Lamictal lääkityksen raskausaikana

Huolestunutodottaja

Hei, olisi kiva kuulla kokemuksia muilta epileptikoita joilla ollut raskausaikana Lamictal käytössä. Kun aloimme yrittämään lasta, lääkäri mainitsi ohimennen, että raskausaikana lamictalin pitoisuudet saattavat laskea. Ei kuitenkaan maininnut asiaa sen jälkeen tai selittänyt sen tarkemmin. Enkä tajunnut perehtyä asiaan itsekään. Annostukseni raskauden alussa oli 50 50 100mg eli 200mg/vrk

Ennen raskautta lamictalpitoisuuteni oli 34
Viikolla 10 enää 7, asiaan ei puututtu koska olen ollut 5v oireeton ja minulla oli ollut rajua pahoinvointia jonka toivottiin helpottavan ja lääkepitoisuuksien siten nousevan.
Viikolla 13, kun sain aivan puskista rajun kohtauksen pitoisuus oli enää 3.
Kohtaustilanne eskaloitui ja sain kohtauksia pahimmillaan 2-3 päivässä. Olin puolitoista viikkoa osastolla missä lääkitys nostettiin huimasti ja kohtaustilanne saatiin kuriin.
Annostus on nyt 200 100 200 ja kotiutuessani lääkepitoisuus oli 28.

Nyt kuukautta myöhemmin, rv 18, pitoisuudet otettiin taas ja melkoinen romahdus on jälleen, lääkepitoisuus on 14. Nyt luettuani lisää aiheesta selvisi, että Lamictal alkaa pilkkoutua koko raskauden ajan nopeammin ja nopeammin. Hyvin todennäköisesti pitoisuudet ovat kohta taas olemattomat.

Hoitajan mukaan lääkäri tuumasi, että ollaan kuitenkin hoitotasolla ja kun kohtauksia ei ole, ei lääkitystä aleta nostamaan. Tunnistan itse kohtaukseni etukäteen, joten en kaadu ja vaikka kouristelenkin, saturaatio ei tipahda huolestuttavan matalalle. Niistä ei siis ole suoranaista vaaraa vauvalle. Kuitenkin huolestuttaa, että onko kohta taas edessä sairaalareissu ja kohtauskierre. Minulla on myös todella rajuja päänsärkykohtauksia, joiden neuropoli tuumaa johtuvan raskaudesta ja neuvola epilepsiasta.

Toinen huolestuttava seikka on, että ymmärtääkseni pilkkoutumisvauhti palautuu synnytyksen jälkeen hyvin nopeasti raskautta edeltäneelle tasolle, jopa muutamassa päivässä. Varsinkin mikäli lääkitystä joudutaan vielä nostamaan, tämä voi aiheuttaa yliannostuksen ja pahimmillaan vaurioittaa maksaani ja munuaisia. Elleivät sitten osaa synnärillä hoitaa asiaa kunnolla. Oman haasteensa antaa, että lääkepitoisuuksien tuloksien saamisessa menee 7-9pv.

Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei tunnu lääkäreillä olevan oikein raskaana olevan epileptikon hoito hallinnassa. Lääkärille en saa aikaa, vaikka olen useampaan otteeseen pyytänyt ja kaikki kysymykset täytyy kysyä hoitaja kautta. Pohdinnassa onkin etsiskellä raskauteen paremmin perehtynyt neurologi ja pyytää vaikka soittoaikaa, mikäli on kovin kaukana.

Kiinnostaisi tietää onko muilla kokemusta näin nopeasta pilkkoutumistahdin muutoksesta? Onko tahti tosiaan vain kiihtynyt koko raskauden ajan? Miten synnytyksen jälkeen on käynyt lääkepitoisuuksien kanssa? Oletteko imettäneet?

8

2189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedännn

      Hei, voimia ja jaksamisia <3

      Minulla oli myös lamictal ainoana. Isoja kohtauksia ei ole ollut vuosiin, auroja usein. Ekan kolmanneksen aikana alko aurat pahentua, nostin lääkettä. Olinme sopineet et saan itse nostaa kun siltä tuntuu. Eka arvo oli 2.7...!

      Siitä se lähti. Saatto 2kk olla ilman oiretta, sit taas alko, nostin jne. Jne. Olin niin peloissaan et jos lääke ei riitä raskausajalle, siks viivyttelin nostoa aina. Pelkäsin uutta lääkettä, mikä ois tietenki pitäny aloittaa(pahoja oireita aina uudesta lääkmeestä).

      Mut just ennen synnytystä nostin 200 200mg. Eli täysannos mikä on suosituksissa. Selvisin ilman oikeita kohtauksia mut helvetin moinen stressi, yritä siinä kohtauspelossa töissä käydä, missä ei ollut epistä tietoa.

      Arvot mitattiin muistaakseni 4 kertaa, aina alle 5. Just ennen synnytystä sit jopa 6. Monta vuotta sitkään oli vaan 10. Eli tosi huono vaste mulla. Arvot keikku alhaalla koko ajan. Mut ainut lääke millä ei tuu järkyttäviä sivuvaikutuksia niin siks haluan yrittää pitää tän "loppuelmän", mikä tuskin toteutuu.

      Lääkäri mietti tota mahdollista yliannosta ku raskaus ohi, koska kun kroppa palautuu niin lääke pitoisuus nousee nopeaa ja saattaa aiheuttaa nosto-oireita. Mut mulla noin matalat niin sano et tuskin nousee yli sen max.arvon(oliko 60?). 3viikkoa synnytyksesä alko auroja tuleen. 11viikkoa sunnytyksestä tuli selkeät nosto-oireet, kesti 2viikkoo. Silti tuli auroja.. en tiiä yhtään mis meen.. lääke noussut mut tulee oireita.. veikkaan et imetyshormonit täs jotenki vaikuttaa(mulla aurat tulee ovulaation ja kuukautiset alkaa).. oon siis herkkä hormoni heittelyille muutenkin.
      Kävin 14viikkoo synnytyksestä vielä mittaan mut en ole uskaltanut kysyä arvoa.

      Eivät lapsivuodeosastolla sanoneet imetyksestä tms. Heille harvinainen lääke niin eivät tiiä miten toimia. No oon imettäny ja terve vauva :) mut imetys pitää lopettaa hiljalleen ettei vauvalle tule vieroitusoireita... samoin pelkään et pitoisuuden äkillistä nousua, toivottavasti ei ollut haittaa. Kukaan oo näistä sanonut mitään.


      Kysyn sen huomenna ja kerron tänne. Kysele lisää, jos jotain on mielessä.

    • tiedännn

      Lisäks et mikä on sun sairaala missä käyt kontrolleissa? Jos asut lähellä mua niin voidaan vaik yksityisesti jatkaa yhteydenpitoa :)

      Neuro katsoi et imetyksen kautta tulevaa lääkepitoisuutta ei ole tutkittu eikä määritetty mitään arvoja. Eli vauvaa seurataan et kehittyy ja on virkeä yms. Eli vauvaa ei tutkita erikseen.

    • ansku2412

      Pyydä konsultoimaan hus:n tai johonkin yliopiston sairaalaan.Muistaakseni lääkäri kertoi että kyseistä lääkettä ei suositella raskaudenaikana.

      • tiedännn

        Mihin vaivaan olet syönyt ko lääkettä?

        Ensinnäkin mikään lääke ei ole hyväksi raskauden aikana, mut niitä nyt on pakko syödä tiettyihin sairauksiin. Esim. jos lamictalia syö kakssuuntaseen niin silloin luultavasti pystyy lopettaan.

        Tämän vuoksi epilepsiaa sairastava pääsee rakenneultran jälkeen vielä useasti äitiyspolille ultraan et vauva kehittyy normaalisti, eli seuraavat tosi tarkkaan ja sehän on pelkkää plussaa.
        Lamictal on hyvä lääke raskauden kannalta, toisinkuin vanhemmat epilepsia lääkkeet, joilla suurempi riski kehityshäiriöihin. Lamictalilla todettu ainoastaan suu-kitalakihalkioita eläinkokeissa, ihmisissä ei kertaakaan. Tämä on lääkäriltä saatu tieto. Että semmoista.


    • sddsds

      lamictal on turvallinen raskausaikana ja olen kahden lapsen äiti, muistakaa et jos äitillä pakko olla lääkitys, se on AINA PAREMPI kuin että jätetään käyttämättä: PUNNNITAAN SIIS EDUT JA HAITAT ja tässä tapauksessa äidin jaksaminen etusijalla koska muutoin vauvakin voi huonosti. Mä olen sairastunut epilepsiaan raskauden aikana (tai koht jäi pois lapsena ja ilmestyi tuolloin uudelleen) ja sain vain diapamia sillon ja het raskauden jälkeeen lamictalit kehiin. VAUVAT on sitkeitä ja ennen on ollu paljon vahvempia lääkkeitä.

    • Ääiti

      Minulle Hus neuron ylilääkäri kielsi imettämisen täysin. Sain synnärillä estolääkkeen maidon tuloon.
      Lamictal siis käytössä. Tästä aikaa 9v.

      Lapsi sattui vielä syntymään keskosena joten en missään tapauksessa olisi ottanut riskiä.

      • niiiseo

        Suositukset muuttuu, kun lääkkeistä saadaan uutta tietoa ajan kanssa. Nykyään ei ole este. Pitää itse seurata vauvan vointia ja jos muutoksia niin sit neuvolassa sanoa. Vauva saa rintamaidosta lääkepitoisuuksia vähemmän kuin sikiö aikana. Mut toki keskosuus voi olla eri juttu, mut täysaikasilla ei estettä.


    • omakokemus

      Minulla annosta piti nostaa ja rinnalle ottaa toinen lääke, koska kohtaukset eivät pysyneet kurissa. Olin sairaalassa 2viimeistä kk ja sielläkin tipahdin sängyltä lattialle kun olin saanut kohtauksen. Verta joka paikassa, sh löysi minut ,makaamasta lattialta. Sektioon päädyttiin oireiden vuoksi. Leikkaus meni hyvin, mutta sen jälkeen ei. Siitä en kerro enempää tuleville äideille....
      Vauvveli sai aluksi rintamaitoa, mutta oli selvästi lääketokkurassa ja alettiin antamaan "varamaitoja", kotona sitten vastiketta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe