TM talvirenkaiden kulumistesti

2353252352

Tässä tulokset kun TM testasi viime syksyn mallien keston

Nastat
Michelin x ixe 3 64184km
Hankook winter i pike RS 49200km
Nokian HKPL 8 40342km
Pirelli ice zero 43075km

Kitkat
Coninental winter viking 6 47059km
Good yer ultra grip ice 2 31293km

Rankailla ajettiin vain 15000km mutta alku-urasyvyyden ja kulumisen perusteella laskettiin kilometrimäärä kun saavuttaa sakkorajan.

Merkille pantavaa että testeissä hyvin pärjännyt edullinen Hankook on myös kestävä, todistaa kuinka hyvää laatua tehdään koreassa selvästi halvemmalla.

Good Yearit ilmeisesti huonokestoisia niin kesä kuin talvirenkaissa, omien kokemusten mukaan.

37

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitoRatkaisee

      Melkoista arpaa tuollaiset arviotestit.

      • 678567

        Ei se 15tkm kuluminen mikään arvio ole vaan ihan oikea mittaustulos, ei ole mitään syytä miksei rengas kuluisi yhtän nopeasti minimiuraan asti.


      • oletIhanDille

        mutta se arvio kulumisen jatkosta on jo sitä arvaamista, vai kuinka?


    • TalviJaVaihtoon
      • MR_Nasta_Pöly

        Oleellinen havainto oli kuitenkin, että 3 vuotias kitkarengas oli pidoltaan lähes uuden veroinen. Vasta 5 vuotias oli täysin loppu, vaikka pintaa olikin vielä lain vaatima 3 mm. Johtuen siitä, että talvipidon takaava pehmeä kumikerros oli kulunut pois.

        Tämä selittää ilmiön, mitä itse ihmettelin ex rengassarjan kanssa. 4 talvea ajoa ongelmitta, mutta 4. talven jälkeisenä keväänä tuntui renkaat yllättäen muuttuvan hirveän liukkaiksi. Vaikkei pakkasiakaan enää ollut... Olisi voinut olla 5. talvi aika mielenkiintoinen näillä!

        Jyrsimissähän pito heikkenee paljon nopeammin, jo ensimmäisenä talvena, kun nastoista kuluu terävät särmät pois. Moottorilehti varoitti luottamasta ulkonäköön, pintaa 6-8 mm ja (liki) kaikki nastat tallella ei takaa mitään, vanha jyrsin = luistin (jarrutusmatka 50 % uuteen jyrsimeen verrattuna jne) ja VAGniikan maailman vertailussakin vanha jyrsin otti jopa "kotikentällä" eli jäisellä tiellä pataan vanhalta kitkarenkaalta. Jyrsimet pitäisi uusia vuosittain, mutta jyrsijät kun ovat näitä vähävaraisia (=ajavat käytetyllä autolla & renkaat on mitä sen auton takakontista löytyi), epävarmoja (vanhuksia/uusia kuljettajia) & vähän ajavia, on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että alla pyörii 8 vuotiaat "testivoittajat".


      • nastat_ahistaa

        kyllä ne nastat pitää niin kauan kun niitä renkaassa on. Ei niiden pito perustu teräviin särmiin kuten kitkarenkaan lamelleissa.


      • Hohhoijaa_taas
        MR_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Oleellinen havainto oli kuitenkin, että 3 vuotias kitkarengas oli pidoltaan lähes uuden veroinen. Vasta 5 vuotias oli täysin loppu, vaikka pintaa olikin vielä lain vaatima 3 mm. Johtuen siitä, että talvipidon takaava pehmeä kumikerros oli kulunut pois.

        Tämä selittää ilmiön, mitä itse ihmettelin ex rengassarjan kanssa. 4 talvea ajoa ongelmitta, mutta 4. talven jälkeisenä keväänä tuntui renkaat yllättäen muuttuvan hirveän liukkaiksi. Vaikkei pakkasiakaan enää ollut... Olisi voinut olla 5. talvi aika mielenkiintoinen näillä!

        Jyrsimissähän pito heikkenee paljon nopeammin, jo ensimmäisenä talvena, kun nastoista kuluu terävät särmät pois. Moottorilehti varoitti luottamasta ulkonäköön, pintaa 6-8 mm ja (liki) kaikki nastat tallella ei takaa mitään, vanha jyrsin = luistin (jarrutusmatka 50 % uuteen jyrsimeen verrattuna jne) ja VAGniikan maailman vertailussakin vanha jyrsin otti jopa "kotikentällä" eli jäisellä tiellä pataan vanhalta kitkarenkaalta. Jyrsimet pitäisi uusia vuosittain, mutta jyrsijät kun ovat näitä vähävaraisia (=ajavat käytetyllä autolla & renkaat on mitä sen auton takakontista löytyi), epävarmoja (vanhuksia/uusia kuljettajia) & vähän ajavia, on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että alla pyörii 8 vuotiaat "testivoittajat".

        Heh.
        Vai kuluu nastarengas nopeammin. Höpsis.
        Toki nastarengaskin kuluu, mutta tullakseen yhtä heikoksi pidoltaan kuin kitka menee vuosia.
        Taannoinhan vertailtiin yhtä kuluneita, muistaakseni 6mm, nastaa ja kitkaa ja niiden ominaisuuksia. Tuolloin jouduttiin ottamaan neljä vuotta vanha nastatengas ja kaksi vuotta vanha kitkarengas. Se siitä kulumisesta.. Niin ja ominaisuuksissa ei kitka pärjännyt silloinkaan, vaikka erot olivatkin tasoittuneet.

        Se kai nyt ei kenellekään voi olla yllätys, että kulunut nastarengas on selvästi huonompi kuin uusi nastarengas. Ei edes vannoutuneelle kitkafanaatikollekaan. Tuossa moottorilehden jutussa nimenomaan oli kyse siitä, että vanha nastarengas ei vastaa uutta.
        Missään testissä ei koskaan ole tullut tilannetta, että nastat olisivat hävinneet kitkoille talviolosuhteissa yleisesti. Ei samanikäisten käytettyjen eikä uusien osalta. Sen sijaan merkkikohtaisesti valikoimalla sopivasti saadaan tällainen tilanne.
        Löytyy kyllä valitettavasti markkinoilta niin luokattoman huonoja nastarenkaita, jopa uusiakin, joiden liukkaan kelin ominaisuudet ovat huippukitkoja heikompia.

        Aivan varmasti on vähemmän typerää pitää autossaan 8-vuotiaat testivoittajanastarenkaat kuin 8-vuotiaat ei-ikinä-testejävoittaneet kitkarenkaat. Vai mitäpä arvelet?

        Ja toiseksi voi kirjoituksestasi jo päätelläkin, että sinunkin mielestäsi, kuten totta onkin, epävarmoille ja vähän ajaville nastarenkaat on paremmat kuin kitkarenkaat. Ja miksiköhän olet tuota mieltä?
        Mikä sitten tekee sen, ettei näin olisi myös taitavemmille ja paljon ajavillekin?


      • Mr_Nasta_Pöly
        nastat_ahistaa kirjoitti:

        kyllä ne nastat pitää niin kauan kun niitä renkaassa on. Ei niiden pito perustu teräviin särmiin kuten kitkarenkaan lamelleissa.

        Jyrsimen pito perustuu nastojen teräviin särmiin!

        Kun nastat kuluvat pyöreäpäisiksi, pito heikkenee jo selvästi upouusiin renkaisiin verrattuna. Toki jyrsimiin on pyritty lainaamaan kitkarenkaisiin kehitetyt pehmeät kumiseokset ja runsaat lamelloinnit, mutta tätä lamellointia ja/tai pehmeää kumia ei voi olla juuri nastojen kohdalla, eihän ne muutoin pysysi enää kiinni!

        Tästä sitten seuraa, että muutaman talven ajettu jyrsin on jo perin surkea jäisellä tienpinnalla. Erityisen paha on asvatti tai kivetty katu, jonka pinta on vetänyt huurteeseen sään lauhduttua äkillisesti. Mikä on rannikolla yleinen ilmiö... ei menaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle näillä jyrsijöiden mielestä talven kesäksi muuttavilla renkailla.

        Paljalla asvaltilla, myös märällä pinnalla (siis suolatulla tiellä) jyrsimillä sentään pärjää hyvin, miltei kesärenkaiden veroisesti. Ovat siis selkeästi välikelin renkaat. Tämän on tiedostanut jopa jyrsimien pää-äänenkannattaja VAGniikan maailma, joka suosittelee jyrsimiä rannikolle ja kaupunkeihin. Oikeaan talveen sitten oikeat talvirenkaat eli kitkat. Joita ei tarvitse uusia vuosittain...

        Toki kitkarenkailla pärjää suolatuillakin teillä, vaikkei ne tällaisessa parhaimmillaan olekaan.


      • järkiHoiÄläPakene

        Nykyiset nastat eivät kulu pyöreäpäisiksi, koska nastan piikki ei ole pyöreä vaan monisärmäinen tai kantikas.
        Käytetäänpä monesti täälläkin käytettyä nupivasara esimerkkiä, eli lyö ensin uuden nastan veroinen ja kokoinen nuppi jäähän ja sitten kulunut nuppi ja vedä niitä pinnan suuntaisesti. Veikkaan ettei tuo vanha kulunut nasta ole ihan mitätön jarruttaja?
        Nyt ajelen R2: kitkoilla ja kyllä ne kuluivat ekana talvella todella paljon verrattuna perheen toiseen autoon jossa on nokian 8:t ja niillä ajettiin reilusti enemmän.
        Seuraavaksi hankin omaankin jälleen Nokian 8:t, ne ovat hiljaiset ja pitoa riittää niillä pahoillakin keleillä ja sen mukaan talvirenkaat tulisi valita.


      • Hohhoijaa_taas
        Mr_Nasta_Pöly kirjoitti:

        Jyrsimen pito perustuu nastojen teräviin särmiin!

        Kun nastat kuluvat pyöreäpäisiksi, pito heikkenee jo selvästi upouusiin renkaisiin verrattuna. Toki jyrsimiin on pyritty lainaamaan kitkarenkaisiin kehitetyt pehmeät kumiseokset ja runsaat lamelloinnit, mutta tätä lamellointia ja/tai pehmeää kumia ei voi olla juuri nastojen kohdalla, eihän ne muutoin pysysi enää kiinni!

        Tästä sitten seuraa, että muutaman talven ajettu jyrsin on jo perin surkea jäisellä tienpinnalla. Erityisen paha on asvatti tai kivetty katu, jonka pinta on vetänyt huurteeseen sään lauhduttua äkillisesti. Mikä on rannikolla yleinen ilmiö... ei menaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle näillä jyrsijöiden mielestä talven kesäksi muuttavilla renkailla.

        Paljalla asvaltilla, myös märällä pinnalla (siis suolatulla tiellä) jyrsimillä sentään pärjää hyvin, miltei kesärenkaiden veroisesti. Ovat siis selkeästi välikelin renkaat. Tämän on tiedostanut jopa jyrsimien pää-äänenkannattaja VAGniikan maailma, joka suosittelee jyrsimiä rannikolle ja kaupunkeihin. Oikeaan talveen sitten oikeat talvirenkaat eli kitkat. Joita ei tarvitse uusia vuosittain...

        Toki kitkarenkailla pärjää suolatuillakin teillä, vaikkei ne tällaisessa parhaimmillaan olekaan.

        Mr_nasta_pöly ei ole tainnut tutustua uusimpiin nastarenkaisiin, vaan kokemukset lienevät reippaan kymmenen vuoden takaa. Ei kannattaisi noilla tiedoilla ja kokemuksilla heittäytyä nasta-kitka - väittelyyn, koska siinä joutuu helposti naurunalaiseksi.

        Kovin vakuuttavaa ei ole vertailu historiatiedoilla nastojen osalta ja nykytiedolla kitkojen osalta ja sitten esittää muka asiallisia kommentteja. Ja varsinkaan kun edes nekään ei kestä tosiasioiden osalta päivänvaloa.


      • kuurosokeat_jyrsijät

        Ei ole jyrsinkokemukset vuosikymmenen/kymmenien takaa.

        Sitäpaitsi mutuilu on jyrsijöiden hommaa. Tyypillisimmillään kitkoilla ei ole ajettu ikinä, mutta tästä huolimatta omataan varmaa tietoa asiasta. Vähän sama kuin tojoterojen vankka tieto siitä, miten paljon muissa merkeissä on vikoja.

        Tai jos jyrsijä on joskus kitkarenkaita käyttänyt, niin nämä kokemukset ovat hyvinkin usien jostain 90-luvulta ja/tai kyseessä on ollut käytetyt/ikäloput renkaat, jotka käytetun auton mukana tuli. Ja sit ku alle vaihdettiin upouudet jyrsimet, niin olihan ne paremmat!

        Jää vain jyrsijöiltä ymmärtämättä, että uusi talvirengas on aina parempi kuin ikäloppu. Ja ymmärtämättä jää sekin, että jyrsimillä pito heikkenee jo kauan ennen kuin rengas on kulunut pahan näköiseksi (pintaa enää muutama mm. tai nastoja puuttuu tai löysällä). Tästä on mm. Moottorilehti meitä varoittanut, mutta kuuroille korville kaikuu - "nää on vielä ihan hyvät, kun on pintaa ja nastojakin jäljellä!".


      • kuurosokeat_jyrsijät

        ...tulihan jo tässäkin ketjussa ylistyslauluja 8 -vuotiaille jyrsimille. Siis juuri sellaisille, joista Moottorilehti meitä varoitti.

        Kun jyrsijöiden ajotaito on kehno, heillä ei edes ns. persdyno varoita huonosta pidosta. Tai varoittaa, mutta laiha lompakko estää ryhtymästä toimenpiteisiin...


    • mun_kommenttini_vaan

      "Lain vaatimat minimiurasyvyydet ovat vaikeissa olosuhteissa turvallisuuden kannalta riittämättömät. Vesiliirto- ja sohjoliirtovaaran vuoksi Autonrengasliiton turvasuositus kesärenkaille on vähintään 4 mm ja talvirenkaille 5 mm."

      http://www.autonrengasliitto.fi/index.php?s=Rengastietoa

      "Minimipinta" 3 mm on se kulumisraja minkä jälkeen poliisi joutuu käyttämään taloudellisia voimakeinoja (sakottamaan) kun oma järki ei riitä uusimaan renkaita aikaisemmin.

      TM:n kulumistestissä vaihdettiin etu- ja takarenkaat päittäin joka päivä, tai ainakin niin usein että ko. testi ei taida vastata tavanomaista käyttöä. Testin aikana 100 kpl kiihdytystä ja jarrutusta ei sekään vastaa kovin monen päivän käyttöä, vuodessa käyttöpäiviä kun on helposti 150 kpl (marraskuun alusta maaliskuun loppuun.

      • jimi354

        15tkm ja 100 kiihdytystä ja jarrutusta??? 15tkm ajettu ja joka päivä vaihdettu etu taka renkaat??? Mitä sä nyt höriset... vastaa uudelleen selvinpäin.


      • mun_kommenttini_vaan

        Varmaan luet sen testin (kirjastossa?) ja palaat sitten asiaan.

        Katkaisin ainakin tilapäisesti TM:n kestotilauksen kun ensin odotin pitkään jotakin TM 17/2010 tapaista oikeaa testiä, mutta sitten tulikin tuollainen sarkastinen testi.


    • ththeheh

      Ennen myös kestona mutta peruutin .loppujen lopuksi viimevuonna 7 numeroa kiinnostavaa joita sitten ostin irtonumerona.Myös perinteinen lukijakunta tekee huollot ja korjaukset itse ja jotkut käänny korjaamolle tai kutsu ammatimies kehoitukset vain ihmetyttää teknisessä lehdessä.Myös tuotteet ja vertailut niin ökyä ettei palkansaajilla mitään osaa eikä arpaa.

    • Tukkaharva

      Suuntaa antava testi. Oikeasti se Michelinin nastarengas kestää 100-150 tkm, mutta aika kituuttamista on ajaminen loppuun. Mieluummin ajan Michelinin kitkoilla turvallisesti 80-100 tkm.

      • äläUntaNää

        Vai kitkoilla 80-100 tkm, no tais tulla kesärenkaankin kilometrit mukaan?


      • continentalinkitkat
        äläUntaNää kirjoitti:

        Vai kitkoilla 80-100 tkm, no tais tulla kesärenkaankin kilometrit mukaan?

        Näin varmaan hänelle tuli, itsellä 2008 kevällä ostettu auto ja renkaat, kesärenkaat vaihdoin viime kesällä ja kitkat ensikeväänä autossa 112000 km BMW 5 neliveto. Viime keväänä liukkailla en huomannut mitään vaikeuksia ajella ja luettuani käytetyn kitkarenkaan jarrutus matkan pitenemisestä 10m niin ei se nyt ihan dramaattista ole. Valoista lähdettäessä, ei kaksivetoiset nastoillan kyllä pärjää, joten tuo kihdytys nopeuden hidastuminen on teoria tason höpinää...

        Yli kymmenen vuotta kitkoilla ja B-luokan autoilla


    • wtw4gy

      Mulle tulee talvirenkaiksi BF Goodrich , 175/65/14 , alle hintaan 320 € paikallisella korjaamolla. Nastalliset renkaat.

      • kinkiKuraaTaas

        No et sitten huonompia keksinyt, no olihan ne halvat?


    • Piikit

      Alle 15% suomalaisista päätyy kitkarekaisiin.
      Miksiköhän? Oisko ne nastarenkaat vaan parempia?

      • tyhmiä_riittää

        No onhan nastat kiistatta turvallisemmat, mutta osalle ei turvallisuus ole tärkeää, vaan hiljaisuus. He eivät ole kokeilleet aikoihin uusi nastarenkaita, jotka ovat melko hiljaisia mm. Nokian 8 joka on todella pitävä ja hiljainen.
        Osa teineistä kuvittelee olevansa rattimiehiä ja rattimieshän ei tarvitse kunnollisia talvirenkaita vaan pärjää vaikka kuinka huonolla pidolla ja kelissä kuin kelissä.


      • suolattu_nastapöly
        tyhmiä_riittää kirjoitti:

        No onhan nastat kiistatta turvallisemmat, mutta osalle ei turvallisuus ole tärkeää, vaan hiljaisuus. He eivät ole kokeilleet aikoihin uusi nastarenkaita, jotka ovat melko hiljaisia mm. Nokian 8 joka on todella pitävä ja hiljainen.
        Osa teineistä kuvittelee olevansa rattimiehiä ja rattimieshän ei tarvitse kunnollisia talvirenkaita vaan pärjää vaikka kuinka huonolla pidolla ja kelissä kuin kelissä.

        Jyrsijät paukuttaa henkeseleitä "vain paras kelpaa", mutta todellisuudessa ajavat surutta 7-vuotiailla jyrsimillä eivätkä paremmasta tiedä. Mutta kovia ovat selittämään "valintani sanelee turvallisuus" ... vaikka käytännössä on ostettu käytetty auto ja talvirenkaat on ne, mitkä sen takakontista löytyi. Niissähän on vielä pintaa ja nastojakin jäljellä, joten turvallisuus maksimoitu.

        Jyrsijöillä on, tutkitusti, aika kehno käsitys renkaidensa kunnosta ja myös kyky ns. lukea keliä jättää toivomisen varaa. Ehkäpä näistä syistä jyrsijöiden tyypillisin onnettomuus on peräänajo. Juurikin niin päin, että jyrsijä törmää edelläajavaan, kun ei ne vuosikertajyrsimet, yllättäen, muuttaneetkaan talvea kesäksi.

        BTW, kun onnettomuuteen joutuneita on haastateltu (ks. Nastaa -tutkimuksen raportit), niin he nimesivät tärkeimmäksi syyksi onnettomuuteen puutteet tienpidossa. Siis tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu....

        Oikeasti jyrsijät kaipaavat aina vaan lisää suolaa (pärjätäkseen välikelin renkaineen), vaikka eivät tätä suoraan kehtaakaan myöntää, vaan yrittävät sössöttää, että näitä paremmilla eli kitkarenkailla ajavia minä vaan ajattelen...


      • vajakit_lataamoon

        Tutkimus kertoi juurikin toisin päin, eli kitkarenkailla ajavien renkaat ovat useimmiten huonokuntoisia ja jotkut ajavat vieläpä kesällä. Tutkimuksen mukaan kitkarengas on täysin turha jo viisivuotiaana ja alunperinkään ei ole nastarenkaan veroinen Suomen vaihtelevissa olosuhteissa.


      • Miteihän_tilannettasi
        suolattu_nastapöly kirjoitti:

        Jyrsijät paukuttaa henkeseleitä "vain paras kelpaa", mutta todellisuudessa ajavat surutta 7-vuotiailla jyrsimillä eivätkä paremmasta tiedä. Mutta kovia ovat selittämään "valintani sanelee turvallisuus" ... vaikka käytännössä on ostettu käytetty auto ja talvirenkaat on ne, mitkä sen takakontista löytyi. Niissähän on vielä pintaa ja nastojakin jäljellä, joten turvallisuus maksimoitu.

        Jyrsijöillä on, tutkitusti, aika kehno käsitys renkaidensa kunnosta ja myös kyky ns. lukea keliä jättää toivomisen varaa. Ehkäpä näistä syistä jyrsijöiden tyypillisin onnettomuus on peräänajo. Juurikin niin päin, että jyrsijä törmää edelläajavaan, kun ei ne vuosikertajyrsimet, yllättäen, muuttaneetkaan talvea kesäksi.

        BTW, kun onnettomuuteen joutuneita on haastateltu (ks. Nastaa -tutkimuksen raportit), niin he nimesivät tärkeimmäksi syyksi onnettomuuteen puutteet tienpidossa. Siis tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu....

        Oikeasti jyrsijät kaipaavat aina vaan lisää suolaa (pärjätäkseen välikelin renkaineen), vaikka eivät tätä suoraan kehtaakaan myöntää, vaan yrittävät sössöttää, että näitä paremmilla eli kitkarenkailla ajavia minä vaan ajattelen...

        Mitä vaikeuksia elämässäsi oikein on ollut tai on edelleen ja kuka ne on aiheuttanut, kun millään et ymmärrä eroa renkaiden ja auton kuljettajien ominaisuuksien välillä?
        Tuo paha puutteesi johtaa tuon tason kirjoituksiin, jonka kirjoitit ja ilmeisiin vaikeuksiin muissakin elämäsi osa-alueilla. Tänne toki voit kirjoitella puutaheinääsi ilman mitään todellista vahinkoa. Ei niitä kuitenkaan monikaan jaksa noteerata tosissaan, sen verran hukassa niissä asiapuoli on.
        Olet kai harkinnut tehdä asialle jotain?


      • Kitkat_kiellettävä
        suolattu_nastapöly kirjoitti:

        Jyrsijät paukuttaa henkeseleitä "vain paras kelpaa", mutta todellisuudessa ajavat surutta 7-vuotiailla jyrsimillä eivätkä paremmasta tiedä. Mutta kovia ovat selittämään "valintani sanelee turvallisuus" ... vaikka käytännössä on ostettu käytetty auto ja talvirenkaat on ne, mitkä sen takakontista löytyi. Niissähän on vielä pintaa ja nastojakin jäljellä, joten turvallisuus maksimoitu.

        Jyrsijöillä on, tutkitusti, aika kehno käsitys renkaidensa kunnosta ja myös kyky ns. lukea keliä jättää toivomisen varaa. Ehkäpä näistä syistä jyrsijöiden tyypillisin onnettomuus on peräänajo. Juurikin niin päin, että jyrsijä törmää edelläajavaan, kun ei ne vuosikertajyrsimet, yllättäen, muuttaneetkaan talvea kesäksi.

        BTW, kun onnettomuuteen joutuneita on haastateltu (ks. Nastaa -tutkimuksen raportit), niin he nimesivät tärkeimmäksi syyksi onnettomuuteen puutteet tienpidossa. Siis tie ei ollut tarpeeksi hyvin suolattu....

        Oikeasti jyrsijät kaipaavat aina vaan lisää suolaa (pärjätäkseen välikelin renkaineen), vaikka eivät tätä suoraan kehtaakaan myöntää, vaan yrittävät sössöttää, että näitä paremmilla eli kitkarenkailla ajavia minä vaan ajattelen...

        Suolaamista pitäisi vähentää ei lisätä. Suolaus saastuttaa maaperän ja pohjavedet. Paljon pahempi ongelma kuin nastapöly.

        Kaikki josi ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma.

        http://www.esaimaa.fi/Online/2015/03/12/Tutkimus: Kitkarenkaat vaarallisempia liukkaalla kuin nastarenkaat/2015518760898/4


      • EiKitkaaAlle

        Näimpä...Puhumattakaan siitä, mikä paljonko enemmän olisi loukkaantuneita matkustajia ja jalankulkijoita tai peltivaurioita, jos kitkarenkaiden osuus olisi suurempi. Tällä olisi myös vaikutus vakuutusmaksuja nostava vaikutus.

        Ei kyllä itsellä tulisi mieleenkään lähteä kitkoilla luistelemaan talven yli. Tällaisena "välikelin" reankaina ne toki menevät...


    • Joo_on

      Nokian R:llä ajoin 65.000km ja pintaa jäin noin 4mm. Hyvät mutta vähän turhan löllöt rungoltaan ja vesikelillä saa olla tarkkana vesiliiroon kanssa - varsinkin muutaman vuotta vanhoilla kumeilla.

    • TäyttäHuuhaata

      Vähän voisi jonkinlaista järjen valoa jakaa noille TM:n testaajille. Mistä löytyy itsemurha-autoilija joka ajaa Michelin x ixe 3 renkailla 64184 km muualta kuin tuosta TM:n testaajaporukasta? Kyseinen testimenetelmäkin on yhtä luotettava kuin että järjestys arvottaisiin lottokoneella. En yhtään ihmettele miksi TM on jo usean vuoden ajan verrattu asiasisällöltään Seiskaan.

      • mustakumikuluu

        Älä huoli.Köyhät ajaa renkaat kyllä loppuun asti.Raha ratkaisee.
        Justiinsahan oli tutkimus että autonomistajilla suurella osalla ei ole varaa tehdä perushuoltoja autoon.Milläs sitten hankit 700e nokiat alle.
        Noo yhtähyvän hankookin saa 400e.


      • oletSiisKöyhä

        no ei ole yhtä hyvä.


    • Kitkat_aina

      Kävin Nokian Renkaiden tehdaskierroksella itänaapurin puolella pari vuotta sitten. Heillä on käytössään yli kymmenen erilaista kumilaatua ja yhteen renkaaseen käytetään noin viittä eri kumia. Siksi 15000 kilometrin käytössä kuluneesta renkaasta ei voi suoraan vetää johtopäätöstä lopun kulutuspinnan kestosta eikä myöskään luvata tasaista pitoa koko ajan.

      Muuten luotan siihen nyrkkisääntöön, että 5 vuotta vanhassa renkaassa kumi on vanhuuttaan kovettunut, eikä riittävästä kulutuspinnasta huolimatta ole enää toimiva. Siksi suosittelen kohtalaisen vähän ajaville kitkoja ympäri vuoden käyttöön. Tiedän jarrutusmatkan olevan kaupunkinopeudessa pari metriä pidempi ja kokemuksesta tiedän myös, etteivät renkaat kulu kesäajossa hälyttävän nopeasti. Pointti on siinä, että kolmen tai viimeistään neljän vuoden ajon jälkeen voit vaihtaa noin 40000 ajetut renkaat uusiin, jolloin kumin kovettumista ei ehdi tapahtumaan.

      • mustaaMakiaa

        Rölli uskoo, että kaikki musta kumi on sitä yhtä ja samaa, eikä renkaissa ole muuta eroa kuin hinta ja merkityksetön ulkonäöllinen kuvio.


    • Kolmekakaraajarakki

      Edellisille kitkoille tuli 101.286km. Michelin x ice2. Kolmannen talven jälkeen jäivät kesäksi alle, kun nakkasin uudet kitkat syksyllä olivat kylläkin sakoilla, koko sarja alle 2mm. Eläikokeena ostin tilalle CR renkaan suomessa pinnoitetut Diamondit misukan rungoilla, muuten positiivinen kokemus mutta vierintävastus kasvoi radikaalisti. Kestävyydestä vaikea sanoa, kerkisivät olla alla reilun 20.000km kun auto vaihtui. Nyt alla on nokian seiskat, ovat auton alkuperäiset(-11) noin viidellä millillä, kaikki nastat toistaiseksi tallella. viime talven kokemukset ihan ok vaan kun joudun alkuvuodesta ostamaan sarjan niin tlalle tulevat misukan kitkat. Kukin taaplaa tyylillään.

    • Tepateukkalandia

      Kaikki riippuu kaikesta,kuka ajaa miten ajaa missä ajaa ja millä ajaa!
      On ihan eriasia ajella tasasilla lumikentilä kuin jäisillä polanteisilla mäkisillämaastoilla,siellä kun ei meinaa ees ketjuilla pärjätä.
      Turha on parjata jotain mallia merkkiä renkaista itse kun kokeilee mikä itselle sopii,toki tulenuusillaautoilla pärjää kun niissä paljon avustimia muttavanhoilla kotteroilla ei muulla pärjää kuin nastoillaja tämä on todistettu!

    • sghsrhsrhsr

      Kitkarenkaiden kuluminen ei niin haittaa koska niissä kovettuminen on suurempi ongelma. Jo 2 talven jälkeen pito on selvästi heikompi kun kumi alkaa kovettua joten menevät vaihtoon kuitenkin 2v välein. Kokemusta on ainakin Nokian ja Contin kitkoista.

      Nastoissa taas kumilla on huomattavasti pienempi rooli, pito jäälläkin on hyvä niin kauan kun nastat on tallella joten aika ei heikennä nastojen pitoa juurikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe