Haapavedellä nuoriskokoti AVIN: valvontaan

lirkunlirkun

Jälleen kerran rankkaa väkivaltaa lastensuojelulaitoksessa. Onneksi jossain päin Suomea on niin viisas sossu, että otti nuoren pois paikasta. Esim. Keski-Suomessa ei välttämättä tehtäisi mitään, vaikka tiedettäisiin, että paikassa käytetään väkivaltaa. lasten ja sukulaisten yhteydenpitoa vaan estettäisiin, että sijaisvanhemmat voisivat rauhassa hakata ja käyttää henkistä väkivaltaa. Valitettavasti johtavissa asemissa on työntekijöitä (siis Keski-Suomessa), jotka eivät lapsista välitä. He lirkuttelevat vaan niiden vanhempien kanssa, jotka kehuvat sijaishuoltopaikkoja ja kohtelevat huonosti heitä, jotka yrittävät saada apua väkivaltaan.

Jotkut vanhemmat lirkuttelevat, koska tietävät siten tulevansa palkatuiksi viranomaisten tarkoituksiin kertomaan sijaishuollosta. Jotkut oikein yhdessä opettelevat, millä sanankäänteillä kannattaa esimerkiksi PRIDE -koulutuksessa lirkutella sijaishuollon hyvästä laadusta.

42

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkyvirka

      Kerrankin AVI puuttui. Jyvässeudulla AVI (entinen lääninhaalitus) käski vaan ottaa yhteyttä sellaiseen viranomaiseen, joka vaan puolusti väkivallan harjoittajia - eli täysin sijaisvanhemmiksi sopimattomia henkilöitä. Tuo viranomainen olisi näet joutunut etsimään lapsille uudet paikat, niin ei viitsinyt. Jätti lapset väkivallan kouriin.

    • Sori_en_käsitä

      Saiko avaaja tyydytystä siitä, että jossain menee huonosti?

      Entä onko jonkin laitoksen ongelmat yleistettävä suoraan kaikkiin niihin ihmisiinkin, jotka ottavat hoitoonsa koteihinsa sijoituslapsia?

      • vaimiten

        Taidat itse tyydyttyä oikeassaolemisen harhastasi


      • mitenkä_siinä_kävi

        Sanoiko avaaja noin, vai kuvittelitko asian?


      • ulalla

        MINÄ en ainakaan tiedä. Kysy häneltä jos vaikka selkenisi, kun sitä samaa jäin ihmettelemään :O

        Että saiko se siis tyydytystä.


    • etuute

      Nautin siitä, että kerrankin AVI puuttui ripeästi asiaan, eikä 15 päivä, kuten yleensä näissä sijaisperheiden kaltoin kohteluissa. Lapsen onni! Siitä nautin.

      • Vastaa_edes_joskus

        Kumpi aiheuttaa sinulle enemmän nautintoa:

        se, että 99 lasta pelastuu huonoista oloista siksi, että joku vieras ihminen ottaa heidät kotiinsa vaiko se, että yhdessä paikassa kohdallaan lasta huonosti ja saat sanoa olleesi oikeassa?


      • sinä_se_vääristelet
        Vastaa_edes_joskus kirjoitti:

        Kumpi aiheuttaa sinulle enemmän nautintoa:

        se, että 99 lasta pelastuu huonoista oloista siksi, että joku vieras ihminen ottaa heidät kotiinsa vaiko se, että yhdessä paikassa kohdallaan lasta huonosti ja saat sanoa olleesi oikeassa?

        Äläpä taas vääristele. Henkilö sanoi pitävänsä siitä, että lapsi pääsi pois, ei siksi että saa sanoa. Eikö sinusta ole hyvä jos lapsi pääsee väkivallasta pois, oli se sitten kotona, tai sijaisperheessä. Hankalinta on päästä eroon väkivallasta koulussa. Sille ei sosiaalityöntekijä voi mitään. Ei voi ottaa huostaan, eikä siirtää eri paikkaan. Mekin jouduimme muuttamaan, että lasta ei olisi lyöty, tönitty, varasteltu tavaroita ym. Onneksi muutettiin. Oli uskomatonta nähdä, että omalla lapsella oli kavereita ja opettaja joka osasi opettaa ja pitää kuria.


      • Edellinen_vieläkin

        Miksi sinä vastaat eikä tekstin kirjoittaja itse?


      • sinä_se_vääristelet_amk
        Edellinen_vieläkin kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat eikä tekstin kirjoittaja itse?

        Tottakai saa vastata kuka hyvänsä, jos et itse osannut lukea jo sinulle aiemmin annettua vastausta :) Ja toki saa vielä joku muukin vastata. Sananvapaus se on niin sulla, mulla, kuin kaikilla meillä.


      • eiyhtään
        Vastaa_edes_joskus kirjoitti:

        Kumpi aiheuttaa sinulle enemmän nautintoa:

        se, että 99 lasta pelastuu huonoista oloista siksi, että joku vieras ihminen ottaa heidät kotiinsa vaiko se, että yhdessä paikassa kohdallaan lasta huonosti ja saat sanoa olleesi oikeassa?

        Yhdenkään lapsen ei tule joutua kaltoin kohdelluksi sijaishuollossa. EI YHDENKÄÄN. Asiaa ei pelasta se, että kaksi sijaisperhettä naapurissa eivät mahdollisesti kaltoin kohtele lapsia (siitäkään ei ole takuita). Tiedän näet "kaverisijaisperheet", joissa molemmissa kaltoin kohdeltiin lapsia.


      • eefefeefefeeeefef

        Voidaanko sitten vaatia ettei yksikään BIOVANHEMPI kohtele lapsiaan huonosti?

        Kuvitteletko kaikkien biovanhempien joutuvan vastuuseen teoistaan?


      • äminäminämi

        Jos kaltoin kohtelu tulee julki, vanhemmat joutuvat vastuuseen teoistaan. Sijaisvanhempi sen sijaan katoaa hiljaa yöhön, ja jatkaa elämäänsä, kuin mitään ei olisi koksaan tapahtunutkaan. Heidän keskuudessa on todella röyhkeää porukkaa.


      • sijoitetunlapsenbio

        En ole koskaan huomannut tällaisia ja omani on kuitenkin sijoitettu aivan ihanaan perheeseen. Onneksi näin kun en itse pysty elämäntilanteeni vuoksi lapselle parasta antamaan. Taidat olla se hullu katkera joka jatkuvasti yrittää täällä saada sijaisvanhempia näyttämään huonoilta, olisit kiitollinen että joku huolehtii muksustas kun et itse kykene.


      • eiRaisionsosiaaliviranom
        Edellinen_vieläkin kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat eikä tekstin kirjoittaja itse?

        ja avikaan vastaa; Raision sosiaalilautakunnan ja äidin valehdelessa
        tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot asumises-
        taan osittain myös isän kanssa perättömässä lausumassaan..


      • aivan-ihanaaa
        sijoitetunlapsenbio kirjoitti:

        En ole koskaan huomannut tällaisia ja omani on kuitenkin sijoitettu aivan ihanaan perheeseen. Onneksi näin kun en itse pysty elämäntilanteeni vuoksi lapselle parasta antamaan. Taidat olla se hullu katkera joka jatkuvasti yrittää täällä saada sijaisvanhempia näyttämään huonoilta, olisit kiitollinen että joku huolehtii muksustas kun et itse kykene.

        "en itse pysty elämäntilanteeni vuoksi lapselle parasta antamaan"

        "olisit kiitollinen että joku huolehtii muksustas
        kun et itse kykene."

        Mut hei: onneks SUN muksu on kans muualla ku et itse kykene oleen sille kelvollinen :)


      • kyllä.näitä.on
        sijoitetunlapsenbio kirjoitti:

        En ole koskaan huomannut tällaisia ja omani on kuitenkin sijoitettu aivan ihanaan perheeseen. Onneksi näin kun en itse pysty elämäntilanteeni vuoksi lapselle parasta antamaan. Taidat olla se hullu katkera joka jatkuvasti yrittää täällä saada sijaisvanhempia näyttämään huonoilta, olisit kiitollinen että joku huolehtii muksustas kun et itse kykene.

        On hienoa, että on sellaisia sijaisvanhempia jotka ihan hyvästä tahdosta tekevät tuota työtä mutta valitettavasti on paljon myös niitä joita motivoi sijaisperheeksi jokin ihan muu toiminta. Sijaislapsista ensinnäkin maksetaan aika hyvin se saattaa olla jo se ensimmäinen asia. Rahan ahneus on ikävä perustelu aloittaa sijaistoiminta koska ei ole se sydän mukana ja vaikeuksia tulee heti se on varma. Toinen vielä ikävämpi on se, että nuo ihmiset toteuttavat jotakin pahaa omasta sisimmästään lähtien. Voi olla että omassa lapsuudessa on ollut väkivaltaa ja nyt haluavat käyttää sitä viattomiin lapsiin. Meitä kun on moneksi. Olisi liian sinisilmäistä tuudittautua siihen, että kun joku asia on ns. hyvää tarkoittava kuten sijaisperheenä toimiminen niin siellä olisi vain hyviä ihmisiä kaikki 100%:sesti. Nimittäin kun tosiasia on se, että jos joku on jollain tavalla sadisti ja sairas voi hän helpoimmin toteuttaa sitä niihin joilla ei ole mitään mahdollisuuksia itse puolustautua. Sellaisia tehtäviä voi olla vankeinhoitolaitoksissa, päiväkodeissa, lasten suojelussa, mielenterveyspalveluissa jne.

        Kun se kohdistuu puolustuskyvyttömiin niin sitä on myös vaikeaa todistaa koska tekijä pystyy yleensä itsensä suojaamaan paljastumiselta. Ei todisteita jne. Olen kuullut että esim. joissain lastensuojelukodeissa olisi sellejä eristykseen jonne laitetaan niin pitkäksi aikaa että aiheutetut mustelmat häviää. Kukaan ei voi todistaa vaikka uhri mitä puhuisi. Raha juoksee edelleen tähänkin toimintaan. Kyllä siihen pitäisi puuttua aina kun lapsi kertoo jotain väkivaltaa tai jotain muuta ahdistavaa tapahtuneen. Tutkimus pitäisi tehdä perusteellisesti ja riippumattomasti.


      • UimariLapualta

        Jotkut ovat...

        Voi olla...

        Olen kuullut...

        Mitä vain voi olla missä vain. Epämääräisiä heittoja on helppo viljellä. Kun jotakin on netissä, se on aina totta? Täälläkö ei ole yhtään sellaista kirjoittajaa, joka olisi selvästi katkera ja suorastaan vihamielinen?

        Laitokset ovat laitoksia ja kukin niistä toimii tavallaan. Omiin koteihinsa lapsia ottavat sijaisvanhemmat taas ovat oma lukunsa. On todella typerää lähteä levittelemään täällä suoranaista vihapuhetta sijaisvanhempia kohtaan tyyliin "Olen kuullut..." tai "Usein on niin, että..." Epämääräinen vihjailu on tietysti oiva tapa heitellä syytöksiä ilman suoraa väitettä, mutta muuta se ei sitten olekaan.

        Jos jollakin ihmisellä on VARMAA TIETOA väärinkäytöksistä, hän ottaa yhteyttä viranomaisiin. Heidän tehtävänsä on toimia. Epämääräiset syytökset tälle palstalle tyypilliseen tapaan eivät johda mihinkään. Tavoite onkin vain syyllistää kaikkia muita paitsi tietenkin vanhempia, joilta on luonnollisesti ILMAN SYYTÄ otettu lapset pois ja viety lähes vankilamaisiin oloihin.

        Ja totta kai joku on aina "kuullut"...


      • noäläpähuku
        UimariLapualta kirjoitti:

        Jotkut ovat...

        Voi olla...

        Olen kuullut...

        Mitä vain voi olla missä vain. Epämääräisiä heittoja on helppo viljellä. Kun jotakin on netissä, se on aina totta? Täälläkö ei ole yhtään sellaista kirjoittajaa, joka olisi selvästi katkera ja suorastaan vihamielinen?

        Laitokset ovat laitoksia ja kukin niistä toimii tavallaan. Omiin koteihinsa lapsia ottavat sijaisvanhemmat taas ovat oma lukunsa. On todella typerää lähteä levittelemään täällä suoranaista vihapuhetta sijaisvanhempia kohtaan tyyliin "Olen kuullut..." tai "Usein on niin, että..." Epämääräinen vihjailu on tietysti oiva tapa heitellä syytöksiä ilman suoraa väitettä, mutta muuta se ei sitten olekaan.

        Jos jollakin ihmisellä on VARMAA TIETOA väärinkäytöksistä, hän ottaa yhteyttä viranomaisiin. Heidän tehtävänsä on toimia. Epämääräiset syytökset tälle palstalle tyypilliseen tapaan eivät johda mihinkään. Tavoite onkin vain syyllistää kaikkia muita paitsi tietenkin vanhempia, joilta on luonnollisesti ILMAN SYYTÄ otettu lapset pois ja viety lähes vankilamaisiin oloihin.

        Ja totta kai joku on aina "kuullut"...

        Eikö viranomaisiin yhteyden ottamisen lisäksi, saa kirjoittaa nettiin kokemuksiaan? Ja vihapuhe on jotain ihan muuta. Ei sitä, että sanoo että jotkut, olen kuullut ja usein.... Valitettavasti sinulle, myös biovanhemmat saavat valittaa ja purkaa joka ikistä epäkohtaa jonka löytävät, jos niin haluavat.


    • sijoitetunlapsenbio

      Mä tiedän enemmän biovanhempia jotka kaltoinkohtelee lapsia eikä kukaan tee mitään. Paremmat todennäkösyydet on sijaisperheissä vaikka niissäkin on tietty paskoja, niinku kaikista löytyy mätämuniakin. :)

      • munatmätää

        Niinpä. Ja kun sijaisperheet pitäisi olla niitä "parempia". On siis outoa, että lapsia siirrellään paikasta toiseen huonoista oloista toisiin huonoihin oloihin,

        Onhan bioperheitä muutenkin enemmän, kuin sijaisperheitä, joten olisi monta kertaa oudompaa, jos pahoinpitelijöitä olisi yhtä paljon .

        Yksikin mätämuna on liikaa. Ostakoon nyrkkeilysäkin, niin ei tarvitse lapsia vedellä korvista ja juoksuttaa talon ympäri.


      • NytMeniHermot
        munatmätää kirjoitti:

        Niinpä. Ja kun sijaisperheet pitäisi olla niitä "parempia". On siis outoa, että lapsia siirrellään paikasta toiseen huonoista oloista toisiin huonoihin oloihin,

        Onhan bioperheitä muutenkin enemmän, kuin sijaisperheitä, joten olisi monta kertaa oudompaa, jos pahoinpitelijöitä olisi yhtä paljon .

        Yksikin mätämuna on liikaa. Ostakoon nyrkkeilysäkin, niin ei tarvitse lapsia vedellä korvista ja juoksuttaa talon ympäri.

        Jos näet jonkun biovanhemman toimivan väärin, toimitko aktiivisesti ja samalla raivolla?


      • näinsevaan

        Jos tiedän, että lasta kohdellaan kaltoin, toimin aina silloin. Ei siinä ole mitään hermojen menettämistä.


      • aivan-ihanaaa

        Vähän minäkin jäin fundeeraamaan, että missä kohtaa se sinun "raivo" luuraa!

        Noita virheellisiä tulkintoja löytyy paljon; aivan neutraaleissa kommenteissa nähdään "huutamista", "parkumista", "kitinää", "vikinää", "valitusta".

        NytMeniHermotin mieli tuntuisi olevan alituiseen valppaana ja hän vaikuttaa siltä että hän menettää ihanjust oman itsehillintänsä! Hän on kuin häiriintynyt ja pelokas -ja vaarallisen arvaamaton- rääkätty lemmikkikissa, kynnet valmiina raapimaan armotta ketä tahansa joka erehtyy kulkemaan sen reviirin lähettyvillä.

        Jos tämä virhetulkitsija ei ole se sama joka juuri lähinnä itse raivoaa hyvin usein biopalstalla, niin ovat vähän...no...kummallisia -nämä keskustelijat siis, jotka puolustavat sijaisvanhemmuutta!


      • BeenThereDoneThatYes
        näinsevaan kirjoitti:

        Jos tiedän, että lasta kohdellaan kaltoin, toimin aina silloin. Ei siinä ole mitään hermojen menettämistä.

        Annatko esimerkkejä siitä, miten olet konkreettisesti toiminut?

        Oletko ojentanut vanhempia? Tehnyt lastensuojeluilmoitusta?

        Lohduttanut lasta hänen itkiessään? Selvittänyt kiusaamistapauksia? Ottanut yhteyttä kiisteleviin osapuoliin ja kuunnellut heitä?

        Oletko tehnyt kotikäyntejä perheisiin, joissa on ongelmia? Järjestänyt terapiaa sitä tarvitseville lapsille? Keskustellut juopuneen vanhemman kanssa?

        Täällä tuntuu olevan hirvittävän paljon näitä monien alojen asiantuntijoita, joilla on suuret puheet ja valtavasti Varmaa Tietoa vähän joka osa-alueelta kodista kouluun ja jokaiseen Suomen sijaisperheeseen. Sen vuoksi ainakin minua kiinnostaakin nyt kovasti tietää, mihin tämä kaikki osaaminen oikein perustuu! Mistä kaikki tämä massiivinen varmuus kumpuaa?


      • aivan-ihanaaa

        No voi hyvänen aika onko ihan mahdotonta tajuta, että yhteisvastuuta voi ottaa kantaakseen muukin kuin viranomainen?

        Pitääkö ihmisen olla siis Asiantuntija, jotta hän osaa tukea kanssaihmisiään? En ole tuo keneltä kysyt, mutta ilmanmuuta menen tilanteeseen, missä näkyy nitistämistä; kun lapsi itkee; olen soittanut poliisille kun nuorisojengi on käynyt pienen kimppuun; olen ottanut selkoa mistä ollut kysymys.

        Vanhempia en ole ojentanut, olen ohjannut sensijaan kyllä (vaatii myötäelämisen taitoa keskustella vanhempien kanssa).

        Suuret puheet siis ärsyttävät? Missä näet noita suuria puheita? Lokiksen teot esim kuitenkaan eivät ole niitä joita peräänkuulutat

        Se nyt vain on sillä tavalla, että et tunnu kestävän tai ymmärtävän, että välittävä vanhempi olisi valveutunut ja vastuuntuntoinen muista lapsista. Koko kylä kasvattaa ei tarkoita todellakaan sitä, että pitää ilmoitella eri tahoille jos huomaa ongelmia. Ihmisillä on myös synnynnäistä kykyä toimia keskenään ja antaa hyvän kiertää.


      • ihanvaankysyn
        BeenThereDoneThatYes kirjoitti:

        Annatko esimerkkejä siitä, miten olet konkreettisesti toiminut?

        Oletko ojentanut vanhempia? Tehnyt lastensuojeluilmoitusta?

        Lohduttanut lasta hänen itkiessään? Selvittänyt kiusaamistapauksia? Ottanut yhteyttä kiisteleviin osapuoliin ja kuunnellut heitä?

        Oletko tehnyt kotikäyntejä perheisiin, joissa on ongelmia? Järjestänyt terapiaa sitä tarvitseville lapsille? Keskustellut juopuneen vanhemman kanssa?

        Täällä tuntuu olevan hirvittävän paljon näitä monien alojen asiantuntijoita, joilla on suuret puheet ja valtavasti Varmaa Tietoa vähän joka osa-alueelta kodista kouluun ja jokaiseen Suomen sijaisperheeseen. Sen vuoksi ainakin minua kiinnostaakin nyt kovasti tietää, mihin tämä kaikki osaaminen oikein perustuu! Mistä kaikki tämä massiivinen varmuus kumpuaa?

        Entä sinä?


      • DiipaDaata
        aivan-ihanaaa kirjoitti:

        No voi hyvänen aika onko ihan mahdotonta tajuta, että yhteisvastuuta voi ottaa kantaakseen muukin kuin viranomainen?

        Pitääkö ihmisen olla siis Asiantuntija, jotta hän osaa tukea kanssaihmisiään? En ole tuo keneltä kysyt, mutta ilmanmuuta menen tilanteeseen, missä näkyy nitistämistä; kun lapsi itkee; olen soittanut poliisille kun nuorisojengi on käynyt pienen kimppuun; olen ottanut selkoa mistä ollut kysymys.

        Vanhempia en ole ojentanut, olen ohjannut sensijaan kyllä (vaatii myötäelämisen taitoa keskustella vanhempien kanssa).

        Suuret puheet siis ärsyttävät? Missä näet noita suuria puheita? Lokiksen teot esim kuitenkaan eivät ole niitä joita peräänkuulutat

        Se nyt vain on sillä tavalla, että et tunnu kestävän tai ymmärtävän, että välittävä vanhempi olisi valveutunut ja vastuuntuntoinen muista lapsista. Koko kylä kasvattaa ei tarkoita todellakaan sitä, että pitää ilmoitella eri tahoille jos huomaa ongelmia. Ihmisillä on myös synnynnäistä kykyä toimia keskenään ja antaa hyvän kiertää.

        Ja pah. Käytännön vastuu lasten ongelmista ei ikinä ole sitten kuitenkaan niillä sivusta huutelijoilla ja puskista kurnuttajilla. Lapsen ongelmat lankeavat hoitopaikkojen, päiväkotien, koulujen, harrastuspaikkojen, terveydenhuollon ja poliisien niskoille. Koko joukko eri alojen ammattilaisia kohtaa ongelmalapset ja -nuoret työssään ja Suomi24:lla pyörivät sählärit olettavat olevansa kaikin tavoin heitä paremmin perillä siitä, miten noiden usein pahastikin oireilevien lasten kanssa pitää toimia.

        Sivusta on helppo huutaa suureen ääneen sitä, miten VÄÄRIN muut toimivat. Helpoksi homman tekee se, kun mitään vastuuta yhtään mistään ei oikeasti ole. Lopullinen vastuu kaatuu kuitenkin niiden työtään tekevien ammattilaisten päälle, jotka joutuvat velvoitteidensa vuoksi puuttumaan perheen asioihin. Sivussa räkyttävät sitten nämä besserwisserit, jotka omaa viestiään louskuttavat ainoana totuutena vaikkeivät usein tiedä lähellekään kaikkea tarpeellista. Puolitotuudet salamana someen niin kyllähän sillä tilanne sitten hoituu?

        Niitä "välittäviä vanhempia" toden totta löytyy kyllä helposti, mutta käytännön tasolla he ovat ulkona kuin lumiukot. Heillä ei ole osaamista, tietoa eikä aina edes haluakaan tehdä oikeita asioita. Ääntä on helppo pitää, mutta suurimpaan ääneen huutajakaan ei ole automaattisesti edes osin oikeassa.


      • aivan-ihanaaa

        No jaa. Sinä nyt oot jokatapauksessa yksi ainoa riidanhaastaja joka ei tiedä mitä rintamalla tapahtuu. Luet vain somea kun toiset kuitenkin ottaa asioista selvää ja tukee toisiaan.


      • ammattikasvattajalle
        DiipaDaata kirjoitti:

        Ja pah. Käytännön vastuu lasten ongelmista ei ikinä ole sitten kuitenkaan niillä sivusta huutelijoilla ja puskista kurnuttajilla. Lapsen ongelmat lankeavat hoitopaikkojen, päiväkotien, koulujen, harrastuspaikkojen, terveydenhuollon ja poliisien niskoille. Koko joukko eri alojen ammattilaisia kohtaa ongelmalapset ja -nuoret työssään ja Suomi24:lla pyörivät sählärit olettavat olevansa kaikin tavoin heitä paremmin perillä siitä, miten noiden usein pahastikin oireilevien lasten kanssa pitää toimia.

        Sivusta on helppo huutaa suureen ääneen sitä, miten VÄÄRIN muut toimivat. Helpoksi homman tekee se, kun mitään vastuuta yhtään mistään ei oikeasti ole. Lopullinen vastuu kaatuu kuitenkin niiden työtään tekevien ammattilaisten päälle, jotka joutuvat velvoitteidensa vuoksi puuttumaan perheen asioihin. Sivussa räkyttävät sitten nämä besserwisserit, jotka omaa viestiään louskuttavat ainoana totuutena vaikkeivät usein tiedä lähellekään kaikkea tarpeellista. Puolitotuudet salamana someen niin kyllähän sillä tilanne sitten hoituu?

        Niitä "välittäviä vanhempia" toden totta löytyy kyllä helposti, mutta käytännön tasolla he ovat ulkona kuin lumiukot. Heillä ei ole osaamista, tietoa eikä aina edes haluakaan tehdä oikeita asioita. Ääntä on helppo pitää, mutta suurimpaan ääneen huutajakaan ei ole automaattisesti edes osin oikeassa.

        Ongelmalapset? Lapsesta on varmasti hienoa tietää olevansa sinulle ongelma. Vanhemmista taas hienoa tietää, että sinä tiedät asiat paremmin kuin he. Miten kykenet yhteistyöhön kenenkään kanssa, koska koet, että vanhemmat eivät tee mitään, lapset ovat ongelma ja sinä ja muut ulkopuoliset olette aina oikeassa.

        "Sivusta on helppo huutaa suureen ääneen sitä, miten VÄÄRIN muut toimivat. Helpoksi homman tekee se, kun mitään vastuuta yhtään mistään ei oikeasti ole. Lopullinen vastuu kaatuu kuitenkin niiden työtään tekevien ammattilaisten päälle, jotka joutuvat velvoitteidensa vuoksi puuttumaan perheen asioihin. Sivussa räkyttävät sitten nämä besserwisserit, jotka omaa viestiään louskuttavat ainoana totuutena vaikkeivät usein tiedä lähellekään kaikkea tarpeellista. Puolitotuudet salamana someen niin kyllähän sillä tilanne sitten hoituu?"

        Siis sinähän täällä väität vanhempien toimivan väärin, joten miten sinä eroat palstan kirjoittajista? Ja missä on sinun vastuusi. Se päättyy siihen, kun lapsi lähtee tunnilta. Vanhempien vastuu ei katoa koulupäivän ajaksikaan. Vanhempiahan ensimmäisenä syytetään, kun koulussa tapahtuu jotain. Miksi haukut toisia räksyttäviksi besserwissereiksi, kun sinähän se kuvittelet tietäväsi asiasta enemmän kuin lapset ja heidän vanhempansa, ja näytät mielelläsi myös räksyttävän täällä, aiheesta joka ei kosketa sinua.

        Niitä "välittäviä vanhempia" toden totta löytyy kyllä helposti, mutta käytännön tasolla he ovat ulkona kuin lumiukot. Heillä ei ole osaamista, tietoa eikä aina edes haluakaan tehdä oikeita asioita. Ääntä on helppo pitää, mutta suurimpaan ääneen huutajakaan ei ole automaattisesti edes osin oikeassa.

        Eli sinä et ole automaattisesti oikeassa. Ei hätiä mitiä tiesin sen jo ennestään.


      • Onnea_vaan

        1. Osalla lapsista ja perheistä on ongelmia, ei kaikilla. Kukaan ei tiedä "kaikkea" - eivät vanhemmat eivätkä viranomaiset. Koulun, päiväkodin ym. paikkojen todellisista tapahtumista vanhemmat tietävät usein todella vähän. Ulkopuoliset huutelijat taas eivät tiedä sitäkään.

        2. En syytä kaikkia vanhempia besserwissereiksi. Sellaisia ovat vain ne ihmiset, jotka luulevat itsestään hieman liikoja monimutkaisten asioiden suhteen. Tunnistatko itsesi?

        3. Minä en ole väittänyt tietäväni kaikkea. Kaikkea eivät kyllä tiedä nekään biovanhemmat ja Lokakuun liikkeen aktivistit, jotka täällä päivystävät, vaikka keskustelu on tarkoitettu selvästikin eri kohderyhmälle eli sijaisvanhemmille. Miksi ihmeessä täällä pitää omaa katkeruutta purkaa päivät pääksytysten?


      • ammattikasvattajalle
        Onnea_vaan kirjoitti:

        1. Osalla lapsista ja perheistä on ongelmia, ei kaikilla. Kukaan ei tiedä "kaikkea" - eivät vanhemmat eivätkä viranomaiset. Koulun, päiväkodin ym. paikkojen todellisista tapahtumista vanhemmat tietävät usein todella vähän. Ulkopuoliset huutelijat taas eivät tiedä sitäkään.

        2. En syytä kaikkia vanhempia besserwissereiksi. Sellaisia ovat vain ne ihmiset, jotka luulevat itsestään hieman liikoja monimutkaisten asioiden suhteen. Tunnistatko itsesi?

        3. Minä en ole väittänyt tietäväni kaikkea. Kaikkea eivät kyllä tiedä nekään biovanhemmat ja Lokakuun liikkeen aktivistit, jotka täällä päivystävät, vaikka keskustelu on tarkoitettu selvästikin eri kohderyhmälle eli sijaisvanhemmille. Miksi ihmeessä täällä pitää omaa katkeruutta purkaa päivät pääksytysten?

        1. Osalla lapsista ja perheistä on ongelmia, ei kaikilla. Kukaan ei tiedä "kaikkea" - eivät vanhemmat eivätkä viranomaiset. Koulun, päiväkodin ym. paikkojen todellisista tapahtumista vanhemmat tietävät usein todella vähän. Ulkopuoliset huutelijat taas eivät tiedä sitäkään.

        Eli sinäkään et tiedä kodin tapahtumista mitään, mutta silti leimaat vanhemmat huonoiksi, jos lapsella on ongelmia?

        2. En syytä kaikkia vanhempia besserwissereiksi. Sellaisia ovat vain ne ihmiset, jotka luulevat itsestään hieman liikoja monimutkaisten asioiden suhteen. Tunnistatko itsesi?

        Tunnistin sinut. Sinä luulet tietäväsi lastensuojelusta ja lastensuojelun kohteena olevista perheistä kaiken. Yleistät surutta lapsia ongelmiksi ja perheitä huonosti kasvattaviksi. Lastensuojelu on varmasti monimutkainen asia ihmiselle, joka surutta uskoo kaiken mitä viranomaiset lehdissä kertovat. Minä taas en ole ikinä väittänyt uskovani kaikkia toisten biovanhempien kertomuksia. Toisia uskon, toisia en. Minulla on myös tuttuja sosiaalialalla, eivätkä hekään ole mielipiteissään niin puusilmäisiä, kuin sinä. Vaikken usko kaikkien puheita vääryyksistä, uskon sananvapauteen ja oikeuteen puhua asioista, jotka ovat itseä lähellä. Kaikkien leimaaminen valehtelijoiksi on väärin, ja väärää tietoa. Tiedän että sinulla on joku missio kertoa biovanhemmille, että heidän pitäisi katsoa peiliin ym..., mutta et sinä mitään saa aikaan sillä kenenkään kohdalla, et niiden jotka ovat itseaiheuttaneet ongelmansa, etkä tosiaankaan niiden jotka ovat kokeneet vääryyttä. Mutta kirjoita toki vaan, jos se sinua itseä jotenkin auttaa. Minä vastaan mielelläni, silloin kun ehdin perheeltä ja töiltä.

        3. Minä en ole väittänyt tietäväni kaikkea. Kaikkea eivät kyllä tiedä nekään biovanhemmat ja Lokakuun liikkeen aktivistit, jotka täällä päivystävät, vaikka keskustelu on tarkoitettu selvästikin eri kohderyhmälle eli sijaisvanhemmille. Miksi ihmeessä täällä pitää omaa katkeruutta purkaa päivät pääksytysten?

        Mitä ihmettä sinulle toisten katkeruudet kuuluvat? Mitä sillä sinulle on väliä. Tuossa palstan vieressä ei lue "sinun on pakko lukea tätä palstaa ja kommentoida" Joten miksi turhaan vastailet. Täysin oma vikasi. En ole mikään lokakuun liikkeen aktivisti. Voisitko jo hyvänen aika päästä pakkomielteestäsi liikettä kohtaan eroon.

        Minusta on hienoa, että yhteiskunta valvoo sekä sijaisvanhempia, että erillaisia laitoksia, niin pitääkin tehdä. Samalla lailla valvotaan meitä lasten biologisia vanhempia. Se valvontahan alkaa jo raskausaikana ja jatkuu lapsen täysi-ikäisyyteen. On hyvä ettei lapsi tipahda valvonnan ulkopuolelle, jos hänen otetaan huostaan.


      • huohhi

        "Ammattikasvattaja eli entinen katkera sijaisvanhempi, jolta otettu lapset pois taas liikkeellä!"


      • eefefeefefeeeefef
        ammattikasvattajalle kirjoitti:

        1. Osalla lapsista ja perheistä on ongelmia, ei kaikilla. Kukaan ei tiedä "kaikkea" - eivät vanhemmat eivätkä viranomaiset. Koulun, päiväkodin ym. paikkojen todellisista tapahtumista vanhemmat tietävät usein todella vähän. Ulkopuoliset huutelijat taas eivät tiedä sitäkään.

        Eli sinäkään et tiedä kodin tapahtumista mitään, mutta silti leimaat vanhemmat huonoiksi, jos lapsella on ongelmia?

        2. En syytä kaikkia vanhempia besserwissereiksi. Sellaisia ovat vain ne ihmiset, jotka luulevat itsestään hieman liikoja monimutkaisten asioiden suhteen. Tunnistatko itsesi?

        Tunnistin sinut. Sinä luulet tietäväsi lastensuojelusta ja lastensuojelun kohteena olevista perheistä kaiken. Yleistät surutta lapsia ongelmiksi ja perheitä huonosti kasvattaviksi. Lastensuojelu on varmasti monimutkainen asia ihmiselle, joka surutta uskoo kaiken mitä viranomaiset lehdissä kertovat. Minä taas en ole ikinä väittänyt uskovani kaikkia toisten biovanhempien kertomuksia. Toisia uskon, toisia en. Minulla on myös tuttuja sosiaalialalla, eivätkä hekään ole mielipiteissään niin puusilmäisiä, kuin sinä. Vaikken usko kaikkien puheita vääryyksistä, uskon sananvapauteen ja oikeuteen puhua asioista, jotka ovat itseä lähellä. Kaikkien leimaaminen valehtelijoiksi on väärin, ja väärää tietoa. Tiedän että sinulla on joku missio kertoa biovanhemmille, että heidän pitäisi katsoa peiliin ym..., mutta et sinä mitään saa aikaan sillä kenenkään kohdalla, et niiden jotka ovat itseaiheuttaneet ongelmansa, etkä tosiaankaan niiden jotka ovat kokeneet vääryyttä. Mutta kirjoita toki vaan, jos se sinua itseä jotenkin auttaa. Minä vastaan mielelläni, silloin kun ehdin perheeltä ja töiltä.

        3. Minä en ole väittänyt tietäväni kaikkea. Kaikkea eivät kyllä tiedä nekään biovanhemmat ja Lokakuun liikkeen aktivistit, jotka täällä päivystävät, vaikka keskustelu on tarkoitettu selvästikin eri kohderyhmälle eli sijaisvanhemmille. Miksi ihmeessä täällä pitää omaa katkeruutta purkaa päivät pääksytysten?

        Mitä ihmettä sinulle toisten katkeruudet kuuluvat? Mitä sillä sinulle on väliä. Tuossa palstan vieressä ei lue "sinun on pakko lukea tätä palstaa ja kommentoida" Joten miksi turhaan vastailet. Täysin oma vikasi. En ole mikään lokakuun liikkeen aktivisti. Voisitko jo hyvänen aika päästä pakkomielteestäsi liikettä kohtaan eroon.

        Minusta on hienoa, että yhteiskunta valvoo sekä sijaisvanhempia, että erillaisia laitoksia, niin pitääkin tehdä. Samalla lailla valvotaan meitä lasten biologisia vanhempia. Se valvontahan alkaa jo raskausaikana ja jatkuu lapsen täysi-ikäisyyteen. On hyvä ettei lapsi tipahda valvonnan ulkopuolelle, jos hänen otetaan huostaan.

        Älä viitsi puhua potaskaa. Et tiedä minusta yhtään mitään etkä tule onneksi tietämäänkään.

        Se on jännä juttu, että vaikka mielipiteeni ovat hirvittävän huonoja ja täysin perusteettomia, sinunkin on niihin vastattava jo ennen kuutta aamulla.


      • ammattikasvattajalle
        eefefeefefeeeefef kirjoitti:

        Älä viitsi puhua potaskaa. Et tiedä minusta yhtään mitään etkä tule onneksi tietämäänkään.

        Se on jännä juttu, että vaikka mielipiteeni ovat hirvittävän huonoja ja täysin perusteettomia, sinunkin on niihin vastattava jo ennen kuutta aamulla.

        Minua ei kiinnosta pätkän vertaa tietääkään sinusta. Älä nyt hyvänen aika kuvittele olevasi jotenkin tärkeä.

        Minusta on kiva kirjoitella mielipiteitäni, sitähän keskustelupalstoilla on tapana tehdä. Ja miksikö olen hereillä ennen kuutta.. Jotkut ihmiset vain sattuvat olemaan aamuvirkkuja. Eipä voi mitään, jos et itse ole. On kiva keskittyä omiin juttuihin ennen töihin menoa.


    • nokkakala

      Eikös tämä palsta nimensäkin mukaisesti houkuttele kommentoimaan 24 tuntia vuorokaudessa. Miksi täällä joku jatkuvasti nalkuttaa kellonajoista. Mitä se hänelle kuuluu, mihin aikaan kukakin kommentoi? Pitääkö kommentoida klo 8.00 ja 16.00 välillä vai mikä aika kävisi nirppanokalle?

      • Aukkoja_on

        Miten monella nikillä sinun on jankutettava loputonta vihaasi?


      • Puhutkoitsestäsi
        Aukkoja_on kirjoitti:

        Miten monella nikillä sinun on jankutettava loputonta vihaasi?

        Mitä vihaa?


      • huhhuhhhh
        Aukkoja_on kirjoitti:

        Miten monella nikillä sinun on jankutettava loputonta vihaasi?

        Sanos muuta, miten joku voi olla näin pahasti seonnut vihastaan. :O


      • Kurluiskista

        Ketä toi aukko nikki vihaa? Mitä sellaista se sanoi että se susta vihaa jotain?


    • jepulistaje

      Olen edelleen onnellinen, että huonolaatuinen Haapavedellä oleva perhekoti on otettu AVI:n valvontaan. Oikein!

    • kannatan

      Valvonta on todella hyvä asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe