Milloin joutuu skismaan?

huolestuttaa

Joutuuko katolilainen skismaan vain jos vastustaa kirkon oppia, vai riittääkö siihen kevyemmätkin perusteet?

Kuten, jos kirkko mitätöisi vanhempieni katolilaisen avioliiton, enkä hyväksyisi mitätöintiä mutten osaisi antaa kirkolle sen kumoavia todisteitakaan, niin olisinko skismassa?

Entä jos minulla olisi ne todisteet. Olisinko ensin skismassa, ja sitten pääsisin takaisin kirkon yhteyteen, kun he palauttaisivat vanhempieni avioliiton voimaan?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestuttaa

      Eli saako piispan tai vaikka koko kirkon kehitystrendin kanssa olla eri mieltä, mikäli kuitenkin tunnustaa piispan olevan aito piispa ja kirkon olevan aito kirkko?

      Ja kun kirkon ehdottomaan erehtymättömyyteen pitää uskoa myös moraalin suhteen, niin tarkoittaako se että on pakko hyväksyä myös vanhempiensa avioero, mitätöinti ja uudet puolisot moraalisesti oikeaksi perhe-elämäksi? Vai saako siitä olla eri mieltä?

      Tai ovatko kaikki kirkon moraalilinjaukset erehtymättömiä, vai vain osa niistä?

      • P.Rämiert

        elämme nyt mielenkiintoisia aikoja, kun Roomassa pohditaan piispojen toimesta pitäisikö käsitystä avioeroon muuttaa.

        Minä olen ainakin erimieltä kuin yksi piispa asioista. Ei tosin meidän piispa. Tätä on ehkä vaikea uskoa, mutta piispakin voi olla huono pappi. Piispaksi pääsemisessä ei ole useinkaan kyse siitä, että on hyvä pappi vaan enemmänkin kyseessä on kirkkopolitiikka: Sulle, mulle, mulle...sulle, mulle, mulle... Tämä riippuu suurelta osilta paavista ja hänen mieltymyksistään.


    • ljkgfhgdklj

      Jos olet Katolilainen, niin vastaus kysymykseesi löytyy katekismuksestamme.
      Voit käyttää hakusanaa dogma.

      Mitä P.Rämiertiin tulee, niin olisi suotavaa ihan omalla nimellään esittää väitteitään ja sitten tarvittaessa seistä niiden takana.

      • P.Rämiert

        Et kuitenkaan itse tee niin kuin opetat?

        Seison kyllä sanojeni takana.

        Jos et ole sattunut huomaamaan, niin monestikkaan parasta ei valita piispaksi vaan se joka sopii poliittisesti kuvioihin.

        Ja mitä piispain kokoukseen tulee niin juttele vaikka pappien kanssa. Ne tietää vähän enemmän kuin juorulehdet.


    • OtavanPoika

      Jos vastustat kirkon opetusviran käskyvaltaa, vastustat samalla kirkon oppia. Kirkon opetusvirka on Kristuksen välimies ja vastustamalla sitä vastustat siis suoraan Jumalan tahtoa, eikä Jumala tai totuus näin ollen tule koskaan olemaan puolellasi. Se on näin yksinkertaista.

      • Pappi_on_aina_välimies

        "opetusvirka on Kristuksen välimies"

        Pieni korjaus tuohon: opetusvirka ei ole Kristuksen välimies vaan sen sijainen maan päällä, "joka kuulee teitä kuulee minua". :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe