Takuueläkkeen maksaminen ulkomaille?

Sanni_____

Maksaako kela takuueläkkeen vaikka muuttaa ulkomaille asumaan?

Naapurissani asuu pari vuotta sitten Suomeen muuttanut inkerin-suomalainen pariskunta ja vaimo kysyi minulta sitä että maksaakohan kela heille edelleen takuueläkkeet (yhteensä n. 1200e/kk) vaikka he muuttaisivat takaisin Venäjälle?

Eivät ole oikein viihtyneet Suomessa kun kaikki on kuulemma niin kallista, vaikka eläkkeet ovatkin hyviä.

13

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei.makseta
      • maksetaan

        Muuten maksetaan. EU ja ETA maihin maksetaan kuten asuisi suomessa eikä vaikuta oleskelu aika eikä edes se vaikka 10 vuotta siellä asuisi. Ulkopuolisiin maihin maksetaan korkeintaan vuoden kuten linkissä lukee.


      • gbgnhnhnhm
        maksetaan kirjoitti:

        Muuten maksetaan. EU ja ETA maihin maksetaan kuten asuisi suomessa eikä vaikuta oleskelu aika eikä edes se vaikka 10 vuotta siellä asuisi. Ulkopuolisiin maihin maksetaan korkeintaan vuoden kuten linkissä lukee.

        Et tainnut lukea loppuun asti tuota linkkiä ? eli Takuueläkettä ei makseta ulkomaille , mutta kansaneläkkeen kela maksaa ulkomaille euroopan maihin ja jos saa työeläkettä työeläke yhtiöstä niin se maksetaan kaikkialle mailmaan... Takuueläkkeen voi saada ulkomaille väliaikaisesti eli jos muutat talvella 3 kuukaudeksi esim. espanjaan , mutta jos teet saman seuraavana talvena uudestaan niin ei enää onnistu. eli kannattaa pitää kirjat suomessa , vaikka oleilisikin ulkomailla , niin sitä ei lasketa muutoksi !!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        gbgnhnhnhm kirjoitti:

        Et tainnut lukea loppuun asti tuota linkkiä ? eli Takuueläkettä ei makseta ulkomaille , mutta kansaneläkkeen kela maksaa ulkomaille euroopan maihin ja jos saa työeläkettä työeläke yhtiöstä niin se maksetaan kaikkialle mailmaan... Takuueläkkeen voi saada ulkomaille väliaikaisesti eli jos muutat talvella 3 kuukaudeksi esim. espanjaan , mutta jos teet saman seuraavana talvena uudestaan niin ei enää onnistu. eli kannattaa pitää kirjat suomessa , vaikka oleilisikin ulkomailla , niin sitä ei lasketa muutoksi !!!!!!!!!!!!!!!

        Ilmeisesti kalenterivuodessa. Ilman riittävää lämmitystä Välimerellä ollaan talven sijaan kesällä. Aasiassa voi olla talvella, jonne ei saa kansaneläkettä, jos yli 6 kk. Kansaneläkkeestä voi mennä vielä verot, asumistuen ja takuun menetyksen lisäksi, paitsi jotain 70e ja mahdollisesti puolet työelääkkeestä, ne maksetaan kansaneläkkeen päälle. Asuttava 80% 16v+ ajasta Suomessa tai vähentää kai jopa kansaneläkettä.


    • löhö

      mikä sellanen takuueläke on yhdessä tai erikseen 600 tai 1200yht? mistä siitä saa? jos on inkeriläissuomalainen , sittenkö saa?

      • 999898989898989

        takuueläkettä saa silloin jos muut maksettavat eläkkeet (inkeriläisillä neuvostoliiton vanhuuseläke venäjältä) eivät ylitä 739,81 euron kuukausirajaa

        eli jos saa nl-eläkettä venäjältä vaikka 200e/kk niin sitten saa suomesta takuueläketä 539,81e/kk


      • eitakuueläkettäulkomai

        Joo eli itse saan kansaneläkettä täyden määrän 636,36,- euroa ja kun täysi takuueläke = pienin eläke joka taataan jokaiselle on 746,57,- niin sitten minä saan vielä n. 110m. euroa takuueläkettä ! ja siis jos muuttaisin pysyvästi esim. Espanjaan niin minulle maksettaisiin vain tuo kansaneläke 636,- ja tuota takuueläkettä en saisi enää , nyt saan kun asun suomessa....


      • eitakuueläkettäulkomai

        siis 110,- euroa takuueläkettä , ei 110m... kirjoitusvirhe


      • käyvaanlomilla

        Et sinä saa mitään, vain työeläke lasketaan.
        Pysy Suomessa.


      • Anonyymi
        eitakuueläkettäulkomai kirjoitti:

        Joo eli itse saan kansaneläkettä täyden määrän 636,36,- euroa ja kun täysi takuueläke = pienin eläke joka taataan jokaiselle on 746,57,- niin sitten minä saan vielä n. 110m. euroa takuueläkettä ! ja siis jos muuttaisin pysyvästi esim. Espanjaan niin minulle maksettaisiin vain tuo kansaneläke 636,- ja tuota takuueläkettä en saisi enää , nyt saan kun asun suomessa....

        Ja asumistukea. Suomi on kalliimpi maa kuin jotkin Eu:n valtiot, joissa hinnat tosin kohoaa vähän vuosi vuodelta. Takuueläkkeenkin määrä otetaan huomioon asumistukea laskiessa. Verotus myös vähentää eroa hieman. Takuu 2023 noin 200e, jonka heittää roskiin asumistuen ja ulkomaankämpän hinnan erotuksen lisäksi

        Tulisi olla soviteltu EU, kun talousalue. Terveydenhuolto on myös huomioitava, ja sitten on terveysvakuutus, pysyvän oleskeluluvan ja jopa kansalaisuuden hankkiminen ja jonkin asteisen kielitaidon saavuttaminen.

        Osa-aikainen ulkomaa maksaa asumisen omavastuun Suomessa, johon päälle takuu. Suomelle se maksaa asumistuen verran, kun on Suomessa, ja terveydenhuollon kuormitus maksuineen. Tuloja tulee ALV:sta.


    • eikä.muutakaan

      Toivottavasti ei sitäkään makseta.

      • nimimerkillärahaa

        Mistähän saisi 10.000 euroa joko eläkettä tai muuten vaan.On tota velkaa niin hitosti.
        Pitäskö tehdä Aarniot?
        Pitäskö mennä kaivaan pihaa josko siellä olis?
        Oisko ketään ystävällistä ihmistä joka menis piilottamaan rahaa mun pihalle,vaikka ihan erehdyksessä vaan?


      • Anonyymi
        nimimerkillärahaa kirjoitti:

        Mistähän saisi 10.000 euroa joko eläkettä tai muuten vaan.On tota velkaa niin hitosti.
        Pitäskö tehdä Aarniot?
        Pitäskö mennä kaivaan pihaa josko siellä olis?
        Oisko ketään ystävällistä ihmistä joka menis piilottamaan rahaa mun pihalle,vaikka ihan erehdyksessä vaan?

        Olisko 63v jälkeen ei tulot enää vähennä takuueläkettä (sisältää kansaneläkkeen), että mene töihin, jolla hoituu sitten lisäksi riittävät työeläkkeetkin, joita ei vähennetä kuin kaavan mukaan ja siten saa suurimman osan takuun määrästä, kun siinä ei ole takuueläkettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe