Miten tässä maailmassa voi elää edes uskovaisena?

Siivetön_lintu_täällä

Mietin joka päivä sitä miten ahdistaa elää vanhoillislestadiolaisena. Päivisin käyn koulua ja opiskelen koulussa. Opiskelukaverit puhuu musiikista, tv-ohjelmista, alkoholista, kaikesta mikä itselle on KIELLETTY! Eipä ole oikeen mitään yhteistä aihetta jutella.

SE AHDISTAA.

Ei saa meikata, käyttää korviksia vaan pitää esittää jotain PYHÄÄ. Itse tunnen joka hetki, että olen hylkiö ja jotenkin ihmeellinen. En kuulu mihinkään. Miksi olenkin syntynyt lestadiolaiseen perheeseen.

Kotona on ihan ok. Mutta tässä maailmassa eläminen onnistuu vain noin 10% teholla. Jotenkin samalla tavalla kuin lintu eläisi ilman siipiä!

Sillee tunnen elämäni.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskovaisena on ihan helppoa elää.

      Sen sijaan vanhoillislestadiolaisena eläminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Niin kuvittelen.

      VAIN ME.

    • otan_osaa

      Vanhoillislestadiolainen herätysliike on täysin epäinhimillinen lahko.

      Otan osaa avaaja.

    • Munajatus

      Miksi pitää kiduttaa itseään päivästä toiseen kuulumalla johonkin lahkoon? Vapauteen Kristus vapautti meidät, ei Hän tarkoittanut että meidän tulisi päivästä toiseen sinnitellä syntiä vältellen. Hyvä on jos ei syntiä tee mutta Jeesus Kristus on ristinkuolemallaan sovittanut luomakunnan jokaisen jepen synnit. Turha meidän on siis itsemme yrittää naulita uudestaan ristille sillä meidän synnin sovittamisillamme ei ole mitään painoarvoa sen rinnalla mitä Mestarimme on pari tuhatta vuotta sitten tehnyt edestämme. Kannattaa lukea Raamattua vähän avarakatseisimmin eikä takertua lillukan varsiin saati yrittää noudattaa 10 käskyä tai muita VT:n säännöksiä, jotka on tarkoitettu juutalaisille, ei meille pakanoille. Elämä menee hukkaan jos pidättäytyy kaikesta tähän aikaan kuuluvasta tekniikasta tms. Joten eletään ja annetaan muidenkin elää, luotetaan siihen että Kristus vapauttaa meidät synnin taakasta viimeistään siinä vaiheessa kun olemme siirtymässä rajan taa, kohden uusia seikkailuja ja uusia ulottuvuuksia. Olen 100% vakuuttunut, että tähtitarhain tuolla puolen on maa jossa Kari Tapiokin tälläkin hetkellä musisoi ja esittää uusia laulujaan paratiisiväelle.

    • 12389

      Joskus tuntuu varmaan juuri tuolta. Mutta oletko ajatellut, että niillä meikkaajillakin saattaa olla koettelemuksia.... Ne alkoholikokeilutkin saattavat aiheuttaa joskus mielipahaa, yms.

      Kun olet nuori ihminen, niin ihosi ja olemuksesi on luonnollisesti kaunis. Puhtaat, pitkät hiukset nuorella neidolla ovat kauniit ja niistä saa kivoja kampauksiakin. Laita kuvittelemiesi korvisten ja meikkien hinnan verran säästöön rahaa ja käytä se silloin lisänä, kun ostat uusia vaatteita, niin saat himpun verran paremmat vaatteet, kun muuten. Se nostaa omaa mielialaasi ja itsetuntoasi.

      Pidä muiden ikäistesi uskon ystävien kanssa yhteyttä. Ulkoilkaa ja harrastakaa ja puhukaa vaikka pojista. Se lähentää sinua heihin.

      Jos mieltäsi painaa jokin lähimmäiseesi kohdistunut asia, niin mene rohkeasti puhumaan ja kerro. Hänkin on uskovainen. Hän ymmärtää ja voi antaa anteeksi. Näin saat hänestä sydänystävän sen sijaan, että välillänne ehkä on hiertänyt jokin asia.

      Olen itse esikoislestadiolainen ja meillä on keskenämme hyvin lämmin ja rakastava yhteisö. Meitä yhdistää yhteinen usko. Kaikki samanlaisia armonkerjäläisiä, vaikka meidän vikamme ja heikkoutemme ovat eri henkilöillä erilaisia. Se ymmärrys on lähentänyt meitä. Kaikki haluavat puhua lähimmäisistään hyvää ja tässä hairahtuminen on juuri itselle hyvin raskas paikka, sillä se haavoittaa lähimmäistä.

      Kun on huolia, niin kuuntelija ja rohkaisija löytyy läheltä. Toivoisin, että teillä vanhoillisilla olisi samanlaista.

    • siinä_pääpiirteessään

      Asioita, joita lestadiolainen ei saa tehdä:

      Television katselu
      Rytmisenmusiikin kuuntelu
      Tanssiminen
      Itsetyydytys (unessa saa tulla)
      Seksin harrastaminen ennen avioliittoa
      Seksin harrastaminen ehkäisyn kanssa avioliitossa
      Kiroilu
      Alkoholin juonti

    • InhottavaRealisti

      Ilmeinen johtopäätös on unohtaa ahdasmieliset uskonnolliset ajattelumallit ja alkaa ajatella OMILLA AIVOILLA. Pohdi, onko oikeasti välttämätöntä olla "uskossa". Oletko uskovainen siksi, että oikeasti uskot asioiden olevan uskovaisten väittämällä tavalla vai ainoastaan siksi, että sinun "pitää".

      Tutustu Raamatun historiaan ja ota asioista selvää. Älä käytä uskonnollisia lähteitä, vaan etsi oikea, puolueeton tieto.

      • InhottavaRealisti

        Kiitos kysymästä - selvin päin, vaikka loma alkoikin eilen.

        Entä Sinä? Heti kärttyisänä?


      • 80987

        Hei, Inhottava Realisti!

        Et Sinä koskaan järjellä löydä Jumalaa, eikä pelastavaa uskoa. Rukoilepa kerrankin
        Jumalaa nöyrästi, että osoittaisi Sinulle oikean tien.

        Tämä usko on antanut minulle syvimmän onnen jo tässä elämässä.


    • ankura

      Lohdutukseksi avaajalle sanon, että ei se uskomattomienkaan elämä aina niin herkkua ole. Jos juo liikaa alkoholia ja käyttää huumeita, niin elämästä tulee vähitellen aivan kamalaa. Siihen verrattuna korviskiellot ja rytmimusiikin kiellot ovat kevyttä kamaa. Lestadiolaiset ehkä eivät myöskään petä aviopuolisoitaan niin niin paljon kuin pakanat.

      Lestadiolaisten pääongelma ei kuitenkaan ole korviksissa ja muissa pikku jutuissa. Tehostettu lisääntyminen voi monelle olla hieman liian rasittavaa.
      Suo siellä vetelä täällä.

      • InhottavaRealisti

        Höpön höpön. Suurin osa ei-uskovaisista ihmisistäkin elää aivan tavallista elämää. Samalla logiikalla ajatellen ihmisten elämä diktatuureissakin ilmeisesti on onnellista: ei tarvitse liikaa ajatella itse!


    • Etsi Jeesus, Hän antaa Elämän.

      Sitten lahkot ovat Sinulle kauhistus, ja Jeesus ihana.

      • InhottavaRealisti

        Jeesusta saa etsiä pitkään löytämättä. Löytyy vain ihmisten ja erilaisten ryhmien selityksiä sille, mitä Jumala (tai Jeesus) milloinkin tahtoo. Oman järjen käyttäminen taas on aina hyödyllistä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jeesusta saa etsiä pitkään löytämättä. Löytyy vain ihmisten ja erilaisten ryhmien selityksiä sille, mitä Jumala (tai Jeesus) milloinkin tahtoo. Oman järjen käyttäminen taas on aina hyödyllistä.

        Jeesusken löytää nykyään päivässä n. 35,000 ihmistä.
        Usko Jumalaan ei pelasta ainoastaan Jeesukseen, Hän on tie Isän luokse.

        Eihän mennyt järjen yli?


      • InhottavaRealisti

        Meni.

        Kukaan ei löydä Jeesusta, vaan ainoastaan tietyn uskomisen tavan.

        Ketään ei myöskään tarvitse hengellisessä mielessä "pelastaa" yhtään miltään tai mistään. Koko pelastusretoriikka on vain sitä retoriikkaa.

        Sinunkin oppisi ongelmat nousevat esille jo edellisessä tekstissäsi: onko kristinuskon Jumala yksi, kaksi vaiko kolme olentoa?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Meni.

        Kukaan ei löydä Jeesusta, vaan ainoastaan tietyn uskomisen tavan.

        Ketään ei myöskään tarvitse hengellisessä mielessä "pelastaa" yhtään miltään tai mistään. Koko pelastusretoriikka on vain sitä retoriikkaa.

        Sinunkin oppisi ongelmat nousevat esille jo edellisessä tekstissäsi: onko kristinuskon Jumala yksi, kaksi vaiko kolme olentoa?

        Minulle Jumala on Elohim.

        Tajuat kai mitä se merkitsee.

        Kes.


      • InhottavaRealisti
        Kesitas kirjoitti:

        Minulle Jumala on Elohim.

        Tajuat kai mitä se merkitsee.

        Kes.

        On merkityksetöntä, millä nimellä Jumalaa kutsut. Oppirakennelmien ongelmat eivät siitä mihinkään poistu.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        On merkityksetöntä, millä nimellä Jumalaa kutsut. Oppirakennelmien ongelmat eivät siitä mihinkään poistu.

        Se on vastus, joten ota selvää mitä se on.

        Tätä nimeä käytetään VT;ssä.

        Kes.


    • vlpudasjärveltä

      ""Etsi Jeesus, Hän antaa Elämän.
      Sitten lahkot ovat Sinulle kauhistus, ja Jeesus ihana.""

      Vanhoillisena sanon, että Jeesus on ylösnoussut ja Häntä ei voi etsiä ja löytää täältä maan päältä. Maan päällä on vain Hänen seurakuntansa, jota tulee etsiä. Tule ry:lle seuroihin!

      • InhottavaRealisti

        Melperin kommentti jo itsessään osoittaa taas kerran todeksi sen ettei yksi ryhmä ole toista kummempi. Tuollaista toimintatapaakohan tarinoiden Jeesuskin suosi?


    • kuulen_joka_viikko

      Ainakin meillä seuroissa puhutaan, että sitten taivaassa kysytään tai sanotaan, että me olemme tulleet taivaaseen "suuresta vaivasta". Seuroissa jo painostetaan oppimaan, että elämä pitää pääsääntöisesti olemaan suurta vaivaa. Kerran saamme iloita iankaikkisesti. Mutta maallinen elämä on vaivaa...näin saarnataan...ainakin pohjanmaalla...

    • kuulen_joka_viikko

      vielä raamattua:
      Pelastettujen joukko / Johanneksen ilmestys:
      Yksi vanhimmista kysyi minulta: "Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?" 14 Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle:
      Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

      • InhottavaRealisti

        Mieleesi ei ilmeisesti tule, että niinä aikoina, kun Raamatun tekstejä kirjoitettiin, elämä OLI monin tavoin kovempaa kuin nykyisin?

        Näistä AIKAKAUSISIDONNAISISTA teksteistä eri joukkiot sitten ovat löytäneet perustelut sille, että asettavat kovia vaatimuksia ja normeja ihmisille. Niinpä niin...


    • inkke

      Naurettavaa joukkoa lestadiolaiset, nainen on vain lastentekokone??Kyllä täytyy kusta ollapäässä, kun suostuu tekemään jatkuvasti lapsia??Kuinkahan Sipilä on tehnyt syntiä lapsia ei ollut monta, oiskohan käyttänyt kortsuja??Naurettava pelle Sipilä:

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe