Virvelin valinta

Tietämätön

Ajattelin aloittaa kalastusharrastuksen tuossa kevään tullen. Riittääkö näin aloittelijalle joku "biltema" -tasoinen virveli. Kun paljoa rahaa ei viitsisi sijoittaa. Haavi täytynee kanssa hommata ja jotain uistimen tapaisia. Kokemusta ei ole pahemmin kuin mato-onginnasta.

Niin ja kuinka paksu siima virveliin? 0,20?

Kiitos

19

7649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mepps

      Moi,
      Umpikela kannattaa ottaa, jos et ole paljoa heitellyt avokeloilla. Muuten menee ensimmäinen kesä siimasotkuja selvitellessä..
      Siimaksi vähän siitä riippuen mitä yrität saada ja mistä;
      0,20 pienille vieheille (lipat, pikkuvaaput, jigit)
      0,30 jos heittelet isompia lusikoita tai vaappuja. Haavia tarvitset harvemmin, mutta voihan senkin hommata.
      Parhaita yleisuistimia on pikkulipat (Mepps, Vibrax) ja itse tykkään käytellä jigejä. Jigittely tosin vaatii hieman opettelua, jotta osaa oikean tekniikan.
      Yksi hyvä sääntö aloittelijalle; Kelaa hitaasti!, yleensä veivataan niin kovaa että uistin tulee vaahtopäänä pinnalla..

      • Tietämätön

        En nyt umpikelaa sentään. On tullut sen verran avokelaa kokeiltua kuitenkin.


      • Mepps
        Tietämätön kirjoitti:

        En nyt umpikelaa sentään. On tullut sen verran avokelaa kokeiltua kuitenkin.

        Osta vaan se bilteman avokela :-)


    • Avokela

      No nii. Ota ehdottomasti avokela. Sukulaiseni osti 7 v pojalleen avokelan(pojalla ei ennemmin kokemusta edes umpikelasta)Poika heittää jo niin kuin aikamies:) jos muksutki oppii nii kyllä säki. Siis avokela ehdottomasti!!

      • Tietämätön

        Tekeekö tuommoisella halpahallin tai bilteman virvelillä mitään? Avokelaa tarkoitan.


      • Arska
        Tietämätön kirjoitti:

        Tekeekö tuommoisella halpahallin tai bilteman virvelillä mitään? Avokelaa tarkoitan.

        Hei
        Itse olen hankkinut pojilleni suoraan avokelat,en kuitenkaan ihan halpahallitavaraa. Esim.Tyrskytaimenen postimyynnistä saa aivan laadukasta välineistöä,ja hyvällä tuurilla tosi edullisesti.Tietysti parasta olisi käydä itse liikkeessä,jos sellainen on lähistöllä.
        Suurimpana ongelmana halpahallikeloissa on jarrun toiminta.Se ei joko pidä lainkaan, tai se ns.leikkaa kiinni.Ongelma ei välttämättä ilmene ihan heti, mutta pienen kalastajan mieli on paha,jos väärässä paikassa säästäminen aiheuttaa ennätyskalan menetyksen.
        Ai niin osta kelan yhteudessä runsaasti halpaa siimaa,alkuun tulee varmasti siimasotkuja, joita ei saa selvitettyä kuin puukolla.
        Kireitä siimoja kaikille.


    • harrastaja

      ehdotomasti hyrräkela kun sitä opetelee käyttämään niin ei muuta enää halua esim. abu shakespeare ja daiva on hyviä merkkejä kun sellaisen hankki niin on kela seuravat kolmekymentä vuotta, ne "biltemat" ovat aika heppoisia laitteita, esim. shakespeare avokelat ovat laadukkaita ja heidän mallistosta löytyy myös edullisia malleja jos avokelaa haluat ja vavaksi shakespeare ugly, oletan että avokelalla tarkoitat "haspelikelaa" uistimiksi käy lipat ja lusikkauistimet myös voblerit ovat hyviä mutta enemän syksypuolella väreistä ja malleista on vaikea sanoa rippu vesistä ja omista kokemuksista siimaksi käy 0,20-0,40 rippu uistimen koosta olisi hyvä olla vaihtopuola niin voi olla kaksi paksutta mukana, avokelassa puola on helppo vaihtaa, mukavia kalastushetkiä.

      • Pave

        Mulla on Abun hyrräkela, mutta en ole oppinut sillä heittotekniikkaa ettei siima pyöri sykkyrälle. Miten asia pitäisi opetella, vai onko taas liian halpa värkki?


      • Jos hyrräkelalle tulee sykkyrä, on vieheen painon mukaan säädettävä jarrusi liian löysällä tai päästät peukalosi rullalta/jarrulta inan liian myöhään heittäessä!


    • kalastaja

      no mä oon kalastanu kolmivuotiaasta asti ja oon nyt kalatalousoppilaitoksessa ni kokemusta on jonkuu verran ei kannata kyllä mitää biltema settejä ostaa noin 400 sataa entisiä markkoja ni saat jo ihan kohtuullisen setin ja siiman paksuus riippuu mitä kalaa pyydystät pienemmän hauen ja muitten kalojen pyyntiin yleis siima voisi olla vaikka o,30-0,35

    • fisher123123

      mäki ajatelin ostaa virvelin
      oon mato ongel kalastanu paljo

    • kalaestaejae

      Hei
      En suosittele bilteman tavaraa, mutta esim halpahallistakin saa laatuvalmistajien keloja. Ostin noin neljävuotta sitten halpahallista shakespearen kelan (avokela) ei maksanu monta kymppiä tarkkaa hintaa ei tiedossa. ja kela on joku omni tai sellanen.

      • Anonyymi

        Motonetistä suap plaatuu


    • laskee

      Unohda vaan etenkin markettien ja huoltoasemien valmiit halpissetit. Voi muuten mennä into laitteisto-ongelmien myötä. Jarrut ja laakerit pettää niissä ja välyksiä on liikaa. Katsele vaikka honkkarista joku 50..70 € avokelasetti, niin sillä kalastaa pitkään. Äläkä erehdy ostamaan mitään 4000-sarjan kelaa, vaan joku 1500..2500 koon avokela ja heittovapa 7(10)..20(30) gramman vieheille - riittää normaaliin ahven/kuha/hauki hommiin.

    • laskee

      Näin loppukesästä säästää kun sesonkimyynti on ohi. Esim. Patriot Toxic avokelasetti 213 cm 7-28 g (tuotenro 56-5901) on riittävän laadukas heittosetti kokeneemmallekin kalastajalle, ja nyt saa tarjouksesta viidelläkympillä.

    • näin.minä.ajattelen

      Motonet, Hong Kong, Löytötavaratalo tms. avokelasetit ovat useat niistä ihan hyviä settejä. 2500 sarjalaisen kelan ja 7 jalan (noin 210 - 213 cm) vavan (7-28 g / 10-30 g) kun valitsee, niin ei mene pahasti pieleen.

      • Heittokalastaja

        Ite laitoin viime kesä sellasen Patriot toxic 213cm paketin ja ollu tosi positiivinen yllätys. Tulee ihan mukavan mittaisia heittoja ja kelaus on just niin tasainen ku pitääkin :) taisin motonetistä käydä hakemassa. Ei kannata laittaa alussa mitään 30€ pakettia menee into koko hommaan kun on siimat sotkussa koko ajan tai sitten jarru ei toimi kunnolla muutamaa kalareissua enempää.


    • Anonyymi

      Ei riitä, kannattaa aloittaa noin 35-60 maksavalla avokelasetillä ite aloitin 5 vuotiaana 45€ maksavalla avokelasetillä mutta vaihdoin 7 vuotiaana Patriot toxickiin 213cm jolla on tullut 12 vuotiaaseen mennessä 4-6kg hauki ja paljon ahvenia meren lahdella mökillä!

    • Anonyymi

      Halvat kestää ehkä kauden tai pari kauden aktiivikäyttöä. Nuo ns. paremmat muutaman vuoden.
      Nykykeloihin tungetaan laakereita, mutta rattaat ym. voivat olla mitä tahansa painevalua.
      Jotkut Bilteman setit ovat hyvää keskitasoa, etenkin jossain vaiheessa myynnissä ollut korkkikahvainen teleskooppivapa keloineen.
      Suosittelen kuitenkin metsästämään pronssi/teräs-koneistolla rakennetun kelan, ne kestävät elinikäsi.
      Siimana 0,30 on hyvä kompromissi hankauskestävyyden ja vetolujuuden suhteen. Sen avulla saatat saada ne yllätyskalatkin haaviin. Jos kalastat veneestä, niin hanki iso haavi. Rannalta kalastajalle pieni on kätevävämpi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe