni. Yleistäminen on pahasta ja se kuinka ihminen vastustaa tuntematta todellisia taustoja esim. matemaattisia prosenttimahdollisuuksia yms.

        Kun ihmiset vastustavat sairaiden (skitsojen) hoitokodin sijoitusta naapurustoon he eivät tajua, että ne hoidossa olevat kitsot ovat turvallisempia naapureita kuin normaali naapurit. jne.


      • korppis kirjoitti:

        Niinkö? Eikös olekin ihan minun tyylisiä lauserakenteita ja ajatuksia. Kirjoitin, että artikkelissa oli asioita joita minunkin olisi tarkistettava itsessäni. Yleistäminen on pahasta ja se kuinka ihminen vastustaa tuntematta todellisia taustoja esim. matemaattisia prosenttimahdollisuuksia yms.

        Kun ihmiset vastustavat sairaiden (skitsojen) hoitokodin sijoitusta naapurustoon he eivät tajua, että ne hoidossa olevat kitsot ovat turvallisempia naapureita kuin normaali naapurit. jne.

        "korppis"

        Noniinonku.

        Kun vuodet ovat vierineet pottu-nenäiseksi.
        On turha enää metelöidä.
        Riittää että niistää vuotavat silmänsä.
        Nuoret ovat alkaneet luoda omaa maailmaansa ja koti-maatansa.
        Mitäpä me siitä enää.
        Riittää että kieriskelemme vuoteellamme unettomina kunniassamme.
        Kymppi-kääröillämme.

        H.


    • korppis1

      Oli vissiin liika vaikea aloitus. Ei kai monikaan jaksa lukea asialinkkejä. No, se siitä.

      • EI oikein innosta ottaa kantas viha-paha-angsti-kuolema-aloituksiin. Keksippä joku positiivisempi aihe.


      • siilimuori2 kirjoitti:

        EI oikein innosta ottaa kantas viha-paha-angsti-kuolema-aloituksiin. Keksippä joku positiivisempi aihe.

        Vihan käsittelystä on kysymys.

        Miksi tunnen vihaa kiinnostaa minua. Jokainen tuntee negatiivisia tunteita nyt varsinkin kun ikäviä uutisia tulee tuutin tädyeltä. Haluaisin olla kuin viilipytty ja ajatella kyllä se siitä, vaan ei oikein vielä onnistu.

        Ensi viikolla pääsen keramiikkaa vääntämään, uskon, että ainakin alkukuu menee ilman negatiivisia ajatuksia.

        Olen ollut nyt kolmena päivänä puutarhatöissä mökillä. Siellä jos missä unohtuu surut ja murheet. Tänäänkin aurinko porotti ja nyt kasvoja kihelmöi ja väsyttää. Siirteli tomaatin taimet, mansikkaruukun ja sataatti astian sekä auringonkukkaset lasikuistille yökylmiä suojaan ja jäniksia.


      • siilimuori3
        korppis kirjoitti:

        Vihan käsittelystä on kysymys.

        Miksi tunnen vihaa kiinnostaa minua. Jokainen tuntee negatiivisia tunteita nyt varsinkin kun ikäviä uutisia tulee tuutin tädyeltä. Haluaisin olla kuin viilipytty ja ajatella kyllä se siitä, vaan ei oikein vielä onnistu.

        Ensi viikolla pääsen keramiikkaa vääntämään, uskon, että ainakin alkukuu menee ilman negatiivisia ajatuksia.

        Olen ollut nyt kolmena päivänä puutarhatöissä mökillä. Siellä jos missä unohtuu surut ja murheet. Tänäänkin aurinko porotti ja nyt kasvoja kihelmöi ja väsyttää. Siirteli tomaatin taimet, mansikkaruukun ja sataatti astian sekä auringonkukkaset lasikuistille yökylmiä suojaan ja jäniksia.

        Aha. Ehkä aihe ei sitten kiinnosta koska minä en vihaa.


      • eppu2
        siilimuori3 kirjoitti:

        Aha. Ehkä aihe ei sitten kiinnosta koska minä en vihaa.

        Vihan tunteita voi syntyä joistain asioista ja tilanteista, mutta vihaa ei pidä ryhtyä kantamaan ja ruokkimaan.
        Vihaaminen kuluttaa ihmistä.


      • Viha kuuluu erittäin harvoin tunneskaalaani. On se sen verran voimakas tunne.


      • eppu2
        siilimuori2 kirjoitti:

        Viha kuuluu erittäin harvoin tunneskaalaani. On se sen verran voimakas tunne.

        Minäkään en liielmälti harrasta negatiivisia tuntemuksia.
        Yritän aina päästä niistä hetimiten eroon.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minäkään en liielmälti harrasta negatiivisia tuntemuksia.
        Yritän aina päästä niistä hetimiten eroon.

        Nii.....tai viha kuuluu sellaiseen negatiiviseen äärilaitaan johon ei kannata energiaa tuhlata. Viha on oire vihan aiheuttavan aiheuttamasta omasta pahasta olosta.


      • siilimuori2 kirjoitti:

        Nii.....tai viha kuuluu sellaiseen negatiiviseen äärilaitaan johon ei kannata energiaa tuhlata. Viha on oire vihan aiheuttavan aiheuttamasta omasta pahasta olosta.

        Siis aiheuttajan


    • Hyvä juttu,olen varmaan sitten paha ihminen kun en lukemisen jälkeenkään osaa ilman vihaa suhtautua erikan murhaajiin .
      Onhan vanha totuus et nyrkeilyssäkin häviää se joka suuttuu, kun vaan muistais aina laittaa jäitä hattuun.

    • Minusta tämä kohta on opettava.

      Lauerma kertoi.

      "vastaan on tullut myös sellaisia rikollisia, joiden käytökseen ammattilaisenkin on ollut vaikeaa suhtautua viileästi." Niin käy kerran-pari vuodessa, Lauerma sanoo, mutta kieltäytyy kertomasta tapauksista sen enempää. Kun sellainen hetki tulee, hän yrittää kääntää aggressionsa hyödykseen."

      "Jos joku herättää erityisen voimakasta ärtymystä, voin pyrkiä ymmärtämään, millaisia tilanteita ihminen on kenties aiemminkin kohdannut. Omat tunteet saattavat heijastella sitä, millaisia reaktioita ihminen on muissakin herättänyt."

      • Se että joutuu työkseen käsittelemään pahuutta, vihaa ja todella sairasta käytöstä, ei varmaankaan voi olla vaikuttamatta työntekijän omaan maailmankuvaan. Siinä mielessä et joutuu näkemään ja kohtaamaan adsioita ja tapauksia, joita muut eivät osaa kuvitellakaan olevan olemassa


    • eppu2

      Se, kuinka pahaa jokin paha on, riippuu suuresti motiivista.

      • Nämä "aforismit" ovat jotenkin tökköjä ilman konkreettisia esimerkkejä. Yhdellä lauseella ei voi käsitellä pahuutta ja vihaa.


      • eppu2
        korppis kirjoitti:

        Nämä "aforismit" ovat jotenkin tökköjä ilman konkreettisia esimerkkejä. Yhdellä lauseella ei voi käsitellä pahuutta ja vihaa.

        Ei se ole mikään aforismi, vaan ajatus.
        Ajatteles vaikka tappamista. Yksi tappaa rahasta vailla tunnetta, toinen vaikka suojellakseen lasta lyö niin lujaa, että uhkaaja kuolee, vaikkei ollut tarkoitus.
        Kumpi on vihattavampi.


      • Korppis1
        eppu2 kirjoitti:

        Ei se ole mikään aforismi, vaan ajatus.
        Ajatteles vaikka tappamista. Yksi tappaa rahasta vailla tunnetta, toinen vaikka suojellakseen lasta lyö niin lujaa, että uhkaaja kuolee, vaikkei ollut tarkoitus.
        Kumpi on vihattavampi.

        Aforismi olikin suluissa.

        Mutta se joka tappaa rahasta voi olla pakotettu tappamaan ja ryöstämään hengenpitimikseen tai suojatakseen jotain toista tappokuolemalta.

        Kumpikin tekee väärin. Olisin lyönyt minäkin jos joku olisi pieniä lapsiani uhannut. Jos vihani seurauksena uhkaaja olisi kuollut olisin syyllistynyt tappoon.
        Olisin joutunut vankilaan ja yhteiskunta olisi tuominnut minut yhtälailla kuin rahasta tappajankin.

        Facebookissa herkuteltiin Syyrian sodan uhrien verisillä kuvilla. Ei ne kuvat minussa vihaa aiheuttaneet vaan harmistusta, miksi pitää mässäillä kauhulla. Liika on liikaa kun sodankauhut pannaan kuvasarjaksi silloin saa vaikutelman, että on vain verta, silpottuja jäseniä. pommitettuja taloja ja jokapuolella kuolleita lapsia.

        Yhdestä kuvasta sai vaikutelman, että sitä oli käsitelty. Ihmismassa pakeni tietä eikä se tie riittänyt leveyssuunnassa osa ihmisistä käveli ikäänkuin talojen seinillä. Manipulointia kuvien välityksellä.

        Kauhulla mässäily on vihan tunteen levittämistä ja sympatian kerjäämistä.


      • eppu2

        Motiivi kuitenkin peilaa pahan voimakkuutta mielessä.
        Itse en ole naamakirjassa ja vaikka olisin, välttäisin moisia kuvia.
        Surullinen toivottomuuden hetki syntyisi tuollaisesta kuvasarjasta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ei se ole mikään aforismi, vaan ajatus.
        Ajatteles vaikka tappamista. Yksi tappaa rahasta vailla tunnetta, toinen vaikka suojellakseen lasta lyö niin lujaa, että uhkaaja kuolee, vaikkei ollut tarkoitus.
        Kumpi on vihattavampi.

        Ei noissa sun esimerkeissä ole mitään muuta, kuin että toisen pahan teosta tiedät mikä sen takana on, toisen pahan et. Et tiedä mitä on tapahtunut hänen elämässä joka tunteettomasti tappaa rahasta. Mikä tappoi hänen tunteensa?
        Minusta ei voi rinnastaa tekoja tai ihmisiä että kuka on vihattavampi tai rakastettavampi. Se on epäreilua ja aina lyhyen oppimäärän jälkeen tehty.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Ei noissa sun esimerkeissä ole mitään muuta, kuin että toisen pahan teosta tiedät mikä sen takana on, toisen pahan et. Et tiedä mitä on tapahtunut hänen elämässä joka tunteettomasti tappaa rahasta. Mikä tappoi hänen tunteensa?
        Minusta ei voi rinnastaa tekoja tai ihmisiä että kuka on vihattavampi tai rakastettavampi. Se on epäreilua ja aina lyhyen oppimäärän jälkeen tehty.

        Esimerkkini oli täysin kuvitteellinen.
        Lähtökohtana kaksi kuolemaan johtanutta tapausta.
        Faktana motiivit.
        Tarkoitukseni oli tuoda esiin motiivin vaikuttavuutta tunteisiimme. Kuten tässä tapauksessa vihaan, josta tässä ketjussa on kyse.
        Itseasiassa kaikilla toimillamme on jokin motiivi.
        En millään muotoa ajatellut mitään ihmisten rinnastusta mihinkään.
        Se on väliin niin vaikeaa saada ajatuksensa niin tuotua esiin, ettei edes tajua, että toinen voi käsittää tekstisi erilailla.


    • OmaValinta

      Minusta viha voi hetkellisenä tunteena, reaktiona olla ymmärrettävä, normaali, jopa hyödyllinen. Pitemmällä tähtäimellä toiminnan tai ajattelun perustaksi se ei kuitenkaan mielestäni mitenkään sovi täysikasvuiselle, täysjärkiselle, vastuuntuntoiselle ihmiselle. Se tarkoittaa sitä, että valitaan asiat, jotka halutaan nähdä ja ohitetaan ne, jotka eivät sovi kaavaan. Siinä siis luodaan itselle valheellinen "todellisuus", kun leimataan ihmiset tietynlaisiksi, vaikka ei oikeasti tiedetä heistä mitään.

      Kuka tahansa pystyisi pahaan, mutta fiksu ihminen kykenee pysähtymään ja miettimään omia todellisia motiivejaan, kyseenalaistamaan omia ennakkoluulojaan ja hankkimaan todellista tietoa käsitystensä pohjaksi luulojen sijaan. Kuten monessa muussakin asiassa, kyse on valinnasta.

    • Luin artikkelin, parikin kertaa, koska halusin löytää siitä sen oleellisen ja sitten miten syvän vihan tunteminen voisi tehdä mahdolliseksi psyykisesti terveen ja tasapainoisen ihmisen pahuuden: siis julmuuteen, väkivaltaan jne. syytöntä kanssaihmistään kohtaan. Otetaan nyt esimerkiksi natsirikollisten tuomiot Nurenbergin oikeudenkäynnissä: heidät tuomittiin vastuullisiksi rikoksiinsa, vaikka olikin sota ja käsky tullut ylempää ja he tekivät vain velvollisuutensa.

      Olen samaa mietä kirjoittajan kanssa että jokaisessa ihmisessä asuu kapasiteetti pahaan: mutta koska myös omistamme kapasiteetin hyvään ja moraalin ja omantunnon, niin psyykisesti terveellä ihmisellä on se raja minkä yli ei ole mahdollista mennä.

      Mikä minua kaikkein eniten hämmästyttää näissä pakolaiskeskusteluissa on pelon ja epävarmuuden samaistuminen vihaan.

      • de-meter

        "Mikä minua kaikkein eniten hämmästyttää näissä pakolaiskeskusteluissa on pelon ja epävarmuuden samaistuminen vihaan." kirjoittaa Paloma.

        Eiköhän tuossa ole kyse ihan luolamiehen vaistosta: "taistele tai pakene"-reaktiosta jonkin uuden ilmiön edessä. On aika luonnollista puolustaa omaa reviiriään.

        Jatkossa viha toivottavasti väistyy ja alkaa tuo prosessi mitä "Omavalinta" hienosti kuvaa:
        "fiksu ihminen kykenee pysähtymään ja miettimään omia todellisia motiivejaan, kyseenalaistamaan omia ennakkoluulojaan ja hankkimaan todellista tietoa käsitystensä pohjaksi luulojen sijaan."

        Olen myös sitä mieltä, että tuollaiseen fiksuuteen pystyy kuka tahansa, jos
        niin tahtoo. On kai vain jotenkin näyttävämpää juuttua jonkinasteiseen vihanpitoon: "pistää hanttiin", "pitää puolensa" kuin suostua hiljaiseen muutosprosessiin.


      • puhumitäpuhut

        Mitä ihmeen pelkoa ja epävarmuutta?
        Se on pelkkää vitutusta siitä, että oma väki joutuu taka-alalle etuuksia jaettaessa.
        Sinun mielestäsi kaikki on heti vihapuhetta, jos joku on eri mieltä kanssasi.
        Eikä natsirikollisilla ole mitään tekemistä tässä asiassa.
        Jos olisi, niin ei näitä pakolaisiakaan olisi.
        Väännähän taas muutama hieno sivistyssana ja parit globaalit artikuloinnit palstan urbanisoituneesta atmosfääristä...


      • puhumitäpuhut kirjoitti:

        Mitä ihmeen pelkoa ja epävarmuutta?
        Se on pelkkää vitutusta siitä, että oma väki joutuu taka-alalle etuuksia jaettaessa.
        Sinun mielestäsi kaikki on heti vihapuhetta, jos joku on eri mieltä kanssasi.
        Eikä natsirikollisilla ole mitään tekemistä tässä asiassa.
        Jos olisi, niin ei näitä pakolaisiakaan olisi.
        Väännähän taas muutama hieno sivistyssana ja parit globaalit artikuloinnit palstan urbanisoituneesta atmosfääristä...

        Mikä ihmeen "oma väki"? Ihmisiähän me ollaan kaikki ja ne jotka ovat eniten avun tapeessa saavat tietenkin mennä muun jonon ohi. Kuka on sanonut että pakolaiset saavat enemmän "etuisuuksia"? Eikö se ole aika tarkkaan laskettu mitä pakolaisperhe tarvitsee selviytyäkseen hengissä ensi ajat? Ei se ole mitään "etuisuuksia". Jos nyt katsit asioita kiihkottomasti niin ymmärrät varmaan että nämäkin foorumit täällä ovat nyt ylikuumenneet huhupuheista, yksittäisistä mielipiteitstä joita julistetaan kuin jumalansanaa, vihan lietsomisesta ja jotainhan tässä kaikessa on takana.
        Otetaanpas taas pieni aivovoimistelu: jos nää Syyrian pakolaiset olisivatkin vaaleaihoisia, kristittyjä, vain lapsia ja naisia, tulisivat ryömien ja suudellen meidän jalkojamme niin olisivatko he sitten mieluisampia? Onko kaiken takana kuitenkin pelkomme Suomen (Pohjoismaiden) elämäntyylin ja arvojen murentumisesta muutoksen edellä jonka nämä pakolaiset tulevat aiheuttamaan?
        Pelko ja epävarmuus tulevaisuudesta on se joka mielestäni on perimmäisenä syynä tähän vihan lietsomiseen.
        Sitten olikin todella vapauttavaa lukea miten islantilaiset kääntyivät hallituksensa puoleen ja vaativat että niiden jo päätettyjen 50 pakolaispaikan lisäksi otettaisi vastaan 4950 pakolaista. He kirjoittivat vapaasti mukaillen (ja lyhennettynä) näin:

        "Nämä pakolaiset ovat meidän tulevia puolisojamme. rummunsoittajia lastemme orkestereissa, sieluntovereitamme. He obat puuseppä joka korjaa kylpyhuoneemme, tietokoneeksperttimme, tv-juontajamme. Älköön kukaan tulkoon sanomaan että heidän elämänsä olisi vähemmän tärkeää kuin meidän".


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mikä ihmeen "oma väki"? Ihmisiähän me ollaan kaikki ja ne jotka ovat eniten avun tapeessa saavat tietenkin mennä muun jonon ohi. Kuka on sanonut että pakolaiset saavat enemmän "etuisuuksia"? Eikö se ole aika tarkkaan laskettu mitä pakolaisperhe tarvitsee selviytyäkseen hengissä ensi ajat? Ei se ole mitään "etuisuuksia". Jos nyt katsit asioita kiihkottomasti niin ymmärrät varmaan että nämäkin foorumit täällä ovat nyt ylikuumenneet huhupuheista, yksittäisistä mielipiteitstä joita julistetaan kuin jumalansanaa, vihan lietsomisesta ja jotainhan tässä kaikessa on takana.
        Otetaanpas taas pieni aivovoimistelu: jos nää Syyrian pakolaiset olisivatkin vaaleaihoisia, kristittyjä, vain lapsia ja naisia, tulisivat ryömien ja suudellen meidän jalkojamme niin olisivatko he sitten mieluisampia? Onko kaiken takana kuitenkin pelkomme Suomen (Pohjoismaiden) elämäntyylin ja arvojen murentumisesta muutoksen edellä jonka nämä pakolaiset tulevat aiheuttamaan?
        Pelko ja epävarmuus tulevaisuudesta on se joka mielestäni on perimmäisenä syynä tähän vihan lietsomiseen.
        Sitten olikin todella vapauttavaa lukea miten islantilaiset kääntyivät hallituksensa puoleen ja vaativat että niiden jo päätettyjen 50 pakolaispaikan lisäksi otettaisi vastaan 4950 pakolaista. He kirjoittivat vapaasti mukaillen (ja lyhennettynä) näin:

        "Nämä pakolaiset ovat meidän tulevia puolisojamme. rummunsoittajia lastemme orkestereissa, sieluntovereitamme. He obat puuseppä joka korjaa kylpyhuoneemme, tietokoneeksperttimme, tv-juontajamme. Älköön kukaan tulkoon sanomaan että heidän elämänsä olisi vähemmän tärkeää kuin meidän".

        Hieno uutinen ja kaunis asenne. Toivottavasti eivät tule pettymään siellä "satujen saarella"...


    • "Pystyisi pahaan" särähtää jotenkin korvissa. Kuka tahansa saattaa napsahtaa, sanoisin mieluummin. Ja sen minä löysin sun linkittämästä jutusta pääaiheena.
      Joten - miksi jakaa sitä vihaa silloinkin jos voi valita olla jakaamatta? Tarkoitan nyt yleisvihaa kuten jotain tiettyä ihmiskuntaa kohtaan, tai pienempiä kuten naapuririidat, palstariidat. Miksi rähjätä jos sillä satuttaa toista? Mitä sillä saa aikaiseksi? Kasvatat vain lisää vihaa.

    • Ja vielä. Kun silmäilin ketjua.
      Jokainen voi peilata vihaa parhaiten sen mukaan mitä on tuntenut ja kokenut omassa elämässä. Jos on saanut elää kohtalaisen suopeissa tunnelmissa, niin ei varmaan ole tarvettakaan tuntea vihaa. Ainakaan muuten kuin hetken. Olkaa siitä kiitollisia.
      Entäs sitten jos joku satuttaa niin pahasti ettei voi olla tuntematta vihaa? Silloin pitäisi osata keskittää se viha oikein. Eikä viljellä sitä ympäriinsä. Mutta on ihmisiä joita on satutettu niin pahasti, tai niin varhain, etteivät tunnista vihaa eivätkä osaa kanavoida sitä.
      Onko niin että yleisvihainen ihminen onkin vain satutettu ihminen? Löytyykö sellaiselle vihalle ymmärrystä?
      Jos joku kantaa vihaa sisällään, sen taakse on vaikea nähdä. Viha toimii siis kuin suojamuuri. Muitakin sellaisia löytyy. Esim. auervaaramaisuus. Hups, meninpä kauas aiheesta.

    • Olen henkisesti väsynyt kuulemaan ja näkemään pahaa. Olen kyllästynyt kauhun ihannointiin. Joku sanoi minulle, mutta se kauhu on monelle joka päiväistä. Näinkö on en usko.

      Olen saanut yliannoksen verisistä ruumiista, itkevistä lapsista olen turtunut. En tunne mitään, en sääliä, en empatiaa.

      En tunne vihaa, mutta minua on alkanut kuvottaa. Olen saanut yliannoksen vihansietoa. Sama kuvotuksen tunne kävelee vastaani kadulla päivittäin. Se on pukeutunut täyspitkään mustaan kaapuun ja se mussuttaa suklaata.

      • bessie-

        Uutisia ja tietoa tarvitaan. Jos olet niihin väsynyt ja yliannoksen kaikesta saanut, niin hellitä hetkeksi, yritä tavoitella mielenrauhaa. Älä luo uhkakuvia, luota tulevaisuuteen, yritä käyttää järkeäsi.

        Olet jo vuosia rallattanut tuota samaa, eli se siitä yliannoksesta ja väsymyksestä.


      • kaikki-hyväksyn
        bessie- kirjoitti:

        Uutisia ja tietoa tarvitaan. Jos olet niihin väsynyt ja yliannoksen kaikesta saanut, niin hellitä hetkeksi, yritä tavoitella mielenrauhaa. Älä luo uhkakuvia, luota tulevaisuuteen, yritä käyttää järkeäsi.

        Olet jo vuosia rallattanut tuota samaa, eli se siitä yliannoksesta ja väsymyksestä.

        "hellitä hetkeksi, yritä tavoitella mielenrauhaa".

        Hyvä kehoitus, mutta meneekö perille? On hän ainakin totutellut Hollantilaiseen kulttuuriin, josta saamme lukea aina ja aina uudestaan

        En oikein ymmärrä aloittajan tarkoitusta haluaako hän, että me toiset rauhoitutaan ja ymmärrämme vihan tai puolustuksemme näihin nyt tulviviin pakolaisiin, koska niiksi niitä kai nykyisin nimitetään?

        Olen ymmärtänyt aikaisemmista kirjoituksista, että aloittaja on todellinen "maailmanmatkailija", joka sopeutuu sulavasti kaikkiin kulttuureihin, mutta, mutta, nyt ei onnistukaan, koska he tulivatkin melkein hänen kotiovelleen, ainakin samaan rappuun!

        Miksi myös häiritsee kadulla kulkijat, jos he ovat pukeutuneet uskonsa ja kansallisperinteensä mukaan? Ei kai meistä kukaan enää vieroksu romaneja mustissa hameissa, ..no, paitsi en päästä heitä kotiini sisälle kaupustelemaan mitään.

        Siitä olen samaa mieltä, että ihmismieli pystyy mihin vain, jos on riittävä ärsytyskynnyt ylitetty. Onhan tästä todisteena useat suku riidat ja naapurin rajat ja ne perunat!:DD

        No, voihan hiivatti. Olen kirjautunut Kristiina23, mutta ei muka toimi? Käytä muuta ja minähän käytän, mutta meneekö sittenkään? On tämä niin vaikea.


      • kaikki-hyväksyn kirjoitti:

        "hellitä hetkeksi, yritä tavoitella mielenrauhaa".

        Hyvä kehoitus, mutta meneekö perille? On hän ainakin totutellut Hollantilaiseen kulttuuriin, josta saamme lukea aina ja aina uudestaan

        En oikein ymmärrä aloittajan tarkoitusta haluaako hän, että me toiset rauhoitutaan ja ymmärrämme vihan tai puolustuksemme näihin nyt tulviviin pakolaisiin, koska niiksi niitä kai nykyisin nimitetään?

        Olen ymmärtänyt aikaisemmista kirjoituksista, että aloittaja on todellinen "maailmanmatkailija", joka sopeutuu sulavasti kaikkiin kulttuureihin, mutta, mutta, nyt ei onnistukaan, koska he tulivatkin melkein hänen kotiovelleen, ainakin samaan rappuun!

        Miksi myös häiritsee kadulla kulkijat, jos he ovat pukeutuneet uskonsa ja kansallisperinteensä mukaan? Ei kai meistä kukaan enää vieroksu romaneja mustissa hameissa, ..no, paitsi en päästä heitä kotiini sisälle kaupustelemaan mitään.

        Siitä olen samaa mieltä, että ihmismieli pystyy mihin vain, jos on riittävä ärsytyskynnyt ylitetty. Onhan tästä todisteena useat suku riidat ja naapurin rajat ja ne perunat!:DD

        No, voihan hiivatti. Olen kirjautunut Kristiina23, mutta ei muka toimi? Käytä muuta ja minähän käytän, mutta meneekö sittenkään? On tämä niin vaikea.

        Nostan pipoani, osuit oikeaan.

        "haluaako hän, että me toiset rauhoitutaan ja ymmärrämme vihan tai puolustuksemme näihin nyt tulviviin pakolaisiin"

        Kyllä haluaa.

        Sopeudun hyvin erilaisiin kulttuureihin kun kohtaan ne omassa niille ominaisissa ympyröissä. Rakastan kierrellä ja kaarrella vanhoilla historiallisilla tapahtumapaikoilla kuten esim. Efesos Turkissa. Manhattan tuo kiehtova saari Nykissä Hudsonjoen varrella on täynnä erilaisten kulttuurien yhteenliitymiä. Kiinalainen kaupunki, Pikku Italia. Saaren eteläkärjessä Battery Park, vanha hollantilaisten tykistöpatterin komentopaikka, musta Harlem.

        Jos menen saunaan Luxemburgissa ei se ole suomalainen sauna vaikka sitä niin mainostettaisiin. Se on höyryhuone ja eihän se silloin ole suomalainen.

        Etelästä matkatavaroihin eksyneet tilaa nopeasti valtaavat kukkaset eivät ole suomalaista alkuperää. Niitä kutsutaan haittakasveiksi. Haittakasveja vastaan taistellaan koska ne valtaavat tilaa täällä korvessa esim. perinteisiltä Kainuun kukkasilta. Kun ei onnistuta niitä aletaan viljelemään ja pian niistä tulee hyväksyttyjä. Ulkomaalaiset tykkäävät horsmista, horsmapellot ovat kuulemma kauniita. Minust ne ovat kuin afrilkkalaiset kukkahameet ja turbaanit mäen harjanteella.

        Osaa kuten kirjoitin nauttia kulttuurieroista ja erilaisista ihmisistä heidän alkuperäisillä synnyin sijoillaan. Täällä korvessa he ovat kuin haittakasveja, revitty irti kotiseudultaan.


    • kaikki-EI-pysty-

      Alotukseen vastaus= EI pysty,
      pahaan,
      jos itse olen vaarassa juoksen AINA pakoon tilanteesta ,
      en jää ikinä kattomaan kuinka siitä selvitään,
      muuten ihminen pääsee pahimmassa tapuksessa hengestään,
      siis itsesuojelu vaisto toimii terveesti,
      -
      jos itsesuojelua pidetään pahuutena silloin tieteki kaikki pystyy,
      sillä terveellä järjellä varustetu ihminen suojelee itseään ja läheisiään ja kaikki lähellä olevia vaaralta, mikäli se on mahdollista puolustautua,
      sitä ei voi sanoa rikoksesksi,
      vaikka muistaakseni puolustununeet ihmiset on suomen lakien mukaan pantu syytteeseen väkivallan käytöstä puolutaessaan itseään tai läheisiään,
      onko tuossa lakipykällääsä järjen hiventäkää,
      kukaan tervejärkinen EI tee väkivaltaa ilman SYYTÄ, jos ei ole tarve puolustaa henkeään uhkaavassa tilanteessa,
      käyttäähän poliisiki tarvittaessa väkivaltaa, huomatkaa tarvittaessa,

    • Alitajunnanvoima

      Kuka tahansa pystyy mihin tahansa. Niin hyvässä kuin pahassa. Suurin osa ihmisistä käyttää vain vajavaisesti kaikkia niitä puolia ja mahdollisuuksia, joita heillä olisi olemassa jos he löytäisivät ne itsestään. Työstäisivät ja tekisivät niille jotain, kasvattaisivat ja kehittäisivät, antaisivat tulla ulos ...

      Mutta ihmisillä on yleisesti vain hurjat määrät rajoitteita, milloin minkäkin laisia; ujous, häpeä, pelot, ahdas ajattelumalli, vääränlaiset asenteet, uskontojen kahleet, yhteiskunnan luomat vääränlaiset odotukset ...

      Vapaus on suuri ja tuntematon sana. Vapaus toteuttaa omaa itseään, sisäistä tarvettaan olla se, mikä oikeasti on. Mieluummin tietysti hyvässä kuin pahassa, mutta yleensä pahuus sikiää siitä, että ei saa, voi, pysty, kykene ... toteuttamaan omaa tarkoitustaan.

      • de-meter

        Kun tuota ajatusta ihmisen käyttämättömistä voimavaroista ja sen myötä rajattomista mahdollisuuksista lanseerattiin, joku kyynikko - vai realistiko ? - totesi, että onneksi meillä on noita rajoitteita, mitkä tuossa "Alitajunnanvoiman" viestissä hyvin listattiin.

        Ymmärsin tuon toppuuttelun muistutukseksi erilaisten rajojen tarpeellisuudesta, siitä että ne voivat myös suojella, palvella kokonaisuutta paremmin kuin se "rajaton itsensä toteuttaminen".

        Tuota ajatusta pahuuden synnystä (viimeinen kappale, viimeinen lause)
        täytyy miettiä. Kuulostaa kyllä viisaalta.


    • himsf

      Aika rankkaa ristivetoa aiheuttaa myös uutisointi otsakkein mm.
      - psykologi kommentoi: kaupan työntekijöiden syytä luopua tekopirteydestä ja pakkohymyistään jne...
      - hoitotyöläiset, sama juttu, hymyä osastoilla vaaditaan, muttei nauraa saa koskaan ääneen eikä mikään vitsienvääntö kuulu hoitotyöhön. Ammattialan asioista eikä ihmisistä puhuta, vain sitä ihmiskehon eritteiden ja jätteiden määrää hajuineen on syytä palstalla tuoda esiin jatkuvasti plaa plaa...
      - eikö tuota lisääntyvää jätteiden määrää voi jättää ammattilaisten asiaksi kustannuslaskelmineen, eikä aina heittää lasta pesuvesien mukana pellolle?
      - naisvaltaisilla aloilla on aina myös kukkinut tosi raaka henkinen, fyysinen ja ihan rahassa ja varoissa mitattava väkivalta - aina nousee joku armeijan kapon lailla posottava " hiitlerristätai staaliinista" seuraava - vaihtoehtoja ei ole siinä maailmassa olemassa - vain pelkkää komentojen sokeaa tottelemista.
      Ihmisenä olon katoamista, ainut sallittu olotila olla vain kuin koneiston osa.
      Kärjistäen kirjoitan, mutta kun siitäkin kokemuksia on rankkoja, kuinka pakkotahtisuus ja liian raskas kuormitus murtaa uuvuttavuudessaan todella ihmisten terveyden mielenterveys mukaan lukien ja seuraukset voi olla arvaamattomia ja traagisiakin joskus väkivaltaisuuksineen ja sit on kyllä surunkin ja rahaongelmienkin kanssa tosi rankkaa elämän kuntokoulua elo.
      Jaksaahan ne toki aina vinoilla marttyyrikruunujen tavoittelusta todellisia ongelmia peittääkseen - ja kärsimyksen lisäämiseks.
      Kumpikohan tärkeämpää, tuoda jollain hienolla tittelillä julkkislööpeissä asiaa esiin vai mikä on asian tai homman nimi täsmällisesti ilmaistuna?

      • Korppis1

        Tuttavani on kirurgian sairaanhoitaja. Hän kertoi, että leikkaussalissa heitetty huumori on niin rajua, että sitä huumoria ei passaa laskea sivullisten kuullen.


    • Korppis1

      Lauerma kertoi heti alussa esimerkin sähköpostiinsa tulleesta viestistä.

      Olet paha ja tekopyhä. Toivon, että läheisesi pahoinpideltäisiin ja raiskattaisiin, jotta oppisit.

      Viestin lähettänyt nainen oli tyyppiesimerkki ihmisestä, joka tunsi niin voimakasta vihaa, että se kapeutti näkökentän.

      Kun sairastuin rintasyöpään sain tänne keskusteluun viestin jotenkin näin.

      Olet paha ihminen ja siksi sait rintasyövän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3548
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      194
      1648
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      863
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      51
      799
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe