Lihakskunto tasapainossa

salittaja

Onko maveen, penkkiin ja kyykkyyn olemassa jotain nyrkkisääntöä painojen suhteen, siis suhteessa toisiinsa. Esimerkiksi jos pystyy tekemään penkin XX-kg, maven XX-kg ja kyykyt XX-kg niin kropan lihakset ovat kutakuinkin tasapainossa.

Yksi tuttuni tekee pelkkää penkkiä ja nostaa 130 kg mutta kyykyt ja mavet ei onnistu. Toinen kaverini ei tee ikinä jalkoja ja näyttää Disneyn pahikselta tai perunalta johon tökätty kaksi hammastikkua. Heillä ei ole lihaksisto tasapainossa :D. Itse olen tehnyt liikkeitä vaihtelevasti penkki 65-75 kg, kyykky 80-90 kg ja mave 50-70 kg.

Nyt olen suunnittelemassa vähän tavoitteellisempaa treenikautta talveksi mutta en löytänyt netistä tietoa noista pääliikkeiden keskinäisistä suhteista. Onko sellaista vai vedetäänkö tunteella vaan?

9

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hghhghh

      No onhan se vähän hullua jos käyttää xl-koon paitaa, mut housut joutuu hakee lasten osastolta...;) mut monesti on väitetty, et hyvä tavote ois penkki 2xoma paino, kyykky 2,5xoma paino ja mave 3xoma paino... Tietysti jokainen on oma yksilönsä ja kaikilla on vahvuutensa, et lähinnä suuntaa antava... Mut kyl jalat pitäs aina olla vahvemmat.

      • sdsafafsf

        Huh huh, kyllä jää 99 % ihmisistä nuo tavoitteet saavuttamatta. Jos puolitat ne, niin ollaan paljon realistisemmalla tasolla.


      • mikäonverrokkiryhmä

        En ole "hghhghh" Mutta huutelen sivusta. Onhan nuo kovat tavoitteet, mutta suurin osa ihmisistä ei vaan treenaa mitenkään tulostavoitteellisesti noita liikkeitä, joten ei ne tietenkään myöskään noita tavoitteita saavuta. Jos verrataan ihmisten tuloksia, niin kannattaa mielestäni valita se ryhmä sellaisten keskuudesta, jotka noita treenaa. Eli voimanostajista. Mutta myönnän että nuo on jo tosi hyvät tasot.


    • Painatko50kiloa

      Miten sun maastaveto voi olla noin huono? Moni vetää 100 kiloa jo eka yrittämältä, itse 70 kiloisena laihaläskinä vedin 110kg.

      • naiset_salilla

        niin jos puhutaan naisista, miehillä tietty 180 kg -->


    • naiset_salilla1

      Eli painoista päätellen olet nainen? Sanoisin ensinnäkin, että käytäppäs sitä kyykkyä siellä oikeassa syvyydessä ja tule sitten kyselemään. Sanotaanko että vähän jännät sun painot, penkkikin voisi selittyä sillä että perse ei pysy penkissä ja pompautat.

      Mutta jos pena 60-70 kg, kyykky 80-100 kg, mave 120-140 kg vois vaikuttaa järkevämmältä. Olettaen että kyykätään oikeaan syvyyteen ja penkki tehdään joko pienellä stopilla TAI jos ei stoppia niin ei ainakaan millään pompulla perse ylhäällä

    • fwafawf

      sanoisin pikemminkin hyvän lihaskunnon määritteet ovat lähempänä tätä.
      penkki: 1,5x omapaino, kyykky 2x ja mave 2x omapaino.
      Ton jälkeen vaatii jo hyvää treeniä että pääsee yli, toki joku lahjakas voi repäistä noi helpostikkin. Itse saan juuri ja juuri nuo.

    • tasapainoilusta

      Noissa on aina pientä hajontaa kropan mittasuhteiden ja muun lahjakkuuden perusteella. Mutta itse pitäisin sellaista 1x omapaino penkistä, 1,5x omapaino kyykystä ja 2x omapaino maasta hyvänä ja tasapainoisena suhteena noissa liikkeissä. Siis naisella. Miehelle ehkä penkki 1,5x omapaino. Muuten samat.

      Ja tosiaan kyykky harvemmin on edellä maastanostoa, jos se tehdään oikeaan syvyyteen. On niitäkin tapauksia, mutta harvoin. Penkkisi on tällä hetkellä parhaalla tasolla noihin muihin liikkeisiinä nähden. Ja jos tosiaan olet nainen, niin se on jo hyvällä tasolla vaikka olisit vähän raskaampisarjalainenkin. Miksi muuten niin isot hajonnat noissa painoissa? Esim 65-75 kg? Oletko siis testannut mitä nousee, vai ovatko nämä jotain sarjapainoista laskettuja?

    • Suorituskyvyn kannalta lienee tärkeämpää, että vaikuttajat ja vastavaikuttajat ovat likimain samaa tasoa teholtaan.
      Pelkistettynä etureisi >< takareisi. Lihasryhmiä ajatellen vatsa >< selkä.
      Jokin u-suoritus, esimerkiksi kuulantyöntö mielessä jopa ojentaja >< hauis.

      Kehonosien kesken esteettisessä mielessä tasapaino lienee makuasia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe