Aion nyt lopettaa olantsapiinin

apofjjf

Onko kellään kokemusta kyseisen lääkkeen tai muun antipsykoottisen lääkkeen (Ketipinor, Risperidon yms) lopettamisesta? Tuliko millaisia vieroitusoireita ja kauanko ne kestivät? Kiitos!

11

86

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuosta_liikkeelle

      Tips for tapering off Zyprexa (olanzapine)
      http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/3743-tips-for-tapering-off-zyprexa-olanzapine/

      "Olanzapine is an atypical antipsychotic with a number of serious drug interactions and side effects, weight gain, blood sugar elevation, and movement disorders among them.

      Official FDA information at http://www.drugs.com...ne-tablets.html

      To minimize the risk of withdrawal symptoms, we recommend a conservative taper of 10% from the previous dosage every few weeks. The amount of the decrease keeps getting smaller. Some people find they can go faster and some people find they have to go slower -- they can only tolerate decreases of a fraction of a milligram at a time. See Why taper by 10% of my dosage?

      Very careful tapering is necessary when you have had psychotic symptoms. Such symptoms can appear as withdrawal symptoms; that will cause you to become diagnosed as relapsed and re-medicated. Read Psychiatrist: Some patients are better off without antipsychotics..."
      ...

    • cleannow

      Minä olen lopettanut Ketipinorin oma-aloitteisesti.
      15 viikossa asteittainen lopetus 100 millisestä. Nyt olen ollut kaksi kuukautta clean.
      Oireita tuli jonkinverran muttei ylipääsemättömiä; huimausta, kummallista vierauden tuntua, kuin ''oma itse'' olisi ollut outo ja vieras. Jonkin verran vatsakipuja. Nämä oireet menivät nopeasti ohi.
      Tämä tapa sopi minulle eikä se välttämättä sovi sinulle. Jos vieroitusoireet ovat pahoja, täytyy pidentää vieroitukselle suunniteltua aikaa. Kannattaa kuunnella oloa ja tuntemuksia.
      Onnea yritykselle!

    • olantsapiinia-syönyt

      On kokemusta. Söin olantsapiinia hieman yli 1,5 vuotta, arviolta 1 vuoden ja 9 kuukautta. Sitten sai riittää. Mielessä ei enää loppuvaiheessa ollut mikään muu kuin nukkuminen ja syöminen. Painoa oli tullut yli 15 kg lisää, tosin ruumiinrakenteeni on sellainen, ettei se näkynyt ulospäin. Osin lääke aloitettiin siksi, että olin hieman alipainoinen, mutta ei minulla ollut mitään syömishäiriötä tms. kuitenkaan. Olantsapiini aloitettiin ollessani osastohoidossa (ja se on pitkä tarina se) ja annos nostettiin 15 mg:aan. Olin liian hyväuskoinen ja söin kyseistä lääkettä lääkärin ohjeen mukaan niin kauan, kunnes aloin epäillä, että osa somaattisista oireistani johtui tai korostui olantsapiinin käytön takia. Päätin lopettaa itse ja lopetinkin seinään keväällä -13. Se oli paras päätös, sillä en tosiaan tiedä missä kunnossa olisin, jos olisin jatkanut ko. lääkkeen syömistä.

      Oloni alkoi parantua n. 2 vk lopettamisen jälkeen, ajatus alkoi luistaa paremmin, aivan kuin olisi herännyt jostain sumusta tai koomasta. Enkä n. 4-6 vk lopettamisen jälkeen aloin jaksaa jo ulkoilla ja harrastaa liikuntaa, sekä jaksoin viettää enemmän aikaa ystävien seurassa. Jatkuva ruoan miettiminen jäi, enkä enää nukkunut 12-20 h päivässä. Tarkastellessani näin jälkikäteen huomaan selvästi, että olantsapiinin sivuvaikutuksista toipumiseen meni n. 5 kuukautta. Viimeinen "sivuvaikutus" oli aivan järkyttävä flunssa, joka paikkaa kolotti ja samalla kuumeilin, enkä pystynyt liikkumaan kodistani juuri minnekään n. viikkoon. Ja tämä outo "flunssa" tuli yli 4 kk lopettamisen jälkeen. En ole koskaan kokenut vastaavaa ja tiedän sen johtuneen sen lääkkeen aiheuttamasta kehon aineenvaihdunnan/verenpaineen/hermoston toiminnan muuttumisesta. Vasta tuon jälkeen kehoni alkoi normalisoitua. Niitä sivuvaikutuksia ei huomaa sen käytön aikana ja niitä alkaa pitää normaaleina.

      En koske olantsapiiniin enää koskaan.

    • apofjjf

      Kiitos vastauksista! Huomisesta alkaen aion olla ilman olantsapiinia. Saa nähdä kuinka käy... Toivotaan parasta,

      • Auroranhoitaja

        Osastolla tavataan skitso!


      • T5Q

        Ihmiset ovat tietysti erilaisia, mutta minulle neuroleptien lopettaminen seinään tai kuukauden parin vieroituksella ei ole onnistunut, koska olen käyttänyt vuosia sitä. Tein niin kaksi kertaa, ja menin lopulta lääkkeen aiheuttamaan vieroituspsykoosiin, ja jouduin menemään sairaalaan. Siellä minua hoidettiin potilaana, joka tarvitsee koko elämän kestävän lääkityksen. Tiesin sen jo sairaalaan mennessä, että minulla on lääkkeen liian nopean lopetuksen aiheuttama psykoosi. Ja tiesin, että en todellakaan tule loppuelämääni syömään neuroleptejä, vaan kun tilani on saatu vakaaksi sairaalassa, ja pakolliset kuviot hoidettu, alan tehdä hidasta vieroitusta. Nyt olen vieroittanut puolitoista vuotta, ja olen vieroittanut reilusti yli puolet. Vieroitusoireita on ollut, välillä vaikeitakin, mutta ei mitään niin hirveää kuin nopeasti lopettamalla. Ja psykoosista ei ole tietoakaan, kun vieroitus tehdään tarpeeksi hitaasti. Psykiatrit eivät ole osanneet työtään, kun ovat tulkinneet tällaisen tilanteen "sairauden" paluuksi. Tiesin sen jo sairaalassa, että se ei ole totta. Toiset tarvitsevat pitkän vieroituksen, ja halusin muutenkin varmistaa, että en enää joudu sairaalaan. Se oli todella vastenmielinen kokemus viimeksi.


      • apofjjf
        T5Q kirjoitti:

        Ihmiset ovat tietysti erilaisia, mutta minulle neuroleptien lopettaminen seinään tai kuukauden parin vieroituksella ei ole onnistunut, koska olen käyttänyt vuosia sitä. Tein niin kaksi kertaa, ja menin lopulta lääkkeen aiheuttamaan vieroituspsykoosiin, ja jouduin menemään sairaalaan. Siellä minua hoidettiin potilaana, joka tarvitsee koko elämän kestävän lääkityksen. Tiesin sen jo sairaalaan mennessä, että minulla on lääkkeen liian nopean lopetuksen aiheuttama psykoosi. Ja tiesin, että en todellakaan tule loppuelämääni syömään neuroleptejä, vaan kun tilani on saatu vakaaksi sairaalassa, ja pakolliset kuviot hoidettu, alan tehdä hidasta vieroitusta. Nyt olen vieroittanut puolitoista vuotta, ja olen vieroittanut reilusti yli puolet. Vieroitusoireita on ollut, välillä vaikeitakin, mutta ei mitään niin hirveää kuin nopeasti lopettamalla. Ja psykoosista ei ole tietoakaan, kun vieroitus tehdään tarpeeksi hitaasti. Psykiatrit eivät ole osanneet työtään, kun ovat tulkinneet tällaisen tilanteen "sairauden" paluuksi. Tiesin sen jo sairaalassa, että se ei ole totta. Toiset tarvitsevat pitkän vieroituksen, ja halusin muutenkin varmistaa, että en enää joudu sairaalaan. Se oli todella vastenmielinen kokemus viimeksi.

        Tsemppiä! Tosi ikävää,että psykiatrit ovat käsittäneet tilasi väärin. :(


    • apofjjf

      No niin. Olen nyt ollut torstaista lähtien ilman olantsapiinia. Vielä ei ole ollut oikein mitään vieroitusoireita, että kai ne tulevat sitten vähän myöhemmin. Katsellaan.

    • apofjjf

      Ei vieläkään viekkareita.

    • SamatKokemukset

      Kiitos tästä viestiketjusta. On niin aitoa ja todentuntuista tietoa. Mitenkähän tämänkin tiedon voisi saada kaikkien käyttäjien ulottuville? Kyllä näitä lääkkeiden TODELLISIA käytön asiantuntijoita alkaa olla jo aika paljon.

    • Anonyymi

      Mullakin on Zyprexasta vieroittautuminen menossa. Pari kertaa yrittänyt lopettaa 5 mg:stä nollaan koska vähensin aiemminkin 5 mg kerrallaan (15 > 10 > 5). Ei onnistunut seuraavaksi yritin olla kuukauden 2,5 mg:llä mutta sekään ei onnistunut ja palasin takaisin 5 mg:hen. Tuskallista!

      Seuraavaksi yritän sitä mitä ulkomaisilla sivuilla mainostetaan eli vähennetään 10 % kerrallaan hitaasti. Tarkoittaa siis pillerin leikkaamista veitsellä noin 10 % pienemmäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe