Soittakaa torvea

pakumies67

Jos joku edessänne töpeksii liikenteessä, soittakaa torvea ihan ujostelematta. Joskus voi oma moka jäädä huomaamatta ellei kukaan huomauta. Voi jäädä valoihin ajatuksissaan seisomaan vaikka valo on jo vaihtunut vihreäksi, hidastaa poliisin tai peltipoliisin nähdessään vaikkei aja edes ylinopeutta, tulla eteen kolmiontakaa niin että laillista nopeutta ajava joutuu jarruttamaan, ei muista miten kiihdytyskaistalla toimitaan, ei tiedä milloin voi liikennettä häiritsemättä hidastaa erkanemiskaistoilla varustetulta päätieltä poislähtiessä tai vaikka hidastamisesta valoristeykseen vaikka vihreä palaa eikä nopeusrajoitus muutu.

Aina kun torvi soi otetaan opiksi ja mietitään miksi se soi, eikä vaan esitellä idioottimaisesti keskisormea ja uusita samaa mokaa kohta uudestaan.

Mulle ainakin saa ja pitää töötätä jos mokaan, niin teen itsekin. Jos en ymmärrä miksi joku tööttäsi niin sitten kysyn jos saan siihen tilaisuuden.

Ylimielinen idiootti ajattelee vaan että v.....uako mulle tööttää mutta fiksummat yrittää oikeasti tajuta että mikä moka nyt oli.

Opettavaista soitantaa ja hyvää syksyä

115

1883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwdxsqwwww

      Samaa mieltä, tööttiä vaan soimaan.. Kunhan ei itse ole torven takana se joka aiheuttaa tilanteen josta kaikki alkaa..

      • BMWkusipää

        Niin, tuossa on vaan se että jos kaikki soittaisi torvea pienemästäkin niin pian sillä ei olisi enää sellaista verenpainetta nostattavaa vaikutusta.


      • tööttööttööt

        kyllä tööttiä turhista ohituksista,ja jonnii joutavista väliin kiilaajista.itse töötötän aina kun töpeksitään ylinopeutta ja kiilaamisia.tööt tööt tööt


      • BMWkusipää
        tööttööttööt kirjoitti:

        kyllä tööttiä turhista ohituksista,ja jonnii joutavista väliin kiilaajista.itse töötötän aina kun töpeksitään ylinopeutta ja kiilaamisia.tööt tööt tööt

        Kyseinen toiminta ohituksen kohdalla (kuten myös valojen välkyttely) on mielestäni naurettavaa touhua.Tuolla käytöksellä kun alat omavaltaiseksi Sheriffiksi, millä ei ole mitään oikeuksia.On myös tyhmää kuvitella että kukaan muuttaa käytöstä koska sinä (ja vaikka pari muutakin pelleä) soitatte torvia ja välkyttelette valoja.

        Itse ylipäätään tänäpäivänä jätän käsimerkit, torviensoittamiset ja valojen välkyttämiset ihan kokonaan pois tai aivan viimeiseksi keinoksi.Rattiraivo kun tänäpäivänä yhteiskunnallisesti yleisempää ja hyväksytävämpää kuin aikaisemmin. Autoon kun en siis halua turhia klommoja tai turpaan ABC:n parkkipaikalla.


      • veio1
        BMWkusipää kirjoitti:

        Kyseinen toiminta ohituksen kohdalla (kuten myös valojen välkyttely) on mielestäni naurettavaa touhua.Tuolla käytöksellä kun alat omavaltaiseksi Sheriffiksi, millä ei ole mitään oikeuksia.On myös tyhmää kuvitella että kukaan muuttaa käytöstä koska sinä (ja vaikka pari muutakin pelleä) soitatte torvia ja välkyttelette valoja.

        Itse ylipäätään tänäpäivänä jätän käsimerkit, torviensoittamiset ja valojen välkyttämiset ihan kokonaan pois tai aivan viimeiseksi keinoksi.Rattiraivo kun tänäpäivänä yhteiskunnallisesti yleisempää ja hyväksytävämpää kuin aikaisemmin. Autoon kun en siis halua turhia klommoja tai turpaan ABC:n parkkipaikalla.

        Toisaalta myös väärin. Liikenteessä väärin toimivat saavat painostuksellaan paljon pahaa aikaiseksi, erityisesti uusissa kuskeissa ja "anteeks et oon olemassa " kuskeissa. He lähtevät mukaan niiden ajotapoihin jotka eivät sovellu liikenteeseen.


      • veio1
        BMWkusipää kirjoitti:

        Kyseinen toiminta ohituksen kohdalla (kuten myös valojen välkyttely) on mielestäni naurettavaa touhua.Tuolla käytöksellä kun alat omavaltaiseksi Sheriffiksi, millä ei ole mitään oikeuksia.On myös tyhmää kuvitella että kukaan muuttaa käytöstä koska sinä (ja vaikka pari muutakin pelleä) soitatte torvia ja välkyttelette valoja.

        Itse ylipäätään tänäpäivänä jätän käsimerkit, torviensoittamiset ja valojen välkyttämiset ihan kokonaan pois tai aivan viimeiseksi keinoksi.Rattiraivo kun tänäpäivänä yhteiskunnallisesti yleisempää ja hyväksytävämpää kuin aikaisemmin. Autoon kun en siis halua turhia klommoja tai turpaan ABC:n parkkipaikalla.

        Yhteiskunnan eli kansalaisten painostus saa paljon aikaan. Sen huomaa hyvin Jenkeissä, siellä on vaikea olla eijenkki, koska ymparistön paine on kova.
        Mitä enemmän annetaan sairaiden kuskien toimia väärin liikenteessä, sen sairaammaksi liikenteemme muuttuu.


      • huolestunut.._
        BMWkusipää kirjoitti:

        Kyseinen toiminta ohituksen kohdalla (kuten myös valojen välkyttely) on mielestäni naurettavaa touhua.Tuolla käytöksellä kun alat omavaltaiseksi Sheriffiksi, millä ei ole mitään oikeuksia.On myös tyhmää kuvitella että kukaan muuttaa käytöstä koska sinä (ja vaikka pari muutakin pelleä) soitatte torvia ja välkyttelette valoja.

        Itse ylipäätään tänäpäivänä jätän käsimerkit, torviensoittamiset ja valojen välkyttämiset ihan kokonaan pois tai aivan viimeiseksi keinoksi.Rattiraivo kun tänäpäivänä yhteiskunnallisesti yleisempää ja hyväksytävämpää kuin aikaisemmin. Autoon kun en siis halua turhia klommoja tai turpaan ABC:n parkkipaikalla.

        samaa mieltä. Parempi olla ärsyttämästä, koska tuolla liikenteessä on paljon pipipäitä. Eipä se tööttäily ja valojen vilkuttelu tee muuta kuin porukan vielä sekopäisemmäksi. Liikennevaloista lähdettäessä asia on ihan ok, jos edessä olija ei mahdollisesti ole ihan hereillä valojen vaihtuessa. Tietty hetki nyt voi silloinkin antaa armon aikaa.
        Nykyään autokulttuuri on muuttunut paljon ja väärään suuntaan. Tietty liikennettäkin on enemmän kuin ennen. Oikeasti porukka ajelee tyytyväisenä vasenta kaistaa päästämättä välillä takaa tulevia ohitse, vaan itsepäisesti ajetaan, olkoon sitten vauhti mitä tahansa. Ilmeisesti henkilöillä, jotka harrastaa kyseistä tapaa, on pelko, ettei enää pääse takaisin vasemmalle kaistalle. Toisaalta ohituksiin lähdetään pahemmin taustapeiliin katsomatta, pilkku päälle ja menoksi...tulee viereiseltä kaistalta ketään tai ei. Toisten huomioon ottaminen jeesaa kummasti ja itsellekin tulee hyvä fiilis ja saattaa sitä joku jopa kiittääkin huomioinnista.


      • eitööttäilläei
        tööttööttööt kirjoitti:

        kyllä tööttiä turhista ohituksista,ja jonnii joutavista väliin kiilaajista.itse töötötän aina kun töpeksitään ylinopeutta ja kiilaamisia.tööt tööt tööt

        Jos joku ajaa ylinopeutta, niin ei se minua juurikaan liikuta. Typerää siitä tööttäillä. Liikenneympyrässä kun kuulee tööttäyksen, niin sitä jopa hieman säikähtää ja ajattelee, että mikäs hätä nyt on.
        Jos on noin ulkona kuin aloittaja, niin silloin on aika paha tilanne, jopa vaarallinen.


      • urts
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin, tuossa on vaan se että jos kaikki soittaisi torvea pienemästäkin niin pian sillä ei olisi enää sellaista verenpainetta nostattavaa vaikutusta.

        Ei sovi suomalaiseen liikennekulttuuriin. Turkissa esim. soi torvet aina, kaiken huippu oli kun auto kulki tyhjällä kadulla ja kuski tööttäili tasaisin väliajoin. New Yorkissa äänimerkin käyttö on kielletty sakon uhalla ja missään maailman kaupungissa ei niin paljoa tööttäillä kuin siellä.


      • t6438673hjhihv4353b6346
        tööttööttööt kirjoitti:

        kyllä tööttiä turhista ohituksista,ja jonnii joutavista väliin kiilaajista.itse töötötän aina kun töpeksitään ylinopeutta ja kiilaamisia.tööt tööt tööt

        TÖÖTTÄILIJÄT, muistakaa kuitenkin katsoa edessä olevasta autosta, onko siinä valkoinen kolmio perässä. Jos on, se on autokoulun auto ja kuskina on silloin ajokortiton, muutamia kertoja tai jopa ensimmäistä kertaa ratissa oleva henkilö. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja autokoululaisilla on usein helposti vaikeuksia lähteä liikkeelle ilman että auto esim. sammuu liikennevaloissa. He tietävät kyllä ilman tööttäämistäsikin, että tekivät virheen ja tööttäilynne vain pahentaa tilannetta, luo paniikin tunnetta ja sitten se auto ei varsinkaan lähde liikkeelle.

        TÖÖTTÄÄMINEN on oikein ainoastaan sellaisissa tilanteissa, kun sillä on mahdollista estää VAARAtilanne. Esim. jos ajat 80-rajoituksen alueella kahdeksaakymppiä, ja joku päättää ryhtyä ohittamaan sinut siitä huolimatta ajaen tuhatta ja sataa ja kiilaa eteesi niin, että sinun on pakko hidastaa vaihtia ettei hän törmää sinuun.


      • ei.auta.ei
        veio1 kirjoitti:

        Yhteiskunnan eli kansalaisten painostus saa paljon aikaan. Sen huomaa hyvin Jenkeissä, siellä on vaikea olla eijenkki, koska ymparistön paine on kova.
        Mitä enemmän annetaan sairaiden kuskien toimia väärin liikenteessä, sen sairaammaksi liikenteemme muuttuu.

        Ei pidä paikkaansa.
        On yritetty kasalaispainostusta, että "veio1" hakeutuisi pikaisesti itselleen välttämättömään mielenterveyshoitoon, mut ei vaan tehoa.


      • jyryjryjryj
        BMWkusipää kirjoitti:

        Niin, tuossa on vaan se että jos kaikki soittaisi torvea pienemästäkin niin pian sillä ei olisi enää sellaista verenpainetta nostattavaa vaikutusta.

        Saat sitten hävetä sitten silmät päästä naisväki kyllä ensin tiuskaisee ja muutenkin tosi noloa.Taas toisaalta kolaroitu kun hätävilkku taas muka tosi kiusallista ja tarvitaanko sitten muka varoituskolmiota apua jos auto onkin hiukan pahassa paikassa ja ihmiset katsoo kauheaa.


      • asdfsad
        tööttööttööt kirjoitti:

        kyllä tööttiä turhista ohituksista,ja jonnii joutavista väliin kiilaajista.itse töötötän aina kun töpeksitään ylinopeutta ja kiilaamisia.tööt tööt tööt

        säähän ne ylinopeudet maksatkin..... opettele painaan sitten kaasua tai anna tilaa


    • GetOn

      Ihan ok ajatuksena. Itselläni on tapana ajaa niin, ettei muiden tarvitse minulle torvea soitella. Kannattaisiko yrittää ajaa siten kenties?

    • uuuuugghhhhh

      Torvea ei saa soittaa vittuillakseen tai opettaakseen. Sen tehtävänä on varoittaa vaarasta. Tämä siis TLL:n mukaan.

      Soida se saisi tosin enemmänkin. Merkitys pitäisi kokea hieman enemmän positiivisesti.

      • puhallinsoitin

        Torvea voi soittaa myös kamariorkesterissa.


      • ytyä

        Jos tekee tinkiä liikennevaloissa, Torvet soimaan ja sama jos pyörii edessä, kuin sylki hellanlevyllä.
        Ja etenkin ne jotka ajat 60km/h ja keskitietä 80km-100km/h.( eriasia on kun osaa ajaa sivuun, jos etsii Esim: jotain osoitetta TMS...ja antaa liikentee edetä.)
        Autossa on torvi sitä varveten, antaa palaa vain.
        Kun myöskin jalankulkijoillekkin, pyöräilijöille jotka tinkiä tekevät.


      • Tinkiä
        ytyä kirjoitti:

        Jos tekee tinkiä liikennevaloissa, Torvet soimaan ja sama jos pyörii edessä, kuin sylki hellanlevyllä.
        Ja etenkin ne jotka ajat 60km/h ja keskitietä 80km-100km/h.( eriasia on kun osaa ajaa sivuun, jos etsii Esim: jotain osoitetta TMS...ja antaa liikentee edetä.)
        Autossa on torvi sitä varveten, antaa palaa vain.
        Kun myöskin jalankulkijoillekkin, pyöräilijöille jotka tinkiä tekevät.

        Mitä tarkoittaa 'tekee tinkiä liikennevaloissa' ?


    • kiitos.varoituksista

      Minulla vauhti hidastuu aina, kun joku lähistöllä tööttää, ja palautuu aiempaan vasta sitten kun tiedän, mistä vaarasta varoitettiin ja olen varmistunut, ettei vaara koske minua. Joskus tuo vaaratilanne jää näkemättä, jolloin palaan aiempaan nopeuteen muutaman minuutin päästä mikäli olosuhteet sallii.

      Kiitos kaikille, jotka varoittavat muita vaaroista!

      • määjasääkin

        Selvä. Kuulutko mahdollisesti siihen ryhmään joiden mielestä nopeusrajoitusmerkin osoittaman nopeuden ajaminen on tarpeettoman vaarallista, ja sitten kun joku pääsee ohitsesi, kiität häntä ystävällisesti valomerkein siitä, ettei jäänyt kanssasi jonoa muodostamaan. Sekin on hyvä tapa, ja paljon olen kiitosta saanutkin.


      • kiitos.varoituksista
        määjasääkin kirjoitti:

        Selvä. Kuulutko mahdollisesti siihen ryhmään joiden mielestä nopeusrajoitusmerkin osoittaman nopeuden ajaminen on tarpeettoman vaarallista, ja sitten kun joku pääsee ohitsesi, kiität häntä ystävällisesti valomerkein siitä, ettei jäänyt kanssasi jonoa muodostamaan. Sekin on hyvä tapa, ja paljon olen kiitosta saanutkin.

        En kuulu. Vaikuttaa todella typerältä toiminnalta.


      • suneimunkiire

        noin minäkin teen samoin jos joku roikkuu puskurissa niin varmasti hiljennän nopeutta...


    • diipada

      Yhtä tervetullutta kuin vilkun käyttö. Töötin luonteesta kyllä kuulluu onko se tarkoitettu hyvällä vai pahalla.

      • diipada

        Töötti ei torvi!!


      • ÄänimerkinLuonne

        Miten äänimerkin ääni muuttuu jos sitä painaa ärsyyntynyt ihminen tai iloinen ihminen? Minulla auton äänimerkki pysyy samanlaisena oli mulla fiilikset millaiset tahansa.


      • Kesto ja toisto ovat merkittäviä tekijöitä...

        Itse päädyin viimeksi tänään tööttäilemään kanssakulkijalle. Kaistanvaihdot ovat kivoja, mutta vilkku ja tilan tarkistus tekisivät niistä vielä kivempia... Onneksi on jarrut ja reaktiot kunnossa, muuten olisi päässyt juttelemaan vakuutusyhtiön kanssa korvauksista.


    • autokuninkaille

      autoilijat kuvittelevat olevansa kuninkaita valtakunnassaan, mutta itse otan heiltä usein luulot pois astumalla suojatielle morjenstamalla kädellä; samalla ikään kuin kiitän vuorostani ja otan sen vuoron samalla, että tässpä astun tielle nyt. Autoilijat eivät millään nimittäin tuota tietä antaisi. Suomen junttilassa. Ruotsissakin on eri juttu.

      Erityisesti jos autot ovat kääntymässä tai risteyksessä parkissa ja kääntymässä oikealle tai vasemmalle, heidän tulisi juuri tällöin antaa suojatietä kulkeville kävelijöille ja pyöräilijöille vuoronsa.

      • Jopa
        Venäjälläkin pysähdytään nykyään suojatien eteen. Mutta ei Suomessa, Puolassa ja Albaniassa.


      • päästömanipoloitu
        samsung60 kirjoitti:

        Jopa
        Venäjälläkin pysähdytään nykyään suojatien eteen. Mutta ei Suomessa, Puolassa ja Albaniassa.

        Ihmettelen juttuja 'ei pysähdytä suojatien eteen'. Espoossa ei ainakaan ole asian kanssa mitään ongelmia. Johtuu varmasti siitä, että täällä on vähemmän juntteja ja sikaniskoja.


      • autokuninkaille

        bemarilla ajelevat ovat ylimielisempiä. Ylipäätään liikenteessä. Eli voi juntisti (vaiko jupisti, mulle se ja sama) olla oikeistolainenkin -

        Kysymys on huomioimisesta. Autoilijat tuntuvat olettavan joka tilanteessa olevan etuoikeutettuja, niissäkin, missä ilman muutheidän tulisi väistää. Jos esim. joutuvat risteyksessä pysähtymään, olisi loogista antaa kävelijälle vuoronsa, mutta ei. Aina ja automaattisesti. Todellakaan. Joskus ja harvemmin.


      • PK-seudulla suojatietä kunnioitetaan pääsääntöisesti erittäin hyvin. Kuulemma maaseudulla/pikkukylissäon vähän vaarallisempaa niitä käyttää...


    • Tepro

      Mutta kun siellä tööttääjien joukossa on sellaisia, joiden ensireaktio, kun tapahtuu jotain erikoista, on painaa sitä tööttiä, eikä esim. jarruttaa, väistää ym. ensin... Tällä tavoin he vain lisäävät onnettomuusriskiä sen alkuperäisen törttöilyn päälle. Ei minulla ole ainakaan liikenteessä ylimääräistä aikaa tööttäillä toisille, kun tilanteet voivat tulla ja mennä ohi sekunnin murto-osassa. Tuo reaktioaika näet on tarkoitettu ihan johonkin muuhun kuin tööttäilyyn.

      • oliko.turha.tööttäys

        Muuan kiireellinen kulkija osoitti kiirettään suraavasti:
        Autoilija ajali kaupungissa ja oli risteyksessä kääntymässä oikealle, kun samaan aikaan viereistä pyörätietä lähestyi pyöräilijä tarkoituksenaan ajaa suoraan.
        Autoilija, kääntyvänä ajoneuvona, tietenkin väisti pyöräilijää mutta autolijan takana tulevalle kuskille tämä ei oiken sopinut, joutuihan hän vähän hidastamaan kun ohi ei heti mahtunut, ja osoitti närkästystään soittamalla torvea mielenosoituksellisen pitkään.
        Kaipa se sitten helpotti....


      • MoreControl
        oliko.turha.tööttäys kirjoitti:

        Muuan kiireellinen kulkija osoitti kiirettään suraavasti:
        Autoilija ajali kaupungissa ja oli risteyksessä kääntymässä oikealle, kun samaan aikaan viereistä pyörätietä lähestyi pyöräilijä tarkoituksenaan ajaa suoraan.
        Autoilija, kääntyvänä ajoneuvona, tietenkin väisti pyöräilijää mutta autolijan takana tulevalle kuskille tämä ei oiken sopinut, joutuihan hän vähän hidastamaan kun ohi ei heti mahtunut, ja osoitti närkästystään soittamalla torvea mielenosoituksellisen pitkään.
        Kaipa se sitten helpotti....

        Niinpä. Tässä maassa ei enää voi kääntyä edes oikealle ilman että joku saatanan vatipää on puskemassa takaa yli. Ihan ihme sakkia perkele.

        "Kaipa se sitten helpotti...."
        Tollsia helpottaa vain 9mm tai vieläkin suurempi burana.


      • SenkinTorvet

        Koulun edessä suojatie, koululaisia menossa siitä, en ajanut niiden yli. Takanani kuormurikuskin torvi huusi. En siltikään ajanut yli.

        Toinen tilanne: autosta jakohihna poikki yhdellä kaupungin vilkkaimmista kaduista, takana ruuhkaa, kaikkien torvet soi. Hihna ei sillä korjaantunut. Vain yksi tuli työntämään.


      • MoreControl
        SenkinTorvet kirjoitti:

        Koulun edessä suojatie, koululaisia menossa siitä, en ajanut niiden yli. Takanani kuormurikuskin torvi huusi. En siltikään ajanut yli.

        Toinen tilanne: autosta jakohihna poikki yhdellä kaupungin vilkkaimmista kaduista, takana ruuhkaa, kaikkien torvet soi. Hihna ei sillä korjaantunut. Vain yksi tuli työntämään.

        Nuo ovat oikein helvetin hyviä esimerkkejä siitä kuinka tyhmiä ihmiset osaavat olla. Ja tilaisuuden tullen osaavatkin, ja oikein saatanan tyhmiä. Ja näitä tilaisuuksia piisaa ja piisaa.


      • tttttttppppppppp3
        MoreControl kirjoitti:

        Niinpä. Tässä maassa ei enää voi kääntyä edes oikealle ilman että joku saatanan vatipää on puskemassa takaa yli. Ihan ihme sakkia perkele.

        "Kaipa se sitten helpotti...."
        Tollsia helpottaa vain 9mm tai vieläkin suurempi burana.

        Oikealle kääntyjä voi ajaa sinne oikealle, aivan suojatien laitaan ja odotella siellä niiden jalankulkijoiden matelua suojatien yli. Takana tuleva mahtuu jatkamaan suoraan kun olet ensin siirtynyt edestä pois. Tämä on myös sinunkin etusi: Kun tulet lähelle, niin jalankulkijoillakin askel pitenee yllättävän paljon.


      • oliko.turha.tööttäys
        tttttttppppppppp3 kirjoitti:

        Oikealle kääntyjä voi ajaa sinne oikealle, aivan suojatien laitaan ja odotella siellä niiden jalankulkijoiden matelua suojatien yli. Takana tuleva mahtuu jatkamaan suoraan kun olet ensin siirtynyt edestä pois. Tämä on myös sinunkin etusi: Kun tulet lähelle, niin jalankulkijoillakin askel pitenee yllättävän paljon.

        Varmaan jossakin on noin, että risteävän kadun suoja/pyörätie on sen verran edempänä, että oikealle kääntyvä auto mahtuu suojatielle menemättä odottelemaan.
        Läheskään kaikkialla ei kuitenkaan näin ole joten kääntyvä auto jää väkisinkin hetkeksi aikaa kulmaan ns. kulmittain.
        Takana tulija, varsinkin jos ajaa hyvin lähellä, joutuu ehkä lähtemään hiukan hitaammin ja jopa "koukkaamaan" verraten siihen jos "baana olis auki".
        Tilanne ei tosin purkaudu yhtään nopeammin vaikka kuinka agressiivisesti torvea soittaisi,(vallankin jalankulkija saattaa jopa säikähtää ja kummissaan pysähtyä, että "missäs nyt on hätä) helpottaneeko sitten torvensoittajan mieltä....


      • tttttttppppppppp3
        oliko.turha.tööttäys kirjoitti:

        Varmaan jossakin on noin, että risteävän kadun suoja/pyörätie on sen verran edempänä, että oikealle kääntyvä auto mahtuu suojatielle menemättä odottelemaan.
        Läheskään kaikkialla ei kuitenkaan näin ole joten kääntyvä auto jää väkisinkin hetkeksi aikaa kulmaan ns. kulmittain.
        Takana tulija, varsinkin jos ajaa hyvin lähellä, joutuu ehkä lähtemään hiukan hitaammin ja jopa "koukkaamaan" verraten siihen jos "baana olis auki".
        Tilanne ei tosin purkaudu yhtään nopeammin vaikka kuinka agressiivisesti torvea soittaisi,(vallankin jalankulkija saattaa jopa säikähtää ja kummissaan pysähtyä, että "missäs nyt on hätä) helpottaneeko sitten torvensoittajan mieltä....

        Seurailehan liikennettä. Lähes joka risteyksessä on sen verran tilaa, että ensimmäinen autoilija mahtuu siirtymään takaa tulevien alta, ilman että ajaa suojatielle.

        On äärimmäisen ärsyttävää, jos jalankulkijaa aletaan odottelemaan liian kaukana.


      • oliko.turha.tööttäys
        tttttttppppppppp3 kirjoitti:

        Seurailehan liikennettä. Lähes joka risteyksessä on sen verran tilaa, että ensimmäinen autoilija mahtuu siirtymään takaa tulevien alta, ilman että ajaa suojatielle.

        On äärimmäisen ärsyttävää, jos jalankulkijaa aletaan odottelemaan liian kaukana.

        Seurailtu on ja rohkenen olla vahvasti eri mieltä.
        Toki mahtuminen kulkineestakin riippuu. Mihin Smart mahtuu siihen moni muu ei mahdukkaan.

        "On äärimmäisen ärsyttävää, jos jalankulkijaa aletaan odottelemaan liian kaukana."

        Mikähän olisi se sopiva matka?
        Muuten joudutko paljonkin hidastelijoita äänimerkkillä "kiirehtimään"?


      • tttttttppppppppp3
        oliko.turha.tööttäys kirjoitti:

        Seurailtu on ja rohkenen olla vahvasti eri mieltä.
        Toki mahtuminen kulkineestakin riippuu. Mihin Smart mahtuu siihen moni muu ei mahdukkaan.

        "On äärimmäisen ärsyttävää, jos jalankulkijaa aletaan odottelemaan liian kaukana."

        Mikähän olisi se sopiva matka?
        Muuten joudutko paljonkin hidastelijoita äänimerkkillä "kiirehtimään"?

        Kyllä mahtuu muutkin autot. Aja reippaasti suojatiehen kiinni, se ei ole laitonta. Vastineeksi pääset huomattavasti nopeammin etenemään, koska tällöin jalankulkijatkin alkavat kiirehtimään alta pois. Harva edes huomaa jos jää liian kauas odottelemaan ja se kiireetön löntystely jatkuu ja jatkuu...

        En ole noissa tilanteissa tööttäillyt kuin kerran. Joku AMK-jengi päätti tuolloin käydä istumaan suojatielle niissä haalareissaan.


      • oliko.turha.tööttäys
        tttttttppppppppp3 kirjoitti:

        Kyllä mahtuu muutkin autot. Aja reippaasti suojatiehen kiinni, se ei ole laitonta. Vastineeksi pääset huomattavasti nopeammin etenemään, koska tällöin jalankulkijatkin alkavat kiirehtimään alta pois. Harva edes huomaa jos jää liian kauas odottelemaan ja se kiireetön löntystely jatkuu ja jatkuu...

        En ole noissa tilanteissa tööttäillyt kuin kerran. Joku AMK-jengi päätti tuolloin käydä istumaan suojatielle niissä haalareissaan.

        Mahtuu missä mahtuu, useissa paikoissa ei.
        Ajamalla räyhäkkäästi "suojatiehen kiinni" on takuuvarma seuraus, että se jalankulkijan tien ylitys hidastuu.
        Jos se (jalankulkija) on astumassa suojatielle niin varmasti pysähtyy ja empii, että voiko mennä vai ei. Taas jos on liki kohdalla niin vielä varmemmin pysähtyy, ehkä jopa pakittaa ja näyttää keskaria "että s...tanan pösilö, varpailleko meinaat ajaa".
        Tuo kirjoituksesi "kiireetömästi löntystelevistä" jalankulkijoista haiskahtaa lievästi aseteelliselta, vai onko näin tarkoituskin....


    • r6kae6a

      useinmiten se munailija on itse sen soivan torven takana.. moinen kehoitus ylipäänsä osoittaa typeryyttä.
      Torvi on tarkoitettu vaaratilanteen varoittamiseksi.. ei mihinkään pikku tötöilyjen huomauttamisiin.

    • Twiittaatutulle

      Paljon sovelsit paljon kohelsit viimein torvesi vaikeni....

    • töötätäännokkaa

      tööttää vaan... niin joku tulee vielä ja nykäisee autosi sivuikkunasta sut ulos soppatorvesta...sitte tööttää sua nyrkillä nokkatauluun!!

      • MoreControl

        Joo. Täällä peräkylillä on tapana moikkailla kavereille torvea painelemalla. Just niitä tyyppejä tarttis käydä leipomassa päin näköä. Mutta eipä sitä voi tehdä monestakaan syystä.


    • töpeksiä

      jos tööttäät niin hidastelen vain enemmän!

    • tietystitööttään

      Joo, kyllä minä ainakin käytän äänimerkkiä, jos joku töpeksii tai on aiheuttamassa vaaratilannetta.
      Suomalaiset ovat niin arkoja käyttämään äänimerkkiä, että monessa autossa äänimerkkiä käyttää vain kerran vuodessa katsastusmies. Ulkomaillahan on suorastaan pakko käyttää äänimerkkiä esim. ohitustilanteessa.

    • Volvokuski

      Tööttää vaan minulle jos töpeksimällä oikeasti aiheutin vaaratilanteen. Jos töpeksin, mutta en oikeasti aiheuttanut vaaratilannetta niin silloin kyllä vastaan sinulle keskisormella tai vaihtoehtoisesti olen kun en olisi kuullutkaan koko tööttiäsi ja mitään ei olisi tapahtunutkaan. Minä vaadin että tööttiä käytetään vaaratilanteen estämistä varten kuten laissa sanotaan, eikä minkäänlaisena mielenosoituksen merkkinä. Jos tööttäät minulle turhaan useamman kerran niin silloin säädän autostereoideni äänenvoimakkuutta sen verran suuremmalle äänenvoimakkuudelle, että en enää varmasti kuule lainkaan tööttiäsi niin kauan olet lähettyvilläni.


      "Minulla vauhti hidastuu aina, kun joku lähistöllä tööttää, ja palautuu aiempaan vasta sitten kun tiedän, mistä vaarasta varoitettiin ja olen varmistunut, ettei vaara koske minua. Joskus tuo vaaratilanne jää näkemättä, jolloin palaan aiempaan nopeuteen muutaman minuutin päästä mikäli olosuhteet sallii."

      Noin minäkin useimmiten toimin.

      Mitä tulee ohitetuksi tulemiseen. Ihan sama vaikka minut ohitettaisiin, ei haittaa lainkaan ohitetuksi joutuminen niin kauan kun ohittaja ei sitten ohituksen jälkeen jää hidastelemaan minun eteeni. Ajan keskustan/taajaman ulkopuolella yleensä poikkeuksetta sen 5-10kmh mittarinopeudella yli nopeusrajoituksen näyttämän lukeman, kuitenkin välttäen toisten perässä kiinni ajamista. Hitaammin ajan silloin jos olosuhteet niin edellyttävät.

    • hdtjhg

      Jännää, että täällä Suomessa töötti tarkoittaa: "Sinä saa**nan torvi! Menit sitten mokaamaan tai minulla on kiire, etkö näe!"

      Ulkomailla taasen esim.: "Varokaahan jalankulkijat tien reunassa, täällä on auto tulossa."

    • Nämä torven soittajat ovat yleensä itse niitä torvia. Pitää päästä pätemään , tehdä itsensä tärkeäksi. Sekunti liikenne valoissa , siinä heti oiva paikka , jne. Lähinnä turhista tööttäilyistä on enemmän vaaraa kuin hyötyä . Ajan päivät , mutta niitä tilanteita torven soitolle ei kyllä juurikaan tule , ei edes kerran kuukaudessa, ja 40 000 km vuodessa , paljon kaupunki ajoa . Turhat tööttäilyt tekevät siitä arkipäivää , kukaan ei enää reagoi koko hommaan , lähinnä ärsyttää,,,,,.

    • 0lli

      Äänimerkin käyttö on tarkoitettu varoittamaan,ei opastamaan tai opettamaan.

    • escortis

      Tööttään välittömästi, jos vieras tojota tuntuu omalta....

    • HKÄLLÄ

      Torvi soittaa torvea torvelle, vähän sama kuin kyvytön opettaa halutonta.

    • Ja antakaa valomerkki, jos joku pösilö pitää sumareita päällä, kun näkyvyys on yli 100 metriä. Ja jos edessänne ajaa joku tomppeli peräsumari päällä, niin vetäkää pitkät päälle.

      • 876

        Parempi se sumuvalo kun ei ajovaloja ollenkaan.


      • 876 kirjoitti:

        Parempi se sumuvalo kun ei ajovaloja ollenkaan.

        Pidä ajovalot päällä. Ja sumarit, jos näkyvyys on alle sata metriä. Pimeässä näet muuten paremmin pelkillä lyhyillä kuin niiden kanssa sumarit päällä. Ne nimittäin luovat valomeren aivan auton eteen - ja heikentävät näkyvyyttä kauemmas. Tästä voisivat autokoulujen opettajatkin kertoa jotain. Eivät ilmeisesti kerro, koska niin moni törppö ajelee sumareilla joka säällä.


      • SumaritietoaKansalle
        samsung60 kirjoitti:

        Pidä ajovalot päällä. Ja sumarit, jos näkyvyys on alle sata metriä. Pimeässä näet muuten paremmin pelkillä lyhyillä kuin niiden kanssa sumarit päällä. Ne nimittäin luovat valomeren aivan auton eteen - ja heikentävät näkyvyyttä kauemmas. Tästä voisivat autokoulujen opettajatkin kertoa jotain. Eivät ilmeisesti kerro, koska niin moni törppö ajelee sumareilla joka säällä.

        Juuri näin. Eteenkin rekkakuskeille voisi yrittää takoa päähän että ne sumarit siinä auton edessä vain huonontavat kauas näkemistä ja juuri kauas tulisi raskan ajoneuvon kuljettajan nähdä mahdollisimman hyvin että pystyisi ennakoimaan yllättävät tilanteet riittävän ajoissa. Rekkauskit ovat sumarien suurin väärinkäyttäjäryhmä. Valoissakaan ei enempi ole aina parempi.


    • Turhautunut555

      Oletpas optimistinen. On paljon autoilijoita joiden kyvyt nyt yksinkertaisesti eivät riitä lähellekään sujuvaa liikennekäyttäytymistä. Tämä taitamattomuus sitten peitellään varovaisuuden hyveeseen. Annan esimerkin. Autonkuljettaja jarrutti pimeällä aina kun vastaan tuli toinen ajoneuvo. Huomautin tästä. Hänestä se oli vain varovaisuutta. Perustelu , että tie on aivan samanlainen kuin päivällä ja vastaantulijalla on oma kaistansa myös pimeällä ei mennyt perille.
      Myöskään ne jotka eivät ajoissa laita suuntavilkkua päälle , vaan aivan viime hetkellä , ja odotuttavat näin muita, eivät ikinä opi.
      Listaa voisi jatkaa vaikka miten pitkään.

      • veio1

        Voi voi, johan laki määrää sovittamaan ajonopeus vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi eli hidastamaan näkyvyyden heiketessä, eli kun esim vaihdetaan pitkiltä valoilta lyhyille. Jarruvalo on hyvä tapa kertoa hidastamisesta.


    • mietivielä

      Liikenne on yhteispeliä eikä mikään taistelutanner. Käytä julkisia, jos et ymmärrä.

    • vmp-taas

      Voi vitun keskenkasvuiset kakarat, myykää auto pois ja viekää ajokortti lähimpään poliisiasemalle, ilmoitukseksi riittää halukkuus soittaa torvea turhanpäiväisesti.

      Kun halutaan huomauttaa toista kuljettajaa tehdään se pitkillä valoilla, ei torvella. Torvea saa käyttää vain vaaratilanteessa.

      Voisitte tulla kyllä jonossa ottamaan piiskaa ahteriin, niin piiskataan se typeryys ulos sieltä.

    • ei_kannata_tööt

      Valtaosa kattoo pahalla tööttäilyä. Esim jos joku menee kävelyliikenteessä ja sä alat tööttäilemään. se voi tulla ja repiä sut tulos autosta..

      huomaa et joku naivi nainen on aloittaja..

    • veio1

      Aina vauhtini hidastuu liikennevaloihin saavuttaessa, jos toinen on liian lähellä takana eli kantsii katsoa peiliin ennenkuin syyttää muita hidastamisesta.

    • veio1

      HUOMATKAA, jotkut tööööttäilevät puolustaakseen vääriä periaatteitaan liikenteessä ja painostaakseen muita väärille tavoilleen ja tässä maassa ei saa kertoa miten pitäisi toimia, asiat pidetään varsin sekavina.

      • sekavaa.on

        " ja tässä maassa ei saa kertoa miten pitäisi toimia,"
        Väärin.
        Olethan itsekin useaan otteeseen ilmoittanut kertoneesi jopa "päättäjille"
        kuinka pitäisi toimia.
        Jos esitetyt toimet (kuten nimimerkin tapauksessa) ovat täydellistä hölynpölyä ei liene ihme ettei miltään taholta ole vastakaikua tullut.
        Mutta kertoa on saanut.

        "asiat pidetään varsin sekavina."

        Totta.
        Ainakin kun on kyse "veio1" päästä.


      • veio1
        sekavaa.on kirjoitti:

        " ja tässä maassa ei saa kertoa miten pitäisi toimia,"
        Väärin.
        Olethan itsekin useaan otteeseen ilmoittanut kertoneesi jopa "päättäjille"
        kuinka pitäisi toimia.
        Jos esitetyt toimet (kuten nimimerkin tapauksessa) ovat täydellistä hölynpölyä ei liene ihme ettei miltään taholta ole vastakaikua tullut.
        Mutta kertoa on saanut.

        "asiat pidetään varsin sekavina."

        Totta.
        Ainakin kun on kyse "veio1" päästä.

        Ehkä haluat ymmärtää noin ettet huomaisi etkä ymmärtäisi.
        Ei kukaan voi estää viemästä kirjeitä päättäjille. Todellisiin ongelmiin ei haluta puuttua koska se vaatisi tekoja ja vielä enemmän, se vaatisi puuttumista niiden toimiin jotka ovat neuroottisen koukussa liikenneongelmiinsa ja voivat tulla silmille.
        Toisaalta päättäjät vihaavat varpaille astujia. He ovat ajautuneet toimiinsa ettei kukaan voisi isotella heille ja jotta saisivat auktoriteettivaltaa.
        Ehkä haluat jutuillasi vain mielistellä päättäjiä.


      • sekavaa.on
        veio1 kirjoitti:

        Ehkä haluat ymmärtää noin ettet huomaisi etkä ymmärtäisi.
        Ei kukaan voi estää viemästä kirjeitä päättäjille. Todellisiin ongelmiin ei haluta puuttua koska se vaatisi tekoja ja vielä enemmän, se vaatisi puuttumista niiden toimiin jotka ovat neuroottisen koukussa liikenneongelmiinsa ja voivat tulla silmille.
        Toisaalta päättäjät vihaavat varpaille astujia. He ovat ajautuneet toimiinsa ettei kukaan voisi isotella heille ja jotta saisivat auktoriteettivaltaa.
        Ehkä haluat jutuillasi vain mielistellä päättäjiä.

        "Todellisiin ongelmiin ei haluta puuttua koska se vaatisi tekoja ja vielä enemmän, se vaatisi puuttumista niiden toimiin jotka ovat neuroottisen koukussa liikenneongelmiinsa ja voivat tulla silmille."

        Tästä olen kanssasi liikuttavan yksimielinen.
        Kuten jo aikaisemmin on useampaan kertaan ilmennyt, sinä olet todella "neuroottisen koukussa liikenneongelmiisi."
        Silti ei "päättävät tahot" ole puuttuneet asiaan eikä toimittaneet sinua kipeästi tarvitsemaasi mielenterveyshoitoon.
        Eli kyllä "päättäjät" tässä mielessä pyyhkeitä ansaitsevat.


      • veio1
        sekavaa.on kirjoitti:

        "Todellisiin ongelmiin ei haluta puuttua koska se vaatisi tekoja ja vielä enemmän, se vaatisi puuttumista niiden toimiin jotka ovat neuroottisen koukussa liikenneongelmiinsa ja voivat tulla silmille."

        Tästä olen kanssasi liikuttavan yksimielinen.
        Kuten jo aikaisemmin on useampaan kertaan ilmennyt, sinä olet todella "neuroottisen koukussa liikenneongelmiisi."
        Silti ei "päättävät tahot" ole puuttuneet asiaan eikä toimittaneet sinua kipeästi tarvitsemaasi mielenterveyshoitoon.
        Eli kyllä "päättäjät" tässä mielessä pyyhkeitä ansaitsevat.

        Silti et pysty sanomaan missä olen sanonut jotain väärin ja vielä huolestuttavampaa on se ettet pysty edes sanomaan mikä sinua ärsyttää. Olet vain täynnä jotain traumaa ja huudat sitä ulos aivan kuin alkoholisti vetää alkoa sisäänsä mutta ei uskalla nähdä syitä miksi niin tekee.


      • sekavaa.on
        veio1 kirjoitti:

        Silti et pysty sanomaan missä olen sanonut jotain väärin ja vielä huolestuttavampaa on se ettet pysty edes sanomaan mikä sinua ärsyttää. Olet vain täynnä jotain traumaa ja huudat sitä ulos aivan kuin alkoholisti vetää alkoa sisäänsä mutta ei uskalla nähdä syitä miksi niin tekee.

        "Silti et pysty sanomaan missä olen sanonut jotain väärin"

        Ei missään eipä tietenkään(hörhön itsensä mielestä).
        Hyvin on "päättäjät" ottaneet käyttöön tyrkyttämäsi "oikeat ohjeet"?
        Ei vai? Olisiko kuitenkin niin, että tyrkyttämäsi "ohjeet" on ns. perseestä eli pahasti virheellisiä ja toteuttamiskelvottomia.

        " ja vielä huolestuttavampaa on se ettet pysty edes sanomaan mikä sinua ärsyttää."

        Ei ärsytä mikään, ennemminkin on pieni huoli, että noinkin sekaisin oleva henkilö, jotka noin yleensä ovat lähinnä käveleviä aikapommeja, saa/joutuu olemaan ilman kipeästi tarvitsemaansa mieluiten suljetulla annettavaa mielenterveyshoitoa. No tätä se väärästä paikasta säästäminen tekee.

        " mutta ei uskalla nähdä syitä miksi niin tekee."

        Sopii mainiosti "taudinkuvaasi".
        Vaikka on kymmeniä kertoja todistetty, että kahjo mikä kahjo aina samoine "päättäjät sitä sun tätä" höpötyksineen, niin siitä huolimatta et uskalla nähdä syytä tai paremminkin pikaista tarvetta, pitkäaikaiseen mielenterveyshoitoon.


      • veio1
        sekavaa.on kirjoitti:

        "Silti et pysty sanomaan missä olen sanonut jotain väärin"

        Ei missään eipä tietenkään(hörhön itsensä mielestä).
        Hyvin on "päättäjät" ottaneet käyttöön tyrkyttämäsi "oikeat ohjeet"?
        Ei vai? Olisiko kuitenkin niin, että tyrkyttämäsi "ohjeet" on ns. perseestä eli pahasti virheellisiä ja toteuttamiskelvottomia.

        " ja vielä huolestuttavampaa on se ettet pysty edes sanomaan mikä sinua ärsyttää."

        Ei ärsytä mikään, ennemminkin on pieni huoli, että noinkin sekaisin oleva henkilö, jotka noin yleensä ovat lähinnä käveleviä aikapommeja, saa/joutuu olemaan ilman kipeästi tarvitsemaansa mieluiten suljetulla annettavaa mielenterveyshoitoa. No tätä se väärästä paikasta säästäminen tekee.

        " mutta ei uskalla nähdä syitä miksi niin tekee."

        Sopii mainiosti "taudinkuvaasi".
        Vaikka on kymmeniä kertoja todistetty, että kahjo mikä kahjo aina samoine "päättäjät sitä sun tätä" höpötyksineen, niin siitä huolimatta et uskalla nähdä syytä tai paremminkin pikaista tarvetta, pitkäaikaiseen mielenterveyshoitoon.

        Tuo on tuttua puhetta. Potilaissani on niitä jotka suojautuvat juuri tuollaisten puheiden taakse piiloon ja vaatii paljon rohkeutta tulla sieltä ulos edes vastaanotolla missä muut ei näe saati sitten ihmisten nähden.

        Olet vielä kaukana oikean suunnan löytämisestä ja siksi vajoat koko ajan syvemmälle siihen suohon minkä olet pakopaikaksesi valinnut ettei psyyken puolustuksesi romahtaisi.

        Kirjoitustyylistäsi näkee ettet ole sivistynyt ihminen ja tuskin muutut sellaiseksi kun menet autosi rattiin. Siinä on jo riittävästi syytä epäillä myös liikennekäyttäytymistäsi.

        Olen valmis minä päivänä hyvänsä kanssasi keskusteluun suorassa TV-lähetyksessä. Kehtaisitko näyttää kehittymättömyytesi.?


      • sekavaa.on
        veio1 kirjoitti:

        Tuo on tuttua puhetta. Potilaissani on niitä jotka suojautuvat juuri tuollaisten puheiden taakse piiloon ja vaatii paljon rohkeutta tulla sieltä ulos edes vastaanotolla missä muut ei näe saati sitten ihmisten nähden.

        Olet vielä kaukana oikean suunnan löytämisestä ja siksi vajoat koko ajan syvemmälle siihen suohon minkä olet pakopaikaksesi valinnut ettei psyyken puolustuksesi romahtaisi.

        Kirjoitustyylistäsi näkee ettet ole sivistynyt ihminen ja tuskin muutut sellaiseksi kun menet autosi rattiin. Siinä on jo riittävästi syytä epäillä myös liikennekäyttäytymistäsi.

        Olen valmis minä päivänä hyvänsä kanssasi keskusteluun suorassa TV-lähetyksessä. Kehtaisitko näyttää kehittymättömyytesi.?

        Jah hah, ei mitään uutta auringon alla.
        On talipäältä niin tuttua tarinaa ettei mitään määrää.
        Sinulla on varmaan koneella valmiiksi tallennettuna tuo sama paska jonka suollat ulos kun sulle osoitetaan kuinka järjettömiä "ohjeesi" ovat.

        Vai että hörhö pystyy jo kirjoitustyylistä päättelemään( ja tuomitsemaan) jonkun liikennekäyttäytymisen.
        Usko pöllö tosiasia, et ole koskaan pystynyt, etkä tule koskaan pystymään.

        "Olen valmis minä päivänä hyvänsä kanssasi keskusteluun suorassa TV-lähetyksessä."

        Varmaan olisit mutta siinä on yksi ongelma, olet oman ilmoituksesi mukaan tyrkyttänyt itseäsi ja täyttä huu haata olevia juttujasi useammallekin TV-kanavalle.
        Mikään kanava tai taho ei ole, luonnollisestikaan, ollut kiinnostunut.
        Joten, vaikka uusvanhaa päätöntä sontaa kuinka tarjoaisit, mikään taho ei ota sinua vastaan/anna ohjelma-aikaa.
        Itsekään en valitettavasti omista TV-kanavaa jotta voisin johonkin ohjelmaan kutsua vieraaksi näitä älyttömiä aivopierujaan esitteleviä "tietäjiä".
        Joten siihen tyssäs se esitys, että mitäs nyt?


    • laki-määrää

      "34 §
      Ääni- ja valomerkit

      Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.

      Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla."

      Noudattakaa nyt vain lakia älkääkä keksikö mitään omia typeriä ideoita.

    • Tapsa45

      Jäitä hattuun!
      Jos joku häiriköi liikenteessä tahallaan, ei torven soittaminen hetkauta häntä ollenkaan. Useimmat kuitenkin, kuten minäkin, töpeksivät vahingossa ja se jo sinänsä harmittaa! Jos sitten joku törppö soittaa torvea, saattaa konseptit seota entistä enemmän. Soittelu ei siis missään tapauksessa edistä turvallista autoilua ja sitähän me kaikki toivomme! Ajatelmaa ennemminkin, että voi ressukkaa, kun ei oikein hallitse hommaa - annetaan osaavampina vähän anteeksi ja joustetaan!

      Havaintoni mukaan tavallisin virhe liikenteessä on ajaa liian lähellä edellä ajavaa vaikka ei ole aikomustakaan ohittaa. Siis yleensä 4:n sekunnin väli. Silloin kiireisempi mahtuu ohittamaan ja sopii eteen. Lyhempi väli osoittaa, että aiot ohittaa, jolloin edellä ajavan tulee asiassa auttaa, esim. sopivassa paikassa hiljentämällä.
      Yhteispeliä, ei kukkoilua toivoen!

      • 10-14

        4 s on liian lyhyt väli, jos on tarkoitus, että siihen mahtuu joku tulemaan väliin. Maantienopeuksissa pitäisi olla vähintään 6 s (koska 3 s on suositus kahden ajoneuvon väliksi).

        Edelläajavan ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta hiljentämällä. Hiljentämisvaatimus koskee vain "hitaasti kulkevaa ajoneuvoa" eli esim. traktoria tai vastaavaa, siis todella radikaalisti muuta liikennevirtaa hitaammin etenemään pystyvää. Jostain syystä tätä lainkohtaa ei useinkaan ymmärretä oikein vaan ajatellaan, että vaikkapa 5-10 km/h alle rajoituksen ajavalla olisi tällainen väistövelvollisuus.


      • eikös.vain
        10-14 kirjoitti:

        4 s on liian lyhyt väli, jos on tarkoitus, että siihen mahtuu joku tulemaan väliin. Maantienopeuksissa pitäisi olla vähintään 6 s (koska 3 s on suositus kahden ajoneuvon väliksi).

        Edelläajavan ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta hiljentämällä. Hiljentämisvaatimus koskee vain "hitaasti kulkevaa ajoneuvoa" eli esim. traktoria tai vastaavaa, siis todella radikaalisti muuta liikennevirtaa hitaammin etenemään pystyvää. Jostain syystä tätä lainkohtaa ei useinkaan ymmärretä oikein vaan ajatellaan, että vaikkapa 5-10 km/h alle rajoituksen ajavalla olisi tällainen väistövelvollisuus.

        "Edelläajavan ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta hiljentämällä."

        Eipä tietenkään, poljetaan vaan niska punaisena ja otsasuoni pullistellen sitä omaa "säästö" 10-15km/h alle sallitun olevaa nopeutta eikä vahingossakaan tarjota/anneta ohitustilaisuutta nopeammin liikkuville, koska "minkään lainkohdan mukaan ei tarvitse"
        Näin sitä sujuvaa ja turvallista liikennettä edistetään.


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        "Edelläajavan ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta hiljentämällä."

        Eipä tietenkään, poljetaan vaan niska punaisena ja otsasuoni pullistellen sitä omaa "säästö" 10-15km/h alle sallitun olevaa nopeutta eikä vahingossakaan tarjota/anneta ohitustilaisuutta nopeammin liikkuville, koska "minkään lainkohdan mukaan ei tarvitse"
        Näin sitä sujuvaa ja turvallista liikennettä edistetään.

        Sanojesi todellisen merkityksen arvelisin olevan saman kuin niiden jotka puhuvat muiden liian hitaasti ajamisesta mutta tarkoittaa, että oikeaa nopeutta ajavien pitäisi antaa vasen kaista ylinopeutta ajavien yksityiskäytöön.


      • veio1

        Katsotaanpa tarkemmin. Ajoin Mechelininkatua, valo vaihtui, jarrutin, huomasin peilistä takana olevan jenkkipakun painavan kaasua ja ajavan ohi.
        Toisella puolella risteystä kulkijat lähtivät jo ylittämään suojatietä. Painoin torven pohjaan ja kaikki kulkijat ehtivät hypätä takaisin jalkakäytävälle.
        Siinä esimerkki oikeasta, lain vaatimasta tööööötin käytöstä.


      • 10-14
        eikös.vain kirjoitti:

        "Edelläajavan ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta hiljentämällä."

        Eipä tietenkään, poljetaan vaan niska punaisena ja otsasuoni pullistellen sitä omaa "säästö" 10-15km/h alle sallitun olevaa nopeutta eikä vahingossakaan tarjota/anneta ohitustilaisuutta nopeammin liikkuville, koska "minkään lainkohdan mukaan ei tarvitse"
        Näin sitä sujuvaa ja turvallista liikennettä edistetään.

        Liikenteen sujuvuus ei oikeastaan ole mikään arvo. Turvallisuus on, mutta ei sitä turvallisuutta vaaranna alle rajoituksen ajava vaan se takana tuleva kusipää, joka ei ymmärrä, että a) HÄNEN tehtävänsä on sovittaa nopeutensa edessäolevan liikenteen mukaan ja b) nopeusrajoitus EI ole mikään takuunopeus, jota on oikeutettu aina ja kaikissa olosuhteissa ajamaan. Se on vain absoluuttinen maksimi, oikea tilannenopeus on tilanteesta riippuen jossain nollan ja rajoitusnopeuden välillä.


      • eikös.vain
        10-14 kirjoitti:

        Liikenteen sujuvuus ei oikeastaan ole mikään arvo. Turvallisuus on, mutta ei sitä turvallisuutta vaaranna alle rajoituksen ajava vaan se takana tuleva kusipää, joka ei ymmärrä, että a) HÄNEN tehtävänsä on sovittaa nopeutensa edessäolevan liikenteen mukaan ja b) nopeusrajoitus EI ole mikään takuunopeus, jota on oikeutettu aina ja kaikissa olosuhteissa ajamaan. Se on vain absoluuttinen maksimi, oikea tilannenopeus on tilanteesta riippuen jossain nollan ja rajoitusnopeuden välillä.

        "Liikenteen sujuvuus ei oikeastaan ole mikään arvo"

        Eipä tietenkään, ainakaan näiden, "ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta", mielestä.
        Kun alunperin lähdetään siitä ajatuksesta, että se takaa nopeammin lähestyvä on aina automaattisesti "kusipääkaahari", kun minä ajan 10-15km/h alle rajoituksen olevaa, ihan itse määrittelemääni, "oikeaa" tilannenopeutta niin eihän minun pidä todellakaan ainakaan auttaa hänen ohitusta.
        Eihän sujuvuus ole/voi olla mikään arvo, vaikka se turvallisuutta edistäisikin.
        Ei suurin sallittu ole absoluuttinen maksimi, mutta sitäkin eteneminen on luvallista.


      • eikös.vaan
        veio1 kirjoitti:

        Sanojesi todellisen merkityksen arvelisin olevan saman kuin niiden jotka puhuvat muiden liian hitaasti ajamisesta mutta tarkoittaa, että oikeaa nopeutta ajavien pitäisi antaa vasen kaista ylinopeutta ajavien yksityiskäytöön.

        Kaikkeahan sitä voi arvella, mutta metsään menee arvelusi kuten usein aiemminkin.


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        "Liikenteen sujuvuus ei oikeastaan ole mikään arvo"

        Eipä tietenkään, ainakaan näiden, "ei minkään lainkohdan mukaan tarvitse auttaa ohitusta", mielestä.
        Kun alunperin lähdetään siitä ajatuksesta, että se takaa nopeammin lähestyvä on aina automaattisesti "kusipääkaahari", kun minä ajan 10-15km/h alle rajoituksen olevaa, ihan itse määrittelemääni, "oikeaa" tilannenopeutta niin eihän minun pidä todellakaan ainakaan auttaa hänen ohitusta.
        Eihän sujuvuus ole/voi olla mikään arvo, vaikka se turvallisuutta edistäisikin.
        Ei suurin sallittu ole absoluuttinen maksimi, mutta sitäkin eteneminen on luvallista.

        eikös.vaan että puolustat ylinopeutta ajavia. Alle rajoituksen ilman syytä ajavia on todella vähän mutta ylinopeutta ajavia on kylläkin reilusti ja oikeaa nopeutta ajavien täytyy ottaa nämä huomioon ja se taas on pois muusta liiketeen seuraamisesta.


      • eikös.vain
        veio1 kirjoitti:

        eikös.vaan että puolustat ylinopeutta ajavia. Alle rajoituksen ilman syytä ajavia on todella vähän mutta ylinopeutta ajavia on kylläkin reilusti ja oikeaa nopeutta ajavien täytyy ottaa nämä huomioon ja se taas on pois muusta liiketeen seuraamisesta.

        Näytäppäs nyt "osaaja" missä olen puolustanut ylinopeutta ajavia?
        Meinaan muualla kuin sinun ymmärtämättömässä mielessäsi.

        " Alle rajoituksen ilman syytä ajavia on todella vähän mutta ylinopeutta ajavia on kylläkin reilusti ja oikeaa nopeutta ajavien täytyy ottaa nämä huomioon ja se taas on pois muusta liiketeen seuraamisesta."

        Jos "liiketeen" seuraaminen on noinkin heikolla tasolla, eli suurinta sallittua ajavat saavat ns. pasmat sekaisin, niin kannataisikohan aivan vakavasti harkita jotain muuta liikkumismuotoa kuin omaa autoa?


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        Näytäppäs nyt "osaaja" missä olen puolustanut ylinopeutta ajavia?
        Meinaan muualla kuin sinun ymmärtämättömässä mielessäsi.

        " Alle rajoituksen ilman syytä ajavia on todella vähän mutta ylinopeutta ajavia on kylläkin reilusti ja oikeaa nopeutta ajavien täytyy ottaa nämä huomioon ja se taas on pois muusta liiketeen seuraamisesta."

        Jos "liiketeen" seuraaminen on noinkin heikolla tasolla, eli suurinta sallittua ajavat saavat ns. pasmat sekaisin, niin kannataisikohan aivan vakavasti harkita jotain muuta liikkumismuotoa kuin omaa autoa?

        Kirjoitustyylistäsi näkee ettet ole sivistynyt ihminen ja tuskin muutut sellaiseksi kun menet autosi rattiin. Siinä on jo riittävästi syytä epäillä liikennekäyttäytymistäsi.
        Jotain kirjaimia tätyy jättää pois jotta löytäisit syitä tarttua johonkin jolla luulet olevasi jotain erikoista etkä tarvisi nähdä liikenteen todellisia ongelmia.


      • eikös.vain
        veio1 kirjoitti:

        Kirjoitustyylistäsi näkee ettet ole sivistynyt ihminen ja tuskin muutut sellaiseksi kun menet autosi rattiin. Siinä on jo riittävästi syytä epäillä liikennekäyttäytymistäsi.
        Jotain kirjaimia tätyy jättää pois jotta löytäisit syitä tarttua johonkin jolla luulet olevasi jotain erikoista etkä tarvisi nähdä liikenteen todellisia ongelmia.

        Terve talipää!
        Olet tämän saman paska kommentin oksentanut jo aiemmin palstalle tosin eri nimimerkille. Joten sulla on varmasti valmiiksi koneelle talletettuna tuo sama soopa kun kukaan ei ota todesta, noita lähinnä vakavaan mielevikaisuuteen viittaavia, "ohjeitasi päättäjille" liikenteestä.
        Täytyy todella paljon "jättää kirjaimia pois" jotta hörhö tajuaisi kuinka ulkona on liikenteestä luuloineen , että siitä jotain ymmärtäisi.
        Vielä rautalangasta, älä puutu sellaiseen johon olematon aivokapasiteetisi ei todistetustu riitä, kiitos.


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        Terve talipää!
        Olet tämän saman paska kommentin oksentanut jo aiemmin palstalle tosin eri nimimerkille. Joten sulla on varmasti valmiiksi koneelle talletettuna tuo sama soopa kun kukaan ei ota todesta, noita lähinnä vakavaan mielevikaisuuteen viittaavia, "ohjeitasi päättäjille" liikenteestä.
        Täytyy todella paljon "jättää kirjaimia pois" jotta hörhö tajuaisi kuinka ulkona on liikenteestä luuloineen , että siitä jotain ymmärtäisi.
        Vielä rautalangasta, älä puutu sellaiseen johon olematon aivokapasiteetisi ei todistetustu riitä, kiitos.

        "Vielä rautalangasta, älä puutu sellaiseen johon olematon aivokapasiteetisi ei todistetustu riitä, kiitos."
        Todistetusti.? Et ole pysynyt kertomaan missä näet mielenvikaisuuteni, in your opinion, ja millä perustelet kommenttejasi.
        On aivan sama vaikka ottaisin vastaukseni AkuAnkasta Tai Mielenvikaisetvastaukset.fi -osoitteesta, niin kauan kun sinun tasosi on edellä nähtyä.
        Ajatko muuten sääntöjen mukaan.?
        Tiedätkö mitä tarkoitta..., tai no, ei mitään, täysin turha keskustella kanssasi.


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        Terve talipää!
        Olet tämän saman paska kommentin oksentanut jo aiemmin palstalle tosin eri nimimerkille. Joten sulla on varmasti valmiiksi koneelle talletettuna tuo sama soopa kun kukaan ei ota todesta, noita lähinnä vakavaan mielevikaisuuteen viittaavia, "ohjeitasi päättäjille" liikenteestä.
        Täytyy todella paljon "jättää kirjaimia pois" jotta hörhö tajuaisi kuinka ulkona on liikenteestä luuloineen , että siitä jotain ymmärtäisi.
        Vielä rautalangasta, älä puutu sellaiseen johon olematon aivokapasiteetisi ei todistetustu riitä, kiitos.

        Jos joku sinun tasoisesi kirjoittaja ymmärtäisi kirjoituksiani, olisi pettynyt itseeni ja siihen mitä olen elämässä oppinut.


      • eikös.vain
        veio1 kirjoitti:

        "Vielä rautalangasta, älä puutu sellaiseen johon olematon aivokapasiteetisi ei todistetustu riitä, kiitos."
        Todistetusti.? Et ole pysynyt kertomaan missä näet mielenvikaisuuteni, in your opinion, ja millä perustelet kommenttejasi.
        On aivan sama vaikka ottaisin vastaukseni AkuAnkasta Tai Mielenvikaisetvastaukset.fi -osoitteesta, niin kauan kun sinun tasosi on edellä nähtyä.
        Ajatko muuten sääntöjen mukaan.?
        Tiedätkö mitä tarkoitta..., tai no, ei mitään, täysin turha keskustella kanssasi.

        Hyvä kun tunnustit, liikennettä koskevat, vastauksesi on hölmöydessään todellakin Aku Ankka ja ehkäpä vielä lähempänä mainitsemaasi "Mielenvikaisetvastaukset.fi." tasoa. Lienet varmaan ko. sivuston luoja ja ainoa käyttäjä.

        "Ajatko muuten sääntöjen mukaan.?"
        Totta kai.


      • eikös.vain
        veio1 kirjoitti:

        Jos joku sinun tasoisesi kirjoittaja ymmärtäisi kirjoituksiani, olisi pettynyt itseeni ja siihen mitä olen elämässä oppinut.

        Voit aivan syystä olla itseesi pettynyt, joka paikkaan työntämäsi täysin hölmö jankutuksesesi "päättäjät sitä sun tätä"osoittaa, että kovin on "elämässä oppiminen" vähäiseksi jäänyt.
        Tuo "analyysisi" koskien jonkun liikennekäyttäytymistä ansaitsee hölmöydessään juuri sellaisen vastauksen kun sait.


      • veio1
        eikös.vain kirjoitti:

        Voit aivan syystä olla itseesi pettynyt, joka paikkaan työntämäsi täysin hölmö jankutuksesesi "päättäjät sitä sun tätä"osoittaa, että kovin on "elämässä oppiminen" vähäiseksi jäänyt.
        Tuo "analyysisi" koskien jonkun liikennekäyttäytymistä ansaitsee hölmöydessään juuri sellaisen vastauksen kun sait.

        -Sanojesi todellisen merkityksen arvelisin olevan saman kuin...-
        Työkseni törmään liikenteen ongelmakuskeihin ja yhteistä sinun kanssasi on kielen käyttö ja siitä arvelin ja huomaathan, sanoin arvelin.
        Sinä kuitenkin nimittelet minua pystymättä kertomaan syytä siihen. En ole sanonut mitään väärää liikenteestä.
        Kaiken ydin on päättäjät jotka eivät uskalla puuttua todellisiin ongelmiin. Mikä muu voi vaikuttaa kuin päättäjät.? Sinä et näytä ymmärtävän mitään siitä pelistä joka päättäjien kesken pyörii.
        Liikenne ei parane sillä, että sinunlaiset huutavat täällä turhia sanojaan joissa ei ole mitään sisältöä vaan kertovat sinun "sielusi " tilasta.


    • vastasoittaja

      Turha torveilu ei edesauta tilanteessa mitään. Joku voi hermostua ja tilanne kestää vaan kauemmin. Jos minulle soitetaan tarpeettomasti torvea niin se on liinat kiinni ja minäkin alan soittamaan torvea. Sitten soitetaan kaikki ja odotellaan, että lopulta aloittaja kyllästyy. Minulla on aikaa eikä koskaan kiire liikenteessä mihinkään. Tööt tööt vaan...

    • 10-14

      Aika naiivi aloitus. Torvensoittaminen tarkoittaa "haista sinä idiootti vittu!" ja sellaisena se myös tulkitaan. Eli keskisormen nousu on ihan ymmärrettävää.

      • veio1

        Missä niin sanotaan.? Lakikirja kertoo äänimerkin merkityksen kertomalla miten ja miksi sitä käytetään.
        Aloitus oli varsin fiksu, koska maassamme äänimerkin käyttö on vääristynyt. Niin se toki on monessa muussakin maassa. Eikö silloin kuitenkin ole tärkeää kertoa vääristä merkityksistä.


    • Kauko_Säädin

      Kyseiset ihmiset käyvät harvemmin näillä palstoilla.

    • 10-14

      Noista sinun esimerkeistäsi muuten: vain tuo "ei huomaa vihreiden syttymistä" on sellainen asia, jossa pieni tuuttaus on paikallaan. Muissa ei.

      Minulle on viime kuukausina sattunut eteen vain yksi tilanne, jossa torvensoittoon oli aihetta. Olin ruuhka-aikaan kääntymässä Vääksyntieltä Teollisuuskadulle kohti Itäkeskusta. Vaan siinäpä seisoi auto suojatien edessä Teollisuuskadulla uskaltamatta ohittaa punaista valoa ja tajuamatta, että kyseessä oli Teollisuuskatua pitkin tuleville tarkoitettu toisio-opastin, jonka siis saa ohittaa ihan rauhassa, vaikka siinä punainen palaakin. Käytännössä blokkasi risteyksen.

    • tööttäätööttää
      • erkkiäänimerkki

        Tiedätkö ne tapaukset jossa auto väistää pyörätien jatkeella pyöräileviä? Niitäkin on joten älä vain tööttää väärässä kohtaa.


      • veio1
        erkkiäänimerkki kirjoitti:

        Tiedätkö ne tapaukset jossa auto väistää pyörätien jatkeella pyöräileviä? Niitäkin on joten älä vain tööttää väärässä kohtaa.

        Oliko se niin että kääntyvä auto väistää ja jos autolla on kolmio saapuessaan pyörätielle.


    • töttörööö

      Minä painan tööttiä, kun huomaan, että joku pyöräilijä yrittää tunkea suojatielle, vaikka hänen kuuluisi väistää autoja. Painan niin kauan, että pysähtyy, eikä tule.

    • TurvallistaMatkaa

      Töttään joskus joo. Lähinnä just tuota että herättelen edellä olevaa liikennevaloissa ja jos toinen tekee jotain törkeätä.
      Viimeksi töötäsin, kun edellämenevä haahuili muutenkin ihan ihmeellisiä, vauhtikin seilasi kaupunkialueella 40-60km/h välillä. ja joka risteyksessä jarrua päälle, vaikka ajoimme etuajo-oikeutettua tietä itse.
      Niin muutaman tällaisen risteysjarruttelun jälkeen tööttäsin ihan periaatteenkin vuoksi, kun sai pelätä koko aika että milloin rysähtää, jos mun takana tulleet ei olekaan tarpeksi skarppina. Ja muutenkin hieman kyllä ärsytti tällainen haitarisuhaaminen. Mielestäni kannattaisi vaihtaa julkisiin kulkuneuvoihin, jos ihminen on noin arka ja onneton ratin takana, ettei osaa ajaa sujuvasti liikenteessä.
      Enkä sano tätä sillä, että kuvittelisin olevani itse joku huippukuski, koska en ole sitä. En tosin ole kyllä ollut kolarissakaan ikinä ja "rikossaldonakin" on vain yksi kirjallinen huomautus reilu vuoden takaa lievästä ylinopeudesta.

      • srht

        Ai niin, liikennevaloissa ketään ei saa "herätellä" äänimerkillä. Tieliikennelaki kieltää tämän täysin yksikäsitteisesti. Mitään vaaraa ei muodostu siitä, että pääopastinta ei ohiteta vaikka opastin antaa siihen luvan. Sen sijaan jos joku on ohittamassa pääopastinta, joka kieltää ohittamisen, silloin äänimerkin voi antaa. Samoin jos jalankulkija on astumassa suojatielle vastoin jalankulkuopastimen antamaa kieltoa, niin silloinkin äänimerkkiä voi käyttää, jos suojatielle astuminen aiheuttaa vaaran.


      • wipoiupoup

        Tästä nyt voidaan saivarrella loputtomasti.

        Herättely liikennevaloissa on tuon lain mukaan ihan sallittua. Vaara voi nimittäin syntyä siitä, että "nukahtanut" kuljettaja havahtuukin yllättäen ja lähtee myöhässä päin punaisia.

        Erottaisin kaksi erilaista äänimerkin käyttötapaa: varoittaminen (kenties kohtelias huomion herättäminen) ja vittuilu (ikään kuin kostomielessä). Liikennevalocase kuuluu näistä ensimmäiseen.


    • Hki___

      Helsingissä tööttäillään huomattavasti enemmän mitä muualla suomessa.

    • sakotvaan

      Äänimerkin käyttö on kielletty tällaisessa huvittelutarkoituksessa. Poliisi sakottaa, ja se on oikein.

    • GetOn

      Vasta huomasinkin että aloittajana on tuo tunnettu höhlä "pakumies67". Tuolta provolta on tullut näitä samanlaisia aloituksia ennenkin. Taas siis yksi sellainen lisää. Torvet torvea soittelemaan vaan.

    • torvenkäytöntaito

      Tööttäämisessäkin on eri tyylisuuntia..eka usein tööttään hiljempaa ja hillitymmin kun joku joka ei seuraa liikennettä ei lähe liikkumisvaloista vaikkapa vihreennuolivalon palaessa jos ei tämä tehoo nii tuuttaan LUJEMPAA!
      Oikeestaa torvensoitto onkin taidetta.

    • Saksalainen_

      Totta kai äänimerkkiä pitää käyttää tarvittaessa. Hyvin harva suomalainen vain ymmärtää sen. Äänimerkkiin reagoidaan ikään kuin se olisi joku vittuilu. Tämä ikävä ja kateellinen kansa on valitettavasti myös tyhmä.

    • srht

      Äänimerkkiä saa käyttää vain, jos se on tarpeen vaaran välttämiseksi. Tällainen vaara voi olla tilanne, jossa ajoneuvoa yritetään siirtää sivusuunnassa toisen päin toista ajoneuvoa. Kaikenlainen kouluttaminen äänimerkillä on laitonta ja myös turhaa, koska kouluttaminen vaatii paljon suurempaa ilmaisuvoimaa kuin äänimerkillä on. Äänimerkki pitää antaa ennakoivasti. Sitä ei voi antaa vasta kun vaara on jo vältetty esimerkiksi nopeutta hidastamalla. Jos äänimerkin antaminen aloitetaan vasta kun vaara on jo muodostunut, äänimerkin antaminen on jo yleensä myöhäistä ja vaara olisi pitänyt ennakoida.

      • SimpleOrWhat

        TLL:

        34 §
        Ääni- ja valomerkit

        Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.


    • OverHuman

      Jotenkin ymmärrän aloittajan pointin, koska kukaan ei oikein osaa mihinkään muuhun merkkiin reagoida kuin äänimerkkiin. Valojakin on aivan turhaa nykyään vilautella, koska siitä ei kukaan mitään tajua. Siksi en enää niin edes tee, mutta en soita torveakaan jälkikäteen.

      Tänään joku valkoisella bemarilla liikeellä oleva kusipää vilkutteli valojaan moottoritien vasemmalla kaistalla. Hänellä oli näet kiire, jota muilla ei ole.

    • kertokaa_se_suudelmin

      Mitä pitäisi oppia esim. siitä, että joku tööttää takana, jos väistää oikealta tulevaa tai tulee itse kolmion takaa? Ainakin se, että liikenteessä on kaikenlaisia valopäitä. Tietenkin omasta mielestään ovat keskimääräistä parempia kuskeja.

    • siinäpäsitäsoittoa

      Torvi torvelle torvia soittaa...

    • hmmmmn

      Ei sitä torvea ihan mielenosoitusmielessä tai opetusmielessä pidä soitella, mutta oikeasti kelläpä ei ikinä ala keittää. Jos joku ei tahdo saada autoaan vaikka liikkeelle liikennevaloissa vaikkapa ylämäessä, niin se tööttäily ei oikeastaan auta. Kuka tahansa voi tehdä virheen liikkeellelähdössä. Ei siitä nyt auta mieltään pahoittaa ja tööttäillä.

      On typerää ja lapsellista huomautella pienistä asioista, kun taas vaikka se kärkikolmion takaa eteen ajavalle torven soitto on aivan asiallista.

      Ei sitä torvea sen takia paineta, että itseä alkaa ärsyttämään. Se kannattaa muistaa.

    • Anonyymi

      Oikeastaan suomen laissa saa töötätä vain ohitustilanteessa 📣

      • Anonyymi

        Oikeastaan puhut vain sontaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3568
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      196
      1662
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1317
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1192
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      845
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      814
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      811
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe