Moniko täällä poraa syksyisin reiän peräsimeen? Tein sen viime vuonna ekaa kertaa ja vettä tuli pari desiä. Onko kuinka yleistä, että vanhan veneen peräsimessä on vettä? Parin viikon päästä näen onnistuiko keväällä tekemäni tiivistyshommat akselin läpiviennin ympärille. Alue näytti siltä, että sieltä se vesi tulee sisään jos jostain.
Reikä peräsimeen
31
626
Vastaukset
- seppomartti
On yleistä muttei kaikissa vanhoissa peräsimissä jos ei ole koskaan kolhittu. Luultavasti vesi menee peräsimeen akselia myöden ja akseli on irti muovikuoresta kolhimisen jäljiltä. Ihmetyttää, mksi olisi vain kaksi desiä kun tilavuus on suurempi.
Toinen mekanismi, mikä oli omassani, on peräsimen alaosan kolhiminen kiviin. Puoliskojen välissä oli alakärjessä halkeama.- Joakim1
Tuskin vaatii edes mitään kolhimista. Peräsimen ja akselin välillä on suuret voimat ja väkisin jonkinlaista liikettä. Kun peräsin on vedessä puoli vuotta olisi pieni ihme, jos se ei lainkaan vuotaisi. Tässä pitkä juttu peräsimestä:
http://www.sailmagazine.com/diy/ask-sail/know-your-rudder/
Peräsimen tilavuus on n. 20-30 litraa (ulkomittojen mukaan) ja pinta ala n. 0,5-0,8 m2 (sivusta katsottuna siis puolikas) tuollaiselle 30-40 jalkaiselle veneelle. 5-10 mm lasikuitu vie tilavuudesta 5-15 litraa eli jäljelle jää 10-20 litraa. Tuosta vielä akseli ja tukiraudat pois (~5 litraa) ja puoliskojen liitoksessa käytetty liima (ehkä sekin muutama litra) niin tyhjää tilaa jäänee 5-15 litraa. Yleensä tuo "tyhjä" on täytetty vaahdolla. Tässä Jefan peräsinten rakenne: http://www.jefa.com/blade/blade.htm
Mihin tuolla litratolkulla vettä mahtuisi? - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Tuskin vaatii edes mitään kolhimista. Peräsimen ja akselin välillä on suuret voimat ja väkisin jonkinlaista liikettä. Kun peräsin on vedessä puoli vuotta olisi pieni ihme, jos se ei lainkaan vuotaisi. Tässä pitkä juttu peräsimestä:
http://www.sailmagazine.com/diy/ask-sail/know-your-rudder/
Peräsimen tilavuus on n. 20-30 litraa (ulkomittojen mukaan) ja pinta ala n. 0,5-0,8 m2 (sivusta katsottuna siis puolikas) tuollaiselle 30-40 jalkaiselle veneelle. 5-10 mm lasikuitu vie tilavuudesta 5-15 litraa eli jäljelle jää 10-20 litraa. Tuosta vielä akseli ja tukiraudat pois (~5 litraa) ja puoliskojen liitoksessa käytetty liima (ehkä sekin muutama litra) niin tyhjää tilaa jäänee 5-15 litraa. Yleensä tuo "tyhjä" on täytetty vaahdolla. Tässä Jefan peräsinten rakenne: http://www.jefa.com/blade/blade.htm
Mihin tuolla litratolkulla vettä mahtuisi?"Mihin tuolla litratolkulla vettä mahtuisi?". Ei sinne peräsimeen mahdu yhtään vettä uutena. Laskelmassa litroista on yksi heikkous. PU-vaahdolla täytetyssä tilavuudessa suurin osa on edelleen ilmaa. PU laajenee vaahdotessaan monikymmenkertaisesti (50x?). Kysymys on siitä, missä määrin vanha vaahto imee vettä ja hajoaako se vai ei. Tilavuutta kyllä riittää jos imee tai hajoaa..
Uutena veden imeytyminen voi olla <2% umpisoluvaahdolla ja tämä vesi ei tulisi ulos reiästä laisinkaan. Mutta netistä löytyy kokemuksia, että vaahdot vettyvät kuitenkin ja ilmeisesti PU hajoaakin. Vaihtelevia mielipiteitä ja vaihtelevia litramääriä. Alla on joku löytänyt yli litran imeytymätöntä vettä. Itse sain 25 v vanhasta ontosta peräsimestä ulos pari tippaa, aikaisemmin ei laisinkaan. Vaahdotetusta halkinaisesta 7v vanhasta valui yllättäen vain ehkä ruokalusikallisen verran..
Veden paineella peräsimen syvyydessä ei ole merkitystä, alle 0.2 aty.
- enteetuota
Sen jälkeen kun on porannut reiän, on yksi paikka lisää josta vesi voi päästä sisälle, vaikka tiivistäisikin. Tuolla syvyydellä on jo jonkun verran vedenpainettakin.
- reiästä_lorahtaa-ulos
Täytän poraamani reiän aina epoksikitillä ja poraan sen auki aina uudestaan joka vuosi. Epoksikitillä paikattu reikä ei vuoda vettä sisään, vesi tulee muualta.
- Kokemustaon
Olen porailut reikiä sekä vanhoihin, että yhden kesän vedessä olleisiin peräsimiin. Lähes kaikista on tullut parista desistä yli litraan vettä. Joten poraaminen kannattaa tehdä kaikkiin peräsimiin. Eivät ne välttämättä reikien ansioista tule talven aikana täysin kuiviksi, mutteivät myöskään halkea jäätymisen takia.
- Lorottelu
reiästä_lorahtaa-ulos kirjoitti:
Täytän poraamani reiän aina epoksikitillä ja poraan sen auki aina uudestaan joka vuosi. Epoksikitillä paikattu reikä ei vuoda vettä sisään, vesi tulee muualta.
Avaan aina rungon ulkopuolisen peräsimeni varren yläosaan vesilinjan yläpuolelle ilmareiän, ja kesän aikana kertynyt vesi valuu ulos peräsimeen pohjaan poratusta tyhjennysreiästä.
- Jdkkd
Porasin keväällä vahingossa myös rungon läpi. Paikkasin reiän epoksikitillä ja lasikuitumaton palalla sisäpuolelta. Vielä kelluu!
- Viistoistaa
Paljonko peräsimiä halkeaa vuosittain sisään menneen veden vuoksi? Luulisi, että vedellä on hyvää tilaa jäätyessään laajeta, jos vettä tulee tyypillisesti pari desiä.
Onko kukaan poraajista saman tien asentanut peräsimeensä kierteellä varustettua tulppaa?- Kokemustaon
Ensin sinne mahtuu pari desiä. Jos tuo turpoaa talvella litistäen täytettä, mahtuu seuraavana kesänä hieman lisää jne. Jossain vaiheessa vettä on riittävästi, jotta se kykenee halkaisemaan peräsimen.
Minä olen tehnyt lasikuituun kierteet, joihin panen silikonilla kiinni ruuvin. Vaikkei silikonia kuulu käyttää veden alla, niin tuossa tarkoituksessa se riittää. Silikoni irtoaa ruuvista ja kierteistä hyvin ja on siten aina helppo uusia.
- reiätön.peräsin
Se nyt on vaan silleen ettei peräsimiin saa porailla mitään reikiä. Veneessä kuin veneessä ei saa olla kuin yksi reikä, se reikä missä on tappi tukkeena.
- Lorottelu
Peräsimeni on vielä alkuperäinen 45v vanha ja kunnossa. Poraan reiän auki joka talveksi ja tukin reän epoksilla ennen veteenlaskua, ihan turha olisi pitää peräsintä talven märkänä. Peräsimeni sisässä ei ole vaahtoa.
- maxi999
Veneemme huolto-ohjeessa suositellaan toimimaan näin. Pitänee kokeilla.
- jonkunverran
Omassa veneessä kaikki vedet valuu ulos vasta kun on avannut sen ilmareiänkin yläpäähän. Peräsinvarsi on siis kokonaan ulkopuolella.
- maxiton
Toimimaan miten?
- Hammaslääkäri
En ole oikein kärryllä, mutta minä porailen Bulbiköliä.
Hartsia, kittiä, lyijyä sekä terästä. Jotain valuu kyllä perästä. - Vettyneitä-on
Kun näkee usein laitetavan peräsimiä uusiksi omaa venettä puolta nuorempiin veneisiin niin ei voi suositella peräsimet märkänä talvehtimista.
- Matkapurjehtija
Reikä peräsimeen ja siihen kierteet. Keväällä ruuvi paikoilleen ja ruuvin kierteisiin ja kannan päälle Sikaa. Syksyllä sitten ruuvi pois ja joku esim. villalanka reikään roikkumaan. Lankaa myöten vesi valuu pois, näin säästyy ilmausreiän teolta.
Muinoin minulla oli GT-kryssare, jossa oli ontto peräsin. Peräsimen pohjassa oli noin kymmenen millin reikä, jossa ei ollut tulppaa. Kesällä peräsin täyttyi vedellä, joka valui ulos heti kun vene nostettiin maihin.
Koska peräsimen vaikutus veneen kelluvuuteen on jokseenkin olematon, en ymmärrä, miksi peräsin pitäisi tiivistää, tulpata, avata, porata ja uudelleen tiivistää tai tulpata joka kevät ja syksy. Miksei peräsin saisi olla täynnä vettä kesällä, kunhan se valuu tyhjäksi syksyllä?- Vähemmän
Onttoon peräsimeeni mahtuisi melko paljon vettä, mutta syksyllä valutan sieltä ulos arviolta alle litran. Kun kestää koko kesän että sinne tulee alle litra vettä, niin eikös se ole parempi kuin että peräsin olisi täynnä vettä koko kesän.
- Pistäkierreholkkijatappi
Vähemmän kirjoitti:
Onttoon peräsimeeni mahtuisi melko paljon vettä, mutta syksyllä valutan sieltä ulos arviolta alle litran. Kun kestää koko kesän että sinne tulee alle litra vettä, niin eikös se ole parempi kuin että peräsin olisi täynnä vettä koko kesän.
Sillä litralla ei ole merkitystä kesällä. Sen sijaan syksyllä ja kevällä siitä on haittaa, kun vesi sulaa ja jäätyy vuoron perään ja rikkoo rakenteita.
Kun sinne kuitenkin tulee vettä, on se hyvä saada pois ennen pakkasia. Miksei sitten vaikka poraamalla reiän. Siihen on helppo laittaa kierreholkki ja tappi, niin ei tarvitse porailla vaan voi avata tapin ja jättää tyhjenemään. - Joakim1
Pistäkierreholkkijatappi kirjoitti:
Sillä litralla ei ole merkitystä kesällä. Sen sijaan syksyllä ja kevällä siitä on haittaa, kun vesi sulaa ja jäätyy vuoron perään ja rikkoo rakenteita.
Kun sinne kuitenkin tulee vettä, on se hyvä saada pois ennen pakkasia. Miksei sitten vaikka poraamalla reiän. Siihen on helppo laittaa kierreholkki ja tappi, niin ei tarvitse porailla vaan voi avata tapin ja jättää tyhjenemään.Eikös se kesällä aiheuta osmoosiriskiä? Sisäpinnalla tuskin on mitään vesisuojaa kuten gelcoat/topcoat puhumattakaan epoksi primerista.
- MutteiKuitenkaanOo
Joakim1 kirjoitti:
Eikös se kesällä aiheuta osmoosiriskiä? Sisäpinnalla tuskin on mitään vesisuojaa kuten gelcoat/topcoat puhumattakaan epoksi primerista.
Paitti, jos on tehty epoksilla?
- dsgfhhh
tl;dr
Tänä vuonna porasin pahuuttani peräsimen pahuuttani täytee reikiä, koska oli epäilys, että saattaisi kaivata huoltoa ja tarkoituksena uudistaa koko veneen runko.
No Vettähän siellä oli.. Jokseenkin Paljon. Tein 3mm reikiä noin 19cn välein koko lavan mitalle.
Eipä harmita, tarkoitus oli alunkin kuivatella peräsintä pääsiäiseen asti pannuhuoneessa.
Nyt keskiviikkona ajattelin, sitten ottaa koko melan irti. Tulipa samalla huomattua, että alahelan pultit olivat korkanneet kun evää koitin irroittaa sivistyneesti, joten koko paska lentävällä irti. Helan hitsaus kasaan ei ole nyt se suurin ja aikaa vievin asia.
Katsokaas mitä löytyi peräsimen "pimeältä" puolelta. http://aijaa.com/YjWxHS
Päälle päin ulos kyseinen evä on näyttänyt varsin hyvältä ja terveeltä. Kuva siis peräsimen skegiin jäävästä syvennyksestä , joka ei oikein tule esille peräsintä kääntäessä.
Vene on 90-luvun alun X.- ÄläVaanTarkista
Purin tänään letkuja ja pääsin lämmönvaihtimelle.
Ei pitäisi koskaan tarkistaa vehkeiden kuntoa. Teettää vain ylimääräistä työtä. Tietämättömyys on paljon helpompaa...
- Poravasara
Meillä on peräsimessä kaksi reikää, ykkönen ja kakkonen. Niitä kelpaa kyllä porailla.
- vanha.merikarhu
Reikä porataan vesilinjan yläpuolelle ja poisteletkulle poistetaan nesteet.
Tämä pienenä vinkkinä 50 v. kokemuksella meriltä.- prikkaa50v
Olitko tarjoilijana Viikkarilla?
- hyvä_yrityksesi
Letkun laittaminen vaan ei onnistuisi koskapa rungon ulkopuolisen muuten tyhjän peräsimeni varren sisässä on lasikuituisia tukirakenteita letkun tiellä.
- Purkkarit.jalassa
Kyseessähän on ammatti-purjehduskielellä ns. peräreikä.
- backdoor.man
Onttoon peräsimeeni mahtuisi melko paljon vettä, mutta syksyllä valutan sieltä ulos arviolta alle litran. Kun kestää koko kesän että sinne tulee alle litra vettä, niin eikös se ole parempi kuin että peräreikä olisi täynnä vettä koko kesän.
Lisäksi sinne voi tökkiä gelcoattia yms. aineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.1612746- 242006
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha222001Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.891806Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?681557Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se191313Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo371212- 101201
Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan361188Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k91171