Peugeot on muutoin hyvä, mutta moottori uupuu

Autohakusessa

Peugeot miellyttäisi silmää, mutta ranskalainen ei ilmeisesti osaa rakentaa moottoreita. Bensamoottoreissa kova kulutus ja mieto suorituskyky, dieseleissä kestävyysongelmat.

Taloudellista vaihtoehtoa on varmaan alettava etsimään jaappanin merkeistä...

23

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • proacese

      Peugeotin moottorit on huippuluokkaa. PSA:n dieseleitä käytetään japanilaisissa autoissakin kun omat eväät eivät riitä niiden tekemiseen.

      • Kokemustaon

        Pösön diesel on kertakäyttömoottori. On idioottimaista työntää siisti 150.000km ajettu auto romuttamoon moottoririkkona.


    • motomotomotomtot

      Voisivat ostaa klonsvaakenilta kun niiltä jää yli, ovat valmiiksi ohjelmoituja. Kelpaa vaikka kulissi painoiksi. Eivät vaadi enää lisävirityksiä!

      • eisuomessa

        Japsit ne vasta mopoja ovat, vain jenkki japseissa on powerii!


    • plaapla

      Jep. Ehkä nyky autoissa pösön kohdalla ei löydy asiallisia moottoreita bensa vehkeistä. THP tai sit se turboton malli Vti vai mikä lie olikaan 1,6l molemmat. Uusin kai tuo 1,2 ihme turbolla avustettu, mistä ei vielä kauheesti ole juttua. Dieseleistä ei ole tietoa, kun ei omilla ajomäärillä ole tarpeellista tutustua.
      Vanhemmissa hyviä perus perheautoon sopivia 1,8... no se oli vähän mopo ylämäkeen lähdettäessä. 2,0 ihan jees, jaksaa liikuttaa. Totta heidän janoisuuskin, mutta 2000 luvulle tultaessa paljon pienempi kuin aikaisemmissa. 406 vm 2000 1,8 motilla pääs alle 7l/100km kun ajoi ihmisiksi, sanotaan vaik et rajotusten mukaan ja katto et rengaspaineet yms. on oikein. 407 vm 2006 2,0 uudempi versio EW sarjan motista vie 7,5l/100km eikä ole niin kevyt kaasujalkakaan ollu, paljon tulee autoja perä edellä vastaan maatkaa ajaessa. Vois päästä lähelle seiskaa jos keventäis kaasujalkaa. Tehdas tais ilmottaa matkaan 6,5l/100km että ei paha sekalaiseen ajoon.
      Mutta, moittikkaa te pösöjä, en minäkään mene näihin THP tai muihinkaan uudempiin pösän koneisiin sotkeutumaan. Sen enempää kuin VAG konsernin tsi/fsi ja mitä niit olikaan. Turbo on turbo ja jakoketju nykyautoissa on nykyauton jakoketju... Jos viel seuraavas kulkinees ois vapari mallinen kone, mikä se sit ikinä onkaan.

      • sldflsdkfnlskdf

        1,8 litraisella 406:lla pääsee kesäkelillä parhaimmillaan alle kuuden litran jos alla on Michelinin Energy Saver renkaat ja ajotekniikat kohdallaan. Ihan siis normaaliajossa.

        En lähtisi VTi moottoria vielä tuomisemaan, ainoa pahempi ongelmahan siinä on se venyvä jakoketju, ja kun siihenkin on ilmeisesti tullut nyt päivitetty versio jossa on materiaalivahvuuksia tarkastettu ja haettu kovempaa pinnoitetta, niin ehkä se alkaa kestämään.


      • ToyotaAvensis

        Minulla oli taannoin 407 1,8 bensa pökötti. Se vaihdettiin dieseliin hyvin nopeasti, kun perheemme ajossa kulutukset olivat lähellä kymmentä litraa.
        Dieseli olikin hyvä siihen asti kunnes sen moottori sitten päätti hajota kovasti pienillä kilometreillä.

        Ranskalaiseen autoon ei kannata säästöjään haaskata.


      • ksdbvksdnsdfs
        ToyotaAvensis kirjoitti:

        Minulla oli taannoin 407 1,8 bensa pökötti. Se vaihdettiin dieseliin hyvin nopeasti, kun perheemme ajossa kulutukset olivat lähellä kymmentä litraa.
        Dieseli olikin hyvä siihen asti kunnes sen moottori sitten päätti hajota kovasti pienillä kilometreillä.

        Ranskalaiseen autoon ei kannata säästöjään haaskata.

        "Ranskalaiseen autoon ei kannata säästöjään haaskata."

        Kyllä kannattaa, mutta pitää osata valita se oikea malli ja moottorivaihtoehto. Kun asenteet on tuollaisia, että kaikki ranskalaiset on huonoja, niin niiden hinnat on sitten alhaalla kaikissa. Poimimalla sieltä ne hyviksi havaitut vaihtoehdot, saakin halvalla itselleen hyvän auton.

        Myönnetään, peugeot on tehnyt tuon valinnan viimeaikaisilla moottoreillaan vaikeaksi.


      • jokumuuuu

        Oliko tuo enimmäkseen pätkäajoa kaupungissa vai miten ykskasin noin paljon saa polttamaan?

        Itse olen nyt ajellut neljä vuotta 407 2.2 farmarilla ja keskikulutus tuolta ajalta on melko tarkkaan kahdeksan litraa sadalla. Ajot enimmäkseen 35 km työmatkaa josta osa moottoritietä, talvella ei mitään esilämmitystä vaan "raakana" käymään. Silloin tällöin on myös suurehko peräkärry perässä.

        Ei tuo nyt varsinaisesti pihi ole mutta mielestäni ihan hyväksyttävä kulutus yli 1600 kiloa painavalle autolle jossa on vapaastihengittävä moottori ja edes jonkinlainen suorituskyky. Vääntöä kyllä voisi tuollaisen massan liikutteluun olla enemmänkin.


      • UteliasIsmo
        ksdbvksdnsdfs kirjoitti:

        "Ranskalaiseen autoon ei kannata säästöjään haaskata."

        Kyllä kannattaa, mutta pitää osata valita se oikea malli ja moottorivaihtoehto. Kun asenteet on tuollaisia, että kaikki ranskalaiset on huonoja, niin niiden hinnat on sitten alhaalla kaikissa. Poimimalla sieltä ne hyviksi havaitut vaihtoehdot, saakin halvalla itselleen hyvän auton.

        Myönnetään, peugeot on tehnyt tuon valinnan viimeaikaisilla moottoreillaan vaikeaksi.

        Mikä olisi hyvä Peugeot moottori?


      • Perestykki
        UteliasIsmo kirjoitti:

        Mikä olisi hyvä Peugeot moottori?

        No kas, semmoista kun ei vielä ole. Uuteen 508:iin simmoinen on suunnitteilla.


      • dfgdfgdf
        ksdbvksdnsdfs kirjoitti:

        "Ranskalaiseen autoon ei kannata säästöjään haaskata."

        Kyllä kannattaa, mutta pitää osata valita se oikea malli ja moottorivaihtoehto. Kun asenteet on tuollaisia, että kaikki ranskalaiset on huonoja, niin niiden hinnat on sitten alhaalla kaikissa. Poimimalla sieltä ne hyviksi havaitut vaihtoehdot, saakin halvalla itselleen hyvän auton.

        Myönnetään, peugeot on tehnyt tuon valinnan viimeaikaisilla moottoreillaan vaikeaksi.

        Peugeot ei ole tehnyt valintaa vaikeaksi vaan BMW:n insinöörit jotka ovat tuon THP moottorin suunnitelleet!


    • ertui45
      • 307Feline

        En tiennytkään, että 206:sta on tehty kyseisellä koneella. Vaimon kauppakassi Feline 307:ssa on tuollainen ja se on aika kiva kone. Kiertää korkealle eli on mukavaa vaihtelua turboaikana. Ei ole konetta tarvinnut korjailla. Niin ja tuonne alkupään ihmettelijöille tiedoksi, että THP koneet ovat BMW:n tekeleitä eli jos koneissa vikaa, niin moittikaa Bimmeri-insinöörejä.


      • Mistä_tuo_tieto
        307Feline kirjoitti:

        En tiennytkään, että 206:sta on tehty kyseisellä koneella. Vaimon kauppakassi Feline 307:ssa on tuollainen ja se on aika kiva kone. Kiertää korkealle eli on mukavaa vaihtelua turboaikana. Ei ole konetta tarvinnut korjailla. Niin ja tuonne alkupään ihmettelijöille tiedoksi, että THP koneet ovat BMW:n tekeleitä eli jos koneissa vikaa, niin moittikaa Bimmeri-insinöörejä.

        Mistä tuo tieto on että THP koneet ovat BMW:n tekeleitä?


      • Feline307
        Mistä_tuo_tieto kirjoitti:

        Mistä tuo tieto on että THP koneet ovat BMW:n tekeleitä?

        Ihan yleisesti netistä löytyvää tietoa. Käsittääkseni Minin konekin on tuota samaa alkuperää. Sinällänsä en osaa ottaa kantaa THP koneiden laatuun. Peugeotin koneet ja korit ovat perinteisesti olleet varsin kestäviä. Ongelmat ovat lähinnä sähkövikoja sekä jonkin verran keskimääräistä enemmän jarruvikoja.


      • Romarij

        "Perinteet" ovat 2000-luvulla uusiutuneet pahoin. PSA-dieselit ovat vanhanaikaisia, mutta herkästi tuhoutuvaa sorttia.


      • OlikosittenkäänBMW
        Feline307 kirjoitti:

        Ihan yleisesti netistä löytyvää tietoa. Käsittääkseni Minin konekin on tuota samaa alkuperää. Sinällänsä en osaa ottaa kantaa THP koneiden laatuun. Peugeotin koneet ja korit ovat perinteisesti olleet varsin kestäviä. Ongelmat ovat lähinnä sähkövikoja sekä jonkin verran keskimääräistä enemmän jarruvikoja.

        Netistä löytyy ainakin seuraavanlaista tietoa:

        Prince is the codename for a family of automobile straight-4 engines developed jointly by BMW and PSA Peugeot Citroën.

        The engines’ components are produced by PSA at their Douvrin, France

        Some of the engineering was provided by BMW, including their Valvetronic variable valve lift system on the intake side. Other features include on-demand oil and water pumps. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be optional.

        Eli tuohan väittää, että moottori olisi yhteissuunnittelua, ja vain osa komponenteista olisi BMW:n suunnittelua. Erityisesti valvetronic on BMW suunnittelua, mutta tuohan ei ole Pösön koneissa käytössä ollenkaan. Se, kuka on muut komponentit suunnitellut, jää arvoitukseksi.


      • Feline307

        Juu, yhteissuunnitteluahan tuo on. Hieman eri lähteistä poimien BMW:n osuus nimenomaan suunnittelussa näyttäisi olleen melko määräävä. Se oli yllätys, että nuo viimeiset Saabinkin käyttämätkin koneet olivat samaa perusmoottoria. Mutta en siis väitä, etteikö PSA voisi omassa versiossaan pilata konetta. Väitän vain, että koneen suunnittelun takana on vahvasyti ollut BMW. Mistä muuten keksit, ettei Peugeotilla olisi valvetronic:ia? Tuo systeemihän tuli nimenomaan BMW:tä kuten lainaamassasi tekstissäkin lukee. BMW otti käyttöön tuon venttiilien ajoitussysteemin 2001.


      • eivoikestää
        Feline307 kirjoitti:

        Juu, yhteissuunnitteluahan tuo on. Hieman eri lähteistä poimien BMW:n osuus nimenomaan suunnittelussa näyttäisi olleen melko määräävä. Se oli yllätys, että nuo viimeiset Saabinkin käyttämätkin koneet olivat samaa perusmoottoria. Mutta en siis väitä, etteikö PSA voisi omassa versiossaan pilata konetta. Väitän vain, että koneen suunnittelun takana on vahvasyti ollut BMW. Mistä muuten keksit, ettei Peugeotilla olisi valvetronic:ia? Tuo systeemihän tuli nimenomaan BMW:tä kuten lainaamassasi tekstissäkin lukee. BMW otti käyttöön tuon venttiilien ajoitussysteemin 2001.

        Olen ymmärtänyt että patentti tms. syiden vuoksi tuota valvetronic järjestelmää ei olisi VTi ja THP koneeseen tullut.

        Pieni googletus tässä välissä ja näyttää sille, että olen väärässä. Niissä taitaakin olla myös tuo.... Jo on moottoriin lyöty kerralla paljon hajoavaa teknologiaa.


    • tuulimyllyt

      Sinähän et tiedä autosta mitään,enempää kiun sika tuulimyllystä.

      • Hoiijjaahh

        No, siinä vasta asiantuntijan kommentti, heh?


    • 508thpommioli

      Ranskalaiset osaa tehdä hajuvettä ja konjakkia, mutta autoista uupuu kaikki muutkin kuin kone ainakin jos niillä ajaa pikkaisen...fra autot: vain sisäkäyttöön lyhyille matkoille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe