kuljetusyrittäjäksi

rahtar

Onko kellään kokemusta pienen kuljetusyrityksen pyörittämisestä.

Esim kalustona olisi vanha fl volvo, 2 akselinen kuorma-auto hiab nosturilla, ja vaijeri vaihtolava laitteilla. Ja joku 3-4 tonnin kantavuudella oleva traileri. Tällöin ei kai tulisi "koukkuveroa" kun ei ole vetokitaa vaan normaali koukku.
Ja miksei kärrissä vois olla pressu\"kapelli" laitteet.

Asiakas kuntana yritykset ja yksityiset. Esim. Konekuljetukset, rakennustavaran kuljetus. Ja ohessa kärrin ansiosta voisi hoitaa pientavaran kuljetukset jotka tähän asti osa teetättää pakettiauto yrittäjällä.
Eli olisi tämmöinen kohtuu vakituinen ajolenkki.
Toimintasäde n. 200km pääsääntöisesti.

Lisänä voisi olla jätesäiliö likakaivontyhjennyksiin. Viikossa vaikka tietty päivä\ päivät jolloi kaivoja tyhjentäisi. Ettei koko ajan tarvitse vaihtaa säiliön ja rahtilavan välillä.

Asiallisia vastauksia!

26

5359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä.suositukseni

      Tota noin nii... kannattaisi ehkä ihan ensimmäisenä nyt kuitenkin kysäistä Lervolta. Se kun tietää rahrin ajusta sitten kaiken. Suosittelen, se varma kotimainen, vanhan liiton karvapersekonna ja kojootinpökäle samalla paketissa.

    • Exyrittäjä

      Selvitä todellinen markkinatilanne ensin, kun et ole vielä hävinnyt mitään. Jos sinulla on ensin kalusto, olet pakotettu ottamaan huonojakin hommia. Vaarallisin ajatus aloittaessa on, että korotat hintoja sitten myöhemmin, ei tule onnistumaan. Tekstistä päätellen sinulla ei ole käsitystä kuljetusalan tilanteesta. Ensinnäkin naftasta maksat listahinnan, vakuutuksista ym myös, koska olet niille vähäpätöinen toimija. Kilpailua et saa aikaiseksi öljy-yhtiöiden välillä. Hinta on loppujen lopuksi sama, joku vaan piilottaa osan hinnasta palvelumaksuihin. Suurempi kuljetusliike pystyy aina tekemään paremman tarjouksen ja tarjoamaan kokonaisvaltaisen palvelupaketin. Pyrin tässä vain antamaan asiallisen palautteen ilman viisastelua.

    • kovalaji

      Jotta saisit edes 100teur liikevaihtoa niin tarvit joka päivä 400eur myyntiä. Viitenä päivänä viikossa, joka viikko. Löytyykö maksajia?

      • Hehhehe

        Nyt on sekotettu mallikkaasti myynti ja liikevaihto keskenään. :D


      • Ehehhehe

        Kerro tästä lisää? Onko tuo jotain kirjanpitäjien huumoria?


    • 1234tyu

      Sivusta seuranneena kiinnostaisi että paljonko yrittäjän pakolliset menot on vuoteen? Jos auton liikennevakuutus ja polttoainekulut heitetään pois koska ne riippuu autostakin. Mutta muuten kaikki yelit ja vastuuvapaus vakuutukset yms. Mitä nyt kuletustyössä tarvitsee?

      • pientäpuuhastelua

        YEL riippuu siitä paljonko yrittäjä ilmoittaa vuosiansiokseen. Ihan minimillä olisko jotain 3000 euroo vuosi. Ite maksan 5 tonnia.
        Yritysvakuutus ja tiekuljetusvakuutus 1000-2000e väliin, ehkä... Pitäis varmaan tarkistaa kansioista, mutta jotain tuollaista.


    • rahtar

      Noniin. Muutama asiallinen vastaus tullu joten vastaan niihin. Mistä tuo sadan tonnin liikevaihto on peräisin? Kun puhutaan että kalusto ois vanhaa, n. 10 tonnia ois mitä alkupääomaa kalustoon menisi. Kun unohetaan se jätesäiliö tässä kohtaa tuonnemmaks. Eli kaluston kuoletuksia käytännössä ei ole vaan remonttiraha kassaan menisi nekin rahat. Oma palkkatoive olisi 1500e luokkaa kuukaudessa. Eli kyllä minun mielestä verot, vakuutukset, löpöt yms. Huomioon ottaen päivämyynnin ei tarvitsis olla tuolla 400e luokkaakaan. Ja tuommonen pikku volvon kulutuskin pitäisi olla vielä kohtuullisissa rajoissa. Voi olla että oon päin persettäkin laskenu.

      Kuljetusalasta on kokemusta.

      • Exyrittäjä

        Ota nyt selvää TODELLISISTA kuluista. Ihan vaan ittes vuoksi. Jos alat ns mutu-tuntumalta kuljetusyrittäjäksi niin tulet yllättymään. Saat olla todellinen remonttireiska jos meinaat alkaa vanhalla autolla. Korjaamot osaa kyllä hinnoitella, varsinkin merkkikorjaamot, ja sen/ne päivät autosi on poissa tuottavasta työstä. Tämä nyt varmaan näyttää siltä,että mulla olisi jotain yrittämistä vastaan, mutta ei. Kokemuspohjaa on enemmän kuin tarpeeksi ja koitan neuvoa parhaani mukaan. Sitten kun olet eliminoinut ehkä, jos olisi , minun mielestä ja muut sen tyyppiset jutut, toivotan onnea yrittäjän uralle.


      • rahtar

        Joo totta puhut ja ainoa asialinjalla kommentoija oletkin täällä. Näköjään joku trolli jo samalla (minun) nimimerkillä tuossa kirjoitellut.
        Kyllähän se vanhalla kalustolla yrittäminen on niin ja näin. Monessakin hommassa.

        Täytyy antaa asioiden hautoa ja tutkiskella. Ja miettiä myös muita vaihtoehtoja työllistää itsensä.


      • Exyrittäjä
        rahtar kirjoitti:

        Joo totta puhut ja ainoa asialinjalla kommentoija oletkin täällä. Näköjään joku trolli jo samalla (minun) nimimerkillä tuossa kirjoitellut.
        Kyllähän se vanhalla kalustolla yrittäminen on niin ja näin. Monessakin hommassa.

        Täytyy antaa asioiden hautoa ja tutkiskella. Ja miettiä myös muita vaihtoehtoja työllistää itsensä.

        Joo, en halua lytätä ideaasi. Pointti on se, että valmistelu kannattaa tehdä huolella, ettei homma kuse heti. Kuskin pukilta kaikki näyttää helpommalta. Sellaiseksi rupesin taas itsekin ja olen helvetin tyytyväinen ratkaisuuni.


      • Mietihän_vielä_kerran

        Sama itselläkin tavotteena....


    • ääliöt

      Mikä helvetin lervo?

      • ajun_ajaja

        Etkö tunne Lervoa??? Ei voi olla totta! Kaikki trukerit ja bruittit tuntee ajukonnien messiaan, KA-lervon joka myös Lerskana ja Lepukkana tunnetaan!


    • ääliöt

      Lervo teillä on perseessä :D

    • Mietihän_vielä_kerran

      Kylläpä vaan kannattanee olla laskemassa ihan ruutupaperin kansaa, pelkällä mutu tuloksella menee alusta asti mettään. Ja aika ajatus lähteä vanhoilla kamppeilla, kun kuitenkin hinnat pitäs saada sellasiks, että uudetkin pystyis kuittaamaan. Eli jos lasket kulut/hinnottelet työsi 10 kilo€ laitteen mukaan niin siihen hinnotteluun se jää.(eli miten ajatus tarvittaessa maksaa 100000€ uudet vastaavat, kun sekin on edessä väkisin jos meinaa jatkaa) Sitten tarvit luvan vakuudet (10000€/ tai vastaava) ja jos ajattelet itsellesi 1500€/kk niin saatko jonkun muun tekemään saman työn/työmäärän siihen rahaan? Vai teetkö itse 5-10€ /h?. Eli laske palkkasi todellisena, kulut todellisena/uuden kaluston mukaan. Yel vakuutukset tarpeeksi kattavasti, p-a kulut ainakin realistisesti(unohda liian pienet kulutukset) ja vaikka olisikin uudet laitteet niin korjauskuluja kertyy.Muutenkin kulujen osalta suurin osa liian optimistisia ja myy oman työnsä yrittäjänä tekemisen ilosta.
      Ja sitten alat miettiä sen varman asiakasmäärän mukaan tuloja, ja millaiset kilpailijat/kilpailutilanne siinä. Jos meinaat alihankkijaksi isommalle, kannattaa miettiä miksi eivät tee samaa työtä itse jos se kannattaa. Kuitenkin kuljetuspuolella varsin vähän enään sellaista jossa aloittava yrittäjä voisi isojen toimijoiden ohi kävellä ideoineen.
      Tietenkin jos ideasi ja taloutesi on sillä pohjalla että vaikuttaa ok jutulta ja et ole töitä haalimassa nipistämällä hitusen muiden vastaavien toimijoiden hinnoista niin mitään ei tietenkään saa jos ei yritä. Kuitenkin voin kertoa että varsinkin kuljetuspuolella peli on varsin kovaa ja katteet liikevaihdosta todella olemattomat.
      Se mikä oli aiemmin mainittu 400€/ päivä voi olla ihan ok, tai ihan metsässä. Siihen vaikuttaa miten se kertyy. Siitä pois muuttuvat(p-a kulu,tarvikkeet,osat,muut liitännäiset) ja kiinteät(kaluston maksut, verot,vakuutus, yms) Eli noilla tiedoilla päivittäisen liikevaihdon määrää huono sanoa miksikään.
      Itselläni on mielestäni jtn pohjaa aiheesta: kuljettajana 15v ja sen jälkeen yrittäjänä 10v (ja siitä osan työllistänyt vierastakin väkeä) ja kalustona rekkaveturista ppv yhdistelmiin.

      • Exyrittäjä

        Mulla homma toimi yrittäjänä hienosti oman aikansa. Sitten pikku hiljaa aloin jättää muutaman maksun maksamatta jne... Viimeiseen kolmeen kuukauteen en sitten enään maksanut mitään ja homma loppui, kun ei enää yksikään nafta kortti toiminut. Kaipa tuo viina oli suurin syy alamäkeeni, sitä muutama vuosi meni vain perjantai illat, koko lauantai ja sitten vielä loipparia sunnuntaina ja sitten viisi päivää hulluna töitä. Kohta huomasin vaan, että en saanut viikollakaan nukuttua, kuin kännissä, huh. Meni firma nurin, perhe hajosi ja join kolme vuotta joka päivä. Nyt kolman viikko kuivilla ja jäte firmaan pääsin koeajalla ajohommiin ja ainakin vielä menee mukavasti?


      • Exyrittäjä
        Exyrittäjä kirjoitti:

        Mulla homma toimi yrittäjänä hienosti oman aikansa. Sitten pikku hiljaa aloin jättää muutaman maksun maksamatta jne... Viimeiseen kolmeen kuukauteen en sitten enään maksanut mitään ja homma loppui, kun ei enää yksikään nafta kortti toiminut. Kaipa tuo viina oli suurin syy alamäkeeni, sitä muutama vuosi meni vain perjantai illat, koko lauantai ja sitten vielä loipparia sunnuntaina ja sitten viisi päivää hulluna töitä. Kohta huomasin vaan, että en saanut viikollakaan nukuttua, kuin kännissä, huh. Meni firma nurin, perhe hajosi ja join kolme vuotta joka päivä. Nyt kolman viikko kuivilla ja jäte firmaan pääsin koeajalla ajohommiin ja ainakin vielä menee mukavasti?

        Näköjään lervoimbesilli on alkanut harrastaa myös nimimerkin ryöstöä. Terveisin asiallinen Exyrittäjä.


    • rahtar

      Tsemppiä exyrittäjälle. Elä anna viinanpirun viedä enää. Kiitoksia asiallisista vastauksista. Tämän bisneksen hautasin ainakin osittain toistaiseksi.

    • ExyrittäjÄ

      Aina vaan riittää noita lervoja nimimerkin ryöstäjiä

    • rahtar

      Sen verran ideoita ja ajatuksia tullut että ilmeisesti tämmöistä toimintaa pystyy harjoittamaan osuuskunnan kautta. Jolloin olet työsuhteessa osuuskuntaan. Näin ollen et ole lainsuojaton yrittäjä vaan palkansaajalle kuluvat etuudet. Myös päiväraha kuuluvat. Olisi ainakin turvallista kokeilla.

    • ajuriajuri

      Idea on sinänsä sama kuin KTK:ssa ? Paitsi tietenkin että on työsuhteessa. Mikä siellä on "marssijärjestys". Mulla ei noista ole kokemusta. Tehdäänkö sopimukset sun vai osuuskunnan nimiin. Millä osuuskunta rahoittaa toimintansa , se on pois sun tienesteistä.

    • rahtar

      Osuuskunta ottaa 8-10% verottomasta hinnasta. Se hoitaa verot, laskutukset ja kaiken kirjanpidon. Töitä\ajoja voi saada osuuskunnan kautta. Tai sitten itse hankkimalla, markkinoimalla. Ja laskut menee asiakkaalle osuuskunnan kauttta. Joka maksaa sitten mulle palkanmuodossa ne, miinustettuna jo valmiiksi pakolliset työntekijä maksut ja verot. Ja heidän toimintaansa tarvittava 8-10%.

      • jakomies

        Toi osuuskunta systeemi on pienelle aloittelevalle yrittäjäksi haluavalle ehdottomasti paras vaihtoehto.et joudu ottamaan yel vakuutusta itsellesi,et joudu hlö kohtaisesti verovelvolliseksi osuuskunnan alaisuudessa,siis yritys toiminnasta.saat kaikki samat edut kuin normityöntekijäkin.
        tommosella vanhalla autolla aloittamisessa on mielestäni suurempi riski kuin esim liisaamalla uus auto,joka on huomattavasti toiminta varmempi ku tommonen parikyt vuotta vanha.
        vanhojen vehkeitten kans aika menee remontin tekoon eikä tienaamiseen


    • keskusta

      Olen ollut 40 v yrittäjänä ilman konkurssia, mutta silloin lähtökohta on väärä, jos lähdetän laskeen pärjäämistä vanhoilla romuilla jotka jo joku on hylännyt, pitkässä juoksussa korjaamokustannukset/rokulipäivät syö tuloksen, ja silloin ollaan karilla, eli jos ei homma kestä kunnon kalustoa, niin kannattaa katsella vielä vähän, mutta yrittäminen kannattaa aina, kunhan pitää asiansa kunnossa.

    • mieti2kertaa

      Itse aloitin Yrittämisen vanhalla autolla ensin harrastuksena.Laitoin Auton kuntoon pikkuhiljaa muiden töiden ohella,niin ei tarvinnut pelata Velkarahalla missään vaiheessa.Liikennelupakin onnistui kun Enolla oli ylimääräinen ja hän tuli Liikenteestä vastaavaksi.Ensimmäiset ajoni sain osittain Naapureilta jotka olivat maanviljelijöitä ja ilmoittelin lehdissä.Tein aluksi Iltaisin,viikonloppuisin,vapaapäivisin ja Lomilla.
      Siitä se pikkuhiljaa lähti kuin hiipien liikkeelle.Kyllä tekevä löytää ajoa aina kun ei valikoi vaan ajelee kaikki mitä tarjotaan.Niistä paskahommista tulee monta kertaa se Tili.Sellaisista jotka käy esim viikonloppuisin nostelemassa Kattotuoleja rakennuksilla tahtoo olla pulaa ja samoin niistä jotka käy tyhjentämässä vaihtolavoja tarvittaessa vaikka Jouluaattona.
      Jos aloittaja on jossakin Leipätyössä,niin ei kannata sitä lopettaa ennen kuin on varmaa,että elää itsenäisenä yrittäjänä.Minulla harrastuksen aloittamiseen oli syynä tämä Digipiirturi ja siitä syystä kun työpäivät lyheni,niin paljon,että oli keksittävä jotakin tekemistä että pysyy hermot kunnossa ja sai paikattua sen tyhjiön mikä aiheutui kun Digi aikaan siirryttiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe