Toyotan hybridiautot valtaavat markkinat

Jaruselski

Seitsemän miljoonan kappaleen rajapyykistä ehti kulua vain kymmenen kuukautta kun kahdeksan miljoonan myydyn hybridi-Toyotan raja rikottiin. Ihmiset siirtyvät selvästi perinteisestä polttomoottoriautoilusta hybridi- ja sähköautoihin.

Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridiauto, Toyota Prius, lanseerattiin vuonna 1997 eli kahdeksantoista vuotta sitten, joten Toyotalla on pitkäaikainen kokemus hybridien valmistuksesta.

Suomessa Toyotan mallistoon kuuluu tällä hetkellä kuusi eri hybridimallia: Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Touring Sports Hybrid, Prius, Prius sekä ladattava pistokehybridi Prius PHEV.

Auriksessakin on ollut mitättömän vähän vikoja verrattuna muiden autojen vikatilastoihin. Tämä on upeaa luettavaa:

"Yleensä vain käyttäjän huolimattomuudesta johtuneita vikoja; kuluneet renkaat, kolhiintuneet kynnyskotelot, palaneet polttimot tai väärin suunnatut ajo ja sumuvalot GTÜ"

http://www.autotie.fi/tyyppivika/Toyota/Auris


.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasassapysyy

      "Auriksessakin on ollut mitättömän vähän vikoja verrattuna muiden autojen vikatilastoihin. "

      Terot ajattelevat kovin vikakeskeisesti. Outoa. Itse olen ajellut kolme vuosikymmentä euroautoilla ja olen aina ajatellut enemmän ajo-ominaisuuksia, ergonomiaa, viimeistelyn laatua, muotoilua, moottorin ominaisuuksia.
      Vikoja ei ole tullut vastaan joten olen keskittynyt mukavimpiin asioihin. Onko Toyotan ominaisuudet sillä tasolla että pitää iloita siitä että se pysyy kasassa? Ei kateeksi käy.

    • Tojohojo

      "Kolme vuosikymmentä euroautoilla ja olen aina ajatellut enemmän ajo-ominaisuuksia, ergonomiaa, viimeistelyn laatua, muotoilua, moottorin ominaisuuksia."

      No, miksi ihmessä sitten ajat euroautolla?

      • Uteliassss

        Nyt voit varmaan kertoa missä autossa nuo kriteerit ovat paremmassa mallissa kuin euroautoissa?


    • Tojohojo

      "ajo-ominaisuuksia, ergonomiaa, viimeistelyn laatua, muotoilua, moottorin ominaisuuksia."

      Nuo kaikki ovat pekkiä mielikuvia, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.
      Sana Premium-auto ja nuo ominaisuudet ovat pelkkiä markkinoinnin luomia mielikuvia. Herää.

      • eriautoeritarpeisiin

        "Nuo kaikki ovat pekkiä mielikuvia, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

        Sana Premium-auto ja nuo ominaisuudet ovat pelkkiä markkinoinnin luomia mielikuvia. Herää."
        Ehkä sinulle. Kun starttaa auton maanantai-aamuna klo 6:00 ja edessä on 300km siirtymä ennen työpäivän alkamista niin ergonomia ja ajo-ominaisuudet ovat erittäin konkreettinen asia. Korttelia voi kiertää millä tahansa kinnerillä mutta kun autolla ajaa enemmän niin näitä ominaisuuksista arvostaa eri tavalla.


      • Hyvinpyhkii

        Toyotan ominaisuudet ovat kaikin tavoin vähintään samalla tasolla kuin ns premiumluokan autojen. Ja sitten vielä ylivoimainen kestävyys, niin mistä toyotisti sitten muka tinkii?


      • chateauneufdupape
        Hyvinpyhkii kirjoitti:

        Toyotan ominaisuudet ovat kaikin tavoin vähintään samalla tasolla kuin ns premiumluokan autojen. Ja sitten vielä ylivoimainen kestävyys, niin mistä toyotisti sitten muka tinkii?

        Sanoisin että aika vahvaa itsepetosta.
        Toyotan moottorivalikoima on selkeästi eurooppalaisia jäljessä. Suppeampi ja tehottomampi. Esim diesel-automaatti puuttuu kokonaan.
        Kun istuu ohjaamoon niin on selkeää että eurooppalainen auto on laadukkaampi ja ergonomia on parempi. Vertaapa vaikka mitoitusta ja kuinka paljon säätöjä on ratissa ja istuimessa.
        Jos ajo-ominaisuuksien eroa ei huomaa niin sitten ei voi mitään. Ja silloin ei parempaa tarvitsekaan. Toisille pönttöpunkku ja Chateau-viini ajavat täysin saman asian. Känniin tulee kun tarpeeksi juo.


      • Ei.riitä.taso.mitenkään
        Hyvinpyhkii kirjoitti:

        Toyotan ominaisuudet ovat kaikin tavoin vähintään samalla tasolla kuin ns premiumluokan autojen. Ja sitten vielä ylivoimainen kestävyys, niin mistä toyotisti sitten muka tinkii?

        Ei tarvitse mennä edes premium-luokkaan kun eurooppalaisilla on tarjota jotain mitä Tojoon ei saa edes rahalla. Esimerkiksi Skodalla on tarjolla reilun 250hv neliveto isossa perheluokan autossa.
        Jos Toyota olisi oikeasti edes lähellä eurooppalaisia premium-merkkejä niin sen ei olisi tarvinnut esitellä Lexusta. Vai mitä? Miksi muuten Lexus olisi tuotumarkkinoille?


      • Hyvinpyyhkii
        Ei.riitä.taso.mitenkään kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä edes premium-luokkaan kun eurooppalaisilla on tarjota jotain mitä Tojoon ei saa edes rahalla. Esimerkiksi Skodalla on tarjolla reilun 250hv neliveto isossa perheluokan autossa.
        Jos Toyota olisi oikeasti edes lähellä eurooppalaisia premium-merkkejä niin sen ei olisi tarvinnut esitellä Lexusta. Vai mitä? Miksi muuten Lexus olisi tuotumarkkinoille?

        Lexus on niille, jotka haluavat jotain erikoista. Esim. todellista luksusluokan materiaaleja autonsa sisustukseen.

        Mutta pointti on se, että kaikissa mitattavissa olevissa ominaisuuksissa Toyota ei anna tippaakaan tasoitusta millekään vastaavan kokoluokan premiumille, ellei sitten ruveta halkomaan hiuksia suorituskyvystä tyyliin nollasta sataan. Ja hiusten halkomista se on, sillä nykyautojen suorituskyky on mallista riippumatta yleensä täysin riittävä.
        Taloudellisuus, ajettavuus, mukavuus, tilat ja varusteet ovat Toyotassa aivan samaa tasoa kuin premiumeissa ja sama koskee työn laatua. Tämän kaiken lisäksi Toyota on kestävämpi ja luotettavampi kuin mikään premiummerkki.


    • dfgfgdfgfdg

      Miksi sitten hervoton 1,8 litrainen kone sitten jossakin Auriksessa mikä ei vielä kovin ruudikas.Miksei sitten hybridi ja rinnalla jokin 1,5 litrainen turbokone niin olisi hiukan järkevämpää kulutuksenkin kanssa?

    • ihmeKammotus

      uudesta Priuksesta on jo kuvia. Mielestäni on sekin yhtä lailla suopirun näköinen kuin edeltäjänsä. Miten ihmeessä ei löydy Tojon tallista kykeneviä piirtäjiä.

      • LadySpecial

        Mun mielestä jenkkien kuvaus Tampon on wheels kuvaa Priusta erittäin hyvin. Sekä muotoilultaan että auton yleistä estrogeenitasoa.


      • elijokumättää
        LadySpecial kirjoitti:

        Mun mielestä jenkkien kuvaus Tampon on wheels kuvaa Priusta erittäin hyvin. Sekä muotoilultaan että auton yleistä estrogeenitasoa.

        kaheksan miljoonaa hybridiä. jokasessa 50-100 kiloo korkealle jalostettua akkuraaka-ainetta. louhittu ties mistä kehitysmaista. laskekaa mikä kimpale akkuja. ja autossa on kuitenkin polttomoottori


      • Prius
        elijokumättää kirjoitti:

        kaheksan miljoonaa hybridiä. jokasessa 50-100 kiloo korkealle jalostettua akkuraaka-ainetta. louhittu ties mistä kehitysmaista. laskekaa mikä kimpale akkuja. ja autossa on kuitenkin polttomoottori

        Ei todellakaan Priuksessa ole noin paljon "akkuraaka-ainetta" modulitkin painavat yhteensä alle 30kg, ja niissäkin on vielä paljon muuta materiaalia. Mutta mihin edes pyrit tuolla laskelmalla?


    • kysyn.vaan

      Montakos hybridiä Suomessa on tänä vuonna rekisteröity?

    • Koskaan_et_muuttua_saa

      Toyotan menestystä hybridirintamalla lainkaan väheksymättä: Autojätin voimavarat on mitä ilmeisimmin keskitetty vahvasti sinne, koskapa valtavirtamallien tuotekehitys on selvästikin jätetty lapsipuolen asemaan. On tyydytty kasvojenkohotukseen ja toisarvoisiin näennäisuudistuksiin.

      Toyota-uskovaisilta on tainnut jäädä huomaamatta, kuinka toiset valmistajat ovat pyyhkäisseet oleellisessa uudistumisessa ohi oikealta ja vasemmalta. Ja se legendaarinen luotettavuuskin taitaa elää enää niiden legendojen tasolla.

      Nähdäkseni aika monelta muultakin kuin minulta on jo mennyt mielenkiinto ottaa Toyotaa edes koeajoohjelmaan autoa vaihtaessa.

      Ehkäpä sitten joskus, kun hybridistä on tullut oikeasti varteenotettava vaihtoehto...

    • Suopunkiseppo

      Lapsellista puhetta eurooppalaiset premiua-autot ja jumalattoman tehokkaat perheautot. Pelkkä mielikuvaa joista järjellinen ajattelu on kaukana.

      Juuri markkinoille tulleet Avensis ja auris ovat hyvin ylellisiä sisältä. Uudet hybridien akut ovat pieniä ja takapenkin alla.

      Uusi Prius on todella kaunis ja futuristisesti muotoiltu auto jota ei vanhollisille konservatiiveille edes myydä. Vanhoillisen konservatiivin silmissä auton pitääkin näyttää mahdollisimman vittumaisen näköiseltä. Vanhoilliset ostakoon Skodia.

      • parastaHuumoriaAikoihin

        "Juuri markkinoille tulleet Avensis ja auris ovat hyvin ylellisiä sisältä".
        Uskomatonta itseironiaa Terolta. Siitä pisteet, olet ehkä heräämässä autoilun todellisuuteen oikeasti?


    • EipäsUneksitaAiheetta

      "Lexus on niille, jotka haluavat jotain erikoista. Esim. todellista luksusluokan materiaaleja autonsa sisustukseen."
      Eihän Lexus pärjännyt edes keskiraskaille euro-premiumeille.
      TM 19/13 numerossa CT viimeinen. Samoin IS jäi viimeiseksi omassa sarjassaan viime vuonna. Joku perusmerkki Volvo antaa lexuksille pataan selkeästi.

    • MitataanVaan

      "Mutta pointti on se, että kaikissa mitattavissa olevissa ominaisuuksissa Toyota ei anna tippaakaan tasoitusta millekään vastaavan kokoluokan premiumille,"
      Jos otetaan verrokeiksi vaikka Ave, Mondeo ja Passat niin mitatuissa ominaisuuksissa Ave on näistä:
      -pienin tavaratila
      -väännöttömin moottori
      -tehottomin moottori
      -lyhyin akseliväli
      -kapein
      -korkeimmat ylläpitokustannukset
      -ei nelivetoa
      -ei diesel-automaattia
      -suurin kulutus
      -kapein moottori- ja varustevalikoima

      Sisustan laatutasosta, ergonomiasta ja ajo-ominaisuuksista en lähde kinaamaan koska tässä kohtaa tero kääntää aina sokean silmänsä ja väittää ettei eroja ole. Ei siinä mitään, sokeus hänelle sallittakoon. Minä näen niissäkin suuren eron.

      • Hyvinpyyhkii

        No, Mondeo ja Passat eivät ole niitä premiumeja, miksi ne pitää ottaa verrokeiksi?
        Ja mitä tulee taas vääntöön tai tehoon, niin jokaisessa ylemmän keskiluokan autossa nämä arvot ovat aivan riittävät. Ylettömistä tehoista/vääntömomentista ei ole mitattavaa hyötyä kenellekään. Samoin tilaa on varmasti riittävästi kaikissa tuon kokoluokan autoissa eikä akselivälin pituus ole mikään merkki tilasta.
        Ylläpitokustannuksissa taas pitää ottaa huomioon Toyotan lähes täydellinen viattomuus, se näkyy, mitä pidempään autoa pitää, mutta takuuaikanakin vioista tulee ainakin välillisiä ja joskus isojakin kustannuksia, kun aikataulut menevät pieleen.
        No nelivetoa ei ole, jos sitä tarvitsee, on parasta ostaa maasturi. Dieselin ja automaatin yhdistelmää ei ole vielä myynnissä, mutta pian on eli sekin "puute" korjaantuu. Varusteita on varmasti riittävästi ja konepuolelle tulee lisää vaihtoehtoaj


      • Ominaisuudet.ratkaisevat

        On reilumpaa ottaa verrokiksi suurinpiirtein samanhintainen tavis-euro kuin oikea premium pirssi. Niiden kanssa tojolla tulisi vielä kylmempää kyytiä kuin näiden kansanautojen.
        Hauska lukea näitä terojen selittelyjä. Ensin sanotaan että mitattavasti tojo on samalla viivalla. Kun esitetään komnkreettinen lista asioista joissa tojo jää selkeästi jalkoihin niin sitten näillä ei olekaan mitään merkitystä.
        Älkää alkako sönköttämään että tojo on samalla viivalla ottamatta selvää asioista.
        Ei pitäisi lähteä mopolla moottoritielle ja uhoamaan selkeästi todennettavissa olevista ominaisuuksista joissa tojo on vastaantulija uusille euro-autoille.
        Tuo kestävyyshöpötys on riittävän epämääräistä jotta sillä voi pönkittää omaa valintansa vaikka tojo on ollut luisussa jo monta vuotta peräkkäin ja markkinoille tungetaan vain vanhaa kalustoa vähän meikattuna. Itse en ole koskaan miettinyt kestävyysasioita koska ne ovat tulleet kaupanpäälle omissa autoissani, vähän niinkuin rengas joka kulmaan.


      • Hesevaan
        Ominaisuudet.ratkaisevat kirjoitti:

        On reilumpaa ottaa verrokiksi suurinpiirtein samanhintainen tavis-euro kuin oikea premium pirssi. Niiden kanssa tojolla tulisi vielä kylmempää kyytiä kuin näiden kansanautojen.
        Hauska lukea näitä terojen selittelyjä. Ensin sanotaan että mitattavasti tojo on samalla viivalla. Kun esitetään komnkreettinen lista asioista joissa tojo jää selkeästi jalkoihin niin sitten näillä ei olekaan mitään merkitystä.
        Älkää alkako sönköttämään että tojo on samalla viivalla ottamatta selvää asioista.
        Ei pitäisi lähteä mopolla moottoritielle ja uhoamaan selkeästi todennettavissa olevista ominaisuuksista joissa tojo on vastaantulija uusille euro-autoille.
        Tuo kestävyyshöpötys on riittävän epämääräistä jotta sillä voi pönkittää omaa valintansa vaikka tojo on ollut luisussa jo monta vuotta peräkkäin ja markkinoille tungetaan vain vanhaa kalustoa vähän meikattuna. Itse en ole koskaan miettinyt kestävyysasioita koska ne ovat tulleet kaupanpäälle omissa autoissani, vähän niinkuin rengas joka kulmaan.

        Kuka muka luottaa noihin maksettuihin vertailuihin? Tottakai euromerkit saadaan kärkeen, kun raha vaihtaa omistajaa. Pitäs olla kaikille omilla aivoilla ajatteleville selvä peli.
        Kansa kyllä tietää mihin autoon kannattaa rahat laittaa ja maailmalla Tojo jyrää vahvasti että se siitä. Mukava, tilava, hyvin tehty, hienot varusteet, tyylikäs ulkonäkö ja jokaiselle tavalliselle ihmiselle riittävä suorituskyky ja pieni kulutus ja kaiken tämän lisäksi todistetusti paras mahdollinen kestävyys. Ei siinä eurooppalaisilla kinnereillä ole mahdollisuuksi.


      • HerätysTerolle

        "Kansa kyllä tietää mihin autoon kannattaa rahat laittaa ja maailmalla Tojo jyrää vahvasti että se siitä. "

        Juurikin näin. Kansa tietää ja Toyotan käyrät näyttävät alaspäin kaikkialla maailmassa.
        VW ohitti maailman suurimpana valmistajana jo viime vuonna, Euroopassa Toyota on jämämerkki noin 4% myynnillään ja Suomessakin ylivoimaisesti suurin putoaja myyntilukujen perusteella.
        Ja nämä ovat tilastofaktaa eikä mitään netti-paskanjauhantaa.
        Että näin kansa rahansa on laittanut viimevuodet.


      • hölmöajatus
        Hesevaan kirjoitti:

        Kuka muka luottaa noihin maksettuihin vertailuihin? Tottakai euromerkit saadaan kärkeen, kun raha vaihtaa omistajaa. Pitäs olla kaikille omilla aivoilla ajatteleville selvä peli.
        Kansa kyllä tietää mihin autoon kannattaa rahat laittaa ja maailmalla Tojo jyrää vahvasti että se siitä. Mukava, tilava, hyvin tehty, hienot varusteet, tyylikäs ulkonäkö ja jokaiselle tavalliselle ihmiselle riittävä suorituskyky ja pieni kulutus ja kaiken tämän lisäksi todistetusti paras mahdollinen kestävyys. Ei siinä eurooppalaisilla kinnereillä ole mahdollisuuksi.

        "Kuka muka luottaa noihin maksettuihin vertailuihin? Tottakai euromerkit saadaan kärkeen, kun raha vaihtaa omistajaa. Pitäs olla kaikille omilla aivoilla ajatteleville selvä peli."
        Toyota on kuitenkin tuon lehden suurin mainostaja. Luuletko oikeasti että Toyota mainostaisi ja maksaisi lehdelle joka syrjisi sitä vertailussa?
        Toyota laittaisi lehden heti boikottiin jos sitä kohdeltaisiin epäreilusti. Maailman toiseksi suurin valmistaja kuitenkin on kyseessä ja helvetin iso markkinointibudjetti. Ei sellaisen kintuille kukaan kuse.


      • Toyotatrolli_taas
        Ominaisuudet.ratkaisevat kirjoitti:

        On reilumpaa ottaa verrokiksi suurinpiirtein samanhintainen tavis-euro kuin oikea premium pirssi. Niiden kanssa tojolla tulisi vielä kylmempää kyytiä kuin näiden kansanautojen.
        Hauska lukea näitä terojen selittelyjä. Ensin sanotaan että mitattavasti tojo on samalla viivalla. Kun esitetään komnkreettinen lista asioista joissa tojo jää selkeästi jalkoihin niin sitten näillä ei olekaan mitään merkitystä.
        Älkää alkako sönköttämään että tojo on samalla viivalla ottamatta selvää asioista.
        Ei pitäisi lähteä mopolla moottoritielle ja uhoamaan selkeästi todennettavissa olevista ominaisuuksista joissa tojo on vastaantulija uusille euro-autoille.
        Tuo kestävyyshöpötys on riittävän epämääräistä jotta sillä voi pönkittää omaa valintansa vaikka tojo on ollut luisussa jo monta vuotta peräkkäin ja markkinoille tungetaan vain vanhaa kalustoa vähän meikattuna. Itse en ole koskaan miettinyt kestävyysasioita koska ne ovat tulleet kaupanpäälle omissa autoissani, vähän niinkuin rengas joka kulmaan.

        Et kai sinä Petteri ole vaan mennyt moottoritielle sillä Helkama Raisullasi vaikka yh-äippä on sen sinulta jyrkästi kieltänyt.


    • utelias.nuhanenä

      Uudistan kysymykseni: Montakos hybridiä Suomessa on tänä vuonna rekisteröity?

      • Ei.menestystä.Suomessa

        Suomi on huono maa hybrideille. Liian kylmää ja liian paljon maantie-ajoa. Hybridi sopii paremmin lämpimään ilmanalaan ja liikenneruuhkissa junnaamiseen.


    • Suopunkiseppo

      Tekniikan Maailman talviautotestissä Toyota Auris Hybrid oli testin kakkonen ja autossa oli kaikkein tehokkain lämmityslaite. Tekniikan Maailman talvitestiti 2013.

      Maantielläkin se sähkömoottori avittaa sitä eteenpäin menoa ja kulutus jää aika pieneksi jopa moottoritiellä.

      Nuo edelliset ajatukset tulivat kyllä nyt pelkkinä kuvitelmina.

    • Suopunkiseppo
    • sadurdayday

      Toyota Hybrid on paras auto talveen.

      • Patelanpystykorva

        Samanlaisia ajatuksia ja kokemuksia on minullakin


    • Jartsef

      Frangfurtin autonäyttelyssä keskeisemmässä osassa ovat hybridiautpt ja tuntuu että uutisointi keskittyy nyt hybridien rajuun ja nopeaan markkinoiden valtaamiseen. Toyota on etulyöntiasemassa.

    • saiataouku

      Toyota on jo vallannut markkinat.

    • afwedfgfdssaa

      Tekniikan Maailman kestotestissä sanotaan, että bensiinin kulutuksen vähyydessä Auris teki bensiinikäyttöisten autojen ennätyksen.

    • fasfdff

      VW on tehnyt työtä tämän Toyota hybeidien suosion eteen todella ja tuhonnut maapalloa ja lyhentänyt ihmisten elinaikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe