C:n paperit lukiosta huonot

Ylioppilas

Kävin lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi. Päättötodistukseni keskiarvo oli 8,56, ja yo-todistukseni keskiarvo C. Hain opettajankoulutukseen kolmeen erilaiseen yliopistoon sekä toimintaterapeutin koulutukseen Jyväskylään. Sain kutsut kaikkiin pääsykokeisiin, mutta en päässyt mihinkään em. koulutuksista. Esim. luokanopettajan pääsykokeet menivät kuitenkin hyvin, eli opettajankoulutukseen pääseminen jäi kiinni vain surkeasta todistuksestani.

Opiskelupaikka aukeni vasta seuraavana vuonna, kun hain opiskelemaan liiketaloutta Mikkelin Ammattikorkeakouluun. Sairastuin mielenterveydeltäni, miksi jouduin keskeyttämään opinnot ammattikorkeakoulussa. Pääsin kuitenkin opiskelemaan samaa alaa sekä erityisammattiopistossa että tavallisessa ammattiopistossa.

Mielestäni C:n paperit ovat mm. ammattikorkeakouluihin ja ammattiopistoihin haettaessa melko hyvät, jos myös lukion päättötodistus on hyvä. Yliopistoon niillä ei kuitenkaan pääse kovin helposti, minkä olen tullut itsekin kokeneeksi.

Ratkaisuna tähän toimivat vain erilaiset kalliit valmennuskurssit ja avoimen yliopiston tai AMK:n opinnot, joihin kaikilla ei ole varaa. Eli jos lukupäätä ei ole, älkää ainakaan hakeko opiskelemaan heti ensimmäisenä psykologiaa tai opettajankoulutukseen, missä hakijoita on yli 2000, ja aloituspaikkoja noin 70...

7

4152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valt.yooo

      Itse taas pääsin helposti kahteen yliopistoon b:n papereilla, koska minulla oli vahva motivaatio pääsykokeissa. Lukiossa keskityin olemaan nuori. Mielestäni pääsykokeet ovat ne ratkaisevat, koska niissä niissä on kiintiö pelkän pääsykokeen tehneille. Kaikki riippuu siitä pääsykokeesta, ei vain ylioopilastodistuksesta. Jälkimmäisestä voi toki olla hyötyä.

    • Ylioppilas

      Minä vuonna pääsit yliopistoon? Nykyisin kriteerit ovat melko vaativat...

      • valt.yooo

        Eihän nuo kriteerit ole muuttunut mitenkään muuten, kuin että tietty osa on varattu tuoreille ylioppilaille? Ja se taas vaihtelee suuresti yliopistojen välillä. Itse pääsin Helsingin yliopistoon ja Jyväskylän yliopistoon 2006 ja 2011.


    • eripuol

      Yliopistoon on ainakin tähän asti päässyt useimpiin tiedekuntiin hyvinkin heikolla yo-todistuksella, sillä noin puolet on otettu pelkän pääsykokeen perusteella. Eli ensin on annettu puolet opiskelupaikoista niille, joiden yhteispistemäärä pääsykokeen ja yo-todistuksen perusteella on paras. Sen jälkeen toinen puoli paikoista on annettu paremmuusjärjestyksessä pääsykokeen perusteella.

      Minkäänlaisella todistuksella ei siis kannata menettää toivoaan. Ihan hyvä voi olla tietää sekin, että tilastojen valossa ne, joilla on hyvä yo-todistus, menestyvät myös pääsykokeissa parhaiten, jostain syystä. Näin ollen, kun puolet opiskelupaikoista on jaettu sekä pääsykokeessa että yo-kokeissa parhaiten menestyneille, toisesta puolesta opiskelupaikkoja kilpailevat varsin keskinkertaiset keskenään.

      Ammattikorkeakoulujen valintamenettely taitaa olla kokonaan toinen. Silti siinäkin pärjäävät myös keskinkertaiset hyvin, koska parhaat hakeutuvat yliopistoon ja pääsevät sinne. Monen laudaturin ylioppilaita ei ammattikorkeasta juuri löydy. Tie ammattikorkeaan voi kuitenkin katketa hyvilläkin todistuksilla soveltuvuuskokeessa, jos sellainen on.

      • aabbaaa

        Itse pääsin yliopistoon todella huonoilla yo-papereilla: ka 6.8 ja yleisarvosana A. Panostin pääsykokeisiin ja pääsinkin ensimmäisenä yrittämällä. AMK ei huolinut minua edes pääsykokeisiin. Parhaimmat eivät siis todellakaan aina pääse yliopistoon ja heikoimmat ammattikorkeisiin. Minulla AMK olisi ollut mieluisampi vaihtoehto, mutta haluamalleni linjalle pääsy papereillani mahdotonta.


    • sinappisillis

      Sote-alalla (AMK) on yo-arvosanoilla ja lukion päättötodistuksella isosti merkitystä kun kutsut valintakokeisiin lähetetään, oppilaitoksesta riippuen arvosanat vaikuttavat myös itse opiskelijavalinnassa enemmän tai vähemmän. Fakta on, että moni motivoitunut hakija ei isoimmissa kaupungeissa pääse edes valintakokeisiin asti keskinkertaisten arvosanojensa vuoksi. Taskussa voi olla esim. M:n paperit ja kasin keskiarvo ja jäätkin jo rannalle ruikuttamaan. Jos erittäin spesifi tai haluttu ala kyseessä (optometria, hammastekniikka, kätilö...) niin arvosanojen merkitys kasvaa entisestään.

      Toki aina voi yrittää korottaa yo- ja todistusarvosanoja iltalukiossa. Ei peli ole vielä pelattu, vaikka lukio olisikin jo suoritettu.

      Yliopistossa valinta on mielestäni (useimmilla aloilla) huomattavasti joustavampi, ja hyvin valmistautumalla motivoituneella hakijalla on lähes aina mahdollisuudet tulla valituksi aiemmista arvosanoista huolimatta.

    • Motivaatioratkaisee

      Kirjoitin C:n paperit ja pääsin Helsingin yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Sisään otettiin puolet pääsykokeen perusteella ja toinen puoli pääsykokeen ja todistuksen perusteella. Olin siinä kiintiössä, joka valittiin pelkän pääsykokeen perusteella. Työnsaanti näytti huonolta jo opiskleluaikana ja kun valmistuin maisteriksi, en saanut kuin satunnaisia pätkätöitä. Tein grdun ja pätkätöiden ohessa Haaga-Heliassa medianomitutkinnon journalismin koulutusohjelmassa. Pääsykoe oli kaksiosainen ja pääsin helposti sisään. Valmistuin nopeasti ja sain jonkin verran ahotteja Vähän huono omatunto oli opiskeluaikana, koska olin ehkä vienyt paikan joltain nuorelta ylioppilaalta, mutta elämä on ... Nyt minulla on töitä.

      En silti sano, että yliopisto-opiskelukaan olisi mennyt hukkaan. Voisinhan esimerkiksi tehdä Haaga-Helaissa myös opettajaopinnot 60 op ja alkaa opettaa maahanmuuttajille suomea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1874
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1461
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1429
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1372
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      95
      1290
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1287
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1097
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    Aihe