Ajan diiselilläni pääosin Hgin ruuhkissa ja taajamissa, semmoista 12 km siivu. Pitäiskö käydä välillä antamassa "jengaa" eli ajaa korkeammilla kierroksilla pidempi maantielenkki, että kone pysyy kunnossa? Entä hiukkassuodatin, vaatiiko miten paljon maantiematkaa että poltto alkaa, ja millainen nopeus tai koneen kierrosluku on oltava että dpf polttaa? Autossa on automaattiloota.
Onko dieselillä käytävä aina maantielenkillä?
9
59
Vastaukset
- mgjkgyk
Auto päättää itse koska dpf polttaa, ei se suoraan riipu kierrosluvusta eikä varsinkaan nopeudesta Mutta koneen on oltava kunnolla lämmin. Eli siksi on hyvä ajaa kone kunnolla lämpimäksi välillä. Joka ei tarkoita moottorin lämpömittarin nousua normaalialueelle vaan öljyjen ym lämpenemistä joka vie pidemmän ajan kuin jäähdytysvesi. Tämä on ongelma varsinkin syksystä kevääseen jos ajaa lyhyttä pätkää.
Aja 2/3 maksimikierroksista =pienemmillä vaihteilla) aina välillä puolisen tuntia. Siinä yksi nyrkkisääntö. - muotiako_diesel
Mihin ihmeeseen aloittaja tarvitseen dieseliä. Helsingin ruuhkassa tuollaiset matkat kuljetaan pyörällä tai bussilla (ei omalla).
- joku.tolkku.kerjätessäki
Dieselkäyttöisellä autolla minäkin ajan pääkaupunkiseudulla, 11km on aina sivunsa.
Kuka vittu sitä fillarilla tai bussilla, eheiii sentään.
Viikonloppuisin teen kyllä pitempää matkaa hanat auki.
- Masentaja
Myös nykyiset suorasuihku-benskoneet karstoittuvat lyhyellä ajolla, egr-systeemi karstoittaa imusarjan ja itse egr-säätimen, jopa kahdessakymmenessä tuhannessa on monen tonnin remontti mahdollinen.
Jos pelkkää lyhyttä ajoa tiedossa, kannattaa ajella vanhemmalla imusarjaan ruiskuttavalla kalustolla tai sähköautolla. - Kemistik
Hiukkassuodattimen tukkeutumisen hidastamiseksi suosittelen käyttämään vähän tuhkaa sisältävää polttoainelaatua kuten esim. Prodiesel.
- Benzini
Aloittaja on oikeassa. Dieselauto ei sovi nurkka-ajoon. Sillä on syytä käydä välillä heittämässä kunnon piiitkä maantielenkki, jotta hiukkas-suodatin ei tukkeudu. Pakoputkiston pitää lämmetä jopa n. 600 asteeseen, jotta poltto hiukkasloukussa käynnistyy. Auto saattaa merkistä riippuen laittaa itsekseen sähkölaitteita päälle,siis kuskin tietämättä, jotta saadaan rasitusta/lämpöä koneeseen. Esim. takalasin lämppäri voi mennä itsekseen päälle.
Itselläni on kokemusta dieselistä kaupungissa ja lyhyistä matkoista. Voin kertoa että ongelmia tuli. Egr, hiukkasloukku, paineanturi, lämpötila-anturi, turbo jne. Vikaa saatiin todellakin hakea.
Eräs asentaja sanoikin että ei suosittele dieseliä Kehä 3 (vai oliko se Kehä 1) sisäpuolelle.
Nyt on alla bensakoneinen auto ja olen siihen todella tyytyväinen. Ei mitään ongelmia. Lämpenee dieseliä paremmin, starttaa kovilla pakkasilla paremmin, ei tarvii mitään talvilaatuja eikä lisälämppäreitä.- Jakukkuakanssa
Höpö höpö.
Itse ajan talvisin oikeastaan kaikki ajoni pelkästään pk-seudulla alle 20 km:n matkoja. Näin ole tehnyt jo kahdella hiukkasloukkudieselillä.
Koskaan mitään ongelmaa ei ole ollut hiukkasloukun kanssa eikä minkään muunkaan kanssa. Itse asiassa eka hiukkasloukkudieselini hankkiessani v 2007 en edes tiennyt koko hiukkasloukusta ja sen olemassaolosta.
On perheessä bensa-autokin, mitään käytännön eroa ei minkään lämpiämisnopeuden, käynnistymisen, tai yhtään minkään muunkaan autoiluun liittyvän kanssa ei ole. Paitsi, että diesel on mukavampi ajaa ja halvempi käyttää.
Joten, älä jauha sontsaa... - lämmintiisseli
Jakukkuakanssa kirjoitti:
Höpö höpö.
Itse ajan talvisin oikeastaan kaikki ajoni pelkästään pk-seudulla alle 20 km:n matkoja. Näin ole tehnyt jo kahdella hiukkasloukkudieselillä.
Koskaan mitään ongelmaa ei ole ollut hiukkasloukun kanssa eikä minkään muunkaan kanssa. Itse asiassa eka hiukkasloukkudieselini hankkiessani v 2007 en edes tiennyt koko hiukkasloukusta ja sen olemassaolosta.
On perheessä bensa-autokin, mitään käytännön eroa ei minkään lämpiämisnopeuden, käynnistymisen, tai yhtään minkään muunkaan autoiluun liittyvän kanssa ei ole. Paitsi, että diesel on mukavampi ajaa ja halvempi käyttää.
Joten, älä jauha sontsaa...Webasto 15 min päälle ennen ajoa ilman puhallinta niin on kone kuuma.
- Jakukkuakanssa
lämmintiisseli kirjoitti:
Webasto 15 min päälle ennen ajoa ilman puhallinta niin on kone kuuma.
No jos noin haluaa, niin mikäs siinä.
Minulle on riittänyt normaali letkulämmitys ennen ajoon lähtöä. Ei aina edes sitä. Bensa-autokin on piuhan päässä samalla tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https2712606- 411421
En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e731421Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan231179Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change71154En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o271143Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej481136- 91131
Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(461083- 61042