Tietääkö kukaan? Tehdäänkö jo jotain päätöksiä? Äänestetäänkö asiasta vai miten asiaa käsitellään?
Mitä Lahdessa tapahtuu lauantaina?
83
1209
Vastaukset
Istutaan ja puhutaan ja puhutaan. Juuvvaan kahavetta ja syyvvään perunoita ja stroganoffia. Taas puhutaan. Kirjataan asiat ja työryhmä jatkaa työtään.
- antijunnari
No sekin olis parempi se työryhmän työn jatkuminen kuin että junnatas läpi "yksimielinen" päätös.
Jos sellanen tulis, oisko se laillinen ihan näin noita yhdistyksen sääntöjä ajatellen..eiks siellä sanota että ...oltais niinku kirkon herätysliike...
vai tekeeks noi "junnarit" oman yhdistyksen - eli tulee sit uus yhdistys ja vanha jää niille, jotka edelleen pitää vanhoja sääntöjä oikeina...
Vai voiko saarnaajat muuttamalla sakramenttien jakamista - siis ottamalla ne omiin käsiinsä rukoushuoneille - muuttaa myös yhdistyksen sääntöjä kun ei enää olla kirkon herätysliike vaan oma poppoonsa? - 61420
antijunnari kirjoitti:
No sekin olis parempi se työryhmän työn jatkuminen kuin että junnatas läpi "yksimielinen" päätös.
Jos sellanen tulis, oisko se laillinen ihan näin noita yhdistyksen sääntöjä ajatellen..eiks siellä sanota että ...oltais niinku kirkon herätysliike...
vai tekeeks noi "junnarit" oman yhdistyksen - eli tulee sit uus yhdistys ja vanha jää niille, jotka edelleen pitää vanhoja sääntöjä oikeina...
Vai voiko saarnaajat muuttamalla sakramenttien jakamista - siis ottamalla ne omiin käsiinsä rukoushuoneille - muuttaa myös yhdistyksen sääntöjä kun ei enää olla kirkon herätysliike vaan oma poppoonsa?Siinäpä kysymys....
Ruotsissa ja Norjassa se meni toisin. Siellä kun voi olla ns. kirkon kannatusjäsen.
Helluntailaiset ovat jakaantuneet esittämälläsi tavalla. Toiset kuuluvat uskonnolliseen yhdistykseen, joka kai suvaitsee jopa luterilaiseen kirkkoon kuulumisen, toiset taas kuuluvat Helluntai-kirkkoon, joka on kirkkokunta muiden joukossa verotusoikeuksineen ja muine kirkoille kuuluvine oikeuspiirteineen.
Samoin se pitäisi sitten meidänkin toteuttaa. Innokkaimmat saarnaajat perustaisivat oman kirkkonsa ja muut kuuluisivat edelleen luterilaiseen kirkkoon. Kasteet, rippikoulut, konfirmaatiot eivätkä avioliittoon vihkimiset eivät johtaisi luterilaisen kirkon jäsenyyteen, vaan siviilirekisteriin.
Näin me sitten asteittain siirryttäisiin kaikki siviilirekisteriin. Omat Apostolis-luterilaisen kirkon papit, (siis omat saarnaajamme, ei luterilaisia), tulisivat rukoushuoneisiin saarnaamaan, kastamaan, rippikouluja ja ehtoollisia pitämään, vaikka muu porukka olisi luterilaista.
Sitten voitaisiin jatkaa oman kansankirkkomme vikojen toitottamista kolmansillekin osapuolille. Niinhän se on aiemminkin ollut.
Ainut asia on, jos esim. tilintarkastajamme puuttuvat siihen asiaan, ettei toimintamme vastaa yhdistyksemme sääntöjä. Sääntömuutos voisikin olla vaikeampi paikka. - antijunnari
Ymmärsinks mä ny oikein..et jos junnattas läpi, se rikkois yhdistyksen nykyisiä sääntöjä jos junnarit ei haluaisikaan perustaa omaa yhdistystä - siis erota nykyisestä?
Kuka puuttuu asiaan, jos sakramentit otettais rukoushuoneille muuttamatta yhdistyksen sääntöjä ? Miten niitä voitais muuttaa ?
Eli siis kyselenpähän vain et oisko tämä sakramenttien omiin käsiin ottaminen jotenkin laitonta yhdistyksen sääntöjä ajatellen...
Mä oon vähän ulalla - Leiff
antijunnari kirjoitti:
No sekin olis parempi se työryhmän työn jatkuminen kuin että junnatas läpi "yksimielinen" päätös.
Jos sellanen tulis, oisko se laillinen ihan näin noita yhdistyksen sääntöjä ajatellen..eiks siellä sanota että ...oltais niinku kirkon herätysliike...
vai tekeeks noi "junnarit" oman yhdistyksen - eli tulee sit uus yhdistys ja vanha jää niille, jotka edelleen pitää vanhoja sääntöjä oikeina...
Vai voiko saarnaajat muuttamalla sakramenttien jakamista - siis ottamalla ne omiin käsiinsä rukoushuoneille - muuttaa myös yhdistyksen sääntöjä kun ei enää olla kirkon herätysliike vaan oma poppoonsa?Niin olisi , Mutta työryhmän selitys se ei voi olla koska viikko sitten ei siitä
puhuttu mitään ja ennen kuin 75% kannatusta saadaan pitää Kokous isompi
kuin saarnaajat vain , sitten siitä miten kaikki voisi olla kaikkien takana . .
:
Jos Jotkut luulee että jako kahtia on kauniinpi ,Varokaa ettei hajotus tapahdu
jonkun asiaa mutkaisemmin ja kaikki omaisuus meneeki Lapsien sujeluun.
Siis en tunne aivan tarkasti sitä pykälää ,mutta on mahdollisuus menettää.
.
Kyllä tietenkin Tilintarkastajilla on jonkinlaisia päätösvaltaisuuksia ,mutta
niin on Tilin hitajillakin muutakin kun kirjata jäsenmaksuja . Kaikilla niillä
on Yhdistyksen säännöt ,olisi kiva tietää ,mitä niistä toteutetaan ,ja mitä ei. - leiff
JOS ME SEN ETUKÄÄTEN TIETÄISIMME MITÄ SIELLÄ TAPAHTUU , EIKÖ
SE OLISI TAIKUUTTA , EMMEKÄ MENISI SINNE TAI PITÄISI KOKOUSTA ..
Ja noista luonnollisista tarpeistä tietenkin tiedämme , että kokouksen
jatkuessa n. 2 tunnin välein vaihtuu kahvi ja ruoka.
.
Muuten kokouksen jälkeen voidaan sanoa jo mitä tapahtui Launtaina Lahdessa .
Saimme taas tietää kuka on Kaikkien johtaja ; Hän on HERRAMME joka vielä
antaa meidän olla yhtenä JUMALAN LAPSILAUMANA, SUMESSA KAIKKI ..
MUUT onkin sillai vieraita ,että he on vieraan valtakunnan edustajia .
.
Toinen asia JUMALAN VALTAKUNTA, on Yksi , mutta se tulee vasta silloin kun KARITSA tekee tuomion ,siihen asti kaikki on omia. SIIS ei kai tässä asiassa ole alettu ennenaikaiseen yhdistymiseen, kuinka selitätte tämän, minusta heillä ei ole mitään oikeutta meihin. Me olemme Suomalaisia emme Ruotsalaisia ja venäjäläisksi
emme tule . mutta jos siellä halutaan USKOA sitä voidaan antaa ,jos itsellä sitä on .
Joskus tulee mieleen että eväät on syöty kokolailla . Paitsi SE.KU sinulla on SANAA:
ja siksi en lopeta Rukoilemista JUMALATA sanan ja sinun puolesta, teuta.
- joelahonen
Siellä tehdään päätös ottaa sakramentit omiin käsiin. Eihän me voida nousta vanhimpia vastaan, oli PL sanonut.
Niin, Lappiin on pidetty yhteyttä koko kristillisyyden ajan.
Jumala näyttää kyllä sitten aikanaan, oliko päätös oikea vai väärä. Pyhän hengen johdatuksena sitä on ainakin markkinoitu.- 415
Sitä asiaako ei voi mitenkään sovitella? Esim. siirtää toistaiseksi! Voitas katsoa niitä syitä, jotka sen erottautumistarpeen on aiheuttanut. Voitas katsoa tapahtuuko muutos parempaan vai pahempaan suuntaan.
Kun me rukoilemme kansankirkkomme puolesta, niin rukoilemmeko oikein, jos samalla erkaannumme siitä vain "SILTÄ VARALTA, ETTÄ KIRKON TILA MENEE HUONOMPAAN SUUNTAAN". Onko rukouksemme totinen. Vai olemmeko teeskentelijöitä, joiden tarkoituskaan ei ole toimia rakentavasti ja laumaa koossa pitäen?
Esim. RaH:n teksissä Efesolaiskirjeessä mainittu kohta tuottaa iloa, ei tarkoittanut, että pitää tuottaa iloa Lapin vanhimmille, vaikka puheesta sai sen käsityksen. Puhuja on yleisesti hyvin tarkka jopa sanamuodoista, mutta nyt lipsahti.
Näitä herätysliikkeitä on ollut historia aikana monia. Valdolaiset, Böhmin veljet, hernnhutilaiset, lukijaiset, kveekkarit, jne. Näitä mitään ei ole enää varsinaisesti toimivina enää. Esikoislestadiolaisuus on yhtenä tässä joukossa ja sekin on vain ajallinen.
Mutta Kristuksen itsensä perustama seurakunta on ikuinen ja sen jäsenyydestä meidän tulee olla kiitollinen. Toki olemme kiitollisia myös sille mummolle, joka lapissa uhrasi ainoan lehmänsä Suomessa tehtävään lähetysmatkaan ja niille Lapin vanhimmille, jotka ovat suomalaisia auttaneet. Kuitenkaan meidän ei tule kiinnittää itseämme ja uskoamme johonkin esikoislestadiolaisuuteen tai Lapin vanhimpiin vaan Jumalan Sanaan ja siihen, että Jeesus on uskoviensa kanssa.
Olkoonkin, että LV.t kokevat ohjeensa olevan Pyhän Hengen ilmoitus, mutta, jos se aiheuttaa hajaannusta, niin voiko se olla Pyhän Hengen ohje. Olihan Pietarillakin Pyhä Henki, mutta silti Paavali joutui nuhtelemaan häntä. Vaikka oli sen ajan (Lapin) Vanhin. - lutherus
415 kirjoitti:
Sitä asiaako ei voi mitenkään sovitella? Esim. siirtää toistaiseksi! Voitas katsoa niitä syitä, jotka sen erottautumistarpeen on aiheuttanut. Voitas katsoa tapahtuuko muutos parempaan vai pahempaan suuntaan.
Kun me rukoilemme kansankirkkomme puolesta, niin rukoilemmeko oikein, jos samalla erkaannumme siitä vain "SILTÄ VARALTA, ETTÄ KIRKON TILA MENEE HUONOMPAAN SUUNTAAN". Onko rukouksemme totinen. Vai olemmeko teeskentelijöitä, joiden tarkoituskaan ei ole toimia rakentavasti ja laumaa koossa pitäen?
Esim. RaH:n teksissä Efesolaiskirjeessä mainittu kohta tuottaa iloa, ei tarkoittanut, että pitää tuottaa iloa Lapin vanhimmille, vaikka puheesta sai sen käsityksen. Puhuja on yleisesti hyvin tarkka jopa sanamuodoista, mutta nyt lipsahti.
Näitä herätysliikkeitä on ollut historia aikana monia. Valdolaiset, Böhmin veljet, hernnhutilaiset, lukijaiset, kveekkarit, jne. Näitä mitään ei ole enää varsinaisesti toimivina enää. Esikoislestadiolaisuus on yhtenä tässä joukossa ja sekin on vain ajallinen.
Mutta Kristuksen itsensä perustama seurakunta on ikuinen ja sen jäsenyydestä meidän tulee olla kiitollinen. Toki olemme kiitollisia myös sille mummolle, joka lapissa uhrasi ainoan lehmänsä Suomessa tehtävään lähetysmatkaan ja niille Lapin vanhimmille, jotka ovat suomalaisia auttaneet. Kuitenkaan meidän ei tule kiinnittää itseämme ja uskoamme johonkin esikoislestadiolaisuuteen tai Lapin vanhimpiin vaan Jumalan Sanaan ja siihen, että Jeesus on uskoviensa kanssa.
Olkoonkin, että LV.t kokevat ohjeensa olevan Pyhän Hengen ilmoitus, mutta, jos se aiheuttaa hajaannusta, niin voiko se olla Pyhän Hengen ohje. Olihan Pietarillakin Pyhä Henki, mutta silti Paavali joutui nuhtelemaan häntä. Vaikka oli sen ajan (Lapin) Vanhin.Perustiko kristus itse siis tämän evankelisluterilaisen seurakunnan? Luulin että se on vasta lutherin jälkeen tullut.
- Leiff
lutherus kirjoitti:
Perustiko kristus itse siis tämän evankelisluterilaisen seurakunnan? Luulin että se on vasta lutherin jälkeen tullut.
¤EI , mutta Kristuksen perutama Silloin I ensimmäisenä pääsiäispäivän iltana
myöhään ,,se oli ensimmäinen perustus vko myöhemmin oli ukaasi Epäilevällä
Tuomaalla määrä tulla .ja muilla kokoontua samaan paikkaan "yläsaliin "
.
Ja sen siis Seurakunnan jonka Hän oli perustanut johti siihen ,että kaikki jälkeen perustetut oli samaa seurakuntaa ,kuin silloin perustettu, . Ja tähä J. Raattama
vetosi aina siis Jälkeen perustettu , jonka tulee tämä' pääsiäisen perustettu
hyväksyä Paremmaksi. siis JEESUKSEN PERUSTAMA..Miksi ? Siksi kun kukaan
ei pärjää ilman ,50 päivää ..
- Leiff
Pyhän Henken johdatus se ei ole , että syntiä kannatetaan ,ja tehdään ..
.
Vain 75 % äänestyksellä voi muuttaa Jäsenasiaa. Ei lainkaan vähemmällä .
.
Ei ole Jumalan tyyli Näyttää mikä on vääri ,vasta jälkeen päin .
.
Jos kaikki menee huonosti , voi olla että Rukous huoneet menee Suomen vähäosaisille
Lapsille , olkaa tarkkana . teuta.- LeviL
Leiff: suomenkielessä Pyhän hengen johdatus kirjoitetaan näin: Pyhän hengen johdatus, ei Pyhän Henken...tai miten se menee? Kysytään kielitoimistosta?
Tässän melko ovela viritys. Jos päädytään rukoushuone skramenttiin, niin kirkkosuhteeseen ei oikeastaan otata samalla kantaa. Nyt jää kirkon elimien asiaksi asemoida esikoisuus kirkon sisälle, tai kirkon ulkopuolelle tai siihen rajapinnalle. Jos ulkopuoli on ratkaisu, se antaa lisää pontta mollia ja haukkua kirkkoa, kun ulostaa uskollisimmat jäsenensä.
- antijunnari
Niin se mustaki on näyttäny...Ei kyllä kirkosta haluttas luopua ku isovanhemmatki sodan kokeneet ja kirkko on ollu tärkeä. Jotku vanhemmat eslessut on sanonu, et aina se on tuo kirkon kysymys ollu tapetilla ku siell on ollu kaikenlaisia opetuksia...mutta niin kauan saapi olla ilonen Suomen maassa, kun kirkonkellot kaikuu. Ja sitten että kirkossa on se oppi edelleen sama vaikka jotku erehtys opettaan väärin.
On vaikeata miettiä jatkoa tässä. Meijän suvussa on isänmaallista väkeä ja haluttais pitää perinteet kunniassa ja käydä kirkossa niinku ennenki. Me ei siis voida kannattaa tuota uutta ajatusta....mutta mitenkä ihmiset eri puolilla Suomea vois äänestää jos sellanen tulis...ja uskaltasko kaikki sitä tehdä, jos asuis sellasell paikkakunnall missä suurin osaa on myönteisiä tälle muutokselle?
Rukoilla saa tietenki ja uskoa että Jumala johdattaa ja että oli seuraukset mitkä hyvänsä, Jumala ei niitä jätä, jotka hän on käteensä ottanu. Vaikeaa on tietenki seki et ei tietäis, missä kävis.. - miksiolettenoinsokeita
antijunnari kirjoitti:
Niin se mustaki on näyttäny...Ei kyllä kirkosta haluttas luopua ku isovanhemmatki sodan kokeneet ja kirkko on ollu tärkeä. Jotku vanhemmat eslessut on sanonu, et aina se on tuo kirkon kysymys ollu tapetilla ku siell on ollu kaikenlaisia opetuksia...mutta niin kauan saapi olla ilonen Suomen maassa, kun kirkonkellot kaikuu. Ja sitten että kirkossa on se oppi edelleen sama vaikka jotku erehtys opettaan väärin.
On vaikeata miettiä jatkoa tässä. Meijän suvussa on isänmaallista väkeä ja haluttais pitää perinteet kunniassa ja käydä kirkossa niinku ennenki. Me ei siis voida kannattaa tuota uutta ajatusta....mutta mitenkä ihmiset eri puolilla Suomea vois äänestää jos sellanen tulis...ja uskaltasko kaikki sitä tehdä, jos asuis sellasell paikkakunnall missä suurin osaa on myönteisiä tälle muutokselle?
Rukoilla saa tietenki ja uskoa että Jumala johdattaa ja että oli seuraukset mitkä hyvänsä, Jumala ei niitä jätä, jotka hän on käteensä ottanu. Vaikeaa on tietenki seki et ei tietäis, missä kävis..onko teijän suvussa ainuttakaan uudestisyntynyttä eli uskovaista?
onko sillä mitään merkitystä tuossa teitin perinneuskossa? - voiteitä
kirkkoko se on vihneenkin Jumala, olen luullut aina välillä toisinkin.
- 111930
voiteitä kirjoitti:
kirkkoko se on vihneenkin Jumala, olen luullut aina välillä toisinkin.
Nimimerkki, "voi teitä"!
Mitä sanotaankaan väärän todistuksen antamisesta lähimmäisestä. Kyllä me kaikki Vihneen tiedämme. Et varmaan itsekään tykkäisi, jos alkaisin epäillä, mikä sinun jumalasi oikein on.
Haluan vain uskoa, että se on oikea Taivaan Jumala. Yhteisössämme tosin on piirteitä, että jumalaksi on muodostunut kristillisyys, esikoisuus tai Lapin Vanhimmat. Niistä mikään ei ole oikea Jumala. - antijunnari
miksiolettenoinsokeita kirjoitti:
onko teijän suvussa ainuttakaan uudestisyntynyttä eli uskovaista?
onko sillä mitään merkitystä tuossa teitin perinneuskossa?Uskovaisia on suvussa, mäkin oon...Ja Jumalanlapseks on päässy jo kasteessa. Parannuksessa kasteen armoon on monesti saanu palata. Jumalan lahjana oon tän uskon saanu, ilman omia valintoja tai temppuja.
- Leiff
111930 kirjoitti:
Nimimerkki, "voi teitä"!
Mitä sanotaankaan väärän todistuksen antamisesta lähimmäisestä. Kyllä me kaikki Vihneen tiedämme. Et varmaan itsekään tykkäisi, jos alkaisin epäillä, mikä sinun jumalasi oikein on.
Haluan vain uskoa, että se on oikea Taivaan Jumala. Yhteisössämme tosin on piirteitä, että jumalaksi on muodostunut kristillisyys, esikoisuus tai Lapin Vanhimmat. Niistä mikään ei ole oikea Jumala.EI MYÖSKÄÄN (TAIVAAN JUMALA ) JOKA oli Ts'eremissien Pää Jumala ja
heillä oli 30 muutakin Jumalaa , Olisi valtavan kivaa saada tsekattua tietoa.
.
Turkkilaiset kielet on Ts'remissien kieliin eniten vaikuttaneet syvemmin kuin mihinkään muihin sumalais ugrilaisiin kieliin , ja sitä kautta myös uskontoon.
. - Leiff
antijunnari kirjoitti:
Uskovaisia on suvussa, mäkin oon...Ja Jumalanlapseks on päässy jo kasteessa. Parannuksessa kasteen armoon on monesti saanu palata. Jumalan lahjana oon tän uskon saanu, ilman omia valintoja tai temppuja.
Antijunnari ,usko vain ja ole turvas hyväs , ei kannata noista tiukkiksien sanoista
ottaa pulttia , heillä on Ihmis jumalat itsellä , jotka ei voi määritellä syntiä. Vaikka
he niin luulee , Kyllä meille on täällä suomessa ensimmäiset saaneet jo 1867 sitä.
Lestaadiuksen oppia , vaikka sitä ei 1861 vielä ollut LLL:n usko oli vahvana Ev-lut..
kirkon Uskoa johon uskoon hän vahvasti Uskoi silloin kuin Kuoli 21.2-1861.
.
Luultavasti ei Lähetys tointa oltu perustettu siihen mennessä vaan sen jälkeen ,
Ja suomeenkin tuli tietenkin , Tornionjoki laakson jo Heti lähetyksiä viimeistään
seuraavana kesänä, (1861. ). Tai 1862. Sen jälkeen joskus muutama alkoi puhua ,
että Maalatut talot on syntiä ? Maalatut Reet on syntiä , Sittemmin puhuivat sii-
tä talon sisustuksesta ,Tapetit on syntiä , Mattot on syntiä , pitkätverhot ,syntiä
Ynnä muut mitä nyt keksivät ..Mitään näistä ei ole ollut enää pitkään aikaan
puhumattakan polkupyrästä . Linja -atosta , kuorma autosta , Ha-autosta niistä
vielä mainittiin 1956 , kun 3 tätiäni osti Avo - auton , niin seuraavana pyhänä oli
saarnattu SE naisille synniksi. Voi ,kun ymmärtäisi , asiat Minusta synti käsite.
menee niin .Kun JUMALA Määrittelee Synnin , se on voimasa muutaman TUHAT
vuotta , eikä varmasti kysy ihmiseltä mitään.
.
Sitten vielä noita on jotka ei ole enää luetteloissa , mutta jätetään vähän ensikertaankin , tämän jo luulis tekevän muistiin , kivan lohkaisun siis ne
jotka pitää ihmis syntejä kannatettavana, eivät taida olla oikeita oppi-isiä
eivät ainakaan pysty määrittelemään JUMALAN MÄÄRITTELEMIÄ SYNTEJÄ
Ja taidan sen tähden tutkia , vieläkin NÄITÄ asioita .
:
Kun tuli näistä KUOROISTA ,iso huuto ja LÄEHETTIVÄT n.2 vuotta sitten kirjeen
Ameriikkaan samasta huudosta , ja antoivat tänne suomeen ,ohjeeksi Aam.5:24.
olen tutkinut monta jaetta ennen ja jälkeen. ei Aamos sano mitään oikeista lau-
lajista ,vaan vääristä niistä jotka Jerobem I oli hajottanut kaikki papiston ja oikeat
temppelin laulajat , ja määrittänyt tilalle omia määräämiään ,samoin papiston hän
oli hajottanut Leeviläis papit ja määrännyt tilalle omia miehiään jotka vain puhua
osasi. Näistä viite :1 Kun.12:31 33. Ja hän asetti kaikenlaisia miehiä , ei Leeviläisiä.
.
Mitä itse ajattelette tälläisista asioista , voiko joku vielä sanoa ,että meidän LV:t
ovat saaneet jotain apua ylätuvan herralta , ei minusta ? Kaikki on Raamatussa
NE ASIAT JOITA MEIDÄN ,TULEE NOUDATTAA ,ei jerobemin I luulot .. - Leiff
vihne: Se on jo ollut jonkun aikaa tiedossa , jos Es/Lestat eroaa LV:t taakse .
KIrkko on jo ilmoittanut ,että yksikin paikka kun sen ottaa käyttöön se on
poikki koko poppoolta ,heti ,.Tämä asia on pieni heille ,voitte verrata , kun
meillä on kirkon kirjoissa n.14.-14'500. sitä mitä talvella tapahtui Arkkipiispan
sanojen jälkeen, sen asian puitteissa poistunut n.80'000 nimeä, jos riittää .
Että se mistä kiukutellaan on n,viides osa ..
- NicoT
Lahden lauantain tapahtumista löytyy tietoa täällä:
http://ess.menoinfo.fi/events?search_api_views_fulltext=&begin[date]=10.10.2015&begin[time]=13:00&end[date]=&end[time]=23:59&=Hae - OttakaaFaktatHuomioon
Sitä emme vielä tiedä, mitä kokouksessa mahdollisesti päätetään. Sen TIEDÄMME
että kokoukseen on kutsuttu kaikki esikoislestadiolaiset saarnaajat kaikkialta Suomesta. Sekä ns. lähetysmiehet että paikalliset saarnaajat.
Esirukouksia tapahtuman puolesta nyt tarvitaan. Muun muassa sen puolesta että
kaikki kirkosta eroamiseen tähtäävää hanketta vastustavat uskaltaisivat NYT ilmaista kokouksessa mielipiteensä. Huhun mukaan mielipiteet jakaantuvat osapuilleen tasan
tässä vaiheessa.
Edelleen moni uskoo, ettei omien Sakramenttien ottaminen käyttöön merkitse eroa kirkosta. Yksilötasolla toki jokainen päättää kirkkoon kuulumisestaan itse, mutta LIIKE
tekee valinnan erota kirkosta, ottamalla omat sakramentit käyttöön. Tämä on syytä jokaisen esikoislestadiolaisen tietää, tulevan valintansa edessä. Olkoot tuo valinta vaikka esimerkiksi yleinen äänestys. Nyt moni on jo mokannut mahdollisuutensa vaikuttaa liikkeen tuleviin (virallisiin) päätöksiin, jättämällä jäsenmaksunsa maksamatta. Näin he ovat myös osaltaan edesauttamassa KOKO omaisuuden menettämistä lakihenkisille esikoislestadiolaisille, mahdollisen jakaantumisen tapahtuessa.
ON siis mielestäni turhaa spekuloida täälläkään, ellei ole liikkeen maksavana jäsenenä.
Itse veikkaan että vaikenemisen ilmapiirissä osa porukasta hiljalleen junailee rukoushuoneet ja muun yhdistyksen yhteisen omaisuuden lakihenkisille. Näillä on käytössään nyt kaikki keinot, joilla evankeelisesti ajattelevat savustetaan ulos liikkeen jäsenyydestä vapaaehtoisesti. Siksi ei nyt pitäisi tässä vaiheessa säikkyä rajujakaan saanoja, ja juosta niiden tähden pois liikkeestä. Joka luottaa yksin Kristukseen, häntä ei voi minkäänlaisilla toimilla säikyttää.
Kaikkien yksin Jeesukseen turvautuvien kännyt siis ristiin. Ja rukoukset Jumalalle esikoislestadiolaisuuden puolesta, Jeesuksen nimessä. Ja jäsenyys kuntoon jo tänään.- Leiff
Mitä vatulointia tuo "ottakaa faktat huomioon " kun piispat on sanoneet ,että jos
yhdessäkin paikassa otetaan sakramentti noin käyttöön ,katkeaa Esikoisten yhteys
kirkoon jokapaikassa . Voitte olla sata varmat että se ei petä, Ja sen kansa ei voi siten tehdä mitään muita verukkeita . Miksi ei haluta ymmärtää , sitä vaan vielä
koetetaan vatuloida ,,,se mikä on loppu se on uskokaa nyt jo kerralla.
.
Olen maksanut jäsenmaksuni , enkä pidä sitä rasitteena. .
.
Olen kehoittanut kaikkia Rukoilemaan ,mitä vielä pitäisi tehdä että kaikki .
olisi tullut Huomioitua , Jokaisen henkilön on muistettava että kaikkien
kirkkoon kuuluvien hengilöiden sinne kuuluva / ja eroava kuluu vain
ja ainostaan yksyisyydellään siihen asiaan että kukaan ei voi erottaa
kirkosta klimpissä , vaan jokainen on vastuussakin yksityisesti. .
. - OttakaaFaktatHuomioon
Leiff kirjoitti:
Mitä vatulointia tuo "ottakaa faktat huomioon " kun piispat on sanoneet ,että jos
yhdessäkin paikassa otetaan sakramentti noin käyttöön ,katkeaa Esikoisten yhteys
kirkoon jokapaikassa . Voitte olla sata varmat että se ei petä, Ja sen kansa ei voi siten tehdä mitään muita verukkeita . Miksi ei haluta ymmärtää , sitä vaan vielä
koetetaan vatuloida ,,,se mikä on loppu se on uskokaa nyt jo kerralla.
.
Olen maksanut jäsenmaksuni , enkä pidä sitä rasitteena. .
.
Olen kehoittanut kaikkia Rukoilemaan ,mitä vielä pitäisi tehdä että kaikki .
olisi tullut Huomioitua , Jokaisen henkilön on muistettava että kaikkien
kirkkoon kuuluvien hengilöiden sinne kuuluva / ja eroava kuluu vain
ja ainostaan yksyisyydellään siihen asiaan että kukaan ei voi erottaa
kirkosta klimpissä , vaan jokainen on vastuussakin yksityisesti. .
.Juuri näin kun kirjoitin, ottakaa faktat huomioon. Yksi fakta on tuo mainitsemasi,
että maallikoiden toimittamat Sakramentit edellyttävät oman kirkon perustamista.
Oman kirkon perustaminen puolestaan merkitsee sitä, että esikoislestadiolaiset RY lakkaa olemasta. Esikoislestadiolaiset saarnaajat jotka alkavat toimittaa SWakramentteja joutuvat eroamaan kirkosta, elleivät halua tulla ev.lut. kirkon jäsenionä tuomituiksi vallan anastuksesta. Sakramnettien toimittaminen edellyttää
rvankelisluterilaisessa kirkossa papiksi vihkimystä, ja vihkimys edellyttää koulutusta papin tehtävään.
Ei evankelisluterilaisina saarnaajamme saavat tietenkin toimittaa mitä lystäävät,
omassa yhteisössään.
- Totuudenpuolesta
Tietääkseni suurin osa seurakuntalaisista on evankeelisia ja yksin Kristukseen uskovia. Vain pienehkö osa on armonvarkaita.
- Leiff
Voi ,jos kuuntelet LLL:n jonkin saarnan ,armon varkaita on paljon ,hän
tuosen esiin, aika monessa saarnassa esiin ,huomattavan monessa . .
Useammassa kuin missä kurmuttaa Nikodeemusta ja Arimatialaista ,
vaikka he olivat muiden kristittyjen sanan mukaan ,yksi meistä. . - justiinsaniit
Täälläkin on niitä armonvarkaita
- piip56754
"Totuudenpuolesta"
Taidat tarkoittaa sanomallasi, että suuri osa saarnaajista ja kaikki,l jotka ovat ottamassa sakramentteja omiin käsiin, ovat juuri näitä armonvarkaita.
Jos tätä tarkoitit, olet oikeassa - Totuudenpuolesta
piip56754 kirjoitti:
"Totuudenpuolesta"
Taidat tarkoittaa sanomallasi, että suuri osa saarnaajista ja kaikki,l jotka ovat ottamassa sakramentteja omiin käsiin, ovat juuri näitä armonvarkaita.
Jos tätä tarkoitit, olet oikeassaTarkoitin juuri päinvastoin.
- Leiff
justiinsaniit kirjoitti:
Täälläkin on niitä armonvarkaita
Joo niitä armon varkaita ,ei ehkä voida noin määritellä , ehkä jotain ennättäväistä
saattaa ,eli esikoiset voivat tiukentaa linjaansa liikaa , jokaisen tulee muistaa
että armoa saa niin paljon kuin jaksaa Rukoilla ,ja se on ilman varkautta, . - Leiff
Leiff kirjoitti:
Joo niitä armon varkaita ,ei ehkä voida noin määritellä , ehkä jotain ennättäväistä
saattaa ,eli esikoiset voivat tiukentaa linjaansa liikaa , jokaisen tulee muistaa
että armoa saa niin paljon kuin jaksaa Rukoilla ,ja se on ilman varkautta, .Rakas Taivaan isä ,Jeesuksen Kristuksen nimeen , Rukoilemme että kaikki menee hyvin siellä Lahdessa , että tämä sakramentti asia pääsee kuntoon ,tai sitten Rehellinen aika lisä . Joka antaa vapautuken pahan supuudesta .
Jokaisen tulee muistaa ,että me olemme vain yksinkertaisia
uskovaisia jotka olemme sinun lapsiasi ,auta meitä. nyt ja vasta .. - Mariia2
Leiff kirjoitti:
Joo niitä armon varkaita ,ei ehkä voida noin määritellä , ehkä jotain ennättäväistä
saattaa ,eli esikoiset voivat tiukentaa linjaansa liikaa , jokaisen tulee muistaa
että armoa saa niin paljon kuin jaksaa Rukoilla ,ja se on ilman varkautta, .Joo,vaikkei jaksais rukoillakkaan,niin armoa riittää.Kaikki mitä puuttuu,se uskosta puuttuu ja sitä Jumalan lahjaa emme voi itse ottaa.Meille riittää,kun tunnemme syntimme ja turvaudumme Jumalan suureen armoon,jonka katuva varmasti saa.
- Totuudenpuolesta
Mariia2 kirjoitti:
Joo,vaikkei jaksais rukoillakkaan,niin armoa riittää.Kaikki mitä puuttuu,se uskosta puuttuu ja sitä Jumalan lahjaa emme voi itse ottaa.Meille riittää,kun tunnemme syntimme ja turvaudumme Jumalan suureen armoon,jonka katuva varmasti saa.
Mariia2 sanoi juuri sen seikan, mikä erottaa armonvarkaan Jumalan lapsesta, nimittäin synnintunto. Jos synnintunto puuttuu, ihminen on armonvaras. Jos ihminen tuntee oman syntisyytensä ja haluaa turvautua Jumalan Armoon, hän on silloin Jumalan oma ja Taivaan perillinen.
- piip24643
Totuudenpuolesta kirjoitti:
Tarkoitin juuri päinvastoin.
Sittepähän olet totuutta vastaan
- ItseköItsesiSovitat
Totuudenpuolesta kirjoitti:
Mariia2 sanoi juuri sen seikan, mikä erottaa armonvarkaan Jumalan lapsesta, nimittäin synnintunto. Jos synnintunto puuttuu, ihminen on armonvaras. Jos ihminen tuntee oman syntisyytensä ja haluaa turvautua Jumalan Armoon, hän on silloin Jumalan oma ja Taivaan perillinen.
Sori nyt nimimerkki totuudenpuolesta, mutta synnintunto ei ketään pelasta. Kadotus on katuvia syntisiä täynnä.
Jaa että mikäs sitten pelastaa?
Vastaus: Usko Jeesukseen Kristukseen, joka on maksanut minun syntivelkani.
Uskolla Kristukseen puhdistuvat sekä sydän että omatunto. Näyttää siltä että
moni esikoisdlestadiolainen on hyljännyt evankeliumin (sen USKON, että Jeesus Kristus on minun syntini verellään maksanut), ja alkanut "parannuksen" teoin kyynelin itkuin ja valituksin ansaitsemaan autuuttaan. Voi voi, missä on Kristus?!
- leiff
PV:n ANTAMA Välitiedoitae LAHDESTA annettiin n.19:00 paikkeilla keskuskustelu jatkuu ,ja ilmoittaa lisää jos jotain tärkeää päätöstä TULEE.. Ei vielä varmuutta.
Mistään ,mutta sitkeetä on .. kirjoitan kun olen jotain saanut. - TerveisiiLahesta
Mä tiiän kun tulin just sieltä. Mutta mä en kerro. Käskettiin panna tappi kyselijän persläpeen! Tää on ainoa järkevä asia mistä siellä päätettiin. muuten meni vanhan kaavan mukaan; takinkääntäjä P käänsi taas kerran takkinsa, mutta eihän se mitään uutta ole. Ootellaan uusia ohjeita nykyajan jerusaalemista. Ei hättäillä, eihän meillä oo mihinkään kiire! Lähetyskirjekin meinattiin lähettää, mutta se vedettiin (paha kyllä) takaisin, kun se olis paljastanut intiimiä tietoa salaliittolaisista.
- Leiff
Joo kyllä , Minua ei ole kielletty , sellainen tieto on että isorevohka lähtee
jossakin vaiheessa lappiin ,kaipa siellä nevottelevat .ei ilmoitettu Koaliittion
kokoa ,mutta kaippa 1-2 Bussillista ,
.
Toinen asia . Oli että Kaava työ ryhmä on saanut uuden jäsenen , SS. ja kun tämä
ryhmä lähtee Aikanaan Ruotsiin , Matkustaa SS:sen mukana.
.
Minun mielipide on että kaava asia on Keppi hevonen ollutkin ,siitä puhutaan
vain sen tähden ,että muita pahoja voi tehdä sinä aikana ..
- piip575534
Mutta eivätpä sakramenttiseparatistit vieläkään saaneet tahtoaan läpi.
Kiitos Jumalalle!!!!- Leiff
Niin ,tässä kiireissäni unhotin , mutta piip575534.
ei unhottanut .KIITOS KOLMI YHTEISELLE ,ISÄLLE;POJALLE: PYHÄLLE HENKELLE.
.
Aiven ei saaneet ,ja toiseksi USKOTKO,ettei ne saakaan ,ne luulee vaan. - anttonia22
Iloitkaamme siitä, että me olemmae kaikki samaa perhettä edelleen. Ja että vihollinen ei saanut hajottaa suomalaisten rivejä. Rukoillaan, että Taivaan Isä pitäisi varjelevan kätensä vieläkin tämän isäinmaamme päällä ja hajoittaisi sellaiset aikeet, jotka jakaisivat meitä uskonystäviä, perheitä ja kenties jopa aviopareja, eri puolille. Kiittäkäämme siitä, että Jumala on tänään näyttänyt valtansa - Hänen on kunnia ja valta.
Rukoilkaamme kaikille kokoustaville veljille yksimielisyyttä puolustaa sitä, mihin esivanhempammekin uskoivat ja luottivat. Suuri on saarnaajien vastuu siinä, että lauma koossa pysyisi ja väistäisi rajuilmat - Suleim
Ennen vanhaan sanottiin, että Jumalan sana on muuttumaton: ). nyt muuttuu ulkoiset riitit, ja lappi ottaa Raamatun ja Jumalan paikan toimillaan.... ja lampaat tulee perässä vaikka nahka palaa eksytyksessä.
- leiff
Suleim kirjoitti:
Ennen vanhaan sanottiin, että Jumalan sana on muuttumaton: ). nyt muuttuu ulkoiset riitit, ja lappi ottaa Raamatun ja Jumalan paikan toimillaan.... ja lampaat tulee perässä vaikka nahka palaa eksytyksessä.
Kyllä ,voi se olla noin . Mutta kuinka se oli jos Laitumen joku kulma on tallattu
niin kovaksi ettei siinä enää Ruoho kasva , toiseksi jo lauma joutuu kelkemaan
sen kohdan ohi . voi olla ettei sinne kuulu enää paimenen ääni . Mitä silloin
tehdään, Eikö kuitenkin Paimen sanononut minä olen OVI. jos joku tulee tai
on halukas tulla , hän pääsee vain minun kautta. Kristuksen kautta Lammas huoneeseen , Ja sitä kautta Taivaaseen .
- kiireinenhehheh
Kunnanvaltuutetulla oli punaiset posket varmaan kenties heittäyty ylistys porukkaan kun oli hätäkädessä pihalla hennalan hätämajoitus kolehtia keräämässä niinkö?
- Stankka
Lapinmiehistä tehdään paavia. Otetaan savut käyttöön, Ehtoollisviinin sijaan viinimarjamehua.
- Leiff
Minusta ,ei tehdä LV:t mitään paavia koskaan , ei ainakaan niikauan ,
kuin Jumala ja Jeesus on voimassa , :Kaikki Kninkaat ja ja valtiat on ,
Jumalan Nimessä tehty ,annettu ,voimassa ,Kaikki Hallitus miehet on
Hänen määräämiä ,yksikään ei ole Ihmisen määrämä.
.
Jos NYT ajattelemme Nurbottenin Hidalkoja Ei minusta heistä ole
kukaan sen kummenpi kuin ihmisen asettama puhuja. MINKÄTÄDEN.
no kyllä se jäljistä näkyy , ja hyvin näkyykin . En paremmin sano. . .
Näitä havaintoja ,olen tehnyt vuodesta 1953 ,saakka . joita olen muistellut
.
Useamman kerran, silloin WE. ja GJ. jotka oli rakkaat saarnaajat ja oikeat .
Sanat , OIKEA KIELI , ( 1965 hajaannus ) 1969. tuli GJ ja EL: He oli ,kuitenkin
siihen asti kun GJ. voimat väheni . 1978 vielä pirteä ,muistan Hesassa .
Ja kun 1981 kieros alkoi Hän ei ollut enää siinä kunnossa , ja hän kuoli 1982 -
helmikuussa . .
.
Sen jälkeen olemmekin olleet vähän tuliajolla , kun sitten tuli ..EL /HG. siis
1981. ja EL :DB. 1986, Näillä oli sitä vähäistä 1993 asti seuraava kierros oli
.
1996 Jolloin jouduimme Paljon tuuliajolle ,jossa olemme vieläkin, ja ainä on
vainpahentunut kierroksesta ,kierrokseen . ja nyt pitäisi jo purkaa kirkko
en paremmin sano , en nyt enkä koskaan . . - Leiff
Leiff kirjoitti:
Minusta ,ei tehdä LV:t mitään paavia koskaan , ei ainakaan niikauan ,
kuin Jumala ja Jeesus on voimassa , :Kaikki Kninkaat ja ja valtiat on ,
Jumalan Nimessä tehty ,annettu ,voimassa ,Kaikki Hallitus miehet on
Hänen määräämiä ,yksikään ei ole Ihmisen määrämä.
.
Jos NYT ajattelemme Nurbottenin Hidalkoja Ei minusta heistä ole
kukaan sen kummenpi kuin ihmisen asettama puhuja. MINKÄTÄDEN.
no kyllä se jäljistä näkyy , ja hyvin näkyykin . En paremmin sano. . .
Näitä havaintoja ,olen tehnyt vuodesta 1953 ,saakka . joita olen muistellut
.
Useamman kerran, silloin WE. ja GJ. jotka oli rakkaat saarnaajat ja oikeat .
Sanat , OIKEA KIELI , ( 1965 hajaannus ) 1969. tuli GJ ja EL: He oli ,kuitenkin
siihen asti kun GJ. voimat väheni . 1978 vielä pirteä ,muistan Hesassa .
Ja kun 1981 kieros alkoi Hän ei ollut enää siinä kunnossa , ja hän kuoli 1982 -
helmikuussa . .
.
Sen jälkeen olemmekin olleet vähän tuliajolla , kun sitten tuli ..EL /HG. siis
1981. ja EL :DB. 1986, Näillä oli sitä vähäistä 1993 asti seuraava kierros oli
.
1996 Jolloin jouduimme Paljon tuuliajolle ,jossa olemme vieläkin, ja ainä on
vainpahentunut kierroksesta ,kierrokseen . ja nyt pitäisi jo purkaa kirkko
en paremmin sano , en nyt enkä koskaan . .Unohdin Jeesuksen asettaman Ehtoollisen määritelmän , HERRAN ehtoollisen
Asettaminen : Herran pyhä ehtoollinen asetettiin näin :
.
HERRAMME JEESUS KRISTUS ,SINÄ YÖNÄ , JONA hÄNET KAVALLETTIIN . OTTI
LEIVÄN ,SIUNASI JA MURSI JA ANTOI OPETUSLAPSILLEEN JA SANOI : "OTTAKAA
JA SYÖKÄÄ ;TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI , JOKA TEIDÄN EDESTÄNNE ANNETAAN . TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI. "
"SAMOIN HÄN OTTI MYÖS MALJAN ,KIITTI JA ANTOI OPETUSLAPSILLEEN JA SANOI
"OTTAKAAJA JUOKAA TÄSTÄ KAIKKI ;TÄMÄ MALJA ON UUSI LIITTO MINUN
VERESSÄNI , JOKA TEIDÄN EDESTÄNNE VUODATETAAN SYNTIEN ANTEEKSIANTA-
MISEKSI . NIIN USEIN KUIN TE SIITÄ JUOTTE ,,TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI" ..
.
EI SIINÄ PUHUTTU ,MARJA MEHUSTA MITÄÄN. SILLÄ JEESUS SANOI VIINI.
"TÄMÄ VIINI ON LIITTO MINUN VERESSÄNI ." SANONKO VIELÄ EI MEHU.
HYVÄ STANKKA USKOTKO NIIN.
- Pääpystyyn
Voi hyvän tähden tuota touhua ja sokeeaa uskoa lapin pimeyteen ja kuninkaisiin! Herätkää! Miten ihmeessä fiksutkin ihmiset tekevät juuri niinkuin nuo fossiilit sanovat? Huh huh!
- Pääpystyyn
Jos lapinukot kieltäisi esim banaanien syönnin, niin lopettaisiko tää lappiuskovaisten porukka banaanien syönnin?
- kylmäsydän
Tämä lappihan antaa neuvoja, emme me siis ole Abollon, Paavalin, Lapin miesten, että Kristus nyt olisi revitty kappaleiksi. Kyllä apostolitkin neuvoivat seurakuntiansa, mutta siltikin uskovaiset uskoivat Kristukseen. Mutta se siitä, rukoile valkeutta.
- Eroasiison
kylmäsydän kirjoitti:
Tämä lappihan antaa neuvoja, emme me siis ole Abollon, Paavalin, Lapin miesten, että Kristus nyt olisi revitty kappaleiksi. Kyllä apostolitkin neuvoivat seurakuntiansa, mutta siltikin uskovaiset uskoivat Kristukseen. Mutta se siitä, rukoile valkeutta.
Apostolit neuvoivat seurakuntia uskomaan ja luottamaan YKSIN KRISTUKSEEN.
Ero on kuin yöllä ja päivällä jos Kristuksen ja apostolien oppia vertaa lapinluottamuksiin ja muuhun huuhaa oppieihn joita liikkeen sisällä julistetaan
usein vielä julistetaan huutamalla, tai poraamalla itsessäälissä..
- PysytäänAsiassaLeif
leif, emme puhu nyt vertaillen marjamehua ja viiniä.
Asia on monin verroin vakavampi, kysymys on siitä luopuuko esikoislestadiolaisuus isiensä kirkosta, johon me suomalaiset olemme kuuluneet jo lähes 500 vuoden ajan. Lestadiolaisuus on syntynyt evankelisluterilaisen kirkon piirissä, - sen sisällä yhdistyksenä toimivaksi herätysliikkeeksi.- Totuudenpuolesta
Esikoislestadiolaisuus ei suinkaan luovu siitä perustuksesta, minkä päälle isien kirkko on rakennettu. Kysymys onkin siitä, että isien kirkko on kovaa vauhtia luopumassa siitä, minkä päälle se on aikanaan rakennettu.
- Armoitettu
Totuudenpuolesta kirjoitti:
Esikoislestadiolaisuus ei suinkaan luovu siitä perustuksesta, minkä päälle isien kirkko on rakennettu. Kysymys onkin siitä, että isien kirkko on kovaa vauhtia luopumassa siitä, minkä päälle se on aikanaan rakennettu.
Kyllä Esikoislestadiolaisuus on kovaa vauhtia luopumassa isien kirkosta.
Eilen sain kuunnella nuoren TH:n suoranaista kiukuttelusaarnaa, kun ei mennyt sakramenttiasia läpi. On järkyttävää kuunnelle Hesassa sunnuntaista toiseen näiden sakramenttiseparatistien saarnoja. Ja heistä on tullut sellaisia Herroja, ettei seurakuntalaiset saa heitä nuhdella.
Hyvä Paimen etsii kadonnutta niin kauan kuin Hän sen löytää. Näin Jeesus opetti.
TH saarnasi, että kristityistä on niin suuria tullut. Lapset ja nuoret ovat ne tärkeät.
Minä ymmärsin, että menkööt helvettiin sakramentin vastustajat, vain lapset ja nuoret ovat Jumalalle tärkeät.
Näinkö on isiemme kirkossa opetettu kysyn vaan? Kyllä oppi on muuttunut siitä, kun minä olen kasvanut. Ja monet, monet nuoretkin valittavat, kun on niin raskasta seuroihin mennä, kun tätä väkisinoppia syötetään joka pyhä, kirkosta irrottautumista. - EiSeparatismille
Armoitettu kirjoitti:
Kyllä Esikoislestadiolaisuus on kovaa vauhtia luopumassa isien kirkosta.
Eilen sain kuunnella nuoren TH:n suoranaista kiukuttelusaarnaa, kun ei mennyt sakramenttiasia läpi. On järkyttävää kuunnelle Hesassa sunnuntaista toiseen näiden sakramenttiseparatistien saarnoja. Ja heistä on tullut sellaisia Herroja, ettei seurakuntalaiset saa heitä nuhdella.
Hyvä Paimen etsii kadonnutta niin kauan kuin Hän sen löytää. Näin Jeesus opetti.
TH saarnasi, että kristityistä on niin suuria tullut. Lapset ja nuoret ovat ne tärkeät.
Minä ymmärsin, että menkööt helvettiin sakramentin vastustajat, vain lapset ja nuoret ovat Jumalalle tärkeät.
Näinkö on isiemme kirkossa opetettu kysyn vaan? Kyllä oppi on muuttunut siitä, kun minä olen kasvanut. Ja monet, monet nuoretkin valittavat, kun on niin raskasta seuroihin mennä, kun tätä väkisinoppia syötetään joka pyhä, kirkosta irrottautumista.Väkisinoppia, - hyvin kiteytit nimimerkki armoitettu.
Sekin on hämäävää että puhutaan näistä separatisteista, ikään kuin he olisivat esikoislestadiolaisuus. He ovat vain osa liikettä, he eivät tunne riittävästi Raamatun sanomaa, vaan ovat ainoastaan tiettyjen saarnaajien TULKINTOJEN varassa.
Lappivetoiset saarnaajat ovat ikäänkin lapinvanhinten lapsia ja meitä he kohtelevat lastenlapsina, jotka ovat alkaneet vastustamaan pappaansa.
Jeesuksen seurakunta ei tunne tällaista hierarkiaa jossa seurakuntaa johtavat henkilöt olisivat seurakuntaa komentelevia ja määräileviä diktaattoreita seurakunnassa. Esikoislestadiolaisuus on kasvanut pitkään opillisesti kieroon sisäsiittoiduuden vuoksi. Seurakunnan palvelijoiksi kutsutut ovat saaneet herkullisen tilaisuuden mieltää itsensä seurakunnan yläpuolella eläviksi herroiksi.
Jumalan armo ei ole todellakaan mitään murusia. Kokonaan syntinen ihminen tarvitsee KOKONAISEN armon pelastuakseen, yhtään vähempi ei riitä. Armonmuruoppi pitää sisällään sen että armoa pitää murusina ansaita
omilla teoillaan. Eikö esikoislestadiolainen pysähdy vieläkään sen eteen, ettei kukaan pelastu katumisillaan, eikä myöskään anteeksianomisillaan, vaan uskolla Kristukseen.
Uskomalla Kristukseen saadaan synnit anteeksi. Uskossa Kristukseen
tuodaan lapsi Kasteelle, tai ilman Kastetta aikuiseksi kasvanut menee kasteelle.
Iankaikkinen elämä ON Kristuksessa Jeesuksessa. Ei missään muualla tulla autuaiksi kun Kristuksessa Jeesuksessa, USKON JA KASTEEN kautta. Näin Raamattu meille todistaa.
Ja elävään uskoon kuuluu tämän uskon tunnustaminen, siihen kuuluu Jeesuksen Kristuksen kiittäminen ja ylistäminen tästä armosta ja rakkaudesta jonka olemme häneltä osaksemme saaneet. Tämä rakkaus maksoi paljon Jeesukselle, hänen verensä ja henkensä hinnan. Hallelujaa kiitos Jeesus! - Leiff
Kyllä ymmärtääkseni asia josta kirjoitin oli sama koska siitä oli ennen mainittu
"eli sankka " ja jos ei siitä ymmärretä missä mennään ,en voi mitään , Minulta
tuli tämä sana heti mieleen ,ja siksi pulustan vain Kristukjsen Lausumaa sanaa
Viini oli Jeesuksen sanoma ,
.
Mitä te sanotte on aivan sama , jos ette pidä muutenkaan lupauksianne , niin
kuin kaikki tietää tätä on tutkittu , esimerkiksi että Tärkeästä asiasta on kyse ,
ellei ihmiset ymmärrä mikä on Tärkeää ,,, se on Jeesuksen Kristukseen Usko
koska sitä kautta vain pelastumme , toiseksi se joka huomauttaa minulle asiasta
voisi lukea miksi minä noin vastasin , ei se ole mitään tärkeää jos vain jotakin
sanoakseen saa sanotuksi. .En paremmin sano.
- Totuudenpuolesta
Ei ole itsetarkoitus pysyä ehdoin tahdoin ev.lut. kirkossa. Valkeuden perässähän meidän pitäisi mennä. Jos ja kun valkeus häviää ev.lut. kirkosta ja pimeys tulee tilalle, se on ihan luonnollista, että lähdemme sieltä pois. Esikoislestadiolaisuudessa on Jumalan valkeus. Se riittää meille.
- menkääjaviekää
Mutta ne joilla on pitäisi jakaa ja viedä niille joilla ei vielä ole eikä itse kieriskellä hyvässä. Kun kuitenkaan kukaan ei voi itse omalla teollaan tulla autuaaksi, kaikki on lahjaa.
- PieleenMeneeKuoma
menkääjaviekää: Et tunne Jumalan sanaa riittävästi, siksi väität esikoislestadiolaisuudessa olevan Jumalan valkeuden.
Missä on kaikkien kristittyjen yhteinen uskontunnustus seurapäivinä?
Miksi liike väittää olevansa ainoa oikea elävä Kristuksen seurakunta maan päällä?
Tämä on nimittäin valhetta.
Miksi evankeliumiin sotketaan ihmisten elämää rasittavia isien perinnäissääntöjä?
Niitä ei ole vähän, ja ne saavat aikaan suurta huolimattomuutta Jumalan sanan tutkimisessa ja sanan ymmärtämisessä oikein.
Valkeutta siis on, saarnaajasta riippuen hyvin vaihtelevassa määrin. Evankelisluterilaisina meillä on 500 vuotta vanhat tunnustuskirjat
ja ensimmäiseltä vuosisadalta peräisin olevat alttarin Sakramentit,
sekä uskontunnustus (tunnustukset).
eroa kirkosta.fi oletteko tekin ateisteja separatistit. Luuletteko ihan oikeasti pelastuvanne Jellivaarassa 1900 luvun loppupuolella vuodatetun lapinvanhinten veren kautta? - Leiff
Niin kuinka kauan , koska näyttää että 20 vuotta on mennyt vain huonompaan suuntaan jota/meitä on johdettu Lapista ,ja se johtuu siitä kun LLL:n oli sieltä
kotoisin . mutta ei perustanut mitään Omaa uskoa koskaan , vaan kuoli Lutherin
EV-Lut Uskoon joka oli Samaan pohjaan Kuin Jeesuksen Perustama seurakunta
oo30 jKr. Yläsalissa sen kolmannen päivän iltana ,kun oli noussut Kuolleista. .
.
Ei voida jokainen olla Tekemässä uutta seurakuntaa , Jeesus Kristus teki yhden
ja sen saimme lahjaksi heti kun hän nousi Kuolleista , kyllä siihen on meidän
uskottava jos nyt teemme jotain muuta , sitä ei varmasti katso Kristuskaan
suopein silmin ja jos lappi on päälimmäisenä ,ei senkään vertaa miksei siksei'
kun Raamatussa ei mainita Lappia , eikä Pojanmaata , vaan pohjoisissa maissa .
ja se on eri asia kokonaan , .
.
Olisi toki kiva jos puhuttaisiin rehellisesti kaikesta , vaan ei kaikiki kailottaa
mikä mistäkin meneekö mikään enää hyvin Joku sanoi TH. saarnasta eilen
kuuntelin sen minäkin, ja se oli kuin Armoitettu sen kertoi todella .
Eikä viikkositten kuullut 5 saarnaa ollut yhtään kummenpia jaa oli yksi
mutta se olikin HP: hän korotti Jumala ja Jeesuksen ja muutenkin saarnasi
pitää , Siellä vietiin SS:saarna , oudosti minkälaisia Henkilöitä siellä oikeen
oli. Ja se kirje jupakka , luulen että siitä puhutaan vielä .. - yned
Kyllä nyt on niin että pimeys on sokaissut esikoiset,nämä lapin maan vouhottajat ovat eksyneet kristuksen jäljiltä,murheellista. He valehtelevat suoraan saarnatessa,päätetty on ( ei ole päätetty ) onkohan heillä omaatuntoa lainkaan.
- Stuberg
1. P. PAAVALIN 1 EPISTOLA KORINTILAISILLE
9. Luku.
I. Paavali vahvistaa kristillisen vapauden ehdollisissa esimerkillänsä. II. Ehkä hänellä oikeus oli, ei ota hän kuitenkaan palkkaa saarnastansa, että hän kaikki kaikille olis ja muutamatkin voittais. III. Neuvoo hengelliseen kilvoittelemiseen ja raittiuteen.
I. Enkö minä ole apostoli? Enkö minä vapaa ole? Enkö minä meidän Herraa Jesusta Kristusta nähnyt*? Ettekö te ole minun työni Herrassa ?
2. Ellen minä ole muille apostoli, niin minä tosin teille olen; sillä te olette minun apostolivirkani sinetti Herrassa.
3. Niille, jotka minulta kysyvät, on tämä minun edesvastaukseni:
4. Eikö meillä ole valta syödä ja juoda?
5. Eikö meillä ole valta sisarta vaimoksi kanssamme ympäri viedä*, niinkuin muillakin apostoleilla, ja Herran veljillä , ja Kephaalla?
6. Eli minullako yksin ja Barnabaalla ei ole valtaa olla työtä tekemättä?
7. II. Kuka sotii koskaan omalla kulutuksellansa? Kuka istuttaa viinatarhan ja ei syö sen hedelmästä? Eli kuka karjaa kaitsee ja ei syö karjan rieskasta?
8. Puhunenko minä näitä ihmisten tavalla? Eikö myös laki sitä sano?
9. Sillä Moseksen laissa on kirjoitettu: Ei sinun pidä sitoman kiinni riihtä tappavan härjän suuta*. Sureneeko Jumala härkiä?
10. Taikka, eikö hän sitä kaiketi meidän tähtemme sano? sillä meidän tähtemme on se kirjoitettu: että se joka kyntää, hänen pitää toivossa kyntämän, ja joka riihtä tappaa, hänen pitää toivossa riihtä tappaman, että hän toivostansa osalliseksi tulis.
11. Jos me olemme teille hengellisiä kylväneet; paljoko se on, jos me teidän ruumiillisianne niitämme?
12. Jos muut ovat tässä vallassa osalliset teidän tykönänne, miksi emme siis paljoa enemmin? mutta emmepä me ole sitä valtaa pitäneet*, vaan me kärsimme kaikkinaisia, ettemme Kristuksen evankeliumille mitään estettä tekisi.
13. Ettekö te tiedä, että ne, jotka uhraavat, ne syövät uhrista*, ja ne, jotka alttaria valmistavat, ne alttarista osalliseksi tulevat?
14. Niin on myös Herra säätänyt, että ne, jotka evankeliumia ilmoittavat, pitää evankeliumista elatuksensa saaman.
15. Mutta en minä ole kuitenkaan mitään näistä tehnyt*. Vaan en minä sentähden sitä kirjoita, että niin pitäis minun kanssani tapahtuman. Parempi olis minun kuolla kuin että joku minun kerskaamiseni tyhjäksi tekis .
16. Mutta että minä evankeliumia saarnaan, niin ei minun tarvitse siitä öykätä; sillä minun tulee se tehdä*. Voi minua, ellen minä evankeliumia ilmoita!
17. Sillä jos minä sen mielelläni teen, niin minulla on palkka; mutta jos minä ylönmielin sen teen, niin on se virka kuitenkin minulle uskottu.
18. Mitäs siis minun palkkani on? että minä Kristuksen evankeliumia saarnaan, ja teen sen ilman mitäkään, etten minä turmelisi vapauttani evankeliumissa.
19. Sillä ehkä minä olen vapaa jokaisesta, niin minä olen kuitenkin minuni tehnyt jokaisen palveliaksi, että minä sitä usiammat voittaisin.
20. Ja olen Juudalaisille tehty niinkuin Juudalainen*, että minä Juudalaiset voittaisin; niille jotka lain alla ovat, niinkuin lain alainen, että minä ne, jotka lain alla ovat, voittaisin;
21. Niille jotka ilman lakia ovat, niinkuin minä ilman lakia olisin*, (vaikka en minä ilman lakia Jumalan edessä ole, vaan olen Kristuksen laissa,) että minä ne, jotka ilman lakia ovat, voittaisin;
22. Heikoille olen minä tehty niinkuin heikko*, että minä heikot voittaisin. Minä olen kaikille tehty kaikiksi, että minä kaiketi muutamat autuaaksi saattaisin .
23. Mutta sen minä teen evankeliumin tähden, että minä siitä osalliseksi tulisin.
24. III. Ettekö te tiedä, että ne, jotka kiistassa juoksevat, kaikki tosin he juoksevat, vaan yksi palkan ennättää*? Juoskaat siis niin, että te käsittäisitte.
25. Mutta jokainen joka kilvoittelee, kaikista hän itsensä pitää pois. Ne tosin sitä varten, että he katoovaisen kruunun saisivat; mutta me katoomattoman.
26. Mutta en minä niin juokse kuin tietämättömän puoleen, ja minä kilvoittelen, ei niinkuin tuulta pieksäin.
27. Vaan minä kuritan ruumistani ja painan sitä alas, etten minä, joka muille saarnaan, itse hyljättäväksi tulisi. - Meikämanne1977
Vuoden loppuun mennessä asia on loppuun käsitelty. Kiitos Jumalalle.
- TämäOnVarma
Ei ole päätetty tämän vuoden loppuun mennessä.
- Leiff
Ei minustakaan , koska jos Loppiaisena on Joensuussa Loppiaisseurat,
On silloin vasta korkein aika saada puheet esille. Toiseksi en usko sitäkään.
Ja Loppiaisen aika on n.6.1- 2016. mutta en myös usko sen olevn silloin
valmis , ja jos on ,Sakramenttien ottajat vahinkossa vahvoilla ,teen lähtöä
minäkin ,sen voitte uskoa jo nyt ,. Miksi ? Siksi kun en rupea millensäkään
sellaisten kanssa , jotka ei pysy Ruodussaan , ja taas olen sitä. Mieltä että
Eri maitten miehitys pitää olla oma , ei mitään hullutuksia ,missään nimessä.
Mitä on nyt viimeiset 20 vuotta harrastettu,.- mielose
Tämä ei ole pakkolaitos leiff varo kuitenkin voi olla että pumppus pettää
- JotakinRajaaValehteluun
mielose kirjoitti:
Tämä ei ole pakkolaitos leiff varo kuitenkin voi olla että pumppus pettää
Miksi sitten lapinvanhimmat pakottavat koko Suomen esikoislestadiolaisuuden hajalle hengellistä väkivaltaa käyttämällä näihin heikkomielisiin tunnejohteisiin
esikoislestadiolaisiin?
Jokainen ajatteleva ihminen tietää jo hyvin, millainen pakkolaitos esikoislestadiolaisuudesta on tullut iisaksonilaisten noustua valtaan
ruotsinlapissa. Heidän syytään nämä kaikki sekaannukset Suomessa ja muissa
pohjoismaissa ovat.
Hajaannukset ovat aina lähteneet ruotsinlapista, liikkeen johtoryhmän valtataistelusta, eivät suinkaan seurakuntalkaisten keskuudesta. On sairasta
ja vastuutonta luottaa ihmisiin sillä tavalla kun esikoislestadiolaisissa luotetaan lapinvanhimpiin. Onneksi Suomesta on nyt löytynyt seurakuntalaisia ja saarnaajia
jotka eivät Iisaksonin perikunnan lahkokirkon pyrkimyksiin lähde toteuttajiksi. - armonPenikka
paljonkos teukalla on ikää, onko jo 80 mittarissa, ei taida vielä olla. Mutta tuomiopäivä on jo lähellä
- vanhavaris
Lähempänä kuolemaa kuin koskaan :)
- Leiff
mielose kirjoitti:
Tämä ei ole pakkolaitos leiff varo kuitenkin voi olla että pumppus pettää
Kuule "mielose", Kyllä minun pumppu kestää juuri niin kauan kuin HERRA,
antaa olla Langan leikkaamatta ( niin tuon elämän langan ) Kaikki vastustajat
ei olekaan sitä huomannut ?
Niin ei tämä ole Pakkolaitos ,mitä sinä sittenkään teet täällä.
Kerron erään meikäläisen sanan hän oli tullut vanhaksi ja sairaaksi ,ja
Tätini meni katsomaan häntä , kun he oli aikansan.4h puhelleet ,oli tätini
sanonut täytyy tästä lähteä ja sitten hyvästeli niin kuin normaalisti kun
oli pukenut sanoi vielä jos ei ennen nähä niin Taivaassa , tämä jota
hän oli ollut katsomassa , Vastasi Meinaaks sääkin sinne .. - Leiff
armonPenikka kirjoitti:
paljonkos teukalla on ikää, onko jo 80 mittarissa, ei taida vielä olla. Mutta tuomiopäivä on jo lähellä
Mitä sinä Teukasta huolit , eikö olisi parempi huolia ITTESTÄSI ? VAIN.
TUOMIO PÄIVÄ ON JOKAISELLA SAMA , SITÄ Ennen kaikki kuolleet Pääsee
Paratiisiin , siellä on Sielujen Lepopaikka , Olisi jotenkin metka tietää kuinka
teidän Maalliset vaivat kulutetaan loppuun . Minä en luule ollenkaan eläväni
kauemmin kuin Herra sallii.. - Leiff
vanhavaris kirjoitti:
Lähempänä kuolemaa kuin koskaan :)
Aivan ,lähempänä kuin eilen ,jos olisin kuollut eilen en olisi tiennyt tätäkään.
- näyttääolevan
Leiff kirjoitti:
Mitä sinä Teukasta huolit , eikö olisi parempi huolia ITTESTÄSI ? VAIN.
TUOMIO PÄIVÄ ON JOKAISELLA SAMA , SITÄ Ennen kaikki kuolleet Pääsee
Paratiisiin , siellä on Sielujen Lepopaikka , Olisi jotenkin metka tietää kuinka
teidän Maalliset vaivat kulutetaan loppuun . Minä en luule ollenkaan eläväni
kauemmin kuin Herra sallii..En ymmärrä miten tuo teu saa aikaan tuollaista keskeltä katkottua tekstiä kuin tuossa yllä esm!?
että lause loppuu kesken, siirtyy uudelle riville ja jatkuu siellä jonkinlaiseen lopuntapaiseen.
onko se niin vaikeaa kirjoittaa ymmärrettävästi, onko!
- eimitääntulevaisuutta
Paljon te veivaatte leeviä ja lutteria mutta onko teissä ensimmäsitäkään todella uudestisyntynyttä Jumalan hengen synnyttämää!?!
epäilen suuresti että ei monta löydy!
kirkko se on teidän pelastajanne siitä luopuminen on teille useille kuolemaa pahempi asia.
voi teitä ja sokeuttanne. - Johannes5
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Kirkko
Otteita Augsburgin tunnustuksesta
Taustaa
Augsburgin tunnustus (latinaksi Confessio Augustana, lyhennetään CA) on luterilaisten päätunnustus. Evankeliset säädyt lukivat ja luovuttivat tunnustuksen katoliselle keisari Kaarle V:lle Augsburgin valtiopäivillä kesällä 1530. Ensimmäisessä osassa, ns. oppi-artikloissa (artiklat 1-22), ilmaistaan reformaation puolelle asettuneiden seurakuntien käsitys katolisen kristinuskon perustotuuksista.
Evankeliset ruhtinaat luovuttavat Augsburgin tunnustuksen keisarille 25.6.1530.
Lukeminen kesti kaksi tuntia.
Niissä pyritään osoittamaan, että luterilaiset seurakunnat eivät ole poikenneet missään Raamatusta eivätkä katolisesta kirkosta. Jälkimmäisessä osassa, ns. seremonia-artikoissa (artiklat 22-28), käsitellään väärinkäytöksinä pidettyjä kirkollisen elämän muotoja, joiden katsotaan olevan ristiriidassa evankeliumin kanssa ja joista on siksi luovuttu. Tekstin on kirjoittanut Philipp Melanchthon. Latinan ja saksankielisiä alkutekstejä pidetään yhtä arvovaltaisina.
Virallinen asema on Augsburgin tunnustuksen "muuttamattomalla" (Confessio Augustana invariata) ja alkuperäisellä versiolla, joka luovutettiin keisarille 1530. "Muutetulla" (variata) Augsburgin tunnustuksella tarkoitetaan Melanchthonin vuonna 1540 muokkaamaa versiota, jonka ehtoollisartikla poikkesi alkuperäisestä. Kiistanalaista variata-versiota ei hyväksytty tunnustuskirjojen kokoelmaan.
Sisällysluettelo
Päällekirjoitus
Esipuhe
Tärkeimmät uskonkohdat
I Jumala
II Perisynti
III Jumalan poika
IV Vanhurskautus
V Kirkon virka
VI Uusi kuuliaisuus
VII Kirkko
VIII Mitä kirkko on?
IX Kaste
X Herran ehtoollinen
XI Rippi
XII Parannus
XIII Sakramenttien käyttö
XIV Kirkollinen järjestys
XV Kirkon säätämät tavat
XVI Yhteiskunnallinen elämä
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
XVIII Vapaa ratkaisuvalta
XIX Synnin alkusyy
XX Usko ja hyvät teot
XXI Pyhien palvonta
Loppusanat
Poistettuja väärinkäytöksiä koskevat kohdat
XXII Ehtoollisen molemmat muodot
XXIII Pappien avioliitto
XXIV Messu
XXV Rippi
XXVI Ruokien erottelu
XXVII Luostarilupaukset
XXVIII Kirkollinen valta
Loppusanat
Uskontunnustus
joka luovutettiin voittamattomalle Keisarille Kaarle V:lle, Caesar Augustukselle, Augsburgin valtiopäivillä vuonna MDXXX
Psalmi 119:46
Minä puhuin sinun todistuksistasi kuningasten edessä enkä joutunut hämmennyksen valtaan.
…
II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
…
IV Vanhurskautus
Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss;Room. 4:5)
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.
…
VII Kirkko
Edelleen seurakuntamme opettavat, että yksi, pyhä kirkko on pysyvä ikuisesti. Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentitoikein toimitetaan. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. Paavali näet sanoo: "Yksi usko, (Ef. 4:5--6) yksi kaste, yksi Jumala, joka on kaikkien Isä jne."
VIII Mitä kirkko on?
Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttäminen sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin.
Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset [kuten osa esikoislestadiolaisista; kirjeen lähettäjän kommentti], 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoiva - Johannes5
Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset [kuten osa esikoislestadiolaisista; kirjeen lähettäjän kommentti], 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.
IX Kaste
Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.
X Herran ehtoollinen
Herran ehtoollisesta seurakuntamme opettavat, että Kristuksen ruumis ja veri ovat ehtoollisessa todella läsnä ja jaetaan niille, jotka sen nauttivat. Toisin opettavat ne hylkäävät.
XI Rippi
Ripistä seurakuntamme opettavat, että yksityinen synninpäästö tulee säilyttää seurakunnissa, vaikka kaikkien syntien luetteleminen ripissä ei ole välttämätöntä. Se on näet psalmin mukaan mahdotontakin: "Erhetykset (Ps. 19:13) kuka ymmärtää?"
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
XIII Sakramenttien käyttö
Sakramenttien käyttämisestä seurakuntamme opettavat, etteivät sakramentit ole asetetut ainoastaan julkisen tunnustautumisen merkeiksi ihmisten kesken. Pikemminkin ne ovat merkkejä ja todistuksia meihin kohdistuvasta Jumalan tahdosta, jotta usko heräisi ja vahvistuisi niissä, jotka niitä käyttävät. Sen tähden sakramentteja tulee käyttää niin, että uskoen luotetaan niihin lupauksiin, jotka sakramenttien välityksellä tarjotaan ja osoitetaan meille.
XIV Kirkollinen järjestys
Kirkollisesta järjestyksestä seurakuntamme opettavat, ettei kirkossa kukaan saa julkisesti opettaa eikä hoitaa sakramentteja ilman asianmukaista kutsumista.
XV Kirkon säätämät tavat
…
Samoin meidän keskuudessamme muistutetaan, että ihmisten perinnäissäännökset, jotka on säädetty siinä tarkoituksessa, että sovitettaisiin Jumala, ansaittaisiin armo ja suoritettaisiin hyvitys synneistä, ovat evankeliumin ja uskonopin vastaisia.
…
XVI Yhteiskunnallinen elämä
…
Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa. Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
…
Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu. - johannes5
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/toc.html
Otteita Augsburgin tunnustuksen puolustuksesta (Apologia)
Taustaa
Augsburgin tunnustuksen puolustus (latinaksi Apologia Confessio Augustanae, lyhennetään Apol.) on nimensä mukaisesti teksti, jossa puolustetaan Augsburgin tunnustuksessa esitettyä oppia ja kirkollisia uudistuksia.
Puolustus on vastine katolilaisten teologien elokuussa 1530 julkaisemalle vastakirjoitukselle (Confutatio pontificia), johon vedoten keisari pyrki torjumaan Augsburgin tunnustuksen.
Philipp Melanchthonin vuonna 1531 kirjoittama Puolustus on Augsburgin tunnustuksen tärkein selitysteos, ja keskittyy erityisesti kiistanalaiseksi osoittautuneeseen vanhurskauttamisoppiin.
Sisällysluettelo
Esipuhe
I uskonkohta. Jumala
II uskonkohta. Perisynti
III uskonkohta. Kristus
IV uskonkohta. Vanhurskautus
Mitä vanhurskauttava usko on
Usko Kristukseen vanhurskauttaa
Me saamme syntien anteeksiantamuksen yksin uskomalla Kristukseen
Rakkaus ja laintäyttämys
Vastaus vastapuolen esittämiin perusteluihin
VII ja VIII uskonkohta. Kirkko
IX uskonkohta. Kaste
X uskonkohta. Herran ehtoollinen
XI uskonkohta. Rippi. Syntien tunnustaminen
XII uskonkohta. Parannus
Rippi ja hyvitysteot
XIII uskonkohta. Sakramenttien luku ja käyttö
XIV uskonkohta. Kirkollinen järjestys
XV uskonkohta. Ihmisten säätämät kirkolliset tavat
XVI uskonkohta. Maallinen hallinta
XVII uskonkohta. Kristuksen tuomiolle tulo
XVIII uskonkohta. Vapaa ratkaisuvalta
XIX uskonkohta. Synnin alkusyy
XX uskonkohta. Hyvät teot
XXI uskonkohta. Pyhien avuksihuutaminen
XXII uskonkohta. Herran ehtoollisen molemmat muodot
XXIII uskonkohta. Pappien avioliitto
XXIV uskonkohta. Messu
Mitä uhri on? Uhrin lajit
Isien käsitys uhrista
Sakramentin käyttö ja uhri
Messun nimitykset
Vainajien puolesta pidettävä messu
XXVII uskonkohta. Luostarilupaus
XXVIII uskonkohta. Kirkollinen valta
VII ja VIII uskonkohta. Kirkko
Vastapuoli on tuominnut meidän Tunnustuksemme seitsemännen opinkohdan, jossa me väitämme, että kirkko on pyhien yhteisö. He ovat lisänneet pitkän ja kaunopuheisen esityksen siitä, ettei jumalattomia saa katsoa kirkkoon kuulumattomiksi. Onhan muka Johannes verrannut kirkkoa puimatantereeseen, (Matt. 3:12) jossa nisut ja ruumenet ovat samassa kasassa, ja lisäksi Kristus on verrannut kirkkoa nuottaan, jossa on hyviä ja kelvottomia kaloja (Matt. 13:47).
…
Tämän opinkohdan esittämiseen oli pakottava aihe. Me näemme loputtomia vaaroja, jotka uhkaavat kirkkoa perikadolla. Kirkossa itsessään on ääretön määrä jumalattomia ihmisiä, jotka sortavat sitä. Näissä oloissa emme saa menettää toivoamme, vaan meidän on tiedettävä, että kirkko tulee kaikesta huolimatta säilymään. Samoin meidän on tiedettävä, että kirkko tulee jumalattomien suuresta lukumäärästä huolimatta yhtä kaikki pysymään voimassa ja että Kristus täyttää kirkolle antamansa lupaukset: antaa synnit anteeksi, kuulee rukoukset ja lahjoittaa Pyhän Hengen. Kaikki nämä lohdulliset asiat esittää mainittu uskontunnustuksen kohta.
…
Vaikka siis teeskentelijät ja jumalattomat kuuluvat tähän todelliseen kirkkoon ulkonaisten menojen puolesta, on kuitenkin kirkkoa määriteltäessä välttämätöntä määritellä se Kristuksen eläväksi ruumiiksi eli siksi, mitä kirkko sitä nimityksensä puolesta että todella on. Tähän on montakin syytä. On näet välttämättä ymmärrettävä, mikä seikka varsinaisesti tekee meistä kirkon jäseniä, nimittäin sen eläviä jäseniä. Jos määrittelemme kirkon vain ulkonaiseksi laitokseksi, johon kuuluu hyviä ja pahoja, ihmiset eivät ymmärrä Kristuksen valtakuntaa sydämen vanhurskaudeksi ja Pyhän Hengen lahjaksi, vaan arvelevat, että on kysymys vain tiettyjen jumalanpalvelusmenojen ja ulkonaisten tapojen noudattamisesta.
…
Näin ollen ovat evankeliumin mukaan Jumalan kansaa vain ne, jotka ottavat vastaan luvatun Pyhän Hengen. Lisäksi vielä kirkko on Kristuksen valtakunta, erotukseksi Perkeleen valtakunnasta.
…
Mutta eihän päivänselvä asia sanoja kaipaa. Jos kirkko, joka todella on Kristuksen valtakunta, on jotakin aivan muuta kuin Perkeleen valtakunta, tästä seuraa välttämättä, että jumalattomat eivät ole kirkko, koska he ovat Perkeleen valtakunnassa. Tosin he kyllä tässä elämässä, kun Kristuksen valtakunta ei vielä ole tullut ilmi, ovat kirkkoon sekoittuneina ja hoitavat kirkon virkoja.
…
Vastapuoli hylkää myös sen osan seitsemännestä uskonkohdasta, missä me väitimme, että kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta ja ettei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. T
,,,
Mutta samoin kuin päivien ja öiden vaihteleva pituus ei riko kirkon ykseyttä, ei kirkon todellista ykseyttä meidän mielestämme myöskään riko ihmisten laatimien jumalanpalvelusmenojen erilaisuus.
…
Vastapuoli vaatii säilyttämään yleiskirkolliset perinnäissäännöt siitä syystä, että niiden katsotaan juontavan alkunsa apostol- ihmetouhua
mitä oikein yrität sanoa noilla loputtomilla rämpsyillä moneen kertaan!?!
- Leiff
13.10-2015 Kotimaa lehdessä oli phj. SK. mielipide Sakramentti asiasta
jossa hän oli sitä mieltä ,että sakramentti otetaan pikku hiljaa käytöön
SK ei huomannut olla kehumatta Ruotsin tehtävää, Tässä oli virhe ,hän
sanoi että ei hän usko että siinä jää iso lauma pois , se on valhetta sillä
aelvästi jako mene kahtia , jos siihen on varaa siittä sitten .
.
Jokainen päivä antaa meille ,lisää voimia ja nimiä jotka kasvaa kokoaika
siis me jotka olemme alusta asti olleet vastuussa että Sakramentit pitää
kirkossa , siitä laskelmia lapset mukana oli 1605 x4.6 =7383 .
Sitten 15'000-7383= 7617. misä nyt on pieni poppoo ,tilastot on tilastoja.
tästä voidaan päätellä se porukan koko n.puolet mitä SK:sanoo tähän. - leevile
Itse olen vanhemman sukopolven miehiä käyn läpi uskon kiusaukset.Se että nuoret tytöt pyllyineen kiihottaa ei anna aihetta pilkkaan.On luonnollista biologisesti että seksuaalisuuteen heräävä tyttö katsellee miesten etumuksia ja fantasioi vaikka ollaan seuroissa.älkää tuomitko
- Leiff
On se hyvä , että Jumala on tehnyt Ihmisen tämmöiseksi . kun vanhuus tulee
sopivaan ikään Ei enää kiinnosta niin paljon , tarkoitan ,että kun askel lyhenee
ja nuoret menee omia vemputuksia, niiden seuranta alkaa myös vähetä. Siksi
on lohdullista Että Jumala teki meistä ihmisen .
.
Jumala sanoo Älä paljasta häpyä ,sellaista tai täälaist , 3MOOS18:1-30. lue.
Siinä on kaikki ,ne liian läheiset ,joiden on syytä antaa olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031585
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881147
- 1391066
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras11027Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5821015- 20920
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8912Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9774Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8700