Yle tiedottaa tsi-moottoreista,lukijat kirjoittaa

ramitur

Maahantuojan mykkäkoulu – Näihin kysymyksiin VW-konsernin moottoriongelmista emme saa vastauksia

VW-konsernin automerkkien Audin, Seatin, Skodan sekä Volkswagenin ennen vuotta 2012 valmistetuissa TSI-moottoreissa tiedetään olevan vakavia vikoja....



yle.fi|Henkilöltä Marcus Ziemann



..




Tykkää Kommentoi Jaa






Oleellisin


Jouni Sederholm, Veikko Bernitz, Hannu Suomela ja 68 muuta tykkäävät tästä.
.
33 jakoa










Olavi Olli Jauhiainen Ajakaa ääliöt Ladalla, niin ei tarvitse valittaa.

2 · 21. toukokuuta kello 10:35
..










Harri Niskanen VW-konsernin autoja ei siis kannata ostaa ollenkaan, jos on ajatellut auton, uuden tai vanhan hankintaa. Bojkottiin siis.

21. toukokuuta kello 15:26
..










Petri Sivonen Minulla ollut kolme vw golffia. 2-koppainen vm85 ja toinen uutena ostettu 4-koppainen vm00. Toinen oli samalla viimeinen eli kolmas... jätti välille kun jakohihna rikkoontui ja toisen kerran kun öljyt tulivat koneesta ulos (huohotinputki tukossa). Jälk...Näytä lisää

22. toukokuuta kello 6:01
..










Markus Rahkonen Samat autot on kuttusttu Amerikassa takaisin ja viat korjattu ilmaiseksi. Siittähän tämä lähti liikkeelle kun euroopassa ei vikoja korvata asiakkaalle

3 · 21. toukokuuta kello 11:11
..










Jukka-Pekka Toivonen Lokakuussa TSI DSG vaihtui pois. Onneksi, nyt tuskin enään vaihdokkina kelpaisi edes merkin omaan liikkeeseen. On muuten edelleen myymättä.

22. toukokuuta kello 1:19
..










Kekäläinen Arvi A Lopettakaa VW ostot täysin, niin johan homma korjaantuu!

2 · 21. toukokuuta kello 9:55
..










Jukka Tuominen Autona toinen TSI ja DSG. No problems

3 · 21. toukokuuta kello 11:20
..










Mika Lappalainen Jätän kyseisen konsernin kaikki autot rauhaan. DSG vaihteisto on samanlainen susi..

14 · 21. toukokuuta kello 9:22
..










Pekka Väisänen olipa hyvä tuuri,kun en ostanut uutta VW-autoa...!!

21. toukokuuta kello 19:51
..










Kai Pitkänen Tässä nyt sitten ainakin riittävästi infoa autovalintaan. Olen tuon volkkari/audi ongelman tiennytkin mutta skodan suhteen tuli uutta...tosin bensamoottorisen ostaisin vasta jos ajot menee alle 10000/v.

21. toukokuuta kello 23:03
..










Hapa Sievinen Tulee muuten kalliix mykkäkoulu... jätetään sitten kyseisen merkin TSI-moottorit rauhaan...

2 · 21. toukokuuta kello 9:10
..










..



Kimmo Heiskanen Toyotassa ei ole koskaan ollut mitään vikaa!

22. toukokuuta kello 7:55
..




Jari Tapani Hovatov No onko se mikään pakko ostaa tuollaisia "romuja". Kuluttajat kun äänestävät jaloillaan niin kyllä VW-konsernin kielen kannatimet aukee jos aukee. tonguehymiö

21. toukokuuta kello 11:27
..










Jani Heikkinen Kannattaako alle 100.000km autoa edes nykyään ostaa jos ne kestää noin 400-500.000km yleensä siis kannattaa vähän ajettuja autoja ruveta itse kunkin ostamaan ettei joudu koe kaniksi uuden auton ostaneena..

2 · 21. toukokuuta kello 10:37
..










Seppo Järvi ...miksi hankkia riesaa nurkkiin ? Minä ajan tosi huolettomalla Honda Accordilla, ehkä jotain isompaa huoltoa pitää tehdä, ainakin sytytystulpat vaihtaa, kun mittariin tulee 250 tkm, vaihtoväli 120 tkm...

18

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso_ongelma

      01.04.2013, 21:03 vastaus#127119




      A.Antsa


      Jäsen


      Tampereen Laakkosella viime vuoden loppuun mennessä vaihdettu viisisataa TSI-koneen jakopäätä. On se omasta mielestäni paljon ihan millä mittarilla tahansa.

      • iso_ongelma

        01.04.2013, 21:04 vastaus#127124




        TMU80


        Jäsen


        Kuten tiedät, todellisten rikkojen määrää on mahdotonta tietää. Maahantuoja on ainoa, joka määrän tietää, mutta ei varmasti kerro. Autolehdistökään ei näitä tunnu noteeraavan.

        Hajoamisia on joka tapauksessa niin paljon, että vakuutusyhtiöt katsovat niiden yleisyyden syyksi evätä korvaukset moottoririkoissa. Eli varsinaisen takuun loputtua (2v) omaan piikkiin tulevat kustannukset on arpapeliä.


      • työllistää-korjaamoita

        02.04.2013, 19:38 vastaus#127164




        TMU80


        Jäsen


        Yksityishenkilön on mahdotonta tietää rikkoontumisien kokonaismäärää. Mutta jos vakuutusyhtiö evää korvaukset rikkoutumisten suureen määrään vedoten, kyseessä täytyy olla merkittävä määrä ja joka tapauksessa huolestuttava tieto, koska normaalin takuuajan loputtua korjauskustannuksista huomattava osa ellei kaikki mennee omaan piikkiin.

        Autolehdistössä näistä vioista ei ole juurikaan mainittu, lukuunottamatta Tuulilasin nettikirjoittelua jakopään ketjun ongelmista ja viimeksi DSG takaisinkutsusta. Suuri ostava yleisö on näin asiasta autuaan tietämätön. Uutenahan nämä TSI DSGt on hienoja, ja selittää myyntimenestyksen, samoin kuin mainiot vertailutestisijoitukset. Ongelmia on ollut paljon myös aivan uusissakin 1.2 TSI koneissa eli kyseessä ei ole pelkästään alkupään TSI koneet. Uudessa Golfissahan jakopään ketju on jo korvattu hihnalla, eli ongelma pyritään jatkossa välttämään tällä tavalla


      • köyhien.kerhotunnus

        Mistä tunnistat Skoda-autoilijan ?

        Varma tuntomerkki on Hankkija-Lippis. Se vastaa ikään kuin

        moottoripyöräkerhon liivitunnusta.

        Myös Valmet ja Massey-Ferguson lippikset on suosittuja.

        Kätevää : näin tunnistavat toisensa vaikkapa Jukolan ilmais-kahvijonossa tai soppajonossa, siinäpä sitten on hyvä vaihtaa tietoja mikä osa milloinkin on Skodasta hajonnut, kuka korjaa moottorin/vaihteiston halvimmalla....

        Saahan siinä vertaistukeakin, on NIIN HYVÄ ITKEÄ TOISEN YMMÄRTÄVÄN SKODA AUTOILIJAN OLKAPÄÄTÄ VASTEN, ITKIEN REMONTTIEN KALLEUTTA JA AINAISTA RAHAPULAA.

        Sekä kirota Mercedes, Volvo, BMV, Toyota ja yleensäkin KAIKKIA MUITA autoilijoita, kun ne EI YMMÄRRÄ KUINKA HYVÄ AUTO SKODA ON...KUN NE NAURAVAT VAIN...

        Ja ilkeitä pikkulapsia, nekin kun sormella osoittaen nauravat SKODILLE...

        Elämä on kovaa. Varsinkin Idän-Ihmeen haltijoille...




        Kommentoi lainaten

        Ilmianna


      • asiakasainaväärässäVW
        työllistää-korjaamoita kirjoitti:

        02.04.2013, 19:38 vastaus#127164




        TMU80


        Jäsen


        Yksityishenkilön on mahdotonta tietää rikkoontumisien kokonaismäärää. Mutta jos vakuutusyhtiö evää korvaukset rikkoutumisten suureen määrään vedoten, kyseessä täytyy olla merkittävä määrä ja joka tapauksessa huolestuttava tieto, koska normaalin takuuajan loputtua korjauskustannuksista huomattava osa ellei kaikki mennee omaan piikkiin.

        Autolehdistössä näistä vioista ei ole juurikaan mainittu, lukuunottamatta Tuulilasin nettikirjoittelua jakopään ketjun ongelmista ja viimeksi DSG takaisinkutsusta. Suuri ostava yleisö on näin asiasta autuaan tietämätön. Uutenahan nämä TSI DSGt on hienoja, ja selittää myyntimenestyksen, samoin kuin mainiot vertailutestisijoitukset. Ongelmia on ollut paljon myös aivan uusissakin 1.2 TSI koneissa eli kyseessä ei ole pelkästään alkupään TSI koneet. Uudessa Golfissahan jakopään ketju on jo korvattu hihnalla, eli ongelma pyritään jatkossa välttämään tällä tavalla

        TSI Ruotsi
        Mites siellä jakoketjuasia etenee?


      • työllistää-korjaamoita

        Siellä korvataan asiakkaille kustannukset, Suomessa totta kai ei, pieni osa korkeintaan jos jaksaa kiistellä.


      • KAUPPALEHTITÄNÄÄN

        Ota tästä nyt selvää: USA väittää, että myös Volkswagenin isoissa dieseleissä on huijaussofta. VW vastaa: ohjelmisto on, mutta se on laillinen.







        Autonvalmistaja Volkswagenin päästösoppa sakenee edelleen päivä päivältä. Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset syyttivät Volkswagenia alkuviikosta päästötesteissä huijaavan ohjelmiston asentamisesta myös yhtiön luksusautojen kolmilitraisiin dieselmoottoreihin.

        Volkswagen kielsi huijauksen. Nyt autonvalmistaja selittää, että kyseinen, AECD-niminen ohjelmisto, on sekä Yhdysvaltain että Euroopan määräysten mukainen ja täysin laillinen, kertoo uutistoimisto Reuters.

        Volkswagenin mukaan ohjelmisto vähentää päästöjä kylmäkäynnistyksessä. Yhdysvaltain viranomaiset taas väittävät, että AECD-ohjelmalla peitellään sitä, että autojen typenoksidipäästöt voivat olla jopa yhdeksänkertaisia sallittuun määrään nähden.


    • provopellejäkö

      Kumma juttu kun minulle korjaus oli vuonna 2011 ilmainen ja viime kesänä halusivat vaihtaa vahvistetun ketjun vanhan tilalle, imaiseksi. Auto vm 2007 168tkm ajettu.Olen auton ensimmäinen omistaja ja auto huollettu ostoliikkeessä joten huoltohistoria aukoton.

      Kahta taksimiestä haastattelin vw dsg kokemuksista kun kyydissä istuin. Toisella oli ensimmäinen dsg 1,6 diesel 80th ajettuna, ei vikoja, ja toisella kolmas dsg ja vaihtoväli 200tkm, ei vikoja. Yhden rikkoutuneen tiedän ja se oli ystäväni työkaveri jonka touranista dsg hajosi 220thkm ajon jälkeen, vuosimalli 2009.

      Ihmettelen kun näitä rikkoutuneita löytyy vain nettikeskustelupalstoilta.

      • Totta-On

        A.Antsa

        Jäsen



        Tampereen Laakkosella viime vuoden loppuun mennessä vaihdettu viisisataa TSI-koneen jakopäätä. On se omasta mielestäni paljon ihan millä mittarilla tahansa

        Tässä yksi vastaus. On se TODELLINEN ONGELMA. TOISILLE KORVATAAN, TOISILLE EI.....Huoltohistoria pitää olla AUKOTON, EI ESIM. 500-800 KM YLI HUOLTORAJAN...


      • Totta-On

        K-LEHTI "Jakoketju suoraan helvetistä."


        JokoUskotte

        10.5.2015 16:01


        Huonoa tuuria vai jäävuoren huippu? Teknikens Värld -lehden toimituksessa kahdella on Volkswagen-merkkinen auton. Molemmilla on ollut ongelmia moottorin jakoketjun kanssa.

        Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld otsikoi juttunsa tylysti: "Kamkedjan från helvetet", jakoketju helvetistä. Aiemminkin Volkswagenin jakoketjuongelmista kertoneen lehden työntekijät törmäsivät ongelmaan omakohtaisesti. Lehden toimituksessa kahdella on VW-merkkinen auto, ja molempiin autoihin tuli jakoketjuvikaa.

        VÄITÄTKÖ ETTÄ NÄMÄKIN TOIMITTAJAT VALEHTELEVAT?


      • YlihuolettujaAutoja

        Toimittaja Marcus Nybergin auto on Golf Variant vuodelta 2010. Siinä on 1,4-litrainen moottori. Jakoketjun pettämisen aiheuttamien laajojen vaurioiden vuoksi koko moottori piti vaihtaa. Kustannus: 92 325 kruunua, eli noin 9 900 euroa. Autolla on ajettu 102000 kilometriä.

        Nybergillä oli vakuutus, joka muutaman sadan euron omavastuuta lukuunottamatta korvasi moottorin vaihdon.

        Lehden huoltospesialistin Göran Huuskon Polossa jakoketju puolestaan oli hypännyt hammastuksessa. Auto meni vikatilaan, eikä moottoriin ehtinyt syntyä laajempia vaurioita.

        "Huolto ei halunnut korvata edes ketjua, ja työ olisi maksanut 9800 kruunua (noin 1050 euroa). Mielestäni se on liikaa niin helposta hommasta. Tilasin osat Saksasta 918 kruunulla (noin 98 euroa) ja tein työn itse", Göran Huusko kertoo Teknikens Världin 10/2015-numerossa.

        Ketjun vaihtamiseen oli mennyt Huuskolta kuusi tuntia.

        Huuskon Polo on vuosimallia 2011, ja silLä on ajettu 80 000 kilometriä. Autossa on 1,2 TSI -moottori.

        Molempien lehtimiesten mukaan kummassakaan tapauksessa syynä ei ollut ainakaan huoltojen laiminlyönti. Kumpaakin autoa oli huollettu tiiviimmin kuin VW:n huolto-ohjelma suosittelee.

        Suomessakin jakoketjuongelmat ovat tuttuja tietyn ikäisistä TSI-moottoreista. VV-Auton koulutuspäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että joissakin tapauksissa ketjuissa on havaittu ennenaikaista kulumista.

        "Auton käyttäjälle vika on ilmennyt moottorin merkkivalon syttymisenä tai moottorin käyntihäiriönä. Uudemmissa kuin mallivuoden 2011-2012 autoissa vastaavia ongelmia ei ole ilmennyt", Tirkkonen sanoo.

        Ketju venyy?

        Ruotsalaislehden haastatteleman Volkswagen Sverigen tiedotusjohtajan Marcus Thomasfolkin mukaan ongelmat aiheuttaa jakoketjun venyminen. Thomasfolkin mukaan vaurion riskiä pienentää se, että auto huolletaan säännöllisesti. Jutusta saa sen käsityksen, että 1,4-litraisen moottorin ongelmat ovat Ruotsissa tuttuja, mutta Polon 1,2-litraisen moottorin ketjuongelmaa pidetään enemmänkin yksittäisenä tapauksena, ja se tuli Thomasfolkillekin yllätyksenä.

        Ruotsissa Volkswagenilla ei ilmeisesti ole selvää linjaa siitä, miten korjauskustannukset jaetaan auton omistajan ja VW:n kesken, sillä Thomasfolkin mukaan merkkikorjaamot tekevät ratkaisunsa tapauskohtaisesti.

        "Tärkeää on, että auto on huollettu ammattimaisesti ja ajallaan", Thomasfolk sanoo.

        Se, että jakoketjuvika on kahden toimittajan autossa, ei luonnollisestikaan kerro ongelman laajuudesta mitään. Kyseessä voi olla vain onneton sattuma. Onneton paitsi omistajien myös VW:n kannalta, sillä Teknikens Värld julistaa etusivullaan: "Älä osta tällaista VW-moottoria".

        Teknikens Värld kertoo, että Volkswagen lanseerasi 1,4 TSI -moottorin vuonna 2006, ja sitä on kehitetty vaiheittain. Moottoria on asennettu esimerkiksi Poloon, Golfiin, Passattiin, Tigauniin, Jettaan, Touraniin ja Sharaniin. Vuonna 2014 VW uudisti moottoritekniikkaa ja vaihtoi ketjun hihnaan.

        Muillakin automerkeillä ongelmia

        Volkwagen Sverigen kannalta tuuri oli mahdollisimman huono siksi, että jakoketjuepisodit osuivat nimenomaan Teknikens Världin autotoimittajille.

        Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita.

        Thomasfolkin mukaan näin pitäisi tapahtua myös Volkswagenissa.

        "Normaalisti varoitusvalo syttyy näissä tapauksissa. Jos näin ei ole käynyt, asia tutkitaan", lupaa Thomasfolk.

        Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.

        Jaa juttu


      • turha_vänkyttää

        oioivoivoi

        10.5.2015 16:16


        "Ketjun katkeamisen aiheuttama vaurio menee omistajan piikkiin. Siksi pyydämme järjestömme jäseniä harkitsemaan huolellisesti tiettyjen automallien ostoa", sanoo Stjernvall.

        Stjernvall sanoo varoituksen antamisen olevan harvinaista, mutta toisaalta järjestössä ollaan "hyvin vihaisia" Volkswagenille.

        Niin moni maksoi remontin omalla rahalla.


      • JopaVW_Myöntää

        aiaiaiaivoihjavoih

        10.5.2015 16:18










        "Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja. Tästä huolimatta Volkswagen ei ole ottanut vastuuta, koska ei tiedetä, mihin autoihin virheellistä ketjua on asennettu", sanoo Aftonbladetin haastattelema Stefan Brala. Brala on Trygg-Hansan autovakuutusasiantuntija.


      • DasAutoOrNot

        DasAutoDasAuto

        10.5.2015 16:25


        Seija Saarela Os Korppi.

        Volkswagen golf plus 2008 TSI, ketju hajotti moottorin. Yritin vaikka mitä, että olisin saanut valmistajan edes hieman tulemaan vastaan korjauskuluihin, ei tullut. Hinta oli 4000 euroa. Harmittaa yhä.


    • Anonyymi

      julkisuus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4683
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4542
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      615
      4141
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3097
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2661
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      213
      2130
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1755
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1492
    Aihe