Autoliikkeen auto ja peltipoliisi

nainenratissa

Tuli vaan mieleen tällainen kysymys, että kun ajelin autoliikkeen punavalkoisissa koekilvissä olevalla esittelyautolla peltipoliisin ohi ja näin kameran räpsähtävän (ylinopeutta oli n.10-15 km/h 80:n alueella). Niin kuinka todennäköistä on että postiluukusta tipahtaa lähiaikoina rikesakko? Selvitteleekö poliisit tällaisia "rikoksia"..?

17

2110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkkbvvvjjjbbnnn

      Ne lähettää sakon auton omistajalle tai haltijalle, autoliike sitten karhuaa laskua sulta.

      • Tai siis: autoliike kertoo, että auto oli sinulla koeajossa tuolla hetkellä, ja lasku tulee sinulle. Jos niillä siis on ylhäällä tuo tieto. Vähän autoliikkeestä riippuu, löytyykö tietoa vai ei...


      • 1-2_viikkoa_kestää

        No ei kyllä karhua...

        Menee niin, että autoliike ilmoittaa poliisille ajoneuvon kuljettajan, jos tunnistaa. Periaatteessahan autoliike ei tiedä muuta kuin auton haltijan, joten voi ilmoittaa poliisille senkin pelkästään. Jos autoliike ei vastusta sakkoa ja maksaa itse, niin ei heillä ole oikeutta periä summaa enää toiselta. Toki voivat lähettää "laskun", mutta itse ainakin jättäisin sellaset maksamatta.


      • 1-2_viikkoa_kestää
        TheRat kirjoitti:

        Tai siis: autoliike kertoo, että auto oli sinulla koeajossa tuolla hetkellä, ja lasku tulee sinulle. Jos niillä siis on ylhäällä tuo tieto. Vähän autoliikkeestä riippuu, löytyykö tietoa vai ei...

        "Vähän autoliikkeestä riippuu, löytyykö tietoa vai ei..."

        Niin... väärän henkilötiedon kertominen poliisille olisi ensinnäkin todella noloa ja lisäksi siitä voi saada paljon rikesakkoa kovemman rangaistuksen. Isommilla autoliikkeillä sakoista varmaan kertyisi sen verran iso potti, että kirjanpito on syytä pitää kunnossa. Mokahan voisi tulla helposti papereihin vaikka siten, että vuokraan auton aamulla klo 16 asti, mutta palautankin jo klo 11. Sen jälkeen joku toinen vuokraa päällekkäisellä ajalla. Jos tuon vuokraajan paperi hukkuu, niin klo 12 saatu sakko lähtisi väärälle henkilölle.


      • 1-2_viikkoa_kestää kirjoitti:

        No ei kyllä karhua...

        Menee niin, että autoliike ilmoittaa poliisille ajoneuvon kuljettajan, jos tunnistaa. Periaatteessahan autoliike ei tiedä muuta kuin auton haltijan, joten voi ilmoittaa poliisille senkin pelkästään. Jos autoliike ei vastusta sakkoa ja maksaa itse, niin ei heillä ole oikeutta periä summaa enää toiselta. Toki voivat lähettää "laskun", mutta itse ainakin jättäisin sellaset maksamatta.

        Ei kyllä taida olla väärällä henkilöllä mahdollisuutta maksaa sakkoa itse.

        Autollani ajettiin 70km/h alueella 88km/h

        Tuli vian tiedustelu kuka ajoi.

        Eli vaihtoehdot on kertoa kuka on ajanut tai jättää se poliisin selvitettäväksi.


      • 1515_1615_1516
        Bussissa kirjoitti:

        Ei kyllä taida olla väärällä henkilöllä mahdollisuutta maksaa sakkoa itse.

        Autollani ajettiin 70km/h alueella 88km/h

        Tuli vian tiedustelu kuka ajoi.

        Eli vaihtoehdot on kertoa kuka on ajanut tai jättää se poliisin selvitettäväksi.

        Mitähän pakettiautomaatti tuolla tarkoittaa? Minun autollani ajoi vieras henkilö rikesakon verran ylinopeutta. Minulle tuli vain pankkisiirtolomake, eikä kukaan kysynyt, kuka ajoi. Maksoin sakon.


    • Jos autoliike kertoo kuka ajoi. Sakko tulee sulle

      Jos autoliike ei kerro kuka ajoi. Asian käsittely jää käytännässö siihen

      • 1-2_viikkoa_kestää

        "Jos autoliike ei kerro kuka ajoi. Asian käsittely jää käytännässö siihen"

        En usko väitettäsi. Nopeusvalvontasakkoa voi vastustaa kätevästi Poliisin nettisivulla https://www.poliisi.fi/verkkoasiointi Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että "en se minä ollut enkä tiedä kuka käytti autoani". Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin lähiomaista ei tarvitse lain mukaan ilmiantaa, mutta autoliikkeen edustaja syyllistyy tiedon pimittämiseen, jos asiakasystävällisyyttään suojelee auton koeajajaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä poliisi kutsuu henkilökohtaiseen kuulusteluun, jos auton haltija ei muka tiedä auton lainaajaa. Jos kuulustelussa ilmenee, että hän on todellakin antanut autonsa jollekin ryhmälle, josta kaikkia ei tunne, niin sitten voi selvitys jäädä siihen, ainakin rikesakon osalta. Varkaustapauksessa taas kuljettajan selvittämisen luulisi kiinnostavan omistajaakin.


      • 1-2_viikkoa_kestää kirjoitti:

        "Jos autoliike ei kerro kuka ajoi. Asian käsittely jää käytännässö siihen"

        En usko väitettäsi. Nopeusvalvontasakkoa voi vastustaa kätevästi Poliisin nettisivulla https://www.poliisi.fi/verkkoasiointi Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että "en se minä ollut enkä tiedä kuka käytti autoani". Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin lähiomaista ei tarvitse lain mukaan ilmiantaa, mutta autoliikkeen edustaja syyllistyy tiedon pimittämiseen, jos asiakasystävällisyyttään suojelee auton koeajajaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä poliisi kutsuu henkilökohtaiseen kuulusteluun, jos auton haltija ei muka tiedä auton lainaajaa. Jos kuulustelussa ilmenee, että hän on todellakin antanut autonsa jollekin ryhmälle, josta kaikkia ei tunne, niin sitten voi selvitys jäädä siihen, ainakin rikesakon osalta. Varkaustapauksessa taas kuljettajan selvittämisen luulisi kiinnostavan omistajaakin.

        Oma kokemukseni meni näin.

        1 Minulle tuli tiedustelu kuka on autoa ajanut

        2 Vastasin tiedusteluun "Kuljettaja ei tiedossa, en ollut ajoneuvon kyydissä, Olin tapahtuma-aikana Kaarinassa" Jätin siis henkilön tiedot kokonaan ilmoittamatta ja kirjoitin tiedot kohtaan "Oma Lausuma" ja tietenkin kohtaan "Tiedot antoi" pistin omat tietoni. Voin kaivaa kopion tuosta ilmoituksesta jos haluat?

        3 Laitoin sen tidottteen postiin

        4 Sain kutsun asemalle jossa sain nähdä näytöltä kuskin kuvan ja vielä kerran kysyttiin tunnenko, vastasin "En tiedä, ehkä joku kaverin kaveri"

        5 Poliisi totesi "selvä juttu, jatkamme selvittelyä omin keinoin"

        Ja eihän oikestikaan aina autoliikkeet tiedä kuka autoa on koeajanut, eikä välttämättä yksityisetkään...

        Eli miksi olisin tehnyt poliisin työn ja vasikoinut kaverini? Tokihan tosta oli mulle vaivaa kun piti asemalla käydä, mutta pyysin kaveria heittämään 50€ vaivanpalkkaa mulle...

        Ja rike oli melko iso lisäksi 88km/h 70km/h alueella...

        Tietenkin lakia voitaisi muuttaa niin että jos omistaja ei suostu kertomaan kuskia, niin omistajalle tulisi vaikkapa 50€ rikesakko


      • 1-2_viikkoa_kestää kirjoitti:

        "Jos autoliike ei kerro kuka ajoi. Asian käsittely jää käytännässö siihen"

        En usko väitettäsi. Nopeusvalvontasakkoa voi vastustaa kätevästi Poliisin nettisivulla https://www.poliisi.fi/verkkoasiointi Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että "en se minä ollut enkä tiedä kuka käytti autoani". Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, niin lähiomaista ei tarvitse lain mukaan ilmiantaa, mutta autoliikkeen edustaja syyllistyy tiedon pimittämiseen, jos asiakasystävällisyyttään suojelee auton koeajajaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä poliisi kutsuu henkilökohtaiseen kuulusteluun, jos auton haltija ei muka tiedä auton lainaajaa. Jos kuulustelussa ilmenee, että hän on todellakin antanut autonsa jollekin ryhmälle, josta kaikkia ei tunne, niin sitten voi selvitys jäädä siihen, ainakin rikesakon osalta. Varkaustapauksessa taas kuljettajan selvittämisen luulisi kiinnostavan omistajaakin.

        Tietenkin kuljetusliikkee yms. on eri asia, niissä pitää tietää kuka autoa ajoi, tai ajoneuvovstaava saa vastaavansuuruisen sakon... Mutta vaikka firma "käyärräisi" sut voit silti kiistää sakon normaalisti


      • 1-2_viikkoa_kestää
        Bussissa kirjoitti:

        Oma kokemukseni meni näin.

        1 Minulle tuli tiedustelu kuka on autoa ajanut

        2 Vastasin tiedusteluun "Kuljettaja ei tiedossa, en ollut ajoneuvon kyydissä, Olin tapahtuma-aikana Kaarinassa" Jätin siis henkilön tiedot kokonaan ilmoittamatta ja kirjoitin tiedot kohtaan "Oma Lausuma" ja tietenkin kohtaan "Tiedot antoi" pistin omat tietoni. Voin kaivaa kopion tuosta ilmoituksesta jos haluat?

        3 Laitoin sen tidottteen postiin

        4 Sain kutsun asemalle jossa sain nähdä näytöltä kuskin kuvan ja vielä kerran kysyttiin tunnenko, vastasin "En tiedä, ehkä joku kaverin kaveri"

        5 Poliisi totesi "selvä juttu, jatkamme selvittelyä omin keinoin"

        Ja eihän oikestikaan aina autoliikkeet tiedä kuka autoa on koeajanut, eikä välttämättä yksityisetkään...

        Eli miksi olisin tehnyt poliisin työn ja vasikoinut kaverini? Tokihan tosta oli mulle vaivaa kun piti asemalla käydä, mutta pyysin kaveria heittämään 50€ vaivanpalkkaa mulle...

        Ja rike oli melko iso lisäksi 88km/h 70km/h alueella...

        Tietenkin lakia voitaisi muuttaa niin että jos omistaja ei suostu kertomaan kuskia, niin omistajalle tulisi vaikkapa 50€ rikesakko

        "Tietenkin lakia voitaisi muuttaa niin että jos omistaja ei suostu kertomaan kuskia, niin omistajalle tulisi vaikkapa 50€ rikesakko"

        EI JUMALAUTA!!??! On sulla erikoinen käsitys oikeasta ja väärästä... ja länsimaisesta oikeusjärjestelmästä...


      • 1-2_viikkoa_kestää kirjoitti:

        "Tietenkin lakia voitaisi muuttaa niin että jos omistaja ei suostu kertomaan kuskia, niin omistajalle tulisi vaikkapa 50€ rikesakko"

        EI JUMALAUTA!!??! On sulla erikoinen käsitys oikeasta ja väärästä... ja länsimaisesta oikeusjärjestelmästä...

        Onhan vastaava käytäntö monissa muissakin maissa.

        Ja sama toimii suomessa kunnallisten parkkimaksujenkin kanssa. jos kuski ei maksa, se on omistajan harteilla


    • nainenratissa

      Niin sen verran täytyy vielä lisätä, että auto oli minulla käytössäni päivän ajan kun omani oli huollettavana, ja se ei edes ollut se auto joka minun piti alunperin saada, joten en tiedä onko liikkeellä edes varmaa tietoa kuka autoa on ajanut. Ainakaan mitään papereita asiasta ei tehty. Kiinnosti vaan ihan teoriassakin miten tällaiset jutut menee.

      No maksan sakon jos sellainen tulee. Vaikka 140 euroa tuollaisesta tuntuukin aika kohtuuttomalta..

      • 1-2_viikkoa_kestää

        Voipi olla, että sieltä autoliikkeestä soitetaan sulle. Reilua olisi myöntää, että huomasit välähdyksen.

        Aika erikoista muuten autoliikkeeltä, jos papereita ei todella tehty. Ottavat aika ison riskin myös pieniä peltikolareita ajatellen. Vuokra-auton kuljettajalla pitäisi olla myös mukanaan todistus käyttöoikeudesta.


      • 1-2_viikkoa_kestää kirjoitti:

        Voipi olla, että sieltä autoliikkeestä soitetaan sulle. Reilua olisi myöntää, että huomasit välähdyksen.

        Aika erikoista muuten autoliikkeeltä, jos papereita ei todella tehty. Ottavat aika ison riskin myös pieniä peltikolareita ajatellen. Vuokra-auton kuljettajalla pitäisi olla myös mukanaan todistus käyttöoikeudesta.

        Noh etpä siis koeajanut pikkuliikkeiden ja/tai halpoja autoja... Harvemmin niissä mitään papereita tehdään...

        Taidat kuulua samaan ryhmään joka ei ikinä katsasta autoa kun ostaa 3 vuoden välein uuden


      • tätträä_pippijuu
        Bussissa kirjoitti:

        Noh etpä siis koeajanut pikkuliikkeiden ja/tai halpoja autoja... Harvemmin niissä mitään papereita tehdään...

        Taidat kuulua samaan ryhmään joka ei ikinä katsasta autoa kun ostaa 3 vuoden välein uuden

        Eikös tuo ole fiksua, jos on varaa. Itsekään en ole vuosikymmeniin käynyt "näytillä".


      • tätträä_pippijuu kirjoitti:

        Eikös tuo ole fiksua, jos on varaa. Itsekään en ole vuosikymmeniin käynyt "näytillä".

        Etkö varmana ole kertaakaan sitä uutta autoa saanut koeajoon ilman papereiden täyttöä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe