HASO/ATT uudiskohteesta kieltäytyminen

Tarjouksia_odotteleva

Mitäs jos hakee ATT:n uudiskohdetta oma järjestysnumero riittää vaikka isompaan asuntoon, mihin ei sitten olekaan rahaa, niin katsotaanko se kieltäytymiseksi? Sitten, kun on 3 kertaa kieltäytynyt, oma järjestysnumero tippuu jonon hännille. Eli kannattaako myyntivaiheessa edes hakea sellaisiin, mihin ei ole varma, onko rahoitusta niihin? Vai kannattaako varmuuden vuoksi hakea vain kaikkein halvimpiin ja pienimpiin, joihin tietää, että rahat riittävät? Jos on hakenut vaikka 50 m2 ja 40 m2:n asuntoa ja isompaan tulee tarjous, mutta sitä ei pystykään ottamaan vastaan, voiko siinä vaiheessa vielä muuttaa mieltään ilman, että se katsotaan kieltäytymiseksi, ja voiko myöhemmin saada tarjouksen siitä 40 m2 kämpästä?

4

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjouksia_odotteleva

      Kirjoitinpas epäselvästi. Ensimmäisestä lauseesta puuttuu "ja"-sana. Eli "Mitäs jos hakee ATT:n uudiskohdetta JA oma järjestysnumero riittää vaikka isompaan asuntoon, mihin ei sitten olekaan rahaa, niin katsotaanko se kieltäytymiseksi?"

      Toivottavasti saitte ajatuksesta kiinni, mitä yritin ajaa. Eli kun saa uudiskohteesta tarjouksen, voiko siinä vaiheessa jättää sen huomioimatta ilman, että se katsotaan kieltäytymiseksi? Ehtiikö siinä käymään pankissa kysymässä lainaa?

      • Asovinkki

        Kyllä ehtii. Me kieltäydyimme kahdesta asunnosta tarjouksen saatuamme kun parempia tuli haettaviksi. Kieltäytymiseksi lasketaan vasta se, että kieltäytyy ottamasta asuntoa jonka tarjouspyyntöön on vastannut myöntyvästi. Vastausaikaahan tarjoukseen on pari viikkoa, ehdit hyvin siinä ajassa tarkistaa rahoituksen määrän.


    • haluaaasuntoa

      No, vähän samaa pohdin minä.

      Missä vaiheessa sitä pitäisi käydä pankissa, että on varma että saa rahaa?

      Itse olen saanut tarjouksen ja olen toki kiinnostunut. Olen käynyt asunnon näytöllä ja sit olisi 4 päivää aikaa vastata, että haluanko asuntoa. Olen tässä vaiheessaa on aloitellut lainahakemusta pankkiin, mutta pankista tuli vastaus, että pitäisi toimittaa asunnon isännöitsijäpaperit yms ennen kuin voi antaa vastausta.

      Yritin siis hakea vain lainalupausta.

      Selvisi kuitenkin, että asunto maksaisi noin 20 000e, josta pankki lainoittaa vain 75% asuntolainalla, loput pitää maksaa itse. Ja lisäksi pankki laskee asunnon hinnaksi alkuperäisen hinnan, ei indeksikorotusta, joten nyt mun pitäisi sit vääntää
      itse yht'äkkiä 9599e takuuvuokra = eli 10 000e!

      Mistä te muut saatte tuon osuuden näin 5 päivän varoitusajalla, jolloin pitäisi päättää, ottaako asuntoa vai ei?

      Musta tämä prosessi on vähän sekava, kun missä vaiheessa pitäisi tietää omat mahdollisuudet asuntooon ja missä vaiheessa on parempi kieltäytyä, jos ei saa vedettyä 10 000e jostakin?

      En halua joutua sinne jonon päähän.

      • Asolaina

        Pankit neuvovat, että lainalupaus kannattaa hakea jo ennen kuin lähtee laittamaan hakemuksia, lupaus tehdään alustavalle summalle ja tarkennetaan lainaneuvottelussa. Eli aloita hakemalla lainalupaus. Ja asumisoikeussopimus toimii 100% vakuutena, jos sinulle kerrottiin muuta, vaihda pankkia. Nordea olisi antanut 100% takauksen myös indeksikorotukselle.

        Ps et joudu jonon päähän kieltäytymällä tarjouksesta, vasta perumalla 3 jo hyväksymääsi tarjousta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1535
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      741
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe