Koulueväät

Dextor

Kertokaa jotain hyviä eväitä joita vois ottaa kouluun mukaan. Repussa joutuis olemaan n. 3 tuntia ja mikroa ei ole. Oon ite miettiny et säilyiskö kolmioleivät ton aikaa? En syö salaatteja, pähkinöitä, tonnikalaa joten älkää ehdotelko niitä (netis muut ehdotellu näitä jo)

Kiitos etukäteen vastauksista :)

14

3807

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen_äippä

      Kyllä se kolmioleipä sen ajan kestää, ilmatiivis paketti. Meiän "kakarat" tykkäsi siitä mustikkakeitosta jossa on pilli. Tein kyllä aika paljon ruispaloja jossa on metwurstia välissä ja tiiviiseen folioon niin säilyy. Hedelmät tietty tai vaikka porkkanat valmiiksi paloteltuna. Mehujuomat, juotavat jogurtit, actimelit.
      Onko siellä koululla mahdollista laittaa kylmiöön ?
      Meillä oli, saatiin siihen lupa kun menivät suoraan harrastuksiin koulusta.

    • Dextor

      Ei ole kylmiö mahdollisuutta. Aloitin eilen takk:ssa opintoni ja siel on kallis hinta lounaalle :(

      • kolmen_äippä

        No voihan kökkö. Tupperwarella on semmoisia eväsrasioita, jotka säilyttää hyvin mutta onhan ne tietty kalliita. Kirjoita joulupukille toive :o)
        Hmmm.. kyllä ne leivät kuules säilyy, tee vaikka illalla, jäähdytä ja pakkaa ilmatiiviisti. Metukka on säilyvin makkaroista.
        No meillä meni piltti-hedelmäsoseita (tyttö on ambulanssikuski) ja protiinipatukoita mutta nehän on kalliita. Entäs jos laitat mysliä rasiaan ja kippaat siihen jugurtin päälle ? Se ruoan säilymisaika on neljä tuntia, myös maitotaloustuotteet, etkä kuole vaikka ois viisikin.
        Hedelmiä yli-arvostetaan mun mielestä, banaani ja omena ok mutta muuten ne on turhan hinnakkaita.

        Ainiin joo- nyt muistan--noita pinaattilettuja ja verilettuja, kaupan valmiita, napsii vaikka kylmänäkin. Jos saat siihen hilloa päälle niin nam.
        Ja jos osaat tehdä itse niin aina parasta.

        Vaikka et sitä salaattia syö niin koita harjotella--- täällä ainakin irtosi pomppu fetasalaatilla. Itse tehtynä- kaupan jutut on aika kökkänöitä.

        Leivästä ihan täysjyväruis säilyy parhaiten, ruispalat tai varrasleipä.
        Eihän sitä kotonakaan pidetä jääkaapissa joten siitä vaan nikkaroimaan palasia.

        Ite harrastan luontoa ja eväät saattaa olla autossa/repussa sen viisikin tuntia, ei olla vielä kuoltu :o)
        Eli kahvia termarissa, ruispalaset, vispipuuro tai mannapuuro marjoilla ja joku pulla tai kismet.


    • KotiruokaaMukaan

      Kunnollinen ruokatermos jostain retkeilykaupasta. Saat lämpimän ruoan koulussakin. Itse tehtyjä satseja vaikka kiusauksia, pastaa jne.

      • KotiRuokaaMukaan

        Jatkan vielä nyt myöhemmin: parilla kympillä saa aivan hyvän teräksisen ruokatermoksen. Jos kotona vaikka mikrotat ruuan lämpimäksi, pysyy tuossa ruokatermoksessa ruokasi vähintäänkin syöntilämpöisenä, usein jopa liian kuumana. Kuten neuvoin, mahdollisuuksien mukaan vaikka pastaa jne sinne, tai helpoimmin esim. annos iltaruoasta, jonka seuraavana aamuna lämmität valmiiksi, laitat ruokatermokseen, ja menoksi! Lisäksi vaikka joku hedelmä, niin on jo suht terveellinen ja halpa ruoka kouluun, ja jaksat opiskellakin.

        Ja voithan välillä ostaa vaikka jonkun einesjutun, lämmittää sen aamulla kotona valmiiksi, ja pakata taas siihen ruokatermokseen.

        Ruokatermoksen kanssa et tarvitse jääkaappia etkä mikroa, ja saat silti lämmintä ruokaa. Kaikki vali-vali on siis turhaa, ja tämän jälkeen tekosyitä...

        Vaihteluksi sitten vaikka välillä joku jättipatonki täytteineen, joko itse tehty tai ostettu, tai reissumiestä, tai itse tehtyä salaattia jne.

        Kyllä se onnistuu! :)


    • KotiruokaaMukaan

      Palaanpa tähän aiheeseen. Toivottavasti kysyjä itse on saanut avun.

      Omalle kohdalle tulikin yllättäen tilanne, jossa en pysty kokkaamaan valmiiksi ruokaa, jota voisi laittaa siihen ruokatermokseen, mutta ruokailutilasta toki löytyy suuresti inhoamani mikro...(: Kaikkia periaatteitani vastaan siis pitänee selvitä jokunen viikko eineksillä, joita vielä mikrossa lämmitetään!

    • Terveellinenravinto

      Kolmioleivistä saa kyllä lounaan kalorit, muttei ravintoaineita. Ehdotan hedelmiä omenia, klementiinejä), kuivalihaa ja täysjyväruisleipää.

      • evästelijä

        Valmiit kolmioleivät on ikävän makuista höttöä, mutta ne voi helposti tehdä itsekkin. Eikä muodon tarvitse olla kolmio.
        Toinen karmeus on kaupan valmiit reissari eväspalat. Pari kuivaa leipää ilman voita ja välissä joku onneton ohutleike. Syötin ahvenille, oli niin pahaa.
        Siitä vaan leivän tekoon, ruispaloista saa säilyvimmät. Kun laitat leipää vasten aina salaatinlehden ja muuta väliin säilyy parhaiten.
        Ite tykkään kaupan valmiista hedelmäsalaattipikarista, ne on ihan lämpimässä hyllyssä säilykkeiden kanssa. Lusikka vaan mukaan :o)


      • Terveellinenravinto
        evästelijä kirjoitti:

        Valmiit kolmioleivät on ikävän makuista höttöä, mutta ne voi helposti tehdä itsekkin. Eikä muodon tarvitse olla kolmio.
        Toinen karmeus on kaupan valmiit reissari eväspalat. Pari kuivaa leipää ilman voita ja välissä joku onneton ohutleike. Syötin ahvenille, oli niin pahaa.
        Siitä vaan leivän tekoon, ruispaloista saa säilyvimmät. Kun laitat leipää vasten aina salaatinlehden ja muuta väliin säilyy parhaiten.
        Ite tykkään kaupan valmiista hedelmäsalaattipikarista, ne on ihan lämpimässä hyllyssä säilykkeiden kanssa. Lusikka vaan mukaan :o)

        Oletko katsonut, sisältääkö pikari paljon säilöntäaineita, kun säilyvät muovipikarissa lämpimässä? Kuinka pitkä myyntiaika niissä on?
        Itse söisin mieluummin hedelmät hedelminä, jotta kemikaalikuorma jäisi mahdollisimman vähäiseksi.


    • evästelijä

      Hedelmä 63% persikka Kreikka, päärynä Kreikka, ananas, kirsikka.
      Väri kirsikoissa (oiksko tuoos jotain 5 kpl puolikkaina) väri kirsikoissa E127.
      Liemi: 37 % vesi, rypälesokeri- ja tiivistemehu, happamuudensäätöaine, E330, hapettumisen estoaine E300.
      Säilytys avaamatomana huoneenlämmössä, avattuna 3 vrk jääkaapissa.
      Valmistaja Venus Growres Kreikka.

      Paksuhko muovipurkki , sisäkansi ja tiivis ulkokansi, jos ei kerralla jaksa syödä kaikkea voi laittaa takasin reppuun. Hinta muistaakseni tälle 250g purkille puolitoista euroa.

      • Terveellinenravinto

        E127 punainen. Valmistetaan keinotekoisesti. Jodipitoinen. Sallittu vain sokeroituihin tai säilöttyihin kirsikoihin. Enimmäismäärärajoitus. Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI) 0,1 mg/kg/vrk.
        E330 teollinen sitruunahappo valmistetaan mm. homehiivasta nimeltään Aspergillus niger. Allergisoivaa.
        E300 Askorbiinihappo, Valmistetaan kemiallisesti. Hapettumisenestoaineena käytetyllä askorbiinihapolla ei ole merkitystä vitamiinina. Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita. Enimmäismäärärajoituksia vain lastenruoissa.

        Hätätilassa söisin, jos muuta lisäaineetonta välipalaa ei olisi saatavilla. Ihmisen elimistö ei tunnista näitä kemiallisia valmisteita. Ne aiheuttavat mm. aineenvaihdunnan hidastumista, hormonitoiminnan häiriöitä, metabolista oireyhtymää, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja mikä monelle pahinta - lihomista!


      • eilihomista_taimuutakaan

        Sulla vissiin on kuo laikki luettelemasi sairaudet kun noin tarkkaan tiiät.
        Ja lihominenkin vielä - pahin !
        Sekin varmaan on.

        Syö ihan vaikka vettä ja leipää mutta turha tulla paasaamaan noista lisäaineista kun niitä jokatapuksessa tulee jostain ruoasta päivittäin
        Jos minä söisin tuoretta banaania tai viinirypälettä , tai pähkinää tullisi sudden death.


      • Terveellinenravinto

        Ei lisäaineita tule mistään ruuasta, jos sen valmistaa itse hyvistä raaka-aineista. Ja miksei saisi paasata, kun tuntuu että tietämättömiä on palsta täynnä. Sinäkin näytät tosissasi uskovan että lisäaineita "jokatapauksessa tulee jostain ruuasta päivättäin"? Etkö osaa lainkaan laittaa ruokaa?

        Se ettet voi syödä pähkinää, banaania tai viinirypälettä ei paljon tätä maailmaa keikauta eli ketä kiinnostaa?

        Ei minulla ole mitään noista sairauksista, koska ymmärsin muuttaa ruokavalioni terveelliseksi, kun ensioireita oli havaittavissa. :)
        Vettä kyllä juon pari litraa päivässä ja leipäni täysrukiisena ilman hiivaa juureen tehtynä.


    • KotiRuokaaMukaan

      Palataanpa tähän aiheeseen.... Kuinka olet Dextor pärjännyt tämän ketjun ohjeilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe