Tarkoitus vaihtaa purkkarin kiinteä potkuri taittolapaan. Kyselisin lähinnä Radicen ja Flex.O.Fold 2-lapaisen eroista. Onko Flex oikeasti parempi ja kestävämpi. Hintaeroa on n.200-300e. Saa suositella muitakin merkkejä ja mallisia potkureita.
Eroja taittolapapotkureista
9
298
Vastaukset
- Joakim1
Radice on sama kuin Volvo Pentan vanhempi suoralapainen malli ja joissain maissa tuota myydään myös nimellä Allpa. Tai ei aivan sama, sillä VP:ssä on sinkit navassa ja Radicessa ei. Radice on hyvin perinteinen potkurivalmistaja ja laadukkaana pidetty. Itsellä on ollut tuo VP:n kaksilapaisena ja olin siihen tyytyväinen. Flexofoldista ei ole omaa kokemusta, mutta käsitykseni on, että se on erittäin hyvä.
Kestävyydessä tuskin on oleellista eroa tai ainakaan Radice ei ole mitenkään huono. En osaa sanoa kumpi noista olisi kestävämpi.
Nykyinen Gorin taittolapapotkurini on kai reilusti yli 20 vuotta vanha ja yleisestikin ne kestävät "ikuisesti".
Potkuritesteissä Flexofold on pärjännyt ehkä keskimäärin paremmin, mutta paljon riippuu siitä, millainen potkurimitoitus on ollut. Tässä muutama testi
http://www.flexofold.com/upload_dir/docs/Test_YachtingMonthly_low.pdf
http://www.propelspecialisten.dk/download/propeller_comparison_chart.pdf
http://www.propelspecialisten.dk/download/segeln_magazine_test_2008.pdf- Joakim1
Tässä vielä käännettyjen testien alkuperäiset kokonaisuudessaan:
http://www.klapschroef.nl/foto/14.pdf
http://old.segeln-magazin.de/SVABerichtNr.3492.pdf
- taitto
Hei,
Myös minulla on ollut ajatuksena vaihtaa taittolapapotkuriin, lähinnä toiveena veden vastuksen pieneneminen kevyellä kelillä. Haittana olen kuullut mainittavan ohjattavuuden heikkeneminen peruuttaessa.
Onkos muita etuja/haittoja tai huomioonotettavaa ?- vaihdataittolapaan
Eikö potkurivertailuissa ole esitetty eri potkurimallien peruuttamistehokkuudet? Käytännössä joissakin tapauksissa peruuttamisomainaisuudet ovat jopa parantuneet, kun 2-lapainen kiinteä on vaihdettu taittolapaiseen. Potkureissa on kyllä eroja, myös sivutaisvedossa.
Taittolapaisen suurin etu on tietenkin se, että potkurin purjehdusvauhtia jarruttava vaikutus vähenee. Kiinteälapaisessa potkurissa vastus on suurempi, jos sen vapaa pyöriminen estetään (panemalla vaihde pakille moottorin pysäytyksen jälkeen). Jos kiinteälapaisen jättää vapaasti pyörimään, pitää kärsiä jurinasta. Luultavasti akselin alituinen pyöriminen ei ole eduksi merivaihteellekaan.
Taittolapaisen suurin haitta on sen hinta. - seppomartti
"Taittolapaisen suurin haitta on sen hinta" . Se on totta. Toinen on muualla kuin Itämerellä kasvullisuuden aiheuttama mekanismin jumittuminen kun vene seisoo muutaman kuukauden paikallaan. Kolmas haitta, ainakin Volvon 3-lapaisessa, on sivuttaisveto "prop walk". Muistikuvani mukaan se muuttui suuremmaksi kuin vastaavalla kiinteälapaisella akselivetoisella oli ollut. Sama potkuri saildrivessa ei vedä sivulle laisinkaan. Nykytiedolla hankkisin akselivetoiseen mieluummin 2-lapaisen.
- Kkfkf
Volvon uudemmat mallit ovat olleet venemessuilla 20% alennuksessa. Se jo tuntuu vähän päälle tonnin 2 lapaisessa ja vielä enemmän 2000 euron 3 lapaisessa. Flexosta ja muutamasta muusta yritin tingata samassa yhteydessä mutta hinnat jäi 300 euron päähän volvosta. Hyvin pakitti ja vei eteenpäin 2 lapainen. Pakitusvoimaan vaikuttaa myös aika paljon koneen kierrosherkkyys ja vääntö ja teho/painosuhde veneessä. Virtausvastukseen vaikutushan on valtava
- pakittelija
Mulla on ollut Radicen kaksilapainen ja Flexofoldin kolmilapainen. Ero on valtava, mutta voi johtua myös lapojen määrästä. Kolmilapainen F peruuttaa yhtä hyvin kuin menee eteenpäin. Kaksilapainen R ei käytännössä ollut ohjailtavissa pakittaessa (paitsi huudattamalla todella suurilla kierroksilla).
Olen kyllä kuullut, että Flexofoldin kaksilapainen on yhtä hyvä kuin kolmilapainenkin. Ilmeisesti Flexofold on oikeasti hyvä koska sen asiakaspalvelulla vaikuttaisi olevan varaa ylimielisyyteen. - Seilor
Miten olisi kääntyvälapainen? Itse olen harkinnut tällaista, mutta en ole vielä saanut toimeksi.
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.dintra.nl/eng/pagina/G-Prop brochure EN.pdf&q=gprop&ved=0CCQQFjABahUKEwibw_us2tbIAhVoJnIKHYBoDec&usg=AFQjCNFTrs3_UQ_3sUhdGD9ET9EHH3FDMA - taitto
Mites muista 2 lapaisista on käytännön kokemusta ? Varifold, Slipstream... tai joistakin muista ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1661822Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671646Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761424En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311322- 471247
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1101007- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke187824Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43734