Keskiviivan hämmästyttävä vaikutus.

37män

Helsingissä Pikkuniementien (Urkin saunalahden vastarannalla) klv:lle on maalattu valkoinen katkoviiva keskelle väylää.
Sen vaikutus on mielestäni erittäin positiivinen. Kuljen missä vain mentaliteetti on suurimmaksi osaksi kadonnut ja kulkijat kunnioittavat viivaa ja oikean puoleinen liikennekulttuuri tullut voimaan.
Jos sitä maalia on jäänyt vähän jäljelle, niin voisiko sinne maalata vielä suuntanuolet, että nekin, jotka eivät ymmärrä katkoviivan tarkoitusta, ymmärtäisivät.

31

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu_ei

      Ei siihen voi maalata suuntanuolia. Kyseessä on yhdistetty jalankulku- ja pyörätie. Suuntanuolet ova velvoittavia, ja niitä käytetään vain pyöräteillä.

      • 37män

        Ei kai asfalttiin piirretty nuoli ole velvoittava liikennemerkki, opaste paremminkin.


      • Ok.sitten
        37män kirjoitti:

        Ei kai asfalttiin piirretty nuoli ole velvoittava liikennemerkki, opaste paremminkin.

        Ok. Täytyypä muistaa, että kaikilta kaistoilta saa ajaa kaikkiin suuntiin, jos vain afalttiin piirretyt nuolet ja yläopasteet ilman pyöreitä pakollisen ajosuunnan merkkejä. Asfaltin nuolet ja yläopasteethan ovat vain opasteita. Vasta pyöreät pakollisen ajosuunnan osoittavat määräysmerkit ovat määrääviä, mutta niitä ei ole lähellekään joka risteyksessä.


    • Mestaritonttu

      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä (sini-valkoinen liikennemerkki, jossa jalankulkijan ja pyöräilijän kuva päällekkäin) keskellä oleva valkoinen katkoviiva koskee ajoneuvoja eli pyöriä sekä mopoja, jossa sillä väylällä on mopoilla ajo sallittu. Pyöräilijät ajavat valkoisen katkoviivan oikealla puolella omaan kulkusuuntaansa nähden. Jalankulkija saa edelleen valita reunan missä kulkee eli siis joko oikealla tai vasemmalla. Mikäli asfalttimaalauksilla on merkitty jalankulkijan ja pyöräilijän kuva lisättynä nuolella, joka osoittaa kulkusuuntaa niin silloin se koskee myös jalankulkijoita. Ennen ensimmäistä kommenttia, joka väittää muuta niin tieto löytyy mm. Liikenneturvan sivuilta.

      • YleensäReunassa

        Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että jalankulkijan pitää yleensä käyttää reunaa. Keskelläkin saa kävellä kunhan yleensä kävelee reunassa.


      • 37män

        "yleensä käyttää reunaa"
        Jalankulkijan on tietysti mahdoton käsittää tätä skenariota, jossa jalankulkijalla olisi koko toinen puolisko käytössä, eikä tarvitsisi pelätä takaa tulevaa, koska takaa tulevan tulisi ohittaa sieltä vastaantulevan liikenteen puoliskolta, silloin kun siellä on tilaa. Jalankulkija voisi vapaasti hortoilla siellä omalla puoliskollaan, kunhan ei ylittäisi sitä keskiviivaa. Lastenvaunujakin mahtuisi parin metrin levyiselle kaistalle kolmekin rinnakkain, eikä kenelläkään olisi nokan koputtamista, koska vastaantulevia ei ole ja takaa tulevien pitää odottaa ohitustilaisuutta.


      • EnemMan
        37män kirjoitti:

        "yleensä käyttää reunaa"
        Jalankulkijan on tietysti mahdoton käsittää tätä skenariota, jossa jalankulkijalla olisi koko toinen puolisko käytössä, eikä tarvitsisi pelätä takaa tulevaa, koska takaa tulevan tulisi ohittaa sieltä vastaantulevan liikenteen puoliskolta, silloin kun siellä on tilaa. Jalankulkija voisi vapaasti hortoilla siellä omalla puoliskollaan, kunhan ei ylittäisi sitä keskiviivaa. Lastenvaunujakin mahtuisi parin metrin levyiselle kaistalle kolmekin rinnakkain, eikä kenelläkään olisi nokan koputtamista, koska vastaantulevia ei ole ja takaa tulevien pitää odottaa ohitustilaisuutta.

        Ihan sama, kuinka ironinen yritä olla (älä lopeta päiväduunias ja ryhdy standuppiin).
        Siteerasin suoraan lakipykälää. Se on aika epämääräinen. Yleensä pitää olla jommassa kummassa reunassa, mutta keskelläkin tai missä muualla tahansa, saa kulkea.


      • 37män
        EnemMan kirjoitti:

        Ihan sama, kuinka ironinen yritä olla (älä lopeta päiväduunias ja ryhdy standuppiin).
        Siteerasin suoraan lakipykälää. Se on aika epämääräinen. Yleensä pitää olla jommassa kummassa reunassa, mutta keskelläkin tai missä muualla tahansa, saa kulkea.

        mutta keskelläkin tai missä muualla tahansa, saa kulkea

        Ja pelätä kans. Niinhän jalankulkijat usein sanoo.


      • voisiko.ajatella

    • UncleBen

      Tuo keskiviiva on kannatettava juttu. Se ei sido jk, mutta tärkeimpänä ilmaisee, että on yhdistetyllä väylällä. Suuntanuolista tulisi oikeudellisia ongelmia.

      • 37män

        "Suuntanuolista tulisi oikeudellisia ongelmia."
        Miksi? Onko aina ajateltava jalankulkijaa?
        Eikö ne voitaisi katsoa pyöräilijöille opasteiksi, koska jos pyöräilijä ei ole huomannut liikennemerkin 424:n vaihtumista 423:si, niin voi tulla vaikeuksia.


      • UncleBen
        37män kirjoitti:

        "Suuntanuolista tulisi oikeudellisia ongelmia."
        Miksi? Onko aina ajateltava jalankulkijaa?
        Eikö ne voitaisi katsoa pyöräilijöille opasteiksi, koska jos pyöräilijä ei ole huomannut liikennemerkin 424:n vaihtumista 423:si, niin voi tulla vaikeuksia.

        ”Onko aina ajateltava jalankulkijaa?” Mielestäni ehdottomasti on. Pyörälle noussut on tieten tahtoen luopunut jalankulkijan oikeuksista ja saanut tilalle hitonmoisen määrän velvollisuuksia.

        ”Eikö ne voitaisi katsoa pyöräilijöille opasteiksi, koska jos pyöräilijä ei ole huomannut liikennemerkin 424:n vaihtumista 423:si, niin voi tulla vaikeuksia.” Nyt en muista yhtään paikkaa, jossa rinnakkaisen pp-tie ja jalkakäytävän välinen viiva olisi katkoviiva vaan aina sulkuviiva. Korjaa, jos tarpeen. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18

        Jalkakäytävälläkin suuntanuoli on sitova. ”Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä, joita käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkkien kanssa liikenteen ohjaamiseen.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P31

        En saa nyt mieleen missä tilanteissa/paikoissa jalkakäytävällä jalankulkijan kulkusuunta olisi tarpeellista/aiheellista merkitä. Nykyhetkeen sovitettuna voisi olla vastaanottokeskuksen parkkipaikalta yksisuuntaisena kulku kirjaamispaikkaan. Uloskirjaus aikanaan tapahtuisi sitten jostain toisesta ovesta eri väylää yksisuuntaisena parkkipaikalle. Heh
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P40

        Pykälää voi lukea niinkin, että nuolta voidaan käyttää vain pelkällä pyörätiellä tai pelkällä jalkakäytävällä, ei yhdistetyllä. Yhdistetyllä jk huomaa metsämansikoita tai ”kato, Urkin asuntomuseo!” toisella puolen ja haukkana syöksyy sinne, niin heikommalla pp on osumassa kuitenkin ja niin se pitää ollakin. Nuolia pitäisi olla parin metrin välein, että se pysyisi jk mielessä enemmän kuin 10 sekuntia silloinkin, kun se ymmärretään halutulla tavalla.

        Annetaan sille jk ( lapsellekin ) viettää elämäänsä vapaudessa ennenkuin alkaa puristaminen tiukempaan muottiin opiskelussa ja vielä tiukempaan työelämässä. Kaikissa tapauksissa jk ei pysty suoriutumaan kummastakaan. Joskus takaraivooni pulpahtaa sinua lukiessa sellainen (harha)kuvitelma, että mielestäsi pitäisi palata viime vuosisadan alkupuolelle ajoneuvojen ylivaltaan ja jk pitäisi yhdistetyllä reunoissa kumartaa ja niiata sinun tullessa fillarilla, mutta hyh-hyh pois sellainen kauhistuttava ajatus...


      • 37män

        Nyt minä jalankulkijana ihan loukkaannuin.
        Noin tyhminä ja avuttominako Sinä meitä pidät?
        Vaikka täällä joskus varsin ihmeellisiä kirjoituksia jalankulkijoiden nimissä jotkut kirjoittelevatkin, niin valtaosin me jalkautuneet olemme rehtiä, viisasta, joustavaa ja rohkeaa kansanosaa, joka tarpeen mukaan liikkuu pyörällä, autolla, prätkällä tai sitten kävelee. Siis ihmisiä, jotka osaavat asennoitua tarpeen mukaan, myös yhteisillä kl-väylillä.


      • Mestaritonttu

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä (merkki 423) käytetään toisissa paikoissa katkoviivaa erottamaan ajoneuvoille kulkusuunnat kuten viereisellä ajoradalla autoille. Monet pyöräilijät eivät osaa ajaa yhdistetyllä väylällä: ajoneuvot ajavat oikealla eli siis pyöräilijät eikä vasemmalla tai koko väylän leveydeltä. Monet pyöräilijät ajavat katkoviivan vasemmalla puolen, mutta se ei ole sallittu vaan aina katkoviivan oikealla puolen. Jalankulkijat saavat katkoviivasta huolimatta valita puolen missä kävelee eli pyöräilijöiden on turha huomauttaa jalankulkijaa. Vaikka yhdistetyllä väylällä ei muuten ole keskiviivaa niin alikulkutunneliin ja sen suulle on voitu maalaata keskiviiva ja usemmiten niissä on myös nuolet osoittamassa kulkusuuntaa.
        Rinnaisella väylällä ei käytetä katkoviivaa vaan yhtenäistä viivaa tai esim. kivetystä. Itse en ole nähnyt missään, että rinnakkaisilla väylillä käytetään katkoviivaa. Liikennemerkki määrää onko se rinnakkainen väylä tai yhdistetty väylä.

        Itse osaan liikennesäännöt jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana eikä ne ole vaikeita! Minä ainakin huomaan pyöräillessäni milloin väylä muuttuu esim. rinnakkaiseksi tai jopa loppuu. Pyöräillessäni ei ole vielä ikinä täytynyt ajaa jalkakäytävällä missään päin maailmaa. Autoilijana ja pyöräilijänä väistän suojatiellä olevia tai sinne astuvia. Jalankulkijana erotan mikä on pyörätie enkä kävele siellä jne. Liikenteessä liikkuessa tulee olla "hereillä" eikä tehdä muuta.


      • klvkiituri
        Mestaritonttu kirjoitti:

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä (merkki 423) käytetään toisissa paikoissa katkoviivaa erottamaan ajoneuvoille kulkusuunnat kuten viereisellä ajoradalla autoille. Monet pyöräilijät eivät osaa ajaa yhdistetyllä väylällä: ajoneuvot ajavat oikealla eli siis pyöräilijät eikä vasemmalla tai koko väylän leveydeltä. Monet pyöräilijät ajavat katkoviivan vasemmalla puolen, mutta se ei ole sallittu vaan aina katkoviivan oikealla puolen. Jalankulkijat saavat katkoviivasta huolimatta valita puolen missä kävelee eli pyöräilijöiden on turha huomauttaa jalankulkijaa. Vaikka yhdistetyllä väylällä ei muuten ole keskiviivaa niin alikulkutunneliin ja sen suulle on voitu maalaata keskiviiva ja usemmiten niissä on myös nuolet osoittamassa kulkusuuntaa.
        Rinnaisella väylällä ei käytetä katkoviivaa vaan yhtenäistä viivaa tai esim. kivetystä. Itse en ole nähnyt missään, että rinnakkaisilla väylillä käytetään katkoviivaa. Liikennemerkki määrää onko se rinnakkainen väylä tai yhdistetty väylä.

        Itse osaan liikennesäännöt jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana eikä ne ole vaikeita! Minä ainakin huomaan pyöräillessäni milloin väylä muuttuu esim. rinnakkaiseksi tai jopa loppuu. Pyöräillessäni ei ole vielä ikinä täytynyt ajaa jalkakäytävällä missään päin maailmaa. Autoilijana ja pyöräilijänä väistän suojatiellä olevia tai sinne astuvia. Jalankulkijana erotan mikä on pyörätie enkä kävele siellä jne. Liikenteessä liikkuessa tulee olla "hereillä" eikä tehdä muuta.

        "Itse osaan liikennesäännöt jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana."

        On varmaan häkellyttävää olla noin täydellinen.


      • setäsekoilee
        UncleBen kirjoitti:

        ”Onko aina ajateltava jalankulkijaa?” Mielestäni ehdottomasti on. Pyörälle noussut on tieten tahtoen luopunut jalankulkijan oikeuksista ja saanut tilalle hitonmoisen määrän velvollisuuksia.

        ”Eikö ne voitaisi katsoa pyöräilijöille opasteiksi, koska jos pyöräilijä ei ole huomannut liikennemerkin 424:n vaihtumista 423:si, niin voi tulla vaikeuksia.” Nyt en muista yhtään paikkaa, jossa rinnakkaisen pp-tie ja jalkakäytävän välinen viiva olisi katkoviiva vaan aina sulkuviiva. Korjaa, jos tarpeen. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18

        Jalkakäytävälläkin suuntanuoli on sitova. ”Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä, joita käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkkien kanssa liikenteen ohjaamiseen.” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P31

        En saa nyt mieleen missä tilanteissa/paikoissa jalkakäytävällä jalankulkijan kulkusuunta olisi tarpeellista/aiheellista merkitä. Nykyhetkeen sovitettuna voisi olla vastaanottokeskuksen parkkipaikalta yksisuuntaisena kulku kirjaamispaikkaan. Uloskirjaus aikanaan tapahtuisi sitten jostain toisesta ovesta eri väylää yksisuuntaisena parkkipaikalle. Heh
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P40

        Pykälää voi lukea niinkin, että nuolta voidaan käyttää vain pelkällä pyörätiellä tai pelkällä jalkakäytävällä, ei yhdistetyllä. Yhdistetyllä jk huomaa metsämansikoita tai ”kato, Urkin asuntomuseo!” toisella puolen ja haukkana syöksyy sinne, niin heikommalla pp on osumassa kuitenkin ja niin se pitää ollakin. Nuolia pitäisi olla parin metrin välein, että se pysyisi jk mielessä enemmän kuin 10 sekuntia silloinkin, kun se ymmärretään halutulla tavalla.

        Annetaan sille jk ( lapsellekin ) viettää elämäänsä vapaudessa ennenkuin alkaa puristaminen tiukempaan muottiin opiskelussa ja vielä tiukempaan työelämässä. Kaikissa tapauksissa jk ei pysty suoriutumaan kummastakaan. Joskus takaraivooni pulpahtaa sinua lukiessa sellainen (harha)kuvitelma, että mielestäsi pitäisi palata viime vuosisadan alkupuolelle ajoneuvojen ylivaltaan ja jk pitäisi yhdistetyllä reunoissa kumartaa ja niiata sinun tullessa fillarilla, mutta hyh-hyh pois sellainen kauhistuttava ajatus...

        Nyt taisi tulla ennätyspitkään löysä loraus sekosedältä.


      • UncleBen
        37män kirjoitti:

        Nyt minä jalankulkijana ihan loukkaannuin.
        Noin tyhminä ja avuttominako Sinä meitä pidät?
        Vaikka täällä joskus varsin ihmeellisiä kirjoituksia jalankulkijoiden nimissä jotkut kirjoittelevatkin, niin valtaosin me jalkautuneet olemme rehtiä, viisasta, joustavaa ja rohkeaa kansanosaa, joka tarpeen mukaan liikkuu pyörällä, autolla, prätkällä tai sitten kävelee. Siis ihmisiä, jotka osaavat asennoitua tarpeen mukaan, myös yhteisillä kl-väylillä.

        37män, älä nyt...
        Elämä on opettanut, että jk:lla on laajakirjoinen ymmärtämystaso ja on arvaamaton käytökseltään ja, kun siihen on varautunut, niin Siperia ei ole päässyt opettamaan eli osumia ei ole tullut. Jalankulkijamääräyksissä ei voi lähteä ”normi-ihmisen” ymmärtämystasosta. Riittää, että jk ymmärtää ettei ajoradalle tai suojatiellekään ryntäillä ja punaista ukkoa vastaan ei kävellä. Näillä mennään, niin jokainen laajakirjoisista ja lapsistakin pystyy käyttämään jokamiehen oikeuttaan kävelyyn. ”Kuriinlaitto” muilla määräyksillä saattaa jopa lisätä onnettomuuksia, kun muut olettavat/luulevat, että jk toimii tietyllä tavalla kaavamaisesti/säännönmukaisesti.

        Onko niillä yksityiskohtaisilla määräyksillä jk:lle merkitystä, kun ei näytä olevan kaikille pyöräilijöillekään omilla määräyksillä?

        Yhdistetyn väylän keskiviiva katkoviivana on hyvä niinkuin aloituksessa sanoit. Se rauhoittaa ja myös kertoo, että ollaan yhdistetyllä.


      • pienellälusikalla
        UncleBen kirjoitti:

        37män, älä nyt...
        Elämä on opettanut, että jk:lla on laajakirjoinen ymmärtämystaso ja on arvaamaton käytökseltään ja, kun siihen on varautunut, niin Siperia ei ole päässyt opettamaan eli osumia ei ole tullut. Jalankulkijamääräyksissä ei voi lähteä ”normi-ihmisen” ymmärtämystasosta. Riittää, että jk ymmärtää ettei ajoradalle tai suojatiellekään ryntäillä ja punaista ukkoa vastaan ei kävellä. Näillä mennään, niin jokainen laajakirjoisista ja lapsistakin pystyy käyttämään jokamiehen oikeuttaan kävelyyn. ”Kuriinlaitto” muilla määräyksillä saattaa jopa lisätä onnettomuuksia, kun muut olettavat/luulevat, että jk toimii tietyllä tavalla kaavamaisesti/säännönmukaisesti.

        Onko niillä yksityiskohtaisilla määräyksillä jk:lle merkitystä, kun ei näytä olevan kaikille pyöräilijöillekään omilla määräyksillä?

        Yhdistetyn väylän keskiviiva katkoviivana on hyvä niinkuin aloituksessa sanoit. Se rauhoittaa ja myös kertoo, että ollaan yhdistetyllä.

        Ei näköjään kaikkien kirjoittajienkaan kohdalla lähteä normi-ihmisen ymmärtämystasosta.


    • Mitäs_nuolista

      Nuo suuntanuolet ovat täysin merkityksettömiä. Katselin tänään pyöräilyä Vuosaaren sillalla, jonne noita nuolia on maalattu. Niillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta pyöräilijöiden kaistan valintaan. Jotkut ajoivat jopa vierekkäin kumpikin omalla kaistallaan. Ajokaistan valinnnan tuntui ratkaisevan se, viihtyykö paremmin kaiteen, vai ajoradan vieressä. Toki oli näitäkin, jotka eivät osanneet päättää, kummalla puolella ajavat, joten he ajoivat melko keskellä, puolta välillä vaihtaen.

      • mitässäännöistä

        En ole siinä huomannut pyöräilijöiden kulkevan vastavirtaan vaan jalankulkijoiden. Eikä noille vuosaarelaisille jalankulkijoille muutenkaan tunnu olevan merkitystä millainen viiva on väylällä tai missä kävellään.


      • UncleBen

        Nähtävästi monet jalankulkijat olettavat nuolien koskevan pyöräilijöitä ja pp:t taas, että säännöt ovat ohjeita, joista voi ottaa käyttöön ne itseä miellyttävät ja muita koskevat.

        Liikenteessä autoilija tai jalankulkija ei saa kontaktia tuohon keskisormea esittävään ja pois ajavaan pp, jolloin kirjoittaa johonkin verkkopalstalle ja lähes aina täällä joku pp vastaa ylimielisesti autoilijalle ”valehtelet” tai inttää vastaan, että niinhän autoilijatkin tekevät ja jalankulkijalle inttää vastaan, että niinhän jalankulkijatkin tekevät tmv. Palstan miljoonille lukijoille vahvistuu mielikuva, että KAIKKI pp:t ovat m*lkkuja.


      • asennevamma
        UncleBen kirjoitti:

        Nähtävästi monet jalankulkijat olettavat nuolien koskevan pyöräilijöitä ja pp:t taas, että säännöt ovat ohjeita, joista voi ottaa käyttöön ne itseä miellyttävät ja muita koskevat.

        Liikenteessä autoilija tai jalankulkija ei saa kontaktia tuohon keskisormea esittävään ja pois ajavaan pp, jolloin kirjoittaa johonkin verkkopalstalle ja lähes aina täällä joku pp vastaa ylimielisesti autoilijalle ”valehtelet” tai inttää vastaan, että niinhän autoilijatkin tekevät ja jalankulkijalle inttää vastaan, että niinhän jalankulkijatkin tekevät tmv. Palstan miljoonille lukijoille vahvistuu mielikuva, että KAIKKI pp:t ovat m*lkkuja.

        Niinhän ne sinun asennevamman mukaan on. Siksi sinun mielestä vika on aina pyöräilijöissä ja samalla "unohdat" muita koskevat pykälät.


    • 37män

      Hämmästyneenä hokasin, että kun puhutaan kevyen liikenteen väylistä, niin aina jos sinne ehdotetaan jotain sääntelyä, jolla kenties parannettaisiin yleistä turvallisuutta, niin vedotaan siihen, että ei voi, sillä siellä liikkuu jalankulkijoita, joiden täytyy saada liikkua miten sattuu, koska ei voida vaatia heidän ymmärtävän ohjeita ja sitten verrataan kvl:ää moottoriajoneuvotiehen, että eihän silläkään voi sellaisia neuvoja antaa.
      Samoille jalankulkijoille asetetaan kuitenkin tuolla moottoriajoneuvoille varatulla tieosuuksilla hyvinkin tiukkoja määräyksiä ja oletetaan heidän ymmärtävän ne ja jopa noudattavan merkkejä.
      Vaikka kevytliikenne on aivan eri asia, kuin moottoriajoneuvoliikenne, niin tarpeen tullen kuitenkin vedotaan siihen, että kun se on liikenneväylä ja siellä muka pitää noudattaa liikennesääntöjä.
      Näin se on, vaikka aika ristiriitaista.

    • UncleBen

      37män, väylän merkki on 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P18

      Jalankulkijalle se on jalkakäytävä, jolla saa myös ajaa pyörällä, mutta tietenkin suojattoman jalankulkijan ehdoilla. Moottoriajoneuvotie eli ajorata taas ei ole jalkakäytävä, jolla saa myös ajaa autolla.

      En usko tuon haluamasi säännön lisäävän turvallisuutta. Pyöräilijöiden nopeutta se nostaa yhdistetyillä väylillä entisestään ( sehän on tarkoituksesi ) ja tuhoja jk ja pp välisissä törmäyksissä, pp keskinäisissä törmäyksissä väylien risteyksissä ja autojen kanssa. Toki pyöräilyä se lisäisi, kun pp:n hankkinut ikäänkuin nousee yhteiskuntaluokassa ja rinta rottingilla pääsee polkemaan pyörän lisäksi jalankulkijoita. Paluuta 40-luvulle – poistetaan samantien myös toimeentulotuet, asumistuet ja lapsilisät. Heh...

      • 37män

        Hei UncleBen.
        "En usko tuon haluamasi säännön lisäävän turvallisuutta."
        Eikö turvallisuutta lisää se, kun jalankulkija tietää miltä puolelta pyöräilijä pyrkii ohittamaan, eikä viuhahda vierestä?
        Eikö turvallisuutta lisää se, kun pyöräilijä tietää, että voi ohittaa jalankulkijan
        vastaantulevaa puolta ajaen jos siellä on tilaa?
        Eikö Sinustakin ole kummallista jos pyöräilijätkin ajelevat vasenta puolta, kun ovat niin tottuneet jalankin tekemään. (Tänäänkin tuli kaksi pyöräilijää vasenta reunaa vastaan. Kun pysäytin pyöräni, niin siirtyivät toki sinne oikealle).

        Ainakaan minun nopeuteni ei nouse, koska muuta liikennettä täytyy varoa joka tapauksessa. Liikkuminen on vain paljon helpompaa, kun tietää ennalta, mitä pitää tehdä.
        Ajatko muuten itse koskaan polkupyörällä?
        Ajatteletko näissä keskusteluissa tulleita ideoita koskaan uusina ajatuksina, ilman että tyrmäät ne vedoten jo valmiiksi muinoin väkisin runnottuihin pykäliin, joiden takia tälläkin palstalla väännetään kättä välillä hyvinkin kiihtyneesti?


      • UncleBen
        37män kirjoitti:

        Hei UncleBen.
        "En usko tuon haluamasi säännön lisäävän turvallisuutta."
        Eikö turvallisuutta lisää se, kun jalankulkija tietää miltä puolelta pyöräilijä pyrkii ohittamaan, eikä viuhahda vierestä?
        Eikö turvallisuutta lisää se, kun pyöräilijä tietää, että voi ohittaa jalankulkijan
        vastaantulevaa puolta ajaen jos siellä on tilaa?
        Eikö Sinustakin ole kummallista jos pyöräilijätkin ajelevat vasenta puolta, kun ovat niin tottuneet jalankin tekemään. (Tänäänkin tuli kaksi pyöräilijää vasenta reunaa vastaan. Kun pysäytin pyöräni, niin siirtyivät toki sinne oikealle).

        Ainakaan minun nopeuteni ei nouse, koska muuta liikennettä täytyy varoa joka tapauksessa. Liikkuminen on vain paljon helpompaa, kun tietää ennalta, mitä pitää tehdä.
        Ajatko muuten itse koskaan polkupyörällä?
        Ajatteletko näissä keskusteluissa tulleita ideoita koskaan uusina ajatuksina, ilman että tyrmäät ne vedoten jo valmiiksi muinoin väkisin runnottuihin pykäliin, joiden takia tälläkin palstalla väännetään kättä välillä hyvinkin kiihtyneesti?

        Moikka. ”Eikö turvallisuutta lisää se, kun jalankulkija tietää miltä puolelta pyöräilijä pyrkii ohittamaan, eikä viuhahda vierestä?” Se on ensimmäisen vaiheen turvallisuuden lisäys. Sen seurauksena jatkossa pp nopeudet nousevat – kaikilla. Jos sitten tapahtuu jokin poikkeama tästä, niin seuraukset ovat pahemmat.

        ”Eikö turvallisuutta lisää se, kun pyöräilijä tietää, että voi ohittaa jalankulkijan vastaantulevaa puolta ajaen jos siellä on tilaa?” Voithan ajaa vaikka kaukaa aivan vasenta ( "väärää" ) reunaa, jos ohitat jalankulkijaa. Ei silloin tarvitse "omalla puolella" ohittaa ( tai sitten en ymmärtänyt sanomaasi ). Jos jalankulkija kulkee keskellä, niin voi ohittaa kummalta puolen vaan on turvallisempaa. Toista pyörää ei.

        ”Ajatko muuten itse koskaan polkupyörällä?” Tänä kesänä jäänyt vähälle, kun pp-kellariongelmia ja joudun pitämään kotona kerrostalossa. Kiitos kysymästä.

        ”tyrmäät ne” En tyrmää. Esitän, että asiaa tulee ajatella myös toiselta kantilta.

        Eikö ehdotuksesi tavoitteena ole, että pystyt pitämään mahdollisimman paljon maksimaalista nopeutta ( ei vielä raivoisan rasittavaa ), jonka hidasteena on se prkl jk? Sinulla tuntuu olevan kova kiire. Minulla ei ole koskaan liikenteessä kiire. Kiire on onnettomuus, joka vain odottaa toteutumistaan.
        Ehkä meidän kulkemilla reiteillä on eri tavalla määrällisesti ja eri tavalla käyttäytyviä jk, koska minä en näe tätä asiaa suurena ongelmana.


      • 37män

        "Eikö ehdotuksesi tavoitteena ole, että pystyt pitämään mahdollisimman paljon maksimaalista nopeutta"
        Etkö vieläkään tunne minua? Ei todellakaan ole. Itseasiassa olen sellainen rauhallinen köröttelijä, joka ottaa toiset huomioon, jos se vain on mahdollista.
        Muistanet, että ajoneuvo on hallittava kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Siihen minä pyrin.
        Haluaisin vain, että kaikilla olisi turvallinen tunne tuolla liikenteessä.


      • UncleBen
        37män kirjoitti:

        "Eikö ehdotuksesi tavoitteena ole, että pystyt pitämään mahdollisimman paljon maksimaalista nopeutta"
        Etkö vieläkään tunne minua? Ei todellakaan ole. Itseasiassa olen sellainen rauhallinen köröttelijä, joka ottaa toiset huomioon, jos se vain on mahdollista.
        Muistanet, että ajoneuvo on hallittava kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Siihen minä pyrin.
        Haluaisin vain, että kaikilla olisi turvallinen tunne tuolla liikenteessä.

        Piti edelliseen laittaakin, että olet aikaisemmin ottanut asiat lungimmin, mutta nyt tässä ketjussa on vähän malttamaton tatsi, mutta ehdin tökkiä enteriä.

        Sanoin siinä myös ettei oikealta pp:n ohi. Mielessä oli tämä aloituksesi paikka Pikkuniementie. Jos tuossa menee pp keskellä yhdistettyä, niin tila on niukka molemmin puolin ja oikealta hipoen ohi on isompi riski, kun pp kuulee jonkin äänen takaa, niin todnäk kurvaa takaisin oikeaan reunaan ja Siperia...
        http://tinyurl.com/pr2ob88 Jos tilaa on oikein reilusti, niin voi oikealtakin ohittaa saatesanoilla *miksikeskelläajatvaikkaoikeallaonpelkkäätyhjää*.

        Tuolla Pikkuniementiellä lienee kävelijöinä pääosin vain paikallisia, joten menee hetken aikaa, kun tottuvat ( oikeanpuoleisen ) reunan kulkemiseen. Kuukauden päästä tilanne voi olla hyvä. Toki tulee siellä olemaan rinnakkain kulkevia jk, kun seurustelu on hankalaa huutoa peräkkäin kulkien.


      • HelppoaKuinSaippua
        UncleBen kirjoitti:

        Piti edelliseen laittaakin, että olet aikaisemmin ottanut asiat lungimmin, mutta nyt tässä ketjussa on vähän malttamaton tatsi, mutta ehdin tökkiä enteriä.

        Sanoin siinä myös ettei oikealta pp:n ohi. Mielessä oli tämä aloituksesi paikka Pikkuniementie. Jos tuossa menee pp keskellä yhdistettyä, niin tila on niukka molemmin puolin ja oikealta hipoen ohi on isompi riski, kun pp kuulee jonkin äänen takaa, niin todnäk kurvaa takaisin oikeaan reunaan ja Siperia...
        http://tinyurl.com/pr2ob88 Jos tilaa on oikein reilusti, niin voi oikealtakin ohittaa saatesanoilla *miksikeskelläajatvaikkaoikeallaonpelkkäätyhjää*.

        Tuolla Pikkuniementiellä lienee kävelijöinä pääosin vain paikallisia, joten menee hetken aikaa, kun tottuvat ( oikeanpuoleisen ) reunan kulkemiseen. Kuukauden päästä tilanne voi olla hyvä. Toki tulee siellä olemaan rinnakkain kulkevia jk, kun seurustelu on hankalaa huutoa peräkkäin kulkien.

        Yhden miehen kamppailu kaikkia muita vastaan on ainoastaan riidan haastamista. Niin kauan, kun kävelijän paikka on määritelty laissa niin epämääräisesti, kun se on, ei ole perusteita vaatia niitä noudattamaan itse keksittyjä sääntöjä koska:
        - kukaan muu ei tiedä niitä
        - ne eivät perustu mihinkään
        - ne ovat ristiriidassa vallitsevan lain ja oikeuskäytännön kanssa

        Vaatimus on ihan yhtä rationaalinen kuin jos vaatisi ihmisiä kävelemään takaperin.

        Meidän hallintomallimme on parlamentaarinen demokratia. Lait säätää eduskunta. Jos haluat, että sinun totellaan, niin oikea tapa on vaikuttaa äänestämällä ja nykyään myös tekemällä lakialoitteen. Jos olet oikeassa, niin aloite menee läpi, jos taas et ole, se ei mene. Jos se ei mene läpi ja uskot silti olevasi oikeassa, olet narsisti :D


      • UncleBen
        HelppoaKuinSaippua kirjoitti:

        Yhden miehen kamppailu kaikkia muita vastaan on ainoastaan riidan haastamista. Niin kauan, kun kävelijän paikka on määritelty laissa niin epämääräisesti, kun se on, ei ole perusteita vaatia niitä noudattamaan itse keksittyjä sääntöjä koska:
        - kukaan muu ei tiedä niitä
        - ne eivät perustu mihinkään
        - ne ovat ristiriidassa vallitsevan lain ja oikeuskäytännön kanssa

        Vaatimus on ihan yhtä rationaalinen kuin jos vaatisi ihmisiä kävelemään takaperin.

        Meidän hallintomallimme on parlamentaarinen demokratia. Lait säätää eduskunta. Jos haluat, että sinun totellaan, niin oikea tapa on vaikuttaa äänestämällä ja nykyään myös tekemällä lakialoitteen. Jos olet oikeassa, niin aloite menee läpi, jos taas et ole, se ei mene. Jos se ei mene läpi ja uskot silti olevasi oikeassa, olet narsisti :D

        Osoitit kirjoituksesi minulle? Ehditkö perustelemaan mitä muutoksia olen narsistisesti vaatinut jalankulkijan käyttäytymiseen yhdistetyllä?


      • trollisetä
        UncleBen kirjoitti:

        Osoitit kirjoituksesi minulle? Ehditkö perustelemaan mitä muutoksia olen narsistisesti vaatinut jalankulkijan käyttäytymiseen yhdistetyllä?

        Älkää ruokkiko narsistitrollia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe