Saako ajaa autoa? (paikallisalkuinen epilepsia)

Ajokorttiahankkiva

Hei! Saako ajaa autoa, jos on kyseessä paikallisalkuinen epilepsia?
Minulla on paikallisalkuinen epilepsia ja täytän ensi vuonna 18 vuotta, joten voinko saada ajokorttia, jos epilepsiakohtauksia ei ole ilmennyt 1-2 vuoteen?

16

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajokorttiahankkiva

      Lääkärit ovat sanoneet minulle, että epilepsialääkitys voitaisiin mahdollisesti lopettaa jossain vaiheessa, jos epilepsiakohtauksia ei ilmene. Niin eiköhän minäkin joskus pääse kruisailemaan autolla, jos vain haluan ja saan?

    • PaikallinenEP2010

      Kai se vähän riippuu.. Mulla kun todettiin paikallisalkuinen epilepsia niin välittömästi vuoden ajokielto.(onnekseni en ollut kerennyt hankkia edes korttia!) Sitä on sitte jatkettu, koska kohtaukset eivät ole pysyneet lääkkeilläkään kurissa. Ihan hyvin pärjään koska olen vielä perheetön nuori, mutta en tiedä sitten jatkossa.. Onneksi nykyään pääsee pyörällä lähes mihin tahansa, varsinkin kaupungissa! Ja onhan tuo julkinen liikennekkin melko hyvä. Aika kallis vaan.

    • Q8ue1ne

      Hei! Voiko minulla olla ajokieltoa, jos minulla ei ole edes ajokorttia ja kun olen vasta alaikäinen?

      • hfhfhfggg

        Huomaan, että olet alaikäinen


    • Otto98

      Hei! Voinko saada ajokiellon, sitten kun täytän 18 vuotta, kun minulla on paikallisalkuinen epilepsia. Haluaisin ajokortin, mitenkäs onnistuisi?

    • EpileptikkoOulusta

      Hei! Miten Pk-seudun ulkopuolella pienemmissä kaupungeissa, joissa ei ole hyviä juna- eikä linja-autoyhteyksiä pärjäävät? Huonosti vai hyvin, (ja jos ovat perheellisiä)?

    • EpileptikkoOulusta

      Hei! Tarkoitan, että mitenkä pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat epileptikot pärjäävät ilman autoa, jos heillä ei ole rahaa paljon? Huonosti vai hyvin perheineen?

    • Fa89kol

      Minun tietääkseni ainakin henkilöautoa saa kyllä ajaa, vaikka olisi paikallisalkuinen epilepsia, mutta en ole asiasta ihan varma. Te, jotka tiedätte asiasta enemmän niin voisitteko laittaa linkkejä tänne? Kiitos!

      • EpileptikkoTurusta

        Kohtaustaukoa pitää olla se vuosi. Ennen ajokoulua minäkin hankin lääkärin lausunnon, että ei ollut yli vuoteen tullut kohtauksia, sain alottaa ajokoulun


    • sternbach

      Autoa ei saa ajaa, jos laakari on niin sanonut. Epilepsia ei sinallaan ole auton-ajon este, jos se on hoidettavissa esimerkiksi laakkeilla

      Epileptikko on itse vastuussa, jos ei hoida epilepsiaansa. Samoin on alcohismin kanssa. Suomen nykylakien mukaan ajokortti voidaan viedä pois, jos on kova alcoholisairaus.

      .

    • weruufr4io

      Hei! Entä, jos ovat lääkkeet käytössä ja lääkäri on vain sanonut, että raskaita ajoneuvoja ei saa ajaa, niin eikö sitten saa ajaa ainakin henkilöautoa ja pakettiautoa, mutta ei linja-autoja, eikä kuorma-autoja.

    • SaakoAjaaHenkilöautoa

      Hei! Olisi hyvä, jos edes henkilöautoa saisi ajaa. Saako henkilöautoa ajaa, jos on epilepsia ja lääkitys käytössä?

    • hjeemdoo

      Hei! Mitä ajoneuvoja epileptikot eivät saa ajaa? Voisitteko laittaa listan ajoneuvoista, joita epileptikot eivät saa ajaa, vaikka olisikin lääkitys käytössä.

    • 10000

      Lista mitä saa ja ei löytyvät epilepsia liiton sivuilta.

      7vuotta sit sain ison kohtauksen ja epikriisissä luki ajokielto 1v. Sen jälkeen oon autoa ajanut vaikka auraoreita tulee välillä, ei isoa kohtausta. Oon näistä neruolle sanonut mut ei ole sanonut tai epikriisiin kirjoittanut ajokiellosta, joten olen tulkinnut et saan ajaa.
      Suoraa sanottuna en uskalla tätä suoraan kysyä, odotan jos lääkäri tän toteaa.

      Ajan noin 1-2kertaa viikossa ja aina olotilan mukaan eli jos ollut oiretta en aja.

    • EpileptikkoTurusta

      Kaikessa tässä pätee asetetut ajokiellot. Eli vuosi pitäisi olla edellisestä kohtauksesta. Liitosta ja lääkäreiltä pitäisi tähän saada oikea tieto.

    • ykskohtaus

      Eikö se nykyisin ole 3kk jos ei ole eka kohtaus ja on lääkitys.
      Sain tässä muutama viikko sitten kohtauksen ja olen ajokiellossa 3kk ja koska tarvitsen työssäni autoa-henkilöautoa, sain sairauslomaa 3kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe