Johtuisiko huono olo "vaan" niskoista?

Niska

Olo on ollut joinain päivinä huono. Ei niin että oksettaisi tai huimaisi vaan sellainen selittämättömän huono olo. Jokaisena tällaisena päivänä kuitenkin illalla viimeistään olo on tuntunut ihan normaalilta. Olo on ollut sellainen että ei mielellään teksi muuta kuin makoilisi vaan.

Muistan kesällä yhden päivän jolloin oli käsien puutumisen tunnetta / pistelyä ihan telkkaria katsellessa sohvalla. Joinain päivinä tuntui kuin olisi kireä lippalakki päässä.
Kaulan etupuolella tunsin selvää lihakireyttä autolla ajettaessa ja korvien takaa sellaisen kiristävän tunteen.

Pahimmat tuntemukset olivat elokuussa kolmena päivänä, joista yhtenä aamuna tuntui kuin olisi taju lähtemässä, ei kuitenkaan niin käynyt. Syyskuussa huonon olon päiviä oli useita, ei kuitenkaan sellaisi kuin elokuussa. Nyt lokakuussa tällaisia päiviää on ollut vain yksi joten parempaan suuntaan ollaan menossa?

Kävin fysioterapiassa (kunnallisella joo) ja kovasti hän selitti ettei johtuisi niskoista.
Joitain jumppaohjeita sain mutta ne ovat kovin samankaltaisia mitä olen tehnyt itse jo kuukausia.

Hierojilla käyty neljä kertaa mutta niistä en tuntenut olevan mitään apua kun mitään muutosta ei tapahtunut tilassa. (Yksi urheiluhieroja alkoi jyystämään selkää vaikka kuinka sanoin että niskoja, kyllähän se niihinkin siten loppulta koski)
Apua tarvitaan joten olisitteko ystävällisiä ja kertoisite miten itse olette saaneet tilanteen haltuun.

19

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temppiäsulle

      Kuulostipa tutulta.Käy napropaatilla.Hieronta ei auta tuohon vaivaan.Napropaatti avaa lukot ym.niin se helpottaa.Minulla on usein tuota samaa ja olen kyllä niin tyytyväinen,kun kaikki jumit avataan ja verikin taas kiertää. :)

      • Niska

        Osaaottavavelle nimimerkille. Täytyypä kokeilla. Muistankin että on yksi käynti on kyllä takana tällaiselta MST hierojalta. Mobilisaatiota sillon tehtiin ja puutumiset / pistelyt hävisivät kyllä.


    • kuudesparas

      Onko vika kestänyt jo 5 vuotta?

      • Niska

        Kysyjälle tiedoksi että ei viittä vuotta, ei vielä viittä kuukautta mutta pidempään kuin viisi viikkoa.


    • kokeilejotain

      No tuo olo voi johtua mistä vaan.

      vesi
      suola
      sokeri
      verenpaine

      lihasjumit

      liiku ja syö kunnolla

      Terveelliset ravitsemussuositukset yli 1-vuotiaalle ovat:

      Päivittäisestä energiasta lähes 40% pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

      Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

      Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa.

      Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

      Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

      Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

      Syöthän D-vitamiinia?

      Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

      Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

      D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n suositus on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

      • eimuaainakaakiinnosta

        Joka paikkaan tuputat tuota samaa!Riittää vähemmälläkin.Niskajumista henkilöä tuskin just tällä hetkellä kiinnostaa.


      • Niska
        eimuaainakaakiinnosta kirjoitti:

        Joka paikkaan tuputat tuota samaa!Riittää vähemmälläkin.Niskajumista henkilöä tuskin just tällä hetkellä kiinnostaa.

        Juu ei kiinnosta.

        Se mitä olen nyt täältä ja muualtakin lukenut niin
        NÄMÄ OIREEHAN VAIKUTTAVAT LIEVILTÄ!!!


      • relaxbehappy

        Keskikesä on mennyt jo, keskikesän D-vitamiinin saannit ei ketään hyödytä. Ja ihan oikeasti, harvalla ihmisellä on aikaa, halua ja energiaa ruveta viilaamaan kaiken maailman linkkejä ja terveysvinkkejä, kun muutenkin kipeänä on arjen kanssa vaikeaa.

        Itselläni on ollut useampiakin oireita elämänmyötä, joiden suhteen olen tehnyt kaiken mahdollisen kalliit lisäravinteet mukaan lukien. Tuloksetta. Ja vaiva on helpottanut sitten jossain vaiheessa omia aikojaan. (Esim. hankala toksinen käsiekseema, hiivasyndrooma, päänahan iho-ongelmat. Ja kyseiset vaivat eivät ole kuitenkaan toistuneet myöhemminkään stressaavissa tilanteissa ja rahattomana yksipuolisella ruualla eläessä.)

        Rentoutuminen ja kohtuullinen mielihyväkin voi olla tie terveyteen ja hyvinvointiin. (Pingottamisen ja pilkun viilaamisen sijaan.) Tästä muuten puhuu mm. eräs syömishäiriöisiä hoitava professori. Esim. kroppa ei palaudu nälkiintymisestä pakolla ja kurinalaisuudesta, stressihormonit vain vesitävät lopputuloksen. Tarvitaan myös kykyä rentoutua ja kykyä tehdä jotain mielihyvää tuottavaa.


      • Niska

        Olen jotenkin huomaavinani että oireet ja stressin määärä liittyisivät toisiina näin ainakin toivon että tulkintani on oikea. Nukkuminen ilmeisesti huonossa asennossa tuntuisi vaikuttavan myös. Niskakireys (kivistys) aamulla > kehnoa oloa.
        Mitään muutakaan järkevää selitystä ei ole tähän vaivaan annettu ja niagnoosikin oli
        (heh) jännityspäänsärky vaikka pää ei melkeinpä koskaan ole kipeä.


    • paskaakansalle

      Pari huomautusta.

      Ihmisellä on vain yksi niska. Vai puhuuko aloittaja koko sukunsa niskoista?

      Sellaisesta kuin napropaatti en ole ikinä kuullut.

      Temppiäsulle ??? Temp on lyhenne sanasta temporary eli väliaikainen ja muuta sellaista. Missä järki?

      Yksi luomuhullu jakelee samoja ohjeitaan riippumatta siitä ollaanko musiikki- tai
      lakiosastolla kaikkien muiden osastojen lisäksi.

      Tästä voimmekin päätellä, että kukaan ei oikeasti tiedä eikä ymmärrä mitään. Kirjoitustaidosta puhumattakaan.

      Älköön kukaan ikinä, vahingossakaan uskoko täältä saatavia neuvoja!

      • tämätsemppiäsulle

        Tuliko parempi olo? Kaikkeen sitä ihminen käyttää aikaansa,kuin että tulee vahtimaan sanamuotoja ja kirjoitusvirheitä.Nämä palstat on juuri siksi,että täällä voi kysellä.Aloittaja kyseli omista oireistaan ja koska oireet olivat samoja kuin mitä minulla on ollut,niin kerroin hänelle mistä vaiva ehkä johtuu. Naprapaatista kerroin..anteeksi että yksi kirjain oli väärin.

        Hanki itsellesi jotain muuta tekemistä.Minä olin iloinen,että sain yrittää auttaa toista niskavaivaista.Nämä vaivat ovat todella elämää hankaloittavia ja muistan itse kuinka olin kiitollinen, kun sain tältä foorumilta apua muilta ihmisiltä.


      • Niska

        Tätä tilannetta ei ymmärrä ellei ole itse kokenut vaivoja niskan kanssa.

        Kyllä sitä osaa erottaa mikä neuvo on täyttä vedätystä ja mikä ei.
        Ilmeisesti tämä tilanne tästä alkaa laukeamaan vähitellen.
        Tänään "heikko olo" vain lyhyen hetken vaikka olen työskennellyt
        koneellakin tänäänkin kuutisen tuntia.

        Ehkä elämä voittaa sittenkin (kop-kop) siltä ainakin nyt tuntuu !!!


      • entinenkuski
        Niska kirjoitti:

        Tätä tilannetta ei ymmärrä ellei ole itse kokenut vaivoja niskan kanssa.

        Kyllä sitä osaa erottaa mikä neuvo on täyttä vedätystä ja mikä ei.
        Ilmeisesti tämä tilanne tästä alkaa laukeamaan vähitellen.
        Tänään "heikko olo" vain lyhyen hetken vaikka olen työskennellyt
        koneellakin tänäänkin kuutisen tuntia.

        Ehkä elämä voittaa sittenkin (kop-kop) siltä ainakin nyt tuntuu !!!

        Jos käyttää 6 tuntia kaivinkonetta yhtäsoittoa niin voi tulla muitakin vaivoja.


      • Niska

        Tarkoitin ihan tietokoneella naputtelua eikä se (kään) olut yhtäjaksoista.
        Saattaa olla että kaivinkoneella työskentelyssä se tärinä jopa on eduksi?


      • Neuvot

        > Älköön kukaan ikinä, vahingossakaan uskoko täältä saatavia neuvoja!

        Ne voivat vielä auttaa sinua vaivoissasi!


    • puolikuuloinen

      Onhan katsottu varmuuden vuoksi, että sydän on kunnossa jne? Olisiko mahdollista kuvata niskanseutua? Itse olen aina ollut pyörryttelijä. Nyt olen koettanut tehdä ylävartalon lihaskuntoliikkeitä, ja saan aina korvan lukkoon. Eli ilmeisesti yläkropan lihasjumeilla tai vastaavilla saa oikeasti aikaan outoja oireita.

      • Niska

        Itse asiassa minulla oli juuri hetki sitten 48 Holter mukanani. Tunnen kyllä että joitain lisälyöntejä on vuorokauden aikana, on ollut varmaan kymmen vuotta välillä enemmän välillä hyvin vähän joten en oikein itse usko että tämä sydämeen liittyisi.

        Verenpainelääkitys minulle oli määrätty vaikka paineet olivat hieman koholla kun mitaus suoritettiin terveydenhoitajan toimesta. Hankin itselleni mittarin enkä moisiin lukemiin päässyt koskaan joten lääkitys ensin puolitettiin (5mg > 2,5mg) ja kun tuo lääkityksen puolittaminen ei näyttänyt vaikuttavan mitään kolmen viikon aikana lopetin sen kokonaan. >>>>> Tämän seurauksena loppuivat pyörtymistunteet melkein heti joita esiintyi esim. kun otin pois kenkiä koiralenkin jälkeen.

        Liekö verenpainelukemat 125 / 75 noin keskiarvona riittävän hyvä ilman läääkitystä. Mielestäni näin on. (Eilinen mittaus 128/77).


      • Niska

        Lisäys vielä että joskus on ollut oikessa korvassa sellaista paineen tunnetta.
        Niskan kuvat (RTG) sis. taivutuskuvat otettiin perjantaina.


    • Niska

      Sori joku muukin kirjoiteli kyseisellä nimimerkillä ;(

      Hartiaseudun etc. jumppaa on sitkesäti tässä harrastettua ja
      nyt taisi tulla kymmenen päivää täyteen ilman "huonon olon hetkeäkään".

      Nyt uskon että niskasta johtuvan huonon olon / huimauksen etc. voi todella selättää vaikka sitä ei meinannut uskoa ainakaan kirjoitusten perusteella joita netti pullollaan.

      Tsemppiä muille -nyt elämä näyttää taas hymyilevän!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe