"Amk rapautti insinöörikoulutuksen"

217

"Amk rapautti insinöörikoulutuksen"

"Tekniikkaa ja liikennettä ammattikorkeakouluissa opettavat haluavat, että Suomeen perustettaisiin erillinen valtakunnallinen insinöörikorkeakoulu.

TOOL perustelee kannanottoaan sillä, että 1990-luvulla luotu ammattikorkeakoulujärjestelmä on rapauttamassa tutkintojen tason laskun myötä koko insinöörikoulutuksen maineen."

http://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/ammattikorkeakoulut-yhteen-tekniikan-ja-teollisen-muotoilun-opetus-halutaan-yhdistaa-6001744

50

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuronkeittäjä_insinööri

      Opistoinsinööri koulutustapa oli hyvä. Tiukka paketti. Välillä päivät olivat pitkiä. Iltatunteja paljon . Alan työharjoittelu piti olla tehtynä ennen opiskelujen alkua. AMK hommassa juttu venytettiin aivan turhaan. Tämä oli kait EU:n vaatimus. Nyt on paljon löysää höttöä ja ilmaa välissä. Kaikenlaista opintopiste ym. kikkailua. Lisäksi liika valinnaisuus ja tekemisen kurssimuotoisuus vähentää opiskelijoiden yhteen hitsaantumista. Jokainen huitelee omia polkujansa miten sattuu. Onn tullut paljon tietotekniikka mukaan ( sinänsä oikein hyvä) ja siitä aiheutuu harha että porukat ovat tehokkaampia. Katin kontit. Tietotekniikka on hyvä renki mutta huono isäntä. Kaikenlainen vatulointi on lisääntynyt tietotekniikan mukana. Vanha Teku ajattelu takaisin. TEKU järjestelmä luotiin aikanaan, koska maa haluttiin nostaa ripeästi ylös jaloilleen sodan jälkeen kouluttamalla osaavia teknikkoja ja insinöörejä. Iso syy nykyiseen vientiteollisuuden alamäkeen ja lamaan on opistoinsinööri/teknikko koulutuksen alasajo. Siitä maksetaan turhan isoa hintaa.

      • Somesääntöjävanhoille

        Vähänkö jollain homeisilla opistoinssien koulutustavalla on tekemistä vuoden 2015 amk-opiskelun kanssa.
        Koulutushistoriaa voi muistella vaikka opettamispalstalla, kiitos.
        Eniten näissä ärsyttää tuo sävy, ihan kuin amk:n tulo, joka on teidän traumanne, olisi jotenkin meidän, nykyisten opiskelijoiden syytä. Emme me siitä olleet päättämässä. Teillä ehkä oli tilaisuus mutta sössitte sen ja nyt harmittaa. Puratte meihin, koska olemme heikoin lenkki, joille saa kaataa kaiken sonnan niskaan. Syyttäkää ihan vaan itseänne, älkääkä ainakaan meitä. Kirjoitelkaa siis muualle .


      • ghgjhgjh
        Somesääntöjävanhoille kirjoitti:

        Vähänkö jollain homeisilla opistoinssien koulutustavalla on tekemistä vuoden 2015 amk-opiskelun kanssa.
        Koulutushistoriaa voi muistella vaikka opettamispalstalla, kiitos.
        Eniten näissä ärsyttää tuo sävy, ihan kuin amk:n tulo, joka on teidän traumanne, olisi jotenkin meidän, nykyisten opiskelijoiden syytä. Emme me siitä olleet päättämässä. Teillä ehkä oli tilaisuus mutta sössitte sen ja nyt harmittaa. Puratte meihin, koska olemme heikoin lenkki, joille saa kaataa kaiken sonnan niskaan. Syyttäkää ihan vaan itseänne, älkääkä ainakaan meitä. Kirjoitelkaa siis muualle .

        Olet vallan oikeassa! Ei se meidän nykyopiskelijoiden syy ole. Itsekin opiskelen insinöörialalla. En minä kaikesta itseäni syytä...mutta harmittaa omasta ja muiden puolesta, että opetusmetodit on haluttu uudistaa päin helvettiä.

        Toki nykyinenkin opetusjärjestelmä sopii kaikille niille, jotka ovat jo ennestään Suomen parhaita ohjelmoijia....opetus on varsin vapaamuotoista ja jättää paljon valinnanvaraa, mutta on tietenkin myös mietittävä sitä n. 90% muista opiskelijoista, jotka eivät ehkä aivan yhtä hyviä ole, kuin universumin parhaat koodaajat.

        "Vanhan tyylisessä" insinöörikoulutuksessa oli kuitenkin omat etunsa. Se entinen järjestelmä on kuitenkin haluttu varsin nopealla aikataululla haluttu ajaa alas maassamme. Ihmiset eivät kuitenkaan sosiaalisilta ja kognitiivisilta kyvyiltään muutu yhtä nopeasti, kuin valtion päättäjät haluaisi....tämän päivän AMK:ssa viljeltävä työura -höttö on ongelmien ydin!

        Yksinkertaisesti ihmiset, ihmiskunta ja opiskelijat ovat varsin samanlaisia, kuin 200 vuotta sittenkin (muutamia teknisiä edistysaskelia lukuunottamatta)... Enemmän opetusta ja vähemmän hutkimista ja tutkimista.


    • Sairaanhoitajaopiskelija

      Voi olla, en tunne insinöörikoulutusta.

      Mutta se on selvä, että sairaanhoitajakoulutuksessa AMK on kyllä nostanut tasoa. Entisisten lääkärin apulaisten sijaan koulutetaan nykyään arviointiin ja kehittämiseen kykeneviä itsenäisiä ammattilaisia. Sellaisena kuin sairaanhoitajakoulutus vielä 20 vuotta sitten oli, se ei varmasti olisi minua ainakaan edes kiinnostanut. Koulutuksen uudistus on vaikuttanut myös hoitajien työnkuviin ja tietysti vastavuoroisesti toisinpäinkin. Hoitoalalla AMK on ollut tosi hyvä uudistus, kiitos vaan siitä insseille, koska inssithän siinä oli edelläkävijöitä.

      Sellainen käsitys meillä monella tekniikan alan ulkopuolelisella kyllä on, että teknikot ja opistoinssitkin olivat enemmän vaan niitä jotka sovelsivat valmista eivätkä kehittäneet uutta. teollinen yhteiskunta tarvitse sellaisia tuotantopäälliköitä ym. ja hyvin meni niin kauan kuin yhteiskunta ja olsuhteet pysyivtä melko muuttumattomina. Ne luovaan ja kriittiseen ajtteluun koulutetut olivat dippainssejä, riitti kun niitä oli vähän.

      Nykyään roolit AMK-inssin ja dippainssin välillä eivät ole riittävän selvät. Tälläkin palstalla huomaa, kuinka te kipuilette siitä, mutta valitettavasti me ei varmaan voida paljon auttaa - vai onko jotain, mitä me voidaan tehdä? Ehdotetaanko omaa palstaa tekniikan alan koulutukselle? Sinne voisi yhdistää sekä teknillisen korkeakoulun että amk-insinööörien aiheet. Toinen vaihtoehto olisi, että kirjoittelette opettaminen-palstalle. Täällä teidän inssien korkeakoulukiista on vähän väärässä paikassa. Tämä palstahan on tarkoitettu amk-opiskelulle. Älkää aikuiset opettajat viitsikö vallata kirjoitteluillenne meidän opiskelijoiden palstaa. Kiitos.

      • Voihyvänenaika

        "Sairaanhoitajakoulutuksessa AMK nostanut tasoa!!?? Saanko ystävällisesti kysyä että mitä olet vetänyt? Ja lisäkysymyksenä se, missä vaiheessa opiskeluja luulet olevasi kykenevä vertailemaan vanhaa ja uutta tutkintoa. Eivät Suomessa sairaanhoitajat ole koskaan olleet mitään lääkärin pikku apulaisia. Yhden "oikean" eli ylemmän korkeakoulututkinnon omaavana ja vastavalmistuneena sh:na sekä kehittämistyötä tehneenä voin sanoa, että koko AMK-sh-koulutus on valtava kupla, joka ei valmista pätkääkään työelämään, siis itse koulu-koulutus. Itse hoitotyötä ja sen perusteena olevia asioita ei opeteta juuri ollenkaan ja korkeakouluosuus on jotain pohdi omaa osaamistasi-jätinöitä puolen sivun verran. Kadun raskaasti koko alavalintaa, eikä tämä ole mikään yhden koulun ongelma. Kuka vaan pääsee mistä vaan läpi säälistä.

        Työelämässä huomaa, miten ns. vanhan polven hoitajat ymmärtävät asioita täysin eri tasolla (enkä puhu vain työkokemuksen tuomasta valmiudesta) ja heidän mukaansa AMK-sairaanhoitajien taso on laskenut kuin lehmän häntä, loppuvaiheessakin opiskelijat eivät tiedä edes perusasioita. Ennen lähäritkin harjoittelivat jopa teholla, nyt sinnekin pääsee kuka vaan.

        Sori, meni vähän aiheen vierestä. Niin, ja tämä ei ole mikään "opiskelijoiden oma palsta", vaan Suomen suosituin nettiviemäri.


      • KäyttäytykäähänMaikat

        Harmi että muutama katkera maikka tekee tästä palstasta nettiviemärin, vieläpä ihan näköjään tietoisesti. Ette ole digiajan nuoria, joten tuollainen yliampuva käyttäytyminen on tietysti ymmärrettävää. Yrittäkää nyt silti käyttäytyä, aikuiset ihmiset, täällä fiksujen opiskelijoiden joukossa.


    • MonipuolisestiKokenut

      Olin juuri AMK-ajan edellä tuotekehityspäällikkönä tuotteille, joissa olimme markkinajohtajia Euroopassa. Noin 25:stä kokeneesta tuotekehittäjästä noin puolet oli teknikoita ja toinen puoli tasan opisto- ja korkeakouluinssejä.
      Kyllä teknikot tekivät täyspainoisesti luovaa vaativaa tuotekehitystä samoin kuin opistoinssitkin. Monen korkeakoululinssin kohtalo oli joutua liian pian esimies- ym. osittain hallintotehtäviin, joten rautaista käytännön tuotekehityskokemusta ei ehtinyt heille tulla riittävästi. Osa pyrki lisäksi urohjuksiksi - käytännössä kaikki jotka tulivat "paremmista" piireistä. Varmaan Ollilan ja Kulvikin tapaiset käyvät esimerkeiksi. Kiittävät kokemukset uuden ja omaperäisen luojina minulla on insseistä ja teknikoista muissakin työpaikoissani.

      Perinteisen tehokkaan ja perusteellisen insinöörikoulutuksen pilaaminen AMK-sekundainsinööreillä on ollut kohtalokasta Suomen teollisuudelle ja viennille.
      Valtaosa AMK-koulutetuista ei pysty vaativaan tuotekehitystyöhön. Puuttuu TEKUjen tehokas ammatillinen koulutus ja työkokemus (alkaen ennakkoharjoittelun poistosta).

      Opettajakunta on edelleen valtaosin laadukasta, mutta muuten koko AMK on raskaan byrokraattisesti johdettu ongelma, joka huutaa täyskorjausta.
      Nykyinen Opetusministeriö on ongelman synnyttänyt - se EI kykene sitä korjaamaan.

      • AMKvaiDI

      • lisäätradenomeja

        No kait se on kun pitää niitä työttömiä tradenomeja kouluttaa toista sataa ja sitten jotain inssejä vaan joku 20. Tämä varmaan on yks pointti koko touhussa.
        TAMKillahan ja TTY.llä oli joku yritys siitä että pitäisvät yhteistyötä ja TAMKin inssit vois helposti mm. jatkaa TTY.hyn sekä TTY.n kaverit tietäisivät jotakin käytönnöstä, mutta ilmeisesti kariutui.


    • ongelmanydin
    • Mäkerronreksilleteistä

      Asialla on siis sama kourallinen entisen EVTEK:in opettajia, joille on edelleenkin traumaattista, että heidän oma reksi irtisanottiin ja heidät liitettiin ex-Stadiaan, josta tuli Metropolia. Olette sälittäviä. Aikuiset ukot ja akat, ettäs kehtaatte kirjotella tänne opiskelupalstalle. Ettekö te ymmärrä, että teidän traumanne ei kuulu tänne! Hajotkaa ...

    • MonipuolisestiKokenut

      Enpä satu olemaan Espoo-Vantaan suunnaltakaan, mutta kommentoin sitä mistä sanomaketjun otsikko kertoo. Satun vain tuntemaan asiasta paljon ja tärkeätä, päinvastoin kuin Mäkerronrek.....
      Mielestäni opiskelijaksi aikovan on tärkeämpi tietää tosiasioita, kuin katsella moniväriesitteitä ja niiden hymyileviä nuoria kaunotarnaisia ja -miehiä.

    • Opiskelijanäkökulma

      Opettajankunta ei ole laadukasta. Eläkevirka laiskistuttaa ja kun ei enää muuta haastetta keksitä niin opettajat alkaa rääkymään Suomi 24:n OPISKELIJOILLE TARKOITETULLA palstalla. Laittakaahan opettajan virat samalla tavalla määräaikaisiksi kuin yliopistoissa, niin saadaan parempaa opetusta. Kiitos!

    • MonipuolisestiKokenut

      On ikävää jos Opiskelijanäkökulma-opiskelijalla on ollut huonoa onnea opettajien suhteen, tai hänen arviointinsa on väärä. Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia.
      Opettaja saa suoran palautteen joka oppitunnista, kyllä se pistää yrittämään - ehkä liikaakin. Lisäksi ainakin siellä missä opetan, tulee joka kurssista oppilaiden tekemä kirjallinen monikohtainen arviointi yhteenvetoineen. Arvioinnit lukee asianomaisen opettajan lisäksi hänen esimiehensä ja AMKien sikakallis byrokraattijoukko.
      Kiitos, kyllä olen pärjännyt arvioinneissa.
      EI ns. eläkevirka ole sellainen tehtävä, jossa työviikko on useimmille noin 60 tuntia ja palkkakin nykyään huono - kiitos etenkin OAJ:n.

      Palstan nimi on OPISKELU. Myös kokeneet opettajat ja työelämässä olevat/olleet ammattiin valmistuneet ovat tervetulleita antamaan palstalla tärkeitä tietoja OPISKELUsta. Näin täydentyvät ja joskus kyseenalaistuvat opetushallinnon moniväri-esitetiedot, joita etäällä OPETUStodellisuudesta olevat henkilöt julkaisevat.

      • ArvonOpetPoistukaa

        Opettamien-palsta on erikseen.


      • syyslomatulee

        AMK-opettajan vuosityöaika on 1600 tuntia ja työviikko on 40 tuntia, työviikkoja on vuodessa 40. Jos et suoriudu tehtävistäsi niihin varatussa ajassa, jossain on vika. Ilmeisesti yrität tehdä liikaa suorituskykyysi nähden. Onneksi vuodessa on kuitenkin myös 12 viikkoa vapaata.


    • Ääliöopettajille

      Älkää tulko tänne opettamaan meille mitä on opiskelu. Menkää opettamispalstallenne.

    • Muutosvastarintaa20v

      Siis mitä tää tyyppi oikein ajaa takaa? Ettäkö Suomen pitäisi olla maailman viimeinen vanhoillinen linnake, jossa on vielä jäljellä opistot? Tuollaisilta mielenterveysongelmaisilta vajakeilta pitäisi ehdottomasti kieltää opettaminen amk:ssa.

      • Totean_kuitenkin

        Jos uudistus menee perseilleen, niin tämän asian myöntämiseen pitäisi myös uudistuksen tekijöillä ja heidän myötäjuoksijoillaan olla munaa. Insinöörikoulutuksen osalta näin on käynyt eli insinöörien suhteellinen osaaminen on taantunut, mutta munaa ei löydy, turhia herjoja kylläkin.


      • Vanhoillepieruille

        Hohhoijjaa. Kekkosslovakian aikaan niiiin moni asia oli paaaaljon paremmin. Mutta nyt niitä ei enää ole ja sekös harmittaa. Nyt ootte löytäneet opiskelu-palstan ja puratte pahaa oloanne kiusaamalla opiskelijoita. Eipä mene hyvin teilläkään.


    • kyllä-opetuksen

      taso on mielestäni yliopistoissa selvästi laadukkaampaa vertailkaapa vaikka DI-koulutusmateriaaleja amk:n vastaaviin mutta kuinka kauan sielläkään kun kaikessa säästetään

      • voiteitäukot

        No hyvä. Lisätään aloituspaikkoja yliopistoihin, niin että kaikki soveltuvuuskokeen läpäisseet voidaan ottaa opiskelijoiksi yliopistoihin. Sitten amkien inssilinjat voi lakkauttaa.

        Kyllä bachelor-tason voi suorittaa yliopistossakin, kanditutkintona. Jostain syystä sillä ei vaan saa töitä. Vai ajattelitko että kaikille pitäisi kouluttaa saman tien master-tason tutkinto? DI?

        Tulitko ajatelleeksi ollenkaan, että amk-insinöörin ja DI:n tutkintoja tai niiden materiaaleja ei oikein voi vertailla keskenään, koska ovat eri tasoisia tutkintojakin?


    • Puristi

      Opistot ja AMK:t ovat molemmat kärsineet labratöiden alasajosta. Sellaiselle insinöörille nauretaan, mikä ei edes tiedä, mitä amikset työmaalla pakertaa. MIT:ssä teetetään projektitöitä paljon enemmän ja vaivataan strategisilla kysymyksillä enemmän. Opisto oli yliampuvine teorioineen aivan surkea paikka säästöleikkauksineen. Koulutukselle käy huonosti, sen on pääministeri julistanut kärkihankkeekseen, että opiskelulusmuilu ajetaan alas.

      • Nablarabla

        Tätä täytyy kyllä kompata. Itsekkin vähän viime keväällä ihmettelin, kun Oulun yliopistolla lakkautettiin eräs laboratoriotöiden kurssi, eikä korvaavaa tullut tilalle edes maisterivaiheeseen. Mitäs ne niillä kalliilla laitteilla sitten tekee, jos niitä ei käytetä. Myydäänkö vai jätetäänkö vain lojumaan, ettei käyttökustannuksia synny?


      • Mitätemääkitte

        Oulun yliopisto pitäisi lakkauttaa ...
        Labralaittet voi myydä Metropoliaan. Meillä on paljon labroja.


      • Nablarabla

      • Muttasiltihyviä
        Nablarabla kirjoitti:

        Oulun yliopisto sijalla kaksi.yksikään amk ei edes kymmenen parhaan joukossa

        http://www.webometrics.info/en/europe/finland ?sort=asc&order=World Rank

        Maailmanlaajuisesti ainoa sadan parhaan joukkkoon kuuluva on Helsingin yliopisto.

        Parhaat suomalaiset amkit ovat parhaan neljänneksen joukossa, eikä huonoimmatkaan suomalaiset amkit ole lähelläkään maailman huonoimpia.


      • golrami
        Muttasiltihyviä kirjoitti:

        Maailmanlaajuisesti ainoa sadan parhaan joukkkoon kuuluva on Helsingin yliopisto.

        Parhaat suomalaiset amkit ovat parhaan neljänneksen joukossa, eikä huonoimmatkaan suomalaiset amkit ole lähelläkään maailman huonoimpia.

        Amiksilla ei ole mitään asiaa korkeakoulujen kanssa samaan kategoriaan!


      • Lällälläääää

        Harmittaako? Harmittaako? Olet tuota mieltä mutta mielipiteelläsi ei ole mitään painoarvoa. Kiukuttaako?


      • Matemaatikko
        Muttasiltihyviä kirjoitti:

        Maailmanlaajuisesti ainoa sadan parhaan joukkkoon kuuluva on Helsingin yliopisto.

        Parhaat suomalaiset amkit ovat parhaan neljänneksen joukossa, eikä huonoimmatkaan suomalaiset amkit ole lähelläkään maailman huonoimpia.

        Parhaat suomalaiset amkit, eli Jyväskylän AMK ja Metropolia, ovat enemmän kuin parhaan neljänneksen joukossa - ovat parhaan 15%:n joukossa.

        Viimeisetkin suomalaiset korkeakoulut, eli Kajaanin AMK, Taideyliopisto ja Centria, ovat paremman 50 %:n joukossa.

        Suomesssa ei huonoja korkeakouluja ole ollenkaan. On vain hyviä ja vielä parempia.


      • Riippumitämittaa
        Nablarabla kirjoitti:

        Oulun yliopisto sijalla kaksi.yksikään amk ei edes kymmenen parhaan joukossa

        http://www.webometrics.info/en/europe/finland ?sort=asc&order=World Rank

        Joo, valitettavasti labrojen määrä ei ole korkeakoulujen ranking-listojen kriteeri. Tieteelliset julkaisut painottuvat enemmän kuin käytännön opetus. Opistot ei näillä listoilla pärjänneet ollenkaan.


      • kouluasteet
        golrami kirjoitti:

        Amiksilla ei ole mitään asiaa korkeakoulujen kanssa samaan kategoriaan!

        Amis onkin toisen asteen ammattiopisto, ei yliopisto eikä ammattikorkeakoulu, joten siinä olet oikeassa.


    • trade-inssiopinnoissa

      Jos amk:sta valmistuu kortistoon, ei voi olla hyvin suunniteltu koulutus. Hoitoalan koulutus taitaa olla hyvää, ehkä tekniikka isoimmilla paikkakunnilla. Postin jakaja, pakkaaja, sihteeri ei inssikoulutusta tarvii, eikä koulutus vastaa työelämän tarpeita mikäli valmistunut ei koe osaavansa mitään. Inssikoulutukseen mennessä oli kuin olisin palannut ala-asteelle, pistokokeet ja muut, ehkä opiskelijat tulevat ammattikoulusta huonoilla papereilla :-). Traden opetus oli laadukkaampaa, tosin täysin ala-arvostettua eikä sekään vastaa mitenkään työelämän tarpeita.

      • VoiJumaMISSÄ

        Pistokokeet! Repesin XD))
        Kerro minkä AMK:n insinöörikoulutuksesa on pistokokeita!

        Äläkä nyt mollaa ala-astetta. Eihän pistareita ole ollut vuosiin enää ala-asteellakaan, kun entiset kansakoulunopettajat ovat menneet eläkkeelle. Suomalaisen peruskoulun korkea taso ei perustu kontrolliin.


      • Jggjjyhd

        Itseasiassa....usko tai älä. Itsellenikin muutaman kerran AMKssa tullut vastaan pistokokeita. Periaatteessa pistokokeetkin ovat hyvä väline hyvin käytettynä...mutta valitettavasti sellaisten järjestäminen tuntuu hieman leikkimiseltä, kun muutenkin AMK inssit rypee ravassa tällä hetkellä.


    • pellepesusieni

      Totta kai AMK rapautti insinöörikoulutuksen. Se taso laskettiin samalle tasolle kuin kauppaopistoissa ja kursseista päästetään läpi, jotta koulu saa rahat. Matematiikan ja fysiikan vaatimukset heikennettiin ja mm. fysiikan opettaja on kertonut että rehtori on KÄSKENYT tehdä helpompia tenttejä jotta opiskelijat saadaan ulos. Matemaattiset aineet ei ole tietenkään itseisarvo, mutta koulutuksen läpäisee heikompi oppilasmateriaali. Ennen se ei ollut mahdollista.

    • Relatkaanytvähän

      Mikä on ongelma? Ei ole mitään syytä palata opistoon. Suomalaisten ei tarvitse tehdä vaikeampia tutkintoja kuin muualla Euroopassa ja saada siitä hyvästä joku epämääräinen "opisto"-todistus, mistä kukaan ei ymmärrä, mikä epäsikiö se on.

      Sitten kun Suomi-insinööri menee opistopaperinsa kanssa kansainväliseen firmaan töihin, niin saa huonompaa palkkaa kuin bachelor-insinöörit. Muualla tehdään rennosti bachelor-tutkintoja eikä taso aina ole lähelläkään sitä mitä edes huonoimmissaa suomalaisissa ammattikorkeakouluissa.

      • InsjaOpettaja

        Tutkinnon nimen voi vaihtaa jos opetusministeriö niin päättää ja haluaa pistää Suomalaiset samalle viivalle muiden kanssa. Totuus on että AMK- touhu on todella syvältä. Itse Suoritettuani teknikon-, insinöörin - opisto ja korkekoulupuolen tiedän sanoa että nykyAMK meno on aivan syvältä. Minulla on kaksi poikaa opiskelemassa AMK insinööriksi toinen Helsingissä ja toinen Satakunnassa. Poika lähtee kouluun 40km päähän omalla autollaan 1h koulupäivään klo 12.00. Muutaman tunnin päiviä ja runsaasti hyppytunteja jatkuvasti, lähes joka päivä. Päivät joka tapauksessa todella lyhyitä. Matematiikka alkaa siitä mihin lukion pitkä matikka loppui ja siitä mikä oli DI-tutkinnossa toisen vuoden lähtöpiste. Nostetaanko sillä tasoa että tehdään matikasta vaikeaa heti alkuun?? Ensimmäisen vuodenAMK insinöörin opintoihin kuului mm. postiin, linja-autoasemaan, KELA:aan tutustuminen ohjatusti oppilaitoksen toimesta, lähinnä oli ajatuksena mistä ne paikkakunnalta löytyy ja minkä värinen rakennus on... Hyvää päivää onko nyky nuoriso ihan oikeasti muka niin tyhmää ettei niitä aivan omatoimisesti löydä??? Kertonee paljon AMK tasosta, taitanee olla kukkahattu täti päässyt hieman pistämään omiaan tähänkin soppaan...


    • huvjvjvjvjj

      Niinpä ammattikorkeassa oli vaan se vika että siinä haluttiin tasapäistää kakiiki toiseen asteen koulutus samalle tasolle ja insinöörien kohdalla se oli tason lasku....

      Aikasemmin mm. Sairaanhoitaja rinnastettiin teknikkoon koulutustasona ja nyt nämä rinnastetaan insinööreihin kertoo paljon insinöörien alennustilasta.

      • OliskoNäin

        Sairaanhoitajakoulutus on niistä ajoista muuttunut kovasti, samoin sairaanhoitajan toimenkuva. AMK-tutkinnossa painottuu entistä opistokoulutusta enemmän kehittäminen, arviointi ja itsenäinen päätöksenteko. Sairaanhoitajan YAMK-tutkinto antaa vielä lisää valmisuksia kehittämiseen ja johtamiseen. Toimenkuvapuolella entisistä lääkärin apulaisista on tullut itsenäisiä hoitotyön asiantuntijoita.

        Samalla hoitoalan 2. asteen koulutus on uudistunut kun entisten apuhoitajien sijaan koulutetaan lähihoitajia, joilla on 3-vuotinen tutkinto. Lähihoitaja tekee monissa paikoissa yhtä vaativaa tai jopa vaativampaa työtä kuin 1900-luvun sairaanhoitaja. Alalla on myös uusia ammatteja, mm. lääkintävahtimestari ja välinehuoltaja.

        Olisiko niin, että tekniikan alallakin sekä tutkinnot että tehtävät ovat vuosien saatossa muuttuneet? Ne työt, mitä ennen tehtiin teknikon tai opistoinsinöörin koulutuksella, hoituvat nykyään AMK-insinöörin koulutuksella ja YAMK-insinöörin koulutuksella.

        Ehkä kyse on osin myös siitä, että yhteiskunta on muuttunut niin, että insinöörin tutkinto ei enää ole samalla tavalla arvostettu kuin se joskus oli. On tullut uusia tutkintoja ja myös muita aloja on alettu arvostaa aiempaa enemmän. Joidenkin insinöörien tuntuu olevan vaikea hyväksyä tätä muutosta.


      • Voihyvänenaikataas

        Älkää uskoko tätä epätoivoista, oletko opetusministeriöstä vaiko AMK-tiedottaja/opettaja? Mikä on tässä tapauksessa 1900-luku? 1901 vaiko 1999? Lähäreiksi kiskottiin pari vuotta sitten kadulta kaikenmaailmaan ex-konnia työvoimakoulutusten kautta, ja sh:ksi voi valmistua osaamatta mitään. Lähärikoulutus on pilattu sillä, että esim. lastenhoitajaksi ja sairaalaan haluavat on tungettu samaan koulutukseen, ihmekö tuo että koulutus venyy pidemmäksi. Kyselepä vähän kentältä, mihin suuntaan koulutus on menossa. On totta, että sh:t toimivat hyvinkin itsenäisesti työssään mutta nykykoulutus EI anna siihen mitään valmiuksia huolimatta siitä toisteletko sinä täällä ministeriöiden mantraa asiantuntijuudesta ja kehittämisestä.
        Ei yliopisto-opiskelussakaan paljon päätä eli häntää ollut, mutta siellä sentään piti osata jotain että pääsi tentistä läpi. Sh-koulutus: soluja on pyöreitä ja nelikulmaisia, akuuttihoitotyötä 3 op/210 op.


      • terkutkentältä

        Etkös sinne 1900-luvulle kaipaakin? Vanhoihin tekun kulta-aikoihin, kun tehtaat työllisti ja maailmalle vietiin paperia ... ja Kekkonen hallitsi. Oli se niin hyvää aikaa?

        Mitä vikaa on asiantuntijuudessaa ja kehittämisessä? - paitsi ettet osaa niitä ...


      • Yksinkertaistarahvasta
        terkutkentältä kirjoitti:

        Etkös sinne 1900-luvulle kaipaakin? Vanhoihin tekun kulta-aikoihin, kun tehtaat työllisti ja maailmalle vietiin paperia ... ja Kekkonen hallitsi. Oli se niin hyvää aikaa?

        Mitä vikaa on asiantuntijuudessaa ja kehittämisessä? - paitsi ettet osaa niitä ...

        Mikäli kommentoit viestiäsi edeltävää viestiä, niin tiedoksesi että en ole insinööri/teknisellä alalla. Kandee opetella lukemaan. Tosin AMK-opiskelijoiden sisälukutaidossa vaikuttaa olevan vikaa. Asiantuntijuutta ja kehittämistä ei muuten ole se, että niistä kirjoitetaan yläkoulutasoisia sivun esseitä kuten monessa amkissa (enkä edelleenkään puhu insinööripuolesta), vaan se on ihan oma alansa. Ja vitustako sinä tiedät mitä minä osaan? Laitanko CV:n tulemaan, veikkaan että tulee löysät housuun.


      • jkhkhkhkj
        OliskoNäin kirjoitti:

        Sairaanhoitajakoulutus on niistä ajoista muuttunut kovasti, samoin sairaanhoitajan toimenkuva. AMK-tutkinnossa painottuu entistä opistokoulutusta enemmän kehittäminen, arviointi ja itsenäinen päätöksenteko. Sairaanhoitajan YAMK-tutkinto antaa vielä lisää valmisuksia kehittämiseen ja johtamiseen. Toimenkuvapuolella entisistä lääkärin apulaisista on tullut itsenäisiä hoitotyön asiantuntijoita.

        Samalla hoitoalan 2. asteen koulutus on uudistunut kun entisten apuhoitajien sijaan koulutetaan lähihoitajia, joilla on 3-vuotinen tutkinto. Lähihoitaja tekee monissa paikoissa yhtä vaativaa tai jopa vaativampaa työtä kuin 1900-luvun sairaanhoitaja. Alalla on myös uusia ammatteja, mm. lääkintävahtimestari ja välinehuoltaja.

        Olisiko niin, että tekniikan alallakin sekä tutkinnot että tehtävät ovat vuosien saatossa muuttuneet? Ne työt, mitä ennen tehtiin teknikon tai opistoinsinöörin koulutuksella, hoituvat nykyään AMK-insinöörin koulutuksella ja YAMK-insinöörin koulutuksella.

        Ehkä kyse on osin myös siitä, että yhteiskunta on muuttunut niin, että insinöörin tutkinto ei enää ole samalla tavalla arvostettu kuin se joskus oli. On tullut uusia tutkintoja ja myös muita aloja on alettu arvostaa aiempaa enemmän. Joidenkin insinöörien tuntuu olevan vaikea hyväksyä tätä muutosta.

        olen todella huolestunut jos muka tämä AMK on nostanut sairaanhoitajien tasoa...


        tutkimus kerto ihan muuta............taidot ei pärjää edes amikselle

        https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21316/sairaanh.pdf?sequence=1

        Tutkimuksen mukaan sairaanhoitajaopiskelijoilla on puutteelliset peruslaskutaidot. Lähtötasotestin vastauksista
        keskimäärin kaksi kolmasosaa oli oikein, muihin opiskelijat olivat jättäneet vastaamatta tai olivat laskeneet väärin.
        Eniten vastaamatta jätettiin desimaali- ja murtolukujen jakolaskuihin sekä prosentin, desimaaliluvun ja murtoluvun
        yhteyttä käsittelevään tehtävään. Ratkaistuista tehtävistä viidennes oli väärin. Vain yksi opiskelija laski kaikki
        lähtötasotestin tehtävät oikein. Paras neljännes sai vähintään 78 prosenttia vastauksistaan oikein. Ongelmia tuottivat
        desimaali- ja murtolukulaskut sekä yksikönmuunnoksista mikrogramman muuttaminen grammoiksi.


    • Tehoja_lisää

      AMK uudistuksen myötä insinöörikoulutus raputettiin. Venytettiin opiskeluaikaa ja puolitettiin lähiopetustuntien määrä. Opistoinsinööriopetuksessa ei ollut ns. etäopetusta lainkaan. Harjoitustyöt tehtiin omalla ajalla iltaisin ja öisin. Ei niistä saanut ylimääräisiä opintopisteitä. Etäopetusjaksoja ei tunnettu ollenkaan. Viikolla oli tyypillisesti yli 35 tuntia luokkaopetusta. Usein iltaisinkin pitkiä päiviä. Olisiko mitenkään mahdollista palata takaisin perinteiseen insinööriopetukseen? Nykyinen AMK insinöörikoulutus on ajan haaskausta. Sitä aikaa on meillä kullakin vain rajallinen määrä. Tehoja lisää !!

      • afafafafafafafafFAAAA

        Etäopetushan juuri opettaa opiskelijaa etsimään tietoa ja muodostamaan kokonaisuuksia, josta on työelämässä enemmän hyötyä kuin siitä, että osaa yhden mallin ja sen johtamisen kasaksi kaavoja. Kun ei ole kädestäpitäen joku kertomassa, että miten mikäkin tehdään vaan pitää itse jo heti alkuun löytää aiheeseen soveltuvaa materiaalia ja näiden pohjalta lähteä muodostamaan kokonaisuutta.


      • tiedonomistajat

        Nimenomaan. Ei etäopiskelu ole ongelma, vaan vanhanaikaiset opettajat, jotka eivät hallitse uusia työtapoja.

        Moni vanha ope luulee omistavansa jonkin mystisen oikean tiedon, jota yrittää epätoivoisesti opettaa opiskelijalle. Sellainen vaatii paljon luokassa istumista ...

        Vanhassa tekussa lukuvuoden opetus loppui vapun jälkeen. Opetus alkoi syyskuussa. Nykyään on kesäopintojakin. Moni oppilaitos on kiinni vain heinäkuun, paitsi ne missä opettajat ovat vanhoja pieruja eivätkä suostu opettamaan kesäkuussa tai elokuussa.


      • Tehoja_Lisää
        afafafafafafafafFAAAA kirjoitti:

        Etäopetushan juuri opettaa opiskelijaa etsimään tietoa ja muodostamaan kokonaisuuksia, josta on työelämässä enemmän hyötyä kuin siitä, että osaa yhden mallin ja sen johtamisen kasaksi kaavoja. Kun ei ole kädestäpitäen joku kertomassa, että miten mikäkin tehdään vaan pitää itse jo heti alkuun löytää aiheeseen soveltuvaa materiaalia ja näiden pohjalta lähteä muodostamaan kokonaisuutta.

        No joo :) ! Mitenkähän lienee. Porukat huitelee missä sattuu kuin pellossa ! Kaveri kyseli nuorelta mieheltä mimmoinen ensi viikko insinöörikoulussa on. Tiistaina 2 tuntia ja sitten torstaina saman verran. Loput etäjuttuja. Opettajat huitelevat ympäri maailmaa seminaareissansa toisen maan kollegoita tapaamassa. Lentäminen tulee hintoihinsa. Mikä kohtaanto. Opettajan tärkein tehtävä entisajan tekussa oli antaa neuvoja, kun porukat teki yhteistyötä keskenänsä. Ja prässätä. Ja lujaa. Miten nyky AMK inssiopiskelijat toimii. Kun on etäjakso niin touhuatteko koulun labrassa työryhmässä (ilman opettajaa) vain oletteko jokainen oman tienne kulkijoita? Jokainen tekee omat opiskelunsa yksin ja itse. Onko tiimihenkeä ? Itse en usko vapaamuotoisen etäjakson voimaan ollenkaan. Jos sitten toteutatte jonkun etäjutun ja siihen liittyvän harjoitustyön löysin rantein, niin kuka sen arvioi. Jos opettaja ei arvioi työn ratkaisua ja laatua niin kuka arvioi. Onko kyseessä mahdollisesti itsearviointi ?


      • Eimilläänpahalla

        Aika vähän tunnut tietävän. Paljon tehdään tiimeissä ja projekteissa. Opettaja ohjaa ja arvioi, ei prässää eikä varsinkaan lujaa, vaan tukee ja ohjaa. Tehdään tietysti myös itsearviointia ja vertaisarviointiakin, osana oppimisprosessia, kun tutustutaan muiden tiimien tai projektiryhmien töihin. Ootko opponoinnista koskaan kuullu? Auditoinnista? Itsearviointi ja reflektointi olis muuten paikallaan sullekin.
        Tiedä enemmän, luulet vähemmän. Relaa ja lopeta turha väykytys. Vanhaan ei ole paluuta.


    • 3490eif24p3eoifp2

      Jotain vikaa AMK-touhussa täytyy todella olla.

      Ennen vanhaan tekniseen opistoon ja insinööriksi haluaville oli vuosittain pääsykokeet, ja niissä parhaiten menestyneet pääsivät aloittamaan opiskelun. Ja sama juttu tekniseen kouluun ja teknikko-opintojen suhteen.

      Käytännössä oli niin, että vain harvat insinöörikoulutuksen aloittaneista eivät olleet suorittaneet "pohjalle" ylioppilastutkintoa.

      Nykyään tilanne on melko lailla erilainen, kun työttömälle nuorelle työvoimaneuvoja ehdottelee insinööriopintoja ja ellei satu kiinnostamaan, uhkaa työttömyyskorvauksen menettämisellä.

      Ja samaan aikaan AMK saa rahoitusta sitä mukaa, kun uusia insinöörejä valmistuu.

      Siinäpä vasta kelpo puitteet tuottaa maahan päteviä insinöörejä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe