MUSTASUKKAISUUS

mustisIlonpilaaja

Moi kaikki. Kommentoikaa ja antakaa jotain rajentavaa palautetta kiitos! Asiahan menee niin että olen universumin mustasukkaisin tyttöystävä. En tahtoisi olla aina se nalkuttaja joka pilaa ilon :( Mutta asiat menee minusta herkästi liian pitkälle. Meillä on etäsuhde ja siskoni asuu poikaystääni lähempänä. Joka viikonloppu he näkevät isolla tyttöporukalla poikaystävääni (kaverina kylläkin) mutta nämä ihmiset ovat minulle hyvin läheisiä ja tahtoisin viettää aikaa heidän kanssaan mutta aina kun minä olen maisemissa emme koskaan näe heitä. Tytöt lähettävät viestejä kertoen kuinka hauskaa heillä on kun minä taas olen yksin kotonani. Vihaan tätä tilannetta mutta rakastan poikaystävääni! Kuinka pääsen tästä mustasukkaisuudesta yli? Auttakaa tää tunne on liian kamala :(

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaajosvoisin

      mustasukkaisuus tarkoittaa sitä että välität paljon, ehkä välillä jopa liikaakin. Vaikea antaa mitään neuvoja koska en ole itse kokenut samoja tunteita. Mieti mikä on parisuhteessasi tärkeintä, miksi olet mustasukkainen? Auttaako se sinua pitämään asemasi "nalkuttamalla" vai olisiko muita keinoja. Ennen kaikkea; jutelkaa asioista, kyllä rakas poikaystävä haluaa korjata tilanteen jos todella sinusta välittää. Onnea teille! :)

      • heihaloosiellä

        Mustasukkaisuus ei tarkoita, että välittää paljon vaan se tarkoittaa sitä, ettei luota toiseen.


      • heihaloosiellä kirjoitti:

        Mustasukkaisuus ei tarkoita, että välittää paljon vaan se tarkoittaa sitä, ettei luota toiseen.

        Juuri noin. Mustasukkaisuus on omistamishalua, kateutta, epävarmuutta, pelkoa - ei välittämistä.

        En itse oikein ymmärtänyt aloittajan tilannetta. Pieni selvennys olisi tarpeen. Sisko kavereineen tapaa viikonloppuisin aloittajan poikaystävää ja heillä on hauskaa yhdessä? Etäisyyden takia aloittaja itse ei pysty osallistumaan hauskanpitoon? Poika ei kuitenkaan ole tehnyt yhtään mitään, mistä olisi syytä olla mustasukkainen? Onko kyse siis ylipäänsä mustasukkaisuudesta vai kateudesta? Onko joku _syyllinen_ nykyiseen tilanteeseen? Millä tavalla? Miten hän voisi korjata asian? Oletko, aloittaja, pyytänyt sitä häneltä?

        Kerro vähän lisää, että on helpompi ymmärtää.


      • epokrpokeop
        heihaloosiellä kirjoitti:

        Mustasukkaisuus ei tarkoita, että välittää paljon vaan se tarkoittaa sitä, ettei luota toiseen.

        Ei välttämättä ole sitä, ettei luota toiseen, vaan useimmiten voi olla sitä, ettei luota siihen että itse riittää. Itsetunto-ongelma. Mutta juu, ei mustasukkaisuus välttämättä liiasta välittämisestä kerro.


      • Avoimuusauttaa
        epokrpokeop kirjoitti:

        Ei välttämättä ole sitä, ettei luota toiseen, vaan useimmiten voi olla sitä, ettei luota siihen että itse riittää. Itsetunto-ongelma. Mutta juu, ei mustasukkaisuus välttämättä liiasta välittämisestä kerro.

        Normaali mustasukkaisuus pieninä ripauksina piristää suhdetta ja se kertoo omalta osaltaan siitä välittämisestä, mutta sairaalloiseksi paisuessaan se tuhoaa koko suhteen. Itse olen ollut joskus mustasukkainen, mutta tiedän itse missä sellainen menee sairaalloisen puolelle, kun olen myös elänyt sairaalloisesti mustasukkaisen miehen rinnalla. Omista suhteistani olen ottanut opiksi siten, että teen kuten sanon, pidän omat lupaukset sekä olen avoin, niin sillä voin saavuttaa sen toisen ihmisen luottamuksen, jos hän vielä epäilee minua tämänkin jälkeen eikä luota, niin silloin hänellä on ongelma oman itsensä suhteen. Itselläni on ollut vaikeuksia luotta a sellaiseen ihmiseen, joka ei pysy omien sanojensa tai lupaustensa takana, sanoo toista ja käyttäytyy kuitenkin toisin eli tekee vaikka ohareita sekä on ihmisenä sulkeutunut, ei kerro omista asioistaan tai menoistaan yhtään mitään, pitää puhelintaankin nurinpäin jne. niin silloin alkaa ne omat ihmettelyt ja epäilyt sen ihmisen suhteen, että mikä hän oikein on miehiään. Olen myös oppinut tuntemaan liiallisen mustasukkaisuuden merkit: omistushaluisuuden, sen oman henkilöhtaisen elämän rajoittamisen, jatkuvan kontrollin tarpeen ja kyttäämisen puheluista lähtien sekä ajottaisen arvostelun, joka kohdistuu vaikka omaan ulkonäköön. Eihän sellaista ihmistä kukaan halua elämäänsä, josta tulee lopulta hirviö. Sellaisen ihmisen, joka kokee itse mustasukkaisuutta kannattaa tehdä töitä oman itsensä kanssa ja selvitellä mistä tilanne johtuu, omasta itsestäkö: itsetunnosta, riittämättömyyden tunteista jne. vai ihan oikeasti sen toisen ihmisen käytöksestä, mikä antaa aihetta siihen epäilyyn ja luottamattomuuteen. Ja suosittelen, että kerrot mille sinusta todella tuntuu ja mitä ajattelet, niin toinen alkaa ymmärtämään sinua. Monekin ihmisen suhde voi päättyä juuri siksi, kun asioista ei puhuta ajoissa ja ongelmaa avata, muistakaa ottaa asia esille silloin, kun se on ajankohtainen olitpa se mustasukkainen osapuoli tai sen uhriksi aiheetta joutunut.


    • Marga-Reeta

      Onko kyse mustasukkaisuudesta? Ehkäpä kateudesta tai siitä, että joudut syrjäytetyksi ystäväpiirin kaikesta ilonpidosta? Mieleeni tulee kiusaaminen. Olisiko nyt jostain tämäntapaisesta kyse?
      Miten poikaystäväsi reagoi "mustasukkaisuuteesi"? Huomioiko hän sinua enemmän?

    • Tinque

      Kirjoitat:
      "Joka viikonloppu he näkevät isolla tyttöporukalla poikaystävääni"

      no on kyllä aika erikoinen asetelma. Mun mielestä tuossa tilanteessa on ihan tervettä kokea tuollaisia tunteita, kun joutuu porukasta sivuun ja poikaystävä viettää aikaa isolla tyttöporukalla. Ja vaikka kuinka järjellä luottaisi toiseen, niin mustasukkaiset tunteet voivat silti nousta pintaan - mustasukkaisuushan on menettämisen pelkoa ja tuossa tilanteessa se mielestäni on realistista.
      Jos ajattelen omaa etäsuhdettani ja sitä, että joku iso naisporukka, vaikka kuinka olisivat ystäviäni, näkisivät miesystävääni ja viettäisivät hänen kanssa palkon aikaa, olisi se aika omituista. Ja ihmettelisin miksei mies tule minun luo, jos itse en pääse hänen luokseen yms... tosin en osaa nalkuttaa, vaan mies sais kyllä minun puolesta ihan rauhassa viettää aikaa isolla naisporukalla, jos niin haluaa. Itsellä kun on oma elämä enkä ehtisi sitä murehtia mitä hän tekee.
      Ilmeisesti olette vielä niin nuoria ja teillä on tapana viettää porukoissa aikaa, niin varmaankin tuo asetelma on siinä mielessä ihan luonnollinen noine tuntemuksinesi. Mustasukkaisuudessahan sitä pelkää, että menettää toisen/toiset ja jää yksin. Tämä pelko perustuu ihan epärealistisiin ajatuskulkuihin: mitään pahaa ei tapahdu, vaikka toisen menettääkin. Tuntuuhan se pahalta, mutta ei siihen kuole. Eikä se ole sen arvoista menettää mielenrauhaansa.

    • Ukkomies5

      Mustasukkaisuus on henkinen heikkous, pahimmillaan sairaus. Lähinnä se on itseluottamuksen puutetta, ja kertoo suhteen koettavan epävarmaksi.

      • ktviesti

        Olen keski-ikäinen mies, joka löysi rakkaansa jonka kanssa olisi voinut olla loppuelämänsä. Hän petti minua silloin tällöin, mutta osasi ainutlaatuisella tavalla pyytää anteeksi. En ollut erityisen mustasukkainen. Sairaus vei hänet kuitenkin ajasta ikuisuuteen.


    • Vapausennenkaikkea

      Mustasukkaisuus on omistussairaus jota sairastavat kaikki jotka luulevat ja kuvittelevat voivansa omistaa toisen ihmisen. Ihmisiä ei kuitenkaan omisteta koska kukaan ei ole aineeton tavara.

    • Tiedänmistäpuhut

      En ollut itse mustasukkainen tyttöystävääni kohtaan, kunnes hän petti minua. Sen jälkeen olen ollut TODELLA mustasukkainen kaikesta mitä hän muiden miesten kanssa puhuu/tekee. Toisaalta siihen on syy, pelkään hänen pettävän uudelleen.

      Ymmärrän olosi, ja se on todella ärsyttävää. Haluaisin itseltäni myös pois sen ominaisuuden..

      • Surullista

        Onko pakko olla sellaisen petollisen ihmisen kanssa ja pelätä, että hän loukkaa tunteitasi uudelleen? Sanotaan tietysti rakkaudesta, että kaiken se kestää, mutta kyllä ihmiselläkin on se oma mielenterveys ja oma hyvinvointi, jota kannattaa miettiä, että onko se tosiaankin uhraamisen arvoinen. Kyllä löytyy niitä samoin ajatteleviakin, jotka eivät koskaan petä ja ovat sinut moraalinsa kanssa ja yrittävät selvittää parisuhteen ongelmia muilla keinoilla.


      • Surullisinta

        Mutta kaikista surullisinta on se, että liian monet pettävät itseään. Ts. uhraavat itsensä suhteensa ja toisen ihmisen heikkouksien ja 'sairauksien' takia.


    • pupu82

      Minustakin hieman vaikuttaisi siltä, että olet hieman kateellinen ja ymmärrettävästi tosi harmistunut kun jäät ulkopuolelle ja muut läheisesi saavat nauttia poikaystäväsi seurasta enemmän. Mutta kun kirjoitat että nalkutat, pilaat kaiken niin mitä se tarkoittaa? Soitteletko koko ajan miehelle, valitatko, käsketkö lähteä kotiin tms? Se on sitten jo hieman vakavempaa. Etäsuhteessa ollut itsekin, ja olin mustasukkainen muutenkin mieheni existä ja naispuoleisista kavereista. Luulin että tulen hulluksi, kun sain kuulla että nämä naiset vierailivat arkisin miehen luona, me kun siis näimme vain viikonloppuisin.. Ei se helppoa ollut ja yhteenmuuton jälkeenkin olen joutunut mustasukkaisia tunteitani miettimään ja jutellut jopa psykologille. Tämän kertomasi perusteella en kuitenkaan osaa (jos nyt muutenkaan) mitään neuvoja oikein antaa. Joten avaa tilannetta enemmän jos haluat - eli oletko kertonut miehellesi miltä sinusta tuntuu, mitenkään syyttelemättä kuitenkaan. Tietysti yksi vaihtoehto on muuttaa niin kuin tein itse, mutta voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Varsinkin jos vielä olette kovin nuoria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe