Mikä minun selkää vaivaa?! Kiitos jos joku tietää!

Löhöilijä

Olen nainen 37v ja minulla on nyt noin kuukauden ajan selkä, tarkemmin ristiselkä ja siitä alaspäin vaivannut.

Kaikki alkoi noin kuukausi sitten. Olin kesämökillä pitkän jakson (kaksi ja puoli kuukautta) Siellä tuli tehtyä paljon sellaista mitä kaupungissa kotona ei. Lattianlakaisua, vedenkantoa, ruokakassin ylösnostamista lattialuukusta, mökin siivoamista, kaikenlaista jynssäämistä ym.

Eräs aamu heräsin ja nousin sängystä. Pian nousemiseen jälkeen aloin tuntea selän jäykistyvän ja oli tosi vaikea liikkua. Selän alaosaan alkoi vihloa kaikki liikkeet. Minulla on joskus kymmenen vuotta sitten ollut kaksi kertaa noidannuoli ja tämä tuntui vähän samalle, mutta lievemmin. Ne noitikset ennen tulivat väärästä nostoliikkeestä ja kipu vei jalat alta ja kestivätkin sitten vain jonkun pari päivää. Tämä uusi tuntemus nyt tuli siis ikäänkuin "yön aikana" ja tuntui heti sängystä noustua. Alaselkä siis jäykistyi ja kipeytyi. Otin burana 800mg kerran pari päivässä ja pahin kesti 3-4 pv ja sitten helpotti. Tosin tuona aikana tapahtui vielä niin, että kun pahin oli helpottanut ja makoilin sängyllä selällään ja siitä nopeasti ponkaisin ylös niin tuli hirveä, viiltävä kivunleimahdus alaselkään aivan kuin jotain olisi revennyt. Mutta se meni nopeasti pois ja luulin jo että koko vaiva meni pois. Noin viikko meni normaalisti, kunnes taas yksi päivä aloin tuntea lievästi alaselkään hiipivät jäykkyyden ja lievän kivun. Seuraavana aamuna vaiva oli sitten "taas päällä" ei tosin niin pahana, samat oireet lievempänä. Ja vaihdellen voimakkuudeltaan jatkuneet nyt jo yli kuukauden, tosin mennyt parempaan päin eli tällä hetkellä ( olen taas kotona kaupungissa ja täällä ei tule rasitettua selkää niin paljon kuin mökillä) alaselkä jonkinverran jäykkä, lievää vihlomista tietyissä asennoissa eli kumartuessa, selällään maatessa, jotain nostaessa, mahallaan nukkuessa aamuyöstä ristiselkä alkaa särkeä ja pitää kääntyä kyljelleen. Parina päivänä kun makasin selällään särki alaselkää ja jaloissa tuntui tilkkuilua ja pistelyä, puutumista. Myös kädet puutuivat sinä päivänä. Nyt ei enää puuduta, vain jäykkyyttä ja lievää vihlomista. En ota enää särkylääkettä. Selkä tuntuu paremmalle varovaisen liikunnan tai kotitöissä liikehtimisen jälkeen, ja rasituksen jälkeen kun menee istumaan tai makoilemaan saattaa särkeä jonkin aikaa mutta menee sitten ohi. Vaiva tuntuu lieventyneen mutta jääneen päälle. Olen miettinyt syitä ja itse yhdistäisin vaivan alkaneen mökin sängystä (laverisänky jossa hyvin ohut, kova vaahtomuovipatja) ja toinen mökin sänky jossa taas vanha Askon bonnel-joustinpatja loppuun kulutettu jouset painaa kylkeen ja patja painuu kuopalle. Nukuin vuorotellen kummassakin. Ja sitten mietin että kaupungissa olin vähällä liikunnalla ja mökillä aloin kylmiltään "rehkimään". Ei tule oikein muuta mieleen. Kuulostaako teidän mielestä mille? Voiko noidannuoli lievin oirein kestää yli kuukauden? Vai menikö välilevy siinä sängyltä ponkaisussa? Anteeksi jos kyselen tyhmiä mutta olen näissä selkävaivoissa tosi tietämätön kun ei ole elämän aikana ollut kuin ne pari lyhyttä noitista. Huomenna aion tilata ajan lääkäriin ja menen puhumaan tästä asiasta ja tutkimuksiin. Minulla on ylipainoa melkein 30kg ja paha tapa löhöillä sängyllä pitkin päivää läppäri sylissä puolimakuultaan tyynyt selän takana ja siinä ryhti aina pikkuhiljaa luisuu tosi huonoksi. Tämä löhöily ei varmaan ole selälle hyväksi, sitä on jatkunut jo melkein vuoden, että pidän sänkyä "konttorina" jossa lojun pitkin päivää. Sänky on viisi vuotta vanha jenkkisänky, sen puoli patjasta painunut kuopalle jossa "sittaan" päivät. Siksi koska asunto pieni ja minull ei ole mitään oikeaa työtuolia tai pöytää. Liikuntaa ei tule juuri harrastettua, myös lihakset on varmasti tosi huonot, ryhti on huono, selkä notkolla ja vatsa "roikkuu". Nyt olen yrittänyt käyttää sitä sängyn kovempaa puolta ja istua siinä vähemmän, pienet venytykset tuntuu aika hyvälle, mutta lihakset ei juuri veny kun ovat aivan jumissa. Olipa pitkä selostus mutta en osannut lyhyesti kertoa. Kaipaisin asiallisia vastauksia, kiitos!

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samankokenut

      Kyllähän tuo tikkuilu viitta siihen, että siellä joku painaa hermoa (pullistuma). Kannattaa varmaan lääkärissä käydä jos vaiva jatkuu.

    • Kipuilija

      Vaikuttaisi siltä, että olet saanut si-nivelesi tai ristinivelesi reistailemaan. Nostelit siellä mökillä kaikenlaista, kiertyneessä asennossa, yhdellä kädellä. Yhtäkkinen voimakas fyysisen kuormituksen nosto sai selkäsi ja lantiosi pikkulihakset jumiin. Oli ilmeisesti pieni vaurioituminen lähellä ja kroppasi puolustautui näin, että yritti laittaa ylikuormittuneet paikat liikkumattomiksi. Että estäisi vakavammat vauriot. Joku sinne jäi jumiin vaikka lihaksistosi mukautuukin uuteen tilanteeseen ja vaiva lievenee. Kannattaa mennä HYVÄLLE kiropraktikolle, naprapaatille tai omt-fysioterapeutille. Ihan kauheasti (toki vähän, verenkiertoa ja aineenvaihduntaa vilkastuttaaksesi) ei kannata jumpata ja venytellä, vaikka ne nyt alussa tuntuisivat lievittävän vaivaa. Olosuhteet pitää kropassa ensin olla sellaiset, että ahkerasti jumppaamisesta on jotain hyötyä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe