Pakolaisten 3 v. kotouttamisraha liian lyhyt

Huono-bisnes

Lieksan kaupungilla on useiden vuosien kokemus turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta. Lieksan kaupungin yleinen kommentti on, että valtion 3 vuoden ajalta maksama kotiuttamisraha on liian lyhytaikainen. Sen jälkeen kaikki pakolaisesta aiheutuvat kulut tulevat kunnan maksettavaksi.

>>> – Turvapaikanhakijoita ja oleskeluluvan jo saaneita on Lieksassa nyt yhteensä noin 550. Se on liki viisi prosenttia kaupungin väkiluvusta.
– Meidän tulee järjestää heille riittävät sivistyspalveluiden, erityisesti päivähoidon ja perusopetuksen palvelut. Sen lisäksi myös sosiaali- ja terveyspalvelut, joita he kuntalaisina tarvitsevat, kertoo kaupunginjohtaja Jarkko Määttänen.
– Se kolmen vuoden korvaus on liian lyhyt tähän kotouttamisen toteuttamiseen. Olisi tarkoituksenmukaista pidentää sitä aikaa siten, että nämä valmiudet kotoutumiseen ja ennen kaikkea kielitaso oli sellainen, että jatkokoulutus ja työelämään pääseminen on helpompaa, Määttänen toivoo.>>>
___
Sastamalan kaupungin ei kannata ainakaan noiden 3 v. ajan maksettavien rahojen vuoksi alkaa tänne mitään pakolaisia järkkäämään. Työpaikkoja täällä ei ole edes omille asukkaille.
Täysin typerää muutenkin että tulee vaikka 100 arabiankielistä pakolaista, ja niiden palvelemiseen tarvitaan 10 täyspäiväistä tulkkia.

Tulkkeja tarvitaan muuten vielä 3 vuoden olemisen jälkeenkin, sillä kotona olevat somaliäidit eivät opi mitään kautta suomenkieltä. Ainakin Vantaalla huutavat ja rähjäävät vaikka sairaalaan ensiapuun tultaessa, että heidän kansalaisoikeuksiinsa kuuluu että heille järjestetään somaliankielinen tulkki paikalle.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämiseen_688-euroa

      Kuka hullu tässä muka kykenee tai haluaa minnekään 3 vuoden taakse asioita suunnitella??? Hyvä kun joten kuten pystyy vuokransa ja halpapuhelimen kk-liittymämaksun maksamaan. Sitten jotain lesettä ja makaroonia ja perunaa ruokana.

      Päivästä päivään täsä mennään, eikä mitään yhtään pitemmälle suunnitella. Seuraavaan peruspäivärahan maksupäivä on seuraava isompi katko ja tapahtuma taas tässä mun elämässä. Nimittäin silloin tulee tilille naurettavat 688,80 euroa rahaa. Sillä rahalla pitää elää kuukausi eteenpäin. Epäilen vaan että edes pakolaisilla olisi näin tiukkaa elämisen kanssa.

      • Menestyminenonhelppoa

        Tällä palstalla kehutaan kuinka leveesti yrittäjät elää kun ne tienaa niin paljon tekemättä itse mitään. Ja firma maksaa niitten lehdet ruuat puhelimet autot .Siis kaiken .Tekemättä itse mitään.
        Siispä perusta sinäkin jokin yritys, niin alkaa sullekkin elämä hymyilee.


    • Herätkääjoprkle
      • EU-meille-iso-uhka

        Tietääkseni tuo Bernerin ajama asia VR:n yksityistämiseksi ei ole Suomelle se pahin asia. Berneri voidaan aina omin voimin vaihtaa toiseen, jos oikeen kova paikka tulee.

        Suurempi uhka meille on se että EU itse käyttää tätä pakolaistulvaa apukeinona jolla se koettaa ottaa entistä kovemman määräysvallan jäsenmaista. Komissio yritti ottaa itselleen pysyvästi oikeuden määrätä vaikka millainen määrä pakolaisia jäsenmaihin otettavaksi. Se joka saa miehittää maan haluamallaan väestöllä, se myös hallitsee tuota maata.

        Seuraavana koetetaan ajaa yhteiset velat koko Euroalueelle. Suomikin saa Italian 2.200 miljardin euron valtionveloista 2% mukaan laskettuna 44 miljardia euroa uutta velkaa Suomen veronmaksajieb vastattavaksi. Ranskalla on 1600 miljardia, ja sekin jaetaan kaikille tasan velkakuormaksi.

        Euroopan Unionin Komissio käyttää pakolaiskriisin tuomaa sekaannusta hyväksensä. Komissio yrittää sekaannuksen torjuntaan viitaten ottaa kuristusotteen kaikista jäsenmaista.
        ____
        Odotan vaan aikaa jolloin aletaan hankkia, että EU-eläkkeet yhtenäistetään. Silloin se tarkoittaa että Suomen Eläkeyhtiöissä olevaa 160 miljardin rahaerää aletaan siirtää yhteiseen pottiin Frankfurtiin.

        Suomen Pankissa ollut 49 tonnin kultavaranto on jo viety Suomesta pois, maailmalle.
        http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/ajankohtaista/tiedotteet/pages/tiedote26_2013.aspx

        Tuosta 49 tonnin kultaerästä enää 4% verran on Suomessa, muut on leviteltynä maailmalle. Eläkekassoissamme olevat eläkesäästömme ovat kultaan verrattuna 100-kertaisia arvoltansa. Mutta se kaikki tullaan vielä ottamaan suomalaisilta EU-uudistuksien mukana pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe