Onko veganismi niin paljon parempi eläimille?

Atomolic

Jos syön lihaa joka päivä, olen laskenut että syön suunnilleen yhden sian kokoisen määrän lihaa vuodessa. Voisi siis sanoa että syön yhden sian vuodessa.

Mutta jos vegaani ajaa autolla ja minä ajan pyörällä, auto tappaa enemmän hyönteisiä, kun ne lentää autoon pahki ja jää renkaitten alle (isompia eläimiä jää myös joskus auton alle), ja myös pakokaasut tappavat eläimiä saastuttamalla luontoa.

Enkö minä lihansyöjänä pyöräilijänä siis ole parempi kun vegaani auton ajaja, koska minä tapan vain yhden sian, ja vegaani tappaa useita hyönteisiä ja saastuttaa luontoa? Onko veganismi siis niin tärkeä osa luonnonsuojelusta ja eläintensuojelusta?

5

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Yksi sika syö yhtä lihakiloa kohti noin 10 kiloa kasviproteiinia. Tämän 10kilon kasvattamisessa pellolla ja kuljettamisessa kuolee huomattavasti enemmän eläimiä kuin vegaanin yhden kasviproteiinikilon.

      Mielestäni on joka tapauksessa huomattavasti merkityksellisempää miettiä sitä mille eläinten kärsimykselle voi omilla valinnoillaan järkevästi tehdä jotain, ja mikä tapahtuu vahingossa. Ja absoluuttisten kuolemien määrän lisäksi merkittävää on muu eläinten kokema kärsimys tuotannossa.

      Sika on toki eläimenä aika iso. Sen sijaan jos syöt kanan siiven tai jalan, on paljon konkreettisempaa laskea kuinka monta eläinyksilöä suuhunsa panee. Tai vaikka kananmunien kanssa voi laskea että yhtä munaa kohden ostaa kanalle noin päivän tuotantolaitoksessa.

      • Tädi

        Kärsimys kärsimys kärsimys-vaihda jo aataminaikuinen hyypiö levyä ! Ihan naurettava muumiopelle joka on jumittunut tautofoniaan. Jos on eläin, se atuomaattisesti kärsii .. voi hyvääpäivää mikä fossiili.
        Käyppä nasse-sedä ees kerran elämässäsi NAVETASSA- niin se paikka missä ne eläimet niin hurjasti kärsii.
        Sun mielestä pitäsi päästää vapaasti luontoo paleltumaan kuoliaaksi pakkasissa.
        Sillonhan se ei KÄRSI.
        Mulle tulee tänään hirven takaneljännes, tää on kärsinyt yhden Opelin ja melkein kolmen ihmisen hengen verran. Päättämiseen tarvittiin osaava metsämies ja yksi vaippaluoti.
        Tottakai ihan hirveen väärin, pitäähän niiden antaa töytäillä kiimassa autojen eteen ja syömään tän vuoden taimikot.
        Taimesta kasvaa puu josta tehdään sellua jolla sinäkin pyyhit persees.
        Kauhea vääryys. tappaa nyt hirvi. Pyyhi tuohella.


    • parempi

      Onhan se jos vegaani syö kaikki sellaiset kasvit jotka olisi vaarallisia eläimille.

    • Jaysus

      Riippuu loppujen lopuksi ihan ihmisestä onko parempi vegaanina kuin sekaanina. Kannattaa nimittäin muistaa, että vaikka sinä pyöräilet ja syöt lihaa niin moni lihaa syövä henkilö autoilee hyvinkin paljon ja pyöräilee tai kävelee hyvinkin vähän.

    • vegaia

      Oletko koskaan miettinyt, mitä sen yhden sian kasvattaminen sinun syötäväksesi tulee maksamaan? Kaikkine kuluineen?
      Tilanpito, sähkönkulutus, työntekijät, EU-tuet, auto, traktori, kärryt ja kiesit, kuljetus, verot, vesilaskut, muut laskut, eläinlääkärit, viljankasvatus, rehut..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe