Matala verenpaine

Problemsolved

Haluan kertoa oman tarinani matalasta verenpaineesta ja sen ratkaisusta jos se hyödyttäisi jotakuta toistakin. Minulla oli siis aiemmin sellaisia jaksoja, jolloin verenpaineeni oli matalalla. Yläpaine meni alle 90:n ja alapaine n. 65. Sen kompensoimiseksi urheilussa ja levossakin sydän pamppaili joskus kovempaa.

Ja joskus tuli sellaisia matalan verenpaineen kohtauksia levossa, jolloin kuulin korvissa humputusta, joka ei mennyt sydämen tahtiin, mutta joka "kuulosti" samalta. Syke saattoi sykkiä silloin laiskasti ja saattoi laskea alle 40. Joskus säyngystä ylös noustessa huimasi hieman. Nuorempana myös maailma saattoi mennä mustaksi.

Lääkärissä puhuin usein asiasta ja asiaa tutkittiinkin, mutta ongelmaa ei löytynyt sydämestä. Eräs lääkäri suositteli salmiakin syömistä silloin tällöin. Yritin korjata matalaa verenpainetta syömällä enemmän suolakkaa, mutta se ei ratkaissut ongelmaa.

Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja minulla on kova kunto. Huomasin jossain vaiheessa, että en nauti hiilihydraatteja riittävästi kestävyysurheilijaksi. Lisäsin hiilihydraatteja ravinnossa ja sen jälkeen ei ole ollut matalan verenpaineen aiheuttamia kohtauksia. Yläpaine on nyt pysynyt normaalisti 113. Minulle oli siis hiilihydraattien lisääminen ravinnossa sopiva ratkaisu. Kaikille ei varmaan toimi, mutta liikuntaa aktiivisesti harrastajille voi olla yksi ratkaisu.

5

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokeriverenpaine
    • ravintoailmantrendejä

      karppaajien parissa tavattuja ongelmia... verenpaineheittelyt ja huomattavat laskut, pyörtyilyt, uupumus, väsymys, elämänlaadun lasku, luovuuden heikkeneminen, yleinen virkeyden heikentyminen jne. Sitten kun lisätään hiilareita, niin kas kummaa, kun ikävät oireet katoaa. Tietenkin karpit vastaa tähän, että "eimulvaakoskaaoomitäätollasta... määoonvirkeempijavahvempikukoskaan... rawrrrrr!" Mutta kilinpaskat, karppaaminen on haitallista. Se on uskonto, joka perustuu uskomuksiin sekä hurmokseen.

    • eiongelmiamullla

      Mulla on aina ollut alhainen verenpaine.

      Lopetin tupakoinnin ja se laski entisestään.

      Aloitin VHH ruokavalion, mutta se ei ole laskenut verenpainettani.

      Sokerit nostavat verenpainetta, mutta niitä pitää syödä paljon eli sen verran, mitä lihava ja sairas suomalainen nyt syö.

      VHH (vähähiilihydraattinen ruokavalio, jota myös karppaukseksi kutsutaan) on yli 200 vuotta vanha ruokavalio, jolla saa verensokerin hallintaan, ihminen laihtuu ja yleensä pääsee eroon myös elitapasairauksien oireiden hoitoon käytetyistä "turhista" lääkkeistä (kolesteroli, verenpaine, närästys, nesteenpoisto, II-tyypin diabeteslääkkeet jne...). Media ja virallinen taho sekä heidän edustajansa (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) virheellisesti väittävät, että VHH olisi rasva- ja/tai proteiinidieetti, jossa syödään liikaa rasvaa ja/tai proteiinia, vaikka näin ei ole.

      Miksi?

      VHH:ssa syödään ihan virallisen suosituksen mukaan rasvoja ja proteiinia, joka keskivertonaisella on lähes 100 grammaa rasvoja ja proteiinia päivässä. Kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja syödään 500-1000 grammaa päivässä. Ruokavaliosta jätetään pois paljon hiilihydraattia ja/tai tärkkelystä sisältävät elintarvikkeet eli sokerit, viljat, riisit ja peruna.

      Näinollen verensokeri pysyy tasaisena. Herkkujakin voi syödä kerran pari viikossa. Joten elämä on ruokavalion suhteen todella nautinnollista, eikä mistään tarvitse luopua.

      Kirjastossa on lukuisia kirjoja, joista voi katsoa ruokaohjeita sekä myös internet on täynnä ruokaohjeita, joilla saat ravitsevaa ja maukasta ruokaa.

      Vähähiilihydraattinen ruokavalio normalisoi nopeasti 2-tyypin diabeteksen nostamat sokeriarvot.


      Minä tulen ihan hyvin toimeen matalan verenpaineeni kanssa. Liikun hitaasti, kunnes verenpaine tasaantuu.

    • Ovas

      Olen sairastanut matalaa verenpainetta vuosia mutta nyt marraskuusta tähän päivään olen ollut tosi sairas paineeni on aamuyöstä 60-70/40-50 ja syke yli 100:n.Olen pyörtynyt kotona,pyöräillessä sekä hiihtäessä useita kertoja.Olen käynyt useilla enrotrikonneilla.Syön lääkkeitä Effortil,Florinef,Kaleroid ja Hydrokortisonia.Lisäksi käytän tukisukkia(kireitä) juon nestettä paljon.Näistä huolimatta vaiva jatkuu.Eräs lääkäri totesi,että sinulla on vahva sydän kun kaiken kestää.Toinen lääkäri sanoi,ettei vaivaan ole muita parannuskeinoja.
      Aamulla en jaksa olla pystyssä ja on paha olo sekä nostan jalat ylös. Olen ollut kova liikkumaan mutta sekin laskee verenpainetta.
      En tiedä mihin tämä lopulta johtaa.

    • plmb2016

      EKG? Onko tehty rasitus-EKG?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe