Kynnysmattona oleminen ja mielenterveysongelmat

kalakurpitsakoira

Vastasin jo vanhaan aloitukseen aiheesta kynnysmattona oleminen, mutta päätin että haluan tehdä oman aloituksen.

Haluaisin siis tietää miten lopettaa kynnysmattona oleminen ja alistuva käytös. Oma poikaystävä sanoo että testailee minua kuinka pitkälle annan mennä koska ei jaksa minua tällaisena heikkona ("eikä katsoa miten mätänen omassa paskassani ja apatiassani").. Kärsin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä (plus toipunut syömishäiriöstä ja todella kurainen perhetausta) eli tiedän olevani taakka ja moniongelmainen tapaus.

Mutta en osaa taistella vastaan.. pidän itseäni ihan hyvänä ihmisenä mutta poikaystäväni osaa löytää ne ihan kauheat jutut minusta mitä en ole edes aiemmin huomannut.. Esim miten laiska todella olen enkä kiinnitä huomiota toisiin plus olen itsekäs.. Hän haluaa minulle hyvää ja minun muuttuvan paremmaksi itsekseni mutten tiedä miten sen tekisin.

Tämä hänen ankara käytöksensä onkin minut pakottanut skarppaamaan monessa asiassa ja esimerkiksi lopetin lääkitykseni tilanteeni parannuttua.

Tiedän myös että on varmasti raskasta olla suhteessa ihmisen kanssa joka ylireagoi jokaiseen kehon ongelmaan ja saa paniikkikohtauksia. Mutta tilanne on mennyt siihen että hän suuttuu minulle jos olen ahdistunut tai saamassa kohtauksen mikä pahentaa oloani hurjasti sillä hetkellä.

Häviän myöskin jokaisen väittelyn sillä en ole kovinkaan tunneälykäs kuten hän ja olen koko ikäni vältellyt kaikkia mahdollisia konflikteja.. Tai onhan sekin mahdollista että olen tässä tilanteessa täysin väärässä (hyvin mahdollista itseasiassa). Hän on kuitenkin todella hyvä ihminen (paras koskaan tapaamani) ja ollut todella kärsivällinen kanssani monessa eri asiassa, kuitenkin hänen pinnansa alkaa nyt kiristyä. Yriän vaivata häntä mahdollisimman vähän kaikella tällä ja olenkin saanut todella inhottavan tavan oyydellä kaikkea anteeksi koko ajan.

Miten saisin otettua itseäni niskasta kiinni? Miten voin oppia arvostamaan itseäni?

Hyviä neuvoja kaivataan!

9

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poikaystävä
      - testailee
      - ei jaksa sinua heikkona
      - osaa löytää mahdollisimman kauheat jutut ja iskeä juuri niihin
      - on ankara
      - suuttuu jos olet ahdistunut tai saamassa kohtauksen
      - kommunikoi tekemällä asioista väittelyitä, koska tietää voittavansa sinut niissä
      - antaa ymmärtää, ettei häntä sovi vaivata

      Hän ei todellakaan ole hyvä ihminen eikä halua sinulle hyvää.

      Kenelle voisit puhua? Onko sinulla hoitokontakti mielenterveys- tai syömishäiriöpuolelle? Sinun tekisi hyvää voida nyt kertoa jollekin ulkopuoliselle tavoista, joilla poikaystäväsi "testaa" sinua, koska se ehkä saisi sinut itsesikin kuulemaan miten hullua on alistua moiselle käytökselle.

      • kalakurpitsakoira

        En tällä hetkellä käy missään terapiassa enkä oikeastaan tunne muita ihmisiä. (myöskin elämäntilanteeni takia minulla ei ole mahdollisuutta päästä terapiaan vielä, on kuitenkin suunnitteilla vuoden päähän)

        Ymmärrän kyllä että tilanne kuulostaa pahalta minulle , mutta itse olen huomattavasti vaikeampi tapaus. Olen saanut itseni kasaan ja alkanut käyttäytymään edes vähän kuten ihmisen kuuluukin, mutta periaatteessa olen kuin lapsi. En pysty ottamaan vastuuta mistään enkä tee sovittuja asioita. Kaiken tämän vuoksi hän on alkanut näkemään minut aivan kamalassa valossa ja vie minut pussiin keskusteluissa sillä tiedän olevani lapsellinen ja itsekäs. En halua kuulostaa marttyyrilta, olen ihan totta itsekän ja todella unohtelevainen.

        Mutta tuntuu kuin pelaisin peliä missä tasot aina vaikeutuu kun saan yhden asian hoidettua. Esimerkiksi jos pystyn vihdoinkin menemään yksin kauppaan tai selvittelen aivoissani yhden solmun onkin edessäni 10 uutta vaikeampaa ongelmaa jotka pitäisi heti selvittää ja hän on kaivanut esiin. Hänestä minun pitäisi vain hoitaa asiani enkä oikeasti tee asioilleni mitäään.. yritän sanoa hänelle etten tiedä mitä tehdä mutta noh en minä kyllä mitään oikeasti teekkään.

        Ja mihin haluaisin vinkkejä olisikin juuri miten en alistuisi sille käytökselle? Tosin itse haluaisin voida olla vielä heikko aina vlillä ei se tässä suhteessa onnistu.. miten saan itseni kasaan ja vahvaksi?

        (pahoittelen tätä kumpuilevaa avautumista ajatuksseni ovat vähän pitkin poikin)


      • kalakurpitsakoira kirjoitti:

        En tällä hetkellä käy missään terapiassa enkä oikeastaan tunne muita ihmisiä. (myöskin elämäntilanteeni takia minulla ei ole mahdollisuutta päästä terapiaan vielä, on kuitenkin suunnitteilla vuoden päähän)

        Ymmärrän kyllä että tilanne kuulostaa pahalta minulle , mutta itse olen huomattavasti vaikeampi tapaus. Olen saanut itseni kasaan ja alkanut käyttäytymään edes vähän kuten ihmisen kuuluukin, mutta periaatteessa olen kuin lapsi. En pysty ottamaan vastuuta mistään enkä tee sovittuja asioita. Kaiken tämän vuoksi hän on alkanut näkemään minut aivan kamalassa valossa ja vie minut pussiin keskusteluissa sillä tiedän olevani lapsellinen ja itsekäs. En halua kuulostaa marttyyrilta, olen ihan totta itsekän ja todella unohtelevainen.

        Mutta tuntuu kuin pelaisin peliä missä tasot aina vaikeutuu kun saan yhden asian hoidettua. Esimerkiksi jos pystyn vihdoinkin menemään yksin kauppaan tai selvittelen aivoissani yhden solmun onkin edessäni 10 uutta vaikeampaa ongelmaa jotka pitäisi heti selvittää ja hän on kaivanut esiin. Hänestä minun pitäisi vain hoitaa asiani enkä oikeasti tee asioilleni mitäään.. yritän sanoa hänelle etten tiedä mitä tehdä mutta noh en minä kyllä mitään oikeasti teekkään.

        Ja mihin haluaisin vinkkejä olisikin juuri miten en alistuisi sille käytökselle? Tosin itse haluaisin voida olla vielä heikko aina vlillä ei se tässä suhteessa onnistu.. miten saan itseni kasaan ja vahvaksi?

        (pahoittelen tätä kumpuilevaa avautumista ajatuksseni ovat vähän pitkin poikin)

        Tyttö-hyvä, sinun pitäisi nyt asettaa oma hyvinvointisi etusijalle ja unohtaa seurustelu toistaiseksi. Edelleen sanon, ettei poikaystäväsi tarkoita hyvää. Se, että hän alistaa ja pomottaa noin heikoissa kantimissa olevaa naista kertoo, että hänellä on itsellään ongelmia. Ehkä hän ei kykenisi kohtaamaan tasavertaista ihmistä vaan tarvitsee jonkun, jota alistaa. Se, ettei ympärilläsi ole läheisiä ihmisiä eikä tukiverkostoa, tekee hänen tehtävänsä helpoksi. Hän on jo saanut sinut kuvittelemaan, että tuollainen käytös on normaalia ja "omaksi parhaaksesi".

        Tarvitset ehdottomasti tukea ja apua.

        Soita tänne ja kysy, mistä omalla paikkakunnallasi saisit pikaisesti apua:
        010 195 202
        http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua

        Tai ota yhteyttä oman alueen terveyskeskuksen päivystykseen.


    • ikuinen-sinkku

      Miten naiset löytää aina ne hulluimmat ja idiooteimmat miehet? Onko teillä joku tutka että se alkaa huutamaan kun tuollainen mies tulee vastaan?

    • Hmmm. tuli mieleeni että ymmärtääkö poikaystäväsi lainkaan mitä helvettiä olet käymässä läpi? Onko poikaystävälläsi kokemusta mielenterveydellisistä häiriöistä? Olen kyllä vahvasti mieltä että ei.. mitä hän muka "testailee"? Työntäkööt testauksensa ihan omaan perseeseensä!

      Itse olin exäni omaishoitajana 4 pitkää ja raakaa vuotta, hän kuvitteli muuttuvansa milloin kärpäseksi, milloin ampiaiseksi ja näki ja kuuli asioita joita muut ei tod havainnut. Vuoroin kotihoidossa, avolla tai suljetulla.

      Pointti on siinä että silti minä rakastin häntä ja jaksoin hoitaa, tajusin sairauden syvyyden ja siksi, vaikka no joskus kokeilin kammeta mutta kun ei, niin lopetin tuon "testailun". Ei sairas ihminen mitään testailuja kestä vaan tarvii oikeasti sitä tukea ja apua eikä mitään vittuilua!

      Sinä olet juuri nyt ja tässä hetkessä sairas ja tarvitset apua jokapäiväisessä elämässäsi. Osaat näinkin hienosti mitä edellä, kertoa ongelmastasi joten olen varma että oikeassa hoidossa ja mahdollisesti sopivalla lääkityksellä saat elämäsi langasta kiinni. En tajua poikaystäväsi suhtautumista asiaan, miksei hän hyväksy että olet juuri nyt sairas tilapäisesti ja tarvitset kaiken mahdollisen avun että pääset omiin ohjaimiisi kiinni?

      Jotenkin tuntuu ettei poikaystäväsi hyväksy sinun sairauttasi tai tämän hetkistä heikkouttasi vaan aiheuttaa ylimääräistä stressiä syyllistämällä merkillisistä asioista. MIKSI? Häpeääkö hän sinua. Onko hän itse tunnevammainen? Välittääkö hän sinusta lainkaan?

      Pääasia, arvoisa ap, on että pidät huolen siitä että saat oman tilasi, oman leposi ja tarpeellisen hoitosi. Paranet kyllä kun saat asiat tasapainoon.

      Ja jos toi sun poikakaveri on edelleen yhtä perseestä niin näytä tää ketju sille, mä näytän täältä keskaria tommoselle jätkälle!

      • "Tosin itse haluaisin voida olla vielä heikko aina vlillä ei se tässä suhteessa onnistu.. miten saan itseni kasaan ja vahvaksi?"

        Valitettavasti vain lopettamalla tuon sairaan alistajasuhteen :( Taas yksi raskas lekan isku kylkeen mutta sairaassa suhteessa et voi parantua eli siitä täytyisi päästä irti. Ymmärrän kyllä ettei sun henkiset voimavarat nyt todellakaan ole huipussaan mutta silti. Ilmeisesti sun äiti tai isä ei ole tässä tapauksessa käytettävissä? Kuulostaa sen verran pahalta tää tilanne. Tukihenkilöitä?


    • Valittunimimerkki

      Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Tiedä kykysi ja rajasi. Kehitä itseäsi - henkisesti, että fyysisesti. Älä ole kateellinen muille. Jos menneisyys kalvaa, tee rauha sen kanssa. Hyväksy, että menneisyys oli mitä oli, et voi muuttaa sitä. Voit vaikuttaa vain tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Kuitenkin vain joihinkin asioihin voi vaikuttaa, joihinkin ei. Pitää hyväksyä. Ilman hyväksymistä ei saa rauhaa.

      Konfliktien välttäminen on hyvä asia. Joustaminen on hyvä asia. Väkisinkin joskus joutuu konflikteihin, rauhallisuus on kultaa. Joskus pitää osata sanoa kuitenkin EI. Tiedosta kuka olet, mitkä ovat rajasi. Aina ei voi olla kaikille mieliksi, mutta koskaan ei ole pakko olla epäkohtelias.

      Masentuneella taitaa yleensä olla ylinegatiivinen kuva itsestänsä, eikä muista tai tunnista omia positiivisia puoliaan. Toisaalta siellä kytee myös totuuden kipinääkin.

      Jos ei halua olla jotain, niin sitten ei auta, kuin kääriä hihat, ja muokata itseänsä.

      Koska taustalla on syömishäiriötä, niin kai muistat syödä riittävästi ja monipuolisesti nykyään (myös eläinperäistä rasvaa ja eläinperäistä proteiinia)? Ravinto on tärkeä osa niin kehon-, että mielenterveyttä. Ja muista liikunta.

    • pidetäänpeukkuja

      Mieheni sairastaa paniikkihäiriötä ja masennusta, sitä on ollut koko suhteemme aikana muttei minulla tulisi mieleenkään "testata" tai alistaa häntä. Päinvastoin.
      Tietysti olen välillä turhautunut kun monessa asiassa pitää auttaa ja vähän ohjeistaa mutten ikinä suutu kun kohtaukset tulee päälle ja hän voi huonosti.

      Poikaystäväsi ei tunnu yhtään ymmärtävän mistä sairaudesta on kyse, sitä kun ei voiteta ainakaan alistamalla ja kiusaamalla.
      TK-lääkäri hommaa sinulle kyllä lähetteen mielenterveyspalveluihin ja suosittelen sitä lämpimästi. En ymmärrä miksi olet lopettanut lääkityksesi? Tahallasiko aiot vetää takapakkia vai oliko poikaystävän käskystä?
      Ellet itse rupea hoitamaan joitain omia asioita niin miten ajattelit pärjätä jos poikaystävä lähtee lätkimään?

      Lapsellisuuteen ja itsekkyyteen voit vain itse vaikuttaa, henkinen kasvu ei tapahdu yhdessä yössä ja tulet kohtaamaan vielä monta solmua. Yksi kerrallaan ne aukeaa, ei siihen ole oikotietä. Toivoisin niin että sinulla olisi joku muu henkilö tukenasi, joku oikeasti aikuinen ja rauhallinen yksilö joka ei testaile vaan kannustaa sinua jaksamaan ja yrittämään.

    • Perusjuttu

      Jos lääkitys on lääkärin määräämä niin sitä ei lopeteta ilman lääkärin lupaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe