Haluan pois kauppiksesta

tawjoå

Opiskelin viime vuoden AMK:ssa, jossa koin olevani täysin ulkopuolinen - itse olin tullut lukiosta ja suurin osa porukasta oli amiksesta. Mietin vain, kuinka hyvin sopisinkaan kauppikseen, jossa porukka olisi samanhenkistä ja opiskelutyyli passeli minulle. Noh, tässä sitä nyt ollaan kauppiksessa ja en voi uskoa sanovani tätä, mutta minusta tuntuu, että "luuseriAMKssa" mulla oli paljon parempia kavereita. Siellä ihmiset sentään olivat "lämminhenkisiä", kun taas täällä musta tuntuu että täällä kaikki mitataan merkkilaukkujen ja omistusasuntojen kautta. Porukat määrittyivät heti tutorryhmien kautta, joka oli omalta osaltani suoraan sanottuna surkea..

11

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedetään

      Semmoista kauppiksessa on. Helkutinmoinen kilpailu ja päteminen päällimmäisenä. Melkein kaikki voivat huonosti.

      Mutta tätä mä halusin enemmän kuin kuin mitään muuta! Enää en halua. Yök!

      Tunnen joitakin kauppiksesta valmistuneita. Usea ihmettelee, kuinka pystyi siihen. Niin järkyttävää se oli. Ei siis ongelmia varsinaisesti opintovaatimuksissa ja opetuksessa, mutta se ilmapiiri.

    • opinnotensin

      Eihän siellä koulussa olla pelkästään ihmissuhteita luomassa vaan opiskelemassa ammattia.
      Minua on kiusattu koko peruskoulun ajan ja myöskin lukiossa ja opin sen asenteen, että opiskelen itseäni varten en niinkään muita. Kaverit on juu kivoja, mutta pääasia koulussa on opiskelu.

    • tylsäätylsäänii

      Itse opiskelin kanditutkinnon humanistisessa, jossa sain paljon kavereita ja meillä oli mahtava ainejärjestö, jossa rehellisesti otettiin ihan kaikki avosylin vastaan. Oli kovan luokan kommunistia, hippiä, vakaumuksellista kristittyä, perheenisää, kokoomusnuorta... Ja kaikki viihtyivät ja tykkäsivät osallistua tapahtumiin. Ala ei kuitenkaan tuntunut omalta, joten vaihdoin. Nyt aloitin kauppiksessa ja tuli heti sellainen fiilis, että jos et sovi muottiin, olet huonompi. Pitäisi näin naisena olla MK-laukku, tekoripset, kiinnostuksen kohteina sali ja vihersmoothiet, jotta hyväksytään porukkaan. Yritetään heti esittää rahakasta ja trendikästä, kun on päästy kauppikseen. Ja näiden pitäisi sitten olla sitä innovaatioainesta, minä en ole mielikuvituksettomampaa porukkaa nähnyt koskaan aikaisemmin!

      Onneksi opinnot ovat sentään kiinnostavat ja ala itsessään tuntuu omalta, eihän tätä muuten jaksaisi. Toivotaan, että tää on vaan tätä alkupullistelua.

      • awjpjtopa

        Se saattaa tuntua esittämiseltä, mutta minun monet kaverit, jotka ovat kauppiksessa, ovat oikeasti juurikin sitä eliittiporukkaa - ainakin pankkitilillä mitattuna.. Se ei siis ole mitään pullistelua, vaan ihan arkipäivää, että on niitä kymmeniä merkkilaukkuja, mahdollisuus ulkona syömiseen päivittäin ja keskustelu suuntautuu kauneuden hoitoon - miksi ei näyttäisi hyvältä kun on siihen mahdollisuus. Kieltämättä itsekin jaan osan tästä arvomaailmasta, mutta silti koen olevani vähän heistä poikkeava ja pystyn näkemään asian myös "ulkopuolisen silmin".


      • Tylsimys

        Minä olenkin itse varakkaasta perheestä ja olen huomannut, että vain nousukkaat käyttäytyy noin.


    • dfaaja

      vaikeeta on kauppiksessa jossei sovi muottiin. Kokeile oikista, siellä vähä iisimpää ja monipuolisempaa porukkaa vaikka osa onkin samaa

    • Kylläsehelpottaa

      Itsekin koen Aallon ilmapiirin ja porukan melko ahdistavana, mutta en ota siitä stressiä. Muut olkoot mitä on ja minä olen mitä minä olen. Ala kiinnostaa ja tein ison duunin sisäänpääsyn eteen joten yritän vaan puskea läpi tästä alkuahdistuksesta. Yritä keskittää ajatukset siihen että olet opiskelemassa itseäsi varten eikä sinun tarvitse antaa muiden määritellä millainen sinun kuuluu olla :)

    • tätähänse

      Kauppakorkea nimenomaan vetää puoleensa tietyn tyyppistä "eliittiä", jonka arvomaailmalle on ominaista raha ja tavara. Varsinainen sivistys on tästä useimmiten kaukana. Kauppakorkea ei ole sivistysyliopisto vaan eräänlainen "eliitin" ammattikoulu. Tyyli on sitten sitä lajia, jolla maskeerataan sisäistä onttoutta.

      • kylteri___

        Aika tyypillinen putkinäköisen lukiofilosofin stereotypia. Tuntemani aaltolaiset ovat kunnianhimoisia, mutta eivät välttämättä materialistisia tai sivistymättömiä. Humanistisessa ja valtsikassa sen sijaan taloussivistys on aika hataraa ja analyysi lähtee yleensä amismaisesti sosialismista liikkeelle.


    • Muistakaaaa

      Muistakaa ettei ole mitään väliä minkä koulun olet köynyt jos pääset siihen asemaan kun itse haluat. Kukaan ei ylentäessä valitse koulutuksen kautta jos olet toiminut pari vuotta samassa työssä. Ihan sama oletko koulutukseltasi siivooja vai korkeakoulun käynyt.

      • Anonyymi

        Huoh, kyllä sillä on paljonkin väliä haluatko nostaa tämän luuserimaantasoa(?)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe