RMC-sarjasta X30-sarjaan = Ojasta allikkoon?

OjastaAllikkoon1

Kannattaisiko miettiä vielä vähän ennen kuin siirtyy X30-sarjaan?

128

1212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuudentorviko

      Kyllä varmaan , ei se sen paremmaksi siitä muutu , mutta saa taas ostaa uutta ja luulla paremmasta

    • 3luokkaariittää

      Tuo X30-sarja on hauska jekku. Annetaan ymmärtää että siinä tulee kaikilla olemaan tasapuoliset mahdollisuudet menestyä.
      Todellisuudessa varmaankin maahantuoja kerää parhaat mosat vuokrakoneikseen ja perustaa oman tallin jossa menestyy kun maksaa tarpeeksi. Tietenkin moottoreita voi tuoda itsekin maahan, nähtäväksi jää hylätäänkö miten "harmaatuodut" mosat käsitellään katsastuksissa. Moottori on aika isoin toleranssein valmistettava, kultamunia ja hitaita myllyjä löytyy varmasti.
      No, onhan tuo sarjan perustaminen kätevä tapa kerätä rahat pois höynäytettäviltä. Ei silti, ei RMC ole sen puhtoisempi sarja.

      • Jokueroainaon

        Joku ero koneissa aina on mutta x30 koneiden erot on kertaluokkaa pienempiä kuin Rotaxissa. Rotax miehillä alkaa pissa valumaan lahkeeseen kun x30 yritetään mustamaalata jo ennen sarjan alkua samoista asioista mistä Rotax on Suomessa menettänyt suosionsa.


      • HyväKonsepti

        "Todellisuudessa varmaankin maahantuoja kerää parhaat mosat vuokrakoneikseen ja perustaa oman tallin jossa menestyy kun maksaa tarpeeksi."

        Vaan eipäs menekään noin. Moottorien maahantuoja kun ilmoittaa sivuillaan:
        "NRG Motorsport lopettaa nykyisten sopimuksien umpeutuessa runkojen maahantuonnin ja tiimitoiminnan. Neuvotteluja asiasta on jo käyty ja se toiminta tulee siirtymään uudelle yrittäjälle."

        Näin se pitää ollakin.


      • onkohannäin

        Näyttääkin olevan jo rungoissa valtamerkkinä. Siitä on "uuden yrittäjän" hyvä jatkaa.


      • uusikusetuskausi

        Tän X30.n kanssa tulee käymään täysin samalla tavalla kuin kävi Rotaxin kanssa. Maahantuoja tuo X30 moottorin lisäksi myös Karting runkoja maahan ja on samalla tiimin omistaja ja sarjan järjestäjä. Papereissa järjestäjä on kyllä eri kuin maahantuoja, mutta minusta se on tehty hämäystä varten! Lisäksi se että jokainen saa ostaa mootorinsa mistä haluaa kestää korkeintaan 1 kausi ja sen jälkeen moottorikuviot tulee muuttumaan aika lailla samanlaiseksi kuin Rotaxissa nyt tällä hetkellä on. Miten siinä käy jos suurin osa harrastajista ostaa moottoorinsa ulkomailta? Mitä maahantuoja hyötyy tästä? Eipä mitään. Voiko tämänkin jälkeen harrastajat ostaa moottorinsa ulkomailta? En usko.


      • Uuttaputkeen
        uusikusetuskausi kirjoitti:

        Tän X30.n kanssa tulee käymään täysin samalla tavalla kuin kävi Rotaxin kanssa. Maahantuoja tuo X30 moottorin lisäksi myös Karting runkoja maahan ja on samalla tiimin omistaja ja sarjan järjestäjä. Papereissa järjestäjä on kyllä eri kuin maahantuoja, mutta minusta se on tehty hämäystä varten! Lisäksi se että jokainen saa ostaa mootorinsa mistä haluaa kestää korkeintaan 1 kausi ja sen jälkeen moottorikuviot tulee muuttumaan aika lailla samanlaiseksi kuin Rotaxissa nyt tällä hetkellä on. Miten siinä käy jos suurin osa harrastajista ostaa moottoorinsa ulkomailta? Mitä maahantuoja hyötyy tästä? Eipä mitään. Voiko tämänkin jälkeen harrastajat ostaa moottorinsa ulkomailta? En usko.

        Näin se menee todennäköisesti , mutta kun on sinisilmäinen hyväuskoinen kansa niin minkäs teet


      • Rotaksisuohon
        uusikusetuskausi kirjoitti:

        Tän X30.n kanssa tulee käymään täysin samalla tavalla kuin kävi Rotaxin kanssa. Maahantuoja tuo X30 moottorin lisäksi myös Karting runkoja maahan ja on samalla tiimin omistaja ja sarjan järjestäjä. Papereissa järjestäjä on kyllä eri kuin maahantuoja, mutta minusta se on tehty hämäystä varten! Lisäksi se että jokainen saa ostaa mootorinsa mistä haluaa kestää korkeintaan 1 kausi ja sen jälkeen moottorikuviot tulee muuttumaan aika lailla samanlaiseksi kuin Rotaxissa nyt tällä hetkellä on. Miten siinä käy jos suurin osa harrastajista ostaa moottoorinsa ulkomailta? Mitä maahantuoja hyötyy tästä? Eipä mitään. Voiko tämänkin jälkeen harrastajat ostaa moottorinsa ulkomailta? En usko.

        Onkos arvon urpoilta unohtunut sellainen asia että se moottori tuskin on se mistä maahantuoja tilin tekee?


      • Arvonurpolle
        Rotaksisuohon kirjoitti:

        Onkos arvon urpoilta unohtunut sellainen asia että se moottori tuskin on se mistä maahantuoja tilin tekee?

        Näillä harrastajamäärillä ja tuotteen hinnoilla ei voida edes puhua tilinteosta , nyt tulevaisuudessa tässä 5 kk sesonkiharrastuksessa ei voi voida yksikään kauppias enää kunnolla , siinä sinulle urpolle , jonka uskonnon numero on ollut kymppi ja matikka nelonen


      • nomuteihänsemeennoi
        uusikusetuskausi kirjoitti:

        Tän X30.n kanssa tulee käymään täysin samalla tavalla kuin kävi Rotaxin kanssa. Maahantuoja tuo X30 moottorin lisäksi myös Karting runkoja maahan ja on samalla tiimin omistaja ja sarjan järjestäjä. Papereissa järjestäjä on kyllä eri kuin maahantuoja, mutta minusta se on tehty hämäystä varten! Lisäksi se että jokainen saa ostaa mootorinsa mistä haluaa kestää korkeintaan 1 kausi ja sen jälkeen moottorikuviot tulee muuttumaan aika lailla samanlaiseksi kuin Rotaxissa nyt tällä hetkellä on. Miten siinä käy jos suurin osa harrastajista ostaa moottoorinsa ulkomailta? Mitä maahantuoja hyötyy tästä? Eipä mitään. Voiko tämänkin jälkeen harrastajat ostaa moottorinsa ulkomailta? En usko.

        Syvennyppäs hetkiseks sarjojen eroihin ennen ku tuomitset, moottorien maahantuoja kun:
        - ei tuo runkoja
        - ei pidä tiimiä
        - ei järjestä sarjaa.


      • romutkasaanjajammuun
        nomuteihänsemeennoi kirjoitti:

        Syvennyppäs hetkiseks sarjojen eroihin ennen ku tuomitset, moottorien maahantuoja kun:
        - ei tuo runkoja
        - ei pidä tiimiä
        - ei järjestä sarjaa.

        Eikä ole loppujen lopuksi vastuussa edes siitä jos koko sarja ei saa tuulta kunnolla purjeisiin - eli ..... mikä on kohta jota et ymmärrä


      • fjjfjfk
        romutkasaanjajammuun kirjoitti:

        Eikä ole loppujen lopuksi vastuussa edes siitä jos koko sarja ei saa tuulta kunnolla purjeisiin - eli ..... mikä on kohta jota et ymmärrä

        Eli kenenkään ei pitäs yrittää mitään koska siinä on riski ettei onnistu? Pitäiskö sulle antaa rahaa jos sarja kuolee muutaman kauden jälkeen vai mitä tuolla vastuulla tarkoitat???


      • nomuteihänsemeennoi
        romutkasaanjajammuun kirjoitti:

        Eikä ole loppujen lopuksi vastuussa edes siitä jos koko sarja ei saa tuulta kunnolla purjeisiin - eli ..... mikä on kohta jota et ymmärrä

        Sanoinko että olis joku kohta mitä en ymmärrä?


      • Vedätysalkoijo
        uusikusetuskausi kirjoitti:

        Tän X30.n kanssa tulee käymään täysin samalla tavalla kuin kävi Rotaxin kanssa. Maahantuoja tuo X30 moottorin lisäksi myös Karting runkoja maahan ja on samalla tiimin omistaja ja sarjan järjestäjä. Papereissa järjestäjä on kyllä eri kuin maahantuoja, mutta minusta se on tehty hämäystä varten! Lisäksi se että jokainen saa ostaa mootorinsa mistä haluaa kestää korkeintaan 1 kausi ja sen jälkeen moottorikuviot tulee muuttumaan aika lailla samanlaiseksi kuin Rotaxissa nyt tällä hetkellä on. Miten siinä käy jos suurin osa harrastajista ostaa moottoorinsa ulkomailta? Mitä maahantuoja hyötyy tästä? Eipä mitään. Voiko tämänkin jälkeen harrastajat ostaa moottorinsa ulkomailta? En usko.

        Mitähän lienee x30 moottorin virallinen maahantuoja tuumata touhu toopejen kikkailusta. Iamen moottorien maahantuonti on ja pysyy bekcerintiellä..

        Eli olette hankkimassa tai jo hankkineet vermeenne ns. harmailta markkinoilta, tällaisessa kaupankäynnissä on tietysti puolensa, mutta kulujen kurissa pitämisen kanssa tulette olemaan kaulaanne myöten kusessa... Vuokra mosaa englannista ja seuraavaan kisaan Italiasta ko. "maahantuojan" kontaktien kautta... Sitä se tulee olemaan.

        Joo joo, tiedän että EUssa saa tuoda ja viedä mitä milloinkin jne, mutta aika sika puuhastelua joka tapauksessa...


      • Superspesialisti

        Kannattaa jo nyt käydä haalimassa tag kuskeilta parhaat sylinterit ennekiun loppuvat. Vm 2009 sylinterit ainakin 0,6 sekuntia nopeammat Vihdissä. 2011 hylsyt ampuu taasen Lahdessa koivulta sellaiseen laukkaan että altapois jos vielä kerkiät. Vaatii syheröillä pikkusen tarkkavaisuutta, mutta kokonais kierrosajassa 2011 on n. 0,4 sekunttia nopeampi. Kaasarin säädöillä ei ole tossa X-30 mitään väliä, kuhan sylinteri ja muu kone on edes sinnepäin. Niinhän se on rotaxissakin, rauta ratkasee, eikä se miten sitä käytetään!


      • huhhhei
        Vedätysalkoijo kirjoitti:

        Mitähän lienee x30 moottorin virallinen maahantuoja tuumata touhu toopejen kikkailusta. Iamen moottorien maahantuonti on ja pysyy bekcerintiellä..

        Eli olette hankkimassa tai jo hankkineet vermeenne ns. harmailta markkinoilta, tällaisessa kaupankäynnissä on tietysti puolensa, mutta kulujen kurissa pitämisen kanssa tulette olemaan kaulaanne myöten kusessa... Vuokra mosaa englannista ja seuraavaan kisaan Italiasta ko. "maahantuojan" kontaktien kautta... Sitä se tulee olemaan.

        Joo joo, tiedän että EUssa saa tuoda ja viedä mitä milloinkin jne, mutta aika sika puuhastelua joka tapauksessa...

        Siinä taas yks varsinainen "tietäjä".


      • Superspesialisti
        huhhhei kirjoitti:

        Siinä taas yks varsinainen "tietäjä".

        Tämän tiedon hankkimiseen on uhrattu kaksi avioliittoa, euroista puhumattakaan. Jaan sen tiedon kanssanne ettei teille hyvät veljet käy samoin... Kiittämättömyys on maailman palkka!


      • jdbdbnd
        Vedätysalkoijo kirjoitti:

        Mitähän lienee x30 moottorin virallinen maahantuoja tuumata touhu toopejen kikkailusta. Iamen moottorien maahantuonti on ja pysyy bekcerintiellä..

        Eli olette hankkimassa tai jo hankkineet vermeenne ns. harmailta markkinoilta, tällaisessa kaupankäynnissä on tietysti puolensa, mutta kulujen kurissa pitämisen kanssa tulette olemaan kaulaanne myöten kusessa... Vuokra mosaa englannista ja seuraavaan kisaan Italiasta ko. "maahantuojan" kontaktien kautta... Sitä se tulee olemaan.

        Joo joo, tiedän että EUssa saa tuoda ja viedä mitä milloinkin jne, mutta aika sika puuhastelua joka tapauksessa...

        Taas yksi tietäjä jolla ei oo mitään tietoa mistään.


      • bdbdb
        Superspesialisti kirjoitti:

        Kannattaa jo nyt käydä haalimassa tag kuskeilta parhaat sylinterit ennekiun loppuvat. Vm 2009 sylinterit ainakin 0,6 sekuntia nopeammat Vihdissä. 2011 hylsyt ampuu taasen Lahdessa koivulta sellaiseen laukkaan että altapois jos vielä kerkiät. Vaatii syheröillä pikkusen tarkkavaisuutta, mutta kokonais kierrosajassa 2011 on n. 0,4 sekunttia nopeampi. Kaasarin säädöillä ei ole tossa X-30 mitään väliä, kuhan sylinteri ja muu kone on edes sinnepäin. Niinhän se on rotaxissakin, rauta ratkasee, eikä se miten sitä käytetään!

        Älä ny sotke näitä rotaxiin. Niissä se menee juuri noin!


      • samaapaskaa

        Molemmissa sarjoissa rotaxissa ja x30.ssa kusetetaan harrastajia oikein urakalla. Minä sanon heti "EI" X30.lle ja joskus aikaa sitten sanoin myös Ei rotaxille.


      • Katkeruuskunniaan
        samaapaskaa kirjoitti:

        Molemmissa sarjoissa rotaxissa ja x30.ssa kusetetaan harrastajia oikein urakalla. Minä sanon heti "EI" X30.lle ja joskus aikaa sitten sanoin myös Ei rotaxille.

        Ja nyt tumputat potkukelkalla jos vaan olis jäätä .


      • jkdjfkjdkjfkdjfkdjfkdk
        Superspesialisti kirjoitti:

        Tämän tiedon hankkimiseen on uhrattu kaksi avioliittoa, euroista puhumattakaan. Jaan sen tiedon kanssanne ettei teille hyvät veljet käy samoin... Kiittämättömyys on maailman palkka!

        Kaks avioliittoa uhrattu disinformaation hankkimiseen. Onnea valitsemallasi tiellä.


      • huppista
        romutkasaanjajammuun kirjoitti:

        Eikä ole loppujen lopuksi vastuussa edes siitä jos koko sarja ei saa tuulta kunnolla purjeisiin - eli ..... mikä on kohta jota et ymmärrä

        No ristus sentään - sehän tuossa koko sarjassa on idea että moottorien maahantuoja ei ole vastuussa sarjasta.


      • Maahantuojanpuolella

        Niimpä niin. Jaatisella ei tosiaan ole osaa eikä arpaa, kun poijjaat roudaa moottoreita virallisen edustajan seläntakaa...


      • X30mosahalvalla

        No nyt kun mosan voi ostaa ulkomailta, niin kun tilaan 10 mosaa kerralla mosan hinnaksi tulee 1990eur/kpl, mosat on täydellisiä. Kiinnostuneet voivat ottaa minun yhteyttä s.postilla [email protected]. Tää ei sitten ole vitsi!


      • onkohannoin
        X30mosahalvalla kirjoitti:

        No nyt kun mosan voi ostaa ulkomailta, niin kun tilaan 10 mosaa kerralla mosan hinnaksi tulee 1990eur/kpl, mosat on täydellisiä. Kiinnostuneet voivat ottaa minun yhteyttä s.postilla [email protected]. Tää ei sitten ole vitsi!

        Ja alv päälle ilmeisesti


      • alvonmukana

        tuo hinta on alvillinen.


      • Blurp
        Maahantuojanpuolella kirjoitti:

        Niimpä niin. Jaatisella ei tosiaan ole osaa eikä arpaa, kun poijjaat roudaa moottoreita virallisen edustajan seläntakaa...

        "Virallinen maahantuoja"... Voi hyvänen aika. Kysyppä Jaatiselta, mistä tulee x30 mosat... voit yllättyä. :p


      • voikunmeitäkusetataan
        alvonmukana kirjoitti:

        tuo hinta on alvillinen.

        No niin, tässä todiste siitä miten meitä kusetetaan! Meille sanottiin että jos ennakkotilaamme X30-mosan nyt hinnaksi tulee 2450eur, muuten hinta olisi 2700eur. Ja nyt koneen saisi ulkomailta 450eur halvemmalla kuin Suomesta!! Me lopetamme karting harrastuksen, ei siinä oo mitään järkeä enää!


      • Älävielälopeta

        Ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä kirjoitetaan!


    • persiillensämenee

      Keskittykääs nyt vain noihin OK moottoreihin, että saataisiin kunnon kisoja SM- sarjassa ja muutenkin, ei suomessa riitä kuskit jokaiseen luokkaan ja yksityisten kisajärjestäjien sarjoihin. AKK nostakoon omaa tasoaan päätöksissä ja nimenomaan markkinointi kaipaa siellä piristystä.

      • OKOKOK

        No kerro nyt vaikka että mistä sen voi ostaa ja mikä on hinta? Kovin on vaikea tuohon keskittyä kun ei oo Suomen markkinoilla muuta tietoa kuin OK. Vai sitten perinteisesti odotetaan maaliskuulle ja varmasti on kuskit riittäneet muihin sarjoihin. SM-sarja on viime vuodet ollut joka osa-alueella heikoin lenkki Suomen kartingissa.


      • muutoksenaikaanyt

        Alamäessä ollaan ja mäki jyrkkenee, laji kuin laji. Kyllä tuon liittomme ja hallituksen on nostettava omaa profiiliaan lajiryhmien ja lajipäälliköiden johdolla, nyt töihin todella. Isompien päättäjien koneet sakanneet jo pidemmän aikaa.
        Heikoin lenkki on tod. AKK


      • Eimitäänmiettimistä

        Eipä tuossa ole miettimistä, Rotaxin kusetus Suomessa on jo nähty eikä se siitä mihinkään muutu. Ja jos muuttuu, muuttuu liian myöhään. Ahneus kostautuu nyt karulla tavalla. Valitettavasti se pirstoo kenttää entisestään mutta se ei ole kusetukseen kyllästyneiden syy vaan kusettajien.
        X30 on uusi suunta, kevyet mullat Rotaxille meiltä.


    • hdjdjd

      Taitaa rotaximiehillä olla pikku paniikki. Vuosia tehty tiliä ja kahmittu menestystä kultamunilla.
      Nyt harrastajat äänestää jaloillaan ja kultamunat jäämässä käsiin. Voi voi! Sitä saa mitä tilaa.
      Sarjan perusajatus on nimenomaan se että moottorin voit ostaa mistä haluat eikä kenelläkään ole yksinoikeutta mihinkään.
      Kannattaa vähän kysellä ja lukea aiheesta ennen ku aukoo päätään.

      • jokuvaantietääenemmän

        Mikä sua risoo rotaxia voi edelleen ajaa , voi vaan valita ite miten sen tekee . Nyt x30 porukassa kukaan ei tiedä vielä kuinka vermeet laulaa 2017 varmaan osassa teltoissa on täydempää kuin toisissa . Niin se vaan menee , totuutta on turha väistellä .


      • jjvfjdd

        voi voi mitä tilasit äänestit jaloillas ja saat mitä tilaat,voit tilata moottorin ainoastaan anttilast sarjan perusajatus meni jo ja yksinoikeus on jo kaapattu,


      • Ostamistähaluut

        Mä tilasin koneeni Italiasta. Tulee DHL toimituksena kotiovelle.


      • xxpppjjhtfdddd

        Sä tilaat ja DHLL ehk tuo mut siint ei tykät


    • Hhhhhhhjjjjj

      Onks toi dhl joku viripaja ?

    • gfhgfhytry

      X30-sarjan konseptti vaikuttaa todella hyvältä ainakin paperilla, mut miten se toteutuu on sitten eri asia. Mosan suhteen en usko että kovin pitkään mosan voi tilata mistä haluaa. Onhan tämäkin sarja rahantekoa maahantuojalle ja sarjan järjestäjälle, joten rahaa pitää saada.

    • fjjfjjf

      Se että koneen voi ostaa mistä haluaa taitaa olla ihan niitä sarjan peruspilareita. Joten se tuskin muuttuu.

      • jjfjjfjjfhhhfhfh

        Ei x 30 ole valupytty kone! Ei niitä tarvi kenenkään valkata, jokaisesta voi tehdä kulkukoneen. Eletään ihan eri maailmassa kuin rotaxissa


    • X30Huijausta

      X30 sarjan puuhamiehet tietäen pelkkää kusetusta koko sarja.. Syyttävät Tiikkaista siitä mitä itse tekevät!

      • pääkusettaja

        Ja eikös toinen niistä oo ollut joskus pääkusettajan oppipoikana? Eli kusetuskiertue sen kun jatkuu... .


      • hkkhcg

        No kerro miten siinä kusetetaan? Jos aukoo päätään niin pitäs olla jotain factoja.


      • Pipistäpipiin
        hkkhcg kirjoitti:

        No kerro miten siinä kusetetaan? Jos aukoo päätään niin pitäs olla jotain factoja.

        No kun kusetetaan


    • x30

      Rotaxi sarja ainakii paranee kun katsoo x30 sarjassa ajavia, kaikki valittajat siirtyy sinne!

      • Hyväksyntämän

        Juu ja hitaat


      • Hyväjuttutämäon

        Kannatetaan


      • Sairaslaji

        Juu ja kisat pienenevät merkittävästi, on mukavasti tilaa väljällä varikolla. Kui tyhmä Suomalainen kartingharrastaja on? Kun hoidetaan ensin Rotaxista ne Teidän mielestä hitaat ja valittajat pois niin voitte sitten ajaa niitä kerhokisojanne keskenänne Te Suomen tulevaisuuden formulatoivot. Se on täydet lähdöt tiukassa ensi vuoden RMC-sarjassa ei tarvitse paljon junnujenkaan alkueriä ajaa, taitavat kaikki mahtua yhteen nippuun ensi vuonna. Ei muuta kuin onnea!


      • Kumpikinkiinnostaa

        Missä muuten on sanottu, että X30 ja Rotax jotenkin automaattisesti sulkevat toisensa pois? Me aineskin olemme ajatelleet ajaa molempia eikä kiinnostus X30 sarjaan ole kannanotto Rotaxia vastaan vaan kiinnostuksen osoitus uutta luokkaa kohtaan jo ihan uteliaisuudesta.


    • Epäileväinen

      Onkohan kaikille ihan reilua että itse sarjan vetäjä ajelee kilpaa omassa uudessa sarjassa?

      • Minävoinvastata

        On.


      • haasecrocartformula

        Tais tulla suutari koko sarjasta... NRG teki oharit muille kauppiaille ja kohta jokainen haluaa perustaa oman sarjan.....


      • yllätyseikenellekkään
        haasecrocartformula kirjoitti:

        Tais tulla suutari koko sarjasta... NRG teki oharit muille kauppiaille ja kohta jokainen haluaa perustaa oman sarjan.....

        Kenet yllätti kun tietää ketkä asialla


      • hattuapäästä

        Eiköhän tuolla Laineella ala olla jo maailmaltakin sen verran näyttöjä että jos joku on sarjan valmiiksi jo edellisenä syksynä hävinnyt niin voipi ensisijaisesti kyllä hakea omista ranteista parantamisen varaa. Ettei vaan erään kilpailevan sarjan pyörittäjä olis tämänkin topikin ainoa vastarannankiiski ja provovastaava.


    • SuperhumpuukiX30

      Hahahahahaha , nyt jo riita vaikka koko saatanan sarjaa ei edes vielä ajeta

    • hjghyuy

      Laine ja Nrg kävivät varastamassa x 30 moottorin maahantuonnin Jaatiselta sekä jo sovittujen renkaiden myös

      • minäkanssa

        Parilla oli aikoinaan vuosia Pirkolan maahantuoma.
        Pirkola lopetti, eikös Parillan maahantuonti mennyt Jaatiselle!
        Miten tässä nyt näin on käynyt?
        Olisiko julkisen selityksen paikka Laine/NRG?
        X30 konseptihan näyttää ihan OK, mutta jos moottoriasioissa on tapahtunut jotain hämärää siitä todella pitkä miinus koko hommalle!


    • killöök

      Kyllä siinä on varmasti hämärää! Oon kuullu että Jimmy Hoffan ruumiskin liittyy asiaan ja mosat kuulema tehdään Bermudan kolmiossa!! Maahantuojan tallin päällä on nähty outoja valoja, ufoja varmasti!!

    • jdjfjj

      Tästä keskustelusta näkyy se kuinka paljon pahaa Rotaxin maahantuoja on saanut aikaiseksi. Kukaan ei luota enää mihnkään.
      Ja nyt kun joku on oikesti tuomassa jotain hyvää suomalaiseen kartingiin niin yritetään kaikin voimin kaataa tuo edistys!
      Suomalainen kateus nostaa heti päätään.

      • elviselää

        Mitä helvetin tekemistä Rotaxin maahantuojalla on näiden kahden kaveruksen kanssa tässä uudessa sarjassa , Jaatinen alkaa olla varmaan pikkuhiljaa eläköitymässä , voi olla että tälläinen uuden vouhotuksen alkumetreillä voi olla ihan viisasta jäädä seuraamaan taka-alalle . Se on sen verran fiksu kauppuri .


    • AjetaanSekäX30ettäRotax

      Vähän faktoja: Iamen sivulla mainitaan Suomessa olevan kaksi maahantuojaa: Jaatinen ja NRG motorsport. Kaikki isommat kauppiaat (Jaatinen mukaan lukien) sekä AKK:n edustus olivat tilaisuudessa missä x30 sarjaa oltiin pystyyn laittamassa. Ihan urvelohommaa väittää että joku olisi Jaatiselta varastanut yhtään mitään tai joku Jaatisen selän takaa tuomassa jotain maahan. Kometin renkaat, millä x30 ajetaan muuallakin, tuo maahan NRG - Jaatisella on Vega niinkuin ennenkin niihin luokkiin missä Vegoilla ajetaan. Kerrankin oikeasti tehdään jotain lajin hyväksi. Turha tästä kenenkään on herneitä hengitellä.

      • Kukakehuuitseään

        Omakehuhaisee


      • eiurvelo

        Vähän enemmän faktoja: Tietääkseni kyseisessä kokouksessa ei kukaan maininnut, että x30 maahantuoja vaihtuu?
        Urveloa tai ei, näin siinä kuitenkin näytti käyneen!
        Kaikki mitä tehdään kartingin hyväksi oikeasti/rehdisti on hyväksyttävää.
        Aina se ei vaan näin mene, valitettavasti!


      • AjetaanSekäX30ettäRotax
        Kukakehuuitseään kirjoitti:

        Omakehuhaisee

        Mua on turha yrittää linkittää kumpaankaan maahantuojaan. Kuhan ajellaan.


      • AjetaanSekäX30ettäRotax
        eiurvelo kirjoitti:

        Vähän enemmän faktoja: Tietääkseni kyseisessä kokouksessa ei kukaan maininnut, että x30 maahantuoja vaihtuu?
        Urveloa tai ei, näin siinä kuitenkin näytti käyneen!
        Kaikki mitä tehdään kartingin hyväksi oikeasti/rehdisti on hyväksyttävää.
        Aina se ei vaan näin mene, valitettavasti!

        Eikä mainitse nytkään. Iamen mukaan Jaatinen tuo edelleen maahan x30 mosia. Nyt on vaan toinen maahantuoja lisää Jaatisen lisäksi. Monopoliko olisi parempi?

        On tää kateellista kansaa...


      • ajaasaajoshuvittaa
        AjetaanSekäX30ettäRotax kirjoitti:

        Mua on turha yrittää linkittää kumpaankaan maahantuojaan. Kuhan ajellaan.

        Mitä väliä aja vaikka kadettiakin , ketä se oikeesti kiinnostaa . Ja kadehtiako tarvii kuka mitä myy , nämä markkinat on oikeesti tämän maan taloudessa murusia , ei ole edes tarvetta pelätä että sillä tänäpäivänä kukaan tekee tiliä .


      • AjetaanSekäX30ettäRotax
        ajaasaajoshuvittaa kirjoitti:

        Mitä väliä aja vaikka kadettiakin , ketä se oikeesti kiinnostaa . Ja kadehtiako tarvii kuka mitä myy , nämä markkinat on oikeesti tämän maan taloudessa murusia , ei ole edes tarvetta pelätä että sillä tänäpäivänä kukaan tekee tiliä .

        Valitettavasti ei enää tässä iässä onnistu kadetti. :D
        Kadehtia? Jos tuo minulle oli tarkoitettu niin voin sanoa että en todellakaan kadehdi yhdenkään maahantuojan asemaa. Ihan sama kuinka paljon lajin hyväksi tekevät, jos sattuu joku juustonsiipaleen kerran kesässä saamaan leipänsä päälle niin johan on täällä porukka vinkumassa ja tilailemassa ulkomailta kolme euroa halvemmalla. Unohdetaan kuka lajin harrastamisen täällä mahdollistaa.


    • pimpimpelipom

      EU:n monopolilainsäädäntö... kannattaa tutustua.

    • FKFKFKFK

      Kyllä vaikuttaa uusi sarja sitten hienolta jopa niin hienolta että taidan jatkaa mielelläni ensi vuonna rotaxissa. En kyllä halua ikinä näiden juttujen perusteella ajamaan sarjaan jossa Anttila ja kumppanit on organisaattorina tai kilpailemassa oman teamin kanssa. Toiminta ei näytä kestävän yhtään päivänvaloa oli tämä porukka kilpailemassa tai kilpailunjärjestäjänä. Toivottavasti moni ei lankea tähän uuteen ansaan.

      • EiRotaxiakaan

        No eipä ainaakn rotaxi ole sen kummempi luokka kuin x30. Itse asiassa syy minkä takia nyt yritetään perustaa tuo x30 sarjaa on juuri tuon Rotaxin maahantuojan/rmc-sarjan pyörittäjän/rotax-tiimin pyörittäjän touhujen takia. Rotax luokka on pian kuollut luokka täällä suomessa.


      • Ihmemieskö
        EiRotaxiakaan kirjoitti:

        No eipä ainaakn rotaxi ole sen kummempi luokka kuin x30. Itse asiassa syy minkä takia nyt yritetään perustaa tuo x30 sarjaa on juuri tuon Rotaxin maahantuojan/rmc-sarjan pyörittäjän/rotax-tiimin pyörittäjän touhujen takia. Rotax luokka on pian kuollut luokka täällä suomessa.

        Juu tumputa sinä vaikka muikkua , siinä sopivan kokoinen ajatuksiisi ja varmaan miehuus samalla tasolla ,


    • Ollaankoväärässä

      Sarjan pyörittäjän pitäisi aina olla kaupallisuudesta riippumaton taho

    • Ilmaispalvelunakomuka

      Juu. Sarjaa saa pyörittää vain ilmaispalveluna. Jos ottaa rahaa homma pilalla? Niinkö? Herää!

      • Ollaankoväärässä

        Ei vaan pyörittää sarjaa , ilmoittautumismaksut, ratamaksut , ymm palvelut joita voi kehittää (halun, taidon) mukaan ,kattavat kulut , mutta ei myy moottoreita , runkoja ymm , siinä ajatuksia , mut ihan sama sarjat kuihtuu kumminkin ;) , jos porukka on näin eripuraista .


    • lkkdkjjfjjdllld

      Sarjaa pitäisi pyörittää nimen omaan kaupallisesti, se on ainut tapa saada jotain parempaa aikaiseksi. Erillinen yhtiö, jossa kaikki haluavat kauppiaat on mukana.

    • Niinsevaanon

      Kauppiaat nimeomaan erilleen sarjan pyörittämisestä , niin ei tule erimielisyyksiä

    • juupaseipäs

      Täällä on kyllä joukon tyhmyys tiivistynyt pahalla tavalla. Menkää kartingforumille keskustelemaan asiasta viisaammin niin ei täällä tarvitse mitään juupas/eipäs väittelyjä pitää. Totuus on se, että kuskit vain hajautuvat luokkien välillä eikä mikään edisty kun täällä riidellään kuin pikkulapset.

      • kolmesarjaariittää

        Kun sarjojen määrä tuplaantuu, myös sarjojen voittajien määrä tuplaantuu. Kultamussukat, isit ja "melkein bottakset" ovat iloisia.


      • Kuinkahanvaan
        kolmesarjaariittää kirjoitti:

        Kun sarjojen määrä tuplaantuu, myös sarjojen voittajien määrä tuplaantuu. Kultamussukat, isit ja "melkein bottakset" ovat iloisia.

        Eikö positiiviset asiat sitten ole hyväksi ? Vai syödäänkö teillä vielä pettuleipää kun se on ainoa oikea tie


    • Vaihtoehdottarpeen

      RMC sarja on osoittanut että Röytäxin maahantuoja tai sen satelliittitiimi miehittää likimain vuosittain sarjan kärkikymmenikön johon mahtuu toisinaan pari muuta ei OTK kuskia junnussa ja seniorissa. Asia ei muutu mikskään täällä tai muualla tai radalla ja toki voi olla että se vaan on muiden kädettömyyttä mutta ihan en usko siihen että aina vaan olis niin. Jos nyt ihmiset on kyllästyny siihen asiantilaan niin sehän on vaan hyväjuttu jos vaihtoehtoja löytyy. Epäillä saa uuttakin juttua mutta mikään ei muutu jollei joku jotain yritä tehdä.

      • kädettömyyttä

        äläppäs edes yritä.kaikki on huomannut että et pärjää satelliitille.saatikka vaihtoehdoille.


    • Voiollatosi

      Ja jos nyt hiukan katsoo muita tiimejä , ei esim madkrokin porukka muissakaan luokissa ole oikein palkintopallille ehtinyt

      • vaktus

        KF junnuissa kisoja voittivat Crokkikuskeista ainakin Pasma ja Lehtonen. KF kerrasta poikki 2 kuskia kolmesta pallilla olivat Crokkilaisia. Eli pidetään asialinjana.


      • Laskuri

        KFJ SM pisteillä OTK 13 kuljettajaa jotka ottivat 5 finaalivoittoa. Crocilla SM pisteillä 6 kuljettajaa jotka ottivat 3 finaalivoittoa. Tuntuis siltä että Croc voisi keskimäärin olla vähän parempi runko.


      • mikämosa
        Laskuri kirjoitti:

        KFJ SM pisteillä OTK 13 kuljettajaa jotka ottivat 5 finaalivoittoa. Crocilla SM pisteillä 6 kuljettajaa jotka ottivat 3 finaalivoittoa. Tuntuis siltä että Croc voisi keskimäärin olla vähän parempi runko.

        kuinka voit vertailla vai arvailetko vain? eihän kaikilla ollut edes samanmerkkisiä koneita rungossa.


      • Mehiläispesässä
        vaktus kirjoitti:

        KF junnuissa kisoja voittivat Crokkikuskeista ainakin Pasma ja Lehtonen. KF kerrasta poikki 2 kuskia kolmesta pallilla olivat Crokkilaisia. Eli pidetään asialinjana.

        Oli kyseessä Rotax


    • filunkipelle

      En tiedä miksi aina kun puhutaan maranellosta tai crocista niin automaattisesti filunkipelleet tulee mieleen?

    • Viluviluvilu

      Mites noi ässämmissä nähdyt uusvanhat Vortexit? Ei hidunvertaa oltu harmaalla alueellan saatti vilunkipuolella?

    • Routäxcroc

      Ei ne rotaxissakaan pärjänneet ja moittivat moottoreita ja nyt ovat vaihtamassa x30-sarjaan. Ei ne sielläkään tule pärjämään. Mitähän seuraavaksi moititaan?

      • Humpuukipellejä

        Varmaan säätilaa , voi olla väärä keli mädkakalle


      • vilunkipelleet

        No kyllä totta puhuen jos ei runko oo hyvä eipä kuskitkaan oo mistään kotoisin. Voisko siirtymisen syy olla se että x30:n luokkari on niin väliä että siellä on helpompaa tehdä vilunkia?


      • Faktatuomari

        Voitettiinkos MadCrocilla Euroopan Mestaruus tänä vuonna? Kyllä se varmasti tarpeeksi hyvä runko Suomen Röytäx harrastajasarjaan on.


      • Samallaviivalla

        Ei kai tässä ole kyse runkomerkeistä vaan toimintatavoista. Likimain kaikilla tämän päivän rungoilla pärjää. Moottorit on sitten toinen juttu jollei olla samalla viivalla ja siitähän tässä on ollut alkujaankin kyse.


      • Faktatuomari

        Näin se on. Rotaxeissa nyt vaan on liikaa eroja.


      • jooselittäkäävain

        Ja Le mansissa x30-moottoreiden välillä oli pahimmillaan noin 1,0s. Rotaxissakin on isoja eroja ei siitä pääse yli eikä ympäri, mutta turha väittää että muka x30-mosissa erot olisi pienempiä.


      • Turhatuomari
        Faktatuomari kirjoitti:

        Näin se on. Rotaxeissa nyt vaan on liikaa eroja.

        Ja kuskilla ei ole merkitystä kierrosaikaan ?


      • turhaaspekulaatiota
        jooselittäkäävain kirjoitti:

        Ja Le mansissa x30-moottoreiden välillä oli pahimmillaan noin 1,0s. Rotaxissakin on isoja eroja ei siitä pääse yli eikä ympäri, mutta turha väittää että muka x30-mosissa erot olisi pienempiä.

        Kuka kuljettaja on testannut moottorien väliset erot (rotax, x30, kf)??


      • Kaikkiketäontäällä
        turhaaspekulaatiota kirjoitti:

        Kuka kuljettaja on testannut moottorien väliset erot (rotax, x30, kf)??

        Jokainen tottakai on testannut ja mitä väliä koko asialla


      • Kyösti64
        jooselittäkäävain kirjoitti:

        Ja Le mansissa x30-moottoreiden välillä oli pahimmillaan noin 1,0s. Rotaxissakin on isoja eroja ei siitä pääse yli eikä ympäri, mutta turha väittää että muka x30-mosissa erot olisi pienempiä.

        Olitko paikan päällä toteamassa? Kuka testasi koneetC


      • masterit

        Paljon tuntu olevan näitä "asiantuntijoita" jotka radan varresta kellottaa koneiden eroja. Se on hyvä! Voi sitten pojalle selittää kotimatkalla miksei tulosta tullut.


      • Laaksoracing
        jooselittäkäävain kirjoitti:

        Ja Le mansissa x30-moottoreiden välillä oli pahimmillaan noin 1,0s. Rotaxissakin on isoja eroja ei siitä pääse yli eikä ympäri, mutta turha väittää että muka x30-mosissa erot olisi pienempiä.

        Tuota, tuota... karsinnoissa taisi senioreissa olla 1.0s sisällä yli 80 kuskia. Finaaleissakin parhaimmillaan yli 25 kuskia sekunnin sisällä, sekä senioreissa, että Mastersissa.


    • Poisvaan

      Jokainen joka lähtee tämän maan rotaxisarjasta jonnekin muualle on fiksu.

      • poistuvaan

        missäköhän meinasit pärjätä??noilla ranteilla.Rotax on fiksuille..


    • Kuskuskus

      Totta. Rotax on fiksuille jotka kusettaa tyhmempiään. Siinä olet oikeessa. Ranteilla ei oo semmosessa touhussa merkitystä.

      • pispis

        Ei tarvitse kusettajaa x30 hoitaa sen automaattisesti.ei olllut kuin ainoastaan 0.9 sekunnin erot moottoreissa isossa finaalissa..ja vanhoilla pärjäsi


      • Huraavaansinne
        pispis kirjoitti:

        Ei tarvitse kusettajaa x30 hoitaa sen automaattisesti.ei olllut kuin ainoastaan 0.9 sekunnin erot moottoreissa isossa finaalissa..ja vanhoilla pärjäsi

        Luuletko että siellä vedetään pakettimosalla finaalissa , siniset silmät ja vähän ymmärrystä on huono yhdistelmä


    • fdjhfkhsefjuhedjfbed

      Tätä keskustelua seuranneena ei voi kun vain todeta, että ottamatta kantaa onko x30 parempi/huonompi kuin Rotax, niin tuntuu Rotax-miehillä olevan ainakin jonkunlainen paniikki päällä. Nykyään kaiketi ihmiset tekevät valintansa ihan itse ja jos he kokevat ettei Rotax ole ollut hyvä heidän mielestään, niin sehän heidän tuntemuksensa ja ei sitä voi mielestäni kritisoida. Mikä Rotax-porukkaa niin hirveästi pelottaa kilpailevassa luokassa? Vahvin kai lopulta sitten voittaa ja jos vaihtoehtona on harrastuksen loppuminen, niin kai se on parempi ajaa edes jotain luokkaa. Kilpailu on kaiketi aina hyvästä, jolloin kaikki joutuvat parantamaan toimintaansa.

    • Okx30rotax

      Täällä vertaillaan kovasti rotaxin ja x30 välisiä erovaisuuksia.

      Mutta entä mihin sijoittuu sm-luokka uudella ok-moottorilla kustannuksiltaan?
      Kannattaako ajella kumpaakaan rotaxia tai x30?

      Runko, renkaat,viikonloppu maksaa kutakuinkin saman.
      Paljonko maksaa ok-moottori.

      Valinnan paljouttako.

      • kartharrastaja

        Eihän noita pidä verrata. Rotax- ja X30-luokat ovat harrastajaluokkia joita voi ajaa vaikka kertalisenssillä. Ja hyvä niin. Lajin pariin vastikäänkin tullut pääsee ajamaan kisoja.
        OK on totisemmalle porukalle ja tasoerot kuljettajien välillä ovat varmaankin pienempiä.
        Hinnoissa tuskin on kummoisia eroja, kalliita ne on kaikki.


    • jfjfkdkk

      Kilpailukykyisiä Ok moottoreita ei voi ostaa. Ainoastaan vuokrata jos on paljon rahaa/hyvät suhteet.

    • Aukaisehansilmäsi

      Mikäköhän peikko pelättää osallistua AKKn sarjoihin, siellä sentään tarjolla jotain tasapuolisempaa ja sääntöihin pohjautuvaa kilvanajoa, eikä mitään yksityistä bisnestä. Nykyiset päättäjät sentään tajuavat tehdä lajineteen jotain, heillä halu viedä asioita eteenpäin ja oikeaan suuntaan. Tuskin OK moottorit ja luokat tulee yhtään kalliimmaksi ajaa kuin nämä yksityisten pyörittämät ja omia merkkejään suosivat tahot.

      • Arvosarjat

        Sääntöihin pohjautuvaa kilvanajoa...niinpä, sitä se varmaankin on mutta valitettavasti niiden valvonta on harrastelijapohjalla. Vaikka arvosarjasta puhutaankin niin ei kyllä poikkea millään osa-alueella edukseen näistä muista sarjoista. Ja kyllä ne yksityiset kauppiaat ja bisneksen tekijät ovat yhtä vahavasti mukana myös siellä. Ok on varmasti hyvä mutta paljon pitää muuttua että sarja on arvoisensa.


      • djdjfirrrrr

    • Menejatiedä

      Näkyy olevan X30 maahantuojan ruuvikauppa heittänyt kupin nurin , kannattaa ainakin pyytää mosa samalla kertaa mukaan kun maksaa sen , taito tuokin . Varmaan sama käy sarjan kanssa .....

    • etpästiedä

      Olipas taas oikeaa tietoa. X30 maahantuoja on ollut siellä töissä joskus mutta ei yli puoleentoista vuoteen. Että se taas siitä tiedosta.

      • Kaikkikunnia

        Älä panikoi , voihan sitä pientä varovaisuutta hyvä olla näiden asioiden suhteen


    • Harrastajaturuust

      Niinkuin näistäkin sepustuksista käy selväksi, laillisilla keinoilla ei
      ole moottoriurheilussa koskaan voitettu mitään! Kuitenkin jotkut
      testaavat, harjoittelevat ja tekevät tiiminä yhteistyötä ja tulosta
      näyttää syntyvän. Meille aikuisharrastajille on iloinen asia, että
      x-30 vie kuskeja , nyt saadaan hyvää uudehkoa kalustoa harrastekäyttöön mielestäni kaikkein järkevämmälle moottorille
      meidän tarkoituksiimme ja se on Rotax.

      • Samaatahtia

        Juu asioilla on positiivisiakin puolia , rotaxia itsekin jatketaan


    • tykkääntullakusetetuiksi

      No mikäs siinä jos haluu tulla kusetetuiksi niin Rotax on juuri soppeli luokka, joten siitä vain :).

      • kusetpäässä

        Kaveri oli sitä mieltä että saa tavaraa kohtuu hinnalla ja voi siten harrastaa itse edullisemmin . Ei kaikki yritäkään ajaa kärkiviisikossa välttämättä . Emme mekään mutta mukana ollaan . Jos sinua on "kusetettu" , niin katso peiliin näet tyhmän naaman . Mutta älä aina näe asioita negatiivisesti . Jos silmissä on keltaista , niin se on kusen pinta , ja alkaa olla turhan korkealla


      • sanoeikusetukselle

        meitä ei kusetettu mutta aika moni on tullut kusetetuksi viime vuosina.


    • MixEiNäinkinVoisi

      Miksi aina pitäis juosta noitten kisavehkeitten ja sarjojen perässä. Kyllä harrastaa ja ajaa voisi ihan omaks iloksi ja todella halvallakin. Nyt ja keväällä tulossa viimevuoden hyvää kisakalustoa myyntiin, (uudet luokitukset ja OK koneet) tulee kaudeksi 2016.
      Seurat ja alueet järjestämään harrasteiltoja, tahi kaveriporukoissa radalle.
      Eikö harrastajia ole enää ollenkaan.

    • IEIUH

      Ihan vaan otti silmään että yksi on joukosta pois. Meinaan yhteistyökumppani listalta puuttuu yksi aikas iso tekijä suomalaisessa kartingissa. Katos näinä päivinä

      • annnavinkkiä

        No anna ny vähän vinkkiä ;)


    • realismionhyvästä

      Ja lisää lähtee , nämä kimppakuviot ei vaan toimi taloudessa , kun jaettavaa rahaa ei jää. Matala osallistujamäärä pitää tästä huolen , sen saa huomata kun lehti vihertää seuraavan kerran koivunoksassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe