Asunnon ehostaminen vuokralaisen toimesta

rempparikka

En keksinyt aiheelle paikkaa.

Tilanne on tämä: Vuokra-asunnossa on uudet lattiat, mutta seinät ovat noh.. historialliset. Osaan tapetoida ja maalata, sekä tehdä pieniä kunnostustöitä itse. Kylppäri ja keittiö jääkööt omistajan huoleksi jo ammattilaissyistä.
Maalit ja tapetit tietenkin hillittyjä seuraavaa vuokralaista ajatellen, kittiä, maalia maaliseinälle ja tapettia tapetin paikalle, ikkunalautojen vaihto, verholaudat suoraan... Sellaista pikkuhommaa.

Kyselen siis alustavasti, kuinka moni on ehdottanut ja/tai toteuttanut vuokralaisena asuntonsa korjailua ja miten se noin "pykälien" mukaan tapahtui?
Kertokaa toki lisää, jos listalta puuttuu jotain, mutta näitä asioita pohdiskelen:

-ilmoitus vuokranantajalle tietenkin
-voinko mennä vaan "töksäyttämään" puhelimessa, että hei, haluan korjailla vai täytyykö pitää suunnitteluistunto vuokranantajan kanssa? No riippuu varmaan ihan vuokranantajastakin..
-kannattaako tehdä tästä erillinen sopimus tai jotain?
-kevennys vuokrasta?
-kuittienkeräily?
-täytyykö tehdä suunnitelma paperilla vuokranantajalle? Varmaan jonkinlainen kustannusarvio ainakin.
-miten pikkutarkkaan pitää hyväksyttää mm. tapettivalinnat vuokranantajalla? Vai oletteko kenties menneet vuokraajan kanssa yhdessä ostoksille?
-valmiin työn esittely vuokranantajalle?

asiasta ohi:
Seinät ovat betonia.Täytyykö kerrostalossa ilmoittaa naapureille poraamisesta etukäteen? Kokemuksesta se ei ole ihan pikku "vasarointia" se..
Ja kuinka paljon saan kajota parvekkeeseen? Olisi ruostevalumaa ja ties mitä.. Vai liekö parvekkeet julkisivua ja näin järkeillen se voisi olla isännöitsijän ongelma?

Jopas tuli tekstiä. Kiitos kaikesta avusta ja kokemuksista jo etukäteen!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

      -ilmoitus vuokranantajalle tietenkin -> EI, vaan kirjallinen lupa VA:lta, että saat tehdä muutoksia asuinhuoneistoon

      -voinko mennä vaan "töksäyttämään" puhelimessa, että hei, haluan korjailla vai täytyykö pitää suunnitteluistunto vuokranantajan kanssa? No riippuu varmaan ihan vuokranantajastakin. -> Mitä jos vaan kysyisit, että olisiko hällä kiinnostusta siihen, että ehostaisit asunnon ilman lisäkuluja niin, että VA maksaa tarvikkeet ja sinä teet työn.

      -kannattaako tehdä tästä erillinen sopimus tai jotain? -> Kyllä, jossa lukee, mitä saat tehdä, mitä tarvikkeita työhön saat, miten kulut jaetaan, miten jatko toteutetaan.

      -kevennys vuokrasta? -> Tuskin, jos VA ostaa tarvikkeet, sullehan se ehostus tehdään.

      -kuittienkeräily? -> OK

      -täytyykö tehdä suunnitelma paperilla vuokranantajalle? Varmaan jonkinlainen kustannusarvio ainakin. -> Luulisi häntä ainakin kiinnostavan, mitä lysti kustantaa, jos hintaan osallistuu.

      -miten pikkutarkkaan pitää hyväksyttää mm. tapettivalinnat vuokranantajalla? Vai oletteko kenties menneet vuokraajan kanssa yhdessä ostoksille? -> Ihan VA-kohtaista.

      -valmiin työn esittely vuokranantajalle? -> Varmasti, jotta osaa huomioida virheet yms. tapetoinnin jälkeisen elämisen jäljet sitten vuokratakuun poisannossa.

    • EnMaalaaEnää

      Kannattaa varautua siihen, että kun kämpän seinät on maalattu ja tapetoitu, niin kämpän markkina-arvo on noussut ja tuo voi riittää perusteeksi vuokrankorotukselle... teet siis itse työt, pahimmillaan maksat vielä maalit ja tapetitkin ja siitä kiitoksena vuokranantaja nostaa vuokraa... tätä on tapahtunut, kannattaa siis ensiksi lukea se oma vuokrasoppari erittäin tarkkaan, erityisesti vuokrankorotusperusteista...

    • BauHerr

      Meidän vuokra-asunnoissa vuokralainen EI TEE REMONTTIA. Jos tekee, lasku tulee perässä.

      On noita huonosti maalattuja tammilistoja tullut katseltua ihan tarpeeksi.

    • Remontti_

      Riippuu varmaan vuokranantajasta.
      Kaupungin vuokra-asunnoilla sai kaupungin kustannuksella hakea tapetit tai maalia ja itse laittaa ne. Nyt olen muuttanut sellaisen vuokrausfirman asuntoon ja täällä olisi saanut itse käydä ostamassa maalia ja maalata.

      Et ainakaan menetä mitään, jos soitat ja kyselet asiasta. Moni asia on neuvoteltavissa. Jotkut yksityiset saattavat tosin olla tiukempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe