Mitä ratsastustarvikkeita aloittelijalle?

hebotittii

Eli siis olen nyt 13 ja olen aloittamassa ratsastuksen silleen jokaviikkoisesti. Olen ratsastanut muutamia kertoja, mutta en osaa vielä esim. laukata tai mennä esteitä (en tiedä onko tää nyt niin olennaista kertoo mut silti.

Niin mitä varusteita ja millaisia minun kannattaa hankkia, että pääsen tavallaan alkuun. Oon jo vähän katellu juttuja mutta pitää vielä varmistaa:
Mitä hyötyä chapseista on? Kannattaako ne ostaa?

Kiitti jos vastaatte! :)

4

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

      Hyvään alkuun pääsee jos hommaa joustavat, vartalonmyötäiset housut jotka eivät ole mitään liukasta kangasta ja joissa ei ole mitään paksuja saumoja jotka voisivat hiertää. Tavallset kumisaappaat kelpaavat hyvin, kunhan niissä on hiukan korkoa kantapään alla.

      Kypäriä saa lainaksi monelta tallilta, mutta asia kannattaa tarkistaa,ja jos aikoo ratsastaa säännöllisesti, kannattaa hankkia oma, kelpo kypäriä saa muutamalla kympillä.

      Jos puhutaan kokochapseista, eli sellaisista joita näkee karjapaimenilla TV:ssä, ne suojaavat säältä ja satulanpolttamilta ja niillä saa hevosesta paremman otteen, ja nahkaa kun ovat, ne myös suojaavat alla olevia housuja mahdolliselta reikiintymiseltä jos sattuu saamaan osumaa jostakin.

      Ja jos puhutaan minichapseista jotka ovat kuin irralliset saappaanvarret, ne voivat olla mukavammat käyttää, koska niiden kanssa voi käyttää ratsastuskenkiä, jotka eivät yleensä ole kesällä yhtä kuumat kuin saappaat. Samoin nekin auttavat saamaan tukevan otteen hevosesta.

      Aloittelija ei ehkä kokochapseja tarvitse, ja minichapsien tarve riippuu siitä, käytätkö ratsastaessa mieluummin saappaita vai kenkiä. Saappaiden kanssa minejä ei tarvita. Itse pidän enemmän saappaista, jotka vaihdan lenkkareihin kun olen tullut ratsastamasta, mutta se on makuasia. Kummassakin on puolensa.

    • Mörrinkäinen

      Lisätäkseni vielä, että joissakin paikoissa esim turvaliivi on pakollinen, ja kaipa se suojaakin jos sattuu putoamaan, mutta itse en ole sellaisia käyttänyt, ja opettaessani olen huomannut, että liivi peittää vartalon asennon, jolloin ratsastaja saattaa istua selkä kasassa eikä sitä näe liivin läpi. Ilman liiviä istuntaa on helpompi korjata kun näkee miten ratsastaja istuu hevosen selässä.

    • Kasiro

      Kypärä, saappaat ja joustavat housut riittää, kuten Mörrinkäinen sanoikin.
      Minä käytän chapseja vain tallitöissä suojaamaan housuja likaantumiselta ja lämmittämään talvella. Aloittelijan ei kannata chapseja ostaa, parempi alkaa ilman, mutta makuasia, eihän sitä mikään kielläkkään.
      Ratsasta ensin vaikka tämä talvi ja hommaa sitten lisää varusteita kun näet kiinnostaako ratsastus pitemmän päälle.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu tiedän, mutta jos joku tarvitsee vielä apua!
      Eli ensimmäisille ratsastuskerroille ei kannata/tarvitse vielä ostaa omia ratsastusvarusteita, jos laji ei olekaan mieluinen.
      1. Kypärä ja liivit: Ensimmäisille tunneille varusteet ovat yleensä vain kypärä ja turvaliivit, (ja ne molemmat saat tallilta).

      2. Kengät: Ensimmäisille ratsastuskerroille kenkien kuuluisi olla sellaiset, joissa ei ole nauhoja ja joissa olisi matalat korot. Muuten ratsastus ei ole turvallisinta.

      3. Housut: Housuiksi käyvät sellaiset, jotka eivät ole hirmu liukkaat ja joissa ei suuria sisäsaumoja. Näin ratsastus tuntuu paremmalta.

      4. Hanskat: Hanskoiksi käyvät sellaiset hanskat, joissa sormet ovat erillään.

      Näilläpä sitä ensimmäiset kerrat pärjää!
      Itse olen 11-v ratsastaja ja olen ratsastanut 2 vuotta. Tällaisia varusteita minulla on ollut/on ollut. (Eli kaikki ei enää käytössä):
      -kypärä
      -kahdet turvaliivit, vaihdoin toisiin
      -jodhpurit
      -chapsit
      -2 talviratsastushousut
      -2 kesäratsastushousut
      -2 perus ratsastushousut
      -2 talviratsastushanskat
      -kesäratsastushanskat
      -3 näppylähanskat (heitin pois, menivät rikki ja totesin huonoiksi)
      -talviratsastussaappaat
      -tallin jäsentakki
      -tallin jäsenpipo
      -raippa
      -2 ratsastussukat
      Yms...
      Olen ajatellut vaihtaa chapsit myöhemmin saappaisiin, kokeilen.
      Mutta hyvin pärjää aluksi ilman mitään! :)

      Hyvää loppu kesää kaikille! =D
      Terv. 11-v tyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe