Mitä moottorissa tapahtuu, kun ahdin hajoaa?

Noviisorijetter

Useimmiten ahtimen rikkoutuminen johtuu öljynkierron hiipumisesta. Tällöin ahtimen laakerointialue ilmeisestikin kuumenee voimakkaasti, jolloin myös öljy ylikuumenee/palaa. Lisäksi syntyy irtonaisia metallipartikkeleita sekoittuen paluuöljyyn.

Erästä moottoria tutkittiin pakokaasuahtimen rikkoutumisen jälkeen ja todettiin, että moottorin öljytilaa oli useista Forte-pesuista huolimatta hyvin vaikea saada puhtaaksi.
Öljypohja irroitettiin ja pestiin samoin kuin lähes umpeen muurautunut öljypumpun imuputkisto siivilöineen.

Moottorista irtoava lika koostui kummallisen kiinteän oloisista jopa kovahkoista ryyneistä ja paakuista, joita tuntui löytyvän vielä kahteen kertaan vaihdetuista öljyistä.

Aiheuttaako ahtimen rikkoutuminen noita likapaakkuja öljyyn?

12

4967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vieläajetaan

      Ahdin hajoaa useimmiten kulumisen seurauksena, alkaa vuotamaan öljyä imupuolelle, omassa vanhassa VW TDI moottorissa kohta 500 000 km ajettu ja alkuperäinen tbo toimii moitteettomasti.

      • edellinenXXXXXXXXX

        ...niin ja tuohon sinun esittämääsi ongelmaan, joissakin hiukkasloukkumoottoreissa öljyn joukkoon pääsee dieseliä, joka pilaa öljyn ominaisuudet, jolloin kaikki tukkeutuu.


      • KonemiesKH
        edellinenXXXXXXXXX kirjoitti:

        ...niin ja tuohon sinun esittämääsi ongelmaan, joissakin hiukkasloukkumoottoreissa öljyn joukkoon pääsee dieseliä, joka pilaa öljyn ominaisuudet, jolloin kaikki tukkeutuu.

        Kyseessä oli hiukkasloukkumoottori. Millä mekanismilla moottoriöljy ja dieselöljy muodostavat niin kiinteää tavaraa, että voitelukanavat tukkeutuvat?


      • fghjkjhgfghjhg

      • Valistunutarvaus
        edellinenXXXXXXXXX kirjoitti:

        ...niin ja tuohon sinun esittämääsi ongelmaan, joissakin hiukkasloukkumoottoreissa öljyn joukkoon pääsee dieseliä, joka pilaa öljyn ominaisuudet, jolloin kaikki tukkeutuu.

        Ehei siellä mikään tukkeudu, päin vastoin. Tosin viskositeetti ei riitä enää turbossa, eikä nokka-akseleilla ja risaa osaa alkaa pukkaamaan.

        Ne likapaakut, joista avauksessa puhutaan ovat vähän mysteeri. Luulisin kuitenkin, että rikkoutumassa oleva turbon laakerointi punahehkussaan paistaa öljyä tuhkasaveksi, joka päätyy kokkareina moottorin öljytilaan.


      • mnbvbnmnvbnv
        Valistunutarvaus kirjoitti:

        Ehei siellä mikään tukkeudu, päin vastoin. Tosin viskositeetti ei riitä enää turbossa, eikä nokka-akseleilla ja risaa osaa alkaa pukkaamaan.

        Ne likapaakut, joista avauksessa puhutaan ovat vähän mysteeri. Luulisin kuitenkin, että rikkoutumassa oleva turbon laakerointi punahehkussaan paistaa öljyä tuhkasaveksi, joka päätyy kokkareina moottorin öljytilaan.

        Ketjun aloittaja kertoi umpeen muuratuneesta öljypohjasta, ryyneistä ja paakuista, jotka mielestäsi lisäävät voitelun tehokkuutta ja sitten tehostuneella voitelulla alkaa laakerointi "paistaa öljyä tuhkasaveksi" Erikoinen logiikantaju sinulla.

        Todellisuudessa dieselin sekainen voiteluöljy ei kestä moottorin ja turbon lämpöjä, sekä moottorin liikkuvien osien pintapaineita, tämäkin riittäisi jo tuhoamaan turbon, mutta lisäksi alkaa öljy hapettumaan ja muuttaa olomuotoaan sakkaavaksi, tämä on viimeinen niitti turbon tuholle.


      • Viimeinenniitti
        mnbvbnmnvbnv kirjoitti:

        Ketjun aloittaja kertoi umpeen muuratuneesta öljypohjasta, ryyneistä ja paakuista, jotka mielestäsi lisäävät voitelun tehokkuutta ja sitten tehostuneella voitelulla alkaa laakerointi "paistaa öljyä tuhkasaveksi" Erikoinen logiikantaju sinulla.

        Todellisuudessa dieselin sekainen voiteluöljy ei kestä moottorin ja turbon lämpöjä, sekä moottorin liikkuvien osien pintapaineita, tämäkin riittäisi jo tuhoamaan turbon, mutta lisäksi alkaa öljy hapettumaan ja muuttaa olomuotoaan sakkaavaksi, tämä on viimeinen niitti turbon tuholle.

        Mitä tarkoitat "sakkaavalla olomuodolla"? Onko sinulla konkreettisia havaintoja?


      • Luetun_ymmärtäminen
        mnbvbnmnvbnv kirjoitti:

        Ketjun aloittaja kertoi umpeen muuratuneesta öljypohjasta, ryyneistä ja paakuista, jotka mielestäsi lisäävät voitelun tehokkuutta ja sitten tehostuneella voitelulla alkaa laakerointi "paistaa öljyä tuhkasaveksi" Erikoinen logiikantaju sinulla.

        Todellisuudessa dieselin sekainen voiteluöljy ei kestä moottorin ja turbon lämpöjä, sekä moottorin liikkuvien osien pintapaineita, tämäkin riittäisi jo tuhoamaan turbon, mutta lisäksi alkaa öljy hapettumaan ja muuttaa olomuotoaan sakkaavaksi, tämä on viimeinen niitti turbon tuholle.

        Ketjun aloittaja ei kertonut umpeen muurautuneesta öljypohjasta, vaan imusihdistä.


    • vippaskonsteja

      Mienkäs,näin toisen näkökulman tästä sivusta,jos moottoriöljyn vaihtovälin vaikka puolittaa ,siis sanotaan nyt yleisluontoisesti vaikka 10tkm välein,ja käyttäisi oikean laatuluokan ja viskositeetinkin tavallista synteettistä,mahtaisiko itse ongelma lähtökohdiltaan poistua?
      Siis ehjään turbokoneeseen moinen resepti,ei kylmäkäynnistys revittelyä kylmin öljyin ja tyhjäkäyttäisi tovin matkan jälkeen(minuutti esim).
      Eikö moiset voiteluongelmat ja ne aiheuttaneet karstat/mönjät ym kokkareet paljolti johdu juuri liian pitkiksi venytetyistä vaihtoväleistä jota mikään öljy ei aikuisten oikeasti kestä vaikka purkissa luvataan&valmistaja toki lupaa(kestää takuuajan ja hyvä mainoskikka vähentää huoltokuluja).
      Itse moottoreiden kierrätysjärjestelmät pakokaasuille lie se itse syy miksi öljyt näin rajusti likaantuu eli päästöt pieniksi koneen keston kustannuksella.

    • Crown2200

      Oikeilla jäljillä olet ja oikeataan perillä itse asian ytimessä.
      Liian pitkät öljynvaihtovälit,joiden syypäänä taas venytetyt huolto-ohjelmat ja itse öljyt jotka eivät pysy priimakunnossa 20tkm-30tkm sitten milläänmuotoa aiheuttavat juuri moisia ongelmia.
      Tuo pakokaasujen kierrätys ja muut saasteisiin liittyvä kikkailu,samaten kuin tehojen yltiöpäinen puristaminen tyyliin ensin 80hv,sitten 95hv ja seuraavina vuosina 110,125...kypsyttää koneen nopeasti tehojen kustannuksella=puristus-suhteita nostetaan,ahtopaineita lisätään,isompaa turboa kiintein tai muuttuvin siivin,tuplaturboa,tehokkaampaa ruiskutusta yhä pienempiin jopa alle 1,6l moottoreihin....sitä siis saa mitä rahoillaan tilaa:Takuuajan kestävää tehokasta nokilekaa joka käykin jo kuin bensakone vai hieman miedompi ja rouheampi, pitkäikäisempi peruspata.
      Eihän näillä tokikaan enää ikiliikuja lukemiin ylletä,liian monimutkaisia ja elektroniikkaa täynnä.

    • Laatuaöljynvaihtoon

      Ja vuosittaiset öljynvaihdosta jäävät helposti väliin kun tuijotetaan matkamittaria. Jos 30 tuhatta tulee satunnaisesta ajosta kolmen vuoden aikana niin öljy ei voitele enää niinkuin pitäisi. Turbo ottaa helposti siipeensä jos kokkareet, diesel ja vesi kierätävät koneessa. Lisää pakettiin vielä oikean näköinen tarvikesuodin niin tuho on varma.

    • MutkikasMaalima

      Asiaa,mutta tuo "oikean näköinen tarvikesuodin"vähän tihkaisee siinä mielessä että tarvikesuodattimia maailma täynnä ja merkkejä piisaa käytetään joka paikassa ihan huolloissa ja jopa merkkihuolloissa,puhumattakaan että suurin osa merkkisuotimista on myytävänä eri tarvisuotimien nimillä,kas kun tehdään samassa paikassa ja lätkäistään tilaajan nimi ja sopivaan pakettiin ennen tilaajalle toimittamista.
      Hinnat saattaapi olla kovinkin erimoiset vai luuleeko joku vieläkin että merkki takaa välttämättä jonkin laadun vaikka tunnettu brändi Germany tuote onkin tarkemmin tutkiessa tehty Kiinassa,Puolassa tai vaikka Meksikossa....
      Toinen asia joka kannattaisi selvittää onkin juuri esim halvempien marketöljyjen ja kalliimpien merkkiöljyjen hinta&mahd laatuero koska nekin teetetään muualla omiin purkkeihin pakattuna,silti hinta eri mutta luokitukset viskot valmistajien suositukset molemmissa purkeissa samat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe