Eksyttiin plotterin avulla

C1R

Nyt on pakko "kääntää takkia". Olen aina luullut ettei plotterin käyttäjä voi eksyä.
Turun Sanomat 4.10.2015: "Hieman yhdeksän jälkeen meripelastuskeskusta työllisti kolmihenkinen veneseurue, joka ilmoitti olevansa pahasti eksyksissä jossakin Kustavin vesillä. Seurue oli kertomansa mukaan lähtenyt Uudestakaupungista noin kello 19.45 määränpäänään Kustavin kylänranta. Pitkällisten selvittelyjen ja opastamisen jälkeen veneilijät onnistuivat antamaan paikkansa karttaplotterista saamillaan koordinaateilla. Veneseurue oli ajanut noin 15 kilometriä sivuun väylänsuulta jonka kautta he olisivat päässeet määränpäähänsä. Meripelastuskeskus opasti veneilijät takaisin reitille ja he pääsivät onnellisesti rantaan."

48

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten-se-nyt-olikaan

      Eikös tässä juuri auttanut.
      Jos porukka olisi ollut pelkkien karttojen varassa ja eksyneet, ei olisi ollut antaa koordinaatteja ohjeita pyytäessä ja ongelma olisi ollut jo aivan eri luokkaa.
      Kukaan joka tietää olinpaikkansa koordinaatit ei ole eksyksissä, reitin kysyminen puhelimella on on mahdollista ja järkevää kun tietää missä itse on, tilanne on rutiininomainen neuvontapalvelun hyödyntäminen eikä mikään merihätä tai eksyminen, päinvastoin kuin joku innokas toimittaja on asian ymmärtänyt.

    • OnneksiEdesPlotteri

      Aika erikoista, mutta mahdollista - ilmeisesti.

      Jos plotterin ruutu on pieni, on mahdollista - joskaan ei ihan helppoa - mennä niin kauas väylästä ettei sille löydä kartaa rullaammalla tai zoomailemalla. Tosin jos käytössä on kynä ja paperia, homman ei pitäisi olla ylivoimaista.

      Hyvä puoli plotterissa on se, että ainakin tietää jotenkuten onko meneossa karille vai ei. Se kun näyttää paikan ja syvyyden ja hiukan muuta tietoa. Karttasen sijaan äyttää enemmän paikkoja ja syvyyksiä, mutte kerro mikä niistä on oman veneen alla.

      • tutkaparasnavigoitivarus

        Ja jos katsot tutkalla kartan saarten rantaviivoja tai merimerkkejä, niin yllättävästi huomaat välillä melkoisia poikkeamia, eli jos sumussa luotat olevasi mukavasti ja turvalliseti oikeassa paikkaa voitkin kolauttaa vaikka jääpoijjua päin. Toiseksi kartalla oleva karin merkki on 63metriä luonnossa, varovasti vesillä...


      • metreistä_viis

        Eipä ole ikinä ollut edes etäisen tuntuista mahdollisuutta ajaa päin jääpoijua plotteriin uskomalla. Metreillä ei ole juuri merkitystä, kun hyväkään plotterin näyttö ei ole niin tarkka. Eikä plotterin paikannuksen tarkkuudella ole sen takia merkitystä. Mutta jos plotterin mukaan näyttää menevän läheltä, menee myös kohdetta katsomalla läheltä. Saaren rannat plotteri kyllä kertoo tutkaa tarkemmin, eihän tutka kerro paljoakaan vesirajasta. Tutkan paremmuus on aivan muissa tekijöissä.


      • ei_gps_aina_toimi

        Kyllä noi plotterit näyttää aina joskus väärin ei niihin voi 100% luottaa. Se noissa mielestäni just on vähän vaarallista kun ne voi näyttää väärin. Oli kerran aika hupaisa keskustelu tutka miehen ja plotterilla/merikortilla olevan välillä. Olin itse ruorissa.

        Plotteri kaveri me ollaan kivillä tutka vastaa eikun ollaan just väylällä. No onneksi väylällä oltiin oli muuten aivan järkyttävä keli vanhaa aallokkoa pimeetä ja sumua....


      • tutkaparasnavigoitivarus
        metreistä_viis kirjoitti:

        Eipä ole ikinä ollut edes etäisen tuntuista mahdollisuutta ajaa päin jääpoijua plotteriin uskomalla. Metreillä ei ole juuri merkitystä, kun hyväkään plotterin näyttö ei ole niin tarkka. Eikä plotterin paikannuksen tarkkuudella ole sen takia merkitystä. Mutta jos plotterin mukaan näyttää menevän läheltä, menee myös kohdetta katsomalla läheltä. Saaren rannat plotteri kyllä kertoo tutkaa tarkemmin, eihän tutka kerro paljoakaan vesirajasta. Tutkan paremmuus on aivan muissa tekijöissä.

        Jää poiju voi liikkua muutenkin virtausten yms. Johdosta satoja metrejä, toiseksi on olemassa melko väljä toleranssi niiden asennuksen suhteen, kartoissa ja tätä myöten plottereissa oleva merkki on teoreettinen paikka ei fakta...

        No, usko vain plotteriisi, mutta ole varovainen, turvallista veneilyä...


      • Joakim1
        tutkaparasnavigoitivarus kirjoitti:

        Jää poiju voi liikkua muutenkin virtausten yms. Johdosta satoja metrejä, toiseksi on olemassa melko väljä toleranssi niiden asennuksen suhteen, kartoissa ja tätä myöten plottereissa oleva merkki on teoreettinen paikka ei fakta...

        No, usko vain plotteriisi, mutta ole varovainen, turvallista veneilyä...

        No ei kai jääpoijut mihinkään virtauksesta liiku! Muutaman metrin ehkä syvässä vedessä, mutta ei todellakaan satoja metrejä. Jäiden jäljiltä voi sitten yllätyksiä olla ennen kuin väylät on tarkistettu.

        Tässä löytyy toleranssit 10 vuoden takaa: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf5/mkl_2005_yleisten_kulkuvaylien_yllapito-ohje.pdf
        Väylän leveyssuunnassa 5% etäisyydestä keskilinjalta kuintekin 1-10 m ja vain keskelle päin. Pituussuunnassa 0-25 m riippuen väylän leveydestä ja viittojen väleistä.

        Jääpoijut asennetaan liikkumatilansa verran väylälle päin ja liikkumatilan oletusarvo on syvyys.

        Omien havaintojen mukaan viitat ja poijut ovat erittäin tarkasti paikoillaan. En ole havainnut selvästi (>>10 m) väärässä paikassa olevaa viittaa tai poijua ellei kyse ole muutetusta paikasta eli vanhaksi jääneestä kartasta.


      • älä.valehtele
        tutkaparasnavigoitivarus kirjoitti:

        Jää poiju voi liikkua muutenkin virtausten yms. Johdosta satoja metrejä, toiseksi on olemassa melko väljä toleranssi niiden asennuksen suhteen, kartoissa ja tätä myöten plottereissa oleva merkki on teoreettinen paikka ei fakta...

        No, usko vain plotteriisi, mutta ole varovainen, turvallista veneilyä...

        Nyt puhut täyttä p***aa. Jääpoijut eivät missään oloissa liiku satoja metrejä ja hiukan vaikeaa se olisikin kymmenien metrien ankkuriketjun varassa. Paikaltaan siirtyneitä reimareita on joskus harvoin tavattu, mutta jääpoijut ovat paikoillaan paremmin kuin karttamerkin koon tarkkuudella.


      • tutkaparasnavigointivaru
        Joakim1 kirjoitti:

        No ei kai jääpoijut mihinkään virtauksesta liiku! Muutaman metrin ehkä syvässä vedessä, mutta ei todellakaan satoja metrejä. Jäiden jäljiltä voi sitten yllätyksiä olla ennen kuin väylät on tarkistettu.

        Tässä löytyy toleranssit 10 vuoden takaa: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf5/mkl_2005_yleisten_kulkuvaylien_yllapito-ohje.pdf
        Väylän leveyssuunnassa 5% etäisyydestä keskilinjalta kuintekin 1-10 m ja vain keskelle päin. Pituussuunnassa 0-25 m riippuen väylän leveydestä ja viittojen väleistä.

        Jääpoijut asennetaan liikkumatilansa verran väylälle päin ja liikkumatilan oletusarvo on syvyys.

        Omien havaintojen mukaan viitat ja poijut ovat erittäin tarkasti paikoillaan. En ole havainnut selvästi (>>10 m) väärässä paikassa olevaa viittaa tai poijua ellei kyse ole muutetusta paikasta eli vanhaksi jääneestä kartasta.

        http://docplayer.fi/1939458-Kelluvien-turvalaitteiden-asennus-ja-mittausohje.html

        Tässä voimassaoleva vuodelta 2009

        Voi löytyä tuoreempikin. Tekstissä seisoo, että vapaasti liikkuvan jääpoijjun liikkeistä: poijun mahdollisuus liikkua vapaasti ankkurointipaikkansa ympärillä (poikkeama 0...1,0t) t=syväys. Siinä olette oikeassa, että ilmaisin väärin sen, että kaikki jää poijut voivat liikkua satoja metrejä. En nyt jaksa alkaa etsimään jää poijuja joissa tuo toteutuu, mutta jo Airistolla saaristomerellä on paikkoja joissa on luokkaa sata metriä syvyyttä ja kulkee väylää jossa jääpoijuja joiden liikkeet ovat jo karttaplotterin tarkkuudella esitettynä eripaikassa, kuin realimailmassa.

        Kiitos ja anteeksi :)


      • Joakim1
        tutkaparasnavigointivaru kirjoitti:

        http://docplayer.fi/1939458-Kelluvien-turvalaitteiden-asennus-ja-mittausohje.html

        Tässä voimassaoleva vuodelta 2009

        Voi löytyä tuoreempikin. Tekstissä seisoo, että vapaasti liikkuvan jääpoijjun liikkeistä: poijun mahdollisuus liikkua vapaasti ankkurointipaikkansa ympärillä (poikkeama 0...1,0t) t=syväys. Siinä olette oikeassa, että ilmaisin väärin sen, että kaikki jää poijut voivat liikkua satoja metrejä. En nyt jaksa alkaa etsimään jää poijuja joissa tuo toteutuu, mutta jo Airistolla saaristomerellä on paikkoja joissa on luokkaa sata metriä syvyyttä ja kulkee väylää jossa jääpoijuja joiden liikkeet ovat jo karttaplotterin tarkkuudella esitettynä eripaikassa, kuin realimailmassa.

        Kiitos ja anteeksi :)

        Nopeasti tuli mieleen, että Bokullakiveltä Kökariin on varsin syvää väylällä, parhaimmillaa reilusti yli 100 m, ja myöskin useita jääpoijuja. Katsoin noi nopeasti läpi. Kahta lukuunottamatta ne olivat 20 m käyrän sisäpuolella ja nuo kaksi olivat 20 ja 50 m käyrien välissä, selvästi lähempänä 20 m käyrää. Tuolta ei siis löytynyt kovinkaan syvälle ankkuroitua jääpoijua.

        Tuskin niitä juuri 20 m syvemmälle ankkuroituja jääpoijuja on Airistollakaan.

        Tuossa linkittämässäsi dokumentissa sanotaan poijuille:

        "Väylän leveyssuunnassa: Ääriasennon poikkeama virallisesta sijainnista väylälle päin 10 % etäisyydestä väylälinjaan, kuitenkin vähintään 5 m tai enintään 20 m
        Väylän pituussuunnassa: Ääriasennon poikkeama virallisesta sijainnista enintään 20 – 50 m (jyrkässä sisäkaarteessa pituussuuntaista toleranssia ei käytetä) "

        Tuon mukaan siis 20/50 m on suurin sallittu poikkeama ääriasennossa virallisesta sijainnista.

        Jos jossain olisi poiju ankkuroituna 100 m syvään paikkaan, tuskin sekään liikkuisi lähellekään 100 m. Sanotaan vaikkapa, että ketjussa on 5 m löysää aallokon ja vedenkorkeusvaihteluiden takia. Tuolla poiju pääsisi 32 m päähän ankkurista. 10 m löysällä pääsisi 45 m päähän, mutta miksi ihmeessä ketjussa olisi niin paljon löysää. 100 m päähän päästäkseen pitäisi jo olla 41 m löysää.


      • Hii-o-hoi
        Joakim1 kirjoitti:

        Nopeasti tuli mieleen, että Bokullakiveltä Kökariin on varsin syvää väylällä, parhaimmillaa reilusti yli 100 m, ja myöskin useita jääpoijuja. Katsoin noi nopeasti läpi. Kahta lukuunottamatta ne olivat 20 m käyrän sisäpuolella ja nuo kaksi olivat 20 ja 50 m käyrien välissä, selvästi lähempänä 20 m käyrää. Tuolta ei siis löytynyt kovinkaan syvälle ankkuroitua jääpoijua.

        Tuskin niitä juuri 20 m syvemmälle ankkuroituja jääpoijuja on Airistollakaan.

        Tuossa linkittämässäsi dokumentissa sanotaan poijuille:

        "Väylän leveyssuunnassa: Ääriasennon poikkeama virallisesta sijainnista väylälle päin 10 % etäisyydestä väylälinjaan, kuitenkin vähintään 5 m tai enintään 20 m
        Väylän pituussuunnassa: Ääriasennon poikkeama virallisesta sijainnista enintään 20 – 50 m (jyrkässä sisäkaarteessa pituussuuntaista toleranssia ei käytetä) "

        Tuon mukaan siis 20/50 m on suurin sallittu poikkeama ääriasennossa virallisesta sijainnista.

        Jos jossain olisi poiju ankkuroituna 100 m syvään paikkaan, tuskin sekään liikkuisi lähellekään 100 m. Sanotaan vaikkapa, että ketjussa on 5 m löysää aallokon ja vedenkorkeusvaihteluiden takia. Tuolla poiju pääsisi 32 m päähän ankkurista. 10 m löysällä pääsisi 45 m päähän, mutta miksi ihmeessä ketjussa olisi niin paljon löysää. 100 m päähän päästäkseen pitäisi jo olla 41 m löysää.

        >> 10 m löysällä pääsisi 45 m päähän

        Lisäksi mikään ei estä käyttämästä useampaa kiinnitysketjua (esim. kolme), jolloin liikkuvuus rajoittuisi entuudestaan.


      • logiikkaa.pliis

        Jääpoijuja kai laitetaan samoin kuin reimareita kertomaan matalista. Syvään veteen tulevia turvavesimerkkejä ei jääpoijuina ole. Ja sadan metrin syvyyksiä ei tarvitse osoittaa. Siksi niin reimarit kuin jääpoijutkin löytyvät siltä karttamerkin kokoiselta alueelta. Senhän jo todettiin olevan hyvinkin asetustoleranssien kokoinen. Enkä keksi yhtään syytä ajaa mistään merkistä plotterin kanssa suoraan karttamerkin päältä.


    • llddlldmdmm

      Ilmeisesti plotterin käyttö ollut hakusessa jos ensin eksytty 15 km reitiltä ja koordinaatit löytyivät vasta opastuksella. Merellä ollut pimeää tapahtuma-aikaan joten pahasti turvallisen veneilyn perusteet hukassa. Kumma jos kenellekäkään ei ollut kännykkää mukana missä karttaohjelma. Kertakaikkiaan avutonta toimintaa.

      • Joakim1

        Mitä se kännykän karttaohjelma auttaa, jos käytössä oli jo plotteri?

        Ei kai tuo niin mahdoton tapahtumaketju ole. Jos ollaan vierailla vesillä ilman paperikarttoja, voi oikean reitin hahmottaminen plotterilla olla vaikeaa. Kovin paljon ei tarvitse zoomata ulos hävittääkseen väylät ja muutkin yksityiskohdat. Sopivan sisään zoomattuna lähtee melko helposti seuraamaan väärää väylää, jos ei muuten tiedä minne on menossa.

        Missä edes on Kustavin "kyläsatama"? Ei vaikkapa Google Maps sellaista löydä.

        Jos ajaa pelkällä plotterilla, mitä niillä koordinaateilla tekee? Plotterihan näyttää missä ollaan kartalla ja kaikissa plottereissa ei koordinaatit näy kokoajan.


    • kuljettaja2

      Jos veneessä ei olisi ollut plotteria, niin eksymistä ei olisi koskaan tapahtunut. Suurin osa veneilijöistä ei ole koskaamn uskaltanut vesille kartan ja kompassin kanssa huonon näkyvyyden vallitessa. Nykyisin lähes kaikki ovat tosi taitavia kelissa kun kelissä kun ajetaan plotterin viivaa pitkin keskellä väylää.

      Itse ajan edelleen pelkällä kartalla ja kompassilla. Pimeälle merelle en lähde vaikka paatissa on hyvä karttaplotteri sekä tutka ja osaan jopa käyttää niitä ihan oikeasti entisen ammattini vuoksi.

      • olet.väärässä

        Mikä ihmeen taikakalu se kartta on, ettei sen kanssa eksyisi? Päinvastoin, kartan varassa olisivat luultavasti olleet oikeasti eksyksissä jo paljon aikaisemmin.

        Pimeälle merelle olen lähtenyt jo kymmeniä vuosia ennen plottereita. Nykyään pimeys ei hidasta senkään vertaa, miksi hidastaisi?


      • kartantaika
        olet.väärässä kirjoitti:

        Mikä ihmeen taikakalu se kartta on, ettei sen kanssa eksyisi? Päinvastoin, kartan varassa olisivat luultavasti olleet oikeasti eksyksissä jo paljon aikaisemmin.

        Pimeälle merelle olen lähtenyt jo kymmeniä vuosia ennen plottereita. Nykyään pimeys ei hidasta senkään vertaa, miksi hidastaisi?

        Katsos kun oli pelkkä kartta, niin kukaan ei uskaltanut lähteä merelle pimeällä kun ei olisi osannut mennä minnekkään. Plotterin kanssa kakki "osaavat" ainakin omasta mielestään navikoida.

        Jos pimeys ei hidasta liikkumistasi, nin olet muille ja itsellesi tosi vaaralinen. Huonossa näkyvyydessä nopeus tulee sovittaa sellaiseksi, että pystyt väistmään myös niitä, jotka eivät yhtään tiedä missä mennään.

        Olen monasti ihmetellyt kapeilla väylillä sumussa plotterilla ajavia nopeita veneitä, jotka juuri ja juuri pystyvät väistämään muita veneitä. Väylällä kyllä pysytään vaikkei muita juuri nähdä.


      • olet.väärässä
        kartantaika kirjoitti:

        Katsos kun oli pelkkä kartta, niin kukaan ei uskaltanut lähteä merelle pimeällä kun ei olisi osannut mennä minnekkään. Plotterin kanssa kakki "osaavat" ainakin omasta mielestään navikoida.

        Jos pimeys ei hidasta liikkumistasi, nin olet muille ja itsellesi tosi vaaralinen. Huonossa näkyvyydessä nopeus tulee sovittaa sellaiseksi, että pystyt väistmään myös niitä, jotka eivät yhtään tiedä missä mennään.

        Olen monasti ihmetellyt kapeilla väylillä sumussa plotterilla ajavia nopeita veneitä, jotka juuri ja juuri pystyvät väistämään muita veneitä. Väylällä kyllä pysytään vaikkei muita juuri nähdä.

        Kyllä vain uskalsi ja myös löysi sinne minne halusi. Pimeässä näkyvyys ei ole huono, valaisematomat kohteet vain eivät näy. Pimeä ja sade ovat hieman haastavampi yhdistelmä, mutta ei mahdoton. Aivan normaalia matkanopeutta pimeällä kuljetaan, siis sen mitä purjeet vievät. Ja pimeällä liikkuminen on aina ollut aivan normaalia toimintaa, plotterin kanssa vain entistä helpompaa.


      • puolisokeamatruusi
        olet.väärässä kirjoitti:

        Kyllä vain uskalsi ja myös löysi sinne minne halusi. Pimeässä näkyvyys ei ole huono, valaisematomat kohteet vain eivät näy. Pimeä ja sade ovat hieman haastavampi yhdistelmä, mutta ei mahdoton. Aivan normaalia matkanopeutta pimeällä kuljetaan, siis sen mitä purjeet vievät. Ja pimeällä liikkuminen on aina ollut aivan normaalia toimintaa, plotterin kanssa vain entistä helpompaa.

        Huono näkyvyys = kohteet eivät näy

        Olet siis aikoinaan purjehtinut pimeässä valaistuja väyliä pitkin. Se ei juuri plotteriajosta eroa.

        Pimeällä liikuminen ei ole normaalia toimintaa. Pimeässä liikkuminen vaatii paljon enemmän taitoa ja konemusta kuin valoisan aikaan kulkeminen.


      • TutkallaPääsee
        kartantaika kirjoitti:

        Katsos kun oli pelkkä kartta, niin kukaan ei uskaltanut lähteä merelle pimeällä kun ei olisi osannut mennä minnekkään. Plotterin kanssa kakki "osaavat" ainakin omasta mielestään navikoida.

        Jos pimeys ei hidasta liikkumistasi, nin olet muille ja itsellesi tosi vaaralinen. Huonossa näkyvyydessä nopeus tulee sovittaa sellaiseksi, että pystyt väistmään myös niitä, jotka eivät yhtään tiedä missä mennään.

        Olen monasti ihmetellyt kapeilla väylillä sumussa plotterilla ajavia nopeita veneitä, jotka juuri ja juuri pystyvät väistämään muita veneitä. Väylällä kyllä pysytään vaikkei muita juuri nähdä.

        Nopeissa veneissä, ainakin isommissa, on tutka, joka näyttää sumun ja tihkun läpi. Tutka näyttää erinomaisesti, missä kohteet ovat ja niitä osaa odottaa. Jos tutkan kanssa ei voi ajaa aina kahvat edessä, niin ainakin selvästi kovempaa kuiun ilman.

        Rankka sade tai todella voimakas merenkäynti ovat kuitenkin sellaisia tilanteita, joissa tutka joko ei näytä kohteita ollenkaan tai ei näytä pieniä kohteita. Sellaista on kuitenkin aika harvoin, paljon harvemmin kuin sumua tai tihkua.


      • olet.väärässä
        puolisokeamatruusi kirjoitti:

        Huono näkyvyys = kohteet eivät näy

        Olet siis aikoinaan purjehtinut pimeässä valaistuja väyliä pitkin. Se ei juuri plotteriajosta eroa.

        Pimeällä liikuminen ei ole normaalia toimintaa. Pimeässä liikkuminen vaatii paljon enemmän taitoa ja konemusta kuin valoisan aikaan kulkeminen.

        Olen purjehtinut sekä valaistuja väyliä että pimeitä väyliä. Ei kaikkia kohteita tarvitse nähdä, riittää kun tietää, missä ne ovat. Jos sitten joku istuu väylällä ongella ilman valoa, se on jo hänen ongelmansa. Sellaisia ei vain kenekään kohdalle osu.

        Totta, pimeällä liikkuminen vaatii vähäistä enemmän taitoa ja kokemusta. Mikä siinä on epänormaalia?


      • 10-14
        TutkallaPääsee kirjoitti:

        Nopeissa veneissä, ainakin isommissa, on tutka, joka näyttää sumun ja tihkun läpi. Tutka näyttää erinomaisesti, missä kohteet ovat ja niitä osaa odottaa. Jos tutkan kanssa ei voi ajaa aina kahvat edessä, niin ainakin selvästi kovempaa kuiun ilman.

        Rankka sade tai todella voimakas merenkäynti ovat kuitenkin sellaisia tilanteita, joissa tutka joko ei näytä kohteita ollenkaan tai ei näytä pieniä kohteita. Sellaista on kuitenkin aika harvoin, paljon harvemmin kuin sumua tai tihkua.

        Tutkankin kanssa veneilleenä en voi olla täysin samaa mieltä. Pienvenetutka EI anna täysin luotettavasti kaikua kaikista muista liikkujista. Siksi tutkan varassa ei pidä sumussa ajaa yhtään sen nopeammin kuin ilman tutkaa uskaltaisi.


      • EriTutkat
        10-14 kirjoitti:

        Tutkankin kanssa veneilleenä en voi olla täysin samaa mieltä. Pienvenetutka EI anna täysin luotettavasti kaikua kaikista muista liikkujista. Siksi tutkan varassa ei pidä sumussa ajaa yhtään sen nopeammin kuin ilman tutkaa uskaltaisi.

        Tässä asiassa olemme siis vain eri mieltä tai käytössä on erilaiset tutkat. Oman kokemukseni mukaan tutka löytää kohteet erinomaisesti, mutta kuvaa pitää tietenkin osata lukea. Tyynellä ilmalla näkee jopa lokin vedessä.


      • junamänjustiinsa

        Tutkasta puheenollen 3g ja 4g tutkat on kohtuullisen tarkkoja,eiväkä grillaa aivoja.(säteily kännykkää pienempi)Garmin ei kumma kyllä myy näitä uudempia tutkatyyppejä,olisikohan patenttisuoja syynä, eivätkä kerinneet ajoissa mukaan?


    • e44ed

      Eivät ole osanneet vaihtaa edes plotterista mittakavaa. Sillä olisivat nähneet, missä ovat. Uusavuttomia.

    • MerimiesonErimies

      Niin...Pelkät merimiestaidotkin riittää.Eivät nämä nykyajan "kotkotukset"pelkästään auta jos ei ole merimiestaitoja.Ennenmuinoin mentiin jaakobinsauvan avulla säässäkö säässä.

      • vanhapaukku

        Ei ennen liikuttu vaikeisssa oloissa vaan jäätiin suojasatamaan. Merimiestaitoihin kuuluu olla vaarantamatta alusta.


      • Navigarenecesseest

        Ai merta kuljettiin vain hyvällä säällä? Mistä löydät suojasataman keskellä valtamerta?


      • vanhempipaukku
        vanhapaukku kirjoitti:

        Ei ennen liikuttu vaikeisssa oloissa vaan jäätiin suojasatamaan. Merimiestaitoihin kuuluu olla vaarantamatta alusta.

        Milloin oli tuo "ennen"? Oma muistini yltää 60-luvulle ja silloinkin kuljettiin kaikenlaisissa säissä. Suojasatamaan jäämisestäkin on muistikuva 50-luvulta. Silloin jäätiin raskaasti lastatulla melkein avoimella veneellä kerran avomeren reunaan odottamaan tuulta. 60-luvulla oli jo vene vaihtunut isompaan ja katettuun.


    • 10-14

      Ilmiselvästihän ongelmana tuossa on ollut se, ettei karttaa osattu lukea. Jos olisi osattu, niin homma olisi sujunut. Samalta se kartta sinänsä näyttää sähköisenä ja paperilla.
      En nyt tiedä, onko aihetta puhua edes merimiestaidoista, kartanluku on minusta jokseenkin samanlaista maalla ja merellä. Mitä nyt paikannusta vaikeuttaa se, ettei useimmissa saarissa ole nimikylttejä :)
      Komppaan samalla niitä kirjoittajia, joiden mielestä pimeään tai muuten huonoon näkyvyyteen ei pidä ehdoin tahdoin lähteä, ellei jostain syystä ole todellinen pakko.

      • MikseiYöhön

        En näe mitään erityistä syytä sille, miksi ei voisi lähteä pimeään, sumuun tai sateeseen. Pitää vain liikkua olosuhteiden mukaan ja tietenkin pitää olla sopivat varusteet.
        Tuulikaan ei haittaa, mutta kova aallokko voi olla syynä maihin jäämiseen.


      • Joakim1

        No eihän se kartta näytä samalta kuin tietyllä zoomialueella. Reitinsuunnittelussa ja hahmottamisessa paperikartta on aika ylivoimainen. Nykyään tietysti alkaa olla jo aika isojakin plottereita, mutta tyypillisellä 5-7" ruudulla on aika vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa.

        Kyllä minulle ainakin on useamman kerran käynyt niin, että olen reitin pituutta plotterilla/tietokoneella mitatessa eksynyt väärälle väylälle. Ei ole vielä käynyt merellä. Lisäongelman tuohon tuovat sillat ja kaapelit, joiden korkeuksia ei aina helposti löydy plottereista. Omassa plotterissa pitää avata sillan lisätietovalikko, jotta näkee mahtuuko alta. Myös väylien nimellissyvyydet ovat aika epäselviä joissain plottereissa.

        Maantiellä plottereilla liikutaan vieraisiin kohteisiin yleensä reitityksen avulla, joten aika vähäinen kartanlukutaito riittää. Tai ei kai sitä tarvita ollenkaan, kun tulee ohjeet koska käännytään ja minne. Paperikartallakin voi seurata vaikkapa pelkkiä tienumeroita ja -nimiä.


      • 10-14
        Joakim1 kirjoitti:

        No eihän se kartta näytä samalta kuin tietyllä zoomialueella. Reitinsuunnittelussa ja hahmottamisessa paperikartta on aika ylivoimainen. Nykyään tietysti alkaa olla jo aika isojakin plottereita, mutta tyypillisellä 5-7" ruudulla on aika vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa.

        Kyllä minulle ainakin on useamman kerran käynyt niin, että olen reitin pituutta plotterilla/tietokoneella mitatessa eksynyt väärälle väylälle. Ei ole vielä käynyt merellä. Lisäongelman tuohon tuovat sillat ja kaapelit, joiden korkeuksia ei aina helposti löydy plottereista. Omassa plotterissa pitää avata sillan lisätietovalikko, jotta näkee mahtuuko alta. Myös väylien nimellissyvyydet ovat aika epäselviä joissain plottereissa.

        Maantiellä plottereilla liikutaan vieraisiin kohteisiin yleensä reitityksen avulla, joten aika vähäinen kartanlukutaito riittää. Tai ei kai sitä tarvita ollenkaan, kun tulee ohjeet koska käännytään ja minne. Paperikartallakin voi seurata vaikkapa pelkkiä tienumeroita ja -nimiä.

        Mitä nyt sitten kukin tarkoittaa kokonaiskuvalla. Toki minäkin vierailla vesillä pidän paperikarttaa käsillä, mutta aika hyvin sen kokonaiskuvan näkee plotteristakin (malli Raymarinen A50, en oikeastaan tiedä näytön kokoa tuumina mutta kai se tuohon 5-7 tuuman väliin osuu). Yleensä pidän sen 1,5 mpk asetuksella, jolloin mittakaava on aika liki paperikartan 1:50 000.

        Mutta perusväitteeni siis oli, että kartanluku on perustaltaan ihan samanlaista maalla ja merellä, ei ne mittakaavat sitä muuta.


      • 10-14

        Ai juu, ja täydennyksenä: minä en ajatellut nyt pelkästään teillä liikkumista vaan maastosuunnistusta puhuessani kartan lukemisesta maalla.

        Vastauksena toiselle kysyjälle: minusta on yksinkertaisesti tyhmää lähteä huonoon näkyvyyteen (pimeä, sumu, sade), jos ei ole pakko. Miksi pitäisi ottaa isompia riskejä?


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Mitä nyt sitten kukin tarkoittaa kokonaiskuvalla. Toki minäkin vierailla vesillä pidän paperikarttaa käsillä, mutta aika hyvin sen kokonaiskuvan näkee plotteristakin (malli Raymarinen A50, en oikeastaan tiedä näytön kokoa tuumina mutta kai se tuohon 5-7 tuuman väliin osuu). Yleensä pidän sen 1,5 mpk asetuksella, jolloin mittakaava on aika liki paperikartan 1:50 000.

        Mutta perusväitteeni siis oli, että kartanluku on perustaltaan ihan samanlaista maalla ja merellä, ei ne mittakaavat sitä muuta.

        A50:ssä on 5" näyttö. Merikarttasarjan karttalehti on pinta-alaltaan n. 20-kertainen. Siitä siis näkee samalla mittakaavalla huomattavasti isomman aluee, jolloin näkee paljon kauemmas "eteensä". Lisäksi veneessä on yleensä joku vielä selvästi isompi yleiskartta tai ainakin merikarttasarjan yleiskartta, josta saa selvää vielä vaikkapa 1:250 000 ja samalta kartalta näkee koko päivän reitin. Plotterista ei näe enää yhtään väylää tai saaren nimeä tuolla resoluutiolla, puhumattakaan resoluutiosta, jolla näkisi 40 M eteenpäin (~1:1 000 000 5" plotterilla).


      • 10-14
        Joakim1 kirjoitti:

        A50:ssä on 5" näyttö. Merikarttasarjan karttalehti on pinta-alaltaan n. 20-kertainen. Siitä siis näkee samalla mittakaavalla huomattavasti isomman aluee, jolloin näkee paljon kauemmas "eteensä". Lisäksi veneessä on yleensä joku vielä selvästi isompi yleiskartta tai ainakin merikarttasarjan yleiskartta, josta saa selvää vielä vaikkapa 1:250 000 ja samalta kartalta näkee koko päivän reitin. Plotterista ei näe enää yhtään väylää tai saaren nimeä tuolla resoluutiolla, puhumattakaan resoluutiosta, jolla näkisi 40 M eteenpäin (~1:1 000 000 5" plotterilla).

        Kovin harvoin on tarpeen nähdä 40 mpk eteenpäin, tai liikkeelläollessa edes 5 mpk.


      • 5siitä
        10-14 kirjoitti:

        Kovin harvoin on tarpeen nähdä 40 mpk eteenpäin, tai liikkeelläollessa edes 5 mpk.

        Jokainen väylien risteys on paikka, jossa pitää tehdä valinta mitä pitkin jatkaa. 5 mpk on aika lyhyt matka. Esimerkiksi Helsingistä Hankoon 5 mpl ruudulta ei pysty edes valitsemaan mikä väylä menee Bogaskärin ohi.


      • pelkkäapuväline
        10-14 kirjoitti:

        Kovin harvoin on tarpeen nähdä 40 mpk eteenpäin, tai liikkeelläollessa edes 5 mpk.

        Ilmeisestikin tarve nähdä kartalta eteenpäin "edes 5 mpk" on hyvin erilainen kuin nimimerkki 10-14:llä.. Minullakin on pikkuplotteri (Raymarine A70), joka mielestäni on aika huono väline varsinkin reitin suunnitteluun. Tuskinpa millään pikkuplotterilla voi korvata paperikarttaa varsinkaan vierailla vesillä. Plotterin 6 nm tai 12 nm asetuksella saaristoväylistä ei saa selvää ja ymmärrän hyvin, että ilman paperikarttaa voi sattua väärille reiteille eksymisiä 1 nm tai 1.5 nm näyttöasetuksella.
        Ratkaisu on paperikartta tai isolla näytöllä varustettu plotteri. Pikkuplotteri on pelkkä apuväline saaristonavigoinnissa.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Kovin harvoin on tarpeen nähdä 40 mpk eteenpäin, tai liikkeelläollessa edes 5 mpk.

        Näin on vain sillä edellytyksellä, että tuntee hyvin reitin jota on menossa. Mistä sitä muuten tietää väylien risteyksessä mitä väylää pitää jatkaa?

        Ko. tapauksessa on siis tultu Uudestakaupungista ja tavoitteena päästä Kustaviin (minne siellä?). Ilmeisesti olisi pitänyt mennä Kataanpään sisäpuolelta, Lypyrttin ja Katkurun välistä. Jos ei ole tuttuja reittejä, ei kai ole kovinkaan mahdotonta, että on vahingossa menty jo Kiparluodon sisäpuolelta tai vasta Kataanpään ulkopuolelta. Sitten alettu ihmettelemään kun kartalla ei näykään odotettua satamaa. Jos kartalla olisi näkynyt noista valintapaikoista n. 8 M päässä oleva Kustavi, olisi ollut helppo valita oikea reitti.

        Tässä yksi valintapaikka: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?x=186771&y=6743660&srs=EPSG:3067&text=Mikä väylä&scale=40000&action=link&mode=&lang=fi

        Tässä toinen: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Mikä väylä&srs=EPSG:3067&y=6738944&x=181919&lang=fi

        Tapahtumien kulku voi tietysti olla jotain aivan muuta.


      • pimeetä.tai.ei
        10-14 kirjoitti:

        Ai juu, ja täydennyksenä: minä en ajatellut nyt pelkästään teillä liikkumista vaan maastosuunnistusta puhuessani kartan lukemisesta maalla.

        Vastauksena toiselle kysyjälle: minusta on yksinkertaisesti tyhmää lähteä huonoon näkyvyyteen (pimeä, sumu, sade), jos ei ole pakko. Miksi pitäisi ottaa isompia riskejä?

        Pimeä on on samanlainen olosuhde kuin päälle kympin oleva tuuli. Yhden mielestä siinä vaarantaa veneensä ja miehistönsä, toisen mielestä on vain hyvä tsekata välillä, että kovemman kelin trimmit ovat kohdallaan. Vasta viikko sitten päästiin perjantaina liikkeelle vasta hiukan ennen pimeän tuloa, eikä kukaan pitänyt sitä mitenkään erikoisena. Joskus muinoin on lähdetty montakin kertaa samalla tavalla, myös sateisina iltoina.

        Tavallisen kokoisen plotterin näytöltä ei muuten todellakaan tiedä väylän haarautuessa mihin mennä. Aivan kuten muutkin ovat todenneet, karttaa zoomatessa häviävät kaikki tarvittavat tiedot näytöltä. Lisämausteena saarten nimistä jäävät näkyviin aivan satunnaiset, joita ei tutullakaan reitillä pysty kohdistamaan muistikuvaan kartasta. Uutisen seikkailijoiden tapahtumakulku on lähes täysin varmasti sen tapainen kuin Joakim kuvasi.


      • C1R
        Joakim1 kirjoitti:

        Näin on vain sillä edellytyksellä, että tuntee hyvin reitin jota on menossa. Mistä sitä muuten tietää väylien risteyksessä mitä väylää pitää jatkaa?

        Ko. tapauksessa on siis tultu Uudestakaupungista ja tavoitteena päästä Kustaviin (minne siellä?). Ilmeisesti olisi pitänyt mennä Kataanpään sisäpuolelta, Lypyrttin ja Katkurun välistä. Jos ei ole tuttuja reittejä, ei kai ole kovinkaan mahdotonta, että on vahingossa menty jo Kiparluodon sisäpuolelta tai vasta Kataanpään ulkopuolelta. Sitten alettu ihmettelemään kun kartalla ei näykään odotettua satamaa. Jos kartalla olisi näkynyt noista valintapaikoista n. 8 M päässä oleva Kustavi, olisi ollut helppo valita oikea reitti.

        Tässä yksi valintapaikka: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?x=186771&y=6743660&srs=EPSG:3067&text=Mikä väylä&scale=40000&action=link&mode=&lang=fi

        Tässä toinen: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Mikä väylä&srs=EPSG:3067&y=6738944&x=181919&lang=fi

        Tapahtumien kulku voi tietysti olla jotain aivan muuta.

        Tuo reitin valintaongelma on plotterinkäyttäjille tuttua. Kun paperikartta on koko ajan esillä, tulee oikea reitti valittua sen avulla ihan automaattisesti.
        Kummallista minusta sen sijaan on tässä tapauksessa, että he eivät ulos zoomatusta kartasta kyenneet hahmottamaan määränpäätään. Olisivatko he edes paperikartasta löytäneet sitä? Jos tietää mihin suuntaan tulee pyrkiä, löytyy reitti plotterista zoomaamalla ja vierittämällä. Paperikartasta tuo onnistuu toki helpommin.


      • Naahum2
        C1R kirjoitti:

        Tuo reitin valintaongelma on plotterinkäyttäjille tuttua. Kun paperikartta on koko ajan esillä, tulee oikea reitti valittua sen avulla ihan automaattisesti.
        Kummallista minusta sen sijaan on tässä tapauksessa, että he eivät ulos zoomatusta kartasta kyenneet hahmottamaan määränpäätään. Olisivatko he edes paperikartasta löytäneet sitä? Jos tietää mihin suuntaan tulee pyrkiä, löytyy reitti plotterista zoomaamalla ja vierittämällä. Paperikartasta tuo onnistuu toki helpommin.

        No, tapoja on monia, varmaan vaikuttaa mihinkä on tottunut ja onko opetellut uusia tekniikoita, itse en paperikarttaa ole taaskaan koko kautena ottanut kertaakaan esille, plotterilla lähimaasto ja tabletilla/PC:llä reitin suunnittelu. Zoomaus/alueen valinta on PC/tabletilla niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin paperikartalla.

        Taitaa paperikartta ja sen resoluutiotaso muutenkin rajoittaa aika paljon liikkumista kun tuntuu ettei karttamiehet ajele kuin väyliä pitkin.


      • tekniikan.osaan

        Miten voisi zoomaus ja alueen valinta olla PC:llä helpompaa ja nopeampaa kuin paperikartalla? Paperikartalla niitä toimintoja kun ei tarvita ollenkaan, kaikki näkyy kerralla sopivalla zoomauksella. Se taas on toinen juttu, että edes kertaluokalleen tutut reitit ajelee kepeästi pelkällä plotterilla. Siis reitit, oli ne sitten väyliä pitkin tai niiden ulkopuolella. Resoluutiotaso ei paperikartasta parane millään laitteella, elektroninen kartta on saman sisältöinen. Zoomata voi, mutta karttaakin voi katsella suurennuslasilla, vaikutus on aivan sama.


      • EiJuuriEroa
        Naahum2 kirjoitti:

        No, tapoja on monia, varmaan vaikuttaa mihinkä on tottunut ja onko opetellut uusia tekniikoita, itse en paperikarttaa ole taaskaan koko kautena ottanut kertaakaan esille, plotterilla lähimaasto ja tabletilla/PC:llä reitin suunnittelu. Zoomaus/alueen valinta on PC/tabletilla niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin paperikartalla.

        Taitaa paperikartta ja sen resoluutiotaso muutenkin rajoittaa aika paljon liikkumista kun tuntuu ettei karttamiehet ajele kuin väyliä pitkin.

        On totta, että karttaa ei voi zoomata. Toisaalta zoomaus ei plotterilla lisää tiedon määrää. On aika yleistä, että plotterilla väylämerkki on keskiviivan väärällä puolella. Joko virhe on alunperin paperikartalla, muttei erotu koska karttaa ei voi suurentaa tai sitten virhe on syntynyt kun kartaa on digitalisoitu.

        Zoomauksesta voi siis olla jopa haittaa, mutta yleensä ei tietenkään ole.

        Sitä en ymmärrä miksi plotteri ja karttaihmiset liikkuisivat eri alueilla. Sama data on molemmissa ja jos joku kivi puuttuu, se puuttuu molemmista. Vaikka se kivi on paperikartalla monen metrin levyinen, ei ole mitään takeita, että se on plotterilla juuri oikeassa paikassa vaikka kiven painkka "tarkentuu" zoomatessa.

        Poikkeuksena kuitenkin uudet tarkoilla syvyyskäyrillä tehdyt plottterikartat, mutta niissä ei ole väyliä.


      • relaa-
        Joakim1 kirjoitti:

        A50:ssä on 5" näyttö. Merikarttasarjan karttalehti on pinta-alaltaan n. 20-kertainen. Siitä siis näkee samalla mittakaavalla huomattavasti isomman aluee, jolloin näkee paljon kauemmas "eteensä". Lisäksi veneessä on yleensä joku vielä selvästi isompi yleiskartta tai ainakin merikarttasarjan yleiskartta, josta saa selvää vielä vaikkapa 1:250 000 ja samalta kartalta näkee koko päivän reitin. Plotterista ei näe enää yhtään väylää tai saaren nimeä tuolla resoluutiolla, puhumattakaan resoluutiosta, jolla näkisi 40 M eteenpäin (~1:1 000 000 5" plotterilla).

        Omassa veneessä on 15,6" näyttö ja varalla 9,7" Retina näytöllinen tabletti. Tuo 9,7" tuntuu veneilyn aikana auttamattoman pieneltä muuhun kuin näyttämään sen hetkistä paikkaa tarkalla zoomauksella, sen sijaan satamassa se on näppärä zoomailtava kun miettii seuraavaa legiä. Olisi tuskaa koittaa hahmottaa ja suunnitella reittiä jopa 9,7 tuumaisella lennossa ja 5-tuumaisella en edes harkitsisi sitä. 15,6 tuumaisellakin on paperikartta pöydällä kun siitä hahmottaa kokonaiskuvan yksinkertaisesti selkeimmin. 5-tuumaisella ainoa fiksu tapa vierailla vesillä olisi plotteri lähizoomilla ja paperikartta kokonaiskuvaa kertomassa.

        Jutun veneilijäporukka oli ilmeisesti suht pienveneellä liikenteessä, ja tuollaisessa veneilyssä keskustelu tuttavien kanssa vie huomiota kipparilta eikä sosiaalinen kippari ehdi paperikarttaa vilkuilla saati mahdu sitä pitämään auki missään.


      • väyläkyylä
        EiJuuriEroa kirjoitti:

        On totta, että karttaa ei voi zoomata. Toisaalta zoomaus ei plotterilla lisää tiedon määrää. On aika yleistä, että plotterilla väylämerkki on keskiviivan väärällä puolella. Joko virhe on alunperin paperikartalla, muttei erotu koska karttaa ei voi suurentaa tai sitten virhe on syntynyt kun kartaa on digitalisoitu.

        Zoomauksesta voi siis olla jopa haittaa, mutta yleensä ei tietenkään ole.

        Sitä en ymmärrä miksi plotteri ja karttaihmiset liikkuisivat eri alueilla. Sama data on molemmissa ja jos joku kivi puuttuu, se puuttuu molemmista. Vaikka se kivi on paperikartalla monen metrin levyinen, ei ole mitään takeita, että se on plotterilla juuri oikeassa paikassa vaikka kiven painkka "tarkentuu" zoomatessa.

        Poikkeuksena kuitenkin uudet tarkoilla syvyyskäyrillä tehdyt plottterikartat, mutta niissä ei ole väyliä.

        Ennen plotteriaikaa ainakin minä olin varovaisempi menemään väylien ulkopuolelle, syynä lähinnä paikanmäärityksen tarkkuus ja nopeus. Pelkällä kartalla ajettaessa turvamarginaalit on pidettävä paljon suurempana, haastaviin vesiin ei ole samalla tavalla menemistä kuin nykylaitteilla.


    • applix

      En ihmettele. Karttaplotterin voi saada tosi helposti solmuun painamalla väärää näppäintä. Takaisin pääseminen oikealle näytölle on usein aika vaikeaa.

      Koordinaattien esillekaivaminen plotterista voi sekin olla tuskan takana etenkin, jos laite ei ole merikäyttöön optimoitu. Omassa Garmin-käsílaitteessa koordinaattinäyttö on selvästi toisarvoinen juttu, jota pitää erikseen kaivaa esille. Ei helppoa, jos vielä hätääntyy.

      Ei ole epätavallista, että kippari on ainut joka osaa plotterin nappulatekniikan edes välttävästi, jos mennään vähänkin peruszoomaustoimintojen ulkopuolelle. Ikävä kyllä näin on omassakin veneessäni.

      Jutusta ei selviä, oliko seurue luonut plotteriinsa matkareitin kohteeseensa. Epäilen ettei, koska reitin mukaisessa navigoinnissa eksyminen ei tapahdu läheskään yhtä helposti, mielestäni.

      Sen sijaan jos kulkee vain plotterin karttakuvan mukaan, eksyminen voi tapahtua melko helposti, johtuen tavallisten 5-7 tuumaisten plotterien heikosta yleisnäkymäkuvasta. Varsinkin jos liikutaan ei-tutuilla vesillä.

      • PirunGarmin

        Eksymistä helpottaa vielä kaikki rajat ja viivat, jotka eivät ole väyliä, mutta jotka kuitenkin plotterissakin näkyvät. Garminissa oli muistaakseni joitakin viivoja, joista ei pirukaan ottanut selvää ilman paperikarttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe