Maniassa tehtyjä virheitä

Katumus

Itse olen 18 v tyttö ja tehnyt niin pahat virheet joita kadun joka päivä. Maniassa ihminen saattaa tehdä hulluja asioita ja ne pitäs vaan oppii jälkeenpäin virheinä nähtävästi..

15

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä-sulle

      Äh, ei niitä kannata ottaa niin vakavasti, kaikki mokaa silloin tällöin ja sulla sentään on siihen pätevä syy, ihan diagnosoitu. Mikä on tehty, se on tehty, katot vaan eteenpäin ja kohti uusia haasteita.

      • Katumus

        Kiitos kannustuksesta! :)


    • VainYksiLauseSinulle

      Aika parantaa haavat, oikeat ystävät ja rakkaat antavat anteeksi, mikään virhe ei ole ikuinen muuta kuin muistoissasi, älä anna oman mielesi lannistaa sinua vaan heti kun voimat riittävät ota ystäviisi yhteyttä ja vietä heidän kanssaan aikaa yhdessä ihan kuin ennen noita tekemiäsi virheitä.

    • murhetijamestari

      Kyllä vakavat virheet kannattaa käsitellä omassa mielessään eikä vain heti unohtaa, mutta toisaalta rajaton murehtiminen ei auta mitenkään.

      Häpeä virheistä on ihan luonnollinen ja hyödyllinenkin tunne. Se estää toistamasta virheitä. Jonkin ajan kuluttua häpeästä tulisi kuitenkin päästä jonkun ajan kuluttua eroon. Käsittelemällä virhe. Mikä virhe oli, miksi tein sen, mistä idea tuli jne. jne.

      Sen jälkeen pitäisi olla sen verran armollinen itselleen, ettei ryve tunnontuskissa koko elämäänsä jonkun virheen takia. Ei ole helppoa, tiedän. Ehkä se auttaa, kun tiedät että sairautesi on ainakin osasyyllinen.

    • Muutkin_mokaa

      Kun sairaus saa tekemään virheitä, et voi kantaa niistä syyllisyyttä lopun elämääsi. Jos olet satuttanut muita, voit yrittää esim. pyytää anteeksi ja selittää samalla, että toimintasi johtuu sun sairaudesta. Kyllä suuri osa ihmisistä sen ymmärtää. Virheet kannattaa käsitellä mutta sit täytyy jatkaa eteenpäin.

      Muutkin mokaa. Terveetkin.

      • gi76r5

        Kenenkään toiminta ei johdu suoraan mistään sairaudesta. Sairaudet eivät kontrolloi ihmistä. Ihminen kontrolloi itseään. Sairauksilla voi olla epäsuora vaikutus siihen miten ihminen käyttäytyy, mutta se on eri asia. Varsinkaan näennäissairaudet eivät vaikuta asiaan mitenkään.


    • Bipon_Läheinen

      Uskokaa tai älkää, mutta ihmiset antavat oikeasti anteeksi melkeinpä mitä vain, joskus jopa vuosienkin jälkeen kunhan vain uskaltaa sitä pyytää tai edes ottaa heihin yhteyttä.

      Anteeksianto ei tule itsestään ovikelloa soittelemaan, mutta kyllä sen kuitenkin oikealta ystävältä tai rakkaaltaan aina saan, kunhan vain päästää toisen ihmisen ensin takaisin elämäänsä eikä työnnä pois.

    • 30kymppinennainen

      Onhan tuota tullut tehtyä vaikka mitä bipopäissään, mutta suurimmaksi osaksi ne on jo anteeksiannettu tai unohdettu, joko minun tai muiden osapuolten toimesta. Ainoa mikä yhä kaihertaa mieltä on yksi parisuhteen poikanen joka ei koskaan minusta johtuneista syistä edennyt suhteeksi, ilman bipoiluani tuosta olisi voinut kehittyä SE oikea parisuhde joka olisi kestänyt elämän tuulet ja myrskyt.

      • Baskervilleri

        Itse maniahöyryissä halusin aloittaa uuden jakson elämässäni... Olisi ehkä pitänyt edes hakea uutta asuntoa tai työtä ennen kuin irtisanoi vanhat. Hyvä puoli on se, että taakse jäi myös juominen ja alkokaverit. Kun turha optimismi alkoi karista ja todellisuus iski niin iski se myös kovaa. Tulipahan sitten aloitettua ns. Uusi elämä. Ota sitten varoittavana esimerkkinä tai innostuksen lähteenä niin tsemppiä!


    • gggttyrte

      Yhden virheen voi antaa anteeksi. Mutta jos joku kohtelisi minua tai läheistäni toistuvasti huonosti niin selitykseksi ei todellakaan riittäisi, että hänellä on mania! Siispä minä, vaikka minullakin on mania, en piiloudu sen selityksen taakse itsekään.

      En enää oleta muiden antavan anteeksi virheitäni tai selittele manialla tekojani koska olen kasvanut sen yli.

      Olen myös rehellinen itselleni. Jos jokin tekemäni virhe johtui ihan omasta itsekkyydestäni, tiedostan sen enkä syytä maniaa. Vastuu omista teoista vapauttaa!

      Jos esimerkiksi petän miestäni maniassa se johtuu oikeasti itsekkyydestä ja siitä, että kaikilla on seksuaalisia haluja muitakin kuin omaa miestään kohtaan ja niiden hallinta kuuluu yksiavioisuuteen. Vaihtoehtoisesti voi erota tai puhua moniavioisesta suhteesta. Joskus saattaa tulla tilaisuus toteuttaa himoja, joita ei kannattaisi. Maniassa tälle on toki alttiimpi, mutta sinä olet silti vastuussa teoistasi toiselle, jos olet sanonut olevasi hänelle uskollinen!

      Jos pettämistilanteeseen tarttuu, on ITsekÄS! Ihan yhtä itsekäs kuin nekin, joilla maniaa ei ole!

      Jos teet toistuvasti itsekkäitä tekoja, älä piiloudu diagnoosin taakse vaan ota vastuu niistä. Vain sillä tavalla voit lopulta kohdella muita heidän ansaitsemallaan tavalla.

      Virheesi ovat sinun tekemiäsi, eivät kenenkää toisen! Hyvä kuitenkin, että tunnustit virheesi. Suurin osa ihmisistä ei koskaan tunnusta virheitään vaan syyttää muita. Sinäkin toki saatat syyttää välillä liian herkästi diagnosoituja piirteitäsi. Nyt voit oppia virheestäsi, kunhan tajuat, että se mitä teet, lähtee sinusta itsestäsi. Sinä hallitset itseäsi. Niin kauan kuin et sisäistä tätä, mania tulee hallitsemaan elämääsi.

      • psykoottinen-

        Hyvin puhuttu, oon samaa mieltä! Maniassa tai missä hyvänsä psykoosissa ihminen VOI hillitä itsensä jos niin päättää ja on pitkälti yksilön moraalista kiinni mitä hän sallii itsensä tekevän niissä tilanteissa! Jotkut säästyvät vain sen tähden että heillä ei ole tarjoutunut niitä tilanteita mutta todellinen moraali testataan tositilanteissa! Itsehillintää on mahdollisuus käyttää mutta onko sitä halua aina sen käyttämiseen? Sen kummemmin terveillä kuin "sairaillakaan"?

        Kannattaa olla rehellinen itselleen! Kun hyväksyy oman vastuunsa teoistaan, se vapauttaa psykoosin pelkäämisestä, joka tulee kuin joku kummallinen hyökyaalto päällesi, joka saa sinut tekemään asioita, joita et halua. Mutta siis tämähän on valhe! Mania on oiva tekosyy toteuttaa kiellettyjä asioita ja siirtää vastuu sairaudelle. Mutta sairaus ei tee päätöksiä eikä tekoja sinun puolestasi eikä ilman sinua!

        Sen ymmärrän ja hyväksyn, että sairaus voi vääristää todellisuutta siinä määrin, että tehdyt päätökset ovat huonoja ja joita voi sen tähden joutua katumaan myöhemmin! Uskollisuuskin on valinta, joten jos se on sydämessä terveempänä jaksona, ei se sieltä lähde maniassakaan!

        Puhun tätä siis myös kokemuksesta, mulla olisi ollut mahdollisuus monestikin tehdä moraalini vastaisia asioita elämässäni ja olen ollut psykoosissa mutta jätin ne tekemättä yksin moraalin tähden. Siis kiusauksia on ollut ja paljon! Jokainen voitettu kiusaus kasvattaa luonnetta niin, että seuraavan kiusauksen voittaminen on jo helpompaa kunnes siitäkin tulee tapa ja se siirtyy osaksi luonnettasi ja alkaa toteuttaa itseään jo automaattisesti! Ne valinnat mitkä teemme elämämme aikana muuttavat meitä ihmisenä ja kun teemme samalaisia valintoja kerta toisensa jälkeen niistä syntyy luonne. Ei kenestäkään tule sattumalta sellaista ihmistä mitä hän on vaan se on seurausta yksilön tekemistä elämän valinnnoista.

        Siispä uskollinen ihminen on ihminen, joka on tehnyt sellaisia valintoja elämänsä varrella - Ei sellainen jolla ei ollut mahdollisuutta muuhun tai sellainen joka vain periaatteessa ajattelee niin mutta käytännössä toimii toisin, jos tulee sopiva sauma. Itseään voi pettää monin tavoin mutta kantaako se minnekään? Kannattaa katsoa itseään rehellisesti peiliin ja tajuta, että jos unelmoi toisista ihmisistä kuin puolisosta on jo vaarallisilla vesillä ja puuttuu vain se tilanne ja mahdollisuus, joka tekee varkaan! Kun myöntää oman sydämensä pahuuden ja raadollisuuden ja tuomitsee sen vääräksi, on jo voittanut tulevan kiusauksen tositilanteessa! Jätät sen käyttämättä! Tiedät sen vääräksi valinnaksi!


    • Haaveiden-meri

      Virheitä on elämän varrelle mahtunut enemmänkin kuin vain yksi, suurimmasta osasta olen selvinnyt, saanut anteeksi tai unohtanut, ainakin osittain. Tuo oli hyvä mikä tässäkin ketjussa ylempänä sanottiin: "aika parantaa haavat". Ihmiset antavat anteeksi, ja sinäkin opit antamaan itsellesi anteeksi.

      Itseä kaduttaa oikeasti vain muutto pois eräästä maasta takaisin Suomeen ja erään epämääräisen seurustelusuhteen äkillinen päättäminen. Nuo eivät olleet samanaikaisia asioita ja ilman ensimmäistä en olisi edes kohdannut tuota miestä jonka myöhemmin jätin. Virheetkin ovat elämää. Mutta ilman tiettyjä hypomaniasta tai masennuksesta johtuvia suuria elämän suuntaa muuttavia "virheitä" elämäni olisi ehkä ollut hyvin erillaista kuin se nyt on. Olen kuitenkin onnellinen, vaikka kaipaus menetettyjä asioita ja ihmisiä kohtaan aina välillä nousee pintaan.

    • Kauriinmetsästäjätär

      Mistä tietää, tekeekö aidosti oikean päätöksen vai onko tilanne manian aiheuttamaa? Olen silloin oma itseni, mutta sairauden pauloissa. Kadun menneitä asioita helvetisti ja mietin oliko teko aidosti sellainen minkä halusin tehdä - olen oppinut hyväksymään, että sillä hetkellä olen myös vastuussa itsestäni, mutta silti mietityttää.

    • maanisdepr

      en tosiaan kaipaa maniavaiheita, viimeisen aikaan menetin työn, sain rikosrekisterin paljon lainaa maksettavaksi, erosin, muutin x 3

    • Aiweivoi

      Mä pidin ihan hemmetin tyhmän näyttelyn maniapäissäni. Jälkeenpäin hävettää vaikka monet on varmasti jo unohtaneet sen. Eli tiedän tunteen, että on mokannut ja asia vaivaa. Joskus herään aamuyöstä näitä pohtimaan. Mikä on yhtä järjetöntä ja turhaa kuin vanhat typerät teot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe