Hervannan kirjasto 40v

jjoutava

Koska sain kutsun synttärikahveille kirjastoon niin totta kai menin. Kakkua oli mukavan kokoinen pala ja kahvi oli hyvää. Istuin pieneen pöytään ja siihen tuli myös yksi mies ja nainen jotka oli eriseuruetta toisiinsa nähden.

olin aikaisemmin jo valinnut kirjan jonka lainasin. Seppo Jokinen "Lyöty mies", Istuimme hiljaa kunnes katkaisin hiljaisuuden esittelemällä lainaamani teoksen.
Huomasin että kyllä Hervantalaiset kirjailijansa tuntee, niin myös minä Seppo Jokisen kirjoja lukemalla olen oppinut paljon tuntemaan tätä seutukuntaa.
Keskustelua kirjoista olisi riittänyt vaikka kuin. Joskus olen huomannut miten Venäläisset innostuu jos ilmaisee tuntevansa suurten venäläisten taiteilijoiden nimiä.

Nyt tuli kirjoitettua sivistävistä asioista ja toivon etten häiritse täten siirtolais keskusteluita.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tauno.yli.70

      Onhan meilläkin vielä pienen taajaman kirjastomme. Voi vaan kysyä minkä aikaa. Jos valtion tuki kirjastoille lakkaa, se on kirjastojen loppu.
      En juuri käytä kirjastojen palveluja. Lukeminen on vaan nykyisessä elämäntilanteessa jäänyt lehtien ja netin kontolle.

      • jjoutava

        Monesti on kirjastoja ja lainaamista ehdotettu maksulliseksi, mutta onneksi on ollut Claes Andersson kaltaisia kulttuuriministeriä ollut jotka on taistelleet sellaisen tyhmyyden estämiseksi. Unien varmistamiseksi luen yhden tai kaks lukua dekkaria. se katkaisee näitä luutuneita ajatuksia.


      • millaurjami
        jjoutava kirjoitti:

        Monesti on kirjastoja ja lainaamista ehdotettu maksulliseksi, mutta onneksi on ollut Claes Andersson kaltaisia kulttuuriministeriä ollut jotka on taistelleet sellaisen tyhmyyden estämiseksi. Unien varmistamiseksi luen yhden tai kaks lukua dekkaria. se katkaisee näitä luutuneita ajatuksia.

        Jo olen melkein unohtanut ,että olen kanssa asunut hetkenaikaa Hervannassa ennenkuin tänne vieraaseen maahan muutin . Oli pakko kun ne minun ja mieheni rakentama talo myytiin -- ja oli suunniteltava tulevaisuutta. Lapset kun halusivat isänsä osan -Mikä ihan hyvin -- nyt olen ihan omillani.
        Asuin Ammattiosaton juuri valmistumassatalossa ,voi olla , että sain asunnon siitäkautta , kun olin ollut toiminnassakin mukana.

        Mutta sitten lähdin " katsomaan maalimaa "--ilman sitä kuuluisaa lottovoittoa .
        U.M

        Uimahallissa kävin usein Hervanassa kun ei saunaakaan ollut -- ja minä olen kyllä Kala -- jo horoskoopissakin .

        Eilenkin olin uimassa täälä Järvessä -- oli saunakin

        Niin, minun Äidin suku on sieltä Lempäälästä ja Messukylän vanhassa kirkossa kävivät muinoin.
        Nyt on minun sukuni sielä uudemmassa Messukylän hautuumaassa .- itse olen ilman hautapaikkaa varmaankin --jos eivät jonnekkin Muistolehtoon riputtele tuhkani.
        Messukylän kirjastossa käytiin jo lapsena minäkin 5 vuotiaana opin lukemaan, kun olin nuorin ,siinä sivussa opettelin .


      • samapulla
        millaurjami kirjoitti:

        Jo olen melkein unohtanut ,että olen kanssa asunut hetkenaikaa Hervannassa ennenkuin tänne vieraaseen maahan muutin . Oli pakko kun ne minun ja mieheni rakentama talo myytiin -- ja oli suunniteltava tulevaisuutta. Lapset kun halusivat isänsä osan -Mikä ihan hyvin -- nyt olen ihan omillani.
        Asuin Ammattiosaton juuri valmistumassatalossa ,voi olla , että sain asunnon siitäkautta , kun olin ollut toiminnassakin mukana.

        Mutta sitten lähdin " katsomaan maalimaa "--ilman sitä kuuluisaa lottovoittoa .
        U.M

        Uimahallissa kävin usein Hervanassa kun ei saunaakaan ollut -- ja minä olen kyllä Kala -- jo horoskoopissakin .

        Eilenkin olin uimassa täälä Järvessä -- oli saunakin

        Niin, minun Äidin suku on sieltä Lempäälästä ja Messukylän vanhassa kirkossa kävivät muinoin.
        Nyt on minun sukuni sielä uudemmassa Messukylän hautuumaassa .- itse olen ilman hautapaikkaa varmaankin --jos eivät jonnekkin Muistolehtoon riputtele tuhkani.
        Messukylän kirjastossa käytiin jo lapsena minäkin 5 vuotiaana opin lukemaan, kun olin nuorin ,siinä sivussa opettelin .

        U.M piti tulla loppuun -- no sama se -- ullamirjami kuitenkin olen kun kirjaudun -- Sitä saa haukkuakkin ihan vapaasti :=)


      • jjoutava
        millaurjami kirjoitti:

        Jo olen melkein unohtanut ,että olen kanssa asunut hetkenaikaa Hervannassa ennenkuin tänne vieraaseen maahan muutin . Oli pakko kun ne minun ja mieheni rakentama talo myytiin -- ja oli suunniteltava tulevaisuutta. Lapset kun halusivat isänsä osan -Mikä ihan hyvin -- nyt olen ihan omillani.
        Asuin Ammattiosaton juuri valmistumassatalossa ,voi olla , että sain asunnon siitäkautta , kun olin ollut toiminnassakin mukana.

        Mutta sitten lähdin " katsomaan maalimaa "--ilman sitä kuuluisaa lottovoittoa .
        U.M

        Uimahallissa kävin usein Hervanassa kun ei saunaakaan ollut -- ja minä olen kyllä Kala -- jo horoskoopissakin .

        Eilenkin olin uimassa täälä Järvessä -- oli saunakin

        Niin, minun Äidin suku on sieltä Lempäälästä ja Messukylän vanhassa kirkossa kävivät muinoin.
        Nyt on minun sukuni sielä uudemmassa Messukylän hautuumaassa .- itse olen ilman hautapaikkaa varmaankin --jos eivät jonnekkin Muistolehtoon riputtele tuhkani.
        Messukylän kirjastossa käytiin jo lapsena minäkin 5 vuotiaana opin lukemaan, kun olin nuorin ,siinä sivussa opettelin .

        Minusta on hienoa kun lastentarhasta tuodaan pikkulapset lainaamaan satukuvakirjoja. Kiltisti ja järjestyksessä lapset odottavat että koneesta lainakuitti saadaan.

        Kaikenikäiset kansalaiset nykyisin käyttävät kirjastoa. Kauppakeskusten yhteydessä on eniten käytetyt kirjastot. Sivukirjastoja suljetaan ja harmihan se tietennii on. Kirjastoauto on hyvä syrjäseuduille jos muistaa aikataulut, siinäpä sekin muistsataminen.


    • syrjäisen.kylän.mies

      Isommissa kaupungeissa, joissa on paljon sivukyliä näkee vielä kirjastoautojakin liikenteessä. Toivottavasti saavat olla toiminnassa.

    • jjoutava

      Kirjoitin jo tästä Volter Kilven "Alastalon salissa" kirjasta Kepulisen aloitukseen, mutta kirjoitan aiheesta vielä tähänkin. Kirjailija Arto Seppänen sanoo viisauden, että "Nopea aika tarvitsee kirjallisuutta, josta ei selailemalla selviä.

      • Hyvän aiheen otit käsittelyyn jj. Kirjastot ovat kuuluneet elämääni lapsesta lähtien, niin kaupungin kirjastot H.sassa kuin koulukirjastotkin. Mistään muusta ei niin paljon tietoa, viihdettä ja elämänarvoja muokkaavaa saa, kuin ihmisten (kirjailijoiden) ajatuksista.

        Nyt syyskauden alkaessa on vihdoin kaikki tärkeimmät työt valmiit, eilen sain vielä puuttuvat valaistukset vävypojan asentamina eteiseen ja keittiöön. Valoa riittää nyt lukemiseenkin, en ole edes aloittanutkaan Finlandia palkinnon saanutta Jussi Valtosen "He eivät tiedä mitä tekevät". Tiedän entuudestaan kirjan vievän aikani niin, etten lähtenyt yrittämäänkään tässä vaiheessa.

        Kaivannut olen osallistumistakin tähän tuttuun sosiaaliseen kanssakäymiseen, nyt ehkä palautuu sekin vähin erin. Pakolaiskeskusteluun osallistuin jo aiemmin, joten rajansa on auttamisessa ikäihmisellä, jatkan vain samaa SPR tukemista kuin ennenkin.
        Hyviä lukuhetkiä kirjoista kiinnostuneille,...heippa!


    • On täällä toinenkin Seppo Jokisen kirjoista innostunut ja kaipaisin kovasti Tampereen kaupunki karttaa, missä "sori" sijaitsee, kuten Hervanta? No, löytyyhän ne ilmeisesti netistä, kuten lukiessani Kalle Päätaloa.

      Nyt olen mieltynyt Camilla Läckbergin kirjoihin ja niistäkin pitäisi googlata näitä paikkoja, mutta olkoon, sillä näkyy tuossa olevan pari Timo Sandbergin kirjaakin.

      Eilinen "Poirot" elokuva meni taas lopun nukkumiseen, mutta muistelin kuitenkin sen lopun, koska olin lukenut kirjan, että se "donna" oli surmannut rakastajansa? Vai oliko? Joku aseen piilotus siinä kuitenkin oli?

      Wau! Olen antanut itselleni rajan, että aamupäivällä voin olla netissä, lukea lehdet ja seurata palstoja, mutta sitten kone kiinni, joten palataan asiaan .....

    • Ennen oli kyläkouluissakin oma kirjakaappinsa, josta oppilaat saivat lainata kirjoja, ehkä kolmannelta luokalta alkaen.
      Sieltä se monen lukuinnostus on alkanut. Aleksis Kivi taisi olla olla näiden sanojen takana:
      Lue paljon hyvää kirjallisuutta laajentaaksesi mielikuvituksesi piiriä.

      Googletin juuri Utsjoen kunnan kirjasto haulla. On sielläkin oma kirjastonsa.
      Voi vain ajatella millainen etu ja mahdollisuus on kaamoksen keskellä mennä vaikka lehtiä lukemaan ja kirjoja lainaamaan.

    • Hohohoheheheeheee

      Kyllä tämä Suomi 24 on täynnä hoopoutta!

      "Aihetta on käsitelty" Mutta kun EI ole!

      • asuu.etänä.koneellani

        "Aihetta on jo käsitelty" herjaus on vinksahtaneen luotsin henkilökohtaista turhautuneisuudesta johtuvaa. Se tekee sen ilman S 24 lupaa.


    • Englannin-harjoitusta

      Vuonna 1963 erään lontoolaisen koulun opettaja, Penelope Fitzgerald, saapui tunnilleen myöhässä ja hengästyneenä.
      - Anteeksi, hän sanoi luokalleen, kotini upposi.
      Neljännesvuosisata myöhemmin hän kirjoitti uponneesta kodistaan romaanin, joka voitti Booker-palkinnon ja teki hänestä tähden. Hän oli 69-vuotias.
      Fitzgeraldin kirjailijanura alkoi 60-vuotiaana ja päättyi 20 vuotta myöhemmin. Hän kirjoitti yhdeksän romaania, joista olen lukenut kuusi ja rakastan niitä kaikkia. Se palkittu romaani on nimeltään Offshore ja kertoo ajasta, jonka Fitzgerald perheineen asui rähjäisessä, Thamesin rantaan kiinnitetyssä laivassa, koska heillä ei ollut varaa asua oikeassa talossa.
      Romaanissa vanhempien elämänhallinta on aika huterolla tolalla, mutta heidän lapsensa ovat oppineet pärjäämään perikadon partaalla. Kymmenvuotias Martha-tyttö esitellään näin: "Martha oli jo kauan sitten ohittanut sen tärkeän hetken, jolloin lapset ymmärtävät, että vanhemmat ovat heitä nuorempia."
      Valitettavasti Fitzgeraldin teoksia ei ole suomennettu. Löysin hänet muutama vuosi sitten kymmenen sattuman kautta ja olen vaalinut löytöäni siitä pitäen. Kirjoitan hänestä nyt, koska ajattelen, että ehkä juuri tällä tavalla, kaiken mainonnan, tyrkytyksen ja uutuustouhotuksen ulkopuolella syntyneet lukusuhteet lopulta ovat niitä kaikkein lujimpia ja palkitsevimpia.

      • P.S.________________

        Edelliseen: ettei unohtuisi kieli, harjoitus bonuksena. - Terveisin Merilii.


    • jjoutava

      Ainoana palstalaisista "Alastalon salissa" kirjan lukeneena! Sanon, että on turha sanoa tekstiä vanhahtavaksi kun se 1900 luvun alkupuolella kirjoitettuna ja purjelaiva-aikakauden tapahtumista kertovana pitääkin niin olla.
      Jos useimmat lukijat eivät pääse alkusanoja pidemmälle niin eiväthän he pysty mitään arvioimaan.

      Joskus naurattaa kun huomaa puhuttavan uutuus kirjasta kuin olisi sen lukenut vaikka on vain jonkun lehtiarvioinnin siitä lukenut..
      Aika on niin nopeaa nykyään ettei ehdi muuta kuin "selailemaan".

    • Kat-leija

      En olisi uskonut että siitä on jo kuusi vuotta jjoutavan 'Alastalon salissa' aloituksesta. Googelin avulla löysin hakemani nopeasti. Muistiini tämä oli jäänyt.
      Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko järjestettiin tänkin vuonna 15.–19.7.2015.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/8551952/alastalon-salissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe