Määrittämätön syömishäiriö

LetMeGo

Onko kenellekään muulle annettu diagnoosia määrittämätön syömishäiriö? Onko diagnoosi sen jälkeen muuttunut esim. anoreksiaksi? Oletteko ikinä joutuneet määrittämättömän syömishäiriön takia pakkohoitoon?

Itse sairastuin vaikeaan anoreksiaan n. 10 vuotta sitten ja sain silloin diagnoosiksi anoreksian. Sen jälkeen tilanne ei ole juuri parantunut, mitä nyt välillä on ollut kausia jolloin syön ns. normaalisti. Aina tilanne on kuitenkin palautunut ennalleen eli en syö juuri mitään/paastoan kokonaisen viikon putkeen, lakkaan välillä juomastakin, liikun pakonomaisesti ja paino tippuu hirveätä vauhtia. Paino on joskus ollut normaalipainon alarajoilla mutta melkein aina se on tippunut alipainoon. Lopulta löydän itseni jälleen kerran joko psykiatriselta osastolta tai sairaalasta tipasta. Pari kertaa jouduin osastolle pakkohoitoon.

Joskus muutamia vuosia sitten diagnoosi muuttui määrittämättömäksi syömishäiriöksi enkä oikein ymmärrä miksi? Johtuuko se siitä että olen välillä ahminut ja oksennellut? Ahmimisen kerrat voi laskea yhden käden sormilla eikä sitä ole enää esiintynyt pitkiin aikoihin. Olen kyllä oksennellut aika usein, silloinkin vaikka en söisi juuri mitään ja vaikka liikkuisinkin paljon.

No joo, oli miten oli... Jos lääkärit todella ajattelevat että olen liian terve ja liian huono saadakseni uudestaan anoreksia-diagnoosia, niin sitten asia on niin. Yksi asia on kuitenkin varma. Näiden kuluneiden kymmenten vuoden aikana tilanne ei ole parantunut useista osastohoidoista huolimatta. En jaksa enää jatkaa tätä toivotonta ja loputonta taistelua vaan olen päättänyt luovuttaa. Jos käy niin että kuolen syömishäiriöön niin paska homma, mutta ei voi mitään. Eipähän tarvisi enää kärsiä...

Huomenna tapaan psykiatrisen sairaanhoitajani joka arvatenkin huolestuu taas, kun saa kuulla etten ole pystynyt syömään mitään, liikun useita tunteja päivässä, mielessä pyörii itsetuhoisia ajatuksia ja paino sen kuin vain laskee laskemistaan (jonka sairaanhoitaja takuulla huomaa vaikka yrittäisinkin peitellä sitä).
Varmaan mulle ehdotetaan taas osastohoitoa ja paskalla tuurilla yritetään saada mut pakkohoitoon. Mutta siinäpähän koittaa saada täysi-ikäisen ihmisen pakkohoitoon, eipäs ookaan niin helppo homma...

3

2818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkeksinimee

      Juu, mulle annettiin ensin määrittämätön, mutta sit siitä tuli anoreksia. Ja tiedän jotenkin miltä susta tuntuu, kun sain sen määrittämättömän niin olin heti sillain 'ai kiva, oon sit liian läski et saisin F50.0'. Kun olin pakkohoidossa, diagnoosi oli muistaakseni F50.0. Mutta oikeestihan sillä ei oo väliä, koska diagnoosi ei määrittele ihmistä.
      Vaikka en tunne sua, niin toivon kovasti ettet luovuta, vaan jatkat eteenpäin! Tiedän kyllä, että pystyt siihen.
      Hirveesti tsemppiä, koita jaksaa!

    • Anonyymi

      Määrittämätön ei tarkoita ettet ole sen ”oikean” diagnoosin ”arvoinen”. Nimenomaan siitä jos siinä on muutakin. Itsellä molemmat diagnoosit Bulimia ja määrittämätön syömishäiriö. Johtuu siitä, että mulla on ollut myös bulimialle epätyypillistä paastoamista ja sellaisia yhtäkkisiä urheilu/laihdutus kohtauksia.

      Toki muitakin diagnooseja mutta noi nyt liittyy toisiinsa. Älä ajattele että olet terveempi määrittämättömän kanssa. Et ole. Mullakin paastot voi laskea melkolailla yhden käden sormin. Jos ei lasketa sellaista parin päivän syömättömyyttä/hieman syömistä jonka jälkeen ahmintaa sekä oksentelua(nämä silti kuuluvat monenkin ihmisen bulimiian mutta pitemmät paastot eivät niin yleisesti). Siksi siis epätyypillinen.

    • Anonyymi

      Ps.vanha ketju mut halusin vastata jos joku muu sattuisi näkemään. Toivottavasti voit nykyään paremmin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe