Tyttö haluaa muuttaa

Neuvoja_muuttoon

Hei, kuinka toimia? äidillä yksinhuoltajuus - koska asuin lyhyen ajanjakson ulkomailla töiden takia.Olen asunut suomessa taas 3 vuotta.Tytär täyttää 12 pian ja haluaa nyt itse, omasta tahdosta muuttaa minun luo.Äiti ei suostu.Voinko viedä asiaa lastenvalvojalle?

93

3294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitarvitalastenvalvojaa

      lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin
      ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei tarvita, vaikka äiti olisi huoltaja, viranomaiset kun eivät päätä, viranomaisilla ei ole oikeutta ottaa kantaa lapsia koskeviin mahdollisiin sopimuksiin, ovat lähtökohtaisesti vanhempien välisiä keskinäisiä sopimuksia, jotka tuomioistuin tai lasten-valvoja ainoastaan vahvistuttaa.. mikäli tulee ongelmia lapsi voi myös hakea tuomioistuimesta päätöstä asumisestaan isällään, jolloin isästä tulee lapsen lähivanhempi.

      • ajatuksiaehdotuksia

        Höpö höpö... 12-vuotias ei voi vielä mitään muuttoilmoituksia tehdä.

        12-vuotiasta kuunnellaan esimerkiksi oikeudessa ja sosiaaliviranomaisten toimesta, jos lähivanhemmuudelle haetaan muutosta. Eli lapsen toive otetaan tuossa iässä huomioon. Aikuiset kuitenkin tekevät päätöksen siitä, missä lapsi asuu.

        Tärkeintä on selvittää syyt tytön muuttohaluun. Onko murkkuikä iskenyt ja riitoja äidin kanssa? Onko isän luona lepsummat säännöt? Onko isän lähellä joku kiva poika?;) Vai onko äidin luona todellisia ongelmia, esim päihteitä tai vaikka äiti hyvin paljon poissa kotoota? Ratkaisu löytyy siis niistä syistä, miksi lapsi haluaa muuttaa.

        Yleensä lapsi ei halua muuttaa lähivanhempansa luota, koska on hänen kanssa tottunut kasvamaan. Siis vaikka lapsella olisi hyvä suhde myös etävanhempaan, niin kotia harvoin halutaan vaihtaa. Siksi syyt on selvitettävä, ettei ole vain murkkuiän keplottelua. Siihen ei kummankaan vanhemman ole rakentavaa lähteä mukaan. Mutta jos lapsella vilpittömästi olisi paremmat olot etän luona, niin sitten toki.

        Olisiko viikko/viikko toimiva ja mahdollinen ratkaisu teillä? Jos on välimatkaa liikaa, niin voiko toinen vanhemmista muuttaa vähän lähemmäs?


      • Höpöhöpötaas
        ajatuksiaehdotuksia kirjoitti:

        Höpö höpö... 12-vuotias ei voi vielä mitään muuttoilmoituksia tehdä.

        12-vuotiasta kuunnellaan esimerkiksi oikeudessa ja sosiaaliviranomaisten toimesta, jos lähivanhemmuudelle haetaan muutosta. Eli lapsen toive otetaan tuossa iässä huomioon. Aikuiset kuitenkin tekevät päätöksen siitä, missä lapsi asuu.

        Tärkeintä on selvittää syyt tytön muuttohaluun. Onko murkkuikä iskenyt ja riitoja äidin kanssa? Onko isän luona lepsummat säännöt? Onko isän lähellä joku kiva poika?;) Vai onko äidin luona todellisia ongelmia, esim päihteitä tai vaikka äiti hyvin paljon poissa kotoota? Ratkaisu löytyy siis niistä syistä, miksi lapsi haluaa muuttaa.

        Yleensä lapsi ei halua muuttaa lähivanhempansa luota, koska on hänen kanssa tottunut kasvamaan. Siis vaikka lapsella olisi hyvä suhde myös etävanhempaan, niin kotia harvoin halutaan vaihtaa. Siksi syyt on selvitettävä, ettei ole vain murkkuiän keplottelua. Siihen ei kummankaan vanhemman ole rakentavaa lähteä mukaan. Mutta jos lapsella vilpittömästi olisi paremmat olot etän luona, niin sitten toki.

        Olisiko viikko/viikko toimiva ja mahdollinen ratkaisu teillä? Jos on välimatkaa liikaa, niin voiko toinen vanhemmista muuttaa vähän lähemmäs?

        lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei tarvita.

        12-vuotiasta ei kuunnella esimerkiksi oikeudessa ja sosiaaliviranomaisten toimesta; sosiaaliviranomaisten valehdellessa tuomioistuimessa yhdessä
        äidin kanssa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot erityisesti lapsen asu misesta osittain myös isällään, mistä lastenvalvojalla oikeasti yhdessä so vittu eli yhteishuolto ja tapaamiset ja erityisesti mitä sosiaaliviranomai-set ovat "selvityksessään" äidille oma-aloitteisesti lapsen edun mukaise-na lausuneet ja suosittaneet eli yhteishuolto ja laajat tapaamisoikeudet ennenkuin käänsivät takkinsa lapsia vastaan sairaudessaan..
        niistä syistä, miksi lapsi haluaa muuttaa.

        Keplottelusta on ihan turha puhua äidin ja viranomaisten manipuloidessa,
        uhkaillessa, vieraannuttaessa, pelotellessa lapsia tarkoitushakuisesti pois
        isästään sairaalla menettelyllään saadakseen lapsen suhteen katkeamaan
        omaan isäänsä..sairasta porukkaa ns "sosiaaliviranomaiset"..


    • etäisä

      Äiti ilmoitti että tytär ei muuta - koska hänellä jää tuolloin elatusmaksu, yh-lisä ja elatusmaksu saamatta. Tytär haluaa edelleen muuttaa..

      Kun juttelin tyttären kanssa hän sanoi että ainut asia mitä hän toivoo on että hänellä olisi turvallinen olla.. että joku aikuinen olisi kotona hänen kanssaan, eikä tarvitsis olla kotona pitkiä aikoja yksin.. tai syödä purkkihernekeittoa 3 päivää putkeen. Kyselin miksi hänellä on tällainen tunne.. Äiti on ollut pidempiä aikoja menossa (viikko lapissa, viikko ulkomailla jne.), rahaa ei ole jätetty ruokaan ja kaapissa ollut vain säilyketölkkejä. Minun luona ollessaan hänellä on turvallinen olo, teemme peruskotiruokaa yhdessä.. ja hänen ei ole ikinä tarvinnut olla yksin. Läksyt teemme yhdessä (jos hän tarvitsee apua). Minun luona on ihan normaalia kotielämää - ilman mitään sirkushuveja.

      Juttelin lastenvalvojan kanssa - hän kertoi että jos äiti ei suostu muuttoon, ainut keino on viedä asia kärjäille ja tuolloin molemman kaupungin sosiaalitoimi tulee mukaan kuvioon, selvittämään olosuhteet ym. Prosessi on pitkä.

      Onko kenelläkään kokemusta?
      Mitkä ovat etäisän todelliset mahdollisuudet tällaisessa?

      • peiojeoir

        Koska lapsi on jo 12, niin varsin hyvät mahdollisuudet JOS lapsi on rehellinen. Monesti tuon ikäisillä on myös sitä draaman hakua, asioiden valehtelua huomion toivossa yms. (Itsekin valehtelin 13 vuotiaana että olin raskaana ja tein abortin, vaikka niin ei tapahtunut... Ihan terve ja normaali aikuinen minusta kuitenkin kasvoi.) Eli jäitä hattuun, selvitä ilman riitoja todellinen tilanne yms.

        Edelleen, miksi vuoroviikot eivät ole teillä sopiva ratkaisu? Jäisi äidille aikaa reissata, mutta se lapselle lähin vanhempi, tuttu koulu yms pysyy osana elämää.


    • toiminäin

      Lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei tarvita.

      Mikäli äiti riitauttaa asian voi lapsi haastaa äidin oikeuteen ja vaatia itsensä
      asumisen määräämistä isälleen..

    • kyselty

      Lapsi ei voi itse mitään muuttoilmoitusta tehdä.

      12-v. rajan ylittyessä lasta ei viranomaisten avulla enää palauteta lähivanhempansa luo. Eli tarkoittaa sitä, että jos lapsi haluaa olla isällänsä, niin sosiaaliviranomaiset eivät poliisin avustuksella vie lasta äitinsä luo. Eli pakkokeinoja ei käytetä. Näin minulle sanoi lastenvalvoja, kun kyselin tuosta 12-v iästä. Se on sitten eri asia, miten osoitteen saa muutettua........ Jos toinen on vaan elareiden yms perään.

      • Lastenvalvojaeitiedämitä

        ja osoitteen saa muutettua maistraatissa 12 vuotta täytettyään..
        Lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei
        tarvita.

        Mikäli äiti riitauttaa asian voi lapsi haastaa äidin oikeuteen ja vaatia itsensä asumisen määräämistä isälleen..


      • enuskosinua
        Lastenvalvojaeitiedämitä kirjoitti:

        ja osoitteen saa muutettua maistraatissa 12 vuotta täytettyään..
        Lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei
        tarvita.

        Mikäli äiti riitauttaa asian voi lapsi haastaa äidin oikeuteen ja vaatia itsensä asumisen määräämistä isälleen..

        Laita linkki tuosta.


      • enkämäsua
        enuskosinua kirjoitti:

        Laita linkki tuosta.

        Laita itse linkkisi..


      • muutenenusko
        enkämäsua kirjoitti:

        Laita itse linkkisi..

        En ole väittänyt mitään, joten ei ole minulla mitään linkkejä. Laita sinä linkki tuosta : "Lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei

        tarvita."


      • siistyhmyytesi
        muutenenusko kirjoitti:

        En ole väittänyt mitään, joten ei ole minulla mitään linkkejä. Laita sinä linkki tuosta : "Lapsi voi 12- vuotta täytettyään tehdä itse muuttoilmoituksen maistraattiin ja muuttaa isälleen; äidin ja viranomaisten lupia ei

        tarvita."

        paljastit ja olet väärässä; tyypillinen yhruikku siis..


      • eitaidalöytyälinkkiä
        siistyhmyytesi kirjoitti:

        paljastit ja olet väärässä; tyypillinen yhruikku siis..

        Sillä olenko mielestäsi tyhmä ei ole kenellekään väliä. Laita linkki, tai valehtelet kaikkien mielestä.


      • eipätaidakunetlöytänyt
        eitaidalöytyälinkkiä kirjoitti:

        Sillä olenko mielestäsi tyhmä ei ole kenellekään väliä. Laita linkki, tai valehtelet kaikkien mielestä.

        sitä linkkiä, paljastit ja olet väärässä; tyypillinen yhruikku siis..sillä
        oletko tyhmä on väliä. Laita linkki, tai valehtelet kaikkien paitsi Rai-
        sion kaupungin sosiaaliviranomaisten/ lastenvalvojan mielestä.


      • ihanvaanlaitalinkki
        eipätaidakunetlöytänyt kirjoitti:

        sitä linkkiä, paljastit ja olet väärässä; tyypillinen yhruikku siis..sillä
        oletko tyhmä on väliä. Laita linkki, tai valehtelet kaikkien paitsi Rai-
        sion kaupungin sosiaaliviranomaisten/ lastenvalvojan mielestä.

        Miksi minun pitää löytää sinun linkit? Laita linkki siitä, että 12 vuotias voi tehdä itse muuttoilmoituksen ja se muka otetaan tosissaan. Ei ole paljon vaadittu että todistat väitteesi.

        Minkä linkin sinä haluat minun löytävän. En minä ole väittänyt mitään. Ja miksi höpötät raision kaupungista. Minä en asu raisiossa, eikä se liity aloitukseen mitenkään?


      • niinpänii
        ihanvaanlaitalinkki kirjoitti:

        Miksi minun pitää löytää sinun linkit? Laita linkki siitä, että 12 vuotias voi tehdä itse muuttoilmoituksen ja se muka otetaan tosissaan. Ei ole paljon vaadittu että todistat väitteesi.

        Minkä linkin sinä haluat minun löytävän. En minä ole väittänyt mitään. Ja miksi höpötät raision kaupungista. Minä en asu raisiossa, eikä se liity aloitukseen mitenkään?

        laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä niinkuin sinä olet vaatinut omia linkkejäsi minulta näkyviin.
        Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän..niinpä niin miksi hö-
        pötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron jäl-
        keen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..


      • taidatvalehdella
        niinpänii kirjoitti:

        laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä niinkuin sinä olet vaatinut omia linkkejäsi minulta näkyviin.
        Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän..niinpä niin miksi hö-
        pötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron jäl-
        keen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..

        laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä niinkuin sinä olet vaatinut omia linkkejäsi minulta näkyviin.

        Vai et vaatinut. No miksi sitten kirjoitit noin
        "Laita linkki, tai valehtelet kaikkien paitsi Rai
        sion kaupungin sosiaaliviranomaisten/ lastenvalvojan mielestä." Eli vaadit kylläkin....

        Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän.

        Mikä linkki? Laita sinä se missä väitetään että 12 vuotias voi tehdä oikeudellisesti pätevän muuttoilmoituksen. Jos et nyt laita, niin se on selkeä viesti siitä että valehtelet.


        niinpä niin miksi hö-

        pötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron jäl-

        keen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan.

        Niinhän sinä väität. Ei kiinnosta paskan vertaa sun höpötykset.


      • taidatitsevalehdella
        taidatvalehdella kirjoitti:

        laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä niinkuin sinä olet vaatinut omia linkkejäsi minulta näkyviin.

        Vai et vaatinut. No miksi sitten kirjoitit noin
        "Laita linkki, tai valehtelet kaikkien paitsi Rai
        sion kaupungin sosiaaliviranomaisten/ lastenvalvojan mielestä." Eli vaadit kylläkin....

        Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän.

        Mikä linkki? Laita sinä se missä väitetään että 12 vuotias voi tehdä oikeudellisesti pätevän muuttoilmoituksen. Jos et nyt laita, niin se on selkeä viesti siitä että valehtelet.


        niinpä niin miksi hö-

        pötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron jäl-

        keen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan.

        Niinhän sinä väität. Ei kiinnosta paskan vertaa sun höpötykset.

        Itse olet vaatinut minulta linkkejäsi. Laitappa nyt se oma linkkisi minkä haluat löytyvän. Laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä, niinkuin sinä olet vaatinut minulta omia linkke-jäsi näkyviin. Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän..niinpä niin miksi höpötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistui- messa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron
        jälkeen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..
        Niinhän sinä väität. Ei kiinnosta paskan vertaa sun höpötykset.


      • okeivalehtelitsitten
        taidatitsevalehdella kirjoitti:

        Itse olet vaatinut minulta linkkejäsi. Laitappa nyt se oma linkkisi minkä haluat löytyvän. Laita itse linkkisi; en ole vaatinut linkkejäsi, enkä ole vaatinut mitään linkkejä, niinkuin sinä olet vaatinut minulta omia linkke-jäsi näkyviin. Laitappa se oma linkkisi minkä haluat löytyvän..niinpä niin miksi höpötetään Raision kaupungista; koska valehtelevat tuomioistui- messa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta eron
        jälkeen myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..
        Niinhän sinä väität. Ei kiinnosta paskan vertaa sun höpötykset.

        Eli sinä et osaa todistaa, että 12-vuotias saa tehdä pätevän muuttoilmoituksen. Älä sitten muille väitä niin.


      • siisitsevalehtelit
        okeivalehtelitsitten kirjoitti:

        Eli sinä et osaa todistaa, että 12-vuotias saa tehdä pätevän muuttoilmoituksen. Älä sitten muille väitä niin.

        Eli sinä et osaa todistaa, että 12-vuotias ei saisi tehdä muuttoilmoitusta ja muuttaa OMALLE ISÄLLEEN. Älä sitten muille väitä niin.. ja yli 12- vuotiasta ei kukaan nouda oli sitten ilmoituksia tehty tai ei, koska lapsella onitse oi-keus päättää missä asuu; mikäli äiti ja viranomaiset eivät sitten ole mani- puloineet ja vieraannuttaneet lasta OMASTA ISÄSTÄÄN..


      • Mitä.häh
        siisitsevalehtelit kirjoitti:

        Eli sinä et osaa todistaa, että 12-vuotias ei saisi tehdä muuttoilmoitusta ja muuttaa OMALLE ISÄLLEEN. Älä sitten muille väitä niin.. ja yli 12- vuotiasta ei kukaan nouda oli sitten ilmoituksia tehty tai ei, koska lapsella onitse oi-keus päättää missä asuu; mikäli äiti ja viranomaiset eivät sitten ole mani- puloineet ja vieraannuttaneet lasta OMASTA ISÄSTÄÄN..

        No helvetti, laittakaa nyt molemmat vaikka jotain linkkiä väitteittenne tueksi, älkääkä kinastelko kuin 12-vuotiaat lapset.


      • okeimuuttakoonsitten
        siisitsevalehtelit kirjoitti:

        Eli sinä et osaa todistaa, että 12-vuotias ei saisi tehdä muuttoilmoitusta ja muuttaa OMALLE ISÄLLEEN. Älä sitten muille väitä niin.. ja yli 12- vuotiasta ei kukaan nouda oli sitten ilmoituksia tehty tai ei, koska lapsella onitse oi-keus päättää missä asuu; mikäli äiti ja viranomaiset eivät sitten ole mani- puloineet ja vieraannuttaneet lasta OMASTA ISÄSTÄÄN..

        Eli 12-vuotias saa muuttaa, vaikka naapurin pedofiilille asumaan, kun on kerta yli 12.


      • Eivoimuuttaa
        Mitä.häh kirjoitti:

        No helvetti, laittakaa nyt molemmat vaikka jotain linkkiä väitteittenne tueksi, älkääkä kinastelko kuin 12-vuotiaat lapset.

        Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?
        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta.
        http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/lastenvalvojilta-usein-kysyttya
        Tuolta raision siansaksa ukolta ei mitään asiaankuuluvaa linkkiä löydy.


      • väärintaas
        Eivoimuuttaa kirjoitti:

        Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?
        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta.
        http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/lastenvalvojilta-usein-kysyttya
        Tuolta raision siansaksa ukolta ei mitään asiaankuuluvaa linkkiä löydy.

        Lapsi voi 12 vuotta täytettyään päättää itsenäisesti kumman vanhempansa luona asuu; myös ilman lastensuojeluviranomaisten, lastenvalvojan, äidin manipulointia ja vieraannuttamista omasta
        isästään lapsen tahdon ja toiveen vastaisesti.

        KKO on ratkaisussaan 2004/118 todennut; ettei lapsi voi kieltäytyä tapaamisista vanhempaansa, perusteena toisen vanhemman/ äidin lapsen vieraannuttaminen ja manipulointi, lapsille määrätään laajat pakolliset tapaamiset isäänsä, kunnes lapsi 18 vuotta.

        Mainittakoon lapsen huoltoa, asumista/ tapaamisoikeutta ym koske
        vien asioiden olevan vanhempien välisiä ja keskinäisiä sopimuksia,
        jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan molempien vanhempi
        en pyynnöstä vahvistuttaa eli viranomaisella ei ole virkansa puolesta oikeutta ottaa kantaa mahdollisten sopimusten sisältöön. vanhemmat päättävät itsenäisesti lastensa asioista; tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa mahdollisen vanhempien tekemän sopimuk-
        sen. Todettakoon ettei tältä ns. yhruikulta ns. siansaksa ruikkuämmältä
        löydy mitään linkkiä asiassa.


      • lopeta_jankutus
        väärintaas kirjoitti:

        Lapsi voi 12 vuotta täytettyään päättää itsenäisesti kumman vanhempansa luona asuu; myös ilman lastensuojeluviranomaisten, lastenvalvojan, äidin manipulointia ja vieraannuttamista omasta
        isästään lapsen tahdon ja toiveen vastaisesti.

        KKO on ratkaisussaan 2004/118 todennut; ettei lapsi voi kieltäytyä tapaamisista vanhempaansa, perusteena toisen vanhemman/ äidin lapsen vieraannuttaminen ja manipulointi, lapsille määrätään laajat pakolliset tapaamiset isäänsä, kunnes lapsi 18 vuotta.

        Mainittakoon lapsen huoltoa, asumista/ tapaamisoikeutta ym koske
        vien asioiden olevan vanhempien välisiä ja keskinäisiä sopimuksia,
        jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan molempien vanhempi
        en pyynnöstä vahvistuttaa eli viranomaisella ei ole virkansa puolesta oikeutta ottaa kantaa mahdollisten sopimusten sisältöön. vanhemmat päättävät itsenäisesti lastensa asioista; tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa mahdollisen vanhempien tekemän sopimuk-
        sen. Todettakoon ettei tältä ns. yhruikulta ns. siansaksa ruikkuämmältä
        löydy mitään linkkiä asiassa.

        Sehän laittoi jo linkin. Missä sun linkkis on?


      • sossupaholainen
        lopeta_jankutus kirjoitti:

        Sehän laittoi jo linkin. Missä sun linkkis on?

        Maistraatin mukaan 15 vuotias voi tehdä itsenäisesti muuttoilmoituksen (jotkut maistraatit ilmeisesti lähettävät silloinkin huoltajille kyselyn asiasta, mutta laki antaa 15 vuotiaalle oikeuden tehdä muuttoilmoituksen itse). Linkkiä en löytänyt, mutta vastauksen saa soittamalla maistraattiin.
        Tuo, että tuomioistuin ei voisi päättä vanhempien tahdon vastaisesti lapsen asioista on aika jännä väite. Miksi oikeusistuimia sitten olisi, jos niillä ei olisipäätösvaltaa? Sinnehän mennään, kun vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen ja antavat oikeuden päättää. Lastenvalvoja taas voi kieltäytyä vahvistamasta vanhempien sopimusta, jos se on selvästi lapsen edeun vastainen. Sen toteaminen on vaikeaa, joten käytännössä harvemmin lastenvalvoja kieltäytyy. Neuvominen ja auttaminen sopimukseen pääsemiseksi taas kuuluu lastenvalvojan virkavelvollisuuksiin.


      • Taikauskonnoton
        Eivoimuuttaa kirjoitti:

        Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?
        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta.
        http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/lastenvalvojilta-usein-kysyttya
        Tuolta raision siansaksa ukolta ei mitään asiaankuuluvaa linkkiä löydy.

        "Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?

        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta."

        Lastenvalvojan vastaus ei ole mitenkään yksiselitteinen.
        Entä jos lapsi ei kieltäydy tapaamisista, vaan kieltäytyy asumasta senhetkisen lähivanhemman luona?
        Entä jollei vanhemmat pääse sopuun asiasta, niin onko ratkaiseva "ääni" lapsella vai äidillä? Jos jälkimmäinen, niin mihin perustuen? Pakkohan tästä on olla jotain lakipykäliä.


      • sossupaholainen
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        "Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?

        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta."

        Lastenvalvojan vastaus ei ole mitenkään yksiselitteinen.
        Entä jos lapsi ei kieltäydy tapaamisista, vaan kieltäytyy asumasta senhetkisen lähivanhemman luona?
        Entä jollei vanhemmat pääse sopuun asiasta, niin onko ratkaiseva "ääni" lapsella vai äidillä? Jos jälkimmäinen, niin mihin perustuen? Pakkohan tästä on olla jotain lakipykäliä.

        Kuten edellisessä vastauksessa kirjoitin, ratkaisevä ääni silloin kuin vanhemmat eivät pääse sopuun asiasta, on käräjäoikeudella (tai hovioikeudella, jos sinne asti mennään). Lasta kuullaan asiasta, mutta sen paremmin hän kuin vanhemmatkaan ei päätä, jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun.


      • Taikauskonnoton
        sossupaholainen kirjoitti:

        Kuten edellisessä vastauksessa kirjoitin, ratkaisevä ääni silloin kuin vanhemmat eivät pääse sopuun asiasta, on käräjäoikeudella (tai hovioikeudella, jos sinne asti mennään). Lasta kuullaan asiasta, mutta sen paremmin hän kuin vanhemmatkaan ei päätä, jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun.

        Ok. Asia selvä.

        Toinen vaihtoehto on sitten odottaa kolme vuotta, jotta lapsi saa itse päättää.


      • sossupaholainen
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        Ok. Asia selvä.

        Toinen vaihtoehto on sitten odottaa kolme vuotta, jotta lapsi saa itse päättää.

        Ei lapsi silloinkaan saa itse päättää, vaikka muuttoilmoitusen saa tehdä. Jos äiti vastustaa muuttoa, hän vie asian oikeuteen. Tietenkin lapsen mielipiteelle annnetaan suuri arvo, mutta kyllä oikeus voi alle 18-vuotiaan kohdalla päättää asumisesta miten haluaa. Joskus olen vähän ilkeästi sanonut, että se (vanhemmista) voittaa, jolla on parempi asianajaja.


      • eilolelinkkiänäkynyt
        lopeta_jankutus kirjoitti:

        Sehän laittoi jo linkin. Missä sun linkkis on?

        ainoastaan "lastenvalvojan" jankutus; todettakoon lapsen huoltoa, asumista/ tapaamisoikeutta ym koskevien asioiden/ sopimusten
        olevan ainoastaan vanhempien välisiä ja keskinäisiä sopimuksia,
        jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan molempien van-
        hempien pyynnöstä vahvistuttaa eli viranomaisella ei ole virkansa puolesta oikeutta ottaa kantaa mahdollisten sopimusten sisältöön. vanhemmat päättävät itsenäisesti lastensa asioista; tuomioistuin
        tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa mahdollisen vanhempien tekemän sopimuksen. Todettakoon ettei tältä ns. yhruikulta ns. sian
        saksa ruikkuämmältä löydy mitään linkkiä asiassa..


      • Lastenvalvojallaeiole
        sossupaholainen kirjoitti:

        Maistraatin mukaan 15 vuotias voi tehdä itsenäisesti muuttoilmoituksen (jotkut maistraatit ilmeisesti lähettävät silloinkin huoltajille kyselyn asiasta, mutta laki antaa 15 vuotiaalle oikeuden tehdä muuttoilmoituksen itse). Linkkiä en löytänyt, mutta vastauksen saa soittamalla maistraattiin.
        Tuo, että tuomioistuin ei voisi päättä vanhempien tahdon vastaisesti lapsen asioista on aika jännä väite. Miksi oikeusistuimia sitten olisi, jos niillä ei olisipäätösvaltaa? Sinnehän mennään, kun vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen ja antavat oikeuden päättää. Lastenvalvoja taas voi kieltäytyä vahvistamasta vanhempien sopimusta, jos se on selvästi lapsen edeun vastainen. Sen toteaminen on vaikeaa, joten käytännössä harvemmin lastenvalvoja kieltäytyy. Neuvominen ja auttaminen sopimukseen pääsemiseksi taas kuuluu lastenvalvojan virkavelvollisuuksiin.

        oikeutta jättää vahvistamatta ja oikeutta ottaa kantaa mahdollisiin lasta koskeviin sopimuksiin; koska ovat vanhempien välisiä ja keskinäisiä sopi muksia, jotka tuomioistuin tai lastenvalvoja ainoastaan vahvistuttaa, joten turhaan jauhat täällä sossupaholaisääliö. Niinpä niin miksi oikeus-istuimia sitten on, kun niillä ei ole oikeasti päätösvaltaa lapsia koskeviin asioihin kopioidessaan omaksi "päätöksekseen" sanasta sanaan Raision kaupungin valehtelun ja perättömän lausuman lapsen olosuhteista..täl-löin ei ole oikeus päättänyt siis yhtään mitään..ainoastaan siunannut
        Raision kaupungin lainvastaisen menettelyn asiassa..


      • oikeastisiisnäi
        sossupaholainen kirjoitti:

        Kuten edellisessä vastauksessa kirjoitin, ratkaisevä ääni silloin kuin vanhemmat eivät pääse sopuun asiasta, on käräjäoikeudella (tai hovioikeudella, jos sinne asti mennään). Lasta kuullaan asiasta, mutta sen paremmin hän kuin vanhemmatkaan ei päätä, jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopuun.

        Kuten edellisessä vastauksessa kirjoitin, ratkaisevä ääni silloin kuin vanhemmat eivät pääse sopuun asiasta, on sosiaalitoimen valehtelussa
        ja perättömässä lausumassa tuomioistuimessa lapsen olosuhteista.
        Lasta ei kuulla tuomioistuimessa asiassa; kuullaan ainoastaan sosiaali-
        toimen; lastenvalvojan, lastensuojelun valehtelua ja perätöntä lausu-
        maa tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, siitä mistä oikeasti ei ole
        sovittu, mitä oikeasti lapset, vanhemmat ja viranomaiset eivät ole lausuneet..


      • taiantaa
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        Ok. Asia selvä.

        Toinen vaihtoehto on sitten odottaa kolme vuotta, jotta lapsi saa itse päättää.

        "viranomaisille ja äidille" isän kädestä..


      • oikeastimitäyritätpeitel
        sossupaholainen kirjoitti:

        Ei lapsi silloinkaan saa itse päättää, vaikka muuttoilmoitusen saa tehdä. Jos äiti vastustaa muuttoa, hän vie asian oikeuteen. Tietenkin lapsen mielipiteelle annnetaan suuri arvo, mutta kyllä oikeus voi alle 18-vuotiaan kohdalla päättää asumisesta miten haluaa. Joskus olen vähän ilkeästi sanonut, että se (vanhemmista) voittaa, jolla on parempi asianajaja.

        se vanhemmista voittaa; jonka puolelle "viranomaiset" kääntyy valehdellessaan lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot tuomioistuimessa perättömässä lausumassaan, sairaudessaan tuomioistuimen kopioidessa "olosuhdeselvityksen" sanasta sanaan omaksi päätöksekseen, perus-teetta.


      • eipäsaletaväkivaltaiseks
        taiantaa kirjoitti:

        "viranomaisille ja äidille" isän kädestä..

        Sehän se laittoi sut alun perinkin ongelmiin.


      • itseppähän
        eipäsaletaväkivaltaiseks kirjoitti:

        Sehän se laittoi sut alun perinkin ongelmiin.

        "äiti ja viranomaiset" alkoivat itse väkivaltaiseksi valehdellessaan
        tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..ei mulla ole mitään ongelmia, lapsilla on kun eivät saa olla tekemisissä rakastamansa isänsä ja isovanhempiensa kanssa; "äidin ja viranomaisten" ongelmallisen sairauden vuoksi.. peräs-
        tä kuuluu..


      • taiantaa
        eipäsaletaväkivaltaiseks kirjoitti:

        Sehän se laittoi sut alun perinkin ongelmiin.

        "viranomaisille ja äidille" isän kädestä...


      • eöoiujaeroäijre
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        "Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?

        Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta."

        Lastenvalvojan vastaus ei ole mitenkään yksiselitteinen.
        Entä jos lapsi ei kieltäydy tapaamisista, vaan kieltäytyy asumasta senhetkisen lähivanhemman luona?
        Entä jollei vanhemmat pääse sopuun asiasta, niin onko ratkaiseva "ääni" lapsella vai äidillä? Jos jälkimmäinen, niin mihin perustuen? Pakkohan tästä on olla jotain lakipykäliä.

        Ratkaiseva ääni on lopulta käräjillä, jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen. Ei siis lapsen, äidin tai isän ääni ole ratkaisevaa yksinään, jos homma menee käräjille. Mutta niin kauan kun asia ei mene käräjille, lähivanhempi voi päättää lapsen asuvan hänen kanssaan, vaikka lapsi ja etävanhempi olisi asiasta eri mieltä.


      • Ratkaisevaäänikäräjillä
        eöoiujaeroäijre kirjoitti:

        Ratkaiseva ääni on lopulta käräjillä, jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen. Ei siis lapsen, äidin tai isän ääni ole ratkaisevaa yksinään, jos homma menee käräjille. Mutta niin kauan kun asia ei mene käräjille, lähivanhempi voi päättää lapsen asuvan hänen kanssaan, vaikka lapsi ja etävanhempi olisi asiasta eri mieltä.

        on sosiaaliviranonmaisten valehtelu ja perätön lausuma tuomio-istuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista asumisestaan osittain myös isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut ennenkuin äiti ja viranomaiset käänsivät takkinsa lapsia ja lapsen etua, oikeuksia, lain-säädäntöä ja vanhempien tasavertaista kohtelua vastaan "sairaudessaan"


      • Sossu_maksaa
        sossupaholainen kirjoitti:

        Ei lapsi silloinkaan saa itse päättää, vaikka muuttoilmoitusen saa tehdä. Jos äiti vastustaa muuttoa, hän vie asian oikeuteen. Tietenkin lapsen mielipiteelle annnetaan suuri arvo, mutta kyllä oikeus voi alle 18-vuotiaan kohdalla päättää asumisesta miten haluaa. Joskus olen vähän ilkeästi sanonut, että se (vanhemmista) voittaa, jolla on parempi asianajaja.

        Sossupaholainen kirjoitti: "Joskus olen vähän ilkeästi sanonut, että se (vanhemmista) voittaa, jolla on parempi asianajaja."
        Taikka se miten sossutantat tahtovat asian ilmaista. En ylläty että tiedät asian. Onhan se kiva teidän mielestä että rahaa tulee. Sehän se pääasia!


      • sossupaholainen
        Sossu_maksaa kirjoitti:

        Sossupaholainen kirjoitti: "Joskus olen vähän ilkeästi sanonut, että se (vanhemmista) voittaa, jolla on parempi asianajaja."
        Taikka se miten sossutantat tahtovat asian ilmaista. En ylläty että tiedät asian. Onhan se kiva teidän mielestä että rahaa tulee. Sehän se pääasia!

        Kenelle tulee rahaa? Ei ainakaan sossulle. Me saamme palkkamme, eikä se ole koulutukseen ja vastuuseen nähden kovin suuri.


      • Raisionkaupunki
        sossupaholainen kirjoitti:

        Kenelle tulee rahaa? Ei ainakaan sossulle. Me saamme palkkamme, eikä se ole koulutukseen ja vastuuseen nähden kovin suuri.

        Kerroppas "sossupaholaisäääliö"; mitä sitten hyödytte valehdellessanne lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot tuomioistuimessa perättömässä lausumassanne siitä mitä oikeasti on tapahtunut, mitä osapuolet, lapset ja viranomaiset ovat oikeasti lausuneet ja toivoneet, mistä oikeasti on
        yhdessä lastenvalvojalla sovittu eli yhteishuolto ja tapaamiset ennenkuin äiti ja "viranomaiset" käänsivät yhdessä takkinsa lapsia ja lapsen etua, oikeuksia vastaan perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..


    • mummomäärääniin

      On ainajännää kun aletaan riitelemään lasten asumisesta. Miksi isät alkaa tappeleen vasta sitten lapsista kun on tullut ero, muuten ei välitetälapssta tään taivaallista, äidit hoitaa. Ja sittenkin isät kiinnostuu lapsitaan vasta sitten kun ovat isoja, pikkulapsi ei kiinosta koska sitä täytyy hoitaa ja vahtia eri lailla kun jo isompaa.
      Huostaan lapset semoisilta vanhemmilta jotka tieten tahtoen kiinnostuu lapsita vasta kun niistä hyötyy jotain.

      • vaarimäärääniin

        On aina jännää kun aletaan riitelemään lasten asumisesta. Miksi äidit alkaa tappeleen vasta sitten lapsista kun on tullut ero, muuten ei välitetä lapsesta taivaallista, isät hoitaa. Ja sittenkin äidit kiinnostuu lapsistaan vasta sitten kun ovat isoja, pikkulapsi ei kiinosta koska sitä täytyy hoitaa ja vahtia eri lailla kun jo isompaa.
        Huostaan lapset semoisilta äideiltä ja viranomaisilta, jotka tieten tahto-
        en kiinnostuu lapsita vasta kun niistä hyötyy jotain; valehdellessaan
        tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot asumisestaan
        myös isällään perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan..


      • Isäpappa

        Nyt meni kyllä aivan tarpeettomaksi yleistykseksi. Itse en ainakaan tunnista itseäni tuosata isäkuvauksestasi alkuunkaan.


      • edestäänlöytää

        Miksi sinä aloit tappelemaan jo silloin kun erosit. Et antanut isän tavata lapsiaan. Nyt huutelet sieltä puskista omiasi. Pelottaako vanhuus ja ei ole ketään kelle kettuilla. Täällä vaan olet vituilemassa päivästä toiseen.


      • montaasorttianähnyt

        Ei pidä yleistää, kuten täällä Isäpappakin kirjoitti. Toki on myös niitä isiä, jotka huolehtivat lapsista jo pienenä, ja vielä ns. ydinperheen aikaankin. Mutta totta on se, että on myös suuri joukko isiä, jotka kiinnostuvat tapaamaan lasta vuosien hiljaiselon jälkeen siinä vaiheessa, kun lapsi on jo kohtuullisen itsenäinen, mutta silti vielä ns. vaikutuksille altis. Eli isä saa haalittua itselleen ihailua ja rakkautta, voi esiintyä "idolina" nuorelle ihmisen alulle, kun vihdoinkin lapsen elämässä on läsnä. Mutta missä ne isät olivat, kun piti vaippoja vaihtaa? Missä he olivat, kun piti öisin heräillä syöttämään tai rauhoittelemaan muuten vaan? Eivät olleet pukemassa kuravaatteisiin, opettamassa syömistä tai pyörällä ajoa, eivät olleet kasvattamassa suunnattoman pitkää pinnaa raskaassa uhmaiässä... Ne isät ottivat kirsikat kakun päältä, ja tapasivat uhmaikäistä aina parin viikon välein lauantaisin, ja kertoivat kirkkain silmin, kuinka kiltti ja vaivaton lapsi "aina" on. Niin... onhan se, kerran parissa viikossa lähes vieraalle ihmiselle. Eivät ne isät olleet opettamassa lukemisen alkeita, pyllyn pyyhkimistä tai hoivanneet kuumeista taaperoa. Eivät ne isät jääneet töistä kotiin, kun oli aika olla kotona lapsen kanssa. Ne isät eivät pesseet pyykkiä läjä toisensa jälkeen -jotta saivat pestä samat vaatteet kohta uudelleen.

        Minä tekisin sen kaiken työn koska tahansa uudelleen. En todellakaan valita! Mutta täytyy myöntää, että pistää vihaksi, kuinka ne poissaolollaan loistaneet isät sitten saapuvat kuninkaina paikalle, kun lapset ovat siinä iässä, että heidät voi lahjoa rakastamaan vuokraamalla kolme leffaa viikonlopuksi -ison karkkipussin kera. Ei tarvitse huolehtia nukkumaanmenoajoista ja kaikesta siitä tylsästä, josta huolehditaan toisessa kodissa.

        Minulla on kaksi lasta, eri isille. Ja voin sanoa että nuo kaksi isää ovat kuin yö ja päivä. Toinen todellakin ISÄ lapselleen, ja toinen itsekeskeinen oman edun ajattelija. Niin, ei saa yleistää. Arvostan kaikkia hyviä isiä. Mutta huonojen isien on aivan liian helppo ratsastaa paikalle siinä vaiheessa, kun lapset pärjäävät jo paljon itsekseen.


      • jannahomma

        eikö ookki jännää.. hm.. kuinkahan usein isät alkaa tappelemaan erityislapsesta? (kehitysvamma tms)


      • uuna75
        jannahomma kirjoitti:

        eikö ookki jännää.. hm.. kuinkahan usein isät alkaa tappelemaan erityislapsesta? (kehitysvamma tms)

        Meillä isä haluaa tavata terveitä, muttei autistista. Ei kuulema tahdo jaksaa. Kummasti minä jaksan. Sanoin, että kaikki tai ei ketään. Yhtä ei saa syrjiä ja aiheuttaa tahallaan pahaa mieltä lapselle. Onko se mukavaa sille erillaiselle, jolla muutenkin on hankalaa tuntea olevansa isälle huonompi. Nyt sitten ei ole juuri tavannut. Teinit kyllä tajuavat mistä asia johtuu, ja kumpikin on vihainen isälle.


      • mitäsolet
        uuna75 kirjoitti:

        Meillä isä haluaa tavata terveitä, muttei autistista. Ei kuulema tahdo jaksaa. Kummasti minä jaksan. Sanoin, että kaikki tai ei ketään. Yhtä ei saa syrjiä ja aiheuttaa tahallaan pahaa mieltä lapselle. Onko se mukavaa sille erillaiselle, jolla muutenkin on hankalaa tuntea olevansa isälle huonompi. Nyt sitten ei ole juuri tavannut. Teinit kyllä tajuavat mistä asia johtuu, ja kumpikin on vihainen isälle.

        yhäriruikku ja lastesi vieraannuttaja; estäessäsi lapsen isän huollon ja lasten asumisen omalla isällään valehtelemalla miten asiat oikeasti ovat..


      • norauhoituhannyt
        mitäsolet kirjoitti:

        yhäriruikku ja lastesi vieraannuttaja; estäessäsi lapsen isän huollon ja lasten asumisen omalla isällään valehtelemalla miten asiat oikeasti ovat..

        En ole tuo kirjoittaja, mutta saako isä syrjiä vammaista lasta ja suosia terveitä, ja jos luit oikein, niin tuo äiti haluaa isän tapaavan KAIKKIA lapsia, ei vain terveitä. Vaikka olet katkera erosta ja sossuista ja tapaamattomista lapsista, niin kaikkien tilanne ei ole sama kuin sinun.


      • enrauhoitu
        norauhoituhannyt kirjoitti:

        En ole tuo kirjoittaja, mutta saako isä syrjiä vammaista lasta ja suosia terveitä, ja jos luit oikein, niin tuo äiti haluaa isän tapaavan KAIKKIA lapsia, ei vain terveitä. Vaikka olet katkera erosta ja sossuista ja tapaamattomista lapsista, niin kaikkien tilanne ei ole sama kuin sinun.

        ennenkuin tasavertainen vanhemmuus, huoltajuus ja lapsen asuminen tasavertaisesti molemmilla vanhemmilla toteutuu lasten oma-aloittei-
        sen toiveen ja lausunnon mukaisesti sekä lasten nimet on vaihdettu takaisin oikeaksi/ entiselleen; koska lapset eivät ole itse ole halunneet sukunimeensä muutosta.
        Mutta saako lasten äiti erosta johtuvan katkeroitumisen vuoksi käyttää lapsia koston välineenä isää vastaan ja valehdellessaan tuomioistuimes
        sa "viranomaisten" kanssa lapsen olosuhteet toiveet ja lausunnot perät tömässä lausumassaan mitä oikeasti on tapahtunut; syrjiä isän tasaver- taista huoltajuutta, vanhemmuutta ja lasten tasavertaisia oikeuksia ja asumistaan molemmilla vanhemmillaan lasten toivomalla tavalla? Niin-
        pä niin hän haluaa isän tapaavan; mutta haluaako isä sitten äidin ole-
        van lapsensä yksinhuoltaja saamatta osallistua käytännössä lastensa elämään; saamatta asua oman lapsensa kanssa, siis 50/50 tasavertai-
        nen vanhemmuus ja huoltajuus..no eipä tietenkään halua, koska rakas-
        taa yhteisiä lapsia. Itse en ole katkera erosta, sossusta ja tapaamatto-
        muudesta, jos olisin katkera hoitaisin lapset pois pysyvästi äidiltä. Toivoisin vain jonkun tässä suomenmaassa näkevän oikeasti lapsen
        edun ja oikeudet vanhempaansa, isäänsä, näkevän äidin ja sossun läpi, Näkevän heidän valehtelunsa ja perättömän lausuman tuomioistuimes
        sa ja että joku oikeasti ajattelisi lasta ja lapsen hyvinvointia. Kuten polii
        si esitutkinnassaan niin osuvasti totesi; "todettakoon, että lapsen etua ajtellen vanhempien ristiriidat ja luottamus esim. eroprosessin yhtey- dessä eivät saa olla perusteena lapsen normaalin hyvinvoinnin ja elä-
        män jatkumiselle. Sosiaaliviranomainen totesi, ettei isä voi olla huolta
        ja ja lapset eivät voi tavata laajasti OMAA ISÄÄNSÄ vanhempien (siis äidin) välisen luottamuksen ja ristiriitojen vuoksi, lapsen ja isän suh-
        teesta todetaan, ettei ole mitään huomautettavaa lasten ja isän väli-
        sen suhteen ollessa erittäin läheinen ja lämmin; lapset ovat hyvin kiin tyneitä isäänsä ja isä lapsiinsa. -RAISION KAUPUNKI-


    • laiskatmiehet

      Ahaa, isät alkaa nyt rahan takia huolehtimaan lapsitaan kun ovat jo isoja eikä tarvi tehdäenää mitään. Äidit sai hoitaa kun oli pieniä ja valvotti yöllä tms. Helppoa elämää nemiehet vaan oottaa. Mikä on pitäessä 12 lasta kotona ja nostaa elarit ja lapsilisät kun on jo iso lapsi, ei vahtimista ja tulee jo toimeen kotona ja liikkuu yksin ulkona.

      • Isäpappa

        Kyllä minä ainakin sain ihan itse yksikseni hoitaa myös yövalvomiset siitä lähtien kun vauva oli ½-vuotias. Nyt tuo on 11v, mutta uskoakseni teinilapsista on kyllä paljon enemmän huolta kuin ihan pienistä. Mulla se on tosin vielä edessäpäin.
        Elareita en ole koskaan saanut, enkä lapsilisiä. Toisaalta minä en ole aloittaja.
        Eikös tuossa aloittajan jutussa nyt kuitenkin ole kyse ihan lapsen parhaasta ja lapsen omasta tahdosta? Mielestäsi se ei taida olla minkään arvoinen.


      • DonKyösti

        Eikö tuoss animenomaan äiti nostanut kaikki mahdolliset tuet ja mies ollut tekemässä töitä ulkomaillakin. Tuskin isä mitään tukia siis työtä tekevänä saa.


    • Alexx10

      Alkuperäiselle kirjoittajalle. Tapaamisoikeus elarit ja huoltajuus ovat kaikki eri asioita. 36 vuotiaana kahden lapsen etä-isänä suosittelen asian viemistä oikeuteen. Harkitse haetko yksin vai yhteishuoltajuutta. Itselläni yhteishuoltajuus lähivanhempi ei saanut yksinhuoltajuutta vaikka yritti. Oikeudesta tulee parempi päätös kun sopimalla. Vinkiksi älä suutu missään tilanteessa ole silti tiukka ja tuo pointtisi selkeästi esille.

      • Raisionsosiaaliviranomai

        mukaan vanhemmalle ei huoltajuutta ja lapselle tapaamisoikeuksia, mikäli ei pysty suoriutumaan täysimääräisestä elatusavusta; "mikäli
        et suostu äidin kaikkiin vaatimuksiin et tule saamaan koskaan mitään
        ja näkemään koskaan lapsiasi", lopuksi valehdeltiin ja annettiin perä-
        tön lausuma lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista asua tasa-puolisesti molemmilla vanhemmillaan, mistä oikeasti on lastenvalvo-
        jalla yhdessä sovittu eli yhteishuolto ja tapaamiset, mitä oikeasti vi-
        ranomaiset ovat äidille lapsen edun mukaisena "selvitystyössään" lausuneet ja suosittaneet eli yhteishuolto ja laajat tapaamiset ennen
        kuin käänsivät yhdessä takkinsa lapsia vastaan, "sairaudessaan"..
        Raision kaupungin lastenvalvojien mukaan suomessa ei käytetä lap-
        sen tapaamisoikeuksina vuoroasumista vanhemmillaan, heidän ja
        avin:n sosiaalitarkastajien tapana on, ettei asianosaiselle anneta
        edes tiedoksi Raision kaupungin lastenvalvojan, sosiaali- ja terv. joh
        tajan, perhepalvelujohtajan, sos- ja terveys lautakunnan ja sosiaali- asiamiehen antamia kanteluselvityksiä tiedoksi lapsen huoltoa ym koskevassa asiassa. .


      • sossupaholainen

        Minusta yksinhuoltoa ei juuri kannata vaatia, käytännössä kun ero ei ole suuri ja tulee turhaa tappelua. Sen sijaan tapaaamiiin kannattaa keskittyä, ne vaikuttavat vanhemman ja lapsen suhteeseen huomattavasti enemmän. Jos vain voi sopia, kannattaa sopia (oikeudessa tulee aina turhaa toisen mustamaalaamista, voi vaikuttaa suhteeseen kauan), mutta jos se näyttää mahdottomalta, pitää mennä oikeuteen eikä yrittää loputtomasti sopia.


    • muuttamassakotoa

      Täällä on kyllä enemmän vastausten riitelijöitä kuin järkeviä vastauksia. Sinun kannattaa aloittaa siitä, että haluat lapsen yhteishuoltoon. Sen Asian saa muutettua lastenvalvojella jos molemmat vanhemmat siihen suostuvat. Voit hyvin perustella äidin yksinhuoltajuutta sillä, että olit ulkomailla töissä ko tilanteessa.

      Tuohon itsekeen muuttamiseen on olemassa ihan oikea raja ja se on 15-vuotta eli 15-vuotias voi itse tehdä oman muuttoilmoituksensa. Tämä raja on olemassa mm siksi, että lapsen vanhemmat eivät voi estää enää sen ikäistä valitsemasta opiskelupaikaansa. ELi kolman vuoden päästä Asian voi hoitaa sillä tyylillä.

      Jos lapsen äiti jättää 12-vuotiaan yksin pidemmäksi aikaa, voit hyvin tehdä äidistä lastensuojeluilmoituksen kun tälläinen tilanne toteutuu. Tällöin lastensuojelulla on velvollisuus käydä kiireellisellä tutkimuskäynnillä ja tarvittaessa ottaa lapsi kiireellisesti huostaan. Nyt sitten olet tarkkana. Jos olet silloin jo lapsen toinen huoltaja syyllistyt yhtä hyvin heitteillejättöön jos kerran olet tietoinen . Eli jos valitset tämän tien, hoida Asian ennen huoltajuusmuutosta. Voit sitten hakea oman lapsesi sijoitusta huostaanotossa itsesi luokse ja huoltajuuden siirtämistä ainakin puoleksi sinulle.¨

      Asiat eivät ehkä etene äkkiä näitä teitä, mutta ne ovat ainakin laillisia.

      Yhteisesti sopimalla saa yleensä kuitenkin parhaan lopputuloksen, joten yrittäkää sopia yhteinen aika kaikille kolmelle lastenvalvojalle neuvottelua varten.

      • nykyisin

        lapsi saa tehdä muuttoilmoituksen jo 12-vuotiaana maistraattiin;
        turha vaiva odottaa jos äidillä yksinhuolto ja isä tekee tuon lastensuojelu-ilmoituksen, että jotain todella tapahtuisi..sosiaaliviranomaista ei kiinnos ta pätkän vertaa sillä äiti on ainut oikea huoltaja lapsellensa tekipä sitten mitä hyvänsä ja olosuhteethan ovat jo vakiintuneet äidin luona. Ehdotto-masti ei kannata käydä mitään keskusteluja lastenvalvojien ym viran-omaisten kanssa ilman asianajajaa ja keskustelujen nauhoittamista tu-levan oikeudenkäynnin todistusaineistoksi..muutoin äiti ja viranomaiset saavat vapaasti valehdella lapsen olosuhteet perättömässä lausumassaan ja suomessahan viranomaisen selvitys= oikeuden päätös-


      • saapisaapi
        nykyisin kirjoitti:

        lapsi saa tehdä muuttoilmoituksen jo 12-vuotiaana maistraattiin;
        turha vaiva odottaa jos äidillä yksinhuolto ja isä tekee tuon lastensuojelu-ilmoituksen, että jotain todella tapahtuisi..sosiaaliviranomaista ei kiinnos ta pätkän vertaa sillä äiti on ainut oikea huoltaja lapsellensa tekipä sitten mitä hyvänsä ja olosuhteethan ovat jo vakiintuneet äidin luona. Ehdotto-masti ei kannata käydä mitään keskusteluja lastenvalvojien ym viran-omaisten kanssa ilman asianajajaa ja keskustelujen nauhoittamista tu-levan oikeudenkäynnin todistusaineistoksi..muutoin äiti ja viranomaiset saavat vapaasti valehdella lapsen olosuhteet perättömässä lausumassaan ja suomessahan viranomaisen selvitys= oikeuden päätös-

        Saa kai sitä jo kaksi-vuotias väkertää muuttoilmoituskortteja, jos haluaa. Toinen asia on, onko ne laillisia oikeuden mielestä.


      • oikeastisaa
        saapisaapi kirjoitti:

        Saa kai sitä jo kaksi-vuotias väkertää muuttoilmoituskortteja, jos haluaa. Toinen asia on, onko ne laillisia oikeuden mielestä.

        ja ovat laillisia; eihän tuomioistuin puutu mitenkään Raision kaupungin valehteluun ja perättömään lausumaan tuomioistuimessa lapsen olosuh-teista, toiveista ja lausunnoistakaan, lapsen asumisesta osittain myös omalla isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut kopioidessaan sosiaalitoi-men perusteettoman perättömän lausuman sanasta sanaan omaksi pää
        tösekseen ottamatta huomioon lainsäädäntöä ja muuta todistelua asias-sa. Eli se siitä lainmukaisuudesta, lapsen edusta ja oikeuksista, ihmisoi-keuksista, suomen tasavallan perustulaista ja tasavertaisesta kohtelusta


      • ihansamapatuo
        oikeastisaa kirjoitti:

        ja ovat laillisia; eihän tuomioistuin puutu mitenkään Raision kaupungin valehteluun ja perättömään lausumaan tuomioistuimessa lapsen olosuh-teista, toiveista ja lausunnoistakaan, lapsen asumisesta osittain myös omalla isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut kopioidessaan sosiaalitoi-men perusteettoman perättömän lausuman sanasta sanaan omaksi pää
        tösekseen ottamatta huomioon lainsäädäntöä ja muuta todistelua asias-sa. Eli se siitä lainmukaisuudesta, lapsen edusta ja oikeuksista, ihmisoi-keuksista, suomen tasavallan perustulaista ja tasavertaisesta kohtelusta

        Saahan sitä yrittää, ja katsoa miten läpi menee.


      • einäytäolevan
        ihansamapatuo kirjoitti:

        Saahan sitä yrittää, ja katsoa miten läpi menee.

        sama kun niin kovasti hanttiin pistät; ja mitä edes moisella muutto-ilmoituksella tekee, ilman sitäkin pystyy hyvin muuttamaan.. painukoot valehtelrevat Raision kaupungin ns."narsistiviranomaiset" vaan vittuun
        eli sinne jossa ei päivä paista valehteluineen ja perättömine lausumineen tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista asua oi-keasti omalla isällään. Oikeasti 12-vuotias saa muuttaa ja on laillista; ei- hän tuomioistuinkaan puutu mitenkään Raision kaupungin valehteluun ja perättömään lausumaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoistakaan, lapsen asumisesta osittain myös omalla isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut kopioidessaan sosiaalitoimen perusteetto- man perättömän lausuman sanasta sanaan omaksi päätösekseen otta-matta huomioon lainsäädäntöä ja muuta todistelua asiassa. Eli se siitä lainmukaisuudesta, lapsen edusta ja oikeuksista, ihmisoikeuksista, suo-men tasavallan perustulaista ja tasavertaisesta kohtelusta. Suomen val-
        tio on kiistatta ns. "mafiavaltio" lapsia koskevissa asioissa!!!


      • mitenseon
        einäytäolevan kirjoitti:

        sama kun niin kovasti hanttiin pistät; ja mitä edes moisella muutto-ilmoituksella tekee, ilman sitäkin pystyy hyvin muuttamaan.. painukoot valehtelrevat Raision kaupungin ns."narsistiviranomaiset" vaan vittuun
        eli sinne jossa ei päivä paista valehteluineen ja perättömine lausumineen tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista asua oi-keasti omalla isällään. Oikeasti 12-vuotias saa muuttaa ja on laillista; ei- hän tuomioistuinkaan puutu mitenkään Raision kaupungin valehteluun ja perättömään lausumaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoistakaan, lapsen asumisesta osittain myös omalla isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut kopioidessaan sosiaalitoimen perusteetto- man perättömän lausuman sanasta sanaan omaksi päätösekseen otta-matta huomioon lainsäädäntöä ja muuta todistelua asiassa. Eli se siitä lainmukaisuudesta, lapsen edusta ja oikeuksista, ihmisoikeuksista, suo-men tasavallan perustulaista ja tasavertaisesta kohtelusta. Suomen val-
        tio on kiistatta ns. "mafiavaltio" lapsia koskevissa asioissa!!!

        Hanttiin pistämistä, jos sanoo, että saahan sitä yrittää?


      • einäytäolevan
        mitenseon kirjoitti:

        Hanttiin pistämistä, jos sanoo, että saahan sitä yrittää?

        sama kun niin kovasti hanttiin pistät; ja mitä edes moisella muutto-ilmoituksella tekee, ilman sitäkin pystyy hyvin muuttamaan.. painukoot valehtelrevat Raision kaupungin ns."narsistiviranomaiset" vaan vittuun
        eli sinne jossa ei päivä paista valehteluineen ja perättömine lausumineen tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoista asua oi-keasti omalla isällään. Oikeasti 12-vuotias saa muuttaa ja on laillista; ei- hän tuomioistuinkaan puutu mitenkään Raision kaupungin valehteluun ja perättömään lausumaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteista, toiveista ja lausunnoistakaan, lapsen asumisesta osittain myös omalla isällään ja mitä oikeasti on tapahtunut kopioidessaan sosiaalitoimen perusteetto- man perättömän lausuman sanasta sanaan omaksi päätösekseen otta-matta huomioon lainsäädäntöä ja muuta todistelua asiassa. Eli se siitä lainmukaisuudesta, lapsen edusta ja oikeuksista, ihmisoikeuksista, suo-men tasavallan perustulaista ja tasavertaisesta kohtelusta. Suomen val-
        tio on kiistatta ns. "mafiavaltio" lapsia koskevissa asioissa!!!


    • oikeestihan

      Jos ei ole muuttoilmoitusta, ei asia tule viralliseksi.

      • korjausoikeastihan

        asia tulee heti viralliseksi kun viimeinen muuttolaatikko on sisälle kannettu. Kukaan ei voi pakottaa mitään ilmoituksia tekemään; ei
        edes äiti ja valehtelelevat Raision kaupungin "narsistiviranomaiset"
        sairaudessaan..


      • joseiilmoitusta
        korjausoikeastihan kirjoitti:

        asia tulee heti viralliseksi kun viimeinen muuttolaatikko on sisälle kannettu. Kukaan ei voi pakottaa mitään ilmoituksia tekemään; ei
        edes äiti ja valehtelelevat Raision kaupungin "narsistiviranomaiset"
        sairaudessaan..

        Silloin lapsen voikin hakea milloin tahansa pois.


      • eipämuutenvoi
        joseiilmoitusta kirjoitti:

        Silloin lapsen voikin hakea milloin tahansa pois.

        ei voi muuten valehtelevat Raision kaupungin sosiaaliviranomaiset ym viranomaiset yhtään mitään; valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta osittain myös isäl-
        lään ja mitä on oikeasi tapahtunut; sillä muutoin voi tulla kuula kalloon..


      • HyväRaisio
        eipämuutenvoi kirjoitti:

        ei voi muuten valehtelevat Raision kaupungin sosiaaliviranomaiset ym viranomaiset yhtään mitään; valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta osittain myös isäl-
        lään ja mitä on oikeasi tapahtunut; sillä muutoin voi tulla kuula kalloon..

        Tappouhkailut antavat sinusta sekopäisen kuvan. Todellisuudessa lapsen voi hakea pois paikasta, jossa tämä ei virallisesti asu. Miltähän lapsista tuntuu, jos sekopää riehuu aseen kanssa, kun tämä on läsnä? En yhtään ihmettele ettet saa tavata lapsiasi.


      • sairasRaisio
        HyväRaisio kirjoitti:

        Tappouhkailut antavat sinusta sekopäisen kuvan. Todellisuudessa lapsen voi hakea pois paikasta, jossa tämä ei virallisesti asu. Miltähän lapsista tuntuu, jos sekopää riehuu aseen kanssa, kun tämä on läsnä? En yhtään ihmettele ettet saa tavata lapsiasi.

        Niinpä niin Raision kaupungin viranhaltioiden uhkailut lapsen isää kohtaan antavat sekopäisen kuvan; valehdellessaan tuomioistuimessa
        lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot perättömässä lausumassaan ja
        sairaudessaan. Todellisuudessa lapsia ei voi hakea pois paikasta, jossa tämä virallisesti asuu. Viralliseen asumiseen ei tarvitse mitään ilmoituksia. Luuletko minun niin tyhmä olevan, että jostain löytäisivät mikäli päätettäisiin muuttaa tässä narsistisessa lapsen oikeuksien vas-taisessa ns. "mafiavaltiossa". Miltähän lapsista tuntuu, jos sekopää äiti
        ja "viranomainen" riehuu aseen kanssa, kun tämä on läsnä ja valehtelee tuomioistuimessa ne lapsen olosuhteet perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan? En yhtään ihmettele ettet saa tavata lapsiasi ollessasi yhruikku:).


    • muzi-58

      Hei
      En tiedä, kuinka ajankohtaista tämä nyt vielä on, kun olet saanut melkoisesti kommentteja ja neuvoja alkuperäiseen kysymykseesi. En jaksanut niitä kaikkia lukaista, joten jos olet jo saanut vastaavanlaisen kommentin, niin sori.
      Joka tapauksessa, me toimimme näin: 11-vuotias tytär suunnittelee itse kalenteriin aina kuukaudeksi eteenpäin, että kumman luo hän milloinkin koulusta menee/tulee. Minä kirjoitan suunnitelman puhtaaksi iskälle ja kysyn, että onko ok. Joinakin kuukausina tyttö on ollut enemmän iskän luona, mutta emme ole siitä ottaneet ressiä. Joskus tyttö tulee koulusta minun/iskän luo, kun unohtaa kumman luo pitäisi mennä, tai haluaakin mennä, mutta siitäkään emme ota ressiä, vaan ilmoitamme toisillemme, että tyttö tuli nyt tänne. Elatusmaksua emme kumpikaan maksa toisillemme, vaan maksamme tytön menot puoliksi. Lapsilisä tulee minulle, koska minä hankin vaatteet. Joskus sovimme, että iskä maksaa jonkun harrastuksen tai hankinnan, koska hän paitsi tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä, niin myös haluaa joskus hankkia tytölle jotain mihin minulla ei joko ole varaa tai jota minä en pidä tarpeellisena.
      Meidän tapauksessamme tyttö siis suunnittelee itse, kummassa kodissa hän milloinkin haluaa olla. Hänellä on kaksi ihan oikeata kotia, joissa molemmissa hän asuu, eikä siis vieraile. kodit on kolmen kilometrin päässä toisistaan, koulu on yksi ja sama ja kaverit käy molemmissa kodeissa. Toistaiseksi meillä on sujunut järjestelyt ja tyttö on vielä ihan ok. Puhukaa siis kolmistaan, sinä, tyttö ja äiti ja suunnitelkaa ja sopikaa. Hyvää jatkoa!

      • juujuunäin

        tätä mieltä itsekkin olen; harmi ettei se äidille ja "viranomaisille" käy, heidän valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet
        ja lauusnnot asumisestaan tasapuolisesti molemmilla vanhemmillaan
        ja mitä oikeasti on tapahtunut perättömässä lausumassaan.. vaaties-
        saan sitä elatusapua ilman lapsen oikeuksia/ asumista tai tapaamisia
        ja isän yhteishuoltoa. Kodit 2 km päässä ja koulu 1 km päässä isästä,
        3 km päässä äidistä. Miten voi puhua kolmistaan, kun äiti ja/ tai "vi-
        ranomaiset" eivät suostu yhteystietojen ollessa salaiset eikä niitä
        suostuta lapsen toiselle vanhemmalle luovuttamaan lapsen tahdon
        vastaisesti.


    • iskämiäs

      Siis tähän en halua tämän "Raision miehen" kommentteja sitten ollenkaan!

      Miten tosiaan on, jos lapsi itse haluaa muuttaa 12-vuotiaana etävanhemman luo? Ei mitään uhmaa tai muutakaan sellaista, vaan haluaa muuttaa. Täällä ei kukaan ole oikein vastannut siihen.

      Tai kuten aloittaja jo kysyikin : jos lapsi ei suostu palaamaan lähivanhemman luo? Miten homma niinku menee?

      • miksiethalua

        täältä tulee..miksi ei Raision miehen kommentteja; viranomaiset ja äitihän toimivat väärin ja lainvastaisesti estäessään isän huollon ja lapsen oikeudet omaan isäänsä valehdellessaan tuomioistuimessa perättömässä lausumassaan..niin lapsihan saa muuttaa 12-vuotta täytettyään ja kukaan ei voi sille yhtään mitään, vaikka kuinka olisi huoltaja.


    • kdkdd

      Jätä se sika, ansaitset jotain paljon parempaa

      • emakkokarjuu

        Kuka se sian kanssa asuu. Navetassahan ne läävässä asuu. Miksi pitää sika hilata huusholliin ja vielpä porsia sen kanssa ?
        Onhan ne pikkuporsaat ihania. mutta niistäkin kasvaa sikoja. On emäsika emakko ja karju. Voi, voi ja suurin osa joutuu lahdattavaksi. Sillälailla tämä elämä menee.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe