Libeckin sairaala

ElämänLoppu

Harvemmin täällä aihetta on käsitelty.
Libeckin sairaala on paikka, jos sinne kerran joutuu, niin sieltä harvoin elävänä kotiin selviää tai ainakaan kovin pitkästi elää sen jälkeen.
Libeckin sairaala on vähän kuin odotushuone kuolemalle.
Harva sieltä hengissä enää pois selviää.

Itselläni on huonoja kokemuksia Libecin sairaalasta, kummatkin vanhempani ovat olleet siellä hoidettavina.
Äitini sairastui syöpään, oli hoidettavana Libeckin sairaalassa ja nukkui pois sairauden uuvuttamana 1987.
Samoin isäni on ollut hoidettavana Libeckin sairaalassa syöpään sairastuttuaan, mutta sai kuukauden verran olla omassa kodissa ja nukkui pois sairauden uuvuttamana kohta puoli vuotta aikaa siitä kulunut.

Eipä siellä hoitava lääkärikään jälkeenpäin ollut kiinnostunut omaisten kanssa juttelemaan, vaikka kovasti mainostivat, että voi sitten vielä jutella asioista lääkärin kanssa jälkeenpäin, mutta eipä kiinnostanut vaikka osastolla kävi kyselemässä.

Libeckin sairaala on paikka, jossa potilaat kuolevat yksin ilman omaisten läheisyyttä kuoleman hetkellä.
Monta kertaa siellä ollessa sai huomata, kun sairaalasängyllä vietiin potilas lakanalla peitettynä, oli yöllä kuollut yksinään.
Harvoinpa sieltä omaisille soittavat, että heidän läheisensä on elämän loppusuoralla, jollei ole sovittu, että saa soittaa vaikka yöllä, jos vointi huononee.

29

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän_se_on

      Ei Libeckin vuodeosasto eroa muiden terveyskeskuksien vastaavista. Ne ovat usein saattohoitopaikkoja sen jälkeen, kun keskussairaaloissa oli nostettu kädet pystyyn. Terveyskeskukset noudattavat vakavissa sairauksissa keskussairaaloista saamiaan hoito-ohjeita, eivät ne keksi omia. Terveyskeskuksen vuodeosasto on halvempi paikka saattohoidolle kuin keskussairaala ja siksi potilaat siirretään luultavasti lyhentämättä heidän elinaikaansa päivälläkään.

      Eri asia on, että kuolema ja sen odotus on voinut näkyä ja kuulua Libeckissä julkisesti vahvemmin kuin joissakin muissa terveyskeskuksissa. Toivottavasti Libeckissä alkavan remontin jälkeen se kätkeytyy rakenteisiin paremmin.

    • Hyvä aloitus. Tuo Libeckin sairaala on kyllä aika lailla sellainen,että se on se viimeinen etappi.Meille kyllä soitettiin sieltä yölläkin,kun aluksi kyselivät että voiko soittaa .Niitä käytäviä kun kävelee ja katselee huoneisiin,niin kyllä siellä tuntee olonsa aika hämmentyneeksi,kun ihmiset makaavat siellä päivästä ja viikosta toiseen. Osa hoitajista oli tosi mukavia ja läheisiä huomioon ottavia,mutta oli myös hyvin tympeitäkin hoitajia ja lääkäreitä.Ikävin asia siellä oli se,että usein potilas oli tukalassa tilanteessa ja kun hoitaja kutsuttiin paikalle,niin ilme kertoi jo kaukaa,että ei tykätty kun kelloa soitettiin.Yksi hoitaja jopa tokaisi tympeästi,että mitä nyt?? Se ei kyllä ollut mitenkään mukava näin potilaan omaisen kannalta, saati sitten potilaan.

    • Muisti pettää.. Eikös Libeck ole siinä Terveysalan opiston vieressä?

      • On se siellä.


      • tinttu-liina kirjoitti:

        On se siellä.

        No niin muistelin, siitä on jo monta vuotta kun opistolla opiskelin ja olin sairaallassa työharjoittelussa.. Hoitsut oli todella ilkeitä meitä opiskelijoita kohtaan.. : /


      • Kittiechi kirjoitti:

        No niin muistelin, siitä on jo monta vuotta kun opistolla opiskelin ja olin sairaallassa työharjoittelussa.. Hoitsut oli todella ilkeitä meitä opiskelijoita kohtaan.. : /

        Olipa kurja juttu. Silloin kun tuolla Libekissä jouduin käymään,niin siellä oli silloin myös opiskelijoita.


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Olipa kurja juttu. Silloin kun tuolla Libekissä jouduin käymään,niin siellä oli silloin myös opiskelijoita.

        Oli todella! Minä annoin sinne palautetta harjoittelusta, sanoin: Että tänne en tule sitten töihin.


      • Vähäh

        Periaatteessa sitä johtaa tää tarja.vee


    • Rubyfox

      Joskus on pakko nähdä asiat silmiin. Ensimmäinen käynti sairaalassa äitini jouduttua sinne. Hieno ja iloinen henkilökunta. Sovittiin että voi soittaa milloin vaan.

    • Hoitajatvaihtoon

      Itselleni myös jäänyt huono kuva kyseisestä paikasta. Suurinosa hoitajista erittäin tylyä ja tympeitä ulospäin näyttää työhönsä kyllästyneeltä...vois suurimmanosan työntekijöistä laittaa pihalle sieltä ja uusia tilalle jotka kohtelee ihmisiä ihmisinä ja jaksaa olla ymmärtäväisiä sekä ystävällisiä.

      • Sulkuunlibeck

        Tää on totta mitä puhut ja yöllä tekee niitä omia temppujaan,siis sitovat vanhuksia ym ym.tästä on oma näköhavainto,ei harha. Sääliksi kävi vanhuksia ja yritin puuttua tilanteeseen monella tavalla.esim potilasasiamiestä informoimalla,sain siitä itse paskaa. Yksin ei voi tämmöisellä viidakolle mitään. Jos vanhempiani olisivat hakisin kyllä pois heidät. En missään muualla kyllä ole nähnyt vastaavaa.


    • Libeck

      Aikalailla tahtoo olla tummahipiäista hoitajaa Libeckissä..

      • Valitettavasti

        Kyllä ne ihan valkoihoisia on ne tympeät ja tylyt hoitajat ollut...


      • Lillyjane

        No näin on. Pahimpia ne valkoihoiset siellä just onkin. Moni on niin kun kotka haaskalla. Hyi mitä porukkaa. Kokkolan ihanin lääkäri Markku Vähä hyyppä. Onko sinkku kun sain työpaikalle ruusuja häneltä. Siinä oli hieno ele.


    • Kokemustaonpaljon

      Terminaali.Vanhuus tulee jokaiselle joka riittävän kauan elää.Raskasta työtä,sekavia vanhuksia.On helpotus monelle päästä pois,kuin riutua vuositolkulla sänkyyn sidottuna.

    • Muilletiedoksi

      Kaksi asiaa pitäisi korjata Libeckissä:

      Kun sienne tulee potilas, joka on jo heikossa kunnossa, mutta pystyy kävelemään ja lukemaan lehdet ja hänet jopa velvoitetaan käymään vessat itse, niin tällaisen potilaan sängyn viereen hoitajien pitäisi huolehtiä kävelyteline.
      Sattui nimittäin niin, että omaiseni telineen puuttuessa kaatui ja lonkka murtui muutamaa viikkoa ennen kuolemaa ja se jouduttiin kirurgian puolella leikkaamaan. TURHAA KÄRSIMYSTÄ ja turhia kuluja sairaalalle.

      Toinen asia: saattohoidon aloittamiseen ei omaisten kannata antaa lupaa muulloin kuin ke päivinä, sillä sairaalan apteekki on niin hirviömäinen, että se suostuu toimittamaan kipupunppuja vain yhtenä viikonpäivänä osastoille. Omaistamme-luuta ja nahkaa- siis piikitettiin kipulääkkeellä monta päivää ja omainen vahti pelon ja säälin sekaisin tuntein rakastaan, liikehtiikö hän siihen malliin, että kipu n saanut voiton ja lähti anelemaan piikittäjää.Kipupumppua olisi vain omaisen tarvinnut painaa vastaavana hetkenä.

      Kipupumpputilanteesta meille kerrottiin osastolla lääkärin toimesta, joten tämä ei ole tyhjää parjausta vaan tosiasia.

      • Pettynytpoika

        Uskon ton niitten käytännöt on niin ihmisarvoa loukkaavia,että ei ole tosi. Todellinen häpeäpilkku,koko kokkolalle,miksi ne ei sulje sitä. ai niin pitää Tarja Vähähyypällä olla oma johtoalus.


    • Maistuilaimealta

      Oon mä juonut viinii Wienissä
      Monta pitkää kylmää Libeckissä
      Niiden juomiseenkin vain on syy
      Peggyssä.

    • hottentottu

      Olisko G.Libec nähnyt tälläisenä perustamansa sairaalan tulevaisuuden?

    • TosirealistiKokkolan

      Tämäkin ikivanha ja loppuun kaluttu aihe on syytä siirtää "ikuiseen arkistoon",
      hah hah haaa!!!...

      • Exlibeck

        Siitä kuule pitää nyt vasta puhuakkin,eikä vaieta. Ihmiset siellä kärsii.


    • Yelenah

      No kokkolalaiset on niin hemmetin tyhmiä ihmisiä että sallivat vanhusten ja muiden ihmisten kärsimyksen. Ulkomaalaisia lääkäreitä,joiden kanssa kommunikaatio ei toimi. Olen hoitajana siellä ja ärsyyntynyt touhusta. Olen hakenut paikkaa ambbariin. En kotoisin Kokkolasta,luojan kiitos.

      • Vanki2016

        Libecin libecin libec. Sanon nää että jotta mutta libeck Kokkolan alueellinen vankila😂


    • Rambohon

      Libeck itse varmasti pyörii haudassaan,kun tälläisen annetaan jatkua. Kerran tulin siinä hissien kohdalla jotain terastamotyöntekijää vastaan niin työnteli menemään vaan sänkyä jossa lakana päällä ja veri tippuu pitkin lattioita,sanoin asiasta. Että verta tippuu lattialle,niin paperilla se alkoi hinkata lattiasta niitä verijälkiä. Sotki sitten vielä itsensä vereen ja kun enimmät veret pyyhkäisi,niin ei muuta kun matka jatkui. On kyllä melko hamppeja töissä. Tietysti joku SOS. TT. än linnasta roudattu salarakas suojatöissä.

      • Temp10

        Siis ääliö hei! Mitä tuossa tehtiin väärin?


    • Mun mies palassi elävien kirjoihin Libeckistä. Mutta kyllä ne pari viikko siellä oli karmivia nuorehkolle miehelle. Paskan haju oli jotakin karmivaa...

    • Masentavapaikka

      Minulle on jäänyt paha mieli kyseisestä paikasta meidän mummun kuolemaan liittyen. En halua täällä kirjoittaa yksityiskohtaisemmin. Siitä on jo kauan aikaa, mutta en vain voi unohtaa. Vieläkin nousee välillä katkeruus pintaan. Tulee sellainen tunne, että ihmisarvolla ei ole enää mitään väliä siinä vaiheessa, kun tuonne joutuu.

      Myöhemmin olen käynyt muita läheisiäni katsomassa ja saanut hyviäkin kokemuksia ja kohdannut ystävällisiä hoitajia. Mutta onhan se ankea ja masentava paikka. Sekä henkisesti että ulkoisesti.

    • Ellis111

      Omaiset ei usein ymmärrä että tk:ssa ei tehdä taikoja, ei parannetta kuoleman sairaita. Omaisilla on usein kohtuuttomia toiveita, ja se on ymmärrettävää toisaalta, mutta pitäisi ymmärtää myös elämän normaalia kulkua. Usein onaiset haluavat loppuuna asti että tehohoidetaan ja tehdään kaikki mahdollinen, vaikka potilas itse haluaisi jo saada rauhan. Ja monille se onkin se viimeinen lepopaikka, oli kyseessä sitten vanhus tai vakavasti sairas nuorempi ihminen. Siellä hoitajat tekevät ihan järjettömän kovaa työtä, vähän henkilökuntaa ja paljon potilaita. Omaisten kanssa pidetään jatkuvasti yhteyttä puolin ja toisin, usein vain sattuu niin että niitä omaisia ei sitten olekkaan jotka tulisivat potilasta katsomaan tai haluaisivat osallistua. Jos varoja ei ole tarpeeksi, se ei ole kyseisessä paikassa työskentelevien syy. Lääkäreissä tosin olisi toivomisen varaa!

      Olkaa kiitollisia että on myös niitä tummempia henkilöitä, jotka hoitaa omaisianne kun pula monissa paikoissa on suuri, ja tutkimusten mukaan monet suomalaiset sairaanhoitajat haluavat heti valmistumisensa jälkeen vaihtaa alaa, koska on niiiiiiin kovin rankkaa se tämä työ.

      Käykää ihmiset katsomassa niitä lähimmäisiänne jotka ovat sairaalassa, kukaan ei voi moittia ja haukkua hoitoa kun kerran käy. Toivoisin että suomessa otettaisiin mallia monista muista maista, että perhe ja läheiset otettaisiin mukaan hoitoon. Se että monet potilaat on yksinäisiä, ei ole hoitajien syy.

      Perushoito on aivan omaa luokkaansa verrattuna vanhainkoteihin tai sairaalan osastoihin. Ymmärtäisitte sen jos pääsisitte näkemään vähän enemmän ja kävisitte katsomassa esimerkkejä kuinka kliinistö esimerkiksi sairaalassa hoitotyö on.

      Ps. Sehän ei ole enää ollut Libeck herran aikoihin.

    • LoveandPeace64

      Meidän pappa kuoli Libeckissä hiljattain. Ystävälliset, empaattiset hoitajat ja ihana lääkäri. Jäi hyvä muisto viimeisestä käynnistä, kun oleskelutilassa oli hengellinen laulutilaisuus ja istuttiin siinä papan sängyn vieressä. Kiitos osasto 2! Samoin sisareni kuoli kaksi vuotta sitten Libeckissä syöpään. Oli saattohoidossa reilun viikon. Olimme koko ajan vuorotellen hänen luonaan. Osastoa en muista, mutta hyvä muisto jäänyt siitäkin. Ihmisiähän hoitajatkin ovat ja ihmisillä on myös huonoja päiviä. Ja muistetaan me omaisetkin, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe