308 1,2 130hp

308sw

Moi!
Onkos muilla kokemuksia...
Ostin tälläisen farkun viime syksynä. Lupasivat kulutuksen olevan keskimäärin 5,1 litraa. Nyt 20 tkm takana ja kulutus ollut keskimäärin tollase reilu 7 l. Eli tässä on kyllä kustu ostajaa inssiin. Muuten ihan jees auto. Mutta kun vaihdoin nakusta tällaiseen juuri halvan ajon takia. Voisi vaikka pistää tällaisen yhteiskanteen ja pyytää muutaman tonnin rahaa takaisin.

52

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_juuri_merkitystä

      Jos autosta alenee arvoa 4400 euroa vuodessa niin tuskinpa tuollaisella parin litran kulutuserolla on suurtakaan merkitystä kokonaiskulutasoon.

      20tkm vuotuisella ajolla kustannuslisä on noin 600 euroa vuodessa.

      • jakke39

        Olisit ostanut vaikka vanhan 406:n, kulutus on samaa luokkaa.

        1.8 litrainen, 16-venttiilisellä moottorilla, ympärivuotinen kulutus joka on mitattu 85tkm ajomatkalta ja jossa on kesäajoa nastattomilla talverenkaillakin: 7,3 l / 100km


    • J00

      olisit ostanut vanhan volvon sataasella, kulutus 15 L/100km ja olisit säästänyt 20000€.

    • Toisella_merkillä

      Minun autoni (ei Peugeot) ”luvattu” yhdistetty kulutus on 5,8 l / 100 km. Tähän saakka (muutaman tuhannen kilometrin aikana) olen saanut ajotietokoneen mukaan kulumaan keskimäärin 7,4 l / 100 km. Olen todella tyytyväinen, kun ero on noinkin vähäinen!

      Eivät valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat mitään kusetusta ole – ne vain on ajettu standardoiduissa ihanneolosuhteissa laboratorioissa eikä missään käytännön liikenteessä. Tai jos asian välttämättä haluaa nähdä vinosti, niin jok'ikinen valmistaja ”valehtelee”.

      • jakke39

        Toi aiemmin mainittu 406: ilmoitettu kulutus 8,7 ja toteutunut 7,3.

        Että joskus näinkinpäin.


      • kylläjooo
        jakke39 kirjoitti:

        Toi aiemmin mainittu 406: ilmoitettu kulutus 8,7 ja toteutunut 7,3.

        Että joskus näinkinpäin.

        Nyt puhut 15 vuotta vanhoista autoista kun ap. ostelee uusia niin kuin minäkin. Oli toki minullakin 406:en 1.8 mutta hain sen liikkeestä uutena 1999 ja ajoin kolme vuotta. Ei jees auto siihen aikaan mutta ei tänäpäivänä..paitsi nuorisolle.


    • SebLöe

      Eiköhän kysymyksessä, jos se pitää paikkansa ole samanlainen päästöongelma kuin VAG konsernin kaikissa tekeleissä?
      Eli mitä suurempi kulutus sitä suuremmat päästöt ja muutenkin kyllä kulutuksen pitää olla suunnilleen sitä mitä ilmoitetaan.
      En kyllä usko aloittajan lukemiin...VTI-120 kulutus on jotensakin tuota 7-litran luokkaa ajotavasta ja vuodenajasta riippuen...jossain mättää?

    • hmmmmn

      Ajotyylissä on varmasti korjaamista, jos autolla ei pääse enempi lähemmäksi noita valmistajan ilmoittamia lukemia. Kun hyödyntää vapaalla rullausta ja moottorijarrutusta asiallisella vaihteella, niin sillä voi kompensoida kaupunki- ja taajama-ajon pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä. Ennakoiva ajotyyli kannattaa opetella.

      Voihan autossa toki olla vikaakin. Hevosvoimia on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa. Sehän vääntää matalillakin kierroksilla hyvin mm. liikkeellelähdöissä. Sitä voi miettiä laskeeko ne kierrokset liian ylös ja ajaako tasaista nopeutta... ohitteleeko muita tarpeetta.. jne. Jos ajaa vaikka tasaisesti 90km/t, niin aivan varmasti vaikuttaa kulutukseen.

      • ksalkdsalkdlkdsalk

        " Hevosvoimia on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa."

        Hevosvoimillahan ei ole tuohon mitään merkitystä. Moottorin hyötysuhde alkaa laskemaan, kun kierroluku nousee päälle 3000 kierrosta minuutissa. Selityksenä männänrenkaiden lisääntyvä kitka ja lämpöhäviöt.

        " 90km/t"

        Tämähän on tätä iltalehti aikaa, jossa SI-yksiköt unohdetaan, mutta eikö sittenkin km/h ole virallinen tapa kertoa nopeus.


      • sdfghjkl

        Mut pointtihan tuossa oli ihan oikein. Tasanen ennakoiva ajotapa kierrokset alle 3000, matkavauhti sen mukaan miten kierrokset antaa myöten taloudelliseen ajoon.
        Ite olen miettiny kans tuota 1,2l 308:a mut pitääpä miettiä uudestaan jos tuollasia on lukemat. Toki pitää käydä kattoo pösöfoorumi ennen mitää mielipiteitä. Tälle palstalle kun on pesiny kaikki elämäänsä kyllästyneet, ei oikein järkee aina löydy kommenteista.


      • fdgsadgfdgfdfgd

        http://www.spritmonitor.de jossa saksalaiset autonkäyttäjät laskevat autojensa kulutuksia, niin tyypillisimmät kulutukset tuolla 1,2 litraisella moottorilla ovat 6,7 ja 7,1 litraa satasella. Tietysti ajokäytös voi Saksassa olla hieman erilainen kuin Suomessa, mutta kyllähän tuo jotakin kertoo.

        Ja niinkuin tuolla toisaalla sanottiin, ei tuolla kulutuksella niin merkitystä ole, jos ostaa uuden / uudehkon auton. Se arvonalennus on huomattavasti suurempi menoerä kuin polttoaineesta aiheutuva.


      • gfhdfgdsfsdfsf

        Tuossa vielä yhden kulutustaan tarkkailevan raportti:

        http://www.spritmonitor.de/en/detail/681444.html

        Kun kaveri on jaksanut eritellä ajosta vielä erikseen sen, onko ajettu pääsääntöisesti moottoritiellä, "maalaistiellä" vaiko kaupungissa, voidaan huomata että ainakaan hänen ajotavallaan, ei edes noilla maalaisteillä meinaa päästä alle 7 litran. Pahimmillaan on mennyt päälle 8 litraa kesärenkailla, kesäkelillä.


      • hmmmmn
        ksalkdsalkdlkdsalk kirjoitti:

        " Hevosvoimia on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa."

        Hevosvoimillahan ei ole tuohon mitään merkitystä. Moottorin hyötysuhde alkaa laskemaan, kun kierroluku nousee päälle 3000 kierrosta minuutissa. Selityksenä männänrenkaiden lisääntyvä kitka ja lämpöhäviöt.

        " 90km/t"

        Tämähän on tätä iltalehti aikaa, jossa SI-yksiköt unohdetaan, mutta eikö sittenkin km/h ole virallinen tapa kertoa nopeus.

        Kirjoitan yksiköt suomalaisittain epävirallisesti, koska olen suomalainen. Sinä hupsu itsellesi vastailija voisit keksiä jotain muuta valitettavaa. Oli vaan ihan pakko vaan valittaa, eikös? Tiedän varsin hyvin, miten si yksiköt kirjoitetaan virallisesti, mutta suomalaisittain saa käyttää vanhempaa merkintä tapaa.

        Joo ei varmasti hevosvoimilla ole kulutukseen mitään tekemistä, eipä varmaan. Ei ole varmaan vaikutusta kaasupolkimen käytölläkään.


      • kajdskanslkasnlasd
        hmmmmn kirjoitti:

        Kirjoitan yksiköt suomalaisittain epävirallisesti, koska olen suomalainen. Sinä hupsu itsellesi vastailija voisit keksiä jotain muuta valitettavaa. Oli vaan ihan pakko vaan valittaa, eikös? Tiedän varsin hyvin, miten si yksiköt kirjoitetaan virallisesti, mutta suomalaisittain saa käyttää vanhempaa merkintä tapaa.

        Joo ei varmasti hevosvoimilla ole kulutukseen mitään tekemistä, eipä varmaan. Ei ole varmaan vaikutusta kaasupolkimen käytölläkään.

        No siinähän oli agressivinen purkaus, toivottavasti helpotti.

        "Kirjoitan yksiköt suomalaisittain epävirallisesti, koska olen suomalainen."

        Siinä tapauksessa, varaudu siihen että sinua huomautetaankin asiasta joskus.

        "Sinä hupsu itsellesi vastailija voisit keksiä jotain muuta valitettavaa. "

        Itselleni vastaaja? Enpä ole moista tehnyt, enkä nyt oikeastaan valittanut mistään. Vika taitaa olla enemmän siellä päässä jos valistuksesta ottaa herneen nenäänsä.

        " Oli vaan ihan pakko vaan valittaa, eikös?"

        Kysyy agressiivinen ihminen, tunnekuohun vallassa :)

        "Tiedän varsin hyvin, miten si yksiköt kirjoitetaan virallisesti, mutta suomalaisittain saa käyttää vanhempaa merkintä tapaa."

        Ahaa, missä tämä lupa on annettu. Ilmeisesti iltalehdessä tai vastaavassa virallisessa tahossa, kun siellä tuota väärää tapaa näytetään viljeltävän.

        "Joo ei varmasti hevosvoimilla ole kulutukseen mitään tekemistä, eipä varmaan. Ei ole varmaan vaikutusta kaasupolkimen käytölläkään."

        No tuota, koita nyt kerätä itsesi kasaan ja sitten kun mieli on tasaantunut, mieti uudelleen mitä kirjoitin.


      • hmmmmn

        Hei, jos ihmisellä ei ole muuta asiaa kuin kitistä kirjoitusasusta, niin voi ihan hyvin jättää kirjoittamatta. Nuo nimimerkit ovat samanlaista sotkua tässä ketjussa ja kirjoitustyyli on täysin samanlainen. Aivan kuin sama ihminen olisi vastannut itselleen, eikä edes viitsi keksiä erilaisia nimimerkkejä. Tämä koko paikka on varsinainen roskapalsta. Vertauksesi iltapäivälehtiin on tosiaan osuva. Luuletko, että tämä jokin vakava virallinen palsta on? Tänne lähinnä jaksavat kirjoittaa vain trollaajat ja joku vaan viitsii tarttua tilaisuuteen saada sulka hattuun ihan joutavista.

        Minä en sellaisten k-päiden kanssa sosialisoi, jotka moisesta valittavat. Valmistaudu myös siihen, että joku ei anna ystävyydellesi mitään arvoa, jos ihan epävirallisissa yhteyksissä moisista nipotat ja tartut toisten puheisiin ja korjaat pilkutkin paikalleen. En voi muutaku onnitella. Onks susta kiva ärsyttää muita ja päteä? Kyllä se on sellasta oman erinomaisuutensa pönkittämistä, että voi voi sentään, kun ei osata oikein kirjoittaa yksiköitä. Maailma varmasti siihen kaatuu.


      • ksdfksdfsjfsdf
        hmmmmn kirjoitti:

        Hei, jos ihmisellä ei ole muuta asiaa kuin kitistä kirjoitusasusta, niin voi ihan hyvin jättää kirjoittamatta. Nuo nimimerkit ovat samanlaista sotkua tässä ketjussa ja kirjoitustyyli on täysin samanlainen. Aivan kuin sama ihminen olisi vastannut itselleen, eikä edes viitsi keksiä erilaisia nimimerkkejä. Tämä koko paikka on varsinainen roskapalsta. Vertauksesi iltapäivälehtiin on tosiaan osuva. Luuletko, että tämä jokin vakava virallinen palsta on? Tänne lähinnä jaksavat kirjoittaa vain trollaajat ja joku vaan viitsii tarttua tilaisuuteen saada sulka hattuun ihan joutavista.

        Minä en sellaisten k-päiden kanssa sosialisoi, jotka moisesta valittavat. Valmistaudu myös siihen, että joku ei anna ystävyydellesi mitään arvoa, jos ihan epävirallisissa yhteyksissä moisista nipotat ja tartut toisten puheisiin ja korjaat pilkutkin paikalleen. En voi muutaku onnitella. Onks susta kiva ärsyttää muita ja päteä? Kyllä se on sellasta oman erinomaisuutensa pönkittämistä, että voi voi sentään, kun ei osata oikein kirjoittaa yksiköitä. Maailma varmasti siihen kaatuu.

        "Hei, jos ihmisellä ei ole muuta asiaa kuin kitistä kirjoitusasusta, niin voi ihan hyvin jättää kirjoittamatta."

        Kirjoitusasusta ei ole kukaan huomauttanut, vaan asiavirheestä, eli väärästä yksiköstä.

        " Nuo nimimerkit ovat samanlaista sotkua tässä ketjussa ja kirjoitustyyli on täysin samanlainen. Aivan kuin sama ihminen olisi vastannut itselleen, eikä edes viitsi keksiä erilaisia nimimerkkejä. "

        Aivan kuin... mutta niin ei kuitenkaan ole.

        "Tämä koko paikka on varsinainen roskapalsta."

        Tämä palstahan on juuri sellainen, millaiseksi sen käyttäjät sen tekevät. Teetkö nyt omasta mielestäsi tästä palstasta asiallista keskustelupalstaa, vaiko ns. roskapalstaa?

        "Vertauksesi iltapäivälehtiin on tosiaan osuva. Luuletko, että tämä jokin vakava virallinen palsta on?"

        Tiedän, että tämä on keskustelupalsta peugeoteista.

        "Tänne lähinnä jaksavat kirjoittaa vain trollaajat ja joku vaan viitsii tarttua tilaisuuteen saada sulka hattuun ihan joutavista."

        Jaa, minä en kuulu kumpaankaan ryhmään, koitan kirjoittaa asiallista tekstiä ja kiva sitä olisi nähdä muiltakin. Ja heitäkin löytyy, miten on oma laitasi ja mihin pyrit?

        "Minä en sellaisten k-päiden kanssa sosialisoi, jotka moisesta valittavat."

        Aika helpolla alat muuten ihmisiä nimittelemään. Onko sulla ihan kaikki kunnossa?

        "Valmistaudu myös siihen, että joku ei anna ystävyydellesi mitään arvoa, jos ihan epävirallisissa yhteyksissä moisista nipotat ja tartut toisten puheisiin ja korjaat pilkutkin paikalleen. "

        En ole korjannut kenenkään pilkkuja kohdalleen, ja kiitos vaan että olet sosiaalisesta elämästäni huolestunut, mutta hoidan sen kyllä ihan itse.

        " Onks susta kiva ärsyttää muita ja päteä?"

        Ei, enkä ole sitä tehnytkään. Jos sinulla on vaikeaa ja asiat ärsyttää, en pysty näkemään että se on minun syytäni.

        "Kyllä se on sellasta oman erinomaisuutensa pönkittämistä, että voi voi sentään, kun ei osata oikein kirjoittaa yksiköitä."

        Ei ole edelleenkään minun vikani, jos sinulla on jonkinlainen alemmuuskompleksi ja koet normaalit asiat ja niistä keskustelemisen vaikeaksi.

        " Maailma varmasti siihen kaatuu."

        Niinhän se sinulla nyt näyttää tekevän.


      • hmmmmmn

        Ei ole alemmuuskompleksia, mutta on tympäisevää kirjoittaa tänne yhtään mitään, jos täällä joku vaan haluaa päteä, tarttua joutaviin ja kopioida aiempia viestejä, kun se oma sanoma voisi mahtua lyhempäänkin viestiin. Opettele kirjoittamaan kopioimatta jokaista himskatin sanaa ja yritä olla oikomatta toisten sanomisia suotta. Kirjoita oma faktasi, mielipiteesi aloittajan asiaan ja jätä joutavat asiat oman pääsi sisälle. Yritä sitten myös fiksumpana ihmisenä lopettaa riita, äläkä viitsi enää sitä jatkaa.

        Yritä myös arvostaa muiden osanottoa ja kirjoita sitten sillä virallisella tyylillä, joka ei aiheuta tympääntymistä. Jos sulla on omaa faktaa esittää, esitä se siten, ettet teilaa muita. Toki kyllähän nettipalstojen tyyli on yleensä aggressiivinen, että kieltämättä ei se tietenkään yllätyksenä tule, että joku haluaa päteä oikeinkirjoituksesta.

        Normaaleja aikuisten puheenaiheita ei ole mitkään nahistelut jostain merkintätavasta ja epävirallisen muodon käytöstä vapaamuotoisella palstalla. Siihen sortuu sitten joku joka viitsii tarttua moisiin asioihin.

        No jokainen taplaa sitten ihan tyylillään. Älä viitsi enää asiaan tarttua ja selitellä suotta. Tuo on tullut jo ihan selväksi. Ja voisit kokeilla olla kopioimatta toisten viestejä ja tehdä turhia lainauksia. Jos sulla sitä parempaa tietoa on, niin kaikinmokomin, avaa se tiedon aarrearkkusi kapulakielellä ilman mitään toisten kritisointia.


      • ksdjfksnfdlksfsdfsd
        hmmmmmn kirjoitti:

        Ei ole alemmuuskompleksia, mutta on tympäisevää kirjoittaa tänne yhtään mitään, jos täällä joku vaan haluaa päteä, tarttua joutaviin ja kopioida aiempia viestejä, kun se oma sanoma voisi mahtua lyhempäänkin viestiin. Opettele kirjoittamaan kopioimatta jokaista himskatin sanaa ja yritä olla oikomatta toisten sanomisia suotta. Kirjoita oma faktasi, mielipiteesi aloittajan asiaan ja jätä joutavat asiat oman pääsi sisälle. Yritä sitten myös fiksumpana ihmisenä lopettaa riita, äläkä viitsi enää sitä jatkaa.

        Yritä myös arvostaa muiden osanottoa ja kirjoita sitten sillä virallisella tyylillä, joka ei aiheuta tympääntymistä. Jos sulla on omaa faktaa esittää, esitä se siten, ettet teilaa muita. Toki kyllähän nettipalstojen tyyli on yleensä aggressiivinen, että kieltämättä ei se tietenkään yllätyksenä tule, että joku haluaa päteä oikeinkirjoituksesta.

        Normaaleja aikuisten puheenaiheita ei ole mitkään nahistelut jostain merkintätavasta ja epävirallisen muodon käytöstä vapaamuotoisella palstalla. Siihen sortuu sitten joku joka viitsii tarttua moisiin asioihin.

        No jokainen taplaa sitten ihan tyylillään. Älä viitsi enää asiaan tarttua ja selitellä suotta. Tuo on tullut jo ihan selväksi. Ja voisit kokeilla olla kopioimatta toisten viestejä ja tehdä turhia lainauksia. Jos sulla sitä parempaa tietoa on, niin kaikinmokomin, avaa se tiedon aarrearkkusi kapulakielellä ilman mitään toisten kritisointia.

        " on tympäisevää kirjoittaa tänne yhtään mitään, jos täällä joku vaan haluaa päteä"

        En ole pätenyt missään kohdin, kaikki mitä olen kirjoittanut, on ollut totta ja faktaa, sen mukaan mitä oma tietämykseni tarjoaa. Jos näkee väärää tietoa ja antaa siihen parempaa tietoa tilalle, se ei ole pätemistä. Itse otan ainakin kiitollisena vastaan kaiken uuden tiedon mitä saan, sitä sanotaan muuten oppimiseksi.

        " kopioida aiempia viestejä, kun se oma sanoma voisi mahtua lyhempäänkin viestiin."

        Kirjoitustapani johtuu siitä, että tällä tavalla on mahdollista vastata kaikkiin väitteisiin ja kommentteihin siten, että on suoraan nähtävissä, mihin teksti viittaa. Nyt kirjoituksessasi on huomattava määrä väitteitä ja huomioita, jos kirjottaisin 5000 merkin esseen aiheesta, ei selviäisi mihin kommenteillani viittaisin. Tähän muuten mahtuu 5000 merkkiä, eikä suomi24 säännöissä ole mainittu pienemmästä rajoituksesta.

        "Opettele kirjoittamaan kopioimatta jokaista himskatin sanaa ja yritä olla oikomatta toisten sanomisia suotta"

        En näe tarvetta sille, että vaihtaisin kirjoitustyyliäni, enkä ole edelleenkään oikonut toisten sanomisia aiheetta. En ihan ymmärrä miksi otat tuon km/t korjauksen noinkin raskaasti, itse näen sen aivan aiheellisena. Ja syynä on se, että pikkutarkkuus on hyvä, jopa autoasioissa.

        Mietitäänpä autonasentajakoulutukseen saapuvia nuoria kavereita. Suurin osa heistä on hakeutunut koulutukseen, vain sen vuoksi että jotakin on tehtävä, motivaatio on alhainen. Noin 10% oppilasmateriaalista on ns. "helmiä" jotka siirtyvät merkkikorjaamoiden jatkojalostukseen. Loppu materiaali ajautuu erilaisiin alan töihin, osa ns. Härski Hartikaisen korjaamoihin. Muutaman vuoden vaihdettuaan öljyjä ja jarrupaloja ja muutaman vikakoodinkin luettuaan, he ovat "kokeneita ammattilaisia".

        Tällaiselta ammattilaiselta sitten kun kysyy asioita, vastauksia tulee, mutta niihin ei ole perusteluita, tai perustelut ovat hyvinkin heikkoja. Syynä se, ettei ole tullut ajateltua asiaa syvällisemmin, sanotaan se vastaus minkä on kuullut, eli toistetaan lauseita kuin papukaija, vaikka ymmärrystä ei juuri olekaan. Esimerkkinä vaikkapa nykivän moottorin vianselvitys, johon mahdollisina vikavaihtoehtoina mainitaan kaikki mahdolliset moottorin anturit.

        Ihan muutama esimerkki:

        -asiakas vie auton öljynvaihtoon, autoon vaihdetaan öljyt, mutta moottori leikkaa kiinni noin 200tkm kohdalla, vaikka valmistajan ilmoittamaa huolto-ohjelmaa on noudatettu. Syy: asentaja on kyllä laittanut oikean viskositeetin öljyä, mutta antanut piupaut muille vaatimuksille "öljyä se vaan on" asenteella

        -asiakas vie auton korjaamolle vuotavan kampiakselin akselitiivisteen vuoksi, tiiviste vaihdetaan, mutta se vuotaa vuoden päästä uudelleen. Syy: asentaja on murjonut uuden tiivisteen paikalleen piittaamatta asennussarjan mukana tulleesta asennustyökalusta "ei tälläsiä ole ennenkään tarvittu" asenteella

        -asiakas vie auton korjaamolle öljyä vuotavan venttiilikopan vuoksi, tiiviste vaihdetaan, mutta kun seuraavan kerran venttiilikoppaa yritetään avata, huomataan että kiinnityspultteja on lähes mahdotonta saada auki. Syy: asentaja on vaihtanut tiivisteen ja vetänyt pultit "riittävän tiukalle, näppituntumalla " vaikka pulteille on ilmoitettu ihan oikea momenttikin

        Kun sitten tällainen asentaja on siviilielämässäänkin epätarkka asioissa, on vaikea uskoa että se tarkkuus löytyisi sillä hetkellä kun työaika alkaa. Siksi: km/h eikä km/t.

        " Yritä sitten myös fiksumpana ihmisenä lopettaa riita, äläkä viitsi enää sitä jatkaa."

        Riita on mielestäni jotakin, jossa ollaan vihamielisesti tai agressiivisella tavalla eri mieltä asioista. En ole ainakaan itse huomannut olevani kumpaakaan noista, olen mielestäni keskustellut asioista, pulssikin on ihan normaali, enkä ole alkanut nimittelemään ihmisiä.

        "Yritä myös arvostaa muiden osanottoa ja kirjoita sitten sillä virallisella tyylillä, joka ei aiheuta tympääntymistä.

        Syytön olen siihen, jos tympäännyt kirjoituksistani. Mitään suomi24 sääntöjen vastaista en ole tehnyt.

        "Toki kyllähän nettipalstojen tyyli on yleensä aggressiivinen, että kieltämättä ei se tietenkään yllätyksenä tule, että joku haluaa päteä oikeinkirjoituksesta."

        Oikeinkirjoituksesta en ole kyllä kenellekään huomauttanut, enkä ole ollut agressiivinenkaan, se on oma tunnekokemuksesi.

        "Normaaleja aikuisten puheenaiheita ei ole mitkään nahistelut jostain merkintätavasta ja epävirallisen muodon käytöstä vapaamuotoisella palstalla."

        En ole nahistellut. Miksei asiasta voisi sanoa ääneen jos joku puhuu markasta euron sijaan tai peninkulmasta kilometrin paikalla?

        "No jokainen taplaa sitten ihan tyylillään. "

        Näin olen sinunkin kirjoituksiasi lukiessani monasti miettinyt, mutta en ole aina jaksanut kertoa totuutta virheellisistä käsityksistä tai tietämättömyydestä. Ja hukkaanhan se sanominen näköjään menee.


      • hmmmmn

        Ylemmyyden tunnoissa syntyy tuollaista pitkää ja polveilevaa jaarittelevaa ja muita vähättelevää tekstiä ihan yötä myöten. Se ammattikoulun opettaja- rooli kannattaa jättää työpaikalle. Muutenkin sellainen ylemmyydentunto, mikä lie tuosta huokuu, ei saa kyllä sympatioita.

        Yritä nyt ymmärtää, että voisit kirjoittaa lainaamatta muita. Kyllä sen viestiketjusta näkee mihin olet vastannut. Muutenki joka lauseeseen tarttuminen on typerää.

        Muutenkin, sanotaanhan sitä niinkin, että älä opeta isääs nus**maan. Ymmärrätkö mitä se tarkottaa?

        Muutenki tollanen yleinen mitätöinti on kyllä aika peestä. On toki ihmisiä, jotka puheissaan osaavat kaiken, mutta käytännössä jää tekemättä moniki asia. Näin minä olen tätä keskustelua käydessä vähä haistanut. Jos sulla sitä parempaa tietoa on ,niin voisit sitä täällä jakaa muita mitätöimättä jonkin triviaalin asian pohjalta.


      • kjdsflkasdlakjsldadssad
        hmmmmn kirjoitti:

        Ylemmyyden tunnoissa syntyy tuollaista pitkää ja polveilevaa jaarittelevaa ja muita vähättelevää tekstiä ihan yötä myöten. Se ammattikoulun opettaja- rooli kannattaa jättää työpaikalle. Muutenkin sellainen ylemmyydentunto, mikä lie tuosta huokuu, ei saa kyllä sympatioita.

        Yritä nyt ymmärtää, että voisit kirjoittaa lainaamatta muita. Kyllä sen viestiketjusta näkee mihin olet vastannut. Muutenki joka lauseeseen tarttuminen on typerää.

        Muutenkin, sanotaanhan sitä niinkin, että älä opeta isääs nus**maan. Ymmärrätkö mitä se tarkottaa?

        Muutenki tollanen yleinen mitätöinti on kyllä aika peestä. On toki ihmisiä, jotka puheissaan osaavat kaiken, mutta käytännössä jää tekemättä moniki asia. Näin minä olen tätä keskustelua käydessä vähä haistanut. Jos sulla sitä parempaa tietoa on ,niin voisit sitä täällä jakaa muita mitätöimättä jonkin triviaalin asian pohjalta.

        "Ylemmyyden tunnoissa syntyy tuollaista pitkää ja polveilevaa jaarittelevaa ja muita vähättelevää tekstiä ihan yötä myöten."

        En edelleenkään voi mitään sille, jos itsetuntosi on heikko. Ketä tuossa vähättelin, ja erityisesti missä kohden?

        Tiesin jo etukäteen että tulet tarttumaan tuohon kirjoitusaikaan, sehän antaa tarttumapintaa jolla voi arvailla kaikenlaista. Minulla oli kuitenkin syyni tuohon kellonaikaan, enkä sitä ala selittämään sen enempää.

        "Se ammattikoulun opettaja- rooli kannattaa jättää työpaikalle. Muutenkin sellainen ylemmyydentunto, mikä lie tuosta huokuu, ei saa kyllä sympatioita."

        Niin, se alemmuudentunto ja epätarkkuus jota viljelet kirjoituksissasi saa osakseen ehkä harmitusta lukijoiden parissa. Miksi ei voi keskustella asioista eksaktisti, eikä vain heitellä arvauksia ilmaan, vailla perusteluita tai tarkkuutta, punainen, sininen, no aivan sama.

        "Yritä nyt ymmärtää, että voisit kirjoittaa lainaamatta muita. Kyllä sen viestiketjusta näkee mihin olet vastannut. Muutenki joka lauseeseen tarttuminen on typerää."

        Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta minusta on myös typerää, ettet kommentoi mihinkään mitä olen kirjoittanut, lainaamalla tai ilman. Ainoa mistä kommentoit on oma harmituksesi, asia josta puhun ei saa minkäänlaista kommenttia osakseen. Siksi olisi sinunkin ehkä syytä purkaa teksti pieniin palasiin ja pureskelle jokainen väite tai kommentti erikseen ja myös vastata niihin.

        "Muutenkin, sanotaanhan sitä niinkin, että älä opeta isääs nus**maan. Ymmärrätkö mitä se tarkottaa?"

        Viittaatko nyt siihen että koulujakäyneenä ajattelevana persoonana yritän kertoa kaksivuotisen ammattikoulun autonasentajalinjan käyneelle henkilölle, että autonkorjaaminen, kuten monen muunkin laitteen korjaaminen on taitolaji, jossa tarkkuus on merkittävässä osassa, kun henkilö on sitä mieltä että "minä olen kouluni käynyt ja näitä on tehty paljon, kyllä minä tiedä nämä jutut"?

        "Muutenki tollanen yleinen mitätöinti on kyllä aika peestä."

        Ja mikä mitätöinti. Faktat faktoina tiskiin ja sillä hyvä, en ole ketään mollaamassa tarkoituksella, mutta joskus asiat vain ovat niinkuin ovat. Ei se maailma parane vaikka pään työntää pensaaseen ja koettaa olla näkemättä ikäviä asioita.

        "On toki ihmisiä, jotka puheissaan osaavat kaiken, mutta käytännössä jää tekemättä moniki asia. Näin minä olen tätä keskustelua käydessä vähä haistanut. "

        Ei minulla ole tarvetta päteä tai kilpailla kuka osaa mitäkin, kirjoitan edelleenkin faktat tiskiin periaatteella. Miehisyyteni tai sen olemattomuus ei riipu siitä, kisaanko ammattikoulupohjaisen autonasentajan kanssa siitä, kumpi osaa arvata oikean syyn auton nykimiseen. Minua kiinnostaa se, että miten vika korjataan, ja miten se loogisesti havaitaan. Jos henkilö heittää arvauksia ilmaan nollaperusteluilla, ja lista sisältää kaikki moottorin komponentit, lohkoa lukuunottamatta, on vaikea nähdä siinä ns. "tekemisen meininkiä".

        "Jos sulla sitä parempaa tietoa on ,niin voisit sitä täällä jakaa muita mitätöimättä jonkin triviaalin asian pohjalta."

        En ole edelleenkään mitätöinyt ketään, et taida siis oikeasti ymmärtää että itsetunnossasi on selkeä ja kaikkien nähtävissä oleva ongelma. Olen puhunut asioista asioina ja sinä vedät herneen nenään kun joku uskaltaa olla eri mieltä kommenteista, joissa ei ole juurikaan ajattelua (tai osaamista, sori) taustalla.

        Muutenkin ihmetyttää roolisi palstan valvojana. Jos sinua noin nyppii, ilmoittaudu suomi24 ylläpitoon niin pääset editoimaan viestini pois täältä.


      • hmmmmn

        Hei,

        Hyvää syksynjatkoa.

        En saanut viestistäsi selkoa. Joten en viitsi siihen ottaa kantaa. Tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, eikä muuttaa mielipiteitäsi. On harmillista, että ihminen, jolla sitä tietoa sitten olisi, käyttää energiaansa tuollaiseen turhaan.

        Voimme ihan hyvin olla erimieltä vaikka kaikesta.


      • fgdhdfgdfgfdddfgd
        hmmmmn kirjoitti:

        Hei,

        Hyvää syksynjatkoa.

        En saanut viestistäsi selkoa. Joten en viitsi siihen ottaa kantaa. Tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, eikä muuttaa mielipiteitäsi. On harmillista, että ihminen, jolla sitä tietoa sitten olisi, käyttää energiaansa tuollaiseen turhaan.

        Voimme ihan hyvin olla erimieltä vaikka kaikesta.

        "En saanut viestistäsi selkoa. Joten en viitsi siihen ottaa kantaa."

        Sait viestistäni aivan varmasti selvää, mutta heittäydyt nyt marttyyriksi sen vuoksi, ettet halua vastata kommentteihini mitään järkevää. Se vastaaminen kun saattaisi tuoda asenteesi ns. huonoon valoon.

        "Tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, eikä muuttaa mielipiteitäsi."

        Mieltäni et pysty pahoittamaan, en ihan ymmärrä että miten tuo voisi tapahtua.

        Jos joku ei osaa / pysty / halua ymmärtää asioita, niin tottakai se ihmetyttää, mutta suurempi ongelma tuosta muodostuu henkilölle itselleen, ei minulle.

        Jos koet että asioista puhuminen, niiden oikeilla nimillä, looginen ajattelu tai sen olemattomuus, ovat mielipideasioita niin sinulla on toki siihen oikeus.

        Itse en pysty näkemään että faktat olisivat jotenkin mielipideasioita, ne nyt vaan on faktoja.

        "Voimme ihan hyvin olla erimieltä vaikka kaikesta."

        Ei minulla ole tarvetta olla kanssasi eri mieltä, olen sitä mieltä mitä olen, ja sinä olet sitä mieltä mitä olet. Ei kahden asian näkemysero tee sinusta tai minusta huonompaa tai parempaa ihmistä. Näkemyseroista voi toki keskustella, mutta sekin yhtälö näemmä toteutuu tässä kohden hieman huonosti, toisen osallistujan paneuduttua vain omaan harmitukseensa, eikä itse asiaan.

        Jos haluat puhua markoista, peninkulmista ja kilometreistä tonnissa, niin onhan sinulla siihen oikeus. Ja saahan sitä neuvoa henkilöä vaikka vaihtamaan autoonsa maalipinnan, jos auto ei käynnisty.

        Jos joku näistä asioista alkaa kertomaan mielipiteitään (eli kertomaan miten asia oikeasti on), niin sehän on sen k-pään (lainaus kirjoittajalta hmmmm) ongelma, eikä sen pitäisi itsetuntoasi mitenkään heilauttaa.

        Nyt onkin kysymys enää siitä, että haluatko jatkaa keskustelua mielesipahoittamisesta, sillä siitähän tässä on käyty koko ajan keskustelua, eikä peugeot autoista. Mikäli tuosta aiheesta on tarve jatkaa, voimme sen tehdä, mutta joudumme siirtymään jollekin toisella palstalle, jossa tuollaista terapiaa voi harrastaa laajemmissa määrin.

        Hyvää syksyä myös sinulle, tämä oli mielenkiintoinen keskustelu, mutta oletan tämän nyt loppuvan tässä muodossa, tällä palstalla.


      • sdfsdfsdfsfsdfsd
        hmmmmn kirjoitti:

        Kirjoitan yksiköt suomalaisittain epävirallisesti, koska olen suomalainen. Sinä hupsu itsellesi vastailija voisit keksiä jotain muuta valitettavaa. Oli vaan ihan pakko vaan valittaa, eikös? Tiedän varsin hyvin, miten si yksiköt kirjoitetaan virallisesti, mutta suomalaisittain saa käyttää vanhempaa merkintä tapaa.

        Joo ei varmasti hevosvoimilla ole kulutukseen mitään tekemistä, eipä varmaan. Ei ole varmaan vaikutusta kaasupolkimen käytölläkään.

        Tämähän jäi ikuisesti selvittämättä, kun nimimerkki hmmmm kaipasi väliterapiaa.

        Eli, ensin hän kirjoitti näin:

        "Hevosvoimia on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa. Sehän vääntää matalillakin kierroksilla hyvin mm. liikkeellelähdöissä."

        Jonka jälkeen menetti hermonsa ja purkautui vielä seuraavasti:

        "Joo ei varmasti hevosvoimilla ole kulutukseen mitään tekemistä, eipä varmaan. Ei ole varmaan vaikutusta kaasupolkimen käytölläkään."

        Kun autoa tai mitä tahansa kappaletta kiihdytetään suurempaan nopeuteen, siihen pitää vaikuttaa jokin voima. Tässä tapauksessa tuo voima tulee auton moottorista.

        Mitä suuremmalla voimalla kappaleeseen vaikutetaan, sen suurempi kiihtyvyys, aika loogista. Eli, mitä enemmän hevosvoimia käytetään, sen nopeammin auto kiihtyy. Pienempi voima, eli pienemmät hevosvoimat, pienempi kiihtyvyys, eli saman nopeuden saavuttamiseen menee pidempi aika. Teoriassa tuon nopeuden saavuttamiseen tarvitaan sama määrä energiaa, tapahtuu kiihdytys nopeasti tai hitaasti.

        Auton moottori ei ole kuitenkaan hyötysuhteeltaan vakio, eikä kovin korkean hyötysuhteen omaava laite. Sen vuoksi, taloudellisuuden tavoittelussa, on oleellista pitää moottori mahdollisimman lähellä parhaan hyötysuhteen toimintapistettä. Tuo toimintapiste tai jopa toiminta-alue on kaikissa moottoreissa olemassa, tehosta riippumatta. Nythän esitettiin ajatus siitä, että tuo hevosvoimamäärän suuruus jotenkin aiheuttaisi kulutuksen "pomppaamisen".

        Tuon pomppaamisen aiheuttaa kuitenkin hyötysuhteen aleneminen korkeammilla kierrosnopeuksilla, sisäisten kitkojen ja lämpöhäviöiden suurentuessa.

        Sen lisäksi, kaasupolkimen käytöllä, eli kaasuläpän avautumisen suuruudella on hyvinkin merkittävä vaikutus moottorin hyötysuhteeseen.

        Kyllä nimimerkki hmmmm varmasti tiesi mitä tarkoitti, mutta hänen kirjoittamansa teksti ei ollut aivan ymmärrettävää, tuon lauseen kun voisi muotoilla aivan yhtä hyvin :

        " Auringonpilkkuja on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa."

        Ja teksti on yhtä lähellä totuutta kuin alkuperäinenkin. Eli, hevosvoimilla ei ole merkitystä moottorin hyötysuhteeseen (eli siihen kulutuksen pomppaamiseen). Kierrosnopeudella ja kaasuläpän asennolla sen sijaan on.

        Kierrosnopeudesta ja kaasuläpän asennosta toki seuraa erilaisia hevosvoimamääriä, mutta tuo hevosvoimamäärä ei aiheuta hyötysuhteen muutoksia vaan nuo edellämainitut.


      • VaihdePäälle

        Pikku virhe: polttoaineen suihkutus katkeaa kokonaan moottorijarrutuksessa ja kulutus on pyöreä 0, taas sitten vapaalla rullaillessa kone pyörittelee tyhjäkäyntiä ja kuluttaa sen tilkan.

        Eli vaihde päällä saat vastedes rullata valoihin, alaspäin vaihtaminen sentään olisi liioittelua.


      • Eivälttämättä
        VaihdePäälle kirjoitti:

        Pikku virhe: polttoaineen suihkutus katkeaa kokonaan moottorijarrutuksessa ja kulutus on pyöreä 0, taas sitten vapaalla rullaillessa kone pyörittelee tyhjäkäyntiä ja kuluttaa sen tilkan.

        Eli vaihde päällä saat vastedes rullata valoihin, alaspäin vaihtaminen sentään olisi liioittelua.

        Nykyautoissa se kulutus ei olekaan enää pyöreä nolla moottorijarrutuksessa. Pientä määrää polttoainetta saatetaan suihkuttaa, ihan sen vuoksi että katalysaattori pysyisi lämpöisenä.

        Ne päästöt...


      • hmmmmn
        VaihdePäälle kirjoitti:

        Pikku virhe: polttoaineen suihkutus katkeaa kokonaan moottorijarrutuksessa ja kulutus on pyöreä 0, taas sitten vapaalla rullaillessa kone pyörittelee tyhjäkäyntiä ja kuluttaa sen tilkan.

        Eli vaihde päällä saat vastedes rullata valoihin, alaspäin vaihtaminen sentään olisi liioittelua.

        Väittäisin, että riippuu täysin autosta ja vaihteistosta, että tarvitseeko vaihteita kelata alaspäin moottorijarrutuksessa. Vanhemmissa autoissa pysyy kulutus nollassa, kun mm. kierroslukema pysyy tietyn rajan yläpuolella moottorijarrutusta tehdessä. Sen rajan alle mentäessä alkaa polttoaineen ruiskutus, siis vanhoissakin autoissa.

        Vanhemmissa autoissa on edessä ennenaikainen vaihdelaatikon remppa, jos harrastaa tuota ns. vitosella (tai vaikka nelosella) tasasella ilman kaasua hiipimistä vaihde silmässä.

        Vaihde vapaalla ja loppuvaiheessa moottorijarrutuksen aloittaminen tilanteen mukaan on mielestäni tehokkainta. Toki hyvä pitää mielessä sekin, että ei se moottorijarrutus niin edullista ole, jos tulee käyttäneeksi taas liian matalia vaihteita ja kuluttaneeksi kytkimen loppuun liian aikaisin. Sellasiin hidastamisiin on jarrut tehty.


      • Näin_on
        ksalkdsalkdlkdsalk kirjoitti:

        " Hevosvoimia on sen verran, että varmasti kulutus pomppaa, jos ei pidä kierroslukemia aisoissa."

        Hevosvoimillahan ei ole tuohon mitään merkitystä. Moottorin hyötysuhde alkaa laskemaan, kun kierroluku nousee päälle 3000 kierrosta minuutissa. Selityksenä männänrenkaiden lisääntyvä kitka ja lämpöhäviöt.

        " 90km/t"

        Tämähän on tätä iltalehti aikaa, jossa SI-yksiköt unohdetaan, mutta eikö sittenkin km/h ole virallinen tapa kertoa nopeus.

        Perinteisen bensakoneen hyötysuhde on paras, kun kaasuläppä on täysin auki. Pumppaushäviöt on pienimmillään. Tuossa nimenomaisessa moottorissa taitaa olla kaasuläppä vain häiriötilannetta varten. ilman annostelu tapahtuu imuventtiileillä, joten pumppaushäviöt ovat pienemmät osakaasulla.


    • SebLöe

      Miksi auto on Suomalaisille niin erinomaisen tärkeä....ja automerkki?
      Ajatelkaa sitä....kaikki on kuitenkin vain väliaikaista.

    • psaprvromunperua

      20tkm takana pösöllä harvinaisen pitkään kestänyt, ei 406v6 ollut noin kestävä yhdellä moottorilla: kuvittele joku vika jota et ikinä uskoisi autossa olevan: ei autossa nutta ranskiksessa kyllä !!!!, ranskis auto: ei ihmisille vaan veltoille etanan syöjille ja rupisammakon...PSAKAA tolloille

    • Ollil1

      Tympäisevää nähdä että tämäkin palsta on vajonnut tälle tasolle.

      • pommes.frites

        Se siitä tulee kun jotkut työttömät hum. kandit yrittää keskustella autoista, vaikka eivät niistä mitään ymmärrä.


      • proosaalapsille

        Absurdia lukea tuota keskustelua. Toinen kuitenkin aloittajalle vastasi suhteellisen oikein, niin seuraavat viestit onki sellasta pikkusormi pystyssä kirjotettua proosaa.

        Ei taida olla omaa akkaa jonka kanssa tappelis. Tai taitaa ollaki toinen osapuoli nainen. Ei siitä muute tollasta sais aikaan. Näin kansanomasesti vois sanoo, että täyttä p*skaa.


      • Näyttääsille
        proosaalapsille kirjoitti:

        Absurdia lukea tuota keskustelua. Toinen kuitenkin aloittajalle vastasi suhteellisen oikein, niin seuraavat viestit onki sellasta pikkusormi pystyssä kirjotettua proosaa.

        Ei taida olla omaa akkaa jonka kanssa tappelis. Tai taitaa ollaki toinen osapuoli nainen. Ei siitä muute tollasta sais aikaan. Näin kansanomasesti vois sanoo, että täyttä p*skaa.

        Jostakin syystä kuitenkin näyttää sille että palstan keskustelu on huomattavasti asiallisempaa tuon episodin jälkeen.


    • jopollamopolla

      "Lupasivat kulutuksen olevan keskimäärin 5,1 litraa. "

      Kuka lupas ja tuliko lupaus kirjallisena?
      Silloin voit ehkä syyttää lupauksen antajaa huijauksesta, mutta vai siinä tapauksessa, että kukaan muukaan ei pääse siihen luvattuun kulutuslukemaan.
      Ajotavalla on jotain merkitystä.

      Jos taas yrität vedota siihen valmistajan ilmoitamaan kulutuslukemaan, niin se ei ole lupaus vaan laboratoriomittauksen tulos ko. autolle.
      Se on taas ihan eri tarina.

    • kuplassako_elät

      Et siis osaa ajaa taloudellisesti, etkä ymmärrä ettei tuohon tehtaan ilmoittamaan laboratoriossa mitattuun kulutukseen päästä käytännössä missään normaaliolosuhteessa.

    • vaatii_kevyen_kaasujalan

      Ajan toisen merkkisellä jo vanhemmalla pikkuautolla 1,2 turbolla. Luvattu keskikulutus 5,8 litraa, ajotietokone mikä tuntuu aika tarkalta tankkausmittauksiin verrattuna näytti tänään 5,9 litraa. Mutta jos menen taajamaan, ajan matelevassa jonossa tai jos menen moottoritielle nousee kulutus tuosta varmasti korkeammaksi. Ja jos menen talviselle maantielle ajamaan 80 km/h laskenee kulutus alle 5,0 litran (luvattu maantie 4,7 litraa).

      Paljonko edellinen autosi kulutti ja ajatko taloudellisuusajoa kuten autonvalmistajat testissään olettavat että kaikki ajavat? Alle ilmoitetun maantiekulutuksen on vaikea päästä, mutta ilmoitetun kaupunkikulutuksen voi ylittää ajoreiteillään ja ajotavallaan.

      Downsizing on taloudellisimmillaan kun sitä ei ahdeta "isommaksi" antamaan tehoa, eikä käytettyä tehoa kannata muuttaa lämmöksi turhilla jarrutuksilla. Hyödynnä vääntöä alakierroksilla ja kiihdytä isommilla vaihteilla.

    • kjhtfhbfthnnx

      Ai vittu että vituttaa aloittajan kaltaiset perseaukiset ulisijat, joita tosin suomi on pullollaan. Älkää perkele menkö velaksi viimeisillä onnettomilla roposilla uutta autoa ostamaan jollette pysty sitä tankkaamaan.

    • Tieseli

      Lupauksista sen verran, että P 3008 1,6 HDi kulutus tammikuusta 2010 alkaen on ollut 5,0-5,1 litraa. Liekö lupaajat kusseet minua silmään? Tänään meni katsastuksesta läpi. Oikeinkirjoituksesta 5.

    • RMB

      Tehtaan kulutuslukemat on olleet ja tulee olemaan mahdollisimman pienet. Kulutuslukema on oikea, mutta missä olosuhteessa se on saatu, ei ole tekemisissä normaali ajon kanssa.
      Plus kahden litran ero on yleensä oikea.
      Näissä keskusteluissa on tullut esille se, onko tehtaan pieni kulutusilmoitus kusetusta.
      Mielestäni on ja suurta. Kerron esimerkin.

      Nimimerkki "jakke39" kertoo 406 1,8 keskikulutus 7,3 L/100 km. Maksat kuitenkin ajoneuvoveroa CO2 200 g/km mukaan eli 213,89 €.
      Tämän keskustelun avaajan nimimerkki "308sw" auto 308 1,2 130 hv tehdasilmoitus 5,1 l/100 km, mutta oikea kulutus noin sama kuin 406 kuluttaa.
      Nimimerkki "308sw" maksaa kuitenkin 5,1 L/100 km mukaan eli hiilijalanjälki huomattavasti pienempi. Maksat ajoneuvoveroa arviolta CO2 150 g/km mukaan eli noin 135 €.
      Tässä tulee se kusetus esille. 406 maksaa 80 € vuodessa enempi kuin 308 samalla hiilijalanjäljellä.

      Tämä on vain yksi esimerkki. Näitä on pilvin pimein varsinkin sen jälkeen kun on vuotuinen autovero peritty kulutuksen mukaan.
      Silloin kun 406 oli uusi, tehdaskulutus ilmoitettiin todellisen kulutuksen mukaan koska litra suuntaan tai toiseen ei ollut niin tärkeä kuin nykyisin. Sen takia CO2 g/km on suuri.
      Nyt tilanne on muuttunut. Tehtaat käyttävät virheellistä tietoa myyntitaktiikkana.
      Muun muassa Mersu ja Peugeot 308 on jäänyt kiinni kulutus"sormeilusta". Joukossa on monta kutoskoneella varustettuja maasturia, joiden kulutusilmoitus on litratolkulla liian pieni.
      Minun mielestäni veropäätöksen tekijät ovat viherpiipertäjiä, jotka eivät autosta tiedä yhtään mitään, vaan perustavat perinnän sinisilmäisesti tehtaan ilmoittamaan lukemaan.
      Diesel (VAG ja Skoda) autot ovat taas eri asia.

      Tässä autoveroasiassa olisi hyvä mahdollisuus tehdä ryhmäkanne vääristyneestä veron laskentaperusteesta ja palata vanhaan tapaan.

      • aja_kuin_laiskaa

        http://www.peugeot.com/en/news/fuel-consumption-record-for-the-peugeot-308-and-the-puretech-three-cylinder-turbo-petrol-engine

        Onhan tuo moottori (jos ei jotenkin huijaussäädettynä) kyennyt huippumatalaan kulutukseen. Mutta on luonnollisesti ongelma jos kuljettaja pystyy helposti nostamaan kulutuksen korkealle, samalle tasolle kuin millä vanhanaikaiset ajoneuvot kulkevat.

        TM-testissä Peugeot 308 kulutti vähemmän kuin Renault Megane 1,2 turbo, tosin Renaultin kaksoiskytkinautomaatin sanottiin olevan jonkinlaisessa "sport"-asennossa eli se ei pyrkinyt mahdollisimman taloudelliseen tulokseen. Kaksoiskytkinautomaatti ei hukkaa polttoainetta kuten perinteinen luistava momentinmuuntimella, mutta jos sitä ajatetaan turhan pienellä vaihteella ei se ole taloudellinen.


      • Eihäänytkiinni

        Olet väärässä. VW-konsernin tuotteet ovat edelleen ainoat huijaussoftasta kiinni jääneet, ja PSA on edelleen ainoa joka on vahvistanut ettei missään mallissa ole käyttänyt mitään testihuijaussoftaa.

        Tällaisia epäilyksiä on kyllä esitetty, koska monet autot eivät normaaliajossa ja kaikilla apulaitteilla pääsen lähellekään normikulutusta. RMB:n mainitsema "kiinnijääminen" oli vaan heitto, epäilys, amerikkalaisen testiryhmän toteamus siitä että mm merdu ja 308 ei pysty ilmoitettuihin lukemiin.


    • trulame

      meillä C4 samalla koneella ja keskikulutus 5,4 - 5,5 litraa satasella. Tyytyväinen olen. Ehkä kulutus on kiinni kaasujalan asennosta?

      • Lämätiskiin

        Moni ei vaan tiedä että kiihdytyksissä se lappu pitää olla melkein lattiassa, että pääsee pieniin kulutuksiin...


    • Kulutus on kiinni niin monesta tekijästä jotka yleensä ovat vielä muuttuvia. Kuten maantie ja kaupunkiajon suhde, Tuuli ja sen suunta/voima, renkaat/paineet, ajoalusta, ajotyyli, ajovalot, kuormaus, ilmastointi/muu virrankulutus, maasto, vuodenaika jne... Ja yleensä ajotietokone näyttää 1-3 dl vähemmän mitä se noin käytännössä on! Paras tapa mitata kulutusta on pitää kirjaa pitkältä ajalta 2v ja tankkaus on pyrittävä suorittamaan aina samalla mittarilla jolloin auton asento tankattaessa on suunnilleen sama aina. Itse olen päässyt alempaan kulutukseen mitä EU sykli lupaa auto on Auris 1,6 MMT-07 EU kulutus 6,9 ja oma mittaus 6,79L/100Km . Hyvinkin pienillä ajotavan muutoksilla ja ennakoinnilla voi pudottaa kulutusta 0,5L/100Km.

      • RMB

        Olet oikeassa. Tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin voi todella päästä ennakoinnilla. Vielä kun pääsee rekka-auton imuun, tulos pienenee entisestään. Keula saattaa olla vähän huonossa kunnossa sen jälkeen. Toyotasi kulutus on ilmoitettukin melko suureksi. 1980-luvun autoillakin pääsi alle 7 litran/100 km. Todellisuuden mukaan lukemat pitääkin ilmoittaa.
        Kuitenkin on huomioitava meidän olosuhteemme. Autoveron suuruuteen vaikutta se, mitä tehdas on kulutuksen ilmoittanut ja tuskin ovat talvikelillä mitanneet.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että ryhmäkanne autoveron oikeudellisesta perinnästä olisi hyvä tehdä.


      • RMB kirjoitti:

        Olet oikeassa. Tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin voi todella päästä ennakoinnilla. Vielä kun pääsee rekka-auton imuun, tulos pienenee entisestään. Keula saattaa olla vähän huonossa kunnossa sen jälkeen. Toyotasi kulutus on ilmoitettukin melko suureksi. 1980-luvun autoillakin pääsi alle 7 litran/100 km. Todellisuuden mukaan lukemat pitääkin ilmoittaa.
        Kuitenkin on huomioitava meidän olosuhteemme. Autoveron suuruuteen vaikutta se, mitä tehdas on kulutuksen ilmoittanut ja tuskin ovat talvikelillä mitanneet.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että ryhmäkanne autoveron oikeudellisesta perinnästä olisi hyvä tehdä.

        80 Luvun autot painoivat lähes poikkeuksetta alle 1000Kg . Kun 2000 Luvun jälkeen ei juuri alle 1000Kg:n autoja juuri ole (Paitsi jotkut kinnerit) Esim. Auriksen paino on noin 1300Kg ja 80 luvun lopun Corolla painoi noin 900Kg Paino eroa on siis noin 400Kg! Jos 80 luvun Corollaan olis pantu 400Kg extra painoa ja sit mitattu kulutus olis tuskin alle 10L päästy!


    • SebLöe

      Pösö 308 on luokkansa huippua kaikilta osin ja jos normaaliajossa kulutus heittää kaksi litraa luvatusta....on aihetta jutun nostamiseen.
      Ensimmäiseksi kyllä tarkkailisin omaa ajokäyttäytymistä ja sen jälkeen ihmettelemään huoltoon, ellei asia korjaannu.
      Tuo 7,1 on todella VTI-120 vapaastihengittävän normikulutus...ehkä 7,5...ei uuden Pure-Tech moottorin.
      Muutenkin auto on kaikilla mittareilla mitattuna kärkiluokkaa ja nyt aiheena oleva moottori samoin...vääntö ihan uskomaton.

    • 308

      Mulla kulutus normiajossa 308 sw:llä ollu n. 5,7 l eli ihan kohtuullinen. 17000 km mittarissa, ei vikoja, loistoauto

      • puretech130hp

        Meillä ollut samanmoinen nyt 18tkm ja kulutus keskimäärin (ajotietokoneen mukaan) 5,4l/100km viimeisen 2400 km matkalla.


    • Peugeotaonviaton

      Pelkästään valot, pyyhkimet, il.astoinnit sun muut lisää helposti litran. Jos ajaa motarills niin toinen. Jne. Se viislitrainen on laboratoriolukema. Peugeot on niitä harvoja automerkkejä jotka on uskaltaneet tulla julkisuuteen ja kertoa että EI ole koskaan käyttänyt minkäänlaista huijaussoftaa autoissaan.

    • Pöökkö

      Minulla sama auto, keskikulutus 5,7. Kulutus on 50% ajotyylistä kiinni. Käy siis taloudellisen ajon kurssi ja katso sitten uudestaan.

    • kulutusjakulutus

      Kulutus on seka-ajossa helposti sen 7 litraa. Pienemmäksi sen saa pienemmillä autoilla tai sähkömoottoreilla. Matka-ajossa pääsee teoriassa vitosella alkaviin lukuihin. Tässä ei ole mitään muutosta 90-luvusta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe