Koiralla punaset silmät!? (Ei sairaus)

Kummastelijja

Oikeesti oonks tulossa hulluks vai kui näin tänää ku käytin pimeel polul koiraa lenkillä sit tietystä kulmasta katuvalot häikäs ja koira katto mua silmät punasina? Siis sillä oli mustuaiset kirkkaan punaset, se säikähti jotain, siel polul kolahti ku joku oli pyörällä ajamassa. Jote en tiiä muuttuks sil siin säikähykses ne vai onko koiralla ku valolla heijastaa punaset mustuaiset?Meillä kissoilla (ja kaikilla muillaki toki) silmät kiiluu pimees ja valol osotettuna niiku heijastimet ja sit myös nähny koirilla vastaavaa mut en punasena o.O tä oli eka kerta ku näin sen silmät sillee ku katoin sitä siin sopivasti. Okei haluun vaa tietää onko normaalii tämmöne?? Löysin vaa ku koitin ettii tietoo nii silmäsairauksii mut sillä on iha normit silmät ja sit löysin muutaman videon jossa vihasella koiralla on punaset mustuaiset mut tiiä sit onks ne vaa sen kameran takii.

12

3009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punasilmät

      No eiks nyt kukaa tiedä tai kellää koiralla vastaavaa? Tänääki lenkkipolul tuli koira vastaan sillä vihreenä kiilu silmät valon osues oikeesta kohtaa mut mun koiralla vaa punasena kiiluvat D: mistä se johtuu? Voin vaa kuvitella ku ne muut lenkkeilijät siel polul näkkee mun koiran ja sen verenpunasena kiiluvat silmät D:

      • Elli_auttaa

        Jos asia kovasti vaivaa, niin käypä konsultoimassa eläinlääkäriä. Voi olla että kysessä on sitten jokin sairaus, vaikka koirasi päällepäin näyttäisi hyvinvoivalta.


    • kuutoplusyks

      Ihan normaalia. Meillä edesmenneellä noutajalla oli ihan normaalissakin valossa aavistuksen punertavat silmät, varsinkin jos oli tarkkaavasena tai muuten aktiivisena. Ja ihan terve oli. Älä huoli :)

    • Punasilmät

      No siis en epäilekään että ois joku sairaus, se on terve ja eloisa nuori koira mut tosiaan en oo nähny ku tyylii kauhuleffois koiralla punaset silmät nii siks tulin kummastelee :'D okei hyvä ku mun koira ei oo ainut :) sillä vähän säikähtäessään muuttuu silmät punertaviks, naapurin sakemannilla on sama ku tiedustelin, mut tälle ilmiölle ei oo ilmeisesti mitää selitystä? :0

      • Punasilmät

        Tai siis nii meinaan et en usko et on sairaus, se näkee hyvin, mut tosin sillä on ihan aavistuksen sinertävään taittavat mustuaiset ja muute tummanruskeet silmät, että kuuluuko koiralla olla mustat mustuaiset vai onks tummansinertävään taittava ok? En oo perehtyny koirien silmiin kauheest D:


    • VOImikätahansa

      Punasilmäisyys pimeässä johtuu verkkokalvon heijastavuudesta ja ilmenee kaikilla silmät omaavilla olioilla, ei siinä mitään sen kummempaa.
      Mitä parempi pimeänäkö sitä parempi heijastavuus, tämäkin asia on tiedetty jo kauan... mitähän siellä koulussa nykyään opetetaan?
      Lue enemmän, tiedät enemmän!

      • Punasilmät

        Joo ööh ei kyllä oo missää lukenu tommosesta punasena heijastumisesta. ja suurin osa koirista millä nähny ton valon heijastumisen, oma entinenki koira nii niillä ollu samalaiset ku kissoilla eli keltasen vihreet... ja ulkona toi koiran punasilmäsyys ilmenee etenkin kun säikähtää tai on varovaisena jotain asiaa kohtaan huomaa nyt sen, mutta taas kotona ollessa ovat keltaiset jos sattuu valolla osottaa silmiin... ja kyllä mä tiedän ton valon heijastumisen kysyinkin onko sille ilmiölle KUN SÄIKÄHTÄESSÄÄN TAI JOILLAKIN INNOSTUESSAAN PUPILLIT MUUTTUU KIRKKAAN PUNAISIKSI. Vielä kerran mun koira on ainut jolla oon vastaavaa nähnyt siksi se kummastuttaa onko joku ihme!? o.O en hae siihen vastausta miksi eläinten silmät heijastaa valoa..


      • Punainen hohde johtuu siitä, että koirasi silmissä on vähemmän pigmenttiä kuin koirilla keskimäärin. Silmänpohjan verisuonten väri siis peilautuu "läpi". Vilkaisepa vaikka albiinokaneja, joiden silmissä ei ole lainkaan pigmenttiä. Koirallasi on ilmeisesti sen verran pigmenttiä, ettei ilmiö ole aina havaittavissa. Koiran sykkeen kohotessa (jolloin verenkierto voimistuu) verisuonet kuitenkin laajenevat ja punainen näkyy läpi.

        Ei ole vaarallista eikä kovin epätavallistakaan.

        Google on kaveri.


      • VOImikätahansa

        "Joo ööh ei kyllä oo missää lukenu tommosesta punasena heijastumisesta."
        Minkähän vuoksi kaikissa kameroissa ja kuvankäsittelyohjelmissa on punasilmäisyyden korjaus...


    • Roosa.Ruusunen

      Onko koiralla pitkäkin putki takana?

      • Punasilmät

        Sun kommenttis ei oo mitekää hauska. Vai onks sun PUPILLIT kirkkaan punaiset pitkän putken jälkeen ja kun säikähdät sit pimees jotain yllättävää??? Nii mä vähä arvelinki.


      • punasilmäisyysasiaa

        En oikein usko että säikähtämisellä on tässä mitään sen kummempaa tekemistä. Koiranpäällä oli hyvä kommentti ja ehdotus verisuonten laajenemisesta säikähtäessä saattaisi ehkä vaikuttaa. Mutta yksinkertaistetusti koirassasi ei ole mitään outoa. Pupillien takana on kaikilla eläimillä verisuonia. Kun valo osuu silmiin katsojasta nähden oikeassa kulmassa pupillit näyttävät punaisilta, koska kirkas valo paljastaa verisuonet pupillien takana.
        Mietipä myös VOImikätahansa käyttäjän kommenttia punasilmäisyyden korjauksesta. Myös ihmisen pupillit ovat joissakin valokuvissa, joissa on käytetty salamaa, punaiset. Tämäkin johtuu siitä että salamavalo heijastuu voimakkaasti pupillien kohdalla olevista verisuonista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe