Minulla on fiskarimallinen lasikuituvene, jossa on sisäläitamoottori, Vetuksen kaksisylinterin pikku dieselmoottori. Siinä on lämmönvaihdin, eli moottorissa on pakkasneste, mutta vesipumpussa, letkuissa, vaihtimessa ja pakoputkessa makaa tietenkin merivettä. Jos tulee kylmiä öitä, jossain voi siis jäätyä.
Onko jollain vuosikymmenten kokemusta siitä, minkä perusteella pitää arvioida tuo jäätymisen vaara ja voiko sitä jollain konstilla lieventää? Tarkoitan nyt sellaista, että millä veden ja ilman lämpötiloilla alkaa olla jäätymisvaara? Jos nyt esim. yöllä tulee muutama miinusaste muutaman tunnin ja meriveden lämpötila on jotain 10 ehkä, niin onko vaara olemassa?
Ja auttaako esim. jos meriveden ottoputken hanan sulkee ennen kuin sammuttaa moottorin, jotta ainakin osa vedestä puhaltuu ulos eikä tule uutta sisään. Mutta jonnekin kyllä jää vettä, minne se vesi jää, ja onko tempusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä?
Viime syksynä kun tuli pakkasöitä kävin muutaman kerran käyttämässä moottoria myöhään illalla ja laitoin vanhan peiton moottorin kuomun päälle. Ei mitään tapahtunut, mutta hiukan ikävää jos koko ajan joutuu pelkäämään jäätymistä.
Jäätymisen pelko
17
110
Vastaukset
- NäinMitannut
Laita tarkka lämpömittari moottorisi viereen alimpaan kohtaan ja seuraa siitä kuinka alas lämpötila laskee ja missä ajassa niin pystyt arvioimaan melko tarkasti kuinka lähelle nollaa moottorin ja merivesisysteemin lämpötila laskee.
Lisäksi voit laittaa jonkin pienen avonaisen muovipurkin moottorisi viereen alimpaan kohtaan ja tähän purkkiin merestä vettä n.½ dl ja jos vesi on jäätynyt niin silloin tietysti lämpötila on ollut 0 asteen alapuolella, mutta moottorin suurempi massa ei ehkä ole vielä ehtinyt jäähtyä alle 0 asteeseen ja ei liene vielä jäässä?
Näin jos pystyt pari kertaakin päivässä seuraamaan näitä "mittareita" voi melko tarkasti arvioida missä ulkoilman lämpötiloissa ja ajassa merivesisysteemin jäätymisvaara on jo hyvin lähellä.
Olen tehnyt itse tällä tavoin vuosikymmeniä ja ei ole vielä koskaan ollut ongelmia jäätymisestä. - Beellaa
Vuosien kokemuksella sellainen tilanne tuntuu mahdottomalta, että vesi on 10 ja tulee pakkanen. Ilmakaan ei jäähdy pakkaselle, jos merivesi on 10. Pakkasta voi silloin olla jo 10 metrin korkeudessa, mutta ei veden pinnassa.
Mulla on perähytillinen lasikuituvene, jossa moottori on etukannen takaosassa, kannen alla. Kun vene on vesillä, mitään ei mene rikki, jos yöllä on -6, jos pakkasta on vielä päivällä, toisena yönä voi jotain jo särkyä. Olen laittanut T-haaran merivesi suodattimen imuyhteeseen, siinä on kuulaventtiili, josta menee letku veneen pohjalle, laitan nestekanisterin pohjalle, merivesihana kiinni, letkuhanan avaamalla imen laihaa nestettä kanisterista järjestelmään myöhäis syksylläkin, ei tarvi yhtämittaa ravata paatilla- hyvähyvä
Eli glykolit vesistöön!!
- Voinäitäsaivastelijoita
Saivartelijalle: Tupakan natsat meressä on pahempi kuin parilitraa -8 kestävää nestettä n. pariltakymmeneltä syysveneilijältä
... ja maailma pelastuu - viinaa-koneeseen
Mitäs jos tuollaisessa tilanteessa käyttäisi tuulilasin pakkasnestettä, glykolin sijaan. Ei niin paha ympäristömyrkky. Aika laimealla seoksella pärjäisi pikkupakkasilla.
- Glygoli
viinaa-koneeseen kirjoitti:
Mitäs jos tuollaisessa tilanteessa käyttäisi tuulilasin pakkasnestettä, glykolin sijaan. Ei niin paha ympäristömyrkky. Aika laimealla seoksella pärjäisi pikkupakkasilla.
Pissapojan neste kuivattaa kumitiivisteet vesipumpussa.
- Jollasbåt
Voinäitäsaivastelijoita kirjoitti:
Saivartelijalle: Tupakan natsat meressä on pahempi kuin parilitraa -8 kestävää nestettä n. pariltakymmeneltä syysveneilijältä
... ja maailma pelastuuPropyleeniglykoli eli elintarvikeglykoli on myös vaihtoehto. Se ei ole yhtä myrkyllistä kuin vihreä/sininen etyleeniglykoli, jota ei tarvitse nauttia kuin puoli desiä niin munuaiset sanoo ihmiselläkin poks.
- VesiOnLämmintä
Mitä, jos laittaisit sen lämpömittarin kuitenkin ylimpään kohtaan.
Kun ilma on pakkasella, meri on lämpimämpi kuin ilma.
Merivesi jäätyy muistaakseni -1C suolan ja epäpuhtauksien takia, pintaveden lämpötila on pitkään 4C vaiheilla ennen kuin jäätyminen alkaa. Eristä moottori mahdollisimman hyvin ilmasta eli eristettä päälle. Pohjan kautta mikään ei jäädy ennen kuin maa on jäässä.
Monissa koneissa on hanat, joista lämmönvaihtimen ja pumpun voi tyhjentää. Jos ei ole, laita. Sitten saat ainakin ne kohdat paremmin turvattua. - raunoks
Asenna moottorin merivesiletkuun merivesisuodatin. Ajon jälkeen sulje pohjahana, avaa suodattimen kansi. Käynnistä moottori ja kaada suodattimeen 1-2 laimeaa pakkasnesteseosta. Seuraavalla kerralla avaa pohjahana ja anna mennä. Pieni määrä akkasnestettä menee mereen, se on totta.
- Huikkaa
Propyleeni glygoli lienee vähemmin haitallista ympäristölle.
- Chemistä
Glyseroli ajaa saman asian eikä ole myrkyllistä.
- VetusM2D
Kiitos kaikille vastaajille! Joitain noista konsteista olen käyttänyt, kuten tuo testipurkin pitämistä veneen pohjalla. Olen miettinyt tuota tyhjennyshanan asentamistakin, mutta ei ole tullut tehtyä. Pakkasnesteen imukin olis hyvä, mutta hyvä olisi, jos vois johtaa sen kanisteriin eikä pakoputkeen. Täytyy varmaan vähän tutkailla miten letkut menee. Nyt onkin aikamoinen pakkasyö tulossa, ja veneen nosto on vasta perjantaina. Taidan turvautua tuohon vanhaan hätäkonstiin nyt, että menen keskiyöllä käyttämään moottoria jonkun aikaa ja laitan peiton päälle. Sitten aikaisin aamulla taas... En tähän hätään nyt muuta keksi enkä ehdi. Pakkasyöt yllätti, höh!
- VetusM2D
Glyseroli? Mistähän sitä saa? Täytyy huomenna tutkailla.
- VetusM2D
Katsoin että glyserolia saisi apteekista. Mitähän se tekee vesipumpun siipirattaalle ja laakerille? Eihän sitä toki kauan pyöritetä, mutta olis hyvä tietää. Glyseroli on jotain öljymäistä alkoholia, joten luulis, ettei se vahingoita vesipumppua lyhyessä ajassa.
- NäinMitannut
Olen käyttänyt glyserolia n.25 vuotta talvisin vesipumpun siipipyörän säilytykseen ja vanhin pyörä on n.17 vuotta ollut käytössä eikä ole mitään vikaa ilmennyt missään. Perkins myös suosittelee glyserolia tällaiseen käyttöön
- Sunmar
Jos on maasähköä käytössä, voi moottoritilaan laittaa pienen pakkasvahti lämpöpatterin, joka pitää moottoritilan plussan puolella. Myös auton sisätilan lämmittimiä voi käyttää. Muistaa vain suojaetäisyydet.
- mittarikalle
Läpötilamittauksia: Ulkona 3km satamasta yöllä -8, satamassa yön minimi -3, veneen sisällä minimi -1, moottori 6, veden pinta 5, veneen köli 7. Nämä siis mitattu lasikuitufiskarista jossa äänieristetty konekoppa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 231635
Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha161479Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631378Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.321350Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?491304Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne151238Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se81136Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot641116Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351104Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61092