Joka vuosi tehdään testejä kesä- ja talvirenkaille.
Joka vuosi saadaan voittajat ja häviäjät.
Testissä hävinneitä renkaitakin ostetaan ja asennetaan, niillä ajetaan vuosia.
Kun tulee aika vaihtaa renkaat on taas aika valita renkaat.
Kuinka on mahdollista että ylipäätään pysytään tiellä niilläkin hävinneillä renkailla vuosien takaa.
Kuinka paljon eroa kahdeksan vuotta vanhalla luuseri renkaalla on ensivuoden rengasvoittajaan?
Tuntuu turhalta lukea testejä kun ensivuonna nyt valitut renkaat ovat kuitenkin ihan paskat.
Renkaitten hyvyys on suhteellinen suure. Rengas kuin rengas talvi-, kesä- tai kitka kaikilla mennään eteenpäin.
Ja autoilija joka ajaa kitkoilla on paskempi kuin se joka vexlaa renkaita kahdesti vuodessa.
Tavallinen autoilija ajoi ennen elektroniikkaa perstuntumalla ja useimmat ajavat edelleen. Kaikkein tärkein on kuitenkin edelleen se maalais tai kaupunkilaisjärki.
Rengastestit ja niiden luotettavuus
22
<50
Vastaukset
- 43646436
Eihän kukaan käske testejä kirjaimellisesti noudattamaan. Itse käytän niitä suuntaa antavina. Itselle on tärkeintä kestävyys, pieni vierintävastus ja hiljaisuus (talvirenkailla tietenkin myös pito). Hyvä ohjaustuntuma on plussaa. Kestävyyttä ei testeistä näy mutta sen tiedon löytä muualta netissä.
Testit ovat siten hyödyllisiä että niiden avulla voi valita parhaat renkaat jotka täyttävät omat kriteerit. Harvoin se testivoittaja on oma valinta kalliin hinnan takia. Yleensä ostan testeissä tasaisesti hyvin pärjänneen joka ei ole niin kallis ja jotka täyttää nuo kriteerini.
Tuskin mä ojaan ajan vaikka ottais testijumbon mutta miksei saisi käyttää testiä avuksi ostamaan omiin tarpeisiin parhaiten sopivan renkaan?- Kitkat_on
Et sitten lukenut viimeistä lausetta!
- älytönKokoTarina
juu, " ennen ajettiin elektroniikkaa perstuntumalla"????
- hirvittääLukea
Aloittaja on selkeästi vähävarainen ja koittaa perustella itselleen ja muille halpiskumiensa oston perusteita.
Kaikissa vertailuissa on yleensä kehoitus lukijalle, että perehdy eri osa-alueisiin ja valitse sieltä itsellesi paras rengas eri ominaisuuksien mukaan. Kaikkein halvin on poikkeuksetta myös todella surkea turvallisuuden suhteen.- Kitkaton
Aloittaja pyrkii välttelemään tuntemattomanpia eli kiinalaisia renkaita.
Toisaalta kalleimmat rengasmerkit saavat jäädä ostamatta, brändi kun ei lisää pitoa eikä ominaisuuksia.
KOtimaisuus ei ole hinta/laatusuhteen tae. - kuinkaTyhmäVoiOlla
Testeissä tehdään vertailukelpoiset mittaukset tieteellisillä perusteilla ja kuinka siinä voi huijata jos toisen jarrutusmatka on lyhempi kuin toisen?
Laatumerkkejä on useita ja mitenkä tuo sinun "brändi juttusi" oikein vaikuttaa mittaustuloksiin? - Kitkaton
Desimaalipellet saavat eroja aikaan.
Tosiasiassa kuljettajan harkinta ratkaisee.
Brändillä aikaan saadaa hinta preemio.
Ts. hinta laatusuhde brändirenkailla on huonompi.
Brändillä sinua rahastetaan. - olutOnHyvää
Millä asteikolla ja ominaisuuksilla rakennetaan renkaiden "hintalaatusuhde taulukko"?
Mikä on mielestäsi "desimaalieron" määrä?
Eikö sulla ole varaa ja järkeä hankkia kunnon renkaita? - Kitkaton
Järkeä minulla on. Varaakin on.
Varallisuus on kertynyt siten etten heitä sitä rengasliikkeen rengaslavalle.
Desimaalierot ovat jotain kaarreajon sekunnin kymmenyksiä.
Hinta/laatusuhde on yksittäiselle ihmiselle mutua, mutta kallein ei ole koskaan hintansa väärti jos ei halvinkaan.
Omaa kokemustakin on melko paljon.
Se järki on juuri siinä ettei missään oloissa mitata ulos turvallisuutta.
Itse pidän kummana yhtä asiaa: Nykyään sanotaan kaikkialla, että kesärenkaat ovat sadekelillä paremmat kuin nastattomat talvirenkaat. Missähän vaiheessa se on niin päin kääntynyt?
Tuulilasin rengastestissä joskus 1979 tai 1980 todettiin talvirengas selvästi parhaaksi sadekelin renkaaksi vedensyrjäytyskyvyltään. Kesärenkaat alkoivat irrota tien pinnasta jo 80km/h tienoilla.
Eli ovatko kesärenkaat muka kehittyneet niin kauheasti viime vuosikymmeninä? Itse en siihen usko. Onkohan niin, että kesärenkaiden ominaisuuksien ylistäminen perustuu lähinnä kovavauhtisen ajon ominaisuuksiin. Tavallinen maantieajohan ei ole sitä.- talvikesä3
Juuri samaa mieltä. Näinhän se pääpiirteittäin on.
- testiä_odottelen
Kesärenkaat alkavat testissä irrota 80 km/h nopeudessa, mutta talvirenkailla se sama tapahtuu testitilanteeessa jo oliko se 45 km/h kohdalla. Keskieurooppakitkat pärjäävät melkein yhtä hyvin kuin kesärenkaat, mutta se kostautuu pahasti jääpidossa. Ruotsalaisella Teknikens Värld-lehdellä on myös mielenkiintoiset testit.
Uusi TM-testi tulee kahden viikon päästä ja siihen on luvattu ottaa mukaan käytettyjäkin talvirenkaita. Odotan innolla, aiemmat tulokset ovat viitanneet siihen että nastat ovat tuoretavaraa, testivoiton tuonut jääpito katoaa vaikka melu ja tienkulutusominaisuudet pysyvät paljalla asfaltilla. - kelkastaPudonnut
setä hei, katsiiko jo unohtaa nuo 70-80 luvun asiat, aika paljon on tapahtunut tuon aikakauden jälkeen. Vai onko niin ettei sedän selkä ja pää taivu uusiin asioihin?
- All_year_round
On täysin epäloogista että kesärengas josta puuttuu poikittaiskuvio olisi parempi vesiliirron kannalta kuin karkeakuvioinen talvirengas.
Varsinkin kun molemmat ovat lalliset 1,6 mm.
Silloinhan talvella, jolloin usein on vesilkelejä, kannattaa ajaa kesärenkain.
Suuretkin valheet uskotaan kunhan niitä toistetaan riittävästi. - kuinkatyhmäVoiOlla
Ei se poikittaiskuvio vettä syrjäytä. Katso vaikka viimeisimpiä rengastestejä ja parhaiden "vesirenkaiden" kuvioita, ei paljoa löydy poikittaisuria.
Talvirenkaat ovatkin suunniteltu pääosin pahoihin keleihin ja siksi ne ei toimi ihan jokaisessa kelissä optimaalisesti, senkin dorka. Tällaiset kommentit ovat mielestäni käsittämättömiä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1427788557516.html
"– Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, "
Mitä ihmeen "kovaa" nopeusrajoitetuilla yleisillä teillä muka ajetaan? Mutkaisilla teillä on yleensä 80 km/h rajoitus.- pysyy-tiellä
Ei ole kovin korkea tuo todennäköisyys, koska olen ajanut ainakin 5-6 talvirengassarjaa kesällä loppuun eikä minulla ole ollut mitään vaaraa joutua vesiliirtoon tai liukuun tai "rysähdellä ojaan".
Ajelin tuossa eilen motarilla 110-130 lasissa vanhoilla talvirenkailla ja oikein mukavasti rullasi. Eroja kesiksiin toki on eli lievää aliohjautumista ilmenee jyrkimmissä käänteissä. Tavisajossa tätä ei edes huomaa, mutta esim. vaunua vetäessä sen havaitseen kyllä, kun etupää kevenee.
Mitään VAARAA EI kuitenkaan ilmene, vaan auto on hallinnassa.
- Järki_käteen
Rengastesteissä voittanut rengas on paras parina päivänä vuodessa, kun vallitsevat ne ääriolosuhteet. Käyttäjän kannalta paras rengas on sellainen, mikä toimii noin 360 päivänä parhaiten. Suomennettuna esim. nastarengas on kuin avoauto. Niinä muutamana päivänä vuodessa pystyy ajamaan katto auki ja muutoin tuo ominaisuus on jokseenkin tarpeeton ja kovakattoinen on jopa mukavampi tai ainakin lämpimämpi.
Meillä on päätiet aurattuja ja suolattuja, lähes koko talven. Kesällä taas meikäinen asfaltti on niin karheaa, ettei kesärenkaan märkäpidolla ole isoakaan merkitystä esim. jarrutusmatkoissa. Suurin ongelma on oikeastaan märkä asfaltti ja uriin kertynyt vesi. Itse valitsen talvirenkaan joka toimii pääasiallisesti kuivalla asfaltilla sekä märällä tienpinnalla. Niin liukkaina päivinä voin ajaa hiljempaa. Eikä silloin siellä näy kanssa-autoilijatkaan ajavan koivin kovaa. Kesärenkaan tärkeimmät ominaisuudet ovat ajomukavuus, hiljaisuus ja kestävyys.
Sellainen kuljettaja, joka jättää niin liukkaina päivinä autonsa kotiin, on ihan sama minkä renkaan valitsee. Perille pääsee muillakin renkailla, jopa ilman nastoja.- mihinSeJärkiJäikään
Siis kiinaksi, hankitaan sellaiset renkaat jotka ovat yleisesti huonot, mutta pärjää jotenkin ja todella huonolla kelillä ollaan teiden tukkona hidastelemassa.
Paras talvirengas joka toimii kuvalla ja märällä asfaltilla on keskieuroopankitka ja sillä ei todellakaan ole kiva ajella lumessa ja jäässä ja niitä kelejäkin on normitalvena jopa Tzadissa. - niin-se-järki-jäi
Toisaalta sakemannit ja muut eurooppalaiset pärjäävät keskieuroopan kitkoilla Alpeilla ja muuallakin vuoristossa. Siellä sitä on myös lunta ja huonoja kelejä. Mäkiä ja nousuja on vuoristossa ihan erimalliin kuin tasaisessa Suomessamme, eikä siellä kukaan aja nastoilla. Ehkä meidän pitäisi ottaa mallia suuresta maailmasta ja opetella autolla ajamisen jalo taito, eikä vääntää täällä palstalla testivoittajien perään.
- Pitä_järki_päässä
Se on totta, että nastarenkaan ylivoimaisuus tulee esiin vain liukkailla teillä. Niitä on kyllä useimmin kuin pari kertaa vuodessa joka paikassa Suomea.
Nastarenkaat ovat erittäin hyviä myös muilla talvikeleillä, vaikkeivät aina ylivoimaisia. Viimevuotisissa talvirengastesteissä yhdessäkään testatuissa ominaisuudessa parhaat kitkarenkaat eivät olleet parempia kuin parhaat nastarenkaat. Ei tietysti jäisellä pinalla, mutta ei myöskään irto tai kovettuneella lumella, ei märällä sulalla, ei kuivalla sulalla, ei sekakelillä.
Se on totta, että meillä on päätiet suolattuja ja aurattuja pääosin aina, sivutiet ei läheskään aina.
Kemiallinen liukkaudenpoisto eli suolaus toimii kun pakkasta alle kuusi astetta. Ja silloin sitä käytetäänkin sulattamaan jääpinnat vesikeleiksi, jotka luonnollisesti jäätyvät uudelleen jonkin ajan kuluessa. No siitä selvitään suolaamalla lisää.
Kovemmilla pakkasilla nastarenkast ehkäisevät, karhentavat ja poistavat jäätä ja kovaksi tamppautunutta lunta mekaanisesti ilman myrkkyjä.
Kitkoilla kyllä pärjää erinomaisestikin, kun edellä mainituin tavoin luoduilla olosuhteilla pidetään tiestö kitkojakin varten hyvinä. Usein kuitenkin nuo huonot kelit pääsevät 'yllättämään' eli suolaa ei ole ehditty levittää tarpeeksi ja ennakoiden eikä nastoilla ole ehditty tienpintoja karhentaa/poistaa jäätä tai kovaksi kiilloitunutta lunta. Jos tällöin on mahdollisuus valita auton sijasta toinen kulkuväline tai jättää auto kotiin, niin varmasti kitkat ovat hyvä vaihtoehto.
Pärjää kitkoilla kyllä huonoissakin olosuhteissa, kunhan vaan on erityisen tarkkana muistaen alla olevan kitkarenkaat.
Kyllähän renkaiden ajomukavuus, hiljaisuus ja kestävyyskin ovat hyviä ominaisuuksia, mutta eiköhän turvallisuus niissä olosuhteissa joissa liikkuu sentään ole ykkönen. Se on selvä, että useimmat joutuu tekemään kompromisseja ja hinta on yksi osatekijä. Joten jokainen painottaa komromisseissaan niitä tekijöitä, jotka arvottaa tärkeimmäksi. - tyhmäVertaus
niin-se-järki-jäi kirjoitti:
Toisaalta sakemannit ja muut eurooppalaiset pärjäävät keskieuroopan kitkoilla Alpeilla ja muuallakin vuoristossa. Siellä sitä on myös lunta ja huonoja kelejä. Mäkiä ja nousuja on vuoristossa ihan erimalliin kuin tasaisessa Suomessamme, eikä siellä kukaan aja nastoilla. Ehkä meidän pitäisi ottaa mallia suuresta maailmasta ja opetella autolla ajamisen jalo taito, eikä vääntää täällä palstalla testivoittajien perään.
Paljonko olet ajanut Alpeilla ja siellä suunnalla? Siellä tulee lumi tiehen ja samalla lähtee suuri armeija auroja ja suolauskalustoa liikkeelle ja motareilla ajetaan 60kh/h. Todella pahoissa paikoissa turvaudutaan lumiketjuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031515
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781164- 851080
- 139986
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt579961Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1907Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8872- 19832
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9664Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8630